Gå til innhold

For oss på 160 cm eller deromkring


Gjest charliemor
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Doppler

Anbefaler alle å skaffe seg pulsklokke. Det er utrolig motiverende å se kcaloriene forsvinne ut og bort mens man trener. På en time med step/aerobic så har jeg bruk 550 kcal. Og så får man ganske eksakt beregning på sine gåturer og annen aktivitet.

 

Kjøpte meg ny i dag, så nå permitterer jeg den gamle som tok inn tryvannstårnet eller hva det nå var og ga meg puls på 230. Regnet ut at denne måneden har vi brukt (gulp) 10 000 på sportsutstyr. men da er det inkl to par dyre ski, bindinger og preparering. Men likevel.

 

Hvis noen vil ha min gamle pulsklokke (den som roter litt) for å teste om dette er noe sjov, send meg en melding med adresse så gir jeg den bort. Bruksanvisninger og div finnes på nett.

------------------------------------------

Charliemor; greit at man trigges ulikt, men dersom daglig veiing, og snikveiing fører til nedturer så er det i grunn like greit å la det være. Jeg gidder ikke veie meg daglig fordi jeg vet at vekta svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest FruWie

Takk for de fine tilbakemeldingen. Og ja, jeg ser jo at jeg ligger lavt i antall kilo i forhold til noen andre, men veien dit har vært tøff. Og det vet jeg at den er og har vært for alle dere andre også. Derfor er jeg så utrolig glad for å ha funnet veien til vektklubben og dette forumet. Et sted der vi alle er i samme situasjon og kan støtte og motivere hverandre :)

Alle her inne fortjener en stor applaus for sin innsats :D For det handler ikke bare om å spise mindre og trene mer i en kort periode. Det handler også om fortsettelsen av våre liv etter at våre mål er nådd!! Og jeg vet at det kan bli vel så tøfft.

Men, dette skal jeg klare og jeg vet at det vil dere andre også. For med det pågangsmotet og viljen til å stå på som jeg opplever her er unikt.

 

Ha en fortsatt god helg. Og ikke minst: Husk at vi også må ta oss tid til å kose oss litt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Mitt poeng er dette at for noen av oss funker det utrolig bra, vi blir trigget om dere vil, av daglig veiing. For andre har det stikk motsatte effekt av å veie seg hver dag. For dem gjelder det kanskje å kun veie seg en gang i uka. Mitt poeng er at hver og en av oss må finne ut hva som passer oss. Slik er jeg enig med deg, Doppler, når du skriver om snikveiinger som fører til nedturer; da er det best å droppe det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, jeg testet for første gang i går min pulsmåler. Enig med deg, Doppler, at pulsmåler motiverere!

Jeg var i går på min første joggetur på 25 år... Skal jo delta i Sentrumsløpet 3. mai, så det er bare å komme i gang med treningen. Fant et opplegg på nettet som gjør at jeg denne første uka kjører følgende opplegg på mine joggeturer: 2 min gå, 10 min løp, 2 min gå, 10 min løp, 2 min gå. Skal si pulsen fikk kjørt seg! På forhånd hadde jeg forsøkt å beregne makspuls ut i fra noen tall jeg fant på nettet. Det viste seg at det ikke stemte. Min makspuls var atskillig høyrere i løpet av turen enn det makspulsen på gpsen var satt til. Har du noen råd, Doppler, for å finne ut sin makspuls?

Ellers så fikk jeg ut en mengde fine tall etter joggeturen. Bl.a. at jeg hadde forbrent 334 kalorier, holdt en gjennomsnittfart på 8.5 km og tilbakela 3.68 km.

----------

I dag har jeg hentet min nyoverhalte og vinterkledde (piggdekk) sykkel. Det ble en artig sykkeltur hjem fra sykkelverkstedet. Et sted trynet jeg så det sang, men du verden så fint fall jeg hadde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Doppler

Først må jeg bare si at jeg ikke har funnet min makspuls fordi jeg vet at det gjør vondt, jeg bruker formelen 220- alder. Jeg tror vel at den gir meg litt for lav puls egt. Så jeg driver å mentalt forbereder meg på å kjøre for maks.

 

Varm opp. minst 15 minutter. Finn en bakke. Løp oppover i 2 minutter. Gjenta dette 2 eller tre ganger. Da skal du nærme deg maks. Ellers finnes det hundrevis av måter å finne makspulsen på. Saken er bare at du må presse deg selv det som går og bare stå på når det begynner å gjøre vondt. Jeg vet at de som blir testet på toppidrettssenter løper til de kaster opp.

 

Er man i dårlig fysisk form vil man ganske fort bli sur i muskulaturen, og da får man jo ikke presset mer uansett. Makspuls endrer seg ikke med trening, det er en fast verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Doppler

Først hadde jeg en step/styrke time nede på senteret. Så dro vi på skitur. Og for en skitur. Det snødde. Vi hadde skia full av klister, prøvde å ta bort denne, legge på tørrvoks i stedet. La til på tur. Ingen oppkjørte løyper siste dagene så gubben var sporlegger. Jeg hadde ski som iset (gammelt klister) og som var glatte (for lite tørrvoks). Vi brukte en time på en runde som vi vanligvis bruker 45 minutter på. Men kaloriforbruket var på topp. Det blir ikke så høy puls på den type aktivitet, men ganske hardt arbeid. Trimmet bort 850 kalorier i dag.

 

Nå sitter jeg i sofaen, surfer, spiser og hviler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Tre timer på Sandvika storsenter! Litt gåen i hempa, men veldig fornøyd. Vi har kjøpt nye ola-bukser. :D Veldig fornøyd med bare 30 tommer i livet. Da er de akkurat litt i trangeste laget, men fullt brukbare. Det er litt stretch, så jeg regner med at de vider seg ut en del. Det ble også ny trenings-BH og ny fantastisk super high-tech badevekt som måler fett-prosent, væske-prosent og muskelmasse. Veldig morsom! Super fornøyd med dagen, innvilget jeg meg 8 løkringer på Burger King også. Mmmm!

 

GRatulerer med sikkerhetsnålen 2rill! Kanskje du skulle vært med meg i Sandvika i dag? :D

 

Forsiktig på sykkelen, da charliemor! Her likner det mer på skiføre, må jeg si...

 

Ha en flott lørdagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har vært ute på joggetur i dag, første gang etter vinterens opphold. Flott et du og er i gang Charliemor og har satt deg som mål å delta på løp :D

Jogging er den treningsformen som gir meg best kondisjon. Og så er det deilig å være ute.

 

Like ved der jeg bor har jeg en fin, gruset løype på tre kilometer, som jeg jogger tur/retur. Brukte 43 minutter i dag, i høst var jeg under 40 minutter og jeg regner med å være tilbake på det nivået om ca. tre uker. Det er 7 uker til mosjonsløpet jeg er påmeldt går av stabelen. 8 km lang løype, ganske flat. Målet er 55 minutter - jeg må prioritere jogging fremfor rask gange og aerobics dersom jeg skal ha muligheter til å nå målet. Deilig med lysere og mildere kvelder, kjenner at det skal bli godt med vår!

 

Også jeg har funnet fram sykkelen. Kjøpte ny i fjor, lett og med 22 gear. På jobben min har de netopp åpnet nytt, flott garderobebygg, og jeg har fått meg eget skap. Det er 6 km til jobben, rimelig lett løype og godt tilrettelagt for sykling. Har jeg noen noen god grumm til å ikke sykle til jobb? Neppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Doppler

Hvor i svarte kom den fra? Og hva er poenget? Men været får man ikke gjort noe med så det er bare å kose seg med det.

 

I dag skal jeg bake boller, rundstykker og brød. Så skal jeg vaske hus. Tenker dagen er gjort når jeg er ferdig med dette, og det får også bli dagens trim tror jeg. Må vel ut å måke snø også en eller annen gang.

 

Nå koser jeg meg med brunsj.

 

________________________________

 

J21, det går opp og ned her i livet. Det er bare å komme seg opp på hesten igjen og sykle videre. Du har ikke ødelagt noen ting med tanke på fremtidig nedgang. Finn motivasjonen din og kjør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken 2011

Hei!

Jeg har et spørsmål, har nemlig lest på nettet at forbrenningen blir nedsatt at å drikke kullsyreholdig drikke. Er dette riktig? Jeg liker Pepsi Max. Det går litt opp og ned med hvor mye jeg drikker. Når søtsuget blir stort, og jeg bare MÅ ha noe, ja da blir det Pepsi Max, og da kan det fort bli 1 L. Men jeg drikker jo det fordi jeg tenker at det har null innvirkning på slankekuren! Viss det har negativ effekt på hvor fort jeg går ned vurderer jeg å kutte ned...

 

Ellers så har jeg hatt en alkoholfri og sykfri helg! Går det an å være så opplagt en søndag?:D Igår kveld laget jeg veggispizza til gjengen. Et sunnere alternativ, men som faktisk faller i smak hos alle jeg har servert den til. Den er verdens enkleste å laga. Mens deigen heves, kutter jeg opp sjampinjong, paprika, løk, squash, tomat, ost, og setter ovnen på. Så kjevler jeg deigen ut, smører et glass med pesto på, legger på grønnsakene og topper med ost. Det er alt! 250 grader i 12-15 minutter. Jeg synest pestoen gir nok smak, så jeg bruker ikke noe mer krydder på. Fantastisk godt og så enkelt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Min erfaring er at jeg fint går ned i vekt selv om jeg drikker en liter Pepsi Max om dagen. Hadde tidligere dilla på nettopp Pepsi Max.... Kalorimessig utgjør ikke Maxen noen trussel... Men så er spørsmålet om det er nevneverdig nyttig for kroppen å få tilført såpass mye kullsyre? Og hvordan er det med koffeinen man får i seg? Noe sier meg at det er lurt å begrense sitt Pepsi Max-inntak, men jeg kan ikke komme med noen "kalde fakta" på hvorfor utenom det jeg nevnte med kullsyre og koffein. Andre som vet mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Doppler

Kan ikke huske at jeg har hørt at kullsyra påvirker vekten på noen måte. Men den sliter på tennene og gir syreskader.

 

Problemet er mer søtningsstoffet i brusen. Det inneholder ikke kalorier, men kroppen tar dette for å være sukker og det påvirker blodsukkeret. Ikke så mye som vanlig sukker, men nok til å føre til økt sultfølelse og søtsug. Jeg er ikke noen fanatiker selv. Hender jeg drikker en halv liter på jobb, og så drikker jeg brus på fredag og lørdag. Men i ukedagene drikker vi ikke brus hjemme, hverken jeg eller ungene. Synes det er en fin regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Doppler

Aktivitet/Kalorier forbrukt pr time:

 

->Ligge rolig/80

->Sitte/100

->Skrive på tastatur/110

->Kjøre bil/120

->Stå/140l

->Lett husarbeid/180

->Vaske opp/185

->Sykle rolig/210

->Spasere rolig /210

->Hagearbeid/220

->Padle rolig i kano/230

->Golf/250

->Klippe plen motorklipper/250

->Ro en båt rolig/300

->Svømme rolig/300

->Spasere raskt /00

->Rolig badminton/350

->Ri på hest/350

->Danse vanlig/350

->Volleyball/350

->Gå på rulleskøyter/350

->Skøyter/400

->Sage ved/400

->Tennis/420

->Stå på vannski/480

->Fjellklatring/490

->Basketball/500

->Fotball/500

->Skiløp/600

->Squash/600

->Håndball/600

->Sykle fort/660

->Romaskin/720

->Løping/900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest poitre

Jeg har alltid drukket en del brus, men drikker bare cola light/zero eller pepsi max. Syntes de vanlige blir alt for søte. Tror ikke det har så mye å si for vektnedgangen - så lenge man forbrenner mer energi enn man inntar, skal man jo gå ned. Men, selvfølgelig, om man får økt appetitt av lightbrus, og på den måten inntar mer energi enn man forbrenner, legger man jo på seg. Men da er det allikevel maten som er årsaken. Derfor mener jeg at så lenge man har kontroll på energiinntaket, vil man gå ned i vekt.

Jeg ser på brusdrikkingen som min eneste "last", om man kan kalle den det, og noen laster må man kunne ha. Det er tross alt bedre enn mye annet. Jeg røyker ikke og drikker sjeldent, så jeg unner meg litt brus med god samvittighet!:D Må bare passe på tennene!

 

I dag har jeg vært på SATS og tatt meg helt ut, var kjempedeilig! Jeg, som alltid har hatet å jogge, har sånn i det små begynt å løpe litt innimellom - og i dag klarte jeg 15 min! Første gang klarte jeg bare 7 min. Og det er ikke lenge siden, helt utrolig hvordan kondisjonen bedrer seg fra gang til gang.

Trener også mye med pilatesball, syntes jeg "får tak i" en del muskler jeg ikke gjør ellers da. Merker at jeg er mye strammere i magen, og at jeg står og sitter mye rettere enn før - har vel noe med denne kjernemuskulaturen å gjøre tror jeg.

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

... som har bedret seg i løpet av relativt kort tid, poitre! 15 min er jo veldig bra! Selv var jeg strålende fornøyd med å klare ti minutter i ett her på fredag. Håper min kondis også viser rask bedring når jeg nå skal jogge to-tre ganger i uka!

 

I morgen skal jeg på italienskkurs. Har rett og slett tenkt å jogge/gå hjem. Forsøker finne ut hvor langt det er . Ikke helt enkelt på gulesider.no; der vises kun kjørevei. Kommer til et sted mellom 6 og 7 km. Det holder! Noen som vet om nettsteder hvor en kan få opp avstand i forhold til at man går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest linimini

Jeg er ny her, men synes denne tråden passet fint til meg, siden jeg er 155 høy.

 

Hvis det er i orden for dere?

 

Har ikke prøvd å gå ned i vekt før, men nå har det sneket seg på noen ekstra kg, jeg vil gjerne miste de, før de blir flere :D

 

Jeg er 22 (snart 23) og veier for tiden 60.2 kg. Mitt mål er å komme ned til 55 kg. Har ikke tenkt til å følge kurs. Ser av kalkulator at jeg har et kcal forbruk på 1800. Trenger motivasjon og hjelp til å komme i gang.

 

Må man bruke vekt for lettest finne ut hvor mye man skal spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid bra med nye folk her! Da blir vi flere som kan inspirere hverandre. JA, du bør veie maten fra starten så du har oversikten over hvor mange kalorier du spiser. Selv om man kommer langt med sunn fornuft, har jeg stor tro på Grete Roedes opplegg. Følger man dette, vet man at man verken spiser for mye eller for lite til å gå ned i vekt på en sunn måte.

 

Pepsi max: Enig med dere som mener dette er noe man kan unne seg. Det er iallfall en god trøst for meg hvis jeg er kjempetrøtt på jobben eller har lyst på noe ekstra. Man vet selvsagt ikke hvordan dette påvirker kroppen på lang sikt. Det er jo et 100% kunstig produkt, og ingen kan forutsi evt langsiktige bivirkninger. Det skal ikke ha noe å si ifht vektnedgang. Jeg for min del tenker at jeg kan drikke det ganske ofte nå som jeg spiser litt lite. Tror jeg vil få mindre behov for det når jeg skal opp i 2000 kcal daglig ved stabiliseringen. Da skal jeg heller prøve å begrense meg til helgene.

 

Poitre: Gratulerer med bra jogge-innsats! Det er kjempegøy at man merker så stor framgang fra starten - ekstra motiverende. Jeg har gått mer på ski denne vinteren enn noen gang før og merker også fremskritt! Idag har jeg gått 2,7 mil på DÅRLIG FØRE! Ganske frustrerende, men fint også. Det vekslet mellom bakglatte ski og store kladder. Tipper jeg har forbrent MANGE kalorier ekstra pga føret! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Doppler

I morgen skal jeg på italienskkurs. Har rett og slett tenkt å jogge/gå hjem. Forsøker finne ut hvor langt det er . Ikke helt enkelt på gulesider.no; der vises kun kjørevei. Kommer til et sted mellom 6 og 7 km. Det holder! Noen som vet om nettsteder hvor en kan få opp avstand i forhold til at man går?

 

Google maps. Den er mye bedre enn gulesider. Alltid.

 

____________

 

Ang koffein, glemte det i brusinnlegget i sted. Dersom man ikke er vant med koffein så er koffein vanndrivende. Men inntar man det daglig (kaffe, te, pepsi) så blir kroppen vant til det og det fungerer ikke sånn. Videre så er koffein sentralstimulerende og vil øke forbrenningen en smule..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest poitre
... som har bedret seg i løpet av relativt kort tid' date=' poitre! 15 min er jo veldig bra! Selv var jeg strålende fornøyd med å klare ti minutter i ett her på fredag. Håper min kondis også viser rask bedring når jeg nå skal jogge to-tre ganger i uka!

 

I morgen skal jeg på italienskkurs. Har rett og slett tenkt å jogge/gå hjem. Forsøker finne ut hvor langt det er . Ikke helt enkelt på gulesider.no; der vises kun kjørevei. Kommer til et sted mellom 6 og 7 km. Det holder! Noen som vet om nettsteder hvor en kan få opp avstand i forhold til at man går?[/quote']

 

 

Takk, er veldig godt å få litt skryt!!:D Du skal se du får superkondis i løpet av et par uker, du pleier jo å klare det du setter deg som mål!

 

Og så gøy med kurs! Jeg har også alltid hatt lyst til å lære meg språket - har litt italienske gener fra min oldemor som var derfra, så jeg har alltid vært veldig "tiltrukket" av alt som har med Italia å gjøre. Har vært så heldig å få reise dit et par ganger også, det er et vakkert land!

Når det gjelder sånn nettside må jeg bare på det sterkeste anbefale Google maps!! Den siden er genial! Der kan du legge inn en reiserute og få tiden det tar å kjøre, som på gule sider, men du kan også velge tiden det tar til fots. Mange andre morsomme funksjoner også. Adressen er: http://maps.google.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest poitre

 

Må man bruke vekt for lettest finne ut hvor mye man skal spise?

 

Veldig ålreit å ha flere å prate med her inne!

 

Jeg vil anbefale å bruke vekt i hvert fall en god stund fremover - da får du et ganske godt begrep om hva feks 100 gram (en porsjon) ris er (dessverre overraskende lite). Etterhvert trenger du kanskje bare å dra frem vekta for ting du ikke er vant til å spise. Det er også greit å vite at 20 gram magert kjøttpålegg som regel tilsvarer 2 skiver, og at 30 gram brød som regel er en brødskive. Men dette står vanligvis i matvareoversikten i dagsrapporten.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...