Gå til innhold

Det store jogge- og sykkelåret


Gjest charliemor

Anbefalte innlegg

Gjest charliemor

Det kjentes godt i rompa den sykkelturen jeg hadde søndag! Seks mil fra Stryken og hjem.

 

Mandag var det 20 km jogging; en måned siden sist jeg jogget så langt. Det var skikkelig tungt på slutten. Har aldri vært så støl rett etter en joggetur som da! Stølheten - eller skal jeg si stivheten? - kom da det var en 3 km igjen av turen. Siste km - for det meste oppover - var HARD!

 

I dag skal jeg sykle en tur i kveldingen. Tenker å sykle en tur som ligger an til fem mil. Jeg bor i Oslo. Sykler til Sørkedalen skole, derifra til Kikut. Da har jeg syklet omlag 22 km - for det meste oppoverbakker... Så håper jeg å finne veien til Maridalen og komme ned ved Tåsen. Hadde vært hyggelig å ha med meg noen på turen, men begge mine sykkelvenner er opptatt. Da er det bare å dra alene og håpe jeg ikke sykler meg helt bort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 142
  • Created
  • Siste svar
Gjest Kristepine
... og spurte neon om de ville være med på kveldens sykkeltur. Fikk napp' date=' gitt! Så da er vi to som sykler sammen i kveld :)[/quote']

Da slipper jeg å lure på om du kom deg ut av marka igjen i kveld. :) Det er meldt strålende vær i kveld også, så dere får nok en flott tur!

 

Jeg må bare skryte litt av meg selv nå. Husker du jeg klagde over at jeg ikke fikk trent de ukene jeg har sønnen min? Vel, der det er vilje er det alltids en mulighet... På tirsdag var han med en kompis hjem=mor hadde to timer til overs som ble brukt til 5,5 km jogging. Torsdag var det fotballtrening=mor løp i følge til fotballbanen og tok 5,5 km runden før treningen var ferdig og så løp jeg hjem. :) Deilig at han begynner å bli litt mer selvstendig slik at jeg kan stikke av litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, supert at du får lagt inn noen treningsøkter her og der! Så godt når poden blir litt mer selvstendig; jeg kan mye om akkurat det :) For 7-8 år siden kunne ikke ha trent slik jeg gjør i dag. Den gang var jeg alene med poden det meste av uka. I dag er jeg gidt og har i tillegg en pode som kan vøre noen timer alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Mandag: 20,5 km jogg.

Torsdag 52 km sykling.

Lørdag 33 km sykling.

--------------------

 

Frem til jeg er ferdig med Fredagsbirken (som ikke er lenge til!) blir det maks en dag i uka med jogging - og da helt klart ikke tomilstur er jeg redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest charliemor

Det har gått i sykling x 3 pr. uke i det siste nå frem mot Fredagsbirken. Slik har det vært:

 

Uke 34:

Mandag 17. august: 52 km sykling.

Torsdag 20. august: 10 km sykling (t/r løpetrening) og en time løpetrening.

Lørdag 22. august: 52 km sykling.

Søndag 23. august: 52 km sykling

--------------

Uke 35:

Mandag 24. august: 12 km sykling (t/r løpetrening) og en time løpetrening.

Og det var det denne uka; om vi ser bort fra de 94 km jeg skal sykle i morgen og forhåpentligvis en JOGGEtur søndag; gleder meg vilt til å jogge igjen!!!

 

Det har til tider vært relativt deperimerende å sykle i marka. ALLE sykler i vill fart forbi meg, det være seg i oppoverbakker, på flater eller nedover! Alle har Birken i øya. Jeg også, men har ikke sjans til å følge de andre.

 

Vel, planen i morgen: Skal sykle med søster. Ingen av oss har syklet den løypa før eller i det hele tatt syklet så langt før. Vi drømmer om å gjennomføre på et sted mellom seks og syv timer; helst nærmere seks! Men ikke noe stress. Bare vi rekker siste bussen tilbake til Rena er vi fornøyde. Den går kl. 19, vi starter kl. 11; burde gå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, da er Fredagsbirken unnagjort. Ikke noen tid å snakke om. Syklet med søster og vi tok det som en tur i det "flotte" været; øs-pøs og gjørme. Happy for å ha gjennomført; det var gøy! Løypa MYE enklere enn jeg hadde fryktet etter å ha sett løypeprofilen. Ikke mange harde oppoverbakker akkurat. Gleder meg alt til neste år, men da må vi ha sjåfør. Jeg slet med å holde meg våken da jeg kjørte hjem fra Rena til Oslo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med at du klarer å nå dine mål! Tenkte på deg i forgårs når jeg hørte værrapportene. Tøfft å gjennomføre, og til og med uten å slite. Eia var jeg der....

 

Jeg har holdt en lav profil de siste ukene. Mye planlegging, feiring og gjester på besøk i anledning femtiårsdagen min. Tilreisende familie er veldig koselig, men det ble selvsagt lite trening og mye mat. Men fra i dag er jeg tilbake på sporet. I dag blir det en rask topptur. På med fjellstøvlene og opp med pulsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, takk for oppmuntrende ord :D Jeg gleder meg vilt til neste år!!! Da er målet å være sliten ved målpassering :)

 

I kveld: 20.5 km joggetur. Det er LANGT hardere enn å sykle 94 km i regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest charliemor

Ja, Oslo maraton nærmer seg - og med den min halvmaraton. 27. september er dagen. Jeg kjenner at motivasjonen for de lange joggeturene ikke er på topp i disse dager. Hadde en tomilstur i kveld, den 3. siden 10. august. Festlig å se hvor jevnt jeg jogger disse turene. Forrige søndag og i dag jogget jeg i nøyaktig samme gjennomsnittsfart.

 

Planen frem til halvmaraton? Vel, jeg lurer på om jeg nå kun kan gå for de korte turene tre dager i uka, altså turer på 7-8 km eller så? Noen som har meninger om dette? Saken er at jeg er lei av å jogge slike turer som tar borti to timer. Jeg lengter til sykkelsetet og gode markaturer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Charlie, jeg tror du bør fortsette med ukentlige langturer frem til halvmaraton, du aner ikke hvor fort du mister piffen hvis du lar det være! Jeg kan for eksempel se langt etter en tomilstur om dagen, og sliter meg over en mil. I sommer jogget jeg jo ukentlig halvannen mil. Min forhenværende sjef er maratonsjogger, og han sier ofte at han ikke har sjanse til å jogge lenger turer uten trening.

 

Men nå er det jo ikke lenge til! Kanskje bare to langturer før oslo maraton? Det klarer du, det vet jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ang. pauser: I sommer hadde jeg to og en halv uke hvor jeg ikke jogga en meter (gjorde en del annet da, der jeg var i fjellheimen). Kom hjem og karret meg igjennom en tomilstur. Det var tungt, men brukte ikke nevneverdig lengre tid en jeg hadde gjort før jeg tok ferie.

 

På iform.nu er det et program for halvmaraton. De er aldri oppe i den distansen før selve løpet.

 

Vel, jeg skal for sikkert ta en langtur til - til uka - sammen med et par korte. Løpsuka tar jeg en kort + intervalltreningen med Ingrid K. Den er på torsdag. Slik får jeg fredag og lørdag til å roe helt ned før løpsdag søndag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Det høres ut som gode planer. Jeg synes heller ikke du skal løpe tomilsturer, bena kan fort bli ødelagte av det nå når det er så nærme. Men kom opp i minst en halvannen, kanskje halvannen uke før, som du sier selv. Det høres bra ut. Jeg heier på deg!

 

Leser at det er mange med ME her inne, nå føler jeg faktisk at jeg har ME selv. Jeg har så helt forferdelig mye å gjøre for tiden, mest pga søknadsfristen for utenlandsstudier snart er i boks, full skole, og i tillegg til dette har jeg like så godt tatt på meg 6 nattevakter på åtte dager, den er hvilende, men helt umulig å sove mer enn maks to-tre timer der. Også holder jeg treningsregimet mitt oppe. Det er det eneste som funker for meg om dagen, virker det som. Nå når jeg trener når jeg stadig nye høyder, og trener stadig lenger tid. Godt at det ennå er noe som er normalt. Men jeg har møtt mitt tekniske motstandsnivå på 62 kg, tror jeg. Her er jeg såpass passelig tynn at kroppen synes at det er nok slanking.

 

I kveld skal jeg blåse i alt jeg ikke har gjort, og dra på konsert. Men jeg er såpass omtåka i pannebarken etter nattevakt, at jeg tror jeg dropper ølen i dag. Det GÅR faktisk an å more seg uten alkohol, vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Da har jeg vært på trening med Ingrid Kristiansen i kveld. Hennes råd nå to og en halv uke før halvmaraton: Ikke løp lange turer, altså ikke flere tomilsturer. Ta heller kortere og forsøk å holde noe høyere tempo enn det jeg gjør på tomilsturene.

 

Så deilig å slippe å løpe tomilstur før halvmaraton! En mil er jo ingen ting :) Gleder meg til å forsøke jogge det i høyere tempo enn det jeg har holdt på langturene mine.

 

ME: Jeg er gift med en som har ME og vet en del om hvordan det er... Selv om hun ikke er blant de som er hardest rammet, er det en kjip sak å ha. Hun kan stå på i noen timer for så å være totalt pudding i flere dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest charliemor

Ja, kun en uke igjen til halvmaraton i Oslo. Med det løpet fullført har jeg et aktivt halvår bak meg:

 

3. mai: Sentrumsløpet.

9. mai: Holmenkollstafetten.

28. august: Fredagsbirken.

27. september: Halvmaraton; Oslo Maraton.

 

Veien videre? Jo, har ennå noen ganger igjen av løpetereninga med Ingrid Kristiansen. Etter det skal jeg sykle ukentlig. I januar starter jeg på skigruppa til Ingrid (vi sater på snø!). Har tenkt til å melde meg på noen løp; trenger noe å jobbe mot:

Birkebeinertrippelen (ski - sykling - jogging). Og så har jeg tenkt til å delta på Raumerrittet (sykling). Dette får holde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, halvmaraton nærmer seg veldig! Mitt venstre kne, det korsbåndopererte, forsøker psyke meg ut... Verker som tusan. Men trekke meg? Nei, det er liksom ikke aktuelt! Jeg skal starte. Må jeg bryte, er det en voldsom nedtur. Det er det også om tiden blir godt over to timer. Målet har hele tiden vært to timer blank minus et par sekunder. Altså se tallet 1:59 komma et eller annet. I kveld tviler jeg på om det går. Om et døgn vet jeg :(

Jeg løper for Aktiv mot kreft. Det gir løpinga mening. Jeg har gode venner som er/har vært rammet av kreft. Enkelte venner har dødd av kreft... Livet er mer enn å klare sitt mål på maks to timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Klarte mitt mål på halvmaraton, som var maks to timer. Nå kan jeg dø lykkelig :(

 

Spørsmålet er om jeg skal sette meg nye mål for året som kommer. Raumerrittet og Fredagsbirken er bænkers. Men noe mer? Får diskutere med meg selv om jeg skal kutte ut løpinga pga. mitt vonde kne. Sykling er tross alt mye mer vennlig for det kneet. Jeg får se hva jeg kommer til. Drømmer jo om New York maraton...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...