Gå til innhold

Er du mor som ammer? -Bli med i denne tråden da!


Gjest nydelig

Anbefalte innlegg

Jeg savner en venneslanketråd for oss mødre som ammer. Så jeg starter en tråd for oss alle! (Håper det blir flere enn bare meg som skriver i den da! :()

 

Jeg er mor til 2 jenter, og ser meg ferdig som barneproduserende kropp. Så da er motivasjonen stor til å legge om livsstilen til å bli den slanke fine jenta som jeg en gang var. :) Jeg prøver å gå ned 1 kg i uka, som er fint innenfor ammehjelpen sine slankegrenser. Metoden min er slik: Spiser sunt, variert, masse grønnsaker, velger magert av pålegg, sauser, kjøtt og fisk. Teller kalorier og unner meg godteri så lenge jeg har mindre kaloriinntak enn forbruk. Sluttet å bruke bil. Går 1-2 timer hver dag eller jogger en tur. Startet 11september2006. 5 uker etter fødselen. (Begyndte å gå opp i vekt, og forsto jeg måtte gjøre noe)

 

Startvekt: 68,6 kg.

BMI på 25 =overvektig.

Magemål på 103 cm.

 

Vekt etter 5 uker: 62,1 kg. *Ned 6,5kg på 5 uker!*

BMI på 22,5

Magemål på 95,5 *Minus 5,5cm på 5 uker!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Hei Hei :(

Blr gjerne med på denne tråden jeg.

Har en gutt på snart 4 år og ei jente på litt over 2 mnd som fullammes. Gikk opp 24 (!) kg i det siste svangerskapet og holder nå på å kvitte meg med disse kiloene. Har fortsatt igjen ca 6 kg før jeg er nede i før-gravid-vekt og skal ned enda minst 7 kg til.

Har gått på GR-kurs tidligere og følger dette opplegget, ligger på rundt 1900 kcal om dagen.

Begynte å slanke meg 7. september og har hittil gått ned 5.2 kg. Har veiedag i morgen så det blir spennende å se om jeg har gått ned enda mer.

 

Startvekt: 100 kg (stønn)

Magemål ved start: 109,5 cm.

 

Etter 5 uker (12. okt)

Vekt: 94.8 kg

Magemål: 102 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soonfaisty

så finke dere er da! min lille skatt er tre måneder denne uka, og jeg gikk også ned til å begynne med, ti kilo, så stoppa det, så begynt det å gå opp.... Så nå er det slutt!! må ta seg tid til å spise ordentlig og pleie seg selv litt, og det er mye enklere nå når snuppen kan underholde seg selv litt med babygym....

Jeg har også gått på grete roedekurs før, så jeg vet jo godt hva jeg skal gjøre...den største dørstokken er å komme seg opp og ut på mor og barn trim, det har jeg lyst til,men tydeligvis ikke nok enda...kan også bli flinkere til å gå tur!med tanke på hvor lite jeg går når jeg er hjemme i forhold til når jeg er på jobb burde jeg gå flere turer...:(

skal iallefall ned 7,5 kilo, og om jeg er like flink som dere andre kan jeg jo nå det før jul.....:)

Blir spennde å følge dere!lykke til videre!

 

Starter i mårra jeg da

startvekt 72,5

BMI 25,7 lett overvektig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at det er flere som blir med :(

Har veiedag i dag og har gått ned 1.2 kg. Er utrolig fornøyd. Denne uka har det vært veldig lite turgåing pga at eldstebarnet har vært syk og hjemme fra barnehagen. Har vært veldig flink med maten da.

 

Etter 6 uker (19. okt):

Vekt: 93.6 kg

Magemål: 101 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soonfaisty
Artig at det er flere som blir med :(

Har veiedag i dag og har gått ned 1.2 kg. Er utrolig fornøyd. Denne uka har det vært veldig lite turgåing pga at eldstebarnet har vært syk og hjemme fra barnehagen. Har vært veldig flink med maten da.

 

Etter 6 uker (19. okt):

Vekt: 93.6 kg

Magemål: 101 cm.

Så utroli bra!! kjempegodt gjort å gå ned så mye når du allerede har gått ned i flere uker!!

 

Jeg har hatt en skikkelig bra første dag i dag!1628 kcal og 2,5 trimpoeng, er godt motivert nå kjenner jeg!bare litt synd at det allerede er helg i mårra...men skal nok gå greit det!jeg praktiserer kun godis på lørdager, da får jeg spise det jeg har lyst på, må liksom ha en dag å kose seg,og da blir hverdagene enklere å takle også synes jeg...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tosi: Babyene våre er jo like gamle da. Og Soonfaisty har baby som er like fremmom vår i utvikling. Litt morro å tenke på at vi er i så lik situasjon. Kjempebra vektnedgang på ei uke da!!! Temmelig perfekt for ammende mor!!

Jeg og har hatt ei slapp inneuke med eldstejenta mi. Dumpet barna i fanget på mannen og tatt meg 2 joggeturer, så har fått litt trim likevel.

 

Soonfaisty: Rå bra start til deg!! Jeg også koser meg litt innimellom.. Eller kansje litt ofte?? Jeg holder jo oversikt over all kaloriinntak og sjekker vekta hver dag, så jeg ser så lett om jeg kan kose meg ekstra med godteri. Har jeg hatt litt for lite kalorier en dag, eller ser jeg har gått ned litt for mye så blir det fort en liten sjokolade og kansje en kvart lett-potetgull pose med lettbrus ved siden av. Bruker gjerne å bytte ut kveldsmåltidet samtidig da.. :( Kan jo ikke ha noe å si for sunnheten når 90% av måltidene er ultrasunne og ernæringsriktige.

 

 

 

Ellers: Jeg var superfriskus igår!! Utrolig stolt av meg selv!! :)

Tok på joggeskoene og jogget min beste tur hittil. Opp på besøk i 5 min til noen. Bare oppoverbakker i 23 minutter!! Helt utrolig. Å så deilig som det var!! Jogget tilbake også. Startet for 5 uker siden med ut i 12 minutter. Jogget tilsammen bare 2 min av de, så formen har forandret seg enormt. Flere som har det sånn?: Kiloene går ned 1,5 døgn etter kaloriinntaket? Og kiloene går ned 0,5 døgn etter trening? Det med maten er jeg nermest sikker på at stemmer. Men treninga er jeg så ny på. Tror jeg stolt kan si jeg er kommet til "før-gravid-nr 2-vekt!" :) Vel og merke ikke til "før-jeg ble gravid for første gang-vekt". :) Hehe.. Men likevel kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eliasmamma

Hei jeg har en gutt på 6 mnd og har akkurat fullført kurs 1 hos GR. Fikk lagt opp en meny fra kursleder som tok hensyn til at jeg ammer. ( 200 - 300 kcal ekstra)

Håper du også har fått veiledning på mat, meny uttak og inntak

Og kjæmpe morsomt at du har startet denne tråden, skal nok prøve å følge med her ja.

Har gått ned 4.6 kg på 7 uker og er fornøyd med det siden jeg ammer. Så er det bare å fortsette med friskt mot :-)

Håper vi snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eliasmamma: Velkommen hit :(

 

Soonfaisty: Jeg har også dager hvor jeg får spise godis. Hittil i slankeopplegget mitt har jeg spist smågodt hver fredag til jeg har blitt kvalm. På lørdagskvelden har vi laget oss noe godt, pizza, taco, lasagne e.l. og på søndagen har vi spist dessert. Resten av uka har jeg fulgt GR-oplegget.

 

Nydelig: Takk for det: Hørtes godt ut med en joggetur ja. Egentlig kunne tenkt meg å begynne å jogge jeg også, men har store problemer med å finn en sports-bh som holder alt på plass......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eliasmamma

Ja ikke sant det kjennes i hele kroppen når man kutter ned på sukker og fet!

Jeg bruker også lite salt. Ikke bare går liloene av, men overskudd og velvære kommmer oxo!

Så kan vi jo lære gode matvaner til de søte små, det synes jeg er viktig da. Er så mye fokus på kropp til unge i dag.

og kanskje bedre aktivitet / trim vaner.....

Så stå på alle mødre her inne

 

ps tosi: si fra hvis du finner en god bh som eer stor da, trener for øyeblikket i amme bh......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei - en ammende mor på slankern til..

 

Jeg er 34 år, er mor til en jente på 3, og en gutt på 4 mnd... nå er jeg ferdig med barn, og vil gjerne ta litt vare på meg selv. Trenger å gå MYE ned i vekt, totalmål er på hele 40 kg.

 

Begynte på GR kurs igår, og er veldig fit for fight.

 

Har meny 4, og synes det er enormt mye mat som skal fortæres på en dag.. jeg har ikke hatt sjans til å få i meg det idag.. (sto kanskje opp forsent, og jeg vil ikke spise så mye på kvelden.. )

 

Vel, titter innom i ny og ne her da. ;)) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle mødre!

 

Begynner på kurs i morra, gleder meg til det. Gikk på GR før jeg ble gravid, men nå er jammen meg kiloene tilbake igjen! Har en sønn på 4 år og en på 6 mnd.

Har dere noen gode frokosttips til meg? Blir så lei av alt brødet innimellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du er en fan av havregrøt, men jeg lager meg havregrøt av 40 gram havregryn hver morgen. Tilsetter en dæsj med salt (øøørlite) samt litt søtningsmiddel, og koker det i mikroen i 4 min.

I tillegg spiser jeg en banan og drikker 3 dl melk. Holder meg mett i timesvis!

Eneste dagen i uka jeg spiser annen frokost, er søndager.

 

Lykke til med nedgangen!

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit Zmokka og meieriet !

 

I dag var det veiedag igjen og var veldig spent siden jeg nesten ikke har fått trimmet noe denne uken heller. Eldstebarnet har fått lungebetennelse og må være inne hele dagen. Blir lite turgåing da. Har vært forholdsvis flink med maten denne uka. Fulgte vel ikke helt GR-opplegg på tirsdagen da det ble litt vel mye kakespising, men men......

Vekten har i hvertfall gått ned denne gangen også:

 

Etter 7 uker (26. okt):

Vekt: 92,7 kg ( totalt -7.3 kg)

Magemål: 99,5 cm. (totalt - 10 cm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tantebassa

Hei.. Jeg er mor til to fine jenter, hvor den yngste er 4 mnd...

Jeg fullammer. Har tatt av det jeg la på meg i svangerskapet, men er ganske stor i utgangspunktet ( 89 kg) og har som mål å ta av 15 kg til sommeren da jeg skal gifte meg ;)

Trenger sårt litt støtte og håper dette er løsningen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eliasmamma

Hei jeg skal også gifte meg august!

Blir spennende det. Min sønn er sju måneder. Jeg har gått et GR kurs og ble anbefalt å gå ned max 0,5 til 0,8 kg pr uke så lenge man full ammer:_)

dette for å unngå at giftstoffene som blir nedbrutt i fettvevet går over i melken.

Har du regnet ut kalori behovet ditt? du trenger ca 200 - 300 kcal ekstra for dagen pga amming.

Så det går litt sakte nedover, men kvart gram motiverer til gå videre, mot den perfekte brudekjole : - >) lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei dere

Jeg har nå holdt på med GR på egenhånd i 4 dager og er full av pågangsmot. Men det er noe som sier meg at det kan bli tungt etterhvert. For siden gutten min har blitt 7 mnd og jeg har tillatt meg alt av fristelser under svangerskapet og fram til nå, så er dette en overgang. Jeg er litt usikker på om det at jeg er hjemme om dagene er positivt eller negativt for slankinga mi :-)

Ble uansett positivt overraska da jeg gikk på vekta første gang for den viste en del mindre enn jeg frykta, men jeg har likevel 10 kg som skal av. Målet er vel å klare de første 5 før jul. Burde vel være mulig det selv om vi må ta hensyn til at vi ammer? Håper dere kan være med på å motivere meg her - og vice versa!

 

Vekt: 83,9!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tantebassa

Takker for det. Joda det blir spennende tider i møte for oss, men sikkert litt hektisk også kan jeg tenke meg ;)

 

Har funnet kjolen, og de på brudesalongen var veldig behjelpelige med å holde av to str siden jeg nettopp har født og fordi jeg slanker meg. Så all honør til dem på agape salongen på Madla :)

 

Vi gleder oss ihvertfall kjempe mye- sikkert dere også. Lykkeønskninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

 

Jeg er ny her og ser at dette er en tråd som passer meg perfekt. Jeg er mamma til ei 4 mnd gammel jente som jeg fullammer. Jeg følger inget kurs, men har en del erfaring fra Grete Roede kurs og er dermed min egen kursleder. Jeg ligger på 1600 - 1700 kcal daglig, noe som kanskje er litt lavt?

 

Etter et veldig tøft svangerskap, men også mye godteri, så endte jeg på 0,1 tonn...... Jeg ble liggende på sykehuset en uke pga keisersnitt, og da jeg kom hjem var allerede 12 kg borte! Men det er de siste kiloene som er tyngst! Jeg har selv en trivselsvekt på 68 kg, noe som passer mine 168 cm veldig bra. Jeg har som målsetning å nå dette til sommeren. Jeg skal forsøke å være tålmodig og la kiloene få gå sakte, men sikkert (noe som også er anbefalt for oss som ammer ...)

 

Vekt: 86,5

Magemål: 100 cm

 

I morgen er det veiing og måling, så jeg venter spent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soonfaisty

Hallo alle som jeg ikke har hilst på;) Kriss78 vi er like høye, og jeg har lagt meg på samme kalori inntak som deg,regnet ut at jeg skulle ligge på 1950,men det vet jeg ikke om jeg klarer, og jeg går ned 1 kilo i uka med det kalori inntaket, så det er jo innenfor det anbefalte, og innenfor ammende menyen fra min 3år gamle gr bok, det strides jo også om vi skal spise nå mye ekstra for at vi ammer.....så vi får vel bare følge med vekta og at melka holder seg....:)

 

Jeg hadde veieng på fredag, og hadde gått ned 1 kilo så da er jeg der jeg vil være, til tross for at vi var i bursdag på tirsdag...:)

 

Denne helga har jeg da skeiet ut to dager....det er så drit når vi handler inn snacks på lørdag,så blir det ikke spist....for jeg KAN ikke ha det liggende i hus til neste helg,å d har ført til godis i dag også.... åsså blir jeg SÅ tiltaksløs på denne tiden.....det blir tidlig mørkt, det er kaldt og det er SNØ!!!får bare lyst til å grave meg ned under teppet i sofaen.... MEN i mårra er det ny uke og nye muligheter!!skal iallefall komme meg ut å gå tur da!da har jeg tur-avtale så da er det bestemt:)

Håper vi får ei fin uke flinke damer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eliasmamma

Heisann her var det kommet mange nye mammaer. det var kjækt. Ser det er mange som lurere på anbefalt kalori inntak og vekt reduksjon for ammende....

Jeg har nå begynt på kurs 2 og har fått tilrettelagt menyen etter amming. ble anbefalt å spise 200 - 300 kalorier ekstra. og vekt reduksjon på 0,5 - 0,8 kg pr uke. så vi må nok rekne med det tar litt lengre tid enn "normalt"

Dette pga at giftstoffer som er lagret i fettvevet går over i melken når vi bryter ned fettet.

Jeg har holdt på 8 uker og har gått ned 5.6 kg og 15.5 cm!!!

Er kjæmpe fornøyd. Og ikke minst håper jeg på gode mat og aktivitetsvaner som kan overføres til lillegull!

Lykke til damer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Floodhest

Hei!

Slenger meg gjerne med her! Har en gutt på snart 6 mnd, og fullammer han. Har såvidt begynt å introdusere han for grøt..Jeg ble gravid igjen med sistemann når nest yngste bare var 7 mnd...Så føler at vekten henger litt ekstra godt på denne gangen! Forrige gang raste jeg ned omtrent alt jeg hadde lagt på meg innen et par måneder, men denne gangen har det gått litt tregere ja..Har fremdeles ca 5 kilo jeg vil ned. Har begynt å trene nå, så forhåpentligvis går de kiloene av etterhvert! HAr 3 gutter på 9 år, snart 2 år og snart 6 mnd. Er selv 28 år og bor i Fyllingsdalen i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit alle nye mammaer !

 

Denne uka har det ikke blitt noe trim. Eldstegutten er fortsatt litt syk og det har blitt dårlig med turgåing. Ikke det at det frister så veldig å gå tur, er masse snø her og kaldt .....brrrr..... :)

I dag har gubben bursdag og da blir det vel litt kaker tenker jeg. Tror jeg skal unne meg noe godt, har vært så flink til å vaske og rydde huset i dag ;)

I helga som kommer så er det barndåp og da blir det enda mer kake. Regner ikke med det store vekttapet i ukene som kommer, men, men. Har jo gått ned 7.3 kg på 7 uker så bør være fornøyd med det. Håper bare jeg klarer 3.7 kg fram til jul for da har jeg endelig kommet ned til før-gravid vekta mi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende kosthold og slanking fra ekspertene på området:

Kosthold hos ammende 12.5.2006 17.45.2

 

[highlight]KALORIER

Det har vært sagt at ammende kvinner trenger 400-500 kalorier mer enn et vanlig voksent kosthold' date=' inklusiv en ekstra 20 g protein. Nyere forskning tyder på at dette kan være for høyt fordi stoffskiftet er mer effektivt hos ammende kvinner.[/highlight']

 

VÆSKE

Mor bør drikke for å tilfredsstille tørsten, ikke mer. Hun kan oppmuntres til å ta noe å drikke mens hun ammer. Å drikke mer enn tørsten tilsier kan faktisk redusere melkeproduksjonen.

 

KOFFEIN

Studier har vist at små mengder koffein vanligvis ikke skader barnet (1% av koffeinet mor tar inn, går over i melken) og påvirker vanligvis ikke melkeproduksjonen. Koffein går over i melken og kan hope seg opp hos barnet. Det er blitt rapportert at 6-8 kopper kaffe eller annen koffeinholdig drikke om dagen kan gjøre noen barn irritable og påvirke søvnen. En til to kopper kaffe i døgnet vil ikke påvirke de fleste barn.

 

VITAMINER/MINERALER

Ammende mødre anbefales å ta tran. Veganere kan trenge tillegg av vitamin B-12, riboflavin og kalsium.

 

SLANKING

Gradvis slanking (1800 kalorier/dag) er mulig for de fleste ammende kvinner etter at melkeproduksjonen er godt etablert, vanligvis etter 6-8 uker. Å gå ned [highlight]mer [/highlight] enn en kilo i uken kan redusere melkemengden. Det fører også til økt utskillelse av miljøgifter fra morens fettvev i melken. En mor med spesifikke spørsmål om ernæring, bør få snakke med ernæringsfysiolog.

 

TRENING

Ammende mødre kan trygt følge et program med moderat, hyppig aerobictrening uten at det går ut over mengden eller sammensetningen av melken.

 

[highlight]Anbefalingene er fra Sosial- og helsedirektoratet og Mattilsynet. [/highlight]

[highlight]http://www.ammehjelpen.no/nyheter_more.asp?NewsID=274[/highlight]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uker siden jeg startet den idag. Å jeg har gått ned 2 kilo siden da! ;) Herlig!

 

Startvekt: 68,6 kg.

BMI på 25 =overvektig.

Magemål på 103 cm.

 

Vekt etter 5 uker: 62,1 kg. *Ned 6,5kg på 5 uker!*

BMI på 22,5

Magemål på 95,5 *Minus 5,5cm på 5 uker!*

:)

Vektnedgang siste 2 uker: 2 kg!

Vekt etter 7 uker: 60,1 kg. *Ned 8,5kg på 7 uker!*

BMI på 21,77

Magemål på 92,3 *Minus 10,3 cm på 7 uker!*

:)

 

Tror jeg må være godt innkjørt i den nye livsstilen, for jeg er kjempefornøyd med alt jeg kan spise. Er god og mett og går likevell ned 1 kg pr uke. Gleder meg til jeg blir ferdig med slankinga, og bare skal stabilisere. Lyst til å legge opp kostholdet slik at jeg har litt flere kalorier å kose meg med i helgene enn hverdagene, for å markere forskjellen på hverdags og fest. Hva med dere andre?

 

______________________

Hilsen Nydelig

 

weight.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...