Gå til innhold

Jippi! Jeg er gravid!


Gjest Lillejanne

Anbefalte innlegg

Gjest Lillejanne

Jeg er 6 uker på vei nå og er helt i hundre-og-en! Lurer litt på hva dere andre gjør eller gjorde så tidlig i svangerskapet? jeg vil ikke legge på meg noe særlig og har gått en kilo ned. For å være ærlig vil jeg jo gå ned litt til sånn at magen blir finest mulig uten blautflesk...Er det farlig å spise mindre kcal enn en "normalkvinne på 2000 kcal" f.eks 1500-1700 kcal nå? Vil det utgjøre noe på fosteret om jeg går ned et par-tre kilo nå? Veier 62,2 i dag og er 1,59 høy. Føler ikke at det blir slanking akkurat. Har levd på 14-1500 kcal i perioder før jeg ble gravid. Med tanke på folk som kaster opp og ikke får i seg så mye en gang, så kan vel ikke det gjøre noen skade? Eller når jeg lever på sunn mat i stede for å spise godis... Noen svar eller råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og gratulerer så mye med en liten på vei:)

 

Det er ikke anbefalt å slanke seg når man er gravid, men om du skulle få i deg færre kcal enn du trenger så vil ikke dette gå utover babyen, den tar det den trenger uansett. Men det kan jo tære på din kropp om inntaket er for lavt. Om man går GR kurs anbefaler de å gå en meny opp i svangerskapet for å få i seg nok kcal. Kcal behovet øker med mellom 200-300 kcal per dag så sant du holder samme aktivitetsnivå som du gjorde før du ble gravid. Jeg anbefaler deg å regne ut nøyaktig hvilken meny du skal ligge på slik at du får i deg det du trenger;)

 

Lykke til!:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med baby i magen! Kos deg med sunn mat, grønnsaker og frukt, trim så mye du orker men kjenn etter så du ikke overanstrenger deg. Ikke tenk så mye på slanking, du ligger jo ganske godt an i utgangspunktet, fokuser mer på å holde vekten den første halvdelen av graviditeten. Det er godt å ha litt krefter og noe å tære på etterpå også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 6 uker på vei nå og er helt i hundre-og-en! Lurer litt på hva dere andre gjør eller gjorde så tidlig i svangerskapet? jeg vil ikke legge på meg noe særlig og har gått en kilo ned. For å være ærlig vil jeg jo gå ned litt til sånn at magen blir finest mulig uten blautflesk...Er det farlig å spise mindre kcal enn en "normalkvinne på 2000 kcal" f.eks 1500-1700 kcal nå? Vil det utgjøre noe på fosteret om jeg går ned et par-tre kilo nå? Veier 62' date='2 i dag og er 1,59 høy. Føler ikke at det blir slanking akkurat. Har levd på 14-1500 kcal i perioder før jeg ble gravid. Med tanke på folk som kaster opp og ikke får i seg så mye en gang, så kan vel ikke det gjøre noen skade? Eller når jeg lever på sunn mat i stede for å spise godis... Noen svar eller råd?[/quote']

 

Gratulerer med baby i magen!! Slanking under svangerskap anbefales jo ikke, men som du sier, mange går jo ned litt, så det er nok neppe noe farlig. Men går du opp en meny eller 300 kcal mer enn da du slanket deg vil du sannsynligvis få i deg nok mat til både deg og babyen, og det kan godt hende du vil gå ned litt også. Men fokusere på sunt kosthold og aktivitet er nok viktigere enn å se på vekt.

 

Jeg har ikke vært så flink til nå. Delvis pga kvalme og et kranglete bekken som protesterer når jeg skal gjøre noe. Men nå har kvalmen gitt seg og da har jeg fått kostholdet på rett kjøl igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...