Gå til innhold

kampen mot sukkeret.....


Gjest karol

Anbefalte innlegg

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Takk for det viana2:-)

 

Blir nok tøffere etter hvert. Kan ikke forvente et slik vekttap. Har du noen erfaring med det? Noen tips for å holde motivasjon oppe når suget melder seg? Har alt begynt å tenke på vinterferien. Skal på en fast fjelltur som alltid har bestått av masse godis, pølser, god og usunn mat og vin. Vurderer nesten å droppe å dra, men det er jo enda noen uker til, så har nok måtte kommet over mange harde stunder innen den tid.

 

Noen råd?

 

Karol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...med fantastisk resultat denne uka! Dette er kjempemotivasjon. Jeg har ikke så mange gode tips for hyttetur. Har du tenkt på om de andre skal vite om at du har lagt om eller ikke? Hvis folk vet om at du planlegger å leve annerledes enn ved tidligere år, kan det kanskje være enklere. Jeg vet at noen stiller til kjøkketjeneste på slike ting slik at de kan se hva som havner oppi maten og kan danne seg et bilde av hvor mye det går an å spise. Du kan jo også kanskje ta med alternativ kveldskos og komme med innspill på noe mat som er sunnere, eller kanskje passe paa at det blir mye frukt og grønt tilgjengelig. Det kommer jo an på hva slags matopplegg dere pleier å ha.

 

Ellers så kan du jo vurdere å la deg selv få lov til litt mer akkurat de dagene og heller prøve å få til mer trim. Ved innstramming når du kommer hjem er det ikke sikkert at det kommer til å koste så mye. I så fall tror jeg det er viktig å bestemme seg for hva og hvor mye som er lov og så ikke ha dårlig samvittighet, men være veldig bevisst på at hverdagen er tilbake når du er hjemme igjen. Jeg har vært på galeien i perioder i denne omlegginga og opplever at det er greit å skeie ut av og til hvis jeg er streng igjen ukene etterpå.

 

Du kan nok, som du selv er inne på, ikke regne med så stor nedgang hver uke, men etterhvert så kommer det annen motivasjon til, ser du. En bukse som sitter løsere, en bukse som plutselig passer igjen eller et kravebein som kanskje synes litt bedre. Men stå i alle fall på framover, så vil du forhåpentligvis se at det etter hvert ikke blir noe alternativ å gi seg...

 

Ha en fortsatt trivelig kveld! - skrulle :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd, skrulle. Det du skrev fikk meg til å ttenke litt annerledes. Jeg er der at jeg tror jeg skal nekte meg alt i denne perioden, og at det ikke er rom for å kose seg litt. Men jeg vet jo jeg må legge om livsstilen for godt, og at jeg må lære meg å leve på en anne måte. Jeg tar ikke noen standpunkter nå, men som du skriver, at det er rom for små kosestunder, og at man kan rett opp litt av feilen ved mer trim og fysisk aktivitet. Det er vel den balansen jeg må lære meg å takle. Klare å kose meg med mat og annet usundt i mye mindre posjoner enn tidligere. Det gjelder jo for alltid, kan ikke gå tilbake der jeg var. Det er jo årsaken til problemet mitt.

 

Takk for at du tar deg tid, skrulle. Du er mye av grunn til at jeg har fått en så god start. Hjelper meg virkelig :-) Takk.....

 

Karol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den boken har jeg ikke lest. Det skal jeg helt klart gjøre, så i morgen er det rett i en bokhandel :-)

 

Takk for tipset :-)

 

Ellers har jeg vært flink i kveld. Jeg elsker nemlig alle slags amrikanske serier på tv. Alt som sendes på tv 2, tv norge og tv 3. Det fører jo til at jeg detter ned i sofaen så fort ungene er i seng, og der blir jeg til jeg nesten sovner. Har tenket på hvis jeg bruker noen av disse kveldene til å trimme, vil jeg ha mye mer igjen for det enn å ligge på sofaen. Så i kveld, 20.45 dro jeg på Elixia og trente :-) Var hjemme kl: 22, så nå er jeg mer motivert og glad enn jeg hadde vært ved å ligge å dra meg :-)

 

Karol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott!! Kjempe bra!

Ja disse seriene er jo nesten like avhengihetsskapende som sukkeret... :)

Jeg er nok en ivrig sofasliter jeg også. Men jeg har en sånn elipsemaskin da, og det er ganske kjekt, for da kan jeg både trimme og se på tv :)

 

Jeg synes den boka var hjelpsom fordi den forklarer om hva som skjer i kroppen når man er avhengig av noe, f.eks. i hjernen. Og for meg gjorde det lettere å akseptere at jeg har en avhengighet og dermed få gjort noe med det. Did that make any sense at all? :)

 

Schmoo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo igjen :-)

 

Var innom en bokhandel i dag for å kjøpe boka, hadde de ikke den inne. Tar en tur innom biblioteket i morgen, hvis ikke kunne de bestille den til meg.

 

Sukkeravhengighet er faktisk et veldig vanskelig problem. Nå har jeg ikke spist godt på snart tre uker, og merker suger avtar litt, men jeg drømmer og fantaserer om masse smågodt (som er min lidenskap) og spesielt sjokolade. Jeg tåler store mengder før jeg merker kvalme, og har ingen problmer med å spise opp de største platene på 5 minutter. Ikke rart jeg er overvektig når det ikke er bunn i meg :-)

 

I morgen er det helg igjen. Tiden går fort, og godt er det. Det blir lettere for hver uke....

 

Karol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar på innlegget mitt! Koselig! Har lest det du skriver og er så enig så enig! Heia oss! Har også planer om å prøve å være aktiv her inne!!

Lykke til videre du også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor støtte å være aktiv her inne, vi drar lasset sammen, deler tanker med hverandre og støtter hverandre i tunge stunder, når de kommer :-) Stå på, jeg skal veie meg på mandag, så nå er det bare å jobbe seg gjennom helgen. JEG SKAL KLARE DET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men jeg har så lyst på sjokloade i dag at jeg snart blir gal..... Hjelp, tror jeg går meg en tur, kanskje det hjelper..... Vil jo være veldig stolt i morgen hvis jeg ikke spiser en.... Nei, her blir det ingen sjokolade, jeg får stå imot....

 

Karol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom du deg ut på tur? Det er ikke så lett når kroppen VIL ha ne, men noen ganger hjelper det å forsøke å distrahere den :). Og når ikke det går så hender det at jeg går og legger meg tidlig for ikke å gå i fella. Jeg var grundig på galeien i går med både pizza, vin og kake. Syndig syndig, men veldig godt var det. Gidder ikke å ha dårlig samvittighet. Vært masse i bevegelse denne uka, så det jevner seg vel ut, får vi tro.

 

Hold ut, hold ut! ...og riktig god helg! - skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne halgen er tøff, skrulla. Sinsykt lyst på alt usundt, men jeg vil jo ikke spise noe. Bare gått helt stå i hodet mitt. Men tenkte jeg skulle bruke kosemerkene mine i kveld, har spart dem. Må rette og slett ta noe innenfor det som er lov, og jeg skal stoppe da. Må rett og slett trene på det. Spise noe med 350 kalorier, og stoppe. Skal veie det opp, og tror det blir is. Men er helt bestemt at jeg stopper der, ikke mer. Men, det er i tøft i helgen ja. Har gått veldig glatt de tre første ukene, så må vel lære meg å jobbe gjennom slike vanskelige dager også. Kommer nok flere av dem.

 

Men da du skrev, sterke kvinne, gjorde du noe med meg :-) da tenkete jeg, det skal jeg klare. Takk!!!! Du reddet helgen :-)

 

Har vært på spinning i dag da :-) Føler allerede at treningstøyet er litt løsere. Det er deilig :-)

 

Kos deg i helgen du også, skrulle. Har tenkt mye på deg, du har vært helt utrolig!!!!! Tenk hva du har oppnådd og klart!!!

 

 

Ha en fin lørdag!

 

Karol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen ganger er det hardt. Vanskelige dager kommer, men de går over også. Viktig å huske det. Er litt sulten på mat sjøl i dag. Spiste lunsj litt tidlig og da jeg var ferdig kjentes det ut som null og niks. Men jeg får prøve å fokusere på at det er hodet som vil ha, for kroppen min får faktisk alt den trenger. Mye mer godis enn den fikk før (Ja...ernæringsvettug godis altså :)). Må være forsiktig for jeg skal drikke vin i kveld, så vil ikke gå så altfor mye over...

 

Men på den positive siden, så har du trimma i dag, det er veldig bra. Og du har tenkt å kose deg litt, men måle opp det du vil ha. Lurt å kjenne på hva du har lyst til å bruke kosemerkene dine på. Da tror jeg det er lettere å holde seg til det og unngå det andre. Sørg for at du spiser nok mat slik at du ikke er sulten!

 

Takk for gode ord, forresten. Ja, det er viktig å fokusere på det vi klarer, for utfordringer kommer hele livet, og innimellom kjenner jeg meg litt tjukk fortsatt :). Selv om jeg vet at jeg ikke er det lenger. Tjukk i huet, kanskje.

 

Ha en riktig god lørdagskveld. Dette klarer du!

 

klem skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukk i hodet du lissom, skrulle..Det er du hvertfall ikke. Hehe

 

Søtsuget river i meg av og til også. Jeg nyter da en kopp options cafe au lait ell åssen det skrives.. Det er nydelig sjokoladesmak, varmt og godt og en kopp inneholder bare 34 kcal :-).

Gratulerer med å endelig ha kommet ned under 100. Over der skal du ALDRI mer, tenk så fin en tanke, du har fått en knall-start som jeg antar gir utrolig motivasjon videre.

 

Jeg har veiedag på onsdager. Har gått ned 1 kilo i uka disse 3 ukene og er meget fornøyd.

 

Ang. den turen din i vinterferien så skal du nok se det kommer til å gå veldig bra. Du kan jo spise kyllingpølser på engangsgrillen, skal dere ha kjøttdeigmat foreslår du karbonadedeig i stedet. Er lov å kose seg med godt, men bare litt mindre mengder, og vingummi er vel bedre enn sjokolade. Spis masse frukt så er du ikke så sulten når maten skal spises. Tenk bare alt med måte. Og jeg regner med du skal ha skia på beina og det er jo super trim, og på kvelden rocker du dansegulvet, DET er jammen trim det å. Det er hvertfall slik jeg tenker ang. vinterferie og påskeferie. For ikke snakke om hyttetur på Rally Norway.

 

Jeg følger ikke noe slavisk opplegg, men jeg prøver å være bevist hva jeg putter i munnen til enhver tid. Men jeg skal da leve også så i kveld har jeg spist taco og drukket en julebrus 0.33. Men så blir det ikke brus før neste lørdag, ikke sikkert det blir da heller. Og tar jeg ei ekstra runde på sykkelen i morra så sku ikke maten i kveld ha noe å si for vekta håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg glad denne helgen snart er over, det har vært en tøff helg. Har hatt så sinsykt lyst på alt hele helga. I går spiset jeg yoghurt is, men det endte med at jeg tok meg en tallerken til etter at jeg hadde spsist opp det jeg kunne spise. Så ble jeg kvalm og deppa, følte meg mislykka og feit.

 

I dag ble jeg med sønn min i barnebursdag, så spiste jeg en pølse der og et stykke kake, og nå sitter jeg og er livredd for at jeg ikke har gått ned i morgen når jeg skal veie meg. Angrer også, det var ikke verdt det. Men fikk en slags black out, bare gjorde det uten å tenke. Fortrengte liksom alt. Ekkel følelse, mistet litt kontroll på meg selv. :-(

Men har nå våknet opp av koma, får trene ekstra mye for å gjøre opp for mine synder. Følte jeg hadde så kontroll og var så motivert, og plutselig bare skjedde det.

 

Men får ta med meg det som en erfaring, og håpe at det ikke har ødelagt for resten av uken jeg har vært så flink. I morgen er det dags for en tur på vekten........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner den følelsen så godt... Hvorfor er det egentli sånn at feit er det samme som misslykka i våre hoder?

Særlig når venninnene er slanke og fine å har ingen problemer med å stoppe å spise når kroppen har fått nok. En av mine største laster er at jeg sammenligner meg selv med de som er slankere og finere i mine øyne. Får ikke gladfølelser av det nei..

Men jeg tror det er viktig å prøve å ikke få dårlig samvittighet når man sprekker. Dårlig amvittighet virker som en slags blokkering i kroppen og hindrer en i å ha det bra. Men det er ikke lett.

Ei venninne av meg ble med i noe som heter OA. Hun var ekstremt sukkeravhengig, og holdt virkelig på å gå dørken.

Nå har hun ikke spist sukker på 4 år! Hun trener ikke, bare går til og fra butikken etc. og har gått ned ca 25-30 kg "bare" på legge om kostholdet. Jeg har lenge tenkt på å bli med henne på et sånt OA- møte, men stoltheten hindrer meg. En vil liksom ikke innrømme at en har problemer med matinntaket.

 

 

Selv om du syndet litt i helga, synes jeg du har vært utrolig flink de tre ukene siden du begynte :) Tenk på hva du faktisk har fått til!! Det er veldig bra! :)

Stå på vidre Karol!

 

Schmoo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, blir litt deppa vet du. Setter så store krav til en selv, og har liksom ikke rom for å mislykkes. Men det kjennes greit ut nå, er klar for å gå videre, skal bare få overstått turen på vekta i morgen, få dommen :-)

 

Hva er et slik møte? OA? Hva står det for? Høres interessant ut. Men jeg har også en sperre i forhold til det å utbrodere meg selv, og gå på slike møter. Men ikke tvil om at jeg er sukkeravhengig, og ønsker å gjøre noe med det. Men det hjelper å spise sunn mat, det har avtatt disse ukene, det merker jeg....

 

Takk for støttene ord :-)

 

Karol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var da flink som bare til EN pølse og EN kakebit da. Det tirrer kroppen til å ville ha mer hvertfall. Og for høflighetens skyld så hadde jeg vel tatt den kaka jeg også. Men det skulle da være så lite at det ikke skulle kunne gi store utslag på vekta.

 

Følelsen av å være kvalm, deppa, teit og mislykket kjenner jeg meg sååå utrolig godt igjen i. Huff, vi har nok verre tanker om oss selv enn det vi strengt tatt behøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da ikke mislykkes? Kjære deg, karol, du har vært kjempeflink i flere uker. Havna bare litt på siden av den smale sti :). Spist er spist og stor skade har neppe skjedd. Men jeg skjønner godt følelsen når en mister kontrollen og får en slik blackout. Det er rett og slett fort gjort å tenke at dette ikke kommer til å holde i lengden, men er ikke slik det er. Tro meg, dette hender med oss alle innimellom. Forskjellen fra nå og tidligere er at det skjer mye sjeldnere :). Tenk på alt du spiste på autopilot før!

 

Så, opp med hodet. Vær du kjempestolt over hva du utretter for kroppen din i disse dager. Hvis det mot formodning ikke skulle gå slik du ønsker på vekta denne uka, så får du det neste uke. Det hender at småsynder kan vises på vekta, men da er det - og det jeg skal si nå er veldig viktig - helst fordi at kroppen har samla vann. Slik du lever om dagen nå vil ikke litt ekstra is, en pølse og et lite kakestykke ha noe å si for vekta. Det er når disse matvarene er mer regelen enn unntaket at det går skeis. Jeg har det vel litt som deg i dag, bortsett fra at min utskeielese var mye større enn din :). Det kan nok tenkes at den vises på vekta på tirsdag, men med litt strenge rutiner noen dager så går det sin vei igjen.

 

Lykke til du! Og fortsett det gode arbeidet ditt i morgen. Du er supergod!

klem skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støttende ord og oppmuntring. Det rare er at jeg kjente på meg på fredag at det bygget seg opp litt motstand, at det var i ferd med å "klikke" litt i hode. Hadde så sinsykt lyst på kalorier, derfor tror jeg denne black outen kom, at jeg som skrulle sa :-) handla på autopilot. Men nå er det bare å ta seg sammen, skjerpe meg, nå er jeg motivert til å gå videre.

 

Takk igjen for at det er så mange støttende ord og "klapp på skuldra" å få når ting er vanskelig, eller det går bra :-) Lover at jeg skal tenek positivt nå og tenke at spist er spist....

 

Stå på dere også denne uken, la oss gå inn i februar litt slankere og med mindre fare for alle disse skumle sykdommene fett fører med seg :-)

 

Gi jernet!!!!!!!!!

 

Klem fra Karol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- 1 kg :-) Til tross for pølse, en bøtte is og kake i helgen har jeg tatt av en hel kilo :-) Fantastisk deilig, vekten stoppet på 97,6.... Håper jeg ser 96 tallet til neste uke, er så deilig å tenke på at det går den riktige veien :-) Takk for all støtten, hadde ikke klart det uten dere :-)

 

 

Karol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååååå, jeg er så godtesjuk!!! Etter 10 dager, kjenner jeg virkelig "abstinensen" kommer. Jeg går på veggen snart! Heldigvis har vi ikke noe godteri i huset, ellers hadde jeg spist rubbel og bit. Men det går hardt utover rosinene og mandlene. Kvelden er den vanskeligste tiden synes jeg. Etter en lang dag er det så godt å sitte i sofaen å spise å se på tv, det er jo det som er vanen. Og nå skal den brytes og det er ikke lett!

Litt tidlig å legge seg enda også... Huff, får ta en gulerot for å dempe det verste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var slik jeg følte det sist helg. Ble jo flere kalorier enn planlagt, men suget har roet seg nå. Drt er en kamp å komme over et slik sug. En er rett og slett avhengig, og kroppen skriker etter "rus". Er jo det sukker er, enda så ille det høres ut :-)

 

Men hold ut!!!! Det går over. Lag deg smoothie, eller søt frukt så hjelper det litt. Er litt deppa etter helga jeg, synes jeg sviktet meg selv litt. Men nå er jeg igang med uke 4, og det går bra. Stå på!!!!!!! hold ut noen dager til, det klarer du!!!!!!!!! :-)

 

 

Karol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...