Gå til innhold

Oslo Maraton (halvmaraton)?


Gjest Caddie

Anbefalte innlegg

Tittet på resultatlister fra Sentrumsløpet 2008.

Det så jo ut som om alle hadde brukt rundt 1 time.. på 10 km.

Er det noen klasse jeg ikke har fått med meg.

Meldt meg bare på i min egen aldersklasse.

 

Uansett så har jeg jo tenkt at jeg skal få med meg flere løp i år, og at resultatet skal forbedres.

Blir nok ikke halvmaraton i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 239
  • Created
  • Siste svar
Gjest charliemor

Jogg maks en dag i uka den neste måneden, fortinnsvis ikke på asfalt. Sykle gjerne noen turer i tillegg. Ballanser på ballanseputer hver kveld. Så, etter en måned, er kneet bedre? Supert! Er det stadig vondt i forbindelse med jogging/etter jogging? Vel, da er det et aldri så lite hint om at denne form for bevegelse ikke er noe som min kropp higer etter.

 

Jeg har jogget en liten tur i kveld. Og kommer nok til å jogge mer enn en tur pr. uke frem til Sentrumsløpet.... Tenker jeg fikser smerte i to og en halv uke til! Fikk beskjed om at kneet egentlig ikke feiler noe. Slik sett kan jeg alltids leve med smerte i noen få uker til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Charliemor og alle andre.

 

Får håpe kneet ditt ikke skaper for mye krangling. Du har vel rett og slett overbelastet det litt. Så flink som du har vært, så skulle det vel nesten bare være rart om ikke kroppen sa i fra at det skjer noe.

 

Hofta mi er sånn noenlunde under kontroll. Nå som snøen snart er helt borte, kan jeg begynne å bevege meg i skogen og lysløypa igjen. Da blir nok belastningen litt mindre enn å løpe på asfalt. Jeg tar det helt med ro. Opptreningen kan jeg godt bruke litt tid på.

 

Og, ja............... jeg samlet masse trimpoeng i påsken, men da var det ikke noe jogging. Golf, raske turer og litt styrke. Så formen er på oppadgående, nå er det bare å få litt mer fart på beina når det skal trimmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg endelig løpt litt igjen. Eller, jogget, er vel ordet.

Kom meg ut og gikk i rask gange, men fikk løpelyst og tok noen drag. Tok ikke tiden, men følte at jeg lett kunne løpe litt lenger enn forrige gang.

 

Ble skikkelig giret og har lyst til å løpe i dag igjen, men skal ikke det. GR Aktiv kurs i kveld med spinning. Så jogging får bli i morgen eller mest sannsynlig onsdag igjen.

 

Til helgen skal jeg avgårde på 3 dagers 50 års fest, men har tenkt å pakke joggesko og gjøre en innsats der også. Får jeg det til, blir jeg imponert over meg selv, og det har jeg lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Klart du får til en joggetur i løpet av helgen! Finn ut når på døgnet det passer best. Selv fant jeg ut mens vi var i Island, at tidlig på morgene, før sønn og ektefelle var stått opp, var den beste tiden for meg/oss. Fordelen med jogginegn er unektelig den at vi kan jogge fra akkurat der vi er. Slik sett trenger ikke turen ta så innmari lang tid :D

-----------

 

Sentrumsløpet nærmer seg styggfort. 3. mai ... om to uker er "jobben" gjort. Sjekket hjemmesidene til løpet i dag. Startnummmer kan hentes på forhånd, i byen, torsdagen eller lørdagen. Må få til det; vil ikke stresse med å finne nummer selve løpsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 2 uker er det overstått!

Det har jeg også tenkt en del på.

Da blir det å se seg ut neste løp? For jeg har som mål å bli bedre, perse min egen rekord. For det blir jo rekord i og med at jeg aldri har deltatt i løp før.

I går testet jeg meg på hvordan jeg takler 10 km..

ja, ja er ikke direkte inponert nei.

Brukte 10 min på oppvarming, så fulgte 5 min jogg, 5 min gå osv.

De siste 2 km klarte jeg ikke å jogge. Beina begynte å bli støle, muligens pga asfalt.

 

 

Ønsker alle medjoggere en riktig flott tid fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

... at asfaltjogging kanskje ikke er det aller lureste, i hvert fall ikke om bena skranter litt. Så jo, asfaltunderlag kan være en årsak til støle ben, tenker jeg.

Du får ta det pent og pyntlig, maraton. Som du skriver: Ny rekord blir det helt sikkert!

 

Selv jogget jeg en mil på 60 minutter for ca. 28 år siden (mitt siste løp til nå). Og målet er å perse akkurat den tiden.

 

Videre mål? Vel, for meg er det halvmaraton i september - om jeg ser at kneet er med. Hvis ikke, dropper jeg det løpet og konser heller helt og holdent om Raumerrittet 6. juni og Fredagsbirken 28. august. Det er fint å sykle også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet nesten 3 mil i går. Feilberegnet distansen, trodde den skulle være lengere.

"Heldigvis" var det mye vind, som ga meg litt ekstra motstand.

 

I morgen blir det å ta bena fatt igjen.

 

Hvordan går det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Så flott at du ser positivt på motvinder, maraton! Jeg formelig kan kjenne slitet den ga.

 

Min helg - for ikke å si uka som vi er i - er ikke helt gunstig mht. at det nå kun er en uke og en dag til Sentrumsløpet. Poden spiller i korps, og denne helgen er det loppemarked. Tirsdag kveld, torsdag kveld, fredag kveld, lørdag og søndag går med til loppa for min del. Mao. lite tid til joggeturer og sykling. Det ble jogging hjem fra italiensken på mandag samt løpetrening med Ingrid torsdag (snek meg unna loppa noe for tidlige den kvelden...).

 

Har en løslig avtale med to kollegaer om å jogge igjennom Sentrumsløypa tirsdag kveld. Gjelder å ikke tyne kroppen for hardt til uka trur eg. Ønsker ikke for mange vondter på selve løpsdagen :) Så da planlegger jeg jogging hjem fra italiensken mandag (4.5 km), Sentrumsløypa tirsdag (10 km), joggetrening med Ingrid torsdag og kanskje en helt rolig, liten joggetur lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, kun få dager igjen til Sentrumsløpet! Forrige uke ble heller laber mht. meg og jogging pga. loppemarked. Nå er jeg atter i siget. Jogget både til og fra italiensken i går (det ble 9 km totalt). I dag skal tre av oss her på jobben jogge igjennom sentrumsløpløypa. Vi er i heller ulik form, min er vel på midten av oss tre. Antar vi tar det heller rolig - mulig jeg gir på når vi nærmer oss slutten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

I går kveld jogget vi da igjennom Sentrumsløp-løypa, tre kollegaer. Vi var på tre ulike steder mht. hva vi makter av fart. Tok dog følge med hverandre det meste av løypa. De siste 2.5 km sa to av oss "ha det" til tredjemann og la inn et ekstra gir. Tiden ble 57 min og 34 sek. Det er et minutt bedre enn sist jeg jogget igjennom den løypa. Satser på en tid med 56 min og noe til søndag.

 

Så var det maratonen vår i september: Jeg ble litt inspirert av å lese om Team Aktiv. Det koster litt å være en del av det, men 90 % av betalingen går til Aktiv mot krefts arbeid. I går omgjorde jeg da min halvmaraton til å bli en del av Team Aktiv :)

 

Les mer om Team Aktiv og Oslo maraton her: http://www.aktivmotkreft.no/extra.asp?Id=7C681EA8381A4CDC97C3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert. Ja rett og slett imponert Charliemor.

 

Du er en inspirasjon for resten av oss, som ikke har kommet så godt igang som deg.

Jeg har igjen lagt inn løpeprogrammet på iPoden, og satser på å komme igang mer regelmessig enn frem til nå. Det er liksom alltid noe som kommer i veien, og da er jeg ikke flink nok til å prioritere løpingen. Men nå skal det bli andre boller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Takk for positiv tilbakemelding, ninass! Selv tenker jeg ikke på at det jeg gjør er så imponerende.... Jeg har bare bestemt meg for at dette skal jeg gjøre - og så gjør jeg det. Typisk meg: Når jeg først går inn for noe, gjør jeg det 100 %. Det gjelder også godtespising og sofaligging! "Je tek dom ælle sju" for å si det slik :)

 

Tenker du må finne en metode som funker for deg, ninass, mht. trening. For klart, skal du jogge halvmaraton i september, er det ikke til å komme unna at trening må til, jevnt og trutt. Hva er det så som vil funke for deg? Skrive inn i kalenderen hver søndag kveld ukas treninger? Med stor, fet skrift?! Annonsere på facebook? (Jeg legger stadig ut treningsmeldinger der som mine venner kan se). Ja, hva vil funke for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg gruer meg til søndag. Jeg merker bjørkepollen. Er tungpustet så det holder.Låner litt astma medisin fra sønnen, det hjelper.

Uansett så skal jeg ialfall gå igjennom løypa.

Målet har i utgangspunktet vært å delta med nummer på brystet, for første gang i mitt liv ( bortsett fra på skolen)

Jeg vil få en tid jeg har mulighet til å slå senere i år.

Jeg vil også få til 2 løp til i år.

 

Ønsker alle lykke til på søndag om de skal løpe Sentrumsløpet eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, kjenner det kribler i kroppen nå! Og som deg, maraton, merker jeg godt at våren har satt inn. Jeg har dog vært hos lege og fått meg mine faste medisiner: Øyedråper, nesespray, allergipiller og astmamedisiner, både den forebyggende og den som brukes mer akutt (det er Ventolin, det). Propper i meg medisinene hver morgen.

 

Allikevel vet jeg at det er PUSTEN som blir min største fiende søndag. Jeg må forsøke å unngå at astmaen setter inn; da er løpet kjørt. Dvs. når astmaen først trår til, vil jeg være tungpustet resten av løpet. Min lille erfaring tilsier at jeg må starte rolig, kanskje varme opp litt før løpstart, og øke gradvis utover i løpet. Da kan jeg være så heldig å unngå tungpustheten. Gir jeg plutselig full pinne, er det som å si "astma kom til meg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caddie

Masse Lykke til både Charliemor og Maraton.

Vi er med dere i tankene, og gleder oss på dere vegne at dere faktisk får til dette.

 

Jeg var ute å jogget på onsdag og skal avgårde igjen så fort jeg har lest meg gjennom de trådene jeg følger her inne. Det gikk bra på onsdag så jeg er giret på å komme meg ut igjen nå.

 

Håper allergi og astma ikke ødelegger for dere på søndag. Det er vel i alle fall ikke meldt strålende vær, så da blir forhåpentligvis ikke pollenspredningen alt for stor.

 

Blir det for tungt, så lån gjerne det lille jeg har av kondis. Beina er greie om dagen, så bare forsyn dere hvis det blir for tungt. :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Skal ha det i tankene, ninass, at jeg kan låne litt av din kondis om det røyner på!

 

Nå hadde jeg min siste joggeøkt i går før Sentrumsløpet. Fikk streng beskjed av alle på joggegruppa, Ingrid Kristiansen inkludert, at det er et must å hvile noen dager før løp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maraton

Må si at jeg har nerver som ligger utenpå meg.

I morgen skal jeg hente startnummer.

Blir nok mest gåing på meg på søndag.

 

I dag hadde jeg tenkt å sykel tur, det ble hagearbeid istedet.

I morgen blir den eneste trening shopping!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Det er kun 20 timer og noe til start... Har ikke jogget siden torsdag (jamfør alle anbefalinger). Nå sitter jeg ved MACen og lager meg en spilleliste til ipoden, en liste som skal vare i ca. 1 time. Legger inn variert musikk, fra klassisk via marsjer til mer pop-musikk. Tenker det kan være fint å ha musikk som driver meg frem :)

 

Planen for i morgen: Ta buss og t-bane til byen (må ta en omvei ettersom sentrum er stengt for trikk og buss). Være ute i god tid, ca 13.30. Varme opp med rolig jogg, 5-10 min. Kjenne på stemningen. Så starter løpet 14.15. Gå rolig ut, max. 10 km/t de føste kilometerne. Øke etter hvert. Målet er jo å komme inn til en tid rundt 56 min. Når jeg kommer til Stortinget, da er det vel igjen 2.5 km eller deromkring, skal jeg øke om jeg har mer å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maraton

Lykke til!

Jeg har ikke klart å oppnå slik hurtighet som deg.

Synes du har vært og er kjempeflink.

 

Tror at jeg neste år skal kjøpe meg pulsklokke med kilometermåler/gps

Gamleklokka vil være 10 år til året.

 

Sitter her og gruer meg minst like mye som den dagen jeg skulle ta førerkort!

Kvalm, løper på do osv. Nå er tanken, aldri mer.

 

Håper jeg klarer å gjennomføre før de tar ned sperringer osv.

 

Uansett, om jeg kommer meg igjennom eller ikke.

Jeg har kommet over en terskel, jeg løper mer enn før.

Kodisjonen er litt bedre.

Har aldri deltatt i noe med startnummer på brystet.

Jeg vil og tør sette meg nye mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Tenk, dette har vi valgt frivillig! Klart vi klarer fullføre. Selv om vi går hele veien, kommer vi i mål før mørket :)

 

I skrivende stund er min største bekymring om sikkerhetsnålene til startnummeret kommer til å lage stygge hull i min flotte joggetrøye...

 

Frokost er nå unnagjort. Tidlig på en søndag til meg å være. Tenkte rekke liten lunsj før jeg drar til byen i ett-tiden :)

 

Kommer tilbake hit i kveld med rapport fra startnr. 466!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Og godt fornøyd: 53 min 16 sek i følge resultatlisten. Det var bedre enn forventet. Tok det rolig ut fra start. Økte på etter hvert, som planlagt. Alt i alt godt fornøyd. Og går for 4-tallet først, om et år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maraton

Så flott.

Jeg kom laaangt etter deg. 1:20:58 . Nådde ikke helt målet, hadde håpet på å komme under 1.20. Litt ergelig med de 59 sekunder.

 

Likevel er jeg fornøyd..

Jeg klarte nemlig å løfte på meg vond rygg når jeg kledde på meg her hjemme... løftet min ankelsokk opp fra gulvet, knas sa det i ryggen. Heiv innpå paracet og ibux.. Uansett så hadde jeg ikke kommet under 1.15 i dag. Målet for neste løp, bør være å komme på 1.15.00.Blir nok ikke halvmaratonløping i år. Har planer om 2 løp til i år. 1 sånn midt på sommeren, og 1 til høsten.

 

Jeg klarte å gjennomføre.

Har lært meg masse.

For første gange i mitt 48 årige liv så har jeg vært med på en konkuranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg synes du skal klappe deg på skulderen og være fornøyd - du har gjennomført Sentrumsløpet, ditt livs første konkurranse! Så kan vi drømme om bedre tider neste år. Det er godt å ha noen mål! Selv går jeg for halvmaraton i september. Mener jeg skal klare det - er jo "kun" Sentrumsløpet to ganger pluss litt til! Og det er LEEENGE til september, masse tid å trene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maraton

I dag har jeg vært å få massert ryggen min.

Den sokken var jammen "tung" den.

Har gått en liten tur, prøvde å jogge litt, men det gikk dårlig.

Tok noen bilder av naturen istedet!

 

Merker at det er fort gjort å la seg rive med av tider mm.

Målet mitt nå er å bli stødig på 10 km.

 

Selvom tråden her heter maraton/halvmaraton så kommer jeg nok til å titte innom her. For det egentelige målet som ligger laaangt fremme i tid er jo: maraton.

 

Hvordan går det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...