Gå til innhold

Oslo Maraton (halvmaraton)?


Gjest Caddie

Anbefalte innlegg

Gjest charliemor

.. var ikke veldig lang (knappe 5 km), men det var slitsomt. Pusten var ikke med. Har astama som ikke trives i kald luft... og i kveld satte kulda seg i halsen. Vel, gjennomførte og er vel fornøyd med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 239
  • Created
  • Siste svar

Da har jeg kommet hjem fra første spinningtime. Må innrømme at midtveis i timen, kunne jeg ikke helt se for noen halvmaraton.

 

Men, men.................. nå er det deilig, og man trener jo for å komme i bedre form, så det er bare å se fremover og glede seg til man kjenner formen bedre seg.

 

Tross alt har vi jo ganske god tid (selv om det føles som jeg må raske på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill1978

jeg har gått å drømt om halvmaraton nå i snart et år.... forrige dagen skulle jeg liksom ta min første joggetur. Etter 2,4 km føltes pust helt greit, men kneet begynte å "streike". Etter å ha tynet meg selv noen hundre meter til måtte jeg gi meg. Gikk over til rask gange i noen kilometer til...

I ettertid har jeg haltet et døgn og måtte gått med knestøtte...

Det er bare å innse. Noe halvmaraton på de knærne her er helt utelukket!.

Hadde jeg kunnet sikte på en del rask gange så kanskje, men siden man bare har 3 timer på seg tror jeg ikke det funker.... :-(

Lykke til videre jenter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Vonde knær er ingen spøk! Lill1978, burde du ikke komme deg til en fysioterapeut eller lignende og få sjekket det kneet? Kanskje er det ikke så håpløst som du tror? Det var jo tross alt din første joggetur (på hvor lenge?). Har sett noen treningsopplegg for de som ikke har jogget på en stund. Til å begynne med skrives det om å gå en del og jogge noe.

 

Selv har jeg også et kne! Et venstrekne, nærmere bestemt. For ca. 8 år siden røk korsbåndet i en fotballkamp. Det ble etter hvert operert inn nytt bånd, men kneet har verket så og si daglig siden i alle disse årene. Heldigvis har ikke kneet blitt verre med siste ukes jogginger. Jeg har dog vært i kontakt med en fysioterapeut for å høre om jeg bør ta noen forholdsregler mht. joggingen og kneet. Mulig løsningen er å legge inn noen styrkende øvelser for knær og korsbånd spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til alle sammen! Det er moro å lese om deres entusiasme og engasjement :-). Jeg har løpt maraton tidligere, men kan dessverre ikke være med i Oslo maraton pga skade.

 

Jeg vil følge med tråden utover sommeren og se hvordan det går med dere. Gi ikke opp! Pass på å ikke øke treningen for brått ellers kan dere få belastningsskader. Gjelder spesielt når dere begynner å komme i form. Muskler og kondisjon har en bratt formkurve. Sener og ledd trenger lenger tid på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill1978
Vonde knær er ingen spøk! Lill1978' date=' burde du ikke komme deg til en fysioterapeut eller lignende og få sjekket det kneet? Kanskje er det ikke så håpløst som du tror? Det var jo tross alt din første joggetur (på hvor lenge?). Har sett noen treningsopplegg for de som ikke har jogget på en stund. Til å begynne med skrives det om å gå en del og jogge noe.[/quote']

 

For så vidt sant at jeg ikke har jogget på aldri så lang tid. Problemet mitt er at jeg har tatt MR-røngten av begge knær (sliter med begge, men for tiden mest venstre) og de har ikke funnet noe... Mistenker da kanskje at det er en kominasjon av overvekt, feil løpeteknikk og dårlige sko?

Vekta jobber jeg jo med, sko skal jeg ut å kjøpe meg men usikker på hva jeg skal gjøre med løpeteknikk. Tror kanskje det igjen har en sammenheng med at jeg har problemer med leggene. Burde sannsynligvis vært å operert begge men det betyr 1 uke med beinet høyt og helt stillesitting....i en hverdag med 3 barn mellom 1 og 5 år er det håpløst...

 

Tipper jeg likevel følger litt med utover. Det er vel ikke forsent å melde seg på før ganske langt ut i september. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

... du har en aktiv hverdag!

 

Til det du skriver: Jeg er ingen spesialist på kropp og knær; har kun egen erfaring å vise til. Mitt beste råd til deg er nettopp å komme deg til en speisalist. Type en fysioterapeut som har peiling på både knær og helse forøvrig (ernæring inkl.). En slik person vil også kunne si noe om din løpeteknikk, og forhåpentligvis komme med gode råd og tips.

 

Ang. sko: Jeg er VELDIG fornøyd med at jeg investerte kr. 1500 i et par sko fra Løplabbet. Der ble mine føtter filmet og sjekket ut mot hvilken type sko som var best for meg. Skoene sitter som hansker på føttene :)

 

Ønsker deg lykke til på veien, Lill1978!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill1978

...hektisk er vel ikke å ta i. Både jeg og mannen min jobber 100% i tillegg.

Men tilbake til sko. Du nevnte Løplabbet. Har du noe kontakt informasjon på de?

Kunne vært veldig interessant å kjøpt sko gjennom de :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

http://loplabbet.no/index.php?option=com_content&task=view&id=189&Itemid=261

 

Den forteller hvor Løplabbet har butikker. Om du ikke bor i nærheten av noen av disse, så er det vel sannsynlig at det finnes andre butikker som også har samme service, uten at jeg vet det. Poenget er vel å finne en butikk som kan sjekke ut hva slags type sko akkurat din fot og din kropp trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill1978

Tusen takk for tilbakemeldinger og tips. Jeg harsendt mail til butikken i Oslo og håper jeg får mulighet til å reise dit på test.

Hvem vet - kanskje jeg til slutt kan oppfylle drømmen om å gjennomføre halvmaraton?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... å følge programmet som det er link til i Oslo maraton sine hjemmesider. De som Grete Waitz har laget. Jeg begynte i høst på det første delen, løpe 3-4 km, og fortsatte på den andre. Nå er jeg nesten der at jeg kan løpe halvmaraton. Og det har vært helt fantastisk bra hele tiden! Programmet har vært passe overkommelig, det har ikke slitt meg ut eller gjort meg lei. Tvert i mot! Jeg har blitt i så utrolig godt humør av treningen, jeg har gått gjennom en total forandring i psyke, selvtillit, utseende, livsglede, etc etc. Jeg anbefaler det til alle! Jeg trodde aldri jeg var en løper, men det er jeg jammen. Jeg håper med dette å kunne motivere de som leker med tanken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

...på oslomaraton.no. Fin den; har skrevet den ut :D Så er det bare å vite hvor i programmet jeg skal ta fatt... Ser ut til at jeg har kommet uti uke 3 - "for deg som vil trene til halvmaraton". Har nå nettopp kommet hjem fra joggetur med venninne. Vi tok det pent og rolig; småpratet underveis. Tilbakela 11.71 km i følge gpsen. Godt fornøyd med at mila nå er inne :P Også godt fornøyd med at vi tok det såpass rolig; ingen tyning av kroppen.

 

Nå skal jeg ikke jogge før fredag. Tar nok en noe kortere tur da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maraton

Men jeg har en jobb å gjøre ja,,,,

3 km løping, klarte det i fjor høst.

Har en mage somkrangler litt, men skitt au. Skal i hverfall ha intervalltrening.

Høres råflott ut. Sannhente er vel at jeg håper på å klare 1 min jogg- 1,5 gå, osv. Kanskje en av intervallene blir spurt så lenge jeg orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill1978

Kjempebra. Hvis du bare holder ut så skal du se at du opplever fremgang jevnt og trutt!

Skulle ønske jeg kunne henge meg på denne maraton bølgen.... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maraton

3 m er nok litt for lang i et strekk for meg enda, dvs ikke litt for langt, veeeldig for langt. Så jeg var i dag innom på den anbefalte siden til iform. Må nok starte der.

Var på nytt ute med staver i dag. Prøvde meg på intervall på torsdag..

 

For å tenkte positivt: Jeg har startet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maraton

Så spreke dere er.

Klarte å jobbe 5 min i et strekk i går.

Forrige runde klarte jeg 2, så det er fremgang.

Kaller det intervalltrening..

Nybegynnerprogrammet jeg printa ut er studert og vudert, skal prøve uke 3-4 der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spreke dere er.

Klarte å jobbe 5 min i et strekk i går.

Forrige runde klarte jeg 2' date=' så det er fremgang.

Kaller det intervalltrening..

Nybegynnerprogrammet jeg printa ut er studert og vudert, skal prøve uke 3-4 der.[/quote']

 

5 minutter i strkk er jo strålende. Nå er du skikkelig i gang.

Jeg holder meg på 3 minutter litt til. Har en hofte eller noe i nærheten, som krangler littegrann, så jeg får holde det gående, men ikke belaste for mye foreløpig.

 

Ble ikke noe trim i går til tross for at jeg hadde satt opp rask gange og jogging på planen min. Var helt kaputt og sovnet da jeg kom hjem fra jobb og ble vekket av mannen i huset da klokka nesten var 19.00. Likevel satt jeg bare å lengtet etter senga frem til jeg stupte under dyna klokka 22.00. Var redd jeg var i ferd med å bli syk, men alt føles greit i dag, så jeg satser på litt trening i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

... da jeg skal på løpetrening med Ingrid Kristiansen. Det blir spennende! Ikke minst fordi en - kanskje to - kollegaer også skal; de er råspreke.

 

Forrige uke var meget aktiv for min del. Det ble fire joggekvelder og to sykkeldager. Fem mil på sykkelsetet søndag gjorde meg litt stiv og støl på baksiden av lårene, særlig det venstre. Kanskje fordi jeg hadde setet litt for høyt? Min joggetur hjem fra italiensken mandag kveld (5 km) bar demed preg av det noe vonde venstrelåret ned mot mitt korsbåndopererte kne. Jeg har derfor ikke jogget siden mandag. Tatt det rolig, helt rolig tirsdag, og tok meg en 500-meters svømmetur i basseng på onsdag. Nå kjennes låret fint ut, men skal lytte vel til det i kveld på treningen. Krysser fingrene for at jeg ikke kjenner noe smerte :)

 

Nå er det bare 38 dager og noen miutter igjen til Sentrumsløpet; har ikke lyst på lengre tids rolighet med bena, men må jeg, så må jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Kjekt å kjenne at kroppen fungerte mens løpetreningen sto på :)

 

Treningen bestod av flere elementer: Rolig jogging 15-20 min til å begynne med. Så ett minutt med hurtig jogg og roe ned et halvt minutt - 10 ganger. Deretter jogge en 60-70 meter hvor farten gradvis økte. Jogge rolig tilbake. Dette gjorde vi vel en fem ganger om jeg minnes rett. Så fant vi oss en bakke. Løpe hurtig opp, rolig ned - fem ganger. Avsluttet med 10 min. rolig jogg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monarda

Flinke damer! Jeg har ikke akkurat som mål å løpe maraton, men det nybegynnerprogrammet dere hadde funnet kan nok passe for meg også - så det tipset har jeg rappet (allerede skrevet ut det *fnis*) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...