Gå til innhold

Livet er vakkert!


Anbefalte innlegg

Livet i sin helhet er vakkert, og en gave - selv om ikke alle dager, opplevelser og personlige egenskaper nødvendigvis er å betrakte som skjønne hver for seg :P

 

I dag har jeg min første dag på Hold vekten-kurs, så da er det tid for flytting! Nå er jeg et laaaaangt skritt videre på veien mot god helse, sunn og sterk og slank kropp og et positivt, balansert forhold til mat. Hurra for det!!! Jeg har vært her inne og lest på mange av de andre trådene underveis. Takk til dere damer - det har vært moro, rørende og meget lærerikt, og en fin måte å minne seg selv om at det ikke er det å bli kvitt kilo som er det tøffeste - men det å holde dem unna for all framtid...

 

Selv har jeg fortsatt et par kg igjen før jeg tør å satse på at jeg har nådd trivselsvekta, men pr i dag viser vekta kun 500 g over "trivselssona". det betyr at jeg fortsetter med samme meny noen uker til, før jeg våger meg på selveste stabiliseringsprosjektet.

 

Siden jeg meldte meg inn i Vektklubben i juni 2008 har jeg gått ned 11 kg. ikke all verdens på så lang tid, men jeg tror det nettopp er det langsomme tempoet som vil gi meg det varige resultatet og den gode balansen i livet mitt. I 2006 gikk jeg ned 25 kg på 6 mnd, og overgangen til "normalt" kosthold gikk som alle skjønner ikke helt bra. Status i dag: Jeg er 40 år, 165 cm høy og veier 64,5 kg. OG IKKE MINST: den 12. september gifta jeg meg i selvsydd kjole som satt som et skudd :(

 

Yes, livet er vakkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, Vivaebella, både med vektnedgang og som nygift! Og velkommen hit.

 

Tror du er inne på noe vesentlig når du sier at de langsomme forandringene kan være lettere å holde fast på. Både jeg og de fleste her inne kan nok skrive under på det - og som du har lest, må man fortsette å jobbe for dem også.

Men gevinstene det gir er så mange!

Så tvi tvi, dette går nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å bli ønsket velkommen, altså - takk for det :( Skal nok få oppdatert meg litt på de andre trådene igjen også - det har vært hektisk både før og etter bryllup, så det er nesten så jeg følte at "navlestrengen" var kuttet! Men, både navlesteng - altså PC - og morkake - altså dette forumet - er enntakte, så nå blir det nytt og forbedret fokus framover. Håper alle tar min sammenligning i beste mening :P

 

Jeg liker å være på treningssenteret 2-3 ganger i uka, og klarer stort sett å holde meg på 7 TP i uka, noe som i og for seg ikke er så voldsomt mye - men et fint nivå. Noe særlig mer kan jeg ikke forlange å rekke på ei uke heller. Jeg varierer gjerne mellom aerobic, dansemix, aerobox og kondisapparater, og går på ulike styrketimer i sal eller trener for meg selv på apparater. Kjekt med variasjon! I ca 1,5 mnd har øktene vært færre enn ønsket - først pga hektisk (men herlig) innspurt på symaskina etc til bryllup, og siden pga sykdom. Nå har jeg akkurat hatt ei frisk uke, men så er jeg jaggu sjuk igjen!!! Til lege i morgen, og kanskje få gode råd om hva som bør/kan gjøres av trening fram til jeg er helt frisk.

 

Håper alle andre her inne har det fint - jeg gleder meg til å surfe litt hos dere i morgen :)

 

God natt fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en lang dag i går, med akuttime hos legen og deretter på sykehus - det viste seg at det var en litt mer omfattende betennelse enn som så. Det var ingen behagelig dag, men det endte i det minste med sykmelding ut uka, så får jeg bruke tida godt til å roe ned og komme til hektene. Det blir antibiotika ei stund, og det er jo ingen hindring for å trene - men siden jeg har følt meg så sjaber de siste dagene så holder jeg sofaen og venter med hopp og sprett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lykkeønskning, V05, det trengs visst! Det gikk over stokk og stein med det jeg spiste i går. Det blir ei nøktern helg, for å komme på rett spor igjen! Kanskje litt trim i helga også - skal ta det litt med ro pga sykdom, men jeg kjenner fortsatt frykten for å ikke komme igang igjen med trening hvis oppholdet mellom øktene blir noe særlig mer enn 3-4 dager. Løvraking i hagen står for tur, og det er både hyggelig og god trim :D

 

Ønsker dere alle ei gooood oktoberhelg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helga ble for det meste avslappende og fin, med litt løvraking på søndag. Ukas eneste trim... Nå skal jeg strals til legen, kjenner at kroppen absolutt ikke er i lage ennå. Kvalm og svimmel og generelt uvel - men dette kan godt skyldes bivirkninger av medisinene jeg har fått. Så jeg håper på sykmelding noen dager til. Matmessig roet det seg nogenlunde i løpet av helga, og jeg satser på at min kursveileder har rett; gamle (u)vaner kom til overflaten når kroppen ble syk. Så nå jobber jeg for å bli frisk, ved hjelp av rolige dager og sunn mat.

 

Et av helgas høydepunkter var at vi kjøpte kaffemaskin for penger vi fikk til bryllupet (+ litt til... måtte jo ha skikkelik kaffekvern også :D). Nå øver vi på å få perfekt crema på espressoen, og lekkert melkeskum til capuccinoen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ei merkelig uke - og det er i det hele tatt en merkelig start på Hold vekta-kurset. Jeg er fortsatt sykmeldt og ganske slapp, og mangler inspirasjon og tiltakslyst når det hjelder matlaging. Det ble en bakestund sammen med min datter på søndag, og flere av de lekre, små muffinsene havnet i min mage. Alt i alt ligger jeg vel litt over snittet jeg bør ha på daglig kaloriinntak denne uka - men til gjengjeld blir det noen trimpoeng ut av all løvrakinga i hagen! K a a a n s k j e jeg tar en tur på treningssenteret i morgen kveld også - vi får se. Litt av poenget med å være sykmeldt er jo å sørge for å bli frisk. Ta hensyn til kroppens signaler osv... så jeg prøver å kjenne godt etter, og vil helst ikke forlenge betennelsens varighet ved overdreven aktivitet. Men jeg vil heller ikke risikere kilo opp når jeg egentlig skulle klare en kilo ned på disse to ukene. Vel, vel. Det er 1,5 uke siden jeg var på vekta - tror jeg skal våge meg på en snikveiing i morgen, for å se åssen jeg ligger an. Jeg skal rapportere til min kursleder førstkommende mandag.

 

Ha en fin kveld alle sammen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... når du sier det sånn er jeg glad for at jeg veier meg - ikke bare én gang om dagen, men to. (Morgen og kveld.) På den måten så vet jeg iallfall hva som er naturlig variasjon og hva som er usikkert farvann. De eneste gangene jeg ærlig kan si at jeg gruerr meg til å gå på vekta er når jeg har vært "vektløs" i en periode (= ferie). Men selv da gir jo linningen på klærne en viss pekepinn.

 

Håper det ikke blir å ille som du frykter da. Og om det er litt så vet du at det iallfall pleier å gå bedre når man kan trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vektøkning, nei - heldigvis! Litt ned, faktisk, så grønn sone er innen rekkevidde tror jeg. Jeg kommer til å begynne å veie meg oftere igjen - pleier jo det, og synes som deg det er kjekt å ha oversikten over normale variasjoner, Smg. Denne uka har det blitt frokost før dusj - og dermed ingen vits å gå på vekta, har jeg følt. Men nå er jeg straks friskmeldt og måde må og skal tilbake til mine vanlige morgenrutiner. Det blir nok mest godt, selv om rytmen på "fridagene" har vært behagelig.

 

Formen blir stadig bedre, kjenner jeg - så til uka tror jeg nok jeg kan trene igjen. Kanskje ikke gå på de mest krevende puls-timene med en gang, men være i treningsaktivitet noen ganger i uka. Så langt denne uka har jeg nesten 10 TP i lavpuls løvraking :P Deilig med frisk luft og moderat trim på denne måten.

 

God helg til alle dere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men vekta var ikke nådig i dag. 64,9 kg og dermed OPP i stedet for ned. Magen er oppblåst og jeg føler en ikke uventet anger pga helgas smågodtorgie... med mer! Tror syklusen påvirker noe også, iallfall er puppene ømme og noe i gjære!

 

Til helga blir det hyttetur, og rakfiskfestival i Valdres - nam! Det er mye som skjer på kveldene denne uka også, så jeg må nok svinge pisken litt over meg selv for å få trimmet litt også.

 

Jeg ønsker meg selv lykke til denne uka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på vekta hver dag nå, har jeg tenkt. Ikke noen god start på dagen i dag... 65,1 og godt inne i signalrød sone. Usj! Jeg føler meg konstant sliten og sulten, og uansett hvor bra dagen begynner (med havregrøt m/kruskakli og et glass juice) ender den med at jeg må innse at det har blitt 100-200 kalorier mer enn jeg bør ha. Og fortsatt er jeg sulten. Jeg karrer meg igang med en ny dag, mest på trass, kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 63 kilo noen få uker i sommer og det var helt fantastisk. Enig med deg at en ikke trenger å bli tynnere, da blir det bare masse rynker. Jeg har også soner og over 65 er rødt 64 er gult og 63 er grønn. Så nå jobber jeg intenst med å komme ned i 63 for da følte jeg meg virkerlig vel. I dag var jeg 64.4 så det er ikke så lenge til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

64,4 er flott - da er du "nære unna" ja ;) Jeg har nå for sikkerhets skyld fått en skikkelig kink (håper det "bare" er kink og ikke at betennelsen jeg hadde i nedre gemakker har spredd seg til bekken og rygg...) - så trening føles helt feil. Og desverre føles litt-mat og nei-mat veldig riktig! :) Jeg skal nok komme på rett spor igjen - net nytter ikke å piske seg sjøl med anklager for å ikke være framme ved målet, iallfall. Som Piet Hein skrev: "jeg kommer når jeg kommer - i hvertfall ikke før!"

 

Ha en finfin dag på vei mot den grønne, glitrende sone!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en kg opp, og nok ei uke uten trening. Jeg mistrives så VELDIG når det blir slik, og det er bare jeg som har ansvaret og bare jeg som kan gjøre noe med det. Føler meg ikke høy i hatten i dag - ville helst blitt under dyna og fått sjokolade intravenøst ;) Men - her er jeg, igang med ei ny uke. Trening 2 ganger får være målet, og blir det mer er det fint. Denne uka blir også preget av jobb på ugreie tidspunkt, så jeg prøver å ikke stille for harde og uoppnåelige krav til meg selv. Men jeg kjenner jo at innerst inne sveiper jeg pisken over min egen rygg nå, og synes at jeg er motbydelig svak, og at jeg har sviktet meg selv. Som om å straffe seg selv med slike tanker er noe mindre svik... usj og æsj!

 

NÅ ER DET PÅ TIDE Å KOMME SEG VIDERE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...med både flott vektnedgang og giftemål!! ;)

 

Eg er 38 år, 166 cm - dagens vekt 70,4kg...

Håper på å komme ned til trivselsvekt før jul. Har satt trivselesvekta mi til 67 kg, men tankene kverner stadig om å kanskje prøve å gå ned til 63-64kg?!? Er litt redd for å sette trivselsvekta for lavt slik at eg må kjempe for å holde meg i "grønn sone", litt redd for å ha for høg trivselsvekt slik at eg plutselig passerer 70 kg og gir opp....Denne gongen vil eg ned i vekt og bli der!! Er lei av å ta av dei samme kiloane om igjen og om igjen!

 

Kanskje eg skal prøve å gå ned til ca 64 kg og heller oppjustere trivselsvekta til 67 kg viss det blir ein kamp å holde seg på 64kg?!? Eg har ikkje lyst å bli misfornøyd og lei meg når eg faktisk har greidd å ta av 15 kg til no og snart forhåpentligvis 20kg!

 

Vær din egen beste venn - ikkje sei stygge, negative ting til deg sjølv! Nedsyking fører ikkje til noko godt! Gled deg over kva du faktisk har oppnådd - du er nygift, sunn og slank - HUSK livet er vakkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Mollo - jeg er så enig, så enig med deg - både når det gjelder mine og dine utfordringer og mål. Migrenen sniker seg på igjen nå, så den store utfordringen i dag blir å trene likevel - eller nedjustere kaloriinntaket ktraftig hvis smertene forhindrer trening. Alt dette UTEN en eneste negativ tanke om meg selv, og med "briller" som gjør at jeg ser at livet er vakkert - i dag også ;)

 

Lykke til på veien mot trivselsvekta du også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag 02.11.09:

Vekt: 66,1

TP: 0

Inntak: 1546

 

Tirsdag 03.11.09:

Vekt: 65,3

TP: 2,2

Inntak: 1556

 

Onsdag 04.11.09:

Vekt: 64,9

TP: 0

Inntak: 1439

 

Torsdag 05.11.09:

Vekt: 64,6

TP: 1,9

Inntak: 1844

 

Fredag 06.11.09

Vekt: ukjent (på reise)

TP: 0

Inntak: 2619 (gisp!!!)

 

Lørdag 07.11.09:

Vekt: ukjent (på hytta)

TP: 0

Inntak: 2149 (dobbeltgisp!)

 

Søndag 08.11.09

Vekt: ukjent (på hytta)

TP: 0

Inntak: 1747

 

 

Snittinntaket ble på ca 1840 kcal. Minimalt med trim og maksimalt med tullball! Vekta kryper oppover... ikke overraskende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føles så bra å ha trent igjen - en time med dansemix i går var helt herlig, og jammen ble det 2,2 TP av det. Migrenen er også i ferd med å slippe taket, og det ser ut som at kroppen ikke lenger er i forsvarsmodus, for nå minker vekta dag for dag. Deilig når panikken slipper taket, og en ser at de gode rutinene med mat som er bra for hode og kropp er det som funker ;) Snart ute av rød sone nå - for meg er det når jeg veier mer enn 64,5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag 09.11.09

Vekt: 65,5

TP: 2

Inntak: 1378

 

Tirsdag 10.11.09

Vekt: 64,9

TP: 0

Inntak: 1543

 

Onsdag 11.11.09

Vekt: 65,2

TP: 0

Inntak: 1466

 

Torsdag 12.11.09

Vekt. 65,6

TP: 0

Inntak: 1550

 

Fredag 13.11.09

Vekt: 65,3

TP: 0

Inntak: 1767

 

Lørdag 14.11.09

Vekt: 65,5

TP: 0

Inntak: 1871

 

Søndag 15.11.09

Vekt: 65,5

TP: 0

Inntak: 1909

 

Oppsummering: dette er nesten flaut... ikke vanskelig å se en rød tråd her. uka begynner fint med både mat og trim, men det varer ikke så lenge... Gjennomsnittlig inntak er 1640, og det er ikke så aller verst. Men med så lite trim blir det jo for mye likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men det er ikke noe bedre alternativ å gi opp, so here I go again! Jeg ønsker å trene mer, og prøver å få det til denne uka. Ønsk meg lykke til, da, damer - dette burde jo være så lett som bare det nå, men desverre er jeg i en bølgedal og føler meg ganske alene her nede!

 

Håper det går bedre med dere andre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...