Gå til innhold

For oss på 160 cm eller deromkring


Gjest charliemor
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest thea74

må bare skrive her... har hatt en skikkelig formøkning i løpet av de siste to mnd. Etter jeg startet med grete roede. Startet med gå turer x flere pr uke, til rask gange, til jogging til løping. JIPPI!! Gleder meg til det blir bart på veiene og enda lettere å løpe. :) (ble litt selvskryt, men er så fornøyd med meg selv )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabarbra

hei hei! jeg medlte meg akkurat inn i vektklubben og ble veldig glad når jeg så dette forumet!

 

jeg er en jente på 18 år, 159 høy og veier 65.5 kg. målet er å komme seg i fysisk form(dette håper jeg å oppnå ved vekten 57 kilo).

 

problemet mitt er sjokoladen og de andre søtsakene, og det å få endene til å møtes når det gjelder trening. har(som sikkert mange av dere andre) et veldig stressene liv hvor mye skal bli gjort til liten tid og da blir ofte trening nedprioritert. det må i tillegg legges til at jeg er lat, så det er ikke så veldig rart at treningen blir nedprioritert:P

 

har noen av dere noen spessielle erfaringer dere vil dele på dette punktet? (sikter da spesielt til treningen..). jeg leste noe om krom tabletter på den første siden her. jeg gikk på dette for en stund siden, og det fungertete veldig bra! skal kjøpe nye i morgen..=)

 

tror og håper at dette forumet vil være et godt hjelpemiddel til å komme ned i vekt=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Alltid hyggelig med en til på rundt 160 cm :)

 

Jeg har lagt deg til i skjemaet og håper det er ok.

 

Ang. trenging: Jeg forsøker legge inn trim i dagliglivet, der det er mulig. Type gå trapper i stedefor heis og måke snø i disse snøtider :) Nå skal jeg også få meg vinterdekk på sykkelen og slik få kommet meg på sykkelen bare veiene blir LITT barere.

 

----

thea74: Selvskryt kommer fra hjertet :) Så bra at du er fornøyd med treningen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Doppler
hei hei! jeg medlte meg akkurat inn i vektklubben og ble veldig glad når jeg så dette forumet!

 

problemet mitt er sjokoladen og de andre søtsakene' date=' og det å få endene til å møtes når det gjelder trening. har(som sikkert mange av dere andre) et veldig stressene liv hvor mye skal bli gjort til liten tid og da blir ofte trening nedprioritert. det må i tillegg legges til at jeg er lat, så det er ikke så veldig rart at treningen blir nedprioritert:P

 

har noen av dere noen spessielle erfaringer dere vil dele på dette punktet? (sikter da spesielt til treningen..). jeg leste noe om krom tabletter på den første siden her. jeg gikk på dette for en stund siden, og det fungertete veldig bra! skal kjøpe nye i morgen..=)

 

tror og håper at dette forumet vil være et godt hjelpemiddel til å komme ned i vekt=)[/quote']

 

Hei og velkommen!

 

Ang trening. Du må finne den formen for trening som du selv liker. Selv begynte jeg å trene først da jeg var 24, så trente jeg jevnt i noen år, for å flytte og havne helt ut av alt som het trim og trening. Det siste året har jeg jobbet som instruktør på treningssenter innenfor aerobic, og jeg elsker det. jeg gleder meg til hver time. På den måten blir ikke trening et ork i det hele tatt. jeg har også samme følelsen for å gå på ski og sykling. Men du ser meg aldri i en spinningsal eller joggende. De to formene for trening gir meg ikke noe. Finn din form.

 

Ang søstsug. Spiser du mindre søtt blir suget også mindre. Den første uka er verst og så går det i grunn helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EliseV

 

 

Ang søstsug. Spiser du mindre søtt blir suget også mindre. Den første uka er verst og så går det i grunn helt fint.

 

Jeg sier meg helt enig i denne uttalelsen. Jeg har ikke spist sjokolade hittil i 2009, og det har gått helt greit. Har hatt et par lange blikk mot sjokoladehyllen noen ganger, men har hittil klart å gå fint forbi.

Har som mål å ikke spise sjokolade før påske, men tar en mnd av gangen. Januar og februar gikk fint, så nå er jeg i gang med mars:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg slutter meg til de som sier noe i retning "spiser du mindre søtt blir suget også mindre". Det er også min erfaring.

 

Når det er sagt: Uka før mensen melder sin ankomst, kjenner jeg et veldig sug etter noe søtt. Som i går. Det ble til at jeg kjøpte meg en sjokolde av det "ekte" slaget; ikke 70 % kakao. Etter å ha spist sjokoladen, spurte jeg meg selv: "Var det ved det?". Svaret ble "nei", gitt!

 

Noen andre som har det på samme måte, at dere bare MÅ ha noe søtt fra tid til annen? Hvordan løser dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest poitre

Jeg sliter ikke så veldig med søtsuget, men det hender jo det slår inn, og da bør det ikke være masse snop i skapene hjemme, for å si det sånn...:) Allikevel prøver jeg å ikke hive nedpå det som er, men heller spise noe som er så søtt at jeg blir kvalm! Som jeg har skrevet tidligere, kan dette for eksempel være en kopp te med litt for mange suketter, eller kanskje et glass alt for søt saft. Da er det behovet som regel dekket! :)

Trening pleier som regel også å dempe søtsuget, syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Jeg fant akkurat en (for meg) ny webside med oppskrifter: http://www.godfisk.no Den ser veldig bra ut med søkemuligheter på tid, vanskelighetsgrad og type fisk og måltid.

----------

Velkommen rabarbra! Alltid hyggelig med friskt blod. Jeg er enig med Doppler, Charliemor og EliseV. Hold deg unna søtsaker en stund, så forsvinner behovet mer eller mindre. Jeg spiste sjokolade for første gang på lørdag siden nyttårshelgen, og det var helt greit å bare spise tre ruter. Da hadde jeg ikke lyst på mer! Jeg kunne spise en 200g Fruktnøtt alene på en kveld tidligere. Snodig. Jeg har i Januar og februar kost meg med frukt og vaniljekesam eller cottage cheese med syltetøy hvis jeg har hatt lyst på noe ekstra godt eller søtt.

Jeg er også utpreget lat og har brukt et par måneder på å komme meg over dørstokkmila. Forrige uke begynte jeg på Friskis og Svettis. Jeg har prøvd det før og visste jeg likte treningsformen, så det tegner godt. Men du finner meg aldri joggende langs veien! Synes også det er kjedelig å gå for lenge. Mens jeg har ventet på inspirasjonen til å komme meg ut, har jeg brukt litt tid på en mini-stepper foran TV'en. Det er bedre enn ingenting! Mange bruker også rockering eller hoppetau eller diverse trenings-DVD'er til hjemmebruk.

Hvis man finner sin måte å gjøre det på og som man har et håp om å kunne gjennomføre litt lenger enn et GR-kurs, så kan man vel alle ha et håp om å oppleve samme formøkning som thea74! :-) Jeg gjorde som poitre i går. Møtte opp på trening med litt dødsforakt og drev det nok litt over evne. n060.gif Men det var veldig deilig å sette seg i sofaen å se på Ylvis etterpå! c180.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*) Spis langsomme karbohydrater ofte... DVS ikke hopp over mellommåltidene.

*) Mutivitamintilskudd. Lave nivåer av vitaminer gir mange lyster...

*) Forsøk krom. Kanskje mangler du og i så fall hjelper kromtilskudd.

*) Avvenning. Det er en vane som det går an å venne seg av med.

*) Puss tennene når anfallet kommer. De fleste av oss synes både at tannkrem smaker søtt i munnen og at det er ekkelt å spise søtt med nypussa tenner.

*) Ta noen druer(eller noe annet akseptabelt) i stedet.

*) Om du er et riktig sjokolademonster - bruk kosemerkene på mørk sjokolade med lite sukker. Du vil fort finne ut om det er sjokoladehunger eller søtsug du sliter med...

 

Er det sjokoladehunger så vil mørk sjokolade i små doser være tingen, er det søthunger så vil det bli bedre når du får jevnere blodsukker og vennet deg av.

 

Sjokolademonstret mitt levde på hormonene mine. Da jeg byttet p-pille (til cerazette) sprakk det. Jeg har nesten ikke sett det siden.

 

Ad trening tror jeg å finne noe man liker - og gjerne i et miljø man liker er viktig. Og så å bygge bevegelse inn i hverdagen. Gå en busstopp ekstra, ta trappene osv. Kanskje sykle til jobb...

 

Og nei - det er ikke enkelt, men dag for dag blir vi bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Doppler

Er det sjokoladehunger så vil mørk sjokolade i små doser være tingen' date=' er det søthunger så vil det bli bedre når du får jevnere blodsukker og vennet deg av.

 

Sjokolademonstret mitt levde på hormonene mine. Da jeg byttet p-pille (til cerazette) sprakk det. Jeg har nesten ikke sett det siden.

 

[/quote']

 

Hungrer du på MØRK sjokolade mangler du B12. For når du spiser mørk sjokolade frigjør kroppen b12.

 

Hormoner er alt. I alle mine svangerskap så har jeg gått ned i vekt. Jeg har ikke orket søt mat og dermed ikke spist sjokolade eller søtt så lenge svangerskapet varte. (men til gjengjeld når jeg ammet) Man skal ikke undervurdere effekten av p-piller, selv om det kan virke som en noe forslitt løsning på vektoppgang.

 

Nå merker jeg at de problemene jeg har hatt med tørr hud i ansiktet (flekker) og flassende hodebunn er mye bedre enn hva de var i høst. Jeg tror det har med trim og kosthold å gjøre. Jeg spiser sunt fett, og nok av det og det tror jeg er gunstig på denne typen plager. Jeg har også mye mindre uren hud på ryggen denne vinteren enn hva jeg hadde sist år, og nå trener jeg mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy med så mye aktivitet her! For en flott gjeng av damer som står på!

 

Veiedag idag.. Har gått ned 0,5 kg siste uke til 61,0 kg. Det er bra etter stillstand over 3 uker! Selv om det tilsynelatende går sakte, merker jeg stor forskjell på buksene fra uke til uke. Noen som har gjort som jeg - kjøpt litt for liten str i et plagg en liker veldig godt for å få inspirasjon til å gå ned? Jeg har flere slike plagg på samvittigheten.. Nå kommer jeg akkurat inn i en bukse jeg kjøpte for 2 mndr siden og en jeg kjøpte for 4 uker siden på salg. Den siste buksa var jeg tvilende til om noen gang kom til å passe. Men den var satt ned med 70%, så jeg tok sjansen. Nå får jeg den akkurat på meg. Ned 2 kg til, og den sitter perfekt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EliseV

Når jeg er veldig fysen på noe søtt, tar jeg meg en kopp med Options Choc au lait. Den er søt og god og har ca 40 kcal pr 2 dl. Når den er drukket opp er søthungeren mettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Jeg gleder meg til jeg kan skrive det samme... Jeg har ingen nye klær jeg skal inn i, men en hel del gamle... Jeg prøvde en bukse i dag. Jeg får den på meg, men jeg ser ut som en muffins! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hungrer du på MØRK sjokolade mangler du B12. For når du spiser mørk sjokolade frigjør kroppen b12.

 

Hormoner er alt. I alle mine svangerskap så har jeg gått ned i vekt. Jeg har ikke orket søt mat og dermed ikke spist sjokolade eller søtt så lenge svangerskapet varte. (men til gjengjeld når jeg ammet) Man skal ikke undervurdere effekten av p-piller' date=' selv om det kan virke som en noe forslitt løsning på vektoppgang.

 

Nå merker jeg at de problemene jeg har hatt med tørr hud i ansiktet (flekker) og flassende hodebunn er mye bedre enn hva de var i høst. Jeg tror det har med trim og kosthold å gjøre. Jeg spiser sunt fett, og nok av det og det tror jeg er gunstig på denne typen plager. Jeg har også mye mindre uren hud på ryggen denne vinteren enn hva jeg hadde sist år, og nå trener jeg mer![/quote']

Se der ja, da lærte jeg noe nytt i dag også.

 

Ellers var ikke det min mening å skylde vektoppgangen på p-piller (bare Marvelon - 20 kg på 2 år er ikke tilfeldig! :-O Men det er lenge siden og de kiloene har både gått og begynt å komme igjen ...). Det jeg ville fram til var at sjokoladehungeren forsvant da jeg begynte på cerazette. Jeg spiste ikke på meg kilo av sjokoladen da lenger (iallfall ikke som hovedårsak), men det fortrenger jo "ordentlig" mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Doppler
Se der ja' date=' da lærte jeg noe nytt i dag også.

 

Ellers var ikke det min mening å skylde vektoppgangen på p-piller (bare Marvelon - 20 kg på 2 år er ikke tilfeldig! :-O Men det er lenge siden og de kiloene har både gått og begynt å komme igjen ...). Det jeg ville fram til var at sjokoladehungeren forsvant da jeg begynte på cerazette. Jeg spiste ikke på meg kilo av sjokoladen da lenger (iallfall ikke som hovedårsak), men det fortrenger jo "ordentlig" mat.[/quote']

 

Jeg mente ikke å si at du skydlte på p-pillene. Håper du forsto meg rett. Men svært mange blir ikke trodd når sier at de har gått mye opp i vekt etter på grunn av at de har begynt med p-piller. Men når man kjenner hvordan hormonene herjer med kroppen når man er gravid, så er det grunn til å tro at ekstra tilførsel av hormoner vil påvirke oss også. Synd menn ikke går gravide, da hadde man nok forsket mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine
Synd menn ikke går gravide' date=' da hadde man nok forsket mer på det.[/quote']

Jeg er så enig!!! Heldigvis har jeg kunnet kutte ut p-pillen for den kunne nesten ødelegge meg både fysisk og psykisk. Jeg ble hoven og rund i kroppen og hadde noen humørsvingninger ut av en annen verden. Er det noe rart man spiser sjokolade, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, det er flott å gå ned og nærme seg drømmevekta!

 

Du har meldt inn at du skal veie et sted mellom 57 og 60 den 20.03. Har du klart å sette noe mer spesifikt mål nå som datoen nærmer seg? Ser du for deg 60-tallet den 20. og så tar du 57-tallet til 17. mai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabarbra

morro med så mye tilbakemelding!

 

og takk for tipsene, kjøpte krom i dag faktisk. også kom jeg på at når jeg var mindre så tok jeg alltid styrketrening rett før jeg la meg. effektiv måte å få unna treningen på. skal prøve å fortsette med det!

 

men må innrømme at det søtsuget blir min største utfordring. men jeg skal greie det:D

 

men et spørsmål, er fult klar over at en kalori ikke er en kalori og at det er forskjell på kaloriene i sjokolade og i et eple. men er det likevel mulig å f eks spise en bolle til lunsj isteden for vanlig lunsj og like vel gå ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Doppler

men et spørsmål' date=' er fult klar over at en kalori ikke er en kalori og at det er forskjell på kaloriene i sjokolade og i et eple. men er det likevel mulig å f eks spise en bolle til lunsj isteden for vanlig lunsj og like vel gå ned i vekt?[/quote']

 

Ja. Men du bør ikke gjøre det for ofte. Men dersom det er en spesiell anledning så har du den muligheten. Men du bør også være klar over at boller inneholder mye sukker og vil gi deg en rask stigning i blodsukker, som igjen vil føre til at kroppen din krever mer sukker for å holde blodsukkeret oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jo, meldt meg på Sentrumsløpet som går av stabelen 3. mai! Måtte bare etter å ha sett Puls på NRK. Grete Waitz ga Puls-deltakerne råd om jogging. Ble inspirert, jeg :)

 

Nå skal jeg skaffe meg noen joggsko. Så skal jeg gå for minst en joggetur og minst en sykkeltur i uka. Det skal bli totalt tre dager hvor jeg bedriver fysisk aktivitet. Dette gir ikke bare håp om å skulle klare å jogge 1 mil, men blir også en god start for det som kommer i august; Fredagsbirken. Jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening: Så spennende med skikkelige fysiske utfordringer, Charliemor! Hvis du skal trene for å delta i Sentrumsløpet og Birken, har du noe som motiverer deg utover det å gå ned i vekt. Og det er vel det vi alle ønsker oss: Morsomme aktiviteter som gjør oss sprekere og sunnere, men som også kan gi oss et kick eller en god opplevelse pga naturen eller mennesker en trener sammen med. Ofte er det en kombinasjon av disse faktorene. Det vil gjøre det lettere å opprettholde et bra aktivitetsnivå - evt. øke det! For min del er jeg veldig glad i å jogge. Føler aldri at jeg har brukt kroppen så mye som jeg gjør når jeg jogger. Langrenn har jeg også blitt veldig glad i. Bruker da hele kroppen på en sunn måte samtidig som man får en fantastisk naturopplevelse! Vurderer å kjøpe meg kraftig hodelykt til bruk i marka på kveldstid.

 

Søtsug: Jeg er veldig glad i Cafè au chocolate fra Nescafè. Må innrømme at jeg drikker den daglig.. Liker ikke svart kaffe og trenger den for å våkne ved ankomst jobben. Tar den på melkekvoten. Så tar jeg Ca-tabletter siden jeg får i meg litt lite melk ellers. Vet det ikke er et perfekt kosthold, men synes det er VERDT DET! En slik kaffekopp som gir 75 kcal kan gi meg samme tilfredsstillelse som en sjokolade til 550 kcal.

 

Veien videre: Ja, nå er det like før jeg er nede i 60 kg. Føler meg slank og fin og får mange komplimenter. Vil likevel ned litt til. Det hadde vært veldig befriende om brystene hadde krympet litt til (fortsatt D-cup..). Og fint å ha litt å gå på i tilfelle man går opp 1 kg ved stabilisering. Min trivselsvekt ligger nok på 57,5-59 kg. Det blir vel et Ned i vekt kurs til på meg når jeg er ferdig med kurset jeg går nå. Skummelt å prøve alene, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...