Gå til innhold

For oss på 160 cm eller deromkring


Gjest charliemor
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Badenymfen

Her er det aktvitet! Alltid kjekt å komme innpå å lese alt som står. Dere er flinke!

 

Idag har jeg veid meg igjen, og heldigvis ser det ut som forige ukes oppgang bare var kortvarig :) Idag stoppet vekten på 64,8 kg, ned 0,9 kg fra forrige uke. Under 65kg og strålende fornøyd!

 

Ha en fin dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest charliemor
Man må bli vant til tanken om at godteri og ekstra mat ikke er noe man kan spise hver dag. Man dør ikke om man ikke kan spise sjokolad hver eneste dag' date=' eller ta den ekstra porsjonen med middagsmat. [/quote']

 

Jeg tror at spørsmålet om å gå ned i vekt og så holde den mye ligger på det mentale plan. Som du skriver, ELiseV, "man dør ikke om man ikke kan spise sjokolade hver eneste dag"! Eller det med den ekstra middagsporsjonen. Dere har kanskje hørt mitt indre matra: PASSE METT. Det har jeg fra boken "Tenk deg slank". Boken snakker ikke så mye om slanking som det som skjer oppi våre hoder.

 

Hva er det som gjør at jeg "bare må ha det, bare må ha det" (den sjokoladen altså, eller potetgullet)? Sitter mellom øra, er min erfaring. De siste månedene har jeg da drevet med en omprogrammering der oppe i toppetasjen. Jeg synes selv det begynner å funke ganske så bra, den omprogrameringen! Litt omprogrammering mht. ferier får jeg vurdere. Trenger jo strengt tatt ikke spise sjokolade hver dag selv om jeg har fri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavidaida

Jeg er ny her og ble veldig glad for å se denne tråden:) Selv er jeg 160 cm og veier 55-60 kg( går opp og ned som en jo-jo). Jeg veide 64 i fjor, så er ganske fornøyd med den vekta jeg har nå. Problemet er å holde den!! Jeg må bare si at jeg blir utrolig imponert over dere som er her!

 

Jeg jobber veldig mye for tiden, og da blir det slik at jeg ofte hopper over måltider og kanskje spiser 1-3 ganger om dagen. Det er ikke sunt for kroppen og jeg har vært mye syk og slapp. Et det noe som har råd til korte mellommåltider man kan ta med seg på farten? Jeg har kuttet ut brød( tror ikke jeg tålte det så godt) og nå spiser jeg havregryn til frokost. Til middag blir det som oftest bare noe fast-food jeg hiver i meg på veien. Jeg tror grunnen til at jeg raste så fort ned i vekt var mye pga stress. Målet mitt er å ha en sunn kropp, og ikke en kropp som får i seg bare 1-3 måltider om dagen. Fint om noen har noen synspunker å dele, for jeg er helt ny her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, du er hjertelig velkommen til oss på rundt 160 cm! Om du vil være med i vårt skjema, er det flott om du melder inn hva vekta sier den dagen i uken som du har bestemt som din veiedag (for meg er det mandag, andre velger en annen dag i uka). Slik kan du følge med uke for uke hvor vektpila peker :)

 

----------------------

Det du skriver om dine matvaner virker ikke helt sunt... Noe du ser ut til å være klar over selv - og vil gjøre noe med; bra! Min første tanke er: Meld deg på et Grete Roedekurs! Da vil du få tett oppfølging av din personlige veileder. Du kan ta kurs på internett om du finner det vanskelig å møte opp en fast kursdag. Vi her i forumet kan være et ypperlig supplement til kurset :)

------------------------

 

Jeg kan skrive litt om hvordan min matdag ser ut - ut i fra at jeg skal få i meg rundt 1300 kalorier om dagen når jeg vil ned i vekt (hvor mange kalorier regnes ut etter en formel for ditt daglige energiforbruk; jeg kan skrive den opp etterpå):

 

Frokost: 3 Ryvita rug knekkebrød m/ lett-gulost + en kopp kaffe :)

 

Lunsj: 3 Husman knekkebrød m/ makrell i tomat + en kopp kaffe.

 

Mellommåltid: En banan, et eple eller annen frukt.

 

Middag: En av oppskriftene her på vektklubben.no - f.eks. fiskeburger.

 

Etter middag spanderer jeg på meg et par ruter med Dark 70 % sjokolade til kaffen.

 

Kvelds: det blir stort sett det samme som frokosten minus kaffen. Ellers så er det innmari godt å tilbrede noe frukt og yoghurt i blenderen :)

 

Ellers er nok VANN et must; minst halvannen liter om dagen. Jeg ordner det ved å fylle opp mine halvlitersfalsker med vann hver morgen (jeg fyller opp 4 og vet da at jeg får i meg to liter vann).

Ellers er også FYSISK AKTIVITET viktig. Mange går til et helsestudio. Flere av oss forsøker å legge inn aktiviteter i hverdagen, type ta en skitur i kveldinga eller gå turer med bikkja, velge trappene i stede for rulletrappen/heisen m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Formelen til Grete Roede for utregning av daglig energiforbruk:

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Velkommen til oss!

Jeg kjenner til problemet med å være på farten hele tiden og ha travle hverdager. Jeg har nå med meg en halvliter med vann og en WASA sandwich i veska samt noen knaskerøtter når jeg vet jeg får en håpløs dag. Av og til får man en håpløs dag uten at det er planlagt også, og da har de også frukt, smoothies og annet sunt godis på mange kiosker og bensinstasjoner. Rekker du innom en dagligvare, er det jo enda mer å velge i. Ta med deg grovt rundstykke, en pakke kokt skinke og ferdig skivet lett-gulost så er du i boks. Slike sandwicher kan du jo også pakke med deg i plast og ha i veska. Med et salatblad og litt tomat på er det ordentlig snacks! :) Jeg ser du prøver å kutte ut brød, kanskje glutenfritt er bedre? Eventuelt kan du bruke lomper, lefser eller tortillas. Blir du "tvunget" til fastfood, så er ikke Fedon-menyene på Burger King så halvgærne, men det bør jo ikke være en vane.

Hvis du får spist litt i løpet av dagen, så har du det ikke så travelt med å få laget middag når du kommer hjem. Du får mer overskudd og lyst til å lage noe "ordentlig", i stedet for å raske med deg det kjappeste du finner på butikken. (been there, done that...) Med havregryn til frokost har du jo et godt fundament for resten av dagen. Det er bare å holde løpet ut! :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken 2011

Ja, da hadde jeg ny veidag igår, og den viste 61.0 kg. Det vil si at jeg gikk opp 100 g:( Det vil si at jeg veier nå 61.0 (vekten som har stått på meg denne uken viser feil, da jeg gikk ned 0.9 sist skulle den vert 60.9). Jeg har snikveiet meg, og var nede på 60.3 kg denne uken! Så jeg håper oppgangen er utskeielsen med bytur lørdag i tillegg til å ha mensen. Og at det ikke er at jeg spiser helt feil...Jeg har hørt at man kan veie litt mer under mensen, merker dere noe til det? Det dukker opp dilemmaer hele veien. Hva gjør dere når dere skal spise ute med venner? Eller er på besøk og får tilbudt kake?

Ha en fin kveld:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det går nedover. Kanskje ikke så fort som ønsket, men med tanke på at jeg har hatt vinterferie siden fredag og det har blitt noen ekstra alkoholenheter og sånne saker så virker det hele logisk.

 

Dagens tall er 71.3, ned 200 gram fra sist uke. Blir nok ikke mer neste uke heller, om det blir noe for på torsdag reiser vi på besøk til pappa, så da blir det lite trim og mye mat om jeg kjenner dem rett.

 

Studinisen; ja man kan veie mer under mensen, særlig i starten fordi kroppen binder en del vann. Ofte derfor man føler seg ekstra stusselig.

 

Besøk; alt med måte. Si ja til et stykke, men ikke ta to. Spis før du reiser på besøk så du ikke er sulten. Når du skal spise ute, velg mat som du vet er mager med mye grønnsaker til. Men husk, du tåler å skeie ut nå og da, bare det ikke blir hele tiden.:) Livet er full av dilemmaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et rotehode da. Og hodet mitt er fullt av ting som svimer omkring. Blant annet en påstand om at du bør tenke på hvor lang tid du brukte på å gå opp kiloene, og så ikke forvente å bli tynn over natta. Jeg regna ut at om jeg gikk opp 7 kilo på halvannet år, (mitt tilfelle) så var det en økning på 89 gram i uka. Selv om jeg nå bare gikk ned 200 gram, så er det likevel mer enn dobbelt så rask som jeg gikk opp. Det kan da ikke være så ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Rett før mensen kommer går jeg gjerne opp over 1 kg. Sånn er det med den saken.

 

Ellers så vil jeg si at en oppgang på 100 g = stillstand; ikke veldig mye å deppe over. Og i hvert fall ikke om mensen er i anmarsj :) Selvsagt vil vi nedover akkurat der vi er nå - derfor går vi med friskt mot videre på ny uke med nye muligheter til å lykkes :) I kveld var vi en tur hos svigers. Boller - deilige, varme - ble servert. Tok en og var fornøyd med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier det samme som forrige uke - og uka før det, og uka før det.. Jeg er i utgangspunktet ganske tålmodig av meg, og nå har jeg bruk for all tålmodigheten jeg kan spa fram. Jeg har trent i helga, men trente ikke på fire uker før det. Har vært flink med maten bortsett fra noen utskeielser siste uke. Det kan nok forklare stillstanden den siste uka i tillegg til treg mage. Som mange av dere har vært inne på: Hvis vi bare fortsetter opplegget vi VET virker, VIL vi gå ned på sikt. Har egentlig ingen grunn til å klage. Jeg veier over 10 kg mindre enn 29. juli ifjor, jeg er et sunnere og sprekere menneske. Får stadig komplimenter ang vekttapet. Har ikke vært så nær trivselsvekta på sju år.

 

Utfordringer de nærmeste dagene: Torsdag er det 18-timers vakt igjen. Satser på å være godt uthvilt og å ha gjennomsnittlig kaloriinntak tor og fre på 1400. Så blir det hyttetur med bl.a. kake fre-søn - men også med gode skimuligheter. Satser på mest av det siste. Jeg bør nok jobbe mer med det mentale - trene på å være fornøyd med ett kakestykke, heller nyte det i lange drag.

 

Stå på videre, folkens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt nedgang denne uken. Vekten viser 69' date='3, slik den gjorde forrige onsdag også.

Litt skuffende er det jo, men jeg står nå uansett på videre.[/quote']

 

Kjedelig er det, men du har ikke gått opp heller. Stå på videre!:)

 

Nå skal jeg ut på ski! Ha en fin dag dere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken 2011

Takk for tipsene og motivasjonen:) Jeg liker Grethe Roede så godt med at det er enn sunn vinkel, at man skal spise sunt og trene, men spise nok, og unne seg litt innimellom. Og dessuten spise nok! Det er nok av dietter rundtom som er direkte skadelige på kroppen, selv om man mister vekt.. Så langsomt, men sikkert skal det gå nedover! Du gjør en god jobb her, Charliemor, som oppdaterer skjemaet, og flittig deler erfaringer! Takk for det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å blaffen i alt og bare spise godis. Har ikke gjort det, og prøver om det kanskje hjelper å skrive om det. Har vært flink kalorimessig, men jeg tror det er litt demotiverende at jeg ikke får fulgt opp i helga, og dermed havner i en sånn "det kommer på det samme" greie.

 

Har trimmet i dag, gått på ski, fått 2,9 trimpoeng. Jeg lurer på om jeg har tatt i litt hardt denne uka, jeg har 12,6 poeng på tre dager. Tenkte jeg skulle sikre 15 poeng før jeg dro bort i helga. Men kroppen er rett og slett litt tam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart 4,4 trimpoeng idag så jeg er kjempestolt :) Bakdelen er at jeg har spist en hel rislunch og en duoyoghurt etter middagen..

 

Hva skjer om du spiser like mange kcalorier om dagen, men bare spiser søte ting? snop/kaker og div? Kanskje et dumt spørsmål, men prøver å forstå hvor mye det kan ødelegge.

 

Selv spiser jeg noe søtt hver dag, men drikker ikke juice, saft eller brus. Tenker at det kommer gradvis at jeg ikke får samme lysten på søtt etterhvert, samme som skjedde da jeg sluttet med juice.. Kan ivertfall håpe :)

 

Håper alle har hatt en fin dag!

 

 

J21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart 4' date='4 trimpoeng idag så jeg er kjempestolt :) Bakdelen er at jeg har spist en hel rislunch og en duoyoghurt etter middagen..

 

Hva skjer om du spiser like mange kcalorier om dagen, men bare spiser søte ting? snop/kaker og div? Kanskje et dumt spørsmål, men prøver å forstå hvor mye det kan ødelegge.

 

J21[/quote']

 

Gratulerer med fin trimøkt.

 

Ang kalorier. To måter å se det på. En kalori er en kalori. Kroppen din bryr seg ikke om den får rislunch eller grovbrød. Den tar kaloriene og bruker dem til den daglige driften. Så for den saks skyld kan du faktisk gå ned i vekt og bare spise sjokolade, men da ville du nok bli sulten pga den relativt lille mengden med sjokolade man faktisk kan spise på 1300 kcal

 

Men så er det sånn, at en del mat inneholder fiber. Ta feks røde linser. Disse inneholder 1/3 fiber, så av de kaloriene du spiser i linser vil kroppen bare utnytte 2/3 fordi den ikke kan gjøre noe med fiberne. Kaloriene i sjokolade derimot kan utnyttes 100%- Derfor er ikke en kalori en kalori likevel.

 

Men om du bytter ut kveldsmaten med tilsvarende mengde kalorier i teks sjokolade skal det ikke ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Nå er jeg ferdig med min første ordentlige treningsøkt på over to år! Herlig! Det var en basis-time, så jeg førte den som lett aerobic, selv om jeg ble sliten nok, ja. Blir spennende å se om jeg kommer ut av senga i morgen tidlig. :)

 

Til dere snopesyke; en kalori er en kalori (som oftest), men kroppen trenger næringsstoffer. Vitaminer og mineraler osv osv. og så er det sammensetningen av kostholdet og forholdet mellom proteiner og karbohydrater og alt det der. Dette blir ødelagt hvis man bytter for mye av dagsrasjonene med "tomme" kalorier. Derfor har vi kosemerker til søtsaker slik at dagsrasjonene skal forbeholdes "ordentlig" mat. Særlig du som trener så mye Doppler må spise ordentlig mat først, og så kan du vel ha en belønning til dessert? Nå høres jeg ut som min gamle kursleder, merker jeg... :) Alt med måte gjelder vel her som ellers! Kos dere, men ikke la det gå ut over skikkelig mat. Ta heller de ekstra kaloriene den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kalori er ABSOLUTT IKKE en kalori!! Sjokolade inneholder hovedsakelig sukker. Husk hva kroppen trenger av vitaminer, mineraler, sporstoffer, proteiner, fett - i tillegg til en viss andel karbohydrater. Det finnes ET HAV av mangelsykdommer vi får hvis vi mangler de forskjellige livsviktige elementene. I tillegg forebygger et sunt kosthold hjertesykdom, kreft og benskjørhet. Dette er ikke for å belære, dette er fakta. Hvis det ikke var tilfellet, hadde jeg nok spist enda mer sjokolade enn jeg gjør.. Et høyt sukkerinntak øker også risikoen for diabetes type II. Det er også trist, men sant! Sorry, folkens.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badenymfen

Jeg har bukket under for snopesyken må jeg tilstå.. var på kino med samboeren i går, og vi snopte alt vi orket. spiste til det ikke smakte godt lengre, og skulle spare resten. Og hvem har spist opp resten idag?? Joda, meg.. crapp!

 

Litt irritert på meg selv, ødlegger mitt fine opplegg på den måten...

 

Jaja, er vel best å glemme hele greien, og fortsette med godt mot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...