Gå til innhold

Omvendt nettmøte om søthunger - Kari spør du svarer


Kari Bugge, Grete Roede

Anbefalte innlegg

Jeg fant en oppskrift som jeg har prøvd i dag - for jeg er ekstremt søthungrig etter middag.

 

1 eple skrellet og kuttet opp i biter.

1 ts sukker og 1 ts farin - strøs over eplebitene

Mikrobølgeovnen i 1. minutt.

 

NAM NAM!

 

 

Hmmm... trodde farin og sukker er det samme jeg..hva er forskjell?(er kanskje helt teit jeg nå, men må spørre) Og det er vel ikke så sundt å dytte innpå med en ts sukker?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Når jeg holder meg unna sukker får jeg heller ikke lyst på det. Hvis jeg unner meg noe søtt på søndagen, merker jeg at sthungeren er der på mandagen igjen.

 

Også å spise regelmessig stabiliserer blodsukkeret og gjør deg ikke så "sjesken" eller "fysen" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerreka
Hmmm... trodde farin og sukker er det samme jeg..hva er forskjell?(er kanskje helt teit jeg nå' date=' men må spørre) Og det er vel ikke så sundt å dytte innpå med en ts sukker?;)[/quote']

 

ja ja... tomat eller tommat... hehe... farin og sukker er jo det samme. Men 1 ts en gang i blandt etter middag som strø over dessert er vel ikke det verste? Jeg er mer skeptisk til kunstige søtningsstoffer enn normalt sukker jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisan

har ikke helt tenkt over det, men stemmer som dere sier ...at hvis jeg spiser ofte så er ikke søt behovet der,

 

.....men det har skjedd at jeg er super gotte sjuk, da har jeg spist en banan og noen nøtter eller kjøpt en tabb extra og sukkerfri halslinser, eller i verstefall snack a jacks som jeg tror er bedre an chips?? en håndfull friske sprø druer også veldig godt, så i nøden.. gottasjuk ...en gullerot :-)skogsber lettis er også greit når man har lust på litt is om sommeren ...kommer ikkepå flere ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Jeg hadde problemer med sug etter å ha gått ned 15 kg... Jeg var ikke helt sikker på om jeg fremdeles slanket meg, eller om jeg skulle stabilisere, eller en kombinasjon(!) Svar fra deg, Kari, og flere andre her, har hjulpet meg. Jeg har kommet fram til at jeg vil ned 3 kilo til. Det er egentlig et buksemål... Jeg satser på å holde koken fram til jul. Etter å ha prøvd å kombinere kaker og kjeks med sakte vektnedgang, skjønner jeg at det ikke lar seg gjøre! Det var opp 100 gram denne uka. Vet ikke helt hva et normalt forbruk av kaker og kjeks er, men uansett er jeg ikke moden for å teste det ut ennå. Tidligere har jeg ikke trengt å registrere det jeg spiser, men det har jeg startet med nå. Tror det er en god ide siden jeg merker at det butter litt. Skal ihvertfall gjøre det hver dag i en uke, fram til neste veiing.

 

Nå var det supersalg på is i en av butikkene jeg var innom i dag, 4 kroner for en Gigant og 10 kroner for en halvliter Royal... Det var tøft å gå forbi, mer for pengene jeg ville ha spart enn at jeg egentlig hadde lyst på! Men jeg sparte jo enda mer på å gå forbi!! Dah!

 

Hyppige og fullverdige måltider hjelper meg å forebygge sukkersug, men jeg tar ikke en banan når jeg har lyst på sjokolade. Jeg spiser frukt fordi jeg har lyst på frukt! Å jeg er så sunn! ;) Spøk til side, det er deilig å spise mat som jeg vet er bra for meg, jeg synes det smaker godt og gjør meg varm og trygg og opplagt og glad. Jeg klarer (stort sett) å stoppe når jeg har fått nok. Istedenfor "mett" = "klarer ikke å stappe i meg mer", er det nå "mett" = "ikke sulten". Jeg blir sulten igjen etter tre timer, og da har jeg lyst på mat, ikke på snop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tråkker jeg vel i salaten igjen' date=' men det får gå:

 

Med all respekt for at mange har det vanskelig når de skal slutte med noe, enten det er å røyke, spise sjokolade eller drikke cola, vil jeg gjerne peke på at for NOEN er det faktisk nok å BESTEMME seg. Man kan klare å endre vaner rett og slett fordi man bestemmer seg for det, fordi man er motivert og fordi man ser fordelene ved endringen. Mange klarer seg uten triks og metoder for å lure seg selv til å slutte med noe.

 

Det er dumt at det alltid fokuseres på hvor vanskelig alle sånne "slutter" er.

 

For min del betydde det for eksempel at jeg ventet i altfor mange år med å slutte å røyke. Jeg var så overbevist om at det ville bli et helvete, at jeg ikke engang våget å prøve seriøst. Da det så kom til det punktet at jeg bestemte meg for å la det stå til, var det faktisk nesten skuffende "lett" - ingen av de metodene og tipsene jeg hadde lest og innprentet meg selv, var nødvendige. Jeg bestemte meg, og så gjennomførte jeg.

 

Det samme med søtsaker, men jeg har i grunnen aldri vært noen stor godtespiser, så der forventet jeg ikke de store vanskelighetene.

 

Det er veldig bra at det finnes triks og metoder man kan ta i bruk hvis det viser seg nødvendig, men jeg synes man også bør vite at det godt kan hende at det ikke er så vanskelig som man tror det skal bli. Derfor kan man godt unne seg å prøve viljemetoden før man eventuelt går til bruk av diverse avvenningsteknikker.[/quote']

 

Hei Strikkeline!

Jeg er enig med deg i at det handler mye om å bestemme seg. Ofte tror jeg man er redd for savnet av uvanen og ubehaget den nye vanen vil medføre. Og det ofte , uten god grunn. For man har ikke prøvd den nye vanen - og man kan ikke vite om man vil trives med den eller ikke. Mitt råd for deg som er i tvil er å skrive ned alle fordeler det har å kutte ut søtsaker (i dette tilfelle) og alle ulemper det kan medføre. Så kan du tenke nøye gjennom hvilke grunner du føler er viktigst for deg. Deretter BESTEMMER du deg for enten å leve lykkelig videre som en søtmoms eller å bekjempe søtsuget.

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde problemer med sug etter å ha gått ned 15 kg... Jeg var ikke helt sikker på om jeg fremdeles slanket meg' date=' eller om jeg skulle stabilisere, eller en kombinasjon(!) Svar fra deg, Kari, og flere andre her, har hjulpet meg. Jeg har kommet fram til at jeg vil ned 3 kilo til. Det er egentlig et buksemål... Jeg satser på å holde koken fram til jul. Etter å ha prøvd å kombinere kaker og kjeks med sakte vektnedgang, skjønner jeg at det ikke lar seg gjøre! Det var opp 100 gram denne uka. Vet ikke helt hva et normalt forbruk av kaker og kjeks er, men uansett er jeg ikke moden for å teste det ut ennå. Tidligere har jeg ikke trengt å registrere det jeg spiser, men det har jeg startet med nå. Tror det er en god ide siden jeg merker at det butter litt. Skal ihvertfall gjøre det hver dag i en uke, fram til neste veiing.

 

Nå var det supersalg på is i en av butikkene jeg var innom i dag, 4 kroner for en Gigant og 10 kroner for en halvliter Royal... Det var tøft å gå forbi, mer for pengene jeg ville ha spart enn at jeg egentlig hadde lyst på! Men jeg sparte jo enda mer på å gå forbi!! Dah!

 

Hyppige og fullverdige måltider hjelper meg å forebygge sukkersug, men jeg tar ikke en banan når jeg har lyst på sjokolade. Jeg spiser frukt fordi jeg har lyst på frukt! Å jeg er så sunn! ;) Spøk til side, det er deilig å spise mat som jeg vet er bra for meg, jeg synes det smaker godt og gjør meg varm og trygg og opplagt og glad. Jeg klarer (stort sett) å stoppe når jeg har fått nok. Istedenfor "mett" = "klarer ikke å stappe i meg mer", er det nå "mett" = "ikke sulten". Jeg blir sulten igjen etter tre timer, og da har jeg lyst på mat, ikke på snop.[/quote']

 

 

Hei igjen!

 

Jeg er sikker på at du vil klare å nå ditt mål. Heng opp noe på kjøpeskapet som hjelper deg å holde fokus i tiden fremover.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to ting som tidligere har fått knekt min søthunger.

 

1) Disiplin: inngikk veddemål om fullstendig godteristopp i 1 mnd. Det var helt forferdelig' date=' men jeg kunne ikke gi meg. Etter ca 2 - 2.5 uke var jeg over den verste "abstinensen" og det ble faktisk helt greitt å ikke spise godteri flere ganger for dagen... Og hadde jeg ikke plager med søthunger på nesten 6 måneder.

 

2) Spise ofte og passe, og mye fiber. Jeg spiser 4 måltid og 2 mellommåltider daglig. Jeg passer på at jeg daglig får i meg mye fiber i form av knekkebrød, grønnsaker og frukt. Hvis jeg slurver med disse vanene, så kjenner jeg at det rører seg i søthungeren igjen.....

 

M[/quote']

 

Hei maya10!

Dette synes jeg var en skikkelig bra idé, særlig for de som har litt konkurranseinstinkt. Inngå et veddemål med noen, et som svir litt - og du får drahjelp i kampen mot søtsuget.

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra å være en skikkelig søtmums' date=' har jeg med tiden på GR blitt mye bedre....! Må ha gjevne måltider, ca 2-3 timer mellom hver. Planlegge slik at jeg har med niste / frukt osv. når jeg er på farten. Om det sklir ut og blir lenge mellom hvert måltid så er gottesuget der med en gang. Har omtrent sluttet med å drikke brus, bare litt lightbrus i helgene. Tar gjerne en til to kopper med options om dagen / kvelden. Det hjelper! Det verste er før mens... Da må jeg ha en del søt frukt, men det hender jeg faller for fristelsen med noe ulovlig... Så lenge vi ikke har noe i huset er det greit, men selv lørdagsgotteriet til barnet mitt smaker utrolig godt nå selv om jeg ikke likte det før.... Og så er det det med å kose seg med en bit eller to... Det er utrolig vanskelig. Pleier å spise til det er tomt... Kjedelig. da er det nesten bedre å være "avholds" mot det søte.

 

Spiser lavkalorigele fra Heistad. Hvordan er det egentlig å spise disse produktene som inneholder aspartam og fenylalanin???? Skeptisk!

 

XXL[/quote']

 

Hei XXL!

Fint at du har kontroll på søtsuget ditt og at du opplever at det å spise regelmessig er god hjelp. Når det gjelder søtstoffer, så har alle godkjente søtstoffer i Norge vært igjennom en grundig vurdering før de godkjennes. Det er Mattilsynet som har ansvaret for å godkjenne søtsoffer i Norge og de samarbeider med WHO samt andre land. Så lenge vi ikke overdriver bruken av kunstig søtede produkter, så skal alle de godkjente søtstoffene være trygge å bruke.

Mitt viktigste råd er likevel å venne seg til at ikke alt må være så søtt. Da bruker du mindre både av sukker og kunstige søtningsstoffer.

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest lilletrine
Hei Stressine!

Alle kan sprekke av og til' date=' det er helt menneskelig. Det beste du kan gjøre etter en sprekk, er å tenke gjennom hvorfor det skjedde, og hva du kan gjøre annerledes neste gang. Du må lage en strategi for hvordan du skal takle søthungeren når den kommer. I tillegg må du bare bestemme deg for at den kiosken er et "ikke tema". Hva med å heller kjøpe en pose (eller ti) med knaskerøtter som du kan ha tilgjengelig? Lurer på om du er for streng med deg selv når det gjelder maten når du er på reise. Medbrakte knekkebrød på pulten høres verken veldig godt ut eller koselig ut. Unn deg en god frokost på hotellet da vel.

Får litt inntrykk av at du leter etter de gode unnskyldningene, borte fra familein og i tillegg rett før "den" tiden i måneden. Hvem er det som styrer deg - du selv eller søthungeren? Når du er borte fra familien kan du jo faktisk spise akkurat så sunn mat som du vil - ingen barn å ta hensyn til. Helt supert! Prøv å snu tankene dine. Ellers vil jeg anbefale deg å ta deg tid til litt trim når du er på reise - det gir overskudd samtidig som det forsterker viljestyrken - som du trenger i kampen mot søtsuget.

Du lurer på hvorfor vi har så sug etter noe søtt rett etter et måltid når vi egentlig er helt mette. Ja, det er ulogisk og jeg har ingen god forklaring på fenomenet.

 

Hilsen Kari, ernæringsfysiolog hos Grete Roede[/quote']

 

Jeg har en forklaring på det som jeg fikk av en lege:

En stund etter måltidet synker blodsukkeret og da vil behovet for søtt melde seg -så det er logisk.

Jeg spiser alltid et eple eller noe en stund etter middagen.

Det tar bort søtsuget jeg får etter middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en forklaring på det som jeg fikk av en lege:

En stund etter måltidet synker blodsukkeret og da vil behovet for søtt melde seg -så det er logisk.

Jeg spiser alltid et eple eller noe en stund etter middagen.

Det tar bort søtsuget jeg får etter middagen.

 

 

Prøvde det med en frukt etter middags-søtsuget. Og det hjalp!:)

Tusen takk det rådet lilletrine:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei

 

Fikk lyst til å dytte opp denne tråden igjen. Jeg var en av de første som svarte på nettmøtet og nå har det gått litt tid og nye ting kommer opp :)

 

Årsaken til at jeg grubler litt for tiden er at jeg over tid har jobbet med å erstatte søte saker med søte "sunne" saker. Jeg spiser feks mye søt frukt, bruker søtningsstoff i teen, bruker Splenda når jeg baker.

 

Det jeg funderer på er om jeg lurer meg selv? Opprettholder jeg søtsuget på denne måten fremfor å prøve å fjerne søtsuget? Jeg har et jevnt høyt søtsug, og det stresser meg. Er stadig nervøs for å sprekke.

 

Føler at jeg bør gjøre noe med dette søtsuget. Men hva? Noen snakker om Krom? Hvordan fungerer det?

 

I tillegg til alt det "søte" og sunne jeg unner meg hver dag spiser jeg en middels stor sjokolade en del kvelder i uka. Nå trener jeg ganske mye for tiden og har en ganske høy dagsrasjon. Jeg vet ikke hvor lurt det er, men jeg lar en del av dagsrapporten være søtsaker. Så lenge jeg er innenfor dagsrasjonen har jeg latt det gå. Er det bra, eller bør jeg kun spise det en gang i uken? Er det noen grense for hvor stor del av dagsrapporten som kan være søtsaker?

 

Dette søtsuget plager meg ganske mye som dere skjønner. Føler at jeg bør prøve å fjerne søtsuget. Å være totalt avholden har jeg ikke tro på for min del, har prøvd det en stund og søtsuget er sterkt selv etter lange perioder med lite søtt. Ender bare opp med å sprekke.

 

Er takknemlig for innspill på mine tanker og svar på mine spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid spist mye snop, hver dag. Og da mener jeg mye! Kunne gjerne spise sjokolade til frokost, lunsj og middag. Men 1.februar bestemte jeg meg, nok er nok, hvorfor være så misfornøyd når jeg så helt tydelig kan gjøre noe med det. I morgen har jeg gått 1 hel måned uten godteri!!:) Snop har jeg ertstattet med frukt, spesielt mango -mmh!, masse vann og tannpuss. Ja, jeg har hatt dårlige dager der jeg har tatt et kakestykke osv, men har ikke gått i butikken og kjøpt meg snop. Jeg er avhengig, klarer ikke bare spise litt, det blir alltid spise-til-det-er-tomt, og derfor er jeg nå avholds:)

 

Dessuten er gleden av å klare å stå over snopet mye mye større enn gleden av å spise selve snopet.

 

Mango med kesam vanilje er nå mitt nye favoritt godteri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Når jeg får lyst på noe søtt og godt som jeg elsker så tenker jeg som så at jeg må elske meg selv høyere. Jeg fortjener bedre rett og slett!

 

Godteri spiser jeg bare på lørdag samme hvor lyst jeg har på det på tirsdag og sånn er det med den saken. Det er ikke lett, men det er lettere enn å gi etter for å fôre søthungeren for da blir den bare verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da jeg begynte med prosjekt gå-ned-i-vekt, begynte jeg å ta relativt store doser krom, 3 om dagen, og jeg tok dem på tom mage som anbefalt. Dette hjalp umiddelbart, og etter en stund gikk jeg ned til 2. I hele sommer har jeg ikke hatt søtsug, og har heller ikke spist krom.

 

Nå har søthungeren kommet tilbake, takket være ett pizzastykke!

Etter at jeg spiste det tidligere i uka, har jeg hatt lyst på alt mulig rart.

Imorgen kjøper jeg krom, og på søndag er jeg kvitt problemet.

 

Regner med at jeg kan slutte med krom igjen om noen uker.

 

Men dette er da merkelig? Er det ikke det da? At krom hjelper akutt, og at det så gå så lang tid uten at jeg tenker på noe som helst som har med søtt å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei...

 

Jeg prøver så godt jeg kan å holde meg unna søtsaker.

jeg spiser 1600 kcal om dagen,og det er 3 måltider og to mellommåltider:-) da blir jeg ikke søtsugen.

 

Når søtsuget kommer av og til pleier jeg å spise kesam med syltetøy og frukt...eller litt yoghurt. da går det over:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har ikke hatt søthunger på 2 måneder nå.

Grunnen er at jeg har strupet inntaket av karbohydrater fullstendig, og erstattet karbohydrater med fett. Animalsk mettet fett.

 

Jeg starter alltid dagen med egg og bacon, og til middag spiser jeg biff med bernaise , koteletter, rømmegrøt, kylling med feta og oliven osv. Lunsjene mine består av hjemmebakt brød laget av nøtter og meierismør, litt ost, litt kjøtt og masse annet godt.

 

Siden jeg begynte med denne kosten har jeg aldri vært sulten mellom måltidene, jeg behøver bare å spise to eller tre ganger om dagen, jeg har aldri søtsug og jeg er friskere og har mer energi nå en noensinne.

 

Jeg har faktisk prøvd å spise litt karbohydrater i disse to månedene. Resultatet var at jeg ble skikkelig sulten etterpå og fikk et sug etter noe søtt, noe som var fryktelig ubehagelig. Så fort jeg gikk tilbake til mitt lavkarbo-kosthold, ble jeg bedre med én gang.

 

Edit: Jeg har også gått ned 10 kilo - noe jeg aldri ville ha klart hvis jeg fortsatt spiste karbohydrater. Karbo-slanking gjør meg faktisk veldig sulten, og jeg holder aldri ut mer enn noen uker på slik sulte-kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Alt dette høres jo flott ut, men har du testet kolesterolnivåene dine?

Det kan være en idé å gjøre det med jevne mellomrom på den kosten, for det høres greit ut for det synlige fettet, men hva med det som ikke synes? Og hjertet ditt?

 

anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...