Gå til innhold

Oslo Maraton (halvmaraton)?


Gjest Caddie

Anbefalte innlegg

Kjekt å kjenne at kroppen fungerte mens løpetreningen sto på :)

 

Treningen bestod av flere elementer: Rolig jogging 15-20 min til å begynne med. Så ett minutt med hurtig jogg og roe ned et halvt minutt - 10 ganger. Deretter jogge en 60-70 meter hvor farten gradvis økte. Jogge rolig tilbake. Dette gjorde vi vel en fem ganger om jeg minnes rett. Så fant vi oss en bakke. Løpe hurtig opp' date=' rolig ned - fem ganger. Avsluttet med 10 min. rolig jogg.[/quote']

 

Oi, oi. Jommen har du kommet langt. Jeg er superimponert over deg!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 239
  • Created
  • Siste svar
Gjest charliemor

... er å kunne konstatere at tre uker med trening faktisk gir resultater! Husk at til for tre uker siden var jeg en relativt real sofagris! Hadde ikke jogget på 25 år. (Men riktignok gått en del i vinter). Fant meg et joggeprogram på nettet som jeg gikk for (http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=1211&a=4644). Det er deilig å kjenne at trening gir resultater. Jeg har nå god tro på at jeg skal klare å gjennomføre Sentrumsløpet 3. mai.

 

----

Det jeg forsøker si: Når jeg kan bli i bedre form, er et håp for alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charliemor, du er da langt foran det programmet? Jeg har også valgt det programmet, men tar litt flere repitisjoner pr. gang når jeg først er ute. Men derfra til å løpe såpass lenge i strekk som du gjør, er jo ganske stor forskjell.

 

Jeg tør ikke speede opp prosessen noe særlig. Er litt redd for belastningsskader, ettersom kroppen jo tross alt er litt i tyngste laget.

 

Men............ nå er det jo helg, så da bør det bli mulighet til å teste formen litt hvis bare snøen forter seg å bli borte igjen.

 

Stå på damer........................ vi klarer det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, Sentrumsløpet er 10 km. Og maraton: Det er ennå 36 dager 19 timer og noen minutter til start (jamfør hjemmesiden til løpet)! Du har mao. mange dager å bygge opp formen på!

 

Når det gjelder min speed eller progresjon: Mange er som har advart meg mot å gå for fort frem nettopp pga. belastningsskader, slik du nevner, ninass. Jeg takker for alle gode råd; jeg trenger slike! Selv mener jeg at jeg har gått relativt rolig frem i løpet av disse tre ukene. Jeg er nå i programmet på slutten av dets 3. uke, type jogge 30 min i strekk (http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=1211&a=4644). Så kan det selvfølgelig diskuteres om jeg burde følge programmet som er for øvede; hva med programmet for nybegynnere (http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=1211&a=4643)? Til mitt forsvar der: Jeg har gått mye i vinter, fortere og fortere, lenger og lenger. Kjente at det var ok for meg å hoppe inn i programmet for øvede.

 

Nå skal jeg holde meg til jogging max. tre ganger i uka (denne uka har det kun blitt to + en dag med svømming) + en sykkeltur (må trene opp rompa også frem mot Raumerrittet 6. juni!). Nyter å trene - og nyter fridagene innimellom; kroppen har godt av dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke melde om noen fremgang denne uken. Har ikke vært i form, og har dermed ikke trent skikkelig, desverre. Men..... det skal vel gå greit likevel. Har jo god tid (selv om det ikke føles sånn på formen).

 

Hvor mange følger nå et eller annet løpeprogram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maraton

Har printet ut 2 stk. Prøver å finne ut hvem som passer for meg.

Har vært sykmeldt snart 2 uker pga div mageproblemer, siste dag i dag med 6 antibiotika pr dag ( 2 typer)

Har likevel tatt noen treningsturer.

OG

i dag klarte jeg å jogge 20 min i strekk!!

Fort gikk det ikke, strekiningen var vel bare på ca 2,8 km.

 

I kveld skal jeg se på hjemmesiden til sentrumsløpet.

 

SENTRUMSLØPET!!!

Nå er deltageravgiften betalt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, så flott at du klarte en liten tur da, maraton - 20 min i strekk er jaggu ikke verst ;) Og at du er påmeldt til Sentrumsløpet - ja, er det ikke godt å ha den saken i boks?!

 

Påsken står for døren og vi skal reise bort. Skal ta med meg joggeskoene og se til at det blir noen joggeturer. Vil da være kommet til uke fem i programmet jeg følger (http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=1211&a=4644).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 m er nok litt for lang i et strekk for meg enda' date=' ![/quote']

 

Maraton................... teksten over skrev du 22.03. Da var 3 meter for langt for deg og nå er du påmeldt Sentrumsløpet og har løpt 20 minutter i strekk.

Det må jeg si er noe til fremgang!!!!!

 

:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

... beskriver du som ikke fort, men jeg har regnet på det, jeg: 2.8 km på 20 min = 8.4 km i timen. Jeg synes det er ganske fort, jeg! Og det er over en måned til Sentrumsløpet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maraton

He,he.

Jeg leste at jeg hadde skrevet det.

Lot det stå der jeg.

Litt humor i hverdagen.

 

Nå skal jeg finne frem stavene. Stavgang økter er greit for avveksling.

Da holder jeg pulsen på et jevnt nivå, pluss at jeg får rettet opp kroppen.

 

Er kjempeglad for at jeg fant denne tråden.

Hadde aldri i verden meldt meg på dersom jeg ikke hadde blitt inspirert her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare noen timer til min påskeferie starter.

Joggeskoene er pakket. Jeg skal virkelig bruke disse fridagene fornuftig. Løpe, gå raske turer, spille golf og bruke litt tid på matlagingen for en gangs skyld. Ikke noe hurtigvarianter av mat denne påsken.

 

Jeg håper virkelig at jeg får løpt en del. Ligger skikkelig etter med mitt eget opplegg. Har lastet inn et løpeprogram på iPoden og skal bruke det igjen.

 

Jeg gleder meg til å ha tid til å pleie meg selv i påsken. Håper dere andre også fåt mulighet til å gjøre det dere vil. Vær snille med dere selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg drar bort sammen med min kjernefamilie på søndag - blir borte til fredag. Målet er Island og Reykjavik. Hadde tenkt til å ta med joggeskoene - og gjør det vel - til tross for at jeg kjenner at bena trenger noen dager fri fra joggingen. Kneet, det venstre med nytt korsbånd, skrek høyt under løpetreningen i går. I dag har jeg avtalt fysiotime rett etter påske. Blir fint med noen proffe råd! Jeg satser på å finne meg en sykkel på Island, enten inne eller ute. Eller/og kanskje muligens et svømmebasseng hvor jeg kan svømme noen lengder. Kroppe må være i aktivitet selv om kneet skranter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maraton

Her blir hjemmepåske.

Så det finnes ingen unnskyldning for å ikke trene.

Sykmeldingen går over i ferie. Har fått tidenes mulighet til å legge om kosten og få kommet igang med trening.

Har gått til innkjøp at mye kylling. Så det blir nok kyllinretter i mange varianter.

 

Målet for dagene som kommer er å ta en liten tur i morgen.

Mandag bør det være 30 min uten stopp..

 

Dersom været holder vil jeg finne frem sykkelen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maraton

Det ble ikkeno 30 min jogging i går. I utgangspunktet var bena tunge. Sikkert etter joggetur i snø på lørdag. Hadde også kuttet ut stilongs og vindtett jakk, da blei jeg skikkelig kaldt. Etter 1 min snudde jeg, hentet fotoapparatet, og tok det med meg på en rask gå-tur.

Får prøve igjen i dag. Må nok satse på 12 min-2 min gå- 12 min. Ikke helt som det programmet jeg følger.

 

Det er i motbakke det går oppover, ikke sant??!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikkeno 30 min jogging i går. I utgangspunktet var bena tunge. Sikkert etter joggetur i snø på lørdag. Hadde også kuttet ut stilongs og vindtett jakk' date=' da blei jeg skikkelig kaldt. Etter 1 min snudde jeg, hentet fotoapparatet, og tok det med meg på en rask gå-tur.

Får prøve igjen i dag. Må nok satse på 12 min-2 min gå- 12 min. Ikke helt som det programmet jeg følger.

 

Det er i motbakke det går oppover, ikke sant??!!!![/quote']

Kan nok være litt ambisiøst å fjerne to plagg på én gang i upålitelig vårvær. :)

Etter en dag eller to med hvile er sikkert kroppen klar igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maraton

Du har rett. Var litt ambisiøs når det ang klær, og kroppen har nå fått hvilt seg.

Må innom med litt skryt.

I dag klarte jeg 30 min jogging. Hadde masse klær. Brukte 10 min på oppvarming først. Har funnet ut at det må jeg ialfall.

 

Det er ikke lenge til 3 mai å sentrumsløpet.

Kan ikke si at jeg gleder meg noe.. regner med at det blir flere enn meg som kommer til å gå en del der.

 

Fortsatt god påske til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Har fått meg et par runder på hotellets tredemølle, er det ikke det det heter, en slik gåmaskin?! Første gang jeg har brukt det i mitt liv, men det funket. I dag har jeg jogget 8 km ute i en vakker Islandsmorgen. Det funket fint, men kanskje ikke så rart, det er kun "bortoverbakker" her; ikke opp eller ned.

 

Sentrumsløpet nærmer seg fort! Tenker å gå/jogge løypa på mandag for å få en viss aning hva som venter.

 

Og kneet verker. Blir fint med den fysiotimen til onsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Island, så spennende.

 

Har vært å tittet på løype-kartet. Har på følelsen at det er Oslo rundt.

Begynner-nervene ligge i stadig tykkere lag. Har jo aldri deltatt på noe slikt før.

Regner med at du gir oss en liten rapport ang løpa.?

 

I dag har mannen og jeg var på en 2 og en halvtimes sykkeltur.

Min første tur i år. Tross gelpute og sykkelbukse kjennes det.. og beina er tunge

Uansett var det deilig å få en lang treningsøkt.

 

Tror ikke det blir noe trening i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, da er jeg straks klar for å ta bussen ned til byen og tråkle meg gjennom løypa til Sentrumsløpet. Ville gjerne printe ut kart i går. Fant kun utgaven på hjemmesiden til Sentrumsløpet. Så ble det at jeg brukte noe tid på å ta skjermbilder av hele løypa og sette de sammen i photoshop elements...

 

Om noen vil ha dette bildet, kan dere finne det her: http://home.no/garmin/sentrumslopet.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jepp. I regnvær. Noe usikker på veivalget et par steder, men tror jeg traff sånn nogenlunde. I hvert fall ble distansen 10.03 km :) Startet veldig rolig - brukte staten som oppvarming. Økte noe på etter hvert. Min totaltid ble 58 min og 28 sek. Jeg ligger mao. an til å klare mitt mål, som er max 59 minutter og 59 sekunder :(

 

Løypa - sett fra min Garmin pulsklokke - kan dere se her: http://connect.garmin.com/activity/3526217

 

Ang. løypa: den starter med en oppoverbakke, opp mot slottet. Derifra er det relativt flatt, svakt oppover, mot Frognerparken. Etter det litt ned mot Bygdøy alle - for å løpe denne opp. Fint å ha krefter her! Så er det noe nedover mot Rådhuset. Liten kneik opp mot Egertorget, for så noe ned og bortover mot Folkets hus. Der er det en liten kneik oppover mot, ja er det regjeringsbygget? Så er det veldig grei skuring bort til Karl Johan og rett ned til Universitetsplassen.

 

Kjente at jeg hadde krefter igjen da løypa var unnagjort. Hvordan trene på større fart jevnt over? Nå vet jeg at jeg klarer 10 km/t, kanskje skal jeg forsøke noen turer med 11 -12 km/t?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott å få en rapport.

 

Bør nok får reist inn til Oslo for å titte på løypa.

 

Kan jo ta det samtidig som jeg heter startnummer.

 

Jeg gleder og gruer meg på samme gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja takk, maraton, som skryter av meg :)

Jeg er viss på at også du klarer dette om du er flink til å trene nå de tre siste ukene. Selv er jeg nå der jeg håpet å være 3. mai da jeg startet med joggingen 3. mars. Jeg har jevnt og trutt jogget tre ganger i uka siden den datoen. Det har gitt resultater :(

 

Denne ukas store mål er sykkeltur herifra (Oslo, nesten på Bærumsgrensa) til Galleri Festiviteten på Eidsvoll verk. I følge google maps er det en tur på 67.7 km. Største utfordringen er å forstå kartet... Min lengre halvdel kjører dit. Min sykkel og jeg tar bilen hjem igjen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charliemor, du er utrolig. Rett og slett.

 

Selv tror jeg at jeg må starte på nytt. Det har blitt for lite kontiunitet i løpingen. Får rett og slett sette av tid og ikke minst HOLDE DET.

 

Har en hofte som ikke var helt enig med meg vedr. jogging, men det er ikke noen unnskyldning. Det er ikke den som har skylden for den dårlige innsatsen.

 

Nei................ her er det hodet som må komme i gang igjen, og nå er jo snøen borte her, så da er det virkelig ikke mer å gjøre enn å sette i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg minnes at jeg har lest i et eller annet forum at du har noen fantastiske treningsøkter bak deg - har jeg kanskje lest feil? Uansett, det er ikke dumt å konse om det vi kan gjøre noe med, nemlig dagen i dag og de som måtte komme :)

 

Kjenner jo til dette med verkende kroppsdeler. Hofta di, er det noe du har under kontroll? Selv ser jeg frem til morgendagens fysiotime. Spent på hva konklusjonen blir der. Kan jeg fortsette som jeg stevner? Hva da med smertene jeg nå har konstant? Jeg vil gjerne bli kvitt dem....

 

Om å sette av tid: Jeg har en familie jeg forsøker å ta hensyn til. Legger joggeturene til tidspunkt på døgnet hvor det funker at jeg er borte fra heimen en times tid. To dager i uka gir det seg selv: Hjem fra italienskkurset på mandager og torsdags kveld, trening med Ingrid Kristiansen. Utenom det har jeg tatt noen tidlige joggeturer i helgen, før huset har våknet til liv. Det er dog litt hardt for en som er b-menneske og ELSKER å sove lenge! Liker bedre en sen kveldsjogg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...