Gå til innhold

Er det ingen som har nyttige tips?


Gjest afrodithe

Anbefalte innlegg

Dette diskusjonsforumet heter kjekt og greit: "Nyttige tips"....

Men jeg opplever at her er liten aktivitet og at forumet blir brukt i mindre grad... :) dvs. det er ikke ofte det kommer hverken nye innlegg eller tråder her til tross for at jeg stadig leser mange nyttige tips innenfor de forskjellige forumene og i de ulike trådene! :)

 

Kanskje vi kunne bli flinkere til å legge igjen gode råd eller tips også her på dette forumet etterhvert som vi kommer over dem og/eller selv skriver smarte ideer i diverse innlegg?

Det ville jo være utrolig fantastisk flott å få samlet alle de gode innspillene og tankene her på ett sted istedenfor at de ligger godt gjemt inne i diverse tråder og innlegg... :)

Jeg ønsker meg gode tips til jul.... + hele året rundt.... :)

 

Noen som griper utfordringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg hentet noen fornuftig ord fra Bloggen til Flua (Birgitte Due...)

 

... og det akter jeg å gjøre noe med etter å ha lest dette (ikke mye nytt her egentlig men en påminnelse):

 

Vann er utrolig nok noe av det mest effetive' date=' analyserte slankemiddel som eksisterer, også er det atpå til gratis. I denne korte artikkelen vil vi prøve å forklare deg hvorfor det er viktig å drikke mye vann dersom du vil gå ned i vekt. Vann er med på å dempe apetitten din ettersom det opptar plass i magen. I tilegg hjelper det til med å forbrenne bort fettdepoter. Undersøkelser har påvist at lite vann i kroppen er med på å bygge opp fettdepotene. Derfor vil et overskudd av vann i kroppen redusere fettdepotene.

 

For at nyrene skal fungere maksimalt, trenger de mye vann. Dersom nyrene ikke har nok tilgang på vann, går noe av vannet til leveren. Leverens hovedfunksjon er å omdanne fett til energi, som kroppen kan forbrenne. Hvis leveren da plutselig skal overta litt av arbeidsoppgaven til nyrene, kan den ikke omdanne så mye fett til energi og derfor øker fettdepotene.

 

Vann hjelper også til med å stimulere musklene og til å trekke seg sammen for å redusere dehydrering. Derfor er det veldig viktig å drikke vann før under og etter trening. Dersom du drikker kaldt vann, bruker kroppen også energi på å varme opp vannet til kroppstemperatur. Dette blir på en måte en extra-gevinst dersom du er ute etter å ta av noen kilo.

 

En gjennomsnittsperson med normal vekt skal drikke minst 1,5 liter vann til dagen. Dette er minimum for at kroppen skal klare å utføre alle funksjonene. Dersom du er overvektig, trener mye eller været er varmt skal du drikke enda mer. Tar du kosttilskudd som kreatin, drikker mye kaffe eller andre vanndrivende preparater skal du også drikke mer enn ellers.

 

Konklusjon

 

-Vann hjelper til å stimulere musklene

 

-Vann demper apetitten

 

-Å drikke vann er nødvendig dersom du slanker deg. (er med på å skylle ut fettet, "rense kroppen"

 

-Drikk minst 1,5 liter vann om dagen

 

-Økt vanninntak reduserer fett depotene

 

-Kroppen kan ikke gjenomføre alle sine livsviktige funksjoner uten tilstrekkelig vann

 

-Drikk vann før, under og etter trening.[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sånn mht aktivitetsnivået her inne: Detta forumet finst ikkje i lista over forum! Du må gå inn på hovudsida og se på 'siste innlegg'-lista for å finne det. I alle fall er det slik på min datamaskin. Visste ikkje at dette forumet eksisterte til no! Så dette er nok IT-gjengen sin feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn mht aktivitetsnivået her inne: Detta forumet finst ikkje i lista over forum! Du må gå inn på hovudsida og se på 'siste innlegg'-lista for å finne det. I alle fall er det slik på min datamaskin. Visste ikkje at dette forumet eksisterte til no! Så dette er nok IT-gjengen sin feil...

 

Just presis! Jeg "ramlet" også tilfeldigvis innom her fra hovedsiden på debattforumet - tenkte "hmm, dette har jeg ikke sett før!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Et annet nyttig tips, er å prøve å legge de kalori-rikeste måltidene tidlig på dagen, slik at dagens aktiviteter brenner av litt av dem, og de minst kalori-rike måltidene fra etter lunsj og utover.

 

Dessuten: Olje øker forbrenningen!

Selvsagt ikke et overforbruk av olje, men ca 6 gram fiskeolje om dagen øker forbrenningen. Definitivt. Det aller fineste er å få en riktig blanding av Omega 3 - 6 - 9, CLA, HCA osv.

Det finnes en del fiskeoljeblandinger på markedet som virkelig gir deg alt dette i EN spiseskje med flytende olje. Og det aller beste av alt dette? Ren 100% fiskeolje hverken smaker eller lukter noenting. Det smaker faktisk bare olje.

 

I tillegg er det sunt med 1 - 2 ss olivenolje av god kvalitet (ikke til steking, men f eks over en salat), en halv avocado eller en liten håndfull nøtter.

Godt fett forbrenner fett, dersom man ikke overdriver fettmengden, og samtidig også trener.

 

antonia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Når jeg er på besøk hos noen, og det blir servert kaker eller konfekt, bestemmer jeg meg for hvor mye jeg skal ta i løpet av besøket. Kanskje det blir to konfekt og et tynt kakestyke. Jeg tillater meg å drikke så mye lettbrus og kaffi som jeg bare vil. Når jeg har bestemt meg for hva jeg kan ta av bordets gleder, er det opp til meg å fordele herlighetene utover den tiden besøket varer.

 

På denne måten har jeg kontroll over hva jeg spiser (det blir ikke ørten kakestykker), jeg koser meg med det jeg tar og jeg får ikke dårlig samvittighet etterpå for å ha skeiet ut. Jeg har hatt kontroll på maten og meg selv.

 

Den samme tankegangen har jeg når jeg skal spise middag eller kvelds hos andre.

 

Dette fungerer for meg.

 

hilsen Bunad (som snart passer bunaden sin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Gjest skalaren

Som dem fleste av oss som gjør middag til familien eller til seg selv, så blir det iblandt mange smakbiter under tiden som man ikke regner med i kaloriintaket.

 

Men for å ungå dette så skjærer jeg opp litt frukt og/eller grønsaker føre matlagningen. Og når suget etter en smaksprøve kommer, så tar jeg og knasker litt frukt/grønsaker.

 

Og med dette tipset så slipper man å få i seg mange flere unyttige kalorier enn beregnet.

 

Klem Skalaren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammacita

Jeg har ei skål med vann stående på kjøkkenbenken med forskjellige oppskårede grønnsaker i. Både ungene og jeg besøker den skåla med jevne mellomrom, særlig i tiden fra vi kommer hjem og til middagen er ferdig! Passer på å ikke renske opp for mye grønnsaker, de er ikke så gode hvis de står for lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Dette er et tips som har gitt meg stooooor hjelp med motivasjonen. Når en går ned i vekt så skjer det jo ikke alltid like fort og en venner seg til kroppen sin underveis og føler at vekten står stille tross for stor slankeinnsats.

 

Du glemmer rett og slett å være stolt over det du har prestert.

 

Hvis det skjer eller du bare trenger en liten oppvekker så løft noe som tilsvarer den vekten du har gått ned. Har du gått ned 6 kg så prøv å løft en 3 pk med mel så du får kjenne hvor mye det faktisk er!!

 

Det samme prinsippet gjelder jo også med målband og antall cm du mister, men jeg foretrekker å kjenne det i kilo for da føler jeg meg så sterk - både fysisk og psykisk. Vekttapet settes i perspektiv, og det gjør godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...
Gjest Etparformye

Og slike tips er vel alltid velkomne? :)

 

Jeg har stående en boks med Vitaminbjørner i kjøkkenskapet. Blir ofte veldig søthungrig etter middag, og da tar jeg 2 bjørner ( som er dagsdosen ). De smaker søtt og kjempegodt, og samtidig har jeg fått i meg dagens vitamintilskudd! :) Bør prøves, de er så gode!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
Gjest tinnegrend

Det er noen som etterlyser gode og nyttige tips her.. jeg har noen som fungerer for meg;

1. Jeg går minst 40 minutt hver dag ute i skogen i litt ulent terreng.. I bakkene tar jeg ekstra lange skritt og går på det jeg orker. Jeg prøver å holde et godt tempo gjennom hele turen.. blir god og varm. (jeg har gått noen turer langs veien på asfalt og grusveier også,men dette har ikke hatt like god effekt,i terrenget bruker du flere muskelgrupper)

 

2. Når jeg kommer hjem fra gåturen så går jeg igang med styrkeøvelser. Jeg begynner med sit-ups og tar så mange jeg orker (for å få større belastning så holder jeg bena opp i 90 graders vinkel), Så legger jeg meg på siden og løfter bena og overkroppen slik at det strammer i siden og holder i minst 30 sekunder eller så lenge jeg orker.Jeg repeterer denne øvelsen noen ganger på begge sider.

Jeg avslutter med push-ups,så mange jeg klarer.

Hvis dagsformen er god så repeterer jeg dis øvelsene noen ganger før jeg avslutter med en god varm dusj.

 

3.Jeg drikker mye vann både før og etter trening,dette er utrolig viktig for å opprettholde væskebalansen.

 

Dette sammen med et sunt kosthold virker for meg ihvertfall.. og får å ikke gå på en skikkelig smell så har jeg fråtsedag 1 dag i uken. da holder jeg det gående en uke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal jeg helt klart prøve, sliter litt med motivasjonen om dagen!!

1000 - takk

 

Dette er et tips som har gitt meg stooooor hjelp med motivasjonen. Når en går ned i vekt så skjer det jo ikke alltid like fort og en venner seg til kroppen sin underveis og føler at vekten står stille tross for stor slankeinnsats.

 

Du glemmer rett og slett å være stolt over det du har prestert.

 

Hvis det skjer eller du bare trenger en liten oppvekker så løft noe som tilsvarer den vekten du har gått ned. Har du gått ned 6 kg så prøv å løft en 3 pk med mel så du får kjenne hvor mye det faktisk er!!

 

Det samme prinsippet gjelder jo også med målband og antall cm du mister' date=' men jeg foretrekker å kjenne det i kilo for da føler jeg meg så sterk - både fysisk og psykisk. Vekttapet settes i perspektiv, og det gjør godt![/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå de raske karbohydratene, disse finner du ofte i hvitt mel og sukker. De gir lite næring, påvirker blodsukkeret negativt, gir kortvarig energi og lite overskudd utover dagen. Velg heller de langsomme karbohydratene som har mange gunstige fordeler for deg og kroppen din

 

Langsomme karbohydrater kan du finne i følgende matkilder : helkorn, naturris, grønnsaker, frukt, belgfrukter, nøtter, fett og frø.

Gunstige fordeler :

Gir stabilt blodsukker

Gjør deg mett lenge

Gir energi og overskudd i mange timer

rik på antioksidanter

 

Vær forsiktig med inntaket av både fett, sukker og fint mel når du vil ned i vekt. Fortsett å spise langsomme karbohydrater fra frukt, bær, grønnsaker, bønner, linser, erter og hele eller grovmalte korn. Svært mange viktige vitaminer og mineraler finner vi i akkurat disse matvarene. Flere tusen vitenskapelige studier har vist at overvekt, diabetes type 2, hjerte- og karsykdommer og kreft kan forebygges og/eller behandles med et slikt kosthold. Norske helsemyndigheters anbefalinger og prinsippene rundt glykemisk indeks har mange fellestrekk og innebærer begge sunne kostholdsanbefalinger. I tilegg til en positiv effekt på slankingen, er det også mye bedre for helsen.

 

Man skal også være obs på sauser som er halvfabrikta . Mange er karbohydratbomber.Sjekk innholdsfortegnelsen, og lag suppe eller saus fra bunnen av litt oftere.

 

Grovt brød er en viktig kilde til fiber, vitamin B, vitamin E, jern, selen m.m. Poteter, ris og pasta inneholder også litt vitaminer og mineraler, men behovet for disse kan dekkes om du spiser andre typer grønnsaker og belgvekster (bønner, linser, erter). Erstattes poteter, ris og pasta derimot med fete kjøtt- eller meieriprodukter som enkelte slankekurer anbefaler, vil dette øke inntaket av det usunne, mettede fettet, noe som igjen vil øke risikoen for hjerte- og karsykdommer. Skal du kutte ut poteter, ris og pasta, er det derfor viktig at de erstattes med mest mulig grønnsaker og belgvekster (bønner, linser, erter) og eventuelt rent, magert kjøtt eller fisk

 

Hentet fra: http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av Geir Tverdal http://www.iform.no

 

Det er ikke kun i de 2-3 timer i uken, hvor du trener, at du har mulighet for å brenne ekstra mye fett. Små endringer i dine kostvaner kan være med på å sette forbrenningen i været. Se her, hva du kan gjøre for å speede opp fettforbrenningen uten å sulte!

 

1. La minst en tredjedel av hver lunch- eller - middagstallerken bestå av grønsaker og rotfrukter. Litt mer enn en tredjedel skal bestå av karbohydratrik mat som ris., pasta eller poteter, og den siste tredjedelen av et proteinrikt næringsmiddel.

 

 

Komponer dine måltider selv!

Dette er ett unikt program for deg som teller kalorier.

 

2 Unngå plukkemat som gjør det vanskelig å kontrollere hvor mye du stapper i deg. Unntaket er frukt og grønsaker, som du kan spise i store mengder uten at resultatet blir en økning i fett.

 

3 Pass på å alltid ha gode lavkaloriprodukter hjemme hvis du skulle kjenne deg sugen på noe. Fruktjuicer, frukt og yoghurt er noen bra eksempler på varer som har litt "godteri-karakter" over seg. Fyll med andre ord kjøleskapet med bare bra produkter, så tvinges du også til å spise slike!

 

4 Planlegg matinnkjøpene dine, og kjøp bare det som står oppskrevet på listen når du går og handler. Kan du holde deg til dette er det mindre risiko for et chipsposer, dessertoster og lignende følger med i matposen hjem!

 

5 Spis langsomt, tygg maten lenge og pass på å nyte den.

 

6 Spis regelmessig, gjerne på bestemte tider, da rammes du ikke like lett av sultangrep.

 

7 Gå aldri til en restaurant eller middagsinvitasjon utsultet. Spis noe lett før du går hjemmefra, så spiser du automatisk mindre av den ofte unyttige restaurantmaten eller middagssausen..

 

8 Ikke glem at alkoholholdige drikker Inneholder en hel del kalorier

 

9 Tygg tyggegummi (sukkerfri så klart) mens du lager middag eller dekker på bordet. Det hindrer deg fra å gå og småspise i mellomtiden.

 

10 Hvis partneren din eller dine eventuelle barn får deg til å handle feil" ting", la være å ta dem med deg når du handler.

 

11 Et knep når motivasjonen blir dårligere: løft noe som veier like mye som den fettvekten du har lykkes å gå ned hittil. Det kan være en hantel, noen melkekartonger, en sekk med poteter eller hva som helst som kan gi deg en ide om hva du har lykkes å oppnå hittil. Lær deg å skille på virkelig hunger og når du bare er sugen på noe.

 

12 Pass på å ha noe å gjøre når du kjeder deg, er lei deg, deprimert eller nervøs, slik at du ikke tyr til mat eller godteri for å dempe disse følelsene.

 

13 Pass på å ha med deg nyttig mellommåltidsmat hjemmefra, f eks frukt, helkornbrødskiver og lignende, slik at du ikke lokkes av godteridiskenes utvalg når magen begynner å gjøre seg gjeldende.

 

14 Ikke spis bare fordi menneskene rundt deg spiser. Er du ikke sulten, så nøy deg med et glass mineralvann eller fruktjuice.

 

15 Ikke drikk for mye kaffe. Koffeinet kan stimulere appetitten din.

 

16 Gi etter for "suget" iblant, men ikke mist kontrollen. Bare fordi du gir etter for din lengsel etter sjokolade, trenger du jo ikke å spise opp en hel sjokoladeeske, for eksempel!

 

17 Prøv å konsumere majoriteten av de daglige kaloriene på begynnelsen av dagen. Du har sikkert hørt uttrykket om å spise frokost som en konge, lunsj som en prins, og middag som en fattigmann

 

18 Ikke kjøp godteri "til familien" bare for å siden spise det selv. Vær ærlig mot deg selv!

 

19 Hjelp resten av familien å holde seg i form ved å få dem interessert i sunn, smakfull lavkalorimat.

 

20 Prøv ikke å gå ned i vekt for raskt, da mister du bare muskelmasse istedenfor fett, og setter dessuten ned forbrenningen din.

 

21 Bestem deg for å gå. ned i fettvekt fordi du er en bra og fantastisk person, ikke fordi du skal bli én.

 

22 Sett opp flere små delmål som er lettere å nå. Unn deg selv en ny bok, nye klær eller noe annet uspiselig når du har nådd disse delmålene.

 

23 Hold i gang, fyll hverdagen og fritiden din med forskjellige aktiviteter, så kommer du ikke til å ha tid til å tenke på mat.

 

24 Hvis du hører med til dem som har vanskelig for å spise frokost, ta da med deg frokostmaten til jobben og spis den der når de andre tar sin første kaffepause. Et annet alternativ er å stå opp et kvarter tidligere, for å få tid på deg til å bli sugen på noe å spise.

 

25 Server mat direkte på en tallerken, og spis siden bare denne ene tallerkenen med mat. Det er lett å miste kontrollen over hvor mye mat man spiser hvis man forsyner seg flere ganger.

 

26 En liten tallerken vannbasert suppe kan roe den verste sulten. Unngå boks- og pulversuppe hvis du prøver å unngå saltholdig kost.

 

27 Ta gjerne en rask gåtur, sykkeltur eller lignende akkurat før maten, det legger bånd på appetitten.

 

28 Hvis du skulle komme til å spise noe som du ikke "burde" ha spist, ikke ha skyldfølelse for det. Det er helt naturlig at slikt skjer. Prøv bare å analysere hvorfor det skjedde (trøstespiste du fordi du var lei deg, f eks?) og bestem deg for å prøve å unngå slike situasjoner i fremtiden. Tenk på at året inneholder 365 dager. Noen av dem må du unna deg hva som helst!

 

29 Hvis du må gi etter for suget etter f eks. chips eller ostepop, kjøp ikke da en kjempepose,men nøy deg med en liten porsjonspose. Det blir riktig nok dyrere per porsjon, men du skal jo bare spise en porsjon i alle fall, eller hva?!

 

30 Hopp ikke over måltider! Uten energi i kroppen orker du ikke å trene, og da havner du i en negativ sirkel. Enkelte lurer seg selv og tror at de kan spise mer når de spiser bra. Men det finnes grenser for hvor mye kroppen orker å ta hånd om og kan bruke på en bra måte.. Spis derfor regelmessig på bestemte tider.Glem det med punktforbrenning - Det fungerer ikke!!! Selv om punkttrening kan hjelpe deg å styrke og øke størrelsen på enkelte muskler slik at de ser større ut og gir kroppen et mer veltrent utseende, så kan du ikke brenne fett på enkelte punkter på kroppen. En kombinasjon av styrketrening og aerobic er det beste hvis du vil oppnå en trimmet kropp

 

31 Når du vel har lykkes å skaffe deg den figuren du vil ha, tillat ikke da deg selv å gå opp mer enn 2-3 kg i fettvekt over den nye vekten din. Fortsett å spise sunt og tren regelmessig, minst tre ganger i uken.

 

32 Før "matdagbok'. Skriv opp alt du stapper i deg når du spiser og hvordan du føler deg akkurat da Denne matdagboken kan gjøre deg bevisst på eksakt hvor mye du spiser hvorfor du noen ganger spiser for mye og feil mat osv. Bruk den som et verktøy i jobben med å redusere fettvekt

 

33 Ta en munnfull av det godteriet eller den unyttige maten du er sugen på og nyt smaken lenge. Si siden til deg selv at nå vet du hvordan det smaker, så nå trenger. du ikke å spise mer.

 

34 Den sulten som iblant dukker opp på jobben kan være forårsaket av stress eller frustrasjon. Lær deg å kjenne forskjellen på den og ordentlig sult.

 

35 Hemmeligheten bak å leve lykkelig og ha god helse, er i følge et ordspråk i østen å fylle halve magen med mat, en fjerdedel med vann og la resten være tom. ikke noe .dumt råd, egentlig!

 

36 Forandre på oppskriftene dine slik at de inneholder færre kalorier. Fløte kan byttes ut med melk, fett kjøtt kan byttes ut med magrere, smøret på brødskivene kan byttes ut med smørbar lettost, sennep eller eventuelt en lettmargarin. Best er det imidlertid å la være med også dette.

 

37 Ikke mål vektreduksjonen din ved å stille deg på vekten. Benytt deg av speilet, eller hvis du tar fettreduksjonen på skikkelig alvor, ved hjelp av en fettmåler.

 

38 Lær deg mer om matens næringsinnhold om matlaging og om hvordan kroppen din fungerer. Det kommer til å hjelpe deg å velge riktig type mat og å tilberede den riktig.

 

39. Kompleter gjerne kosten din med kosttilskudd, hvis du tror at du trenger det. Få hjelp av en diettspesialist eller en annen ekspert for å ta rede på hvilke tilskudd du eventuelt trenger.

 

40 Pass på å få skikkelig med søvn. Mange mennesker spiser for mye når de er søvnige.

 

41 Planlegg hva du skal spise og lag shoppinglistene dine etter dette skjemaet. Skriv siden ned hvordan du faktisk handlet og spiste.

 

42 Kjøp aldri klær som er en størrelse for stor hvis du er overvektig, for risikoen er stor for at du tillater deg selv å vokse inn i dem. Kjøp heller klær i den størrelsen du kommer til å kunne ha når du har nådd fettreduksjonsmålet ditt, som en ”gulrot" å strebe etter.

 

43 Lær deg å spise som veltrente personer gjør. Slutt å spise når du ikke er sulten lenger, og spis bare når du er sulten.

 

44 Lær deg å lage lavkaloridesserter,f eks melkedrinker med frukt og bær. De kan være bra å ty til når godterisuget setter inn.

 

45 Gjør det til en regel å aldri spise sent på kvelden (klokken 19.30, eller et annet tidspunkt som du selv bestemmer; det har jo noe å gjøre med når du pleier å legge deg.) Du bør imidlertid ikke spise noe rett før du skal gå til sengs

 

46 Ha tålmodighet. Det er en av de viktigste faktorene for at du skal lykkes med fettreduksjonen din, være seg om du vil bli "steinhard" i kroppen eller bare kvitte deg med litt fett!

 

47 Skaff deg ett proteintilskudd som du bytter ut noen av dine faste måltider med

 

48 Drikk masse vann! En ny undersøkelse viser , at 4 liter isvann om dagen kan gi vekttap på ca. 1/2 kg i måneden. Det skyldes ikke bare av at vannet fyller magen, så følelsen av sult nedsettes, men også at organismen bruker 123 kalorier på å varme isvannet opp til kroppstemperatur.

 

49 Utfør kardio trening rett etter styrketrening, eller rett før frokost. Da er kroppen tom for energi og blir nødt til å bruke fett depotene på kroppen for å klare aktiviteten.

 

50 Ha en spisedag i uken hvor du kan unne deg noe ekstra, dette hjelper deg å holde både motivasjonen og forbrenningen oppe! Pass bare på at det blir samme dag hver uke, feks lørdager

 

Hentet fra http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mere proteiner, d.v.s. mere kjøtt, fisk og egg. De metter mere enn karbohydrater ( som f.eks. brød og godteri ) og gir en tregere forbrenning.

 

Velg magre proteiner. Kylling, fisk og røkt skinke er bedre enn kjøttkaker og pølser.

 

Drikk mellom en og to liter kaldt vann hver dag.

 

Drikk ikke alkoholholdige drikker

 

Spis flere ganger utover dagen, helst fem-seks ganger, men mindre porsjoner. Det opprettholder forbrenningen lengre.

 

Velg bra tørsteslukkere. Vann er det beste, men også brus ( uten koffein ), melk og juice fungerer.

 

Hvis du skal trene etter maten: vent 2 timer, minst. Da får du best forbrenning.

 

Velg trege karbohydrater. Pasta er bedre enn poteter og ris. Det gir en jevnere forbrenning.

 

Gå en tur ! Bedre aktivitet for å forbrenne fett finnes ikke. Bedre å ta en tur på morgenen enn på kvelden. Spis ingenting på forhånd.

 

Gå mellom 45 og 90 minutter. Jo lengre desto bedre. men gå ikke mere enn en og en halv time - da kan du miste muskler isteden.

 

Vil du øke effekten enda mere, velg kupert terreng og bruk gjerne skistaver.

 

Drikk 2 kopper kaffe 30 minutter før turen. Koffein øker utskillelsen av fett fra fettcellene og du forbrenner mer.

 

Spis litt proteiner før du går, f.eks. eggehvite eller mager fisk. Det gir energi som setter fart på fettforbrenningen.

 

Før du går ut: drikk ett stort glass med vann. Det motvirker uttørking, som i sin tur har betydning for forbrenningen.

 

Spis med en gang frokost når du har vært ute om morgenen. Det motvirker den muskelnedbrytningen som ellers ville finne sted.

 

Liker du te ? Drikk mere ! Koffeinet i teen øker energiforbrukningen i leveren og kan påskynde vektnedgang. Spesielt grønn te anses som bra.

 

Spis en ordentlig frokost. Det gjør deg mindre lysten på noe søtt utover dagen.

 

Krydre maten. Sterk krydder øker energiforbruket. F.eks. sennep, ingefær, chili og cayennepepper. Med hjelp av disse krydderne kan du øke energiforbrenningen med hele 200 kalorier om dagen !

 

Spis så mye grønnsaker du kan. Det er sunt og mettende, men lite energi. Omtrent to femtedeler av en tallerken bør inneholde salat når du spiser.

 

Velg soyaprodukter. De er fulle av proteiner og kan øke thyroxin-nivåene, som er viktige for fettforbrenningen.

 

Hvis du ikke liker fisk, spis fiskolje som kosttilskudd. Fet fisk inneholder nyttig fett og masse proteiner som holder forbrenningen igang.

 

Prøv å spise kosttilskudd med eplecidereddik. Det minsker blodsukkersvingninger og sultfølelsen, som vil hjelpe deg å gå ned i vekt.

 

Du kan også prøve kosttilskuddet 5-HTP. Ifølge studier kan middelet dempe appetitten og stimulere forbrenningen. Passer deg som ikke har så mye overvekt, omkring fem kilo.

 

Spis regelmessig og forsøk å få til to ordentlige, tilbredte måltider pr. dag.

 

Minsk fettet, men ikke kutt det helt ut ! Omtrent 20 % av ditt energiinntak bør komme fra fett. Velg vegetabilske kilder og ikke animalske.

 

Vær forsiktig med å spse lunchen din ute, de er ofte unødvendige fete. Unngå fritert mat, paier, stekte poteter, majones og sauser. Ta mye salat isteden.

 

Tillat deg selv å spise hva som helst 1 gang i uken. Fettforbrenning krever disiplin, men av og til må du kunne unne deg noe godt også.

 

Kutt ut karbohydrater med rask forbrenning, som ris og lyst brød. Det gir varierende blodsukker og lyst på søtsaker.

 

Spiser du godteri - velg en bra sort. Unngå sjokolade, sats heller på karameller og sukkerbiter. Velg også bort lakris, ettersom det kan senke testosterinnivået hos menn - og dermed fettforbrenningen.

 

Det finnes tegn på at ginseng kan hemme forbrenningen. Så det kan være en idé å kutte ut det hvis du vil gå ned i vekt.

 

Begynn dagen med en form for trening, utover det å gå en tur. Svømming, aerobic og jogging er perfekt.

 

Når du trener - ta det rolig. Du forbrenner mest fett ved lav intensitet. Det er viktig å påpeke att også høyt tempo gir forbrenning, men da risikerer man at også musklene forsvinner.

 

Styrketren av og til. Det gir større muskelvekt og flere muskler forbrenner mere fett, selv under hvile.

 

Pass på pulsen når du trener. En bra regel er 65% av din makspuls. Makspulsen finner du ved å ta 220 minus din alder. Trener du hardere, vær nøye med å hvile - ellers mister du muskler isteden for fett. Hvil annenhver dag hvis du trener hardt.

 

Del opp treningen. Din kropp fortsetter å forbrenne fett på det høyeste rett etter trening. Jo oftere "etter trening" utover dagen, desto bedre.

 

Variér det daglige kaloriinntaket. Det har blitt ansett mere effektivt enn å holde samme energinivå hver dag. Skift mellom 1500, 2000, 2500 og 3000 kcal pr.dag.

 

Ikke stress ! Høye adrenalinnivåer leder lett til overvekt. Tren avspenning og lær deg å si nei.

 

Spis mye frukt. Det gir masse nytte og gir relativt trege karbohydrater.

 

Ha alltid en vannflaske i beredskap, hvor du enn er. Da minsker du risikoen for å stape i deg godteri. Litt gulrøtter er også bra "snacks".

 

Stek maten i olivenolje, ikke margarin. Og avvenn deg med å ha smør på brødskiva.

 

Unnvik fete melkeprodukter, men drikk gjerne magre varianter. Melk er i seg selv nyttig og det finnes tegn på at drikken kan hjelpe på vektnedgangen.

 

Krom kan ha en viss effekt om du kjenner søtbehov. Det finnes som kosttilskudd. Sjekk din helsekostbutikk.

 

Øk på med fiber i maten. Dels gir det mettehtsfølelse, dels kan det binde fettet alleredet i mage- og tarmkanalen. Rugbrød er et eksempler på et bra produkt.

 

Test naturmiddel som inneholder fiberet kitosan. Det har i studier vist seg å kunne absorbere fett og hjelpe på vektnedgangen.

 

Spis langsomt. Det tar opptil 20 minutter før din hjerne å forstå at magen er full. Stapper du i deg for mye og for fort blir du snart stappmett.

 

Spis mere hvitløk. Det ansees omvandle energi til varme og er derfor bra hvis du vil forbrenne fett.

 

Dra på smilebåndet ! Ett gapskratt øker energiforbruket med 75 % jamført med når vi hviler.

 

Sex er en utmerket fettforbrennende aktivitet (koster fem kcal pr. minutt).

 

Vær aktiv. Du forbrenner kalorier selv uten å trene. Gå opp trapper, klipp gresse, hugg ved, måk snø eller en handletur koster energi.

 

Sov ordentlig. Det høres kanskje rart ut, men fettforbrenningen blir bedre om du sover godt, ettersom du da utsondrer ett veksthormon som hjelper til med å minske fettdepoene.

 

Prøv å ta CLA. Det har vist seg å øke fettforbrenningen i cellene, som til en viss grad kan hjelpe deg med gå ned noen kilo.

 

Unnvik lett-brus. Noen studier har pekt på at brus som inneholder aspartam som søtningsmiddel øker behøvet for noe søtt.

 

Tenk positivt. Bestem deg for du skal klare det. Ha disiplin, men vær også snill med deg selv mellom øktene.

 

Ha tålmodighet. Kroppen klarer ikke å gjøre seg av med mere enn 2 kilo fett i uken. Tenk på att en langsom vektreduksjon gir best resultat.

 

Slank deg ikke ! Du havner bare i en kamp mot sulten som du før eller siden vil tape.

 

Kilder: Fredrik Paulúns bok ”Allt om fettförbränning”, fitness förlag, http://www.iform.se, fitness-magazine.com

Hentet fra http://www.slankenett.no/tips/forbrenning.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av Øyvind Pedersen http://www.iform.no

 

Her er fem ting som akselerer forbrenningen:

 

1) Start dagen med en rask løpetur. Ikke nok med at du forbrenner en mengde kalorier mens du løper. Også i timene etter er forbrenningen din mye høyere. I en studie som ble publisert i år på årsmøtet for "American College of Sports Medicine", fant forskere fra East Tennessee State University ut at fettforbrenningen blir signifikant høyere dersom treningsintensiteten er høy. Forskerne sammenlignet høyintensitets intervalltrening utført med 95 prosent av maks puls med vanlig "gang" stil som ofte har vært malen for fettforbrenning. Intervalltreningsgruppen" viste 4.5 prosent økning i den metabolske raten 24 timer etter treningen," sier Dr. J. King. Med andre ord, så fører høy intensitets periodisk trening til at fett og kalorier forbrennes hele dagen etter treningen - en effekt man ikke fant ved gang treningen.

 

2) Drikk et par kopper kaffe om morgenen. Koffein øker hjertefrekvensen slik at du forbrenner flere kalorier, selv når du hviler. Dessuten øker fettforbrenningen, Koffein øker utskillelsen av fett fra fettcellene og du forbrenner mer.Men pass på å ikke inta raske karbohydrater sammen kaffen, det gir motsatt effekt.

 

3) Spis protein (magert kjøttpålegg eller magre melkeprodukter) til frokost. Kroppen bruker en masse kalorier på å fordøye proteinene, samtidig som mettheten melder seg fortere og blir mer langvarig sammenlignet med mer fettrike måltider.

Protein metter mer enn noe annet næringsmiddel. Ønsker du å være mett mens du slanker deg, er det uhyre viktig at du spiser mye proteiner. Det skulle være en smal sak hvis du velger noen av proteinbombene hverdagen har å by på.

 

Frokost

1 bløtkokt egg (65 g): 8,5 g protein

1 porsjon 1 %-yoghurt (1,25 dl): 5,75 g protein

2 skiver gulost 16 % (40 g): 12,7 g protein

2 rundstykker (100 g): 8,5 g protein

1 porsjon havregryn (100 g): 10,5 g protein

 

Lunsj

2 skiver grovbrød (120 g): 7 g protein

4 skiver hamburgerrygg (75 g): 13,5 g protein

2 skiver mager påleggspølse (40 g): 8 g protein

1/2 boks torskerogn (100 g): 16 g protein

1/2 boks makrell i tomat (60 g) 11 g protein

 

Middag:

1 stykke magert oksekjøtt (150 g): 35,5 g protein

1 kyllingbryst uten skinn (150 g): 30,5 g protein

1 porsjon spagetti, ukokt (200 g): 27,5 g protein

1 stykke røkelaks (100 g): 22,5 g protein

1 kopp tørkede soyabønner (60 g): 20,5 g protein

 

4) Sørg også for at frokosten inneholder karbohydrater. Får du for lite karbohydrater, vil du føle deg trett og uopplagt hele formiddagen, og da får du neppe løftet baken fra kontorstolen før lunsj. Pass på at karbohydratene er komplekse. Karbohydrater med stivelse er lette å tilberede og fyller på en effektiv måte. De beste karbohydratene med stivelse er poteter, brun ris, havregryn for å nevne noen.

 

5) Avslutt morgendusjen med kaldt vann . Kroppen bruker mye energi på å produsere varme, og kjøler du den ned, tvinger du den til å skru varmeanlegget kraftig opp.

 

Hentet fra http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av Fredrik Paulun

Kan en av de vanligste og nyttigste mineralene i kosten være vår mest effektive fettforbrenner? Mye tyder på det. Les videre og lær deg mer.

 

Big surprise

Av og til blir man overrasket over hva vitenskaplige studier kommer fram til. En av de største overraskelsene for meg de seneste årene er at kalsiuminntaket har en stor betydning når det gjelder vektbalansen. I en artikkel gikk man igjennom fem ulike vitenskaplige studier og kom fram til at ett kalsiumtilskudd på 1 000 milligram kan minske kroppsvekten. Forfatterne mente at 1 000 milligram kalsium daglig i fire år kunne føre til så mye som åtte kilo lavere kroppsvekt. En annen studie viste at et kalsiumtilskudd tatt i ett år forårsaket nesten 5 kilo vektminskning. Mat rik på kalsium kan derfor være viktigere for å holde vekten enn man tidligere har forstått.

 

For ett optimalt opptak av kalsium i et kosttilskudd bør det også finnes magnesium i tabletten. Den perfekte sammensetningen får man ved å ta en tablett som inneholder 500 milligram kalsium og 250 milligram magnesium to ganger om dagen. En om morgenen og en på kvelden gir en bra spredning. Også vitamin-D bør finnes i ett kosttilskudd for vektminskning, men det kan du lese mer om under. Siden kalsium, magnesium og vitamin-D er nyttige for mange ting, kan man ta de som tilskudd året rundt fordi kostholdet inneholder sjelden så store mengder at det blir nok til å få fram maksimalt vekttap.

 

Hvorfor er kalsium så bra?

Spørsmålet er hvorfor kalsium kan skape dette vekttapet, og med hvilke mekanismer det skjer. Mye tyder på at det er flere faktorer, men studier viser at mye kalsium får fettcellene til å slippe ut mer fett. Forskning viser også at opptaket av fett til fettcellene minsker og at kroppstemperaturen øker noe. En annen mulig mekanisme, som ytterligere kan forsterke effekten, er at kalsium virker som ett svakt naturlig Xenical. Det innebærer at kalsium minsker fett absorberingen i tarmen og kanskje skulle man ta en ekstra kalsiumtablett i sammenheng med julebord, festmiddager og andre fetere festligheter? I sjokolade kan tilsatt kalsium minske opptaket av kakaosmør med 13 prosent. Den mulige årsaken til denne effekten er at kalsium høyner pH-verdien i tarmen, og at de enzymer som bryter ned fett (lipaser) ikke kan arbeide like effektivt. Alle enzymer har nemlig en pH-intervall der de fungerer best. Så fort miljøet i tarmen kommer utenfor det optimale pH-verdien for lipas minsker deres mulighet til å bryte ned fett og mer av fettet havner i toalettet.

 

D-vitamin og din fettforbrenning

D-vitamin er et vitamin som man bør ta sammen med kalsium da det øker opptaket av kalsium til flere av kroppens celletyper, f.eks. osteoblaster (som bygger skjelett) og adipocyter (fettceller). Mye tyder også på at D-vitamin er viktig for en bra fettforbrenning da det forsterker kalsiumets effekt. Forandringer i D-vitaminreseptorene kan føre til økt risiko for overvekt og diabetes type 2 hos mennesker. D-vitamin må aktiveres av sollyset, og for å få ut maksimal effekt av vitaminet kreves det en daglig eksponering. Det holder med 15 minutters sol om dagen for at D-vitamin skal aktiveres i tilstrekkelig grad.

 

Overvektige har vanskeligere for å aktivere D-vitamin enn normalvektige. Dessuten har overviktige vanskeligere for å absorbere D-vitaminet fra maten og derfor kanskje det burde ha vært anbefalt for overvektige å ta ett daglig D-vitamintilskudd. Jo mer man veier desto lavere D-vitaminnivåer har man i blodet, og desto lavere andel av vitaminet er aktivert. Dessuten tar fettcellene opp og lagrer D-vitamin i større grad, for de det handler om et fettløslig vitamin. Fettløslige vitaminer lagres lett i kroppen og derfor skal man aldri overdosere D-vitamin.

 

Var det kalsium som gjorde pyruvat effektivt for vektminskning?

Pyruvat er et kosttilskudd som jeg trodde var ett av de mest lovende kosttilskuddene for fettforbrenning for noen år siden. De tidlige studiene viste nemlig interessante resultat. De tidlige studiene på pyruvat gikk ut på at man ga store doser (15-20 gram daglig) til overviktige. I praksis er det vanskelig å følge dette i det virkelige liv da det er dyrt og kan gi mageproblemer. Lave doser har vist seg å fungere like bra og mitt syn på pyruvat i dag er at ikke er så effektivt som det virket når det først ble introdusert.

 

Studier tyder også på at pyruvat taes opp dårlig fra tarmen til blodet. Dessuten misstenker jeg at en av årsakene til at pyruvat i store doser faktisk ga en vektminskningseffekt var at det inneholdt kalsium. Da kalsium og pyruvat deler seg i tynntarmen mistenker jeg at du får like god effekt av ett kalsiumtilskudd som ett høydosert pyruvattilskudd men til en brøkdel av prisen og uten bivirkninger som mageproblemer.

 

Kalsium i maten

Til tross for at kalsium i kosttilskuddsform er det mest studerte når det gjelder vektminskning er det selvfølgelig like effektivt å få det fra maten. Spiser du en kalsiumrik kost er sjansen stor for at du faktisk går ned i vikt på den. Her følger to ulike lister over noen av de mest kalsiumrike matvarene. Tenk på at noen av disse, f.eks. ost, gir mye energi og akkurat ostens mettende fett er kjent for å gjøre deg fet. Fisk, skaldyr og grønnsaker hører til de mest kalsiumrike matvarene og kanskje er det en årsak til hvorfor de er så bra for din gode form. Til og med magre melkeprodukter bidrar med mye kalsium per kcal. Foruten at kalsium bidrar til bedre form forebygger det beinskjørhet og enkelte kreftformer. Kvinner trenger mellom 800-1 200, og menn 800-900 mg kalsium per dag for å unngå mangelsymptomer, men de positive effektene av kalsium øker enn viss grad utover det. Ett par gram kalsium om dagen bør ikke overskrides og det får du om du velger kalsiumrik mat og eventuelt tar ett tilskudd.

 

Matvare Mg kalsium per 100 gram

- Ost 28 % fett 740

- Nyper 310

- Soyamel 199

- Sardiner i olje 191

- Hasselnøtter 188

- Sardiner i tomatsaus 174

- Spinat fryst 170

- Fiken tørket 144

- Rabarbra 140

- Eggeplomme 140

- Grønnkål fryst 136

- Brune bønner 135

- Reker 115

- Abbor 110

- Lettmelk, yoghurt 109

 

Matvarer Mg kalsium per 1000 kj (ca 240 kcal)

- Spinat fryst 1700

- Rabarbra 1400

- Grønnkål fryst 910

- Hodesalat 810

- Lettmelk 680

- Gressløk 640

- Kinakål 560

- Ost 28 % fett 475

- Surkål 465

- Purreløk 435

- Isbergssalat 385

- Agurk 315

- Abbor 305

- Grønne bønner fryst 275

- Brokkoli fryst 275

- Rødkål 265

- Tomater på boks 260

- Reker 250

 

Fredrik Paulun er en av Skandinavias mest kjente ernæringsforskere, han har gitt ut mange bøker om emnet. Mer info finner du på http://www.paulun.com

Hentet fra http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor del av Norges befolkning har underskudd på omega-3 fettsyrer. Men hvilke kilder til omega-3 bør man velge og hvilke mengder?

 

Uten en god forklaring på hvorfor man skal ta en bestemt type tilskudd og en bestemt mengde, velger mange å ikke ta tilskudd i det hele tatt

 

Helsegevinster ved Omega 3.

 

En studie fra Australia viser til økt vektnedgang og positive helsegevinster ved inntak av Omega 3 kombinert med trening. Omega 3 kan hjelpe på forebygging av hjerte/ kar sykdommer, samt en rekke kreft typer.

 

Omega-3 fettsyrer har også en rekke interessante effekter på fettcellene.

Alt fett som inntas via kosten fraktes til fettcellene for å lagres, men samtidig mobiliseres og fraktes det bort tilsvarende mengder ut fra fettcellene. Denne resirkuleringsprosessen skjer kontinuerlig, og det viser seg faktisk at omega-3 fettsyrene programmerer fettcellen til å oppta mindre fett, men frigjøre mer fett. Altså vil du ved lengre tids inntak få mindre fett, selvfølgelig en effekt som vil bli enda mer forsterket av at du faktisk inntar mindre kalorier enn du forbrenner fra dag til dag. Dette skjer via flere mekanismer:

 

Et enzym kalt lipoprotein lipase (LPL) opptar fettsyrer fra blodomløpet og lagrer det i fettcellen. EPA hemmer LPL enzymet slik at mindre fett lagres.

 

Omega-3 vil selektivt gi lavere insulinfølsomhet i fettvevet, men øke den i muskler og lever, slik at kaloriene du inntar prioriteres til energi og muskler i stedet for fettlagring (http://www.iform.no) .

 

I tilegg er Omega 3 svært gunstig om man har tørr hud på vinterstid.

 

Hvilken mengde omega-3-tilskudd anbefales?

Norske minimumsanbefalinger er at omega-3-fettsyrer skal utgjøre ca 2 gram, noe som tilsvarer ca. 5-6 kapsler, litt avhengig av de forskjellige merkene.

Men hva som er optimal dose for omega-3-tilskudd er individuelt . Hvis man spiser fisk 5 dager i uka av riktig sort, er det neppe nødvendig med tilskudd. (Det er ca. 2 gr. Omega-3 per 100 gr. laks for eksempel). Dette forutsetter imidlertid skånsom tilberedning av fisken slik at fettsyrene ikke blir peroksidert (steking) eller at fettsyrene forsvinner ved at man koker fisken og kaster kokevannet sammen med fettet.

 

Du må ikke overstige disse anbefalingene, da for høyt inntak kan ha negative effekter som for eksempel ved å dempe immunforsvarsreaksjonen så kraftig at infeksjoner blir vanskeligere å forebygge, eller ha en så blodfortynnende effekt at blødninger blir vanskeligere å stoppe.

 

Hvordan få i seg seg Omega3

Hvis man ikke har problemer med å ta tran er dette den klart billigste måten å få i seg kontrollerte doser med omega-3 på. Ikke minst får man en del vitamin D med tran, noe som ofte mangler i omega-3-kapsler. Hvis man har vanskeligheter med smaken, går det fint å blande tran med en velsmakende smoothie.

 

Et nytt alternativ på markedet er en Funksjonell drikk der man får dagsdosen av marin Omega 3 ( EPA og DHA) i sunn Juicedrikk. Produktet heter Smartfish –Smartweek (750 ml) og er tilgjengelig fra ferskvareavdeligen i butikken. Produsenten Pharmalogica lover Ingen fiskesmak, ingen ettersmak eller lukt. I tilegg lanserer de en lignende variant for barn i Februar 2008.

 

Lakseoljen i produktet blir beskyttet av naturlige antioxidanter fra bl.annet Granateple og aronia juice

 

Hentet fra http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange på diett sliter med søthunger. Ofte kan det komme av at man rett og slett spiser for lite , så man bør først ta en vurdering på om man får i seg den maten man trenger i løpet av dagen. Men når man trenger å kose seg litt ekstra er det flere varianter av snacks å velge mellom.

 

Et godt tips er selfølgelig alltid ha grønnsaker og frukt tilgjengelig slik at man kan gå og knaske på dette istedenfor å erstatte det med noe usunt.

 

Nøtter kan fungere som hverdagssnacks men som kjent er det også fett og kalorier i nøtter. Om man er på en " telle kalorier" diett må det man spiser av nøtter erstatte noe av det andre man spiser i løpet av en dag. Men glem ikke at nøttene har svært gunstige næringsstoffer som kroppen har godt av. Derfor er nøtter absolutt noe man bør unne seg i hverdagen i mellom måltider i små porsjoner.

 

Potetgull er en slankers fiende. Men isteden kan man velge popcorn som har mindre fett enn andre typer posesnacks. Hvis du popper selv, kan du velge en sunn oljetype som f.eks rapsolje og bruke minst mulig av den, i tillegg til at du begrenser saltmengden. Saltstenger og den gode gamle gullfisken inneholder mindre fett enn andre typer potetgull. Man kan også benytte seg av tørket frukt, men man bør være obs på at noen av disse er mer søtet enn andre. Så sjekk innholdsfortegnelsen før du går til innkjøp.

 

Vanlig sjokolade kan byttes ut med et par biter mørk sjokolade. Sjokolade som har 70 prosent eller mer kakaoinnhold har mye antioksidanter. Den er forholdsvis kaloririk, men har mindre mettet fett og kalorier enn vanlig sjokolade har.

 

Til kveldskos kan man gjerne kose seg med en vitaminrik smoothie

 

Nedenfor er en liten oversikt over forskjellig snacks med kcal innhold for å gi en liten pekepinn.

 

Peanøtter, ristet og saltet, en liten bolle, 100 g = 620 kalorier

Peanøtter med skal (spiselig del), 100 g = 560 kalorier

Valnøtter, en liten bolle, 100 g = 690 kalorier

100 g potet gull, en mellomstor bolle = 530 kalorier

100 g popcorn, en stor bolle = 400 kalorier

Oliven20 stk, 100 g = 120 kalorier(inneholder dessuten sunt fett)

Grønnsaker og dipp, 100 g grønnsaker + 50 g dipp laget med kesam = 80 kalorier

 

Hentet fra http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av http://www.melk.no

 

Tilhører du dem som full av pågangsmot har bestemt deg for nå skal du starte et sunnere liv? I håp om å komme inn i buksa du kjøpte på salg fordi den var så billig, men som egentlig er litt for liten? Her kommer noen enkle tips som hjelper deg å nå målet ditt.

 

Er du virkelig motivert?

Det aller viktigste er å kjenne etter om du virkelig er motivert til å gjøre en livsstilsendring. Motivasjonen holder kun i noen få måneder dersom du gjør dette fordi legen eller kjæresten din synes at du skal. Du må virkelig ville dette selv. Det er ingen vits å starte på en slankekur dersom du ikke er innstilt på å gjøre noen endringer som skal vare hele livet. En lettere kropp krever nemlig mindre energi. Det betyr to ting; enten må du spise litt mindre for ikke å gå opp igjen, eller så må du være mer i aktivitet for å forbrenne overskuddet. Resten av livet! Om du sklir tilbake til de gamle kost- eller treningsvanene, vil du nemlig gå opp igjen. Og da vil jo innsatsen din være helt bortkastetÂ…

 

Sett deg realistiske mål

Det er smart å sette seg realistiske mål for livsstilsendringer. Dersom du har et ambisiøst mål, del det opp i flere delmål. Det er godt å kjenne på gleden av å ha nådd et mål, og det er lettere å beholde motivasjonen dersom du kan feire flere delmål underveis! En realistisk vektnedgang er ½ kg i uka. Går man ned raskere enn det, vil kroppen vår forsøke å motvirke vekttapet. Da er det ganske vanlig at man når et vektplatå, hvor vekten blir stående stabil i en eller flere uker. Går du ned en halv kilo i uka, spiller du hele tiden på lag med kroppen din, og unngår slike demotiverende perioder.

 

Små endringer gir store utslag

De færreste av oss klarer å endre hele kostholdet vårt på en gang - og så klarer å opprettholde de nye vanene resten av livet. Velg deg ut noen små endringer, som du kan starte med en etter en. Vent til du kjenner at den første endringen har blitt en naturlig del av livsstilen din før du starter med neste. Selv små endringer vil synes på vekten over tid. Spiser du en brødskive med to skiver vanlig gulost hver dag, vil du gå ned nesten en kilo i løpet av et år dersom du bytter ut osten med en halvfet gulost. Spiser du en vanlig fruktyoghurt hver dag, og du erstatter den med en yoghurt med 0,1 % fett vil du gå ned 3 kg i vekt i løpet av et år.

 

Tenk positivt!

Alle har vel kjent følelsen av at det man skal unngå å spise, er det eneste tankene kretser rundt? Derfor er det smart å fokusere på noe du kan spise mer av. Fråts i frukt, bær og grønnsaker. De inneholder mye vitaminer, antioksidanter og fiber, men få kalorier. Magert rødt og hvitt kjøtt, mager fisk og magre meieriprodukter inneholder også få kalorier, men masse proteiner. Proteiner metter mye bedre enn fett. Metthetsfølelse er viktig, ellers er det vanskelig å gjennomføre det du har satt deg som mål.

 

Lykke til!

Med disse rådene i bagasjen, gjenstår det bare å ønske deg lykke til!

Hentet fra http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av http://www.melk.no

 

Hvis du hopper over frokost øker trangen til småspising om kvelden.Det er vist i flere studier at de som ikke spiser frokost, spiser mer om kvelden og da velger man ofte mer usunn mat med flere kalorier og vekten går oppover. 80 % av de som sliter med vekten, spiser ikke frokost. Har du dårlig tid om morgenen finnes det mange bra hurtig varianter. !

 

Et par frukter er bedre enn ingenting. Hvis du har mulighet til å ta deg et par knekkebrød og et glass skummet melk på jobben så er det selvfølgelig ikke nødvendig å spise frokost med en gang du har stått opp

 

De nye Sans GoÂ’morgen variantene har lite sukker og grov kornblanding og er en rask og sunn start på dagen. Kanskje det beste er å smøre frokostmatpakke dagen før eller hva med å sette vekkerklokken på 20 minutter tidligere så får du tid til både å lese avisen, tenne stearinlys, spise frokost og drikke en kaffekopp – det er faktisk veldig koselig å ta seg tid til å spise frokost

 

Skill mellom sult og sug.

Venn deg til å spørre deg selv om du er sulten eller om du rett og slett bare har lyst på ett eller annet. Hvis du bare har lyst på noe – er ”sugen” på et eller annet bør du prøve å finne ut hvor lenge dette suget varer og tenke på alternativer til hvordan du kan avfokusere denne lysten. Du bør prøve å finne ut hva det er som utløser "sug" hos deg og i hvilke sammenhenger du spiser uten egentlig å være sulten. Det neste du bør gjøre er å prøve å finne andre aktiviteter som alternativ for spisingen.

 

Hentet fra http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...