Gå til innhold

Dyrt Kosthold


Gjest impatient

Anbefalte innlegg

Jepp. Her i huset blir det ikke slutt på lørdagskosen nei. Den skal vi alltid ha.

 

Og sukker tror jeg fortsatt vi trenger litt av. Godt å se at de fleste her inne ikke er hysteriske når det gjelder godis til barna (og seg selv) i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar
Gjest Strikkeline
Jeg siterer:

"Selv om det er stor enighet blant fagfolk om sukkerets negative egenskaper' date=' står det fremdeles i lærebøkene at kroppen daglig trenger 125-150 gram karbohydrater for å dekke hjernens behov for sukker. Det er ikke korrekt. Den mengden glukose som hjernen vår helt riktig trenger, kan kroppen produsere selv. Vi trenger absolutt ikke noe inntak av sukker, sier Viljen Poleszynski"

 

http://www.aftenposten.no/helse/article903230.ece

 

Og den kjente fjernsynskjøkkenprofessor Kaare Norum arbeider for å få i gang en internasjonal kampanje mot sukker.[/quote']

 

Nå hørte jeg akkurat denne professor Norum på radioen, hvor han helslaktet McDonalds. De har jo fått pris for å legge opp til et sunnere utvalg og lettere tilgjengelighet på mat som ikke er så usunn som de gamle burgerne. Men DA viste hr. professoren til hva han trodde om hva folk kjøper og hva undersøkelser i USA viser om hva folk kjøper, og han hadde ikke noen tro på at dette kunne være noe bra. Ut med barneselskaper på McDonalds, bort med plakater på trikken. NULL tro på menneskers evne og vilje til å ta egne valg.

 

Jeg tror nesten ikke jeg lar ham bestemme hva jeg skal synes om noe som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra billig mat råd til lørdagsnop.

Må følge med dere litt, selv om hun som starter tråden ser ut til å ha gitt opp.

Jeg har somsagt en datter på 6 år som ikke tåler sukker og melk, det blir dyre godterier av det og det er jammen ikke rare utvalget heller og jeg har vont av henne av og til,men somregel har jeg altid en erstatning til henne, (hjemmebakte boller med druesukker og soyamelk, kjeks fra helsekosten , sukkerfri vin gummi og sjokolade uten melk og sukker som smaker verre en kokesjokolade. Men så har vi alle de gangene hvor andre tar med boller og godterier for å vere grei, til forskjellige arangament og det ikke hat blitt opplyst om på forhånd , da er det en som syntest att det er veldig uretferdig. i bursdager tar vi med alt hun skal spise det er jo det att ungene skal ha det gøy sammen i bursdag , det er jo ikke for maten de kommer.

Men av og til virker det slik.

Det jeg er mest redd for er det som dere sier att kansje mitt barn blir sett anderledes på og blir stående utenfor fordi hun ikke kan spise det som de andre kan spise.

Og hun vet godt hva snop er hun spiste det helt frem til januar i år, har hatt diare og magesmerter siden hun var fødtt og siste del av året i fjor kastet hun opp en til to ganger i uka . etter hun sluttet med en rekke mat varer er hun ikke syk lengre og har lagt på seg 1 kg på ett halvt år, jippi!

Men av og til klarer hun ikke å vere snil pike med seg selv og bare må smake det de andre har,det er jo bare henne selv det går utover det er hun som sitter på do og griner dagen etter ,med rennende diare og magesmerter.. I dag har hun spist pepperkaker,og morgen dagen blir nokk har.

Så klarer en jente på 6 år å holde seg unna godterier så bør vi som slanker oss også gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn til somogså spiser godterier på lørdager, hos oss får barna lørdagsnopet i felles skål slik att det ikke blir sparing til dagen etter og etter og etter.(for det som blir igjenn er de voksene sitt snop eller det blir spart til neste lørdag.)

Og de får snopet etter en god frokost, det vil si til barne tv om morgen, det er de så vant til att det går bra og det blir ikke større mengde for det er det samme som andre gir sine barn rett før de skal legge seg. de har det utover dagen og lørdag er snope dag med nugatti og oboy. Til kvelden blir det gjerne taco eller noe chips.

Og jeg slipper unger som er så høyt oppe på sukker rett før leggetid.

Middag får jeg i de og for på lørdag er det grøt hos oss.

Ja det er godt med en kose dag, (jeg personlig holder meg unna en periode skal jo ned i vekt nytter ikke å lure seg selv da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som du har vært flink med ungene dine jeg Milva! Tror du har rett i at det er slik det er i de aller fleste norsk hjem. Og de aller fleste norske barn har det jo stort sett ganske bra ;) Jeg har hatt lørdagsgodt hele oppveksten. Så gikk det litt skeis når jeg kunne bruke min egne penger på godteri akkurat når jeg ville...Og så ble jeg litt god og rund :) Men nå har jeg kvitta meg med kiloene og har innfør lørdagsgodt igjen. Selv om jeg ikke har barn enda' date=' regner meg med at jeg kommer til å fortsette med lørdagsgodtet med dem også. MEN: lørdagsgodt trenger ikke å BARE være smågodt med masse sukker og e-stoffer, det kan også være ren sjokolade og deilig tørket frukt og nøtter (når barna er store nok til å spise nøtter). Da får man jo i seg fiber, vitaminer, proteiner og sunt fett samtidig! Sier ikke at man kun skal spise nøtter og frukt, men det går jo an med en blanding![/quote']

 

Tusen takk for det,den varmet :) Ja,sukkeret er kommet for å bli,så det kan vi ikke unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn til somogså spiser godterier på lørdager' date=' hos oss får barna lørdagsnopet i felles skål slik att det ikke blir sparing til dagen etter og etter og etter.(for det som blir igjenn er de voksene sitt snop eller det blir spart til neste lørdag.)

Og de får snopet etter en god frokost, det vil si til barne tv om morgen, det er de så vant til att det går bra og det blir ikke større mengde for det er det samme som andre gir sine barn rett før de skal legge seg. de har det utover dagen og lørdag er snope dag med nugatti og oboy. Til kvelden blir det gjerne taco eller noe chips.

Og jeg slipper unger som er så høyt oppe på sukker rett før leggetid.

Middag får jeg i de og for på lørdag er det grøt hos oss.

Ja det er godt med en kose dag, (jeg personlig holder meg unna en periode skal jo ned i vekt nytter ikke å lure seg selv da)[/quote']

 

Jeg også gir lørdagsgodtet etter frokost,det er kjekt.Men jeg spiser goderi selv om jeg vil ned,bruker kosemerkene til det.For jeg drikker ikke rødvin eller noe slik.Så det spiser jeg med god samvittighet og tok av 7 kg på et kurs selv om jeg spiste godteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig kjøttdeig ineholder somregel 400 g og koster gjerne 19.90.

Til min familie må jeg ha 2 pakker fordi den krymper på steikepannen(svindel)

det blir 19.90 + 19.90 altså 39,80

Karbonadedeig ineholder somregel 500G kostere ca 45 kr, da trenger jeg bare denn ene pakken for denne krymper nemelig ikke (ikke i min steke panne i alle fall)

Det blir en prisfoskjell på 5 kroner jenter.(så hva er det dere krangler om he he en femmer).

Det jeg vil si er att bruker du karbonade deig kan du halvere mengden kjøtt forhold til vanlig kjøtt deig. Stek hele pakken og frys ned halvparten så er det bare å ta det opp igjenn ved behov,raskt og enkelt.

 

Er det andre som har make steikepanne som meg,en slik en som kjøttdeigen krymper i ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at kjøttdeigen "krymper" med ca.50 gram når du steker den.Den reduseres litt med karbonadedeig og,men ikke så mye.Men det er fordi kjøttdeig har max 14 % fett og karbonade max 5 %.Men det burde vært 19.90 for karbo.deigen og hvis regjeringen vil slanke det norske folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline
Det jeg er mest redd for er det som dere sier att kansje mitt barn blir sett anderledes på og blir stående utenfor fordi hun ikke kan spise det som de andre kan spise.

 

"Alle" kjenner noen som er allergiske mot ett eller annet, og de ungene blir naturligvis også bedt i bursdager! Som regel har de med mat selv, foreldrene er flinke til å informere og man vet hvordan man skal forholde seg til det. Ungene selv er gjerne også, etterhvert som de blir store nok, flinke til å forholde seg til det.

 

Det jeg synes er vanskelig, er å servere festmat til barn av foreldre med sterke prinsipper - det er ikke alltid jeg forstår prinsippene, hva som tillates og ikke tillates og hva konsekvensene blir hvis man går over linja. Sånn sett er det mye lettere å forholde seg til allergikere. Og kan jeg gi de andre ungene brus, når denne ungen bare får sukkerfri saft? Eller er den ungen så sikker på seg selv og sine foreldre, at han/hun ikke oppfatter det urettferdig at de andre bedriver business as usual, mens han/hun er litt på siden? Allergiske barn pleier å forstå sånt, fordi de -som du sier - har kjent på kroppen hva som skjer hvis de ikke følger "reglene" - men hva med disse barna? Jeg har så vondt av dem, jeg, mye mer enn av allergikere må jeg innrømme, fordi det virker så unødvendig at friske barn skal stå utenfor på grunn av foreldrenes prinsipper... Mulig det er jeg som bare er litt lite tolerant, men jeg har sett såpass mange av disse barna gjennom jobben min, og de har i regelen ikke virket veldig tilfreds med situasjonen.

 

Jeg har selv sendt bursdagsmat med knotten, og det har aldri vært noe problem. En av kakene jeg bakte, var en sjokoladekake uten egg, og den er så god at alle mammaene vile ha oppskriften - så den serveres nå i bursdager i nabolaget enten ungene tåler egg eller ikke! Stort for min lille sønn, skal jeg si, og hyggelig for meg.

 

Hva angår boller og sjokomelk, som skolene av og til drar til med, er jeg sterkt imot det, fordi de ikke tenker på allergikerne blant elevene. Her i byen hadde vi for noen år siden et stort arrangement som samlet alle barneskole-elevene, og de var sponset med boller fra et lokalt bakeri og med melkeprodukter fra Tine. Hva med de som ikke tåler dette, da, spurte jeg på et planleggingsmøte som jeg var så heldig å være på. Arrangementskomiteen så ut som spørsmålstegn, men innrømmet at DET hadde de ikke tenkt på. Det gikk ut bud til skolene om å skaffe seg oversikt over behovet for annen mat til kos, og det viste seg å være et nokså stort antall elever som måtte avstå fra bolle eller melk. De fikk noe annet i stedet, husker ikke hva de spiste, men det ble i alle fall en liten juiceboks i stedet for melk. Og det var bare fordi en allergimamma tilfeldigvis var på riktig sted og kunne stille riktig spørsmål til riktig tid!

 

(Har har vi en jobb å gjøre i forhold til FAU'ene rundt omkring, mine damer og herrer!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den er god' date=' enig.

Du gir deg ikke du! he he

(kansje vi ser deg på tinget)[/quote']

 

Ja ;) Jeg skulle vært statsminister et år så skulle det blitt andre boller! Hehe

Det er mye bra,men jammen roter dem til en hel del og.Selv om de mener Norge er det beste landet å bo i,så betaler vi visst en god del for å være her og ha det bra og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ;) Selv om de mener Norge er det beste landet å bo i' date='så betaler vi visst en god del for å være her og ha det bra og...[/quote']

 

 

Ja, Norge er det landet som er best å bo i hvis man er frisk og har en god inntekt...! :) Nå venter jeg på at staten skal gjøre de fine ordene om til handling, slik at alle har muligheten til å kjøpe sunn mat for en anstendig pris. Det er dessverre slik at ikke alle har et utømmelig matbudsjett, heller ikke alle har råd eller mulighet til å reise til Sverige og handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Jeg har sendt tips om dette til diverse nyhetsredaksjoner. Hvis dere andre gjør det også, kan det hende noen tar det opp til slutt? Både avisene, radio og tv har mailadresser for tips - bruk dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare er det dyrt syns jeg, men det er ikke alltid like lett å få tak i sunnere alternativer.

Klart det er jo fremmskritt hos besinstasjoner osv, men mange butikker er ikke så åpen for å ta inn nye produketer heller.

Men kanskje etterhvert som folk får høre om hvor mange som er opptatt av sunnhet endrer de menning?

jaja, det skal ikke bare være lett heller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Den var fin!

 

Hvorfor tar ikke flere opp dette??? Hvis det er tilfelle at det foreligger forskningsresultater som viser at fattige amerikanere er fetere enn andre fordi de ikke har råd til sunn mat - hvorfor styrer vi mot samme grøfta her da?

 

Her i Norge MÅ vi bare gjøre alle tabbene sjøl! (Og her er det fristende å legge inn noen kraftige meldinger om det norske skoleverket i forhold til andre land vi alltid smamenligner oss med, men jeg lar det ligge....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IUSA er det jo riktig nok sånn nå at overvekt er et problem for de fattigste, mens folk i øvre middelklasse gjerne har personlige trenere og spiser kun økologisk - for å sette det litt på spissen.

 

Og jeg tror at denne trenden også fører til at folk kan bli mer fanatiske. For nå er det ikke bare kostholdet vi snakker om, men selve selvbildet, uttrykket, hvem vi ønsker å være. Har man først kastet seg på denne bølgen, er oppfatningen at det flaut å være tjukk. Det betyr at man er mindre vellykket, har en lavere posisjon i samfunnet. Og selvfølgelig ønsker man at barna skal være like vellykket som en selv, og innfører rigide regler.

 

Før i tiden - og fortsatt i dag, enkelte steder i verden - var det motsatt. Det var de rike som kunne spise seg mette, og var du mann med en rund kone betydde det at du var en dyktig mann som var godt i stand til å fø familien sin.

 

Vel, dette var vel et lite sidespor... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært litt interesant å lese gjennom. Men jeg MÅ bare si noe når man tar opp de feite Amerikaner...

 

Ja, vi er overvektig. Om det har noe med fattigdom eller ikke har jeg ingen peiling. Amerika er stor og kulturen varer veldig mye. Det kan hende at de som er fattig har ikke lært hvordan man skal spise sunt. Det kan være at de jobber 2 eller 3 job og har ikke tida til å spise sunt. De har ikke råd til å trene på treningsstudio. De fleste mennesker i Amerika også jobber lenger. Det er mye stress og veldig lite ferie som også kan påvirke helsen. (Pappa tok en uka fri når jeg var liten. Den første odentlig ferie han tok siden jeg kom til var faktisk når han og familien kom til norge for å bli med i bryllupet mitt. Da var jeg 20!)

 

Det er også en stor forskjell med å spise hjem og å spise ut. Når jeg var liten husker jg at Burger King hadde en Whopper til 1 dollar. Akkurat nå blir det rundt 7 kroner. Det finnes også mange buffet restauranter som man kan spiser så mye du vil til rundt 5 dollar. (Den ene vi var ofte på besøk til ungene under en vis alder var gratis.)

 

I familien min jobbet mamma og pappa fra kl 8 til kl 19, hvis de var heldig. Jeg husker mange ganger at klokken ble langt over 10. Da var Lørdag vaske dagen hjem, og Søndagen var til kirke, mathandel og litt familiekos sammen. Mamma hadde verken tid til å trene selv heller lage middag hverdag. Dette var ikke bra, men det var livet.

 

Jeg vil ikke unskyld oss for vi ER alt for overvektig, men jeg blir utrolig forbannet at vi er bestandig "årsaken" at alle andre i andre land er feit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære alle på denne tråden!

 

Jeg er ikke medlem her hos dere, men jeg liker å lese litt her og der for innspirasjon og gode råd.

 

Dere luftet problemet med at f eks karbonadedeig er så mye dyrere, her kommer et lite råd fra kokken:

 

For å få maks utbytte av en karbonadedeig eller annen farse så maler jeg opp grønnsaker og sper i, da får jeg opp til 400 gram mer farse og deilige sunne kjøttkaker burgere eller pizzafyll. Finrevet gulrot f eks er topp men også løk, erter, sellerirot, oliven(litt rolig med menge oliven), brokkoli, pastinakk, persillerot, kålrot, paprika...you name it!

Gulrot f eks inneholder mye vann så da er det fint å ha i litt havregryn eller annet mel til å suge opp fuktigheten, litt maizenamel eller potetmel er likebra.

 

Grønnsaker, frukt og salat er billig også i innvandrer butikker og de har stort sett et mer rikholdig utvalg. Jeg tror vi bruker litt mindre penger på mat nå, for vi må planlegge mer, da blir det færre store biffmiddager med kremet soppsaus og pommesfritt, bare for det går så fort å lage og fordet vi handler når vi er sultne.

 

Lykke til folkens!!

 

Stå på videre, sidene her er proppfulle av gode billige og sunne oppskrifter.

 

Hilsen kokken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har lest denne tråden engang før, nå leste jeg den på nytt, og ble like provosert igjen over diskusjonen som gikk her for noen uker siden.

Jeg skrev ikke inn her forrige gang jeg leste den, for jeg var redd jeg kom til å skrive noe som kom feil ut, for det ser ut som det skal være fryktelig vanskelig å ha en mening om noe annet den den milva/strikkeline-gjengen har.

 

Det fru Luna skriver innlegg om er bare hvordan det foregår i hennes familie. Ingen beskylder noen for å være dårlige foreldre, man velger sitt eget kosthold helt selv. Man er ikke automatisk dårlig forelder, om man spiser den type "usunne" lørdagsgodter dere snakker om, med barna sine.

 

Ettersom vi er på et Grete Roede forum ville jeg prøvd å bli inspirert av det hun skriver, fremfor å bli fornærmet. Hun har jo faktisk klart det jeg forestiller meg er vårt mål; å ha en sunn livstil tvers igjennom. Dere har sikkert også lagt merke til en synkende søthunger etter at dere begynte å spise sunnere, så tenk dere da hvis man bare spiser sundt. Da har man ikke lyst på godteri da? Med unntak av naturens godter kan man jo si, frukt og korn og energigivende mat.

 

Nå er det mulig å leve sundt, spise godteri på lørdag og fremdeles være i form og se bra ut. Så da kan jo vi som liker å gjøre det fortsette med det (jeg er en av de), men det hadde vært fint om vi samtidig kunne respektere de som har en annen måte å gjøre det på.

 

Og Carpa, det eneste Jomjom sier er jo sannheten, det er ikke værre enn det. Godtegris var kanskje ikke det beste ordet å bruke, og hva du gjør er HELT vanlig, og greit også, helt sikkert, men ved å venne et barn til at godteri er det man spiser når man skal riktig kose seg, så oppdrar man jo barnet til å trøstespise. Det var det som skjedde med meg. Du må vel ha selvinnsikt nok til å innrømme det?

 

Jeg mener ikke å fornærme noen nå, og kanskje jeg ikke burde skrevet noe i det hele tatt, men saker som dette går rett i hjertet på meg, jeg blir provosert. Jeg har lest mye av det fru Luna har skrevet på dette forumet og hun virker som en meget oppegående dame. Jeg syns det er trist om en gjeng skal bestemme seg for at det hun mener og hvordan hun oppdrar barna sine er feil. Jeg syns det helt motsatte.

 

Beklager,

Keltisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet keltisk! :)

Vi har alle forskjellige utgangspunkt som grunnlag for meningene våre, men vi bør absolutt ha respekt for andres meninger. Selv syns jeg det er "helt på tryne" og gi godteri til 1-åringer, men det får bli opp til hver enkelt hva de velger å gi barna sine. Og vitsen med å diskutere bør ikke være at den ene meningen er bedre enn den andre...... Det må bli opp til hver enkelt. Men det er interessant å lese hva andre mener. Og nå var vel dette strengt tatt litt OT - trådstarter mente vel å diskutere ...dyrt kosthold... :)

 

Fru luna - du har veldig mange gode innlegg og jeg har fulgt deg lenge! Og jeg har også full respekt for hva du har fått til.

 

Ha en hyggelig førjulstid alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Ingen er uenige med fru luna om at sunt kosthold er bra.

 

Men for noen er det IKKE et sprøsmål om prioritering av penger, det er et spørmål om man HAR eller IKKE HAR penger. Og da er jeg ikke sikker på at det er svar på spørsmålet til trådstarter, om hvordan man kan få pengene til å strekke til i et GR-opplegg (som faktisk koster en god del å følge hvis man gjør det gjennomført) å legge ut om det sunne kostholdets velsignelser. Akkurat DET tror jeg vel trådstarteren faktisk hadde fått med seg, det var vel derfor hun ba om tips til å få pengene til å strekke til.

 

Jeg mener også at man ikke nødvendigvis blir en trøstespiser av å kose seg med godterier en gang i uka. For meg ligger det ikke noen direkte link fra kos til trøst.

 

Det er litt komisk at du tror det er vanskelig å være uenig med meg/milva. Hvis vi alle bare skulle være enige, så hadde dette ikke vært et diskusjonsforum. Da hadde det vært et lovprisningsforum. (Det bærer nå forresten litt det preget av og til, synes jeg.)

 

Og herved melder jeg meg ut av klubben, jeg vil jo for all del ikke ødelegge harmonien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du fortsetter her eller ikke får bli din avgjørelse. Tror ikke det er nødvendig, stort sett er det harmonisk på dette forumet, du gjør nok ingen noe vondt.

 

Det jeg mener med at det er vanskelig å mene det motsatte av deg er nettopp det du beviste nå - du svarer strengt og ikke med rom til forståelse for det jeg skriver. Du truer til og med med å slutte på forumet. Jeg vet ikke om du har lest det jeg har skrevet engang, bare det som byr deg imot av det.

 

Og selvfølgelig blir man ikke automatisk trøstespiser. Kanskje jeg skrev det litt feil. Men jeg tror det er større sjanse for at man blir det.

 

Er nok best å avslutte dette nå, jeg skulle ikke ha blandet meg inn. Saken var allerede ferdig. Det var dumt. Beklager. Vil ihvertfall ikke være avtrekkeren for at du hopper av.

 

Keltisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...