Gå til innhold

Dyrt Kosthold


Gjest impatient

Anbefalte innlegg

Du må liksom sleivesparke litt i ny og ned, eller hva, Strikkeline???? Det ødelegger nesten alltid de ellers gode innleggene dine........... Ofte kommer det masse fornuftig ut, men så drar du til...... Hmmmmmm ?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar
Gjest Strikkeline
Du må liksom sleivesparke litt i ny og ned' date=' eller hva, Strikkeline???? Det ødelegger nesten alltid de ellers gode innleggene dine........... Ofte kommer det masse fornuftig ut, men så drar du til...... Hmmmmmm ?????[/quote']

 

Nei, jeg mener ikke å sleivsparke. Da beklager jeg, hvis det har blitt oppfattet sånn.

 

Akkurat i denne saken ble jeg litt provosert, så det er kanskje derfor jeg oppfattes sånn. Men:

 

Jeg mener, for å si det rett ut, at det er litt arrogant, faktisk, å skrive om hvor sunt og verdifullt det er å prioritere tid og penger på rene og dyre matvarer, hvorpå man avslutter med at visst er det dyrt men det er verdt det, når trådstarter spør om råd i forbindelse med økte matutgifter som presser en dårlig økonomi. Og det var IKKE bare FruLuna, som jeg ellers har lært masse av og vanligvis har stor sans for, som kom med disse sikkert velmente utsagnene. For meg, som ikke hadde noen stor konto for brus og snop på forhånd, og altså ikke sparte inn noe på mindre utgifter der, og som dessuten begrenset de dyre produktene til bare å gjelde mitt eget kosthold (mann og barn spiste som de hadde gjort før, bortsett fra en del middager som jeg laget til alle), gikk matbudsjettet opp med bortimot 1000 kroner pr måned, de gangene jeg var riktig flink og laget mye riktig mat med masse grønnsaker og "stæsj". Jeg kan love deg det merkes på ei lærerlønn. Jeg brukte også mye mer tid på kjøkkenet enn tidligere, noe som resulterte i senere middager og mindre tid til andre ting etter jobben.

 

Det er ingen som bestrider verdien i å lage maten fra grunnen, bruke skikkelige råvarer og å ta med ungene i prosessen, men det slo meg bare at det muligens IKKE er virkeligheten for trådstarteren. Da hadde hun muligens ikke spurt som hun gjorde.

 

Meeeennnn....jeg tar kommentaren din til etterretning. Skal heretter komme med bare positive innspill, hvis jeg ikke klarer å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Jeg har lest gjennom innleggene mine en gang til, og kan fortsatt ikke forstå hvorfor fru luna skal føle seg tråkket på og hvorfor Korsa mener at jeg sleivsparker.

 

Jeg

a)definerer hva jeg mener er hysterisk (sier ikke noe om at jeg mener noen her inne er det, men konstaterer til slutt at fru luna tydeligvis gjør med sine barn det jeg mener er lurt å gjøre med sine barn i forhold til hvordan de forholder seg til mat - konkluderer altså med at hun ikke kommer inn under min definishjon av hysterisk)

b)forteller at -og hvorfor- jeg mener det er viktig å ikke fokusere for mye på filosofien bak maten vi spiser, fordi jeg tror det kan ta bort noe av den åpenheten overfor nye smaker som finnes (illustrert med selvopplevd eksempel og erfaringer jeg har gjort gjennom mange år i norsk skole)

c)uttrykker min frustrasjon over en minister som preiker kosthold og sunn livsstil, men ikke gjør noe med priser på sunn mat

d)forteller hvorfor jeg mener billigere sunn mat kan være et sjakktrekk på så mange måter, selv om politikere og folk med god økonomi (altså de som ofte styrer og steller her i landet) ikke ser ut til å se det som et argument at mange mennesker kjøper den billigste maten, og at man derfor sannsynligvis kan lure folk til et bedre kosthold rett og slett ved prisregulering.

e)til slutt sier jeg at jeg synes tilnærmingsmåten fra de som har råd til å prioritere dyre råvarer, overfor en som spør om råd pga dårlig økonomi, er arrogant. Det var kanskje litt sterkt ord, eller?

 

Jeg har virkelig ikke ment å fornærme noen. Og har jeg klart det likevel, må jeg si det var IKKE vanskelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. på skulderen til Strikkeline. Jeg støtter dine synspunker og må si at jeg synes denne debatten var veldig interessant kveldslektyre ;)

 

Til dere andre: Jeg tror at hvis dere føler dere truffet av strikkelines innlegg så MÅ det jo være en grunn til det? Personlig følte jeg meg ikke særlig truffet, så da går jeg ikke til noe personlig angrep heller... men kanskje vi rett og slett alle har snev av hykleri og arroganse? Noe annet ville være helt usannsynlig, mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske ny her og sliter med at maten vi trenger å kjøp er så dyrt. Jeg er nødt til å bruke vannelig kjøttdeig mer ofte enn anbefalt og syns at det er veldig få oppskrifter i boka som bruker kjøttdeig. Vi er en familie på 4 og jeg er hjemme med ungene. Har dere noe tips til meg?

 

Vi er familie på 5 mellomste er inntolerant for mange matvarer blant annet sukker. hennes kosthold er dyrt.

Vi prøver i det lengste å spise samme mat.men med meg på gr kurs i tilegg blir det ofte tre forskjellige middager men med samme base.

 

hvis ungene får kjøttdeig og spagetti (uten sos for den ene tåler ikke tomat) og de to andre syntest faktisk det er betre med ketcup på,en sos, så vooker jeg grønnsaker til meg og de som vil smake av ungene,har oppi kylling ,eller hva en måtte ha av sunne rester fra dagen før om jeg ikke har det kan en ha i en boks tunfisk, ell og en kan ha spagetti til om ønskelig. da blir spagettien basen for hele familien kjøttdeig til de som ikke går på gr kurs og wokede grønsaker til meg og de som måtte ønske.. det er en rask middag.

 

Så lag kjøttdeig du men, du trenger ikke spise den selv.

steiket fiskekaker med kokte gulrøtter og poteter er og en av favorittene til ungene. jeg spiser det samme men uten smør på potetene og veier gjerne min porsjon. det er og billig mat.

 

taco på lørdager ,om du bruker kjøttdeig kan en kutte ut å ha på hvit ost og bytte ut rømme med mager kesam, ha på mye grønsaker og spis selv ikke mer en tre. og kun litt kjøtdeig oppi.

 

så mit syn på det hele er att en kan spise billig mat men tenke på hva vi har som tilbehør og hvor mange kalorier vi har tenkt å spise, når jeg har rester til meg av sunn mat får gjerne ungene velge middag, og da spiser de gjerne pannekaker.

 

De sies att frosne grønnsaker er like sunne som ferske, og det er bra nytt.

Ungene rynker på nesen av salat, men om jeg ikke blander det og de får blande sin egen når vi spiser så prøver de faktisk nye ting også, litt grønt er betre enn ingen ting. hvet ikke om dere ble så mye klokere men, dette var det jeg hadde på hjerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Kloke ord, dette er jo råd som de fleste kan følge!

 

Skal prøve den der med å la ungene blande salat selv, og se om det går ned mer da. Jeg har fra før observert at den som har skrellet gulrøttene før koking, spiser mer gulrøtter enn før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn liker ikke brus - det er mange velmenende nordmenn som vil gi dem brus - "her skal du få noe godt og riktig kose deg" - som til sin store overraskelse ser at de ikke liker søt drikke med kullsyre (de tar en slurk av høflighet til vertskapet) ;). Til spesielle anledninger som fødselsdager spiser vi kaker' date=' senest i går hadde vi fruktterte med vaniliekrem med frukt og bær, glasert med gele med eplemost med julekrydder til dessert. Barna mine har alltid spist næringsrik og sunn mat, drukket vann som tørstedrikk og trimmet mye - det er jeg som har forandret antall måltider og blitt mer fysisk aktiv. De spiser alltid samme mat som oss.

 

Personlig reagerer jeg veldig på yttrykket hysterisk (du er ikke alene) - hvorfor er det å velge et sunt kosthold hysterisk, noe mange stiller seg kritiske til? Personlig tror jeg dette kommer frem fordi det bringer andres kosthold frem i lyset, så da får vi som velger dene livsstilen heller overhøre slike negatvt ladde kommentarer. Og så får de som kommer med kommentarene tåle sammenligningen med vårt kosthold :).[/quote']

 

Hm...jaja,nå var det ikke meningen å starte en debatt her som ble utrivelig.Jeg var "rolig" i stemmen og bare spurte,for det er litt interessant.Forresten så liker ikke eldstejenta mi brus heller :) Men det bare virker på meg som at det å bare spise sunt hele tiden er riktig og at hvis man gir ungene sine kjeks og godteri så er man en dårlig mor,og det synes jeg blir litt feil.Hos oss er det vanlig mat i uka,litt kosemat i helgen og brus og godis på lørdag,slik tror jeg det er i de fleste norske hjem.Men ingen skal komme å fortelle meg at barn ikke liker søtsaker,for dine er sikkert også glad i snop,hvis ikke hadde de vel ikke gått innsamlingsrunde på halloween?Men men,det er bra at barna dine liker sunn mat,for all del.Men jeg sier alt med vett og måte,det er eksempler på mennesker som trener hver dag,bare spiser sunt og ikke røyker eller drikker som faktisk stuper i en alder av 50,hvordan forklares det?Og det er mange som er 90 som bare har spist meierismør,flesk,ribbe osv.som lever i beste velgående.Det er rart synes jeg.Jeg blir egentlig ikke helt klok på dette.Og fru luna,du sier vel egenlig at jeg har et dårlig kosthold.Men jeg synes du har et veldig bra kosthold,det er beundringsverdig.Jeg må bare innrømme at jeg er veldig glad i søtsaker,det er en negativ last hos meg,du og har sikkert dine negative sider.Men jeg forstår det som du ikke bor i Norge,eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest igjennom noen innlegg her og sitter igjen med disse tankene.

 

Er enig i at det er dyrt å spise sunt også sier noe at det er snakk om å prioritere? Har man ikke penger så har man ikke penger sier jeg til det. Og det er typis folk med god råd å komme med slike kommentarer.

 

Å ikke unne ungene mine litt godis er helt uakseptabelt. Til og med minstemann på 1 år får en bitteliten godteskål på lørdag, og de får brus. Hva med bursdager, skal man nekte ungene å ta med seg godteposen hjem, ikke spise kake? Ikke gå halloween eller julebukk? Hva med julestrømpen på julaftens morgen? Så kos som ungene synes det er. Der ligger det både frukt og godis og litt lesestoff.

 

En tur på mcDonalds i ny og ne blir det også og det ser jeg ikke noe galt i så lenge vi spiser sunt i hverdagen, det er nemlig det som teller.

 

Man blir ikke feit, får ikke hull i tennene og får heller ikke tarmkreft eller diabetes av å unne seg litt fet mat og godis i ny og ne. Men om man derimot bare spiser gatekjøkken mat, godteri og drikker brus, da kan man nok få både det ene og det andre.

 

Alt med måte og ja sunn mat er alt for dyrt her i landet!!!!!!!!

 

Mange gode tips til sunn og ikke så dyr mat innemellom her også da, bra.

 

Ha en flott dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline
Og en ting som er rart at hun godeste Brustad dama burde kanskje gå fram med et godt eksempel selv-og hun er ikke akkurat av de tynneste jeg har sett!

 

DET er det faktisk ikke sikkert hun kan noe for! -så det synes jeg ikke man skal holde mot henne. Det er mange grunner til overvekt.

 

Men hun har makt til å gjøre noe med folks muligheter til et sunt og rimelig kosthold, og DET kan hun noe for hvis hun ikke gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå så,men jeg tror de fleste kan noe for hvordan de ser ut så lenge de ikke har sykdommer eller går på spesielle medisiner eller har ødelagt noe så de ikke klarer å bevege seg.Men meg om det,det er mitt syn.Ja,så lenge de maser så om sundt kosthold for barn og unge så burde de gjøre noe med prisene på frukt og grønt,og rene kjøttbrodukter og magert pålegg.Og de kan godt skru opp prisene på godteri,det hadde ikke gjort noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline
Det er nå så' date='men jeg tror de fleste kan noe for hvordan de ser ut så lenge de ikke har sykdommer eller går på spesielle medisiner eller har ødelagt noe så de ikke klarer å bevege seg.Men meg om det,det er mitt syn.Ja,så lenge de maser så om sundt kosthold for barn og unge så burde de gjøre noe med prisene på frukt og grønt,og rene kjøttbrodukter og magert pålegg.Og de kan godt skru opp prisene på godteri,det hadde ikke gjort noe.[/quote']

 

Enig i at mange, sikkert de fleste, selv kan gjøre noe med vekt og utseende. Men av egen erfaring vet jeg at det IKKE stemples i panna eller på annen måte opplyses om når det er sykdom (i mitt tilfelle ødelagt stoffskifte) som forårsaker overvekten. Om Brustad er syk, eller om hun er sjokoman og latsekk, vet vi jo faktisk ikke, så da synes jeg det er litt ugreit å si noe om hvordan hun ser ut.

 

Men at hun kunne ha fulgt opp sine sunne intensjoner, as displayed on Dagsrevyen, med noe aktiv prispolitikk, DET er vi enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med minstemann på 1 år får en bitteliten godteskål på lørdag' date='

 

Ha en flott dag![/quote']

 

Hei, Carpa, jeg kan bare ikke dy meg - men her legger du jo nettopp grunnlaget for at ettåringen din skal bli godtegris!

 

Ellers: det går an å tilpasse oppskriftene, bruke litt mindre kjøttdeig enn man ville gjort med karbonade, helle av fettet når man har brunet til saus etc.

Jeg bor i Oslo, med butikker med varierende tilbud tett omkring meg, klart jeg er heldig. Men f.eks. seifilet til 29 kr kiloet - som staidg finnes her, det er ikke dyrt.

Et lurt råd: ha med en skrelt gulrot eller to i plastpose, fin til å fylle eventuelle tomrom i magen!

Er ellers enig i at hvis man ikke finner fram til et kosthold man kan leve med i hverdagen, går det ikke i lengden. Og i at det er forunderlig at melk skal være dyrere pr liter enn brus...

Ha en fin helg!

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

GODTEGRIS????

 

Du verden.

 

Jeg synes det er fint at også ettåringer får en liten markering av at helg er helg og hverdag er noe annet. Stå på Carpa, så lenge du ikke gjør hverdagen til en fest, har ettåringen din sikkert ikke vondt av å få litt snop av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei' date=' Carpa, jeg kan bare ikke dy meg - men her legger du jo nettopp grunnlaget for at ettåringen din skal bli godtegris!

 

;)[/quote']

 

Vet du at jeg tror det er mye større sjans for at dine unger ender opp som godtegriser. At jenta mi får litt å kose seg med når eldre søstre får, er en selvfølge. Man trenger faktisk litt sukker også, det er hjerneføde nemlig......

 

Og jeg har barn fra 1-18 år gamle. Ingen av de er godtegriser, ingen er overvektige (bare mor) og ingen har ødelagte tenner.

 

Vi spiser sundt i hverdagen og koser oss med godteskål på lørdager og andre festlige anledninger.

 

En annen ting, å like søtt er faktisk medfødt. Morsmelken vår er veldig søt og det er jo første smaken et menneske møter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Det er noe med at forbuden frukt smaker best... jeg tror ikke det er noen tilfeldighet at barn av f.eks. totalavholdsfolk gjerne drikker mer enn andre hvis de først drikker, at barn fra strenge hjem går mer bananas enn andre når tøylene etterhvert løsnes litt... Nei, jeg har ingen forskningslink å vise til, men 15 år i norsk grunnskole gir et lite innblikk, det også.

 

Gjør vi noe forbudt for ungene våre, kan vi være nokså sikre på at vi også gjør det ekstra fristende. Og det man gjør i skjul, gjør man med færre hemninger enn det man har lov til å gjøre - det er i alle fall min erfaring. Får du ikke aksept for å spise godterier (som ungene før eller siden likevel vil måtte forholde seg til, så lenge godterier selges over disk og de fleste barn får det av og til), er sjansen relativt stor for at du hiver i deg det som finnes når du en gang får muligheten i et ubevoktet øyeblikk. Se på nordmenn i utlandet - alkoholmengdene som konsumeres, er sjelden i overensstemmelse med offisiell norsk alkoholpolitikk. I stedet dummer man seg kraftig ut, fordi man bare MÅ ta til seg når en sjelden mulighet er der.

 

Mora mi sa at jeg ikke fikk lov til å begynne å røyke, og hun truet med det ene og det andre hvis jeg begynte. Gjett hvem som MÅTTE prøve? Og prøveperioden varte i 14-15 år...

 

(Det er selvfølgelig også en fare for at ungene blir engestelige og usikre i forhold til det å ta egne valg, som nevnt i et innlegg tidligere her, hvis de har sterke foreldre som har enkelte fanseaker som ikke levner rom for tvil og utprøving!)

 

Nei, færrest mulig forbud, færrest mulig fy og nei, mest mulig saklig opplysning og en tillit til at ungene får med seg hjemmefra et grunnlag for å treffe beslutninger som passer dem - det prøver jeg på. Men gudene vet om jeg lykkes - fasiten har vi jo ikke før de er voksne og i gang med eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med at forbuden frukt smaker best... jeg tror ikke det er noen tilfeldighet at barn av f.eks. totalavholdsfolk gjerne drikker mer enn andre hvis de først drikker' date=' at barn fra strenge hjem går mer bananas enn andre når tøylene etterhvert løsnes litt... Nei, jeg har ingen forskningslink å vise til, men 15 år i norsk grunnskole gir et lite innblikk, det også.

 

Gjør vi noe forbudt for ungene våre, kan vi være nokså sikre på at vi også gjør det ekstra fristende. Og det man gjør i skjul, gjør man med færre hemninger enn det man har lov til å gjøre - det er i alle fall min erfaring. Får du ikke aksept for å spise godterier (som ungene før eller siden likevel vil måtte forholde seg til, så lenge godterier selges over disk og de fleste barn får det av og til), er sjansen relativt stor for at du hiver i deg det som finnes når du en gang får muligheten i et ubevoktet øyeblikk. Se på nordmenn i utlandet - alkoholmengdene som konsumeres, er sjelden i overensstemmelse med offisiell norsk alkoholpolitikk. I stedet dummer man seg kraftig ut, fordi man bare MÅ ta til seg når en sjelden mulighet er der.

 

Mora mi sa at jeg ikke fikk lov til å begynne å røyke, og hun truet med det ene og det andre hvis jeg begynte. Gjett hvem som MÅTTE prøve? Og prøveperioden varte i 14-15 år...

 

(Det er selvfølgelig også en fare for at ungene blir engestelige og usikre i forhold til det å ta egne valg, som nevnt i et innlegg tidligere her, hvis de har sterke foreldre som har enkelte fanseaker som ikke levner rom for tvil og utprøving!)

 

Nei, færrest mulig forbud, færrest mulig fy og nei, mest mulig saklig opplysning og en tillit til at ungene får med seg hjemmefra et grunnlag for å treffe beslutninger som passer dem - det prøver jeg på. Men gudene vet om jeg lykkes - fasiten har vi jo ikke før de er voksne og i gang med eget liv.[/quote']

 

 

Så enig så enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du at jeg tror det er mye større sjans for at dine unger ender opp som godtegriser. At jenta mi får litt å kose seg med når eldre søstre får' date=' er en selvfølge. Man trenger faktisk litt sukker også, det er hjerneføde nemlig......

 

Og jeg har barn fra 1-18 år gamle. Ingen av de er godtegriser, ingen er overvektige (bare mor) og ingen har ødelagte tenner.

 

Vi spiser sundt i hverdagen og koser oss med godteskål på lørdager og andre festlige anledninger.

 

En annen ting, å like søtt er faktisk medfødt. Morsmelken vår er veldig søt og det er jo første smaken et menneske møter.[/quote']

 

Jeg siterer:

"Selv om det er stor enighet blant fagfolk om sukkerets negative egenskaper, står det fremdeles i lærebøkene at kroppen daglig trenger 125-150 gram karbohydrater for å dekke hjernens behov for sukker. Det er ikke korrekt. Den mengden glukose som hjernen vår helt riktig trenger, kan kroppen produsere selv. Vi trenger absolutt ikke noe inntak av sukker, sier Viljen Poleszynski"

 

http://www.aftenposten.no/helse/article903230.ece

 

Og den kjente fjernsynskjøkkenprofessor Kaare Norum arbeider for å få i gang en internasjonal kampanje mot sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå må vi rulle inn littegranne her da!Alle har behov for å kose seg litt en dag i uka med det de synes smaker godt,enten det er godteri,alkohol,bearnaisesaus..osv. uansett alder.Kjenner en som aldri fikk smake kjeks eller noe søtt i det hele tatt,ungen ble sent på sykehus med mangelsyke....så sukker er faktisk en del av kostholdet.Klart ettåringen skal kose seg like mye som storesøster,det er faktisk en god vane det.Å la dem venne seg til at lørdag er kosedag,men at andre dager spiser vi ikke sånt.Jenta mi på 3 fikk en is her i sommer på en onsdag,da sa ho faktisk:jammen,er det lørdag i dag da mamma?Da har i hvertfall ungen skjønt poenget,og det mener jeg er viktig.Hun vet at det ikke er vits i å spørre etter sånt på ukedagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå må vi rulle inn littegranne her da!Alle har behov for å kose seg litt en dag i uka med det de synes smaker godt' date='enten det er godteri,alkohol,bearnaisesaus..osv. uansett alder.Kjenner en som aldri fikk smake kjeks eller noe søtt i det hele tatt,ungen ble sent på sykehus med mangelsyke....så sukker er faktisk en del av kostholdet.Klart ettåringen skal kose seg like mye som storesøster,det er faktisk en god vane det.Å la dem venne seg til at lørdag er kosedag,men at andre dager spiser vi ikke sånt.Jenta mi på 3 fikk en is her i sommer på en onsdag,da sa ho faktisk:jammen,er det lørdag i dag da mamma?Da har i hvertfall ungen skjønt poenget,og det mener jeg er viktig.Hun vet at det ikke er vits i å spørre etter sånt på ukedagene.[/quote']

 

Synes det høres ut som du har vært flink med ungene dine jeg Milva! Tror du har rett i at det er slik det er i de aller fleste norsk hjem. Og de aller fleste norske barn har det jo stort sett ganske bra ;) Jeg har hatt lørdagsgodt hele oppveksten. Så gikk det litt skeis når jeg kunne bruke min egne penger på godteri akkurat når jeg ville...Og så ble jeg litt god og rund :) Men nå har jeg kvitta meg med kiloene og har innfør lørdagsgodt igjen. Selv om jeg ikke har barn enda, regner meg med at jeg kommer til å fortsette med lørdagsgodtet med dem også. MEN: lørdagsgodt trenger ikke å BARE være smågodt med masse sukker og e-stoffer, det kan også være ren sjokolade og deilig tørket frukt og nøtter (når barna er store nok til å spise nøtter). Da får man jo i seg fiber, vitaminer, proteiner og sunt fett samtidig! Sier ikke at man kun skal spise nøtter og frukt, men det går jo an med en blanding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Min yngste var allergisk mot melk og egg da han var liten, noe som utelukket sjokolade, fløteis, de fleste kaker og så bortetter. Vi klarte jo å lage kos og snacks til ham også for det, men jeg kan love dere at hjertet var stort og lykkelig den dagen gutten min for første gang fikk opplevelsen av å spise en soft-is! For meg er det en av de tingene jeg husker fra min egen barndom, lykken ved å få en stor, deilig soft-is helt for meg selv, og det var et stort øyeblikk for meg da 7-åringen min kunne få den gleden også.

 

Og gleden lå jo selvfølgelig i det at det var noe spesielt med soft-is, vi spiste det ikke hver dag, men det var en markering av spesielle anledninger. Hadde det vært gulrøtter eller tørkede bananer som hadde denne spesielle funksjonen, hadde det sikkert vært fest rundt det også, men det hadde i så fall vært en nokså sær måte å markere på, og ikke noe man enkelt kunne dele med andre...

 

Folk må for min del bare kjøre sunnhetstyrrani (ja, jeg kaller det det, hvis prinsippene aldri fravikes!) så mye de vil, de er sikkert overbeviste om at det er det eneste rette å gjøre, men jeg tror a)ungene deres risikerer å bli stående litt utenfor ved anledninger hvor ALLE ungene skal ha noe festlig å spise, skoleavslutninger, bursdager osv, og b)det blir vanskelig for andre foreldre å forholde seg til barn med så spesielle vaner (jeg hadde kvidd meg for å invitere sånne barn i bursdag, i ren skrekk for å ødelegge foreldrenes prinsipper).

 

Man skal ikke alltid gjøre det samme som alle andre, det er også en lærdom i å følge sine egne prinsipper, men å gjøre ungene sine veldig spesielle i matveien hvis det ikke skyldes allergier eller sykdom, det synes jeg er urettferdig overfor barna. Jfr den søskenflokken jeg nevnte tidligere, som ikke fikk drikke brus eller spise godterier - de ble sett litt rart på av andre unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline
Jeg siterer:

"Selv om det er stor enighet blant fagfolk om sukkerets negative egenskaper' date=' står det fremdeles i lærebøkene at kroppen daglig trenger 125-150 gram karbohydrater for å dekke hjernens behov for sukker. Det er ikke korrekt. Den mengden glukose som hjernen vår helt riktig trenger, kan kroppen produsere selv. Vi trenger absolutt ikke noe inntak av sukker, sier Viljen Poleszynski"

 

http://www.aftenposten.no/helse/article903230.ece

 

Og den kjente fjernsynskjøkkenprofessor Kaare Norum arbeider for å få i gang en internasjonal kampanje mot sukker.[/quote']

 

 

Mange sier så mye. Jeg tror det lureste vi kan gjøre, er å bruke vett og forstand og finne en slags balanse. Å generalisere noe som helst hva angår kropp og helse, er etter min mening usedvanlig dumt gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...