Gå til innhold

Koala! eller noen andre som vet ang kurs for gravide...


Nickii

Anbefalte innlegg

Hvilken bok fikk du nå når du går GR-kurs for gravide? Fikk du en vanlig gr-bok' date=' eller er den spesielt for gravide?[/quote']

 

Hei,

 

jeg gikk nettkurs da jeg var gravid. Da fikk jeg kurs bok nr 1, altså vanlig bok. Men jeg mener det fulgte med en liten bok eller brosjyre som omhandler kurs under graviditet/amming. Men for å være helt ærlig kan du finne den samme informasjonen ved å lese det som står skrevet i forskjellige artikler her inne;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei. Tenkte at hvis det fantes en sånn bok skulle jeg få kursleder til å bestille den hvis jeg plutselig finner ut at jeg skal gå kurs nå under graviditeten...

 

Det er to kurs som starter denne uken, men jeg er usikker på om jeg har lyst å gå kurs... Synd det ikke er noe eget gravid/ammende kurs her jeg bor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har gått vanlige kurs tidligere og vært godt fornøyd med dem og var veldig skeptisk istarten til nettkurs. Men fordelen veier opp ulempen synes jeg. Det er helt klart mer sosialt med vanlig kurs, men mannen min jobber turnus og med to små hjemme er det for mye pes å organisere barnevakt i eninga. Dessuten orket jeg ikke at "alle" skulle vite om slankingen min denne gangen, og nettkurs er jo mer skjult om man ønsker det. Slipper å treffe på kjente på kurset osv. Men en må bestemme seg for å føre nøye dagbok i starten i allefall og være ærlig med seg selv ellers er vitsen borte. Jeg synes det å kontrolleres av nett-kursleder er like bra som vanlig. Men det er også forskjell på kursledere selvfølgelig. Vet at noen nett-ledere bruker mye samme svar til alle og da er litt av vitsen borte. Min kursleder tar seg tid til å legge inn individuelle svar i tillegg til det generelle hver uke og når en er gravid er jo det desto viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo helst gå et ordentlig kurs da. Men det er jo ikke noe gravid kurs her. Men er litt redd at jeg ikke får opp motivasjonen på samme måte som når jeg står ansikt til ansikt med kursleder og blir fysisk kontrollveid.

 

Jeg har tenkt litt på å gå et vanlig kurs. Men det er mye fokus på trening og kanskje er det ikke så motiverende når jeg ikke kan trene. Og de andre på kurset går ned og ned i vekt, mens jeg går opp...

 

Skulle heller hatt et gravidkurs så man hadde likesinnede rundt seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander meg inn i tråden din igjen jeg Nickii:) Jeg har ikke gått vanlig kurs, så den erfaringen kan jeg ikke skilte med... Men om jeg skulle gått kurs igjen, gravid eller ikke hadde jeg nok valgt et vanlig kurs. Da jeg gikk nettkurs fikk jeg ukesbrev hvor en liten del av brevet var en personlig "hilsen" og resten var standariserte brev med informasjon som stort sett sto i boka. Mye omhandlet trim. Jeg begynte kurset da jeg var 7 mnd på vei, med kraftig bekkenløsning. Så som du skjønner følte jeg ikke at kurset var tilpasset min situasjon i det hele tatt. Men jeg ville kanskje følt det annerledes dersom jeg hadde vært ansikt til ansikt med både kursleder og andre kursdeltakere hvor man kan drøfte hverdagens ups and downs, for mange av utfordringene man møter er jo de samme når man prøver å legge om til/holde på gode vaner enten man er gravid eller ikke:)

 

Oj, dette ble litt langt, men ville bare dele erfaringen min med deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare bra å få flere innspill da, så takker for det :-)

 

Jeg tror egentlig ikke nettkurs er tingen for meg heller...

 

Jeg ser forresten jeg skrev litt feil i forrige innlegget mitt... skrev:

 

"Men er litt redd at jeg ikke får opp motivasjonen på samme måte som når jeg står ansikt til ansikt med kursleder og blir fysisk kontrollveid"

 

men skulle stått: "Men er litt redd at jeg ikke får opp motivasjonen på NETTKURS på samme måte som når jeg står ansikt til ansikt med kursleder og blir fysisk kontrollveid"

 

Det blir jo et personlig forhold til kursleder og de andre deltakerene også da, når man får snakket direkte med dem.

 

Jeg sliter med bekkenet allerede jeg. Så blir lite trim på meg. Og på kurset i høst synes jeg det var veldig høyt fokus på det med trening. Og da var det jo bare bra, for det fikk meg jo motivert. Men da klarte jeg jo å trene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med bekkenet i første svangerskap men ikke i andre, tror det skyldes at jeg ikke var i jobb da. Fikk tid til å trene og sove på dagtid mens snuppa var i barnehagen :) Pass på kroppen og be heller om hjelp hos legen før det blir for ille. Tips til soving : ligg på en tynn, glatt sovepose så er det lettere å snu seg uten å våkne av at det gjør vondt. Ser litt snodig ut men det funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått nettkurs. Var godt fornøyd selv om kurslederen var litt for standard i svarene. Det var uansett nok for meg til at jeg holdt meg i skinnet og spiste det jeg skulle.

 

Men var et par ting jeg irriterte meg over husker jeg. Jeg fikk kursboka ca en uke før kurset begynte, og startet derfor med en gang jeg fikk den, og gikk ned ca 2 kg uka før kurset, mens kursleder synes det var kjempedårlig at jeg bare gikk ned ca 500 gram første uka, tok ikke hensyn i det hele tatt til at jeg hadde gått 2,5 kg på 2 uker.

I tillegg var jeg og mannen en langhelg i London under kurset, og den uka var målet mitt å holde vekta, noe jeg klarte, men da ble kursleder skuffet for for at jeg ikke hadde nedgang den uka.

 

Men jeg hadde nok allikevel valgt nettkurs igjen, passer meg bedre føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel en grunn for at det finnes både nettkurs og vanlig kurs. Flott å ha forskjellige tilbud til forskjellige mennesker :-)

 

Jeg kommer nok neppe til å gå noe nettkurs. Likte meg godt på vanlig kurs, så det skal jeg begynne på igjen etter fødsel. Har vinglet litt om jeg skulle gå kurs nå også, men jeg tror ikke det blir noe av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig har jeg ikke noe valg viss jeg skal på kurs etter fødselen, har ikke tenkt så langt enda. Problemet her er at hun som har kursene her alltid har dem på tirsdager, og det er en veldig dårlig dag for meg, og spesielt når det begynner klokka 17 el 18. Da må det bli nettkurs. Men jeg får se hvordan det går etter fødselen, forsvinner ikke kiloene uten kurs, så må jeg på kurs sånn er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det beste er jo om man klarer det på egen hånd så klart. Man vet jo hva man skal gjøre. Jeg klarte jo fint å slanke meg på egen hånd etter forrige fødsel. Men så begynte det å gå veldig sakte, så begynte jeg å legge på meg litt igjen. Da begynte jeg på kurs, og det fikk meg i gang igjen.

 

Ser for meg at jeg begynner på kurs igjen etter fødselen. Tenker at til sommeren 2010 skal jeg nå min trivselsvekt. Og da må jeg holde fokus hele tiden. Det er jeg ikke så flink til på egen hånd, så da tenker jeg kurs hele veien til trivselsvekt og et hold vekten kurs etterpå :-)

 

På egen hånd har jeg en tendens til å være jojo-slanker. Og kommer aldri ned i trivselsvekt før jeg spretter opp igjen. Håper at hvis jeg først når trivselsvekta og har holdt den ett år har jeg så gode vaner at jeg klarer å bli der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommeren 2010 er et mål for meg også :)

I løpet av denne sommeren håper jeg å nå vekta jeg hadde når jeg ble gravid i fjor sommer.

 

Jeg slanket med 12 kg på egenhånd våren 2004 (begynner bli lenge siden) og når det stoppet opp begynte jeg på kurs og tok de siste 6 kg. Så gikk jeg opp 1 kg etter endt kurs og holdt meg der til jeg ble gravid første gang. Uten problem faktisk. Så gikk jeg ned igjen 10 kg fra forsommeren 2007 til forsommeren 2008, også det for meg selv. Gikk fryktelig sakte, men men, ble ikke så mye jojo, men tok av et par kg, så ble det stopp, tok et par kg til, så ble det stopp igjen osv...men d gikk vertfall nedover. Hadde 5 kg igjen til vekta før første graviditet når jeg ble gravid igjen.

Så når minien har kommer begynner for meg selv og håper endel kg forsvinner da, og viss det stopper opp før jeg er fornøyd blir det kurs.

 

Hovedfokus fra starten av blir trim, trim og trim, samt og spise fornuftig. Føler jeg må få igang amminga ordentlig før jeg satser for mye på maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må jo ikke la slankingen gå på helsa løs :-)

 

Tenker ikke å hardslanke meg mens jeg ammer da. Bare spise sunt og være i aktivitet. Og da vil det nok gå litt av seg selv. Etter forrige fødsel gikk jeg ned jevnt og trutt. Spesielt da jeg kuttet ut godteri og potetgull. Og ikke drakk annet enn vann... Men mulig det blir vanskeligere nå da jeg ikke har like mange kg og ta av.

 

Håper ihvertfall ikke jeg har det når fødselen er overstått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...