Gå til innhold

Det store jogge- og sykkelåret


Gjest charliemor

Anbefalte innlegg

Gjest charliemor

Jeg skal ut og sykle 9.1 mil fredag 28. august :(

 

Dette var noe jeg bestemte meg for tidlig sist høst. Formen da var ikke den aller beste.... I slutten av september slet jeg meg gjennom Rallarvegen i forrykende blåst og regnvær. Det gikk ikke fort... Siden da har jeg slanket meg 7 kg og 3 til skal av før vi skriver 1. april.

 

Sykling har det ikke blitt siden kulda satte inn før jul. Nå for tiden opprettholdes formen ved hjelp av rockering og turgåing. Jeg ser veldig frem til våren når sykkelen kan tas frem igjen :D Eller: Jeg har en stund vurderet å kjøpe piggdekk sik at jeg også kan sykle om vinteren... Kanskje på tide å gjøre alvor av det!

 

Noen faktaopplysninger om meg: Kvinne på 44 år, 159,5 cm høy og 60.1 kg i dag; skal ned til 57.

 

Andre der ute som også skal sykle FredagsBirken? Blir du med på dytte hverandre frem i riktig retning utover våren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 142
  • Created
  • Siste svar
Gjest charliemor

Noe lettere i kroppen enn 21. januar (vekta viste i dag 57.8 kg). Joggesko er kjøpt inn - skal jogge Sentrumsløpet 3. mai. Hadde min første joggetur på 25 år på fredag. Kjørte dette opplegget: 2 min gå - 10 min jogg - 2 min gå - 10 min jogg - 2 min gå.

 

Sykkelen er nå skodd med vinterdekk. Planen er å jogge to, helst tre ganger i uka, samt en eller to sykkelturer. Kjøre dette opplegget til 3. mai. Deretter konse om sykling.

 

Kondisen jeg bedrer ved joggingen kommer godt med til Fredagsbirken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg igjen.

Sykle Birken tror jeg ikke jeg skal begi meg ut på, men måtte le litt da jeg leste om løpingen din. Akkurat motsatt av min. Jeg hadde ca 10 minutter gå, 2 minutter løpe, osv.

 

Men.......... bevegelse er bevegelse og et sted skal man jo starte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Man må jo starte et sted :)

 

Jeg har gått en god del de siste månedene. Fortere og fortere. Nå er jeg klar for joggingen! Har gjennomført tre joggeturer så langt. Synes det går lettere for hver tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har meldt meg på Birken .. Lørdag 29 August.. Jeg har aldri syklet noe så langt før, men jeg er ved godt mot.

Regner med at sykkelen kommer ut når snøen drar sin kos. Jeg trener foreløpig bare inne. Syns vi er spreke som satser på den altså.

 

Jeg er 36 år når birken begynner. Nå er jeg 170 høy og 75 kilo tung, målet er å komme under 70 kilo.

 

Lykke til på fredagsbirken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Og lykke til til deg på den EKTE Birken!

-----------------

 

Jeg har heller aldri syklet så langt som 9.1 mil.... Lurer litt på å melde meg på Raumerrittet som er 6. juni. 8.4 mil er det og vil gi oss en forsmak på hva som venter i august.

 

Her er hjemmesiden til Raumerrittet: http://www.raumerrittet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Det blir nemlig dyrere og dyrere å melde seg på jo nærmere renndagen man kommer! Derfor meldte jeg meg på i går. Og med den påmeldingen setter jeg punktum for dette årets påmeldinger. Mitt neste halvår har da disse målene:

 

- Sentrumsløpet 3. mai (jogge 1 mil)

- Raumerrittet 6. juni (sykle 8.4 mil)

- Fredagsbirken 28. august (sykle 9.1 mil)

- Oslo (halv-)maraton 27. september (jogge 2.1 mil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nemlig dyrere og dyrere å melde seg på jo nærmere renndagen man kommer! Derfor meldte jeg meg på i går. Og med den påmeldingen setter jeg punktum for dette årets påmeldinger. Mitt neste halvår har da disse målene:

 

- Sentrumsløpet 3. mai (jogge 1 mil)

- Raumerrittet 6. juni (sykle 8.4 mil)

- Fredagsbirken 28. august (sykle 9.1 mil)

- Oslo (halv-)maraton 27. september (jogge 2.1 mil)

 

 

IMPONERENDE !!! Rett og slett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

.... om jeg har tatt meg "vann over hodet"! Ser mye ut med fire prosjekter på et halvt år....I grunnen frykter jeg ikke de tre første. Hva er vel 9 mil på sykkel?! Det er halvmaratonen i september som fyller meg med størst beven. Dit er det et halvt år. Sier til meg selv at dette går bra. Snakket med en kar i dag som har jogget halvmaraton noen ganger: trener du et par dager i uka, så fiser du dette lett. Ja vel, så fikser jeg dette lett da!

 

I kveld skal jeg ut og jogge med ei venninne som også skal delta på Sentrumsløpet 3. mai. Hun påstår at hun jogger så sakte at man nesten kan gå ved siden av... Spent på om det stemmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

En kompis dro meg med ut i dag - etter at jeg hadde gjort rent huset på tre timer. Vi syklet totalt 1.9 mil. Det ble en god del oppover. Fant oss en bakke, type av det bratte slaget. Den tok ca. 12 min. å sykle for meg. Trillet ned og tok den en gang til. Begge gangene som en slags intervalltrening: Første gang oppover syklet jeg det jeg fikset i fire minutter, roet så ned i fire for å gasse på i nye fire minutter. Andre runden ble det et par runder med to minutter gass, to minutter roe ned før en fire minutter gass til slutt.

-----

 

I morgen er planen er 51,6 km tur (ifølge googlemaps). Spent på hvordan den vil forløpe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

... ble på 49.3 km. Etter gårsdagens sykling var det mest i baken jeg kjente det i dag! Erfaringsmessig trenger jeg noen sykkelturer før baken har blitt herdet (dette var årets 3. tur).

 

Jeg fikk noen salige oppoverbakker sånn halvveis på dagens tur. Tillot meg selv en pust i bakken, men nektet meg selv å gå; jeg ville sykle.

 

Så nå er jeg passe god og sliten - og en uke til neste sykling. Tre joggeturer er dog planlagt i uka som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Det har blitt slik i løpet av de tre ukene jeg nå har trent: Jeg jogger 2-3 ganger i uka og sykler en. Og slik har jeg tenkt å ha det frem mot Sentrumsløpet 3. mai. Deretter bytter jeg, sykle tre, jogge en, frem mot Raumerrittet 6. juni. Sommerferien byr på steder uten sykkelmuligheter. Derfor blir det sikkert mest jogging. Må dog få lagt inn sykkelturer frem mot Fredagsbirken 28. august! Deretter er det jogging for alle penga frem mot Oslo (halv-)naraton 27. september!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Joda, jeg skynder meg langsomt frem mot Sentrumsløpet 3. mai. Nå jogger jeg et par relativt korte turer i uka, ca. 4-5 km, og en litt lengre, 7-8 km. Jeg må ta ekstra hensyn til mitt vonde venstrekne; jeg merker det godt i disse dager. Venter på telefon fra fysio som sier at jeg får time der. Håpet er at jeg derifra kan få gode råd mht. dette korsbåndsopererte kne, råd om hvordan trene slik at kneet ikke kjennes så vondt. Baki hodet lurer en tanke om at fysio sier at jogging er en uaktuell sport... Det vil være en litt kjip beskjed å få nå som jeg trives med joggingen til tross for det vonde kneet. Samtidig vet jeg ikke hvor lenge jeg ønsker å leve med et kne som verker konstant. Moralen blir kanskje at SYKLING er en super hobby! Jeg er jo klar for både Raumerrittet og Fredagsbirken ;)

--------

 

Ellers må der sies at jeg trives utrolig godt med min gps og pulsklokke :) Det er veldig gøy å komme hjem fra tur, koble gpsen mot MACen og laste opp dagens økt til garminconnect.com. Der kommer alle detaljene om turen frem, illustrert av googlemaps :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missy34

Hei. Jeg var ute i går og syklet 23 km. Det var tungt. Jeg har spinnet endel gjennom hele vinteret og forventet meg mer enn dette. Men det er bare å stå på.!!!Masse kcal ble borte også. Skal ut i dag også. Har lagt opp løpet til nesten 40 km. Fint om vi kunne være flere som kunne postet hvor mye vi sykler/løper hver dag. Det er inspirerende for alle. HVEM BLIR MED????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jepp, blir sikkert gøy å pushe hverandre på denne måten ;)

 

Du syklet i går, jeg jogget: 6.38 km. Tok meg 40 minutter og 33 sekunder, eller 6 minutter og 21 sekuner pr. kilometer. Eller sånn ca 9,35 km/t (nøyaktig tall har jeg hjemme på MACen - garminconnect.com viser ikke km/t...).

 

Syklinga min kommer til å bli i mindre format frem til jeg er ferdig med Sentrumsløpet 3. mai. Så masse sykling frem mot Raumerløpet 6. juni.

-------------------

Jeg er en hund etter skjemaer. Har du lyst til å bli med i et? Type et enkelt og greit hvor våre nick står + dato + aktivitet? Skal se å lage et eksempel du kan titte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Det har vært en rimelig aktiv uke på joggefronten for min del. Kjenner på kroppen - og da særlig i bena - at jeg ikke skal jogge på noen dager. Reiser bort i påskeuka. Skal bo på hotell. Kanskje er det en ergometersykkel å tråkke på der?! Hadde vært fint ;) Har nå liksom ikke tid til å ha vonde ben særlig lenge. Vi skriver 3. april i dag - 3. mai er Sentrumsløpet....

--------------

 

Joggetreningen med Ingrid i går fortalte meg at kondisen nå er i rute, men at bena har lyst på litt hvile. I dag må jeg kontakte fysio og høre hvordan det ligger an med time for meg der. Trenger litt veiledning :)

-----------------

 

Her er løpetreningen fra i går for de som måtte like slike gps-tekniske-greier:

http://connect.garmin.com/activity/2904177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missy34

Hei.Så flott. Jeg syklet i går 23 km på 1 time og 10min. Ikke særlig fort, men det er jo derfor jeg trener - for å bli bedre. Jeg skal være med på sykkelløp i juni 120 km så jeg føler presset. Er aktiv mamma så det er ikke alltid like lett å få trent. Føler mange ganger at jeg burde være hjemme med familien... Men det er nok mest meg som føler sånn. Jeg får ikke syklet i dag så det kan hende jeg tar en LITEN joggetur. Er ikke altfor glad i det,

Kjempefint at vi kan være flere om dette. Lykke til på sentrumsløpet. Ser du på PULS du også kanskje??? Jeg digger sånne programmer. Ha en flott helg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg må innrømme: Har flere Garminer... Fikk i gave til bursdag/jul en Garmin Edge 705. Den er en fantastisk sykkel-gps!!! En god stund jogget jeg også med den, men det ble for knotete å holde den i hånda... Derfor har jeg nå nettopp gått til anskaffelse av en Garmin Forerunner 405. Den en ikke fullt så suveren som 705-en i og med at jeg der har mindre display og ikke får sett alt jeg skulle ønske av info underveis. Men bevares, den har gps! Slik får jeg alle mulig opplysninger når turen er ferdig og jeg kobler den til MACen. Testet også en Forerunner 50 før jeg kjøpte 405. Det var en total nedtur etter å ha blitt vant til gpsen. Jeg synes det er veldig artig å få opp rutebeskirvelsen etter turen. Uten gpsen mistet jeg noe av dette artige. Men for en som ikke er så opptatt av kart, er Forerunner 50 et godt valg.

-----------

Jeg har fått med meg Puls, ja, og lar meg inspirere! Det var i grunnen den gjengen som gjorde at jeg meldte meg på Sentrumsløpet. Hadde jo i utgangspunktet kun tenkt å sykle Fredagsbirken. Så ble det også Raumerrittet. Og deretter også jogging ved Sentrumsløpet - og Oslo (halv-)maraton! Puh!

------------

Kjenner til dette med balase mellom familie og trening.... Jeg kan nok ikke trene hver dag! Dessuten merker jeg jo nå at bena trenger hvile innimellom...

-----------

Ellers synes jeg to mil på timen høres fort ut jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missy34

Hei. Ble ingen trening på meg i helgen. Men jeg starter friskt opp med en spinningtime i ettermiddag. Dersom jeg er skikkelig flink tar jeg noen styrkeøvelser også. Dessuten har jeg ikke våget å gå på vekten i dag(venter til imorgen) Ble litt utskeielser i helga. Men det får jeg ta igjen med ekstra trening denne uka. Ellers hvordan er det med treningsplaner for dere andre denne uka. Er det ferie eller er det stor aktivitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Har nå ankommet Island med min lille kjernefamilie. Vi kaller det "nødhjelpsturisme" :) I dag har det blitt tusling rundt i Reykjavik. I morgen venter Den blå lagunen m.m.

 

Hotellet er supert. Ingen unnskyldning for ikke få litt trim, så i dag har jeg vært i det lille treningsstudioet her og syklet og jogget 30 min; totalt en time. Joggingen var jeg fornøyd med; holdt 10 km/t i 30 min. Når det gjelder mitt venstre kne verker det stadig, men synes ikke det ble verre etter dagens jogging.

 

Planen er i morgen å ta en tur i trenigsstudioet sammen med poden før frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...