Gå til innhold

Dyrt Kosthold


Gjest impatient

Anbefalte innlegg

Gjest impatient

Jeg er ganske ny her og sliter med at maten vi trenger å kjøp er så dyrt. Jeg er nødt til å bruke vannelig kjøttdeig mer ofte enn anbefalt og syns at det er veldig få oppskrifter i boka som bruker kjøttdeig. Vi er en familie på 4 og jeg er hjemme med ungene. Har dere noe tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar
Gjest bare blaabaer

Har heller ikke så mye og rutte med... og er som oftest desverre nødt til å kjøpe de vanlige helfete produktene. Jeg hadde også gjerne sett at Vektklubben la ut oppskrifter med vanlig kjøttdeig/pølser etc. på oppskriftssidene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

 

Å kjøpe sunn mat her i landet er dyrt.

Vi handler rent kjøtt og pålegg i Sverige og sparer masse penger på dette.

Og med fryseren full av kyllingfilet, svinefilet, karbonadedeig osv så er det mye lettere å lage sunn mat.

 

Er det noen som nekter for at det er billigere å handle kjøtt i sverige så juger de. Dette har vi sjekket, og de gangene jeg må handle noe her i landet får jeg sjokk hver gang. Som oftest er prisen 1/3 -2/3 av hva den er her i norge og utvalget er mye bedre.

 

Det er også mye bedre utvalg av fullkorspasta i Sverige.

 

Og selvfølgelig må man styre unna det å kjøpe med andre ting, som godis, brus og slikt. Vi er veldig strikse og kjøper kun det vi trenger.

 

Lykke til jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss er det en prioritering - sunn mat koster penger - og farsemat er ikke sunn, med unntak av karbonadedeig. Jeg tror ikke en kan verdsette et godt kosthold og trim og påfølgende god helse (eller rettere sagt så god helse en kan få til med sitt eget arvemateriale) godt nok - tenk på hvilket fabelaktig grunnlag du gir barna dine.

 

Vi bruker for en formue på godt brød, premium appelsinjuice med fruktkjøtt, organisk granolablanding, så langt som mulig organiske bær, frukt, og grønnsaker, fisk og annen sjømat. Vi kjøper heller aldri hel- eller halv-fabrikata slik at vi også investerer mye tid i kostholdet - håpet er at barna våre tar de gode vanene med seg hjemmefra når de flytter ut av heimen.

 

Men vi sparer da litt på aldri å kjøpe kaker, kjeks, boller, snop og brus :) - blir fort litt penger av slikt og.

 

Men som du sier dyrt er det, vi er 5 i familien så det blir ganske mye penger i matbudsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at rent kjøtt er dyrt men man kan gjerne ha linser og bønner til middag også. Dette er proteinrik mat med masse fiber. Linser har jeg med hell blandet i retter der jeg bruker vanlig kjøttdeig for å drøye retten/redusere fettmengden. Hadde ingen protester hos guttene mine på 3 og 5 år da jeg hadde malte linser i kjøttsausen.Har du mulighet til å gå på innvandrerforretninger så er det mye billigere å kjøpe linser, bønner og kikerter der. Fisk fra frysedisken på Rema er også mager og rimelig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til Lidl! Ok, litt tungvint system og mye utenlansk mat, men også mye billig. Jeg hamstrer alltid inn yoghurt og mager smøreost der, som er mye billigere enn i norske butikker. Dessuten har de mange spennende produkter som man ikke får tak i overalt. De har også mye fisk og kjøtt som er billigere enn i andre butikker.

 

For ikke å snakke om dopapir! Hehe. Ok, nok reklame :)

 

Og så har de fryktelig godt og billig øl med skrukork. Men det skal jo ikke vi ha så mye av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, sunn mat er dyr! Siden jeg er student har jeg heller ikke altfor mye penger! Men etter å ha vært fattig student i snart 4 år nå, så har jeg blitt ganske flink til å finne sunn mat til en rimelig pris.

F.eks: jeg lager supper fra bunnen av med buljongterninger og masse grønnsaker, skinkebiff på Rema 1000 er veldig billlig og sunt (koster ca 35-40 kroner for ca 300 gram kjøtt), kjøper kyllingkjøttdeigen til Den stolte hane (35 kr på Rimi, og færre kalorier enn i karbonadedeig), sunn hjemmelaget pizza (grov bunn + med fyll som tomatpure, løk, kokt skinke og lett-ost, det er ikke så dyrt)

Mer kom jeg ikke på i farta! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollapinsvin

Jeg har fulgt GR-kurs i 2 måneder nå, og handlet på deres prinsipper. Har brukt mye kylling og karbonadedeig før også, men handler mye mere frukt og grønnsaker.

 

Matbudsjettet mitt er faktisk ikke gått opp. Det har heller gått ned. Men, jeg må jo meddele at, etter litt rask hoderekning, jeg hadde ca 500 kr i snop og chips i måneden før, og for ikke å snakke om øl. Ikke så mye øl, men det er dyrt. Også mye fast food, china mat, pizza, halvt horn med ost og skinke....... Som dere ser er min overvekt selvforskylt i matvaner. Så for meg er det faktisk rimelig å spise sundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrine

Vi er en familie på tre. Vi bruker flere tusen i måneden på mat.

Men det er en prioriteringsak.

Handler bare økologiske grønnsaker, mye frukt, bær og friske urter.

Det er jeg som tar meg av matinnkjøpene.

Jeg kjøper mye fersk fisk eller findus sine frosne fiskeprodukter (laks, kolje og gourmet torsk)

Kjøtt blir det lite av da vi ikke er så glad i det.

Hvis sønnen min får pølser så kjøper jeg kalkunpølser og hvis han får pølsebrød så er de grove.

Vi har en veldig dyr, men også veldig sunn livsstil.

Vi har med andre ord valgt å innvestere litt i helsen :)

Jeg synes absolutt det er verdt det og koser meg når jeg lager alt fra bunn av.

Dessuten smaker økologiske poteter bedre en vanlige og ren fisk smaker bedre en panert osv.

Vi har alltid et stort fruktfat stående på bordet og sønnen min spiser mer og mer frukt.

Brødet i huset (jeg har cøliaki, men de andre spiser vanlig brød) er alltid av den groveste sorten.

Sønnen min liker sunn mat bedre og bedre etter som han får det hver dag.

Nå reagerer han på om noen har nugatti i barnehagen.

Det er snop, ikke mat.

 

Ferdigmat og sukker er ikke noe vi har i huset.

 

Så konklusjonen min er: Ja, det er dyrt, men absolutt verdt det.

(selv om sunn mat skulle vært billigere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det en student (meg) + min samboer som ikke tjener så altfor godt. Vi har en god del utgifter til huslån og diverse andre regninger, men allikevel får vi råd til å spise sunn mat. Vi har en stor fryser, så vi har mulighet til å handle inn mye når det er billig og kjøper familie-/økonomipakninger, selv om vi bare er to. Noen billige tips:

 

Frossen fisk (4 laksefileter til 29 kr på rimi! Eller sånn torsk i blokk. Eller når det er 40% tilbud på alt fra Findus på ica.)

Kyllingfilet og karbonadedeig fra Sverige, evt hamstre når det er tilbud i Norge

Magert kjøttpålegg i store pakninger

Ikke ha så mange typer pålegg samtidig - det er jo uansett bra å variere fra uke til uke :)

Generelt kjøpe sunne ting når det er på tilbud.

Ikke kjøpe unødvendig mat (mat i kantina osv)

Hermetikk-grønnsaker fra europris

Hjemmelaget brød (færre kalorier også!)

Vi har i tillegg som regel en-to dager i uka hvor vi spiser vegetarisk mat, og det kan bli ganske rimelig!

 

Det kan kanskje være en idé å begynne med matbudsjett? Å se svart på hvitt hva en har å rutte med uke for uke kan gjøre det lettere å handle fornuftig. + at det er smart å handle bare én gang i uka - da sparer man mange unødvendige impulskjøp.

 

Det er dyrere å spise sunn mat, men man kan kanskje tenke at det som er billig for lommeboka kanskje dessverre er veldig dyrt for kroppen og helsa? Hva er viktigst - materielle ting eller en frisk kropp? :) Nå følte jeg meg grådig fornuftig! hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss er det en prioritering - sunn mat koster penger - og farsemat er ikke sunn' date=' med unntak av karbonadedeig. Jeg tror ikke en kan verdsette et godt kosthold og trim og påfølgende god helse (eller rettere sagt så god helse en kan få til med sitt eget arvemateriale) godt nok - tenk på hvilket fabelaktig grunnlag du gir barna dine.

 

Vi bruker for en formue på godt brød, premium appelsinjuice med fruktkjøtt, organisk granolablanding, så langt som mulig organiske bær, frukt, og grønnsaker, fisk og annen sjømat. Vi kjøper heller aldri hel- eller halv-fabrikata slik at vi også investerer mye tid i kostholdet - håpet er at barna våre tar de gode vanene med seg hjemmefra når de flytter ut av heimen.

 

Men vi sparer da litt på aldri å kjøpe kaker, kjeks, boller, snop og brus :) - blir fort litt penger av slikt og.

 

Men som du sier dyrt er det, vi er 5 i familien så det blir ganske mye penger i matbudsjettet.[/quote']

Hei,jeg bare lurer litt,får aldri dine barn kjeks og brus?For jeg mener at litt må man kunne unne seg,det går ikke an å bli hysterisk på å spise sunn mat hele tiden.Hva har barna dine med seg til drikke på skolen f.eks,drikker de vann?I såfall har barna mine et veldig dårlig kosthold i forhold t dine,enda eldstemann nekter å spise kjøtt,lspiser stort sett bare fisk og grønnsaker til middagsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke merket at maten har blitt dyrere etter at jeg gikk over til Grete Roede kosthold - og det skyldes vel at jeg omtrent aldri handler inn søtsaker mer. Eller chips. Eller brus.

Men jeg er bevisst på å handle inn rikelig dersom jeg ser at noe er på tilbud. F.eks på Lidl har det hendt at de har solgt karbonadedeig helt ned til 23 kr for 400 gram. Da gjelder det å kjøpe maaange pakker, og heller fryse ned. Kylling er ofte på tilbud i de fleste butikker.

Så om man er bevisst hva man kjøper og når man kjøper det, trenger ikke sunn mat nødvendigvis være dyrere. Men man må bruke litt mer tid på handlingen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei' date='jeg bare lurer litt,får aldri dine barn kjeks og brus?For jeg mener at litt må man kunne unne seg,det går ikke an å bli hysterisk på å spise sunn mat hele tiden.Hva har barna dine med seg til drikke på skolen f.eks,drikker de vann?I såfall har barna mine et veldig dårlig kosthold i forhold t dine,enda eldstemann nekter å spise kjøtt,lspiser stort sett bare fisk og grønnsaker til middagsmat.[/quote']

 

Mine barn liker ikke brus - det er mange velmenende nordmenn som vil gi dem brus - "her skal du få noe godt og riktig kose deg" - som til sin store overraskelse ser at de ikke liker søt drikke med kullsyre (de tar en slurk av høflighet til vertskapet) :). Til spesielle anledninger som fødselsdager spiser vi kaker, senest i går hadde vi fruktterte med vaniliekrem med frukt og bær, glasert med gele med eplemost med julekrydder til dessert. Barna mine har alltid spist næringsrik og sunn mat, drukket vann som tørstedrikk og trimmet mye - det er jeg som har forandret antall måltider og blitt mer fysisk aktiv. De spiser alltid samme mat som oss.

 

Personlig reagerer jeg veldig på yttrykket hysterisk (du er ikke alene) - hvorfor er det å velge et sunt kosthold hysterisk, noe mange stiller seg kritiske til? Personlig tror jeg dette kommer frem fordi det bringer andres kosthold frem i lyset, så da får vi som velger dene livsstilen heller overhøre slike negatvt ladde kommentarer. Og så får de som kommer med kommentarene tåle sammenligningen med vårt kosthold :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrine
Hos oss er det en student (meg) + min samboer som ikke tjener så altfor godt. Vi har en god del utgifter til huslån og diverse andre regninger' date=' men allikevel får vi råd til å spise sunn mat. Vi har en stor fryser, så vi har mulighet til å handle inn mye når det er billig og kjøper familie-/økonomipakninger, selv om vi bare er to. Noen billige tips:

 

Frossen fisk (4 laksefileter til 29 kr på rimi! Eller sånn torsk i blokk. Eller når det er 40% tilbud på alt fra Findus på ica.)

Kyllingfilet og karbonadedeig fra Sverige, evt hamstre når det er tilbud i Norge

Magert kjøttpålegg i store pakninger

Ikke ha så mange typer pålegg samtidig - det er jo uansett bra å variere fra uke til uke :)

Generelt kjøpe sunne ting når det er på tilbud.

Ikke kjøpe unødvendig mat (mat i kantina osv)

Hermetikk-grønnsaker fra europris

Hjemmelaget brød (færre kalorier også!)

Vi har i tillegg som regel en-to dager i uka hvor vi spiser vegetarisk mat, og det kan bli ganske rimelig!

 

Det kan kanskje være en idé å begynne med matbudsjett? Å se svart på hvitt hva en har å rutte med uke for uke kan gjøre det lettere å handle fornuftig. + at det er smart å handle bare én gang i uka - da sparer man mange unødvendige impulskjøp.

 

Det er dyrere å spise sunn mat, men man kan kanskje tenke at det som er billig for lommeboka kanskje dessverre er veldig dyrt for kroppen og helsa? Hva er viktigst - materielle ting eller en frisk kropp? :) Nå følte jeg meg grådig fornuftig! hehe :)[/quote']

 

Jeg pleier også ta turen til ICA og handle findus fiskeprodukter når de har minus 40%. Det er jo kjempegreit og jeg fyller fryseren hver gang siden vi spiser mye fisk :) Burde ha vært mer tilbud på sunne matvarer. Dette er vell absolutt det tilbudet jeg setter mest pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline
For oss er det en prioritering - sunn mat koster penger - og farsemat er ikke sunn' date=' med unntak av karbonadedeig. Jeg tror ikke en kan verdsette et godt kosthold og trim og påfølgende god helse (eller rettere sagt så god helse en kan få til med sitt eget arvemateriale) godt nok - tenk på hvilket fabelaktig grunnlag du gir barna dine.

 

[/quote']

Veldig fin teori, men har du ikke penger, så har du ikke.

 

Jeg synes noen burde ta dette opp med denne Brustad-dama som er så omsorgsfull overfor helsa vår at hun sender medarbeiderne sine ut for å gå trapper (siden de som voksne mennesker sikkert ikke kommer på selv at de skal ta vare på helsa si?), at hun kunne gjort en innsats for å få sunt kosthold til å lønne seg.

 

Hadde sunne matvarer vært billigere enn usunne, hadde flere spist sunnere, også uten at de egentlig hadde som mål å spise sunt - det er nokså mange mennesker her i landet som har kosthold tilpasset prisene og ikke tilpasset lyst og smak. Nokså mange av oss bor også mer enn en handleturs avstand fra svenskegrensa.

 

Jeg tror man må være politiker eller ha en uproblematisk personlig økonomi for ikke å forstå det.

 

Personlig reagerer jeg veldig på yttrykket hysterisk (du er ikke alene) - hvorfor er det å velge et sunt kosthold hysterisk, noe mange stiller seg kritiske til? Personlig tror jeg dette kommer frem fordi det bringer andres kosthold frem i lyset, så da får vi som velger dene livsstilen heller overhøre slike negatvt ladde kommentarer. Og så får de som kommer med kommentarene tåle sammenligningen med vårt kosthold .

 

"Hysterisk" for meg er når noen er så opptatte av sunt kosthold at de ikke klarer å unne seg selv eller andre en utskeielse nå og da. Og da mener jeg en USUNN utskeielse, med masse malorier og deilig smak, og kanskje til og med uten en eneste liten nytteverdi for oss, utover det at mange kanskje får en positiv opplevelse av å nyte noe som er godt.

 

Jeg kjenner mennesker som ALDRI unner seg å putte i seg noe bare fordi det smaker godt. Det skal være en tanke og en forklaring bak absolutt alt, og hver eneste middagsmåltid er planlagt og sammensatt med en eller annen formel for forhold mellom karbohydrater og proteiner og hva det nå er slags komplisrende faktorer vi kan finne for å lage maten komplisert å finne ut av.

 

Det kaller jeg hysterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyrt å være fattig, det er jo en klisje med mye sannhet i. Klart det ikke er så lett å kjøpe på tilbud hvis man er blakk. Men som et tidligere innlegg viste, går det an å planlegge også når en har lite penger.

Når det gjelder hva som er godt eller ikke, så er skal jo smak og behag ikke diskuteres, for å holde meg til klisjeene. Men smak er VANE. Man kan venne seg til "vonde" ting - som campari f.eks. Røyk! Bittert. Surt. Og søtt.

Jeg synes Fru Luna er totalt uhysterisk - hun forteller oss at barna hennes ikke har vent seg til snop, derfor synes de ikke det er bedre enn frukt og alminnelig mat. Da er det jo ikke spørsmål om å "unne seg" noe - det er da ikke noe vits i å spise noe fordi mange ANDRE synes det er godt?

Vaner går an å snu. Det er det mange her på listene som kan si mye om. Sukker er vanedannende, og når folk kan slutte å røyke, drikke alkohol og bruke narkotika, så klarer man å slutte å spise sukker. Og lysten avtar etter hvert.

Lysten på noe søtt sitter ikke i magen eller på tungen, men først og fremst i hodet. Det er tanken på at seigmenn og lakris er å unne seg noe, ikke en saftig pære, noen mandler eller en klase druer, man må bli kvitt.

Jeg sier ikke sjokolade, for jeg spiser litt mørk sjokolade, med 86 % kakao. Og synes det er kjempegodt. Jeg likte best melkesjokolade før. Det går bra - for meg, det har lav glykemisk indeks. Det som skjer hvis jeg spiser noe søtt, er at jeg blir skrubbsulten.

Nå er jeg inne i en god slankeperiode, prøver å tenke både Grete og Fedon, og spiser derfor noe med proteiner i når jeg spiser frukt eller annet med mye karbo.

Foreløpig går det bra.

Og jeg har råd til å kjøpe på tilbud og nok plass i fryseboksen. Og liker å lage mat fra scratch.

Nå blir dette altfor langt og ustrukturert.

Men jeg sier som MANGE har sagt før: vi unner oss en god krem, en ny genser, fotpleie - anything, istedenfor snop!

Og tar det andre sier i beste mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hysterisk" for meg er når noen er så opptatte av sunt kosthold at de ikke klarer å unne seg selv eller andre en utskeielse nå og da. Og da mener jeg en USUNN utskeielse' date=' med masse malorier og deilig smak, og kanskje til og med uten en eneste liten nytteverdi for oss, utover det at mange kanskje får en positiv opplevelse av å nyte noe som er godt. [....'] Det kaller jeg hysterisk.

 

Jeg tror at du muligens har det utgangspunktet at vi alle deler dine smakspreferanser :). Jeg foretrekker smaken av lekkert tilberedt mager mat laget på basis av flotte ferske råvarer - for meg er det faktisk ingen konkurranse. Jeg liker hverken fet mat/mektige kaker, sauser etc, men spiser hvis jeg får servert hos andre, men da spiser små porsjoner men jeg liker ikke den smaksfølelsen mektig og fet mat git meg - blir nesten uvel av lukten av frityrstekt mat. Jeg har også til gode å få klager på maten som vi serverer gjester :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest impatient

Jeg er enig at vi må bare være sunt. Jeg hadde håpet at noen skulle komme med noe oppskrifter som jeg kunne bruke som var sunt men laget av kjøttdeig. Vi har sluttet helt med å spise ut, kjøper nesten aldri brus (kun til selskap), and snop har vi også sluttet med. Jeg syns detvar en god ide å dra til Sverige men er litt usikker om bensin var regne med nåe man tenker på hvor mye man sparer.

 

Som dere kanskje legger merke til... Jeg er ikke Norsk. Jeg er Amerikansk. Jeg syns det har vært en stor utfordring å venne meg til alt mulig rart men har kommet langt.

 

I dag kjøpt jeg fisk. Jeg har ingen peiling hva jeg skal gjøre med det. Dette blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JJeg er ikke Norsk. Jeg er Amerikansk. Jeg syns det har vært en stor utfordring å venne meg til alt mulig rart men har kommet langt.

 

I dag kjøpt jeg fisk. Jeg har ingen peiling hva jeg skal gjøre med det. Dette blir spennende.

 

Jeg synes at sunn mat er mye dyrere i USA enn i Norge (hvis du ser bort fra og "hormonfylte" kyllingfileter og kjøttdeig) - spesielt fisk som er sinnsykt dyr her.

 

Fisk blir nydelig hvis du baker den i ovn i ildfast form - fileter fisken (hvit eller laksefisk spiller ingen rolle), pensle formen med olivenolje og legg i filetene og krydre litt med salt eller pepper, eventuelt litt urter (persille og/eller dill er deilig til fisk) og legg gjerne sitronskiver på toppen. Bak til fisken er stekt - 5 minutter for flat flyndre til 20 minutter for tykke lakse fileter. Sett ovnen på ca. 200°C (ca. 400°F). Server med ris/potet eller pasta og dampete grønnsaker (10 minutter).

 

Bon Apetit.

 

Jeg bor i USA og det er utrolig mye deilig og fersk fisk å få kjøpt her jeg bor - mye bedre utvalg enn i Norge (Bergen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline
Jeg tror at du muligens har det utgangspunktet at vi alle deler dine smakspreferanser :). Jeg foretrekker smaken av lekkert tilberedt mager mat laget på basis av flotte ferske råvarer - for meg er det faktisk ingen konkurranse. Jeg liker hverken fet mat/mektige kaker' date=' sauser etc, men spiser hvis jeg får servert hos andre, men da spiser små porsjoner men jeg liker ikke den smaksfølelsen mektig og fet mat git meg - blir nesten uvel av lukten av frityrstekt mat. Jeg har også til gode å få klager på maten som vi serverer gjester :).[/quote']

 

Det ser ut til, ut fra hva du skriver, at du har mulighet til å prioritere både tid og penger til råvarer og matlaging. Og da er selvfølgelig forutsetningene helt annerledes enn for en del av oss andre, for eksempel kanskje for trådstarter.

 

Og mind you, jeg sier IKKE at det er hysterisk å ha et sunt kosthold, sånn i det jevne. Hysteriet står for meg som den som aldri har i seg noe som helst som IKKE står på lista over "ja-mat" hvis de ellers liker det.

 

Selv gir jeg nå opp hele sunnhetsgreien - ikke har jeg tid til å farte rundt til de butikkene som har den maten jeg finner i oppskriftene, ikke kan jeg de fleste dagene bruke en time på å lage middag, og heller ikke har jeg økonomi til å bytte ut kjøttdeig med karbonadedeig til enhver tid, kyllingfilet (som jeg synes er nydelig mat og gjerne bruker i mange forskjellige retter) er dyrt til vanlig og nesten aldri på tilbud, kyllingkjøttdeigen syntes jeg ikke er særlig god (og jeg må også langt for å handle den, så da går prisreduksjonen opp i bensinutgifter eller bussbillett), det er langt til Sverige, og ikke synes jeg all sunn mat er god. MEN jeg koser meg med den maten jeg har tid og råd til, tar den der forbaska trappa når jeg kan, går en tur hver dag og alt det der. Kanskje jeg tross mitt usunne kosthold kan oppleve å bli 60 eller mer... Jeg er i alle fall i bedre humør nå enn da mye tid og energi, samt penger, gikk til å tenke, planlegge, kjøpe og lage denne sunne maten (selv om jeg ble skikkelig irritert nå - jeg smiler mer sånn jevnt over, det er sant!)

 

Utgangspunktet i denne diskusjonen var prisen på sunn mat, og jeg er enig med trådstarter i at matbudsjettet må økes en del hvis man skal følge GR-oppskrifter og andre sunn-mat-oppskrifter, fordi det ofte er råvarene til denne maten som er dyre.

 

Og det er et reelt problem for enkelte. Og i sunnhetshysteriets navn (som jeg helt klart mener det er når statsrådinnen i høye hæler og med taktfaste skritt leder sin hær av kontorister runt kvartalet og opp trappa, mens hun messer om hvor godt det er for dem og oss og henne -jfr Dagsrevyinnslag om saken-) mener jeg det ville være et enkelt, gjennomførbart og forståelig grep om man bestemte seg for å sette ned prisen på den sunneste maten, merke den med nøkkelhull som de gjør i de andre nordiske landene, og gjøre den lettere tilgjengelig. Det er ikke alle butikker som tar inn de letteste produktene fra forskjellige produsenter, men det ville de kanskje gjøre hvis "folk flest" fant det mest økonomisk å spise lett/sunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg MÅ bare slenge meg på hylekoret. Er helt enig i at sunn mat er alt for dyrt. Alle sunn mat burde vært moms-fritt. Bare tenk på alle de millionene helse-norge ville spart på et slikt opplegg. Men det er vel for langsiktig tenking,- og langsiktighet er et ukjent begrep for utrolig mange.

 

Så også med smak og behag. Jeg må applaudere Jomjom og Fru Luna og støtter deres syn fult ut. Er vi tørst, drikker vi vann. Brus og snop er forbeholdt lørdag og fest-dager. Jeg har selv opplevd at ungene forsynte seg grådig av frukt-spyd, mens snopet ble stående :cool:. Unger er ikke født til å like brus og snop. Kosthold er noe vi tillærer oss. Det er vårt ansvar å sørge for at ungene våre får et NORMAL forhold til RIKTIG kost!

 

Og hvorfor skal forresten ekstra skummet melk være dyrere enn H-melk, eller andre produkter med redusert fettinnhold? Er det dyrere å produsere fettredusert mat :confused:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Normalt forhold til riktig mat, ja... og hva som er riktig mat, er vel et definisjonsspørsmål.

 

Jeg synes det er viktig at de lærer seg å like variert mat, forskjellige typer, det er en reell sjanse for at de kommer ut i verden, mange av dem, og da mener jeg noe av det viktigste vi kan gjøre, er å gi dem nysgjerrighet og åpenhet i forhold til nye matretter og smaker. Dermed er det, etter min mening, viktig at vi ikke fokuserer altfor mye på filosofien bak hvilken mat vi serverer, men at vi som sagt tar vare på nysgjerrighet og åpenhet.

 

Jeg hadde en gang en søskenflokk som elever, og de fikk ikke lov til å drikke brus eller spise godterier, det hadde deres meget økologisk bevisste foreldre bestemt. Det vi så, var at de heller ikke våget seg på andre nye ting - fordi de var usikre på om det var tillatt mat/drikke eller ikke. Jeg husker blant annet at jeg hadde en liten prat med en av søskenene, jeg tror han må ha vært 8-9 år da, om farris var brus eller vann. Men det var hans bestemte inntrykk at siden det boblet, var det brus, og da hadde han sikkert ikke lov til å drikke det.

 

Jeg synes ikke sånt er særlig bra. Og så ser man av og til, når de er kommet så langt som til ungdomsskolen, at unger med foreldre som på en eller annen måte er meget bevisste og "ensporede" (stygt ord, men jeg fant ikke noe annet, håper dere forstår hva jeg mener), blir usikre i forhold til det å lage seg sin egen identitet, tøye grenser, protestere og ta egne initiativ. Det kan virke som foreldrenes trygge, og sikkert velfunderte, skråsikre standpunkter tar fra ungene noe av trangen til å tenke selv - eller kanskje de bare ikke tør å tro at foreldrene kan ta feil, hva vet jeg. Dette kan gjelde politikk eller veldedighet eller hva som helst av ideologiske retninger, men det kan også gjelde matvaner og sosiale ferdigheter. Eventuelt går ungene til den andre ytterlighet, men de som har mot til det, klarer seg som regel bra, har jeg observert. De må bare teste litt før de finner sin egen plass.

 

For skråsikre foreldre er ikke av det gode, tror jeg, selv om vi jo bør være så sikre på det vi gjør at ungene våre opplever oss som trygge og sikre på det vi driver med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si at du generaliserer her, Strikkeline, og har ikke så få kjepphester heller :) Kanskje ikke minst viser du mange fordommer til dem som tenker anderledes enn deg :)

 

Sier jeg som bor utenfor Norges trygge grenser og som skriver mitt siste innlegg i denne tråden og som har barn som håndterer spisepinner like godt som kniv og gaffel og som spiser alt av etnisk mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Så synd at det var ditt siste innlegg, da får jeg ikke vite hva slags fordommer du mener å lese ut av innleggene mine.

 

Forøvrig omfattes nok ikke du av de fordommene (bortsett fra de jeg måtte ha mot folk som gir råd bare ut fra sitt eget ståsted , men det var vel i grunnen det du mente litt tidligere at jeg gjør, så...) ettersom du jo da sikkert har lært ungene dine åpenhet og latt dem bevare sin nysgjerrighet mht nye smaker.

 

Da kan de jo eventuelt heller føle seg overkjørt og tråkket på, de som kjører et strengt matregime?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...