Gå til innhold

kampen mot sukkeret.....


Gjest karol

Anbefalte innlegg

Ikke tvil, man blir avhengig av sukker. Drømmer om det, kjenner smaken bare jeg passerer en godtehylle, suget er der hele tiden. Alt snop med sukker er herlig, oppløftende og ren nytelse :-) Men så kommer bivirkningene. En blir slapp, orker ingen ting, vekten stiger i takt med det dårlige humøret. Lysten på ordentlig mat forsvinner og en suplerer med feit, usunn mat som hamburgere, pizza, bacon og ja, det meste. Har en spist for mye sukker må en døyve den kvalme smaken med litt salt. Gjerne potetgull og annen kaloririk snacks.... Hjelp!!!! Nå sitter jeg og beskriver livet mitt og det er jo grusomt!!! Ja, jeg er sukkeravhengig, ingen tvil det. Ingen tvil at det har sine bivirkninger når vekten stopper på 103,8 kg. Men jeg er med!!!! I dag er dagen jeg skal skal skal ta tak i meg selv og få gjort noe med det. Klarte jo å slutte å røyke for 8 år siden, så burde jo klare det.... Jeg skallllllllll!!!!!!!!!!!!!!!!!! Har noen tips til en sukkernarkoman????? Hvordan bli kvitt suget? Ja, har prøvd crom og en rekke tips, men dessverre, funket ikke for meg....

 

Hilsen Sukkerol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Hei

 

Ja det sukkeret gjør mye rart med oss.

 

Mitt beste tips er at du spiser en godfrokost,at du spiser hver 3dje 4de time,og mest næringsrikt første del av dagen.

 

Da holder du et stabilt blodsukker.Og ikke glem vann,masse vann,det renser kroppen for avfallsstoffer.

 

Spis variert,masse grønsaker og ikke tungt og fett.

 

Du vil nok oppleve lyst på sukker men den avtar etter hvert som kroppen tømmes,det er ihvertfall min erfaring.

 

Synes at div frukt demper sukkersuget mitt,mandariner,appelsin,div meloner.

 

Lykke til,dette klarer du vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset og støtten charca:-) Hjelper med noen støttende ord i startfasen da det er tyngst. Er nå igang med dag tre og det går veldig bra! Koser meg med frukt og annen sunn mat og prøver å fortrenge alt det usunne jeg har spist i desember. Det er mye, veldig mye når jeg tenker etter. Tar nok tid å rense denne kroppen ja...... Noen som har erfaring med det? Hvor lang tid det tar før en blir "tømt" for gamle synder???

 

Karol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nessie87

det du skreiv er nesten som om eg skulle ha skrevet det sjølv, har ikkje sjølv tenkt over at det er avhengighet...

Har desverre ingen tips å kome med, ein må berre ha styrke nok til å greie å halde seg unna!

 

fordeler med sunn mat:

- bedre helse og kropp

- penere tenner

- sparer mykje peng

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag nummer fire er snart passert, og min sunne livsstil og godisavvenning har kommet i gang. Spiste sukkererter i dag, grønne deilige, sprø sukkererter for å stoppe sukkersuget, og det var godt:-) De var faktisk litt søte, og fire - fem stykken holdt, da var det greit. Dette skal gå bra, nå er restene som har ligget i skapet etter min sukkerholdige jul (og fete)blitt kastet, så nå er kampen mot godisen i gang..... Fint å høre fra flere som kjenner seg igjen, sukker er nok skyld i mye overvekt, ingen tvil det. Men det gjelder å ta kontrollen over sukkeret, ikke la sukkeret ta kontroll over oss :-)

 

Hilsen positiv karol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som hjelper skikkelig på søtsug er å bite i en sitronbåt.. Surt og jævelig, men det funker! Jeg vet godt hvordan du har det, sukker er noe skikkelig dritt.

 

Men om det er noen trøst.. Jeg kuttet godteriet for to måneder siden og jeg har seriøst ikke lyst på noe søtt lenger, jeg vil ikke ha sjokolade, jeg vil ikke ha vingummi, sukkertøy eller smågodt og det er ganske utrolig fordi jeg var veeeeldig glad i søtsaker. (Det er ikke en "neh, jeg klarer meg vel uten.." jeg vil seriøst ikke ha)

Men det gir seg altså, sukker er avhengighetsskapende som fy og i det du har klart å "bryte sirkelen" så er du ute og sukker vil ikke være et problem for deg lenger=)

 

Og det er ikke bare jeg som er heldig med dette, alle jeg vet om dom har kuttet sukkeret av en eller annen grunn har opplevd det samme. Så det er bare å stå på, komme seg igjennom den første, harde tiden også vil det bli lettere og lettere. lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Katza :-) det motiverte meg til å klare den tøffe tiden jeg er i nå. Dag nummer 6, på vei ut av sukkeravhengigheten. Har bestemt meg å veie meg til mandagen. Da har det gått en uke. Er veldig spent, fordi jeg har vært så flink. I dag er det lørdag, og det er som regel den første helgen jeg har sprukket når jeg har startet en slankekur. Men jeg skal kjempe meg gjennom de to dagene her, selv i morgen når jeg skal i bursdag. Har bestemt meg for å ikke spise noe kaker eller annet i bursdagen i morgen. Føler det er for tidlig, redd sukkertrangen skal innhente meg igjen. Men det var godt å høre at det faktisk avtar etter hvert, og det er håp om at jeg skal få et normalt forhold til sukker en gang. Det har jeg helt klart ikke nå, derfor må jeg holde meg helt unna i en periode. Sist mandag stoppet vekten på 103,8, kejnner jeg er superspent til mandagens tur på vekten.

 

Lykke til alle som har tatt valget om en sunnere livsstil i det nye året!!! Stå på alle sammen, tenk så deilig følelse det vil være om 6 månder, når vi ser tilbake på at vi virkelig klarte det denne gangen, en lettere kropp, mer overskudd og større selvtillit. La oss gå mot sommeren sammen og vise oss selv at vi er sterke. Dette klarer vi!!!! Det er den beste nyttårsgaven vi har kunne gitt oss selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kjempegod, karol! Klart ei hel uke uten - det er veldig bra. Har aldri vært slik ekstremt søtavhengig, men opplever slik som de andre skriver at lysten på søtt har avtatt veldig etter at jeg la om livsstilen min. Det tar litt tid, men kroppen vender seg av. Det som er oppi hodet er litt større utfordring, men det ser ut til at du er godt på vei, så dette tenker jeg skal gå fint.

 

Tror du er lur hvis du holder deg unna kaker og snop så lenge som mulig, og helst gjennom denne helga. Da vet du at du klarer å holde deg unna og da er det lettere å fortsette. Nå er det på tide å bryte uvanen med å sprekke første helga... :).

 

Ja, om 6 måneder kommer du til å føle deg mye lettere! Kanskje allerede om ei uke eller to kjenner du at kroppen liker deg bedre. Og da er det bare å holde ut videre! Råder deg til å bruke tid her inne for motivasjon, inspirasjon og støtte.

 

Lykke til! Og la oss få vite åssen det går med deg, da? - skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppløftende ord, skrulle :-) Har aldri brukt denne siden til å dele mine tanker og problemer med andre,men det hjelper. Kjenner jeg blir glad og motivert når jeg får slike svar tilbake. Det er god støtte, og kjenner jeg har en helt annen motivasjon nå enn de 100 :-) andre gangene jeg har begynt. Har som regel klart fire fem dager, men så har helga kommet, og det har vært stopp. Men nå klarer jeg det, denne sommeren skal jeg ikke gå å irritere meg over at jeg ikke skjerpet meg den vinteren som var.

 

Når jeg tenker tilbake på hvor mye jeg har spist av snop blir jeg mørkeredd. Elsker jo de store godisbutikkene i Sverige, og bruker fort en 500,- når jeg er der. Starter å spise på vei hjem, så er jeg oppe i skapet til det er tomt. Klarer liksom ikke vente til kvelden, men smugspiser hele dagen så ingen skal se meg. Det er ingen som skjønner at jeg er overvektig, de synes ikke jeg spiser så mye. Men jeg er vel en slags skapspiser:-) Kan vel kalle meg selv det.

 

Nå er snart lørdagen over, og jeg har snart kommet gjennom min første lørdag uten snop på mange år. Har spart noen kalorier til et glass rødvin i kveld, men det er vel lov?????

 

Hilsen Karol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skapspisere tror jeg du vil finne ganske mange av her inne... men det går an å endre vaner og det er akkurat hva du er i ferd med å gjøre. Kjekt å se at du finner drahjelp i det å være her inne. Jeg hadde ikke klart meg så godt uten, det er jeg nesten helt sikker på!

 

Litt rødvin må være lov, og spesielt hvis det å ta et glass ikke trigger ideen om spising av snop... :). Ha en riktig fin kveld! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et glass er målet ja:-) og restene etter lørdagsgodtet til barna mine kaster jeg og går ut i søplekassen med. Det må ut av huset. Skal nyte det glsset når barna sover, og åpne øynene for at det faktisk går an å kose seg uten sukker også..... er spent på mandag når det er dags for å veie seg. Gleder meg til vekten blir to sifret:-) og det er ikke lenge til :-) Stå på i kveld alle som leter etter andre gleder i livet enn snop og usunn mat:-) Ha en strålende kveld!!!!

 

Karol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare dele det med noen, er så utrolig glad :-) Etter en uke med meny 2, spinning og lange turer viser vekten at jeg har gått ned 3,2 kg :-) Vet aty det er resultater jeg ikke kan forevente hver uke, spiste mye i jula, ja hele desember, så var nok overgang for kroppen den første uken. Men en kjempe start som har gitt meg lyst til å fortsette. Har faktisk mindre lyst på sukker også, dette skal gå bra! Lykke til i dag alle sammen som sklal veie seg etter første uke. Stå på, når det går for meg, mytter det for alle :-) Neste uke satser jeg på at vekten blir to sifret :-) Den er nå på 100,6...

 

Karol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! For en start du har hatt. Nå er det bare å fortsette i den gode trenden og så fortsetter resultatene. så flott at du kjenner at søtsuget har avtatt. Du har helt rett - dette blir bra!

 

Ha en fortsatt flott dag! - skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for støtten skrulle :-) Du virker erfaren? Har du selv nådd dine mål? Støtten din hjelper meg faktisk :-) Ikke mange støttende ordene som skal til før man kommer over den vanskligste kneiken :-) Nå er jeg supermotivert for en ny uke, og skal bevisst holde meg til å veie meg en gang i uken. Før var jeg på vekten mange ganger hver dag, og mistet fort motivasjon. Denne feilen skal jeg ikke gjøre igjen:-)

 

Karol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Så fint at noen få ord kan hjelpe deg i gang :)!

 

JA! Jeg er snart i mål! Jeg har som du gjort mange halvhjerta forsøk oppigjennom og aldri helt funnet den motivasjonen som har fått meg til å fortsette lenger enn 3 uker. Men nå har jeg klart snart 27 kilo og det er omtrent 3 kilo til mål.

 

Hva som virka denne gangen? Er ikke helt sikker, men jeg satsa nok litt ekstra av en eller annen grunn. Å være her inne på forumet har hjulpet veldig i det å greie å fortsette. Det var godt å se at det gikk an for andre som hadde mange halvhjerta forsøk bak seg. Det var deilig å kunne skrive all frustrasjon ned og få masse gode ord og positiv respons når det røyna på. Og så er det kjempespennende å lese hva andre tenker. Ofte har vi mange av de samme tankene og følelsene oppi alt dette.

 

Og etter hvert var det ikke lenger noe alternativ å gi seg :). Høres kanskje kvalmende lykkeaktig ut, men det har virka for meg, selv om jeg innerst inne trodde det aldri kom til å gå. På ett eller annent tidspunkt hadde det endra seg til at jeg visste at det kom til å gå. Herlig!

 

Vil råde deg til å lese hos andre og gjerne legge igjen noen ord, kanskje spesielt til andre nye slik at du bygger deg et nettverk her inne. Uvurderlig på harde dager. De kommer, men ikke enda! Da har du forhåpentligvis opparbeida så mye tro på at det skal kunne gå at du fortsetter.

 

Ha en fortsatt riktig god kveld! - skrulla :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig flink du har vært :-) Du får en annen som nesten har gitt opp til å få troren på at det nytter. Hvor lang tid har du brukt på 27 kg? Jeg har et mål på 28 kg, altså 25 :-) igjen. Setter stor pris på at du tar deg tid til sende noen ord til meg en gang iblandt. Skal tenke på deg hver gang det butter imot. Du må utrolig stolt av deg selv!!!! Det må være en herlig følelse å kommet så langt :-) Jeg ønsker så desperat å nå målet mitt, kjenner rett og slett at jeg ikke klarer mer. Orker jo neste ikke å dusje med lyse på lenger :-(..... Men skrulle, jeg skal klare det denne gangen! Takk for støtten den første uken :-)

 

Karol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkogtakk for gode ord. Det nytter :)! Og ja, jeg er faktisk stolt av meg sjøl, for jeg har aldri vært av dem som har nekta meg noen ting i matveien (bortsett fra når jeg liksom skulle slanke meg) og trodde helt ærlig ikke at jeg hadde den disiplinen og motivasjonen som skulle til. Men det gjelder å finne den riktige motivasjonen, tror jeg. Jeg har holdt på snart 14 måneder, så det tar tid. Heldigvis tok det ikke lang tid før jeg begynte å føle meg litt bedre, så det gjelder å forsøke å holde motivasjonen slik at en klarer å fortsette. Delmål underveis har hjulpet meg veldig.

 

Det er en forferdelig følelse å ikke være fortrolig med egen kropp. Jeg hadde det også veldig problematisk med egen kropp, og satte mange begrensninger for meg sjøl. Jeg håper at du gradvis kommer dit at du kan være glad i kroppen din. Det er fortsatt ett og annet jeg gjerne skulle bytta på kroppen min, men den er mye slankere og lettere å være i. Og så virker den så utrolig godt nå :). Men du er jo allerede godt i gang, så jeg har troen på at du klarer dette. Du får ikke gi deg, altså! Resultatene kommer de!

 

klem skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er stor motivasjon for oss alle å høre slike gladhistorier som skrulle sin. Du har tenkt langsiktig, og jobbet deg gjennom, og det gir resultater. Jeg har altfor lett for å tenke kortsiktig, skal liksom skynde meg å gå ned 28 kg, og tror at alt blir som før, men det er jo ikke realitet. Jeg vet at jeg må legge om vanene for godt, at jeg må være tålmodig. Jeg skal bruke denne siden aktivt for å holde motivasjon oppe. Har abonnert på i form og bedre helse, er medlem på Elixia, så jeg skal suge til meg stoff som er av nytte, tenke positivt, og gjøre det beste det ut av situasjonen. Det er flott at slike som skrulle, som snart er i mål fortsatt er på disse sidene og støtter og oppmuntrer oss som er i startfasen, det er god hjelp. Så ja, denne gangen klarer jeg det :-) Kjenner det på meg :-) uke to nermer seg slutt og jeg står på spm bare det, og er igej spent på uken høydepunkt, turen på vekten på mandag :-)

 

Karol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken har gått fort :-) og kansje det er godt, det blir lettere og lettere for hver dag. Sukkersuget avtar litt for hver dag, men jeg kjenner også at jeg må kjempe litt mer enn før. Men er super motivert. Kjenner på meg at denne gangen klarer jeg det. Hvordan går det med dere andre som startet 5. januar? Følger med på det dere skriver, og det er mange motiverte ser jeg :-)

 

Jeg måtte sette meg ned for å skrive litt for å få fokuset vekk fra godteriene til barna som står i stua. Ser jo deilig ut, men vet det ikke er verdt det, to sekunder og en ting i munnen kan fort rasere to ukers jobbing. Skal komme meg gjennom denne helgen også. I morgen er det bursdag igjen. Må legge litt planer for hvordan jeg skal få sneket meg unna å spise. De jeg skal til har alltid vært syltynne, aldri hatt vektproblemer, så jeg vet de ikke forstår mitt problem. Jeg får konsentrere meg om barna, være i aktivitet sammen med dem.

 

Snart ny uke, uke tre :-) Stå på alle sammen, plutselig har vi jo unnagjort en masse kg :-)

 

Karol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk superior og skrulle. Takk for støttende ord og troen på at jeg klarer det :-) Hvorfor har jeg ikke brukt denne siden før, tenker jeg. En av de 100 gangene jeg før har prøvd å få gjort noe med mine kilo. Satt og regnet litt på det. Første gangen jeg prøvde å slanke meg var etter at jeg fikk barn nummer to. Siden jeg da har gått opp 18 kg i forhold til hva jeg veide før jeg ble gravid. Det var et halvt år etter jeg fikk siste barn. I denne perioden fram til nå har jeg så og si prøvd å begynne å slanke meg hver mandag. Har sprukket etter 2 til 4 dager, og gått opp ytterligere 10 kg :-) Ja ja, jeg tar nå lærdom av det, skal ikke gjøre de samme feilene en gang til :-) nei, nei, nei.....

 

To uker er unna gjort. Har akkurat laget meg en deilig smoothie, og prøver å få i meg mest mulig sundt før jeg skal i bursdag. Har bestemt meg for å ikke røre kaker eller annen usund mat, om jeg så må låse meg inn på do. Kjenner jeg bruker mye energi på å planlegge hvordan jeg skal komme igjennom den bursdagen. Men jeg har en mann som støtter meg, han skal hjelpe meg gjennom, og det er jo bra.... Han skal sitte helt rolig og kose seg med masse kakaer, mens jeg skal ta alt ansvar for barna. Da har jeg ikke mye tid til å sitte ned å spise. Han tåler det, min syltynne maratonløper av en mann jeg har (livet er urettferdig ) som kan spise alt uten å legge på seg......

 

Lykke til alle i dag og med turen på vekten i morgen!!!!! Stå på, dette klarer vi sammen :-)

 

 

Karol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig motiverende og godt å lese denne tråden her. Jeg kjenner meg så veldig godt igjen i så mye. Jeg har vært medlem her ei stund, det er fordi jeg har prøvd 3 ganger før å gå ned i vekt, har raportert og blitt med i gjenger for så å ikke gidde mer eter 5-6 dager. I løpet av det siste året har jeg heller gått opp 15 kilo. Men når vekta nå stoppa på 95 kilo var det på tide å gjøre noe. Måtte begynne å kjøpe skjørt med strikk i livet, INGEN gensere passet for valken henger jo flere cm over buksa. Helt redselsfullt. Begynte å bli skamfull over kroppen overfor sambo og det var en vond følelse å ha. Jeg åt og åt, tok alltid en porsjon til etter jeg var mett fordi det var godt. Og jeg måtte flire da jeg leste lenger opp her om tiden etter en tur i godisfabrikken i sverige. Det var smågodt for 2-300 kroner og spisingen begynte på vei hjem. Og fortsatte på dagtid da jeg var hjemme pga turnusjobb og de andre var på jobb og skole. Det var min trøst og min venn det godteriet. Hvertfall etter at jeg å slutta å røyke januar i fjor. Det hjelper kjenner jeg å skrive ned litt tanker og lese om andres tanker, så like vi er mange av oss. Du har vært kjempeflink Skrulle, bare 3 kilo igjen før du når målet.

Ønsker deg lykke til med veiing i morgen Karol. Og lykke til videre i bekjempelsen mot kcal og overvekt. Vi skal gå sommeren lettere i møte og jeg gleder meg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Viana2 :-)

 

Takk for for at du deler dette med meg og oss andre her inne. Er nok mange av oss ja, som sliter med det samme, men er jo litt flaut å snakke om å utlevere seg selv. Men jeg har kommet til et punkt der jeg bare må det for å overleve. Når jeg sitter å skriver tenker hjelp, er dette meg, og det er det. Det er eden hele og fulle sannhet. Ja, det er skremmende, og jeg gjør mye rart i smug, som ikke engang mann min gjennom 20 år vet om, men det er godt å sette ord på dem.

 

Men viana2, dette skal vi faktisk klare nå, nå gidder vi ikke å lure oss selv lenger :-) Enig? Er det ikke på tide å ta et oppgjør med oss selv, og vårt forhold til goderi og usunn mat en gang for alle?

 

Har vært i bursdag, og ja det ble en pølse i lompe med ketchup, og en beskjeden spiseskje med gele. Men det var ikke noe godt engang, bare følte jeg måtte spise, så jeg tok det som det var minst kalorier i. Har ikke overskredet kalorimengden min i dag, og i morgen skal jeg veie meg :-) Jeg er så spent, har ikke vært på vekten på en hel uke.

 

Er det noen dag du veier deg viana2? Kanskje vi skal ha felles veiedag og rapportere til hverandre?

 

Hilsen Karol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

98,6, vekten har blitt to sifret og jeg har klart meg gjennom de to første ukene. Helt fantastisk, 2 kg til, og 5,2 kg på to uker. Ikke er jeg sulten, holder meg helt til menyen, trimmer og kjenner søtsuget avtar.

Hadde ikke forventet så stort vekttap denne uken, men det gir en kjempe motivasjon. Gleder meg til å ta fatt på neste uke, nå er jeg enda mer motivert :-)

 

Lykke til alle som skal veie seg i dag........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...