Gå til innhold

Hvor mye vann drikker du egentlig?


Gjest flua

Anbefalte innlegg

Så flinke dere er :) Hvordan du klarer 5 liter på en dag Fjellgeita, det er meg forunderlig og imponerende :) Regner med du har kontroll på salt- og mineral inntaket også da, slik at ikke alt skylles ut av kroppen din !

 

1,5 liter på en dag er ikke dårlig! Stå på Berta!

 

Anto, ja du henger med, flink er du!

 

Jeg for min del har oppdaget den nye Imsdalredningen. 3 flasker på jobben blir i overkant av 2 liter og da er mye gjort. En flaske til hjemme og jeg nærmer meg 3 liter dagen. Det er bra for meg! Hmmm i går måtte jeg stoppe på vei hjem fra jobben- noe av vannet måtte rett og slett forlate kroppen min og ikke kunne det vente til jeg kom hjem nei! He he...

 

Ha en strålende dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 887
  • Created
  • Siste svar

Igår ble det bare halvannen liter. Satt i møter i hele går og da er det så kjipt å løpe ut og inn hele tiden.

 

Idag blir det andre tilstander, har ingen møter og satser på 3 liter.

 

:-) Hej då

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,7 liter i går... klarere jeg 3 i dag?

 

God helg... her er litt lesning :

 

Vann er det næringsstoffet det er mest av i kroppen og det er helt livsnødvendig med regelmessig tilførsel av vann. Nest etter oksygen er vann det næringsstoffet vi er mest avhengig av. Vi kan klare oss i flere uker uten mat, men uten vann vil vi bare overleve noen få døgn.

 

Skrevet av: Berit Falk Dracup, klinisk ernæringsfysiolog

 

*Vann i kroppen

 

Kroppsvæskene våre består hovedsakelig av vann, og utgjør om lag 60 prosent av kroppsvekten hos menn, og 50 prosent hos kvinner.

 

Forskjellen skyldes at kvinner har mer fettvev enn menn. Bare 10 prosent av fettvev består av vann.

 

Med kroppsvæsker menes også plasma. Plasma er den væskeholdige delen av blod, og denne består av 92 % vann.

 

Med en fellesbetegnelse kan man si at ca. 2/3 av kroppsvekten hos oss mennesker er kroppsvæsker.

 

Vann er et effektivt smøremiddel i kroppen som beskytter kroppens organer mot skade som et resultat av friksjon. For eksempel beskytter tårene øynene våre mot friksjon fra øyelokket. Vann danner også et beskyttende lag rundt organer. Hjerne- og ryggmargsvæsken (cerebrospinalvæsken) som ligger rundt hjernen, beskytter denne mot eksempelvis slag eller støt mot hodet.

 

 

*Vann stabiliserer kroppstemperaturen

 

Vann har høy varmekapasitet, hvilket betyr at det skal relativt mye energi til for at vannet stiger i temperatur. Vann vil derfor motstå visse ytre endringer i temperatur før vannets temperatur endrer seg betraktelig etter dette. Dette ser vi f.eks. når vi har latt et glass med vann stå i solen noen timer: Vannet har ikke like høy temperatur som glasset det står i.

 

 

 

*Vann er nødvendig for kroppens temperaturregulering

 

Når vann fordamper går det over fra væske til gass. Denne prosessen er avhengig av energi, gjerne i form av varme. Når vannet i kroppen fordamper på huden fjerner vannet derfor varme fra kroppen. Det er nettopp

dette som skjer når vi svetter.

 

 

*Vann i kjemiske reaksjoner

 

Mange av de kjemiske reaksjonene i kroppen vår vil ikke finne sted med mindre de involverte molekylene er oppøst i vann. For eksempel må natriumklorid (koksalt) være løst opp i vann for at natrium og klorid skal kunne reagere med andre molekyler.

 

*Vann er også en direkte deltager i mange reaksjoner

 

Reaksjoner der vann blir dannet kalles dehydrogeneringsreaksjoner, og reaksjoner der vann

blir brutt ned kalles hydrogenering. Slike reaksjoner skjer i kroppen til enhver tid.

 

 

*Blandevann

 

Vann kan blande seg med andre stoffer og danne en løsning av både løselige og uløselige stoffer. I levende organismer er de komplekse væskene i kroppen vår en blanding av ulike løsninger med ulikt innhold.

 

Vannets egenskap til å binde til seg molekyler gjør at det er velegnet for transport i kroppen.

Kroppsvæsker som plasma transporterer i så måte næringsstoffer, gasser og avfallsstoffer rundt i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bursdager pleier ikkje vere så sunne ,vertfall ikkje her på vestlandet. Men heldigvis er det koldtbord der eg skal, så har eg muligheten til å velge "sunt". No sit eg og ventar på at sola skal skyve vekk skylaget, det er meldt super duper ver. Skal på fjellet iløpet at helga vertfall. :)

 

Fjellgeita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

 

jeg hadde med vaniljekesam.

Spiste det, jordbær, banan og moreller.

Kaffe og farris.

 

Har blitt ca 2 liter vann på meg idag, og 3 små glass farris - ca 4 dl tenker jeg.

 

:-) Ikke verst for en bursdagsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berta1973

Jeg drikker vel ca 1-1,5 liter om dagen de dagene jeg jobber. Når jeg har fri glemmer jeg så fort å drikke vann.

 

Men jeg har steppa 15 minutter i dag da :)

 

Det er fjerde gangen med step på 10 dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, da, Berta. Stepping er jo gøy også!

 

Idag har jeg drukket en liter allerede, og klokka er ikke 12 enda. Det er veldig bra med tanke på at jeg stod opp 10 og gikk rett ut på en times kjapp søndagstur i solsteika. HERLIG!:)

 

Aner ikke hva jeg kommer opp i idag. Vi får se. Det dabber nok litt av når jeg ikke er så mye i bevegelse, men jeg skal prøve å klare 2,5 liter. Det burde være mulig med den "tjuvstarten".

 

God søndag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To store glass på morgenkvisten her, og i dag skinner solen og varmer godt så jeg er sikker på at jeg skal klare 3 liter i dag.

 

Så flink du er Anto, bursdagsfeiring og alt. Og Berta, en bragd med step!

 

Vann er godt, friskt og sundt. Hva med å fryse ned litt oppkuttet frukt, bruke det som isbiter?

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, korleis gjekk det med deg Anto, du som sa du tjuvstarta idag. (Det gjere eg kvar dag, derfor kjem eg opp i dei mengdene) :) )Har vel drukke 2,5 liter idag og er fornøyd med det, prøver å begrense meg litt og. Det er jo egentlig ikkje heilt sunt å drikke så enormt mykje heller, og det er heller ikkje om å gjere å drikke mest. Men vatn e utrulig godt vertfall, har aldri vore noke særlig flink å drikke før eg begynte å registrere her.

 

Fjellgeita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et enkelt spørsmål å besvare: det klarer vi ikke :)

jeg har lest et sted at hvis du vil ha sunne nyrer bør du tisse minst en gang i timen. Og det klarer du ihvertfall ikke uten å drike såpass med vann.

 

Ellers kan du blafre litt gjennom tråden til flua her og se på hvorfor vann er så innmari viktig. Alle indre organer har godt av det.

 

På møtedager på jobben, drikker jeg mindre. kan ikke drive og løpe inn og ut som en tulling da. Men da merker jeg det gjerne på kroppen. Føler meg litt "sur" i systemet. Så det blir nok bare en vane etterhvert, også, tror jeg?

 

Holder meg til ca 2 - 3 liter, jeg. Det er da jeg synes jeg fungerer best.

Men jeg vet at noen sverger til mye mer enn det. Det orker jeg bare ikke. Det går en slags grense for meg på 3 liter der jeg både føler at jeg har fått nok vannn, uten at jeg føler meg helt stinn og ikke orker mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et enkelt spørsmål å besvare: det klarer vi ikke :)

jeg har lest et sted at hvis du vil ha sunne nyrer bør du tisse minst en gang i timen. Og det klarer du ihvertfall ikke uten å drike såpass med vann.

 

Ellers kan du blafre litt gjennom tråden til flua her og se på hvorfor vann er så innmari viktig. Alle indre organer har godt av det.

 

På møtedager på jobben' date=' drikker jeg mindre. kan ikke drive og løpe inn og ut som en tulling da. Men da merker jeg det gjerne på kroppen. Føler meg litt "sur" i systemet. Så det blir nok bare en vane etterhvert, også, tror jeg?

 

Holder meg til ca 2 - 3 liter, jeg. Det er da jeg synes jeg fungerer best.

Men jeg vet at noen sverger til mye mer enn det. Det orker jeg bare ikke. Det går en slags grense for meg på 3 liter der jeg både føler at jeg har fått nok vannn, uten at jeg føler meg helt stinn og ikke orker mat.[/quote']

 

Takk for svar :) Jeg løpen nemlig en gang pr. time, spesielt om jeg passerer 1,5 liter om dagen med vann + evt melk og juice.. Trodde kanskje kroppen vendte seg til høyere inntak etter hvert, men da gjør den altså ikke det. Men vann er jo så godt at det er gøy å løpe på toalettet.......eller no sånt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan.

 

Idag har det blitt mye vann og en god del løping, som alltid de dagene jeg trener.

Er oppe i 2,8 liter nå, så lander antagelig på 3,2 liter. Eller noe sånt :-)

 

Nyter sola, varmen og da er det også lettere å drikke vann.

 

Ha en superduper ettermiddag og kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen.

 

Er igang med dagens flrste vannflaske.

Er innstilt på 3 liter idag.

 

1400 kcal og 3 liter vann.

Det er dagens plan.

 

Ha en super dag.

 

hej då

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solfaktor 20.

Det er en utmerket "T-skjorte" som slipper gjennom nok stråler til at du blir brun uten å bli brent.

 

:-) Har drukket 3 liter hittil idag, og holder på med enda en halvliter. Det var hett å trene, men det funka :-) herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...