Gå til innhold

Trivselsvekta skal beholdes!


Gjest camillok

Anbefalte innlegg

Veldi veldig bra cammilok!

Jo, jeg mener absolutt at leger skal ta det opp, missforstå meg rett. Men jeg mener at når en kommer til legen med et problem skal det være problemet som taes på alvor og ikke sånn, hm, du er overvektig gjør noe med det først.

 

Er nok mer usikker på om leger skal ta så stor del ev oppfølging i vanlige slankesaker, vi har helsestasjoner over hele landet. Det ville være mer samfunnsøkonomisk å spesialutdanne sykepleiere ol til å følge opp overvekt på helsestasjon.

 

Og når det gjelder legen min så har jo jeg selv sagt at det er et problem... etterhver. Ikke første konsultasjon. Og da svarte han, "sier du det, er du så stor da, ja, da veier vi og ser". Jeg jubla. Har jo gått hos lege før som VED første konsultasjon kommenterte det. Han prøvde seg på en morsom måte: ja, vi har visst litt for mye begge to vi, vi får vel ta en sjau nå. Da bytta jeg lege. En ting en i alle fall lærer ved å lese her inne er at det er et kjempeproblem som en tar på alvor.

 

OG det var gøy å se at du gjorde! Dette får du dreisen på!

 

Huff har foreleserlegen virka teit.

 

Bør ikke være redd for legemenn. De er som alle andre. Og kan det jo være ganske morsomt med samme yrke. Er sikkert noen kjekke overleger på Kristiansand;)

Men det er bra du leter bredt. Likte spes godt den med bikinien! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar
Gjest camillok

Da jeg leste innlegget ditt Epler, tenkte jeg: Jaja, fastlegen til Epler, det er jo helt uaktuelt! Men så kom jeg til å tenke på at jeg gjerne vil flytte til Fredrikstad "når jeg blir stor", så kanskje det fins en slags sannsynlighet for det likevel??? :) Hehe, spark bak er notert om kg kryper opp mot 100! Men det gjør de nok ikke, for du er så FLINK!!!

 

Smg: jeg er helt enig med deg, hadde vært noe med høyere avgifter på godis og usunn mat, selvfølgelig mot at sunn mat ble billigere!

 

Jeg er selvsagt også enig i at det virkelig bør tas tak i fedme hos barn. Har en god del venner som skriver prosjektoppgave på dette temaet, så det er nok av interesse for feltet har jeg skjønt! Merkelig det der, selv om jeg ikke er SÅ gammel, kan jeg ikke huske at vi hadde noen tykke unger i klassen... Vi var nok mye mer aktive, ikke noe playstation eller wii da! Husker noen hadde nintendo da, men det fikk vi ikke lov til å holde på med annnet enn ved spesielle anledninger (skjønt jeg var veldig dårlig, og jeg har nok aldri lært meg hvordan man spiller slike spill...). Er redd jeg kommer til å bli en kjip mor med lørdagsgodt og tvungen utetid :-)

 

Steg: er heller ikke sikker på hvor mye leger bør ta del i vanlig slanking, men overvekt er tross alt en stor del av helsa, og det bør tas med på lik linje med blodprøvesvar etc. Man må selvsagt trå varsomt, og henvise til andre arenaer? Grete Roede burde jo nesten få kongens fortjenestemedalje for å ha bidratt til den norske folkehelsa! Ernæringsfysiologer, personlige trenere og helsestudioer generelt kan være gode plasser, men jeg synes likevel at legen bør ta det opp, har man motivasjon? Får man det til? Like viktig, eller viktigere enn medisin mot høyt blodtrykk, mot høyt kolesterol, etc. Og om man ønsker hjelp av legen for å greie kampen mot kg - da synes jeg det burde være rom for det!

 

Sykepleiere kunne selvsagt ha vært en løsning, litt som i oppfølging av gravide; man ser legen en gang innimellom, og resten av tiden har man en sykepleier som tar seg av det aktuelle!

 

Synes bare det er synd og skam at mange av tilbudene man har tilgjengelig angående vektnedgang er DYRT. I helsenorge i dag må man tydeligvis ha en BMI over 35 for å få gratis hjelp mot kg... Hvis man ikke greier det på egenhånd med hjelp av div nettforum som her da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Hmm, skulle liksom spise 1600 Kcal i går. Men det gikk tydeligvis ikke. Registrerte nå, og jeg kom bare på 1275 Kcal, og det med Finnbiff til middag! Tenker nok at det går seg litt til når jeg får begynt å trene igjen, det pleier å hjelpe på lysta på mat! Har vært veldig matlei i det siste, kommer sikkert av at det ble mer enn nok i jula...

 

Legemenn; joda de er nå bare menn de også. Kunne godt ha tatt en sånn en, men det er ikke noe "must"! Og mange legepar jobber altfor mye og tar seg for dårlig tid til å være sammen med ungene sine... Nå skal jeg ikke generalisere, men det er klart at spesielt de første årene har man mye arbeid som ikke følger de gunstigste tidene for familieliv... OG man må vel nesten forsøke å få noen barn rett etter studiene dersom man skal ha noen, vi er jo allerede steingamle i det henseende når vi er ferdige :)

 

Et problem med å være medisinstudent er at gutta ikke akkurat er særlig interessert i dette; typisk nok er at man kommer i snakk med noen, de spør om hva du driver med, man svarer, de sier: Å, da må du jo være veldig smart/ha veldig gode karakterer/det må jo være veldig vanskelig/du leser sikkert hele tiden, deretter får de flakkende blikk og i neste sekund er de borte! Ikke uten grunn at det er flere av mine medstudiner som sier blidt: Jeg går på sykepleien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig- jeg kjenner igjen det der, gitt...

Jeg er sykepleier ( og har senere blitt jordmor som jeg jobber som nå ). Jeg husker hvordan man straks ble litt mer interessant med en gang man sa man var sykepleierstudent :) Merkelig- men noen menn ( eller muligens egentlig yngre gutter ) har "en greie" for sykepleiere. Kanskje de får litt prestasjonsangst når man presenterer seg som medisinstudent? Jeg vet ikke....

 

På min jobb ( føden ) er det opptil flere legepar. De tilbringer nok mer tid på jobb enn gjennomsnittet og flere av de har au pair. Må være vanskelig å kombinere vakter og småbarn, når begge er leger på sykehus.

 

Ha en fin, stabil helg camillok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig at jeg har verdens artigste gode fastleger.

I dette siste års prosess har han vært en VELDIG viktig samatalepartner, ja for det er det han har vært. Han har ikke vært så fokus på vekta men mer motivasjonen min, bekymringene, livet mitt. Og han kjenner meg ut og inn og at og fram, og er jeg litt nedfor når jeg kommer har han fått snudd alt slik at jeg stor ler før jeg går ut. OG det betaler jeg gjerne 200 kr annen hver måned for.

Sist møte før jul hadde jeg oppnådd bedre BMI en han og da mente han at nå måtte jeg være veldig fornøyd, lol:)

SÅ HURRA for FASTELGEORDNINGEN - og jeg håper alle får en fastlege som passer dem og LYKKE TIL med å BLI EN SUPER FASTLEGE cammilok:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Og problemet har vel ikke akkurat vært å få i seg nok kcal... Fikk servert herlig tapas, så det har blitt foccacia, kjøttboller i tomatsaus, kyllingsalat, en slags valdorflignende salat, lefse med spekeskinke og salat, etc. Var shillingboller, kringle og brownies også - og syntes jo at jeg måtte smake på alt når de hadde gjort seg så i flid med det... Tok bare en bitteliten bit brownies (har jo smakt det før... :)), kringla var fantastisk (hemmelig oppskrift tom) så der ble det et litt større stykke, og jeg tror det ble kremt: 5 shillingsboller til sammen i går/natt/dag. Sukk, jeg har et problem med gjærbakst. Det går liksom ikke an å la være å spise det når det står fremme. Samt en del øl... Jaja, meget hyggelig var det i hvertfall :-)

 

Har nå lagt inn maten, endte på sånn ca - 2900 Kcal. Og jeg forsynte meg relativt lite både av mat og kaker sånn i forhold til mange, lurer på hvor mye jeg hadde spist om dette var for ett år siden? Ikke rart man blir overvektig...

 

Vet ikke ennå hva slags lege jeg har lyst til å bli, har jo noen år til å finne ut av det! Akkurat nå står det mellom: gynekolog/fødselslege, psykiater, allmennlege eller plastikk kirurg... Vidt spekter der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

1220 Kcal i dag. Får ikke ned noe mer. Men sov lenge da, så et måltid ble liksom "borte" der... Og var fortsatt ikke sulten etter gildet i går...

 

I morgen derimot: da blir det skole fra 08.30 til 16.00, så da blir livet tilbake til normalen igjen.

 

Og jeg SKAL trene 2 ganger denne uka. Basta. På tross av fortsatt oppgave skriving og ballkjole sying :-) Jeg gleder meg faktisk skikkelig! OG - det er nå bare 4 minus i Trondheim! Herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Herregud, slitsomt å skulle jobbe fra 8-16 og deretter med prosjekt. Jeg vil bare sove.

 

I dag var det felles lunsj på skolen, og den var altfor sent... Kan ikke gå fra klokka 07.30 (frokost) til kl 13.00 uten mat. Spiste riktignok en banan klokka 10.30, men det medførte bare at jeg langet innpå som en sulten ulv da maten endelig kom. Drakk en dl eplejuice, spiste 3 brødskiver, en med philadelphia ost og to med norvegia. Kunne vel ha vært en verre utskeielse, men jeg hadde mer lyst på mitt eget hjemmebakte brød og oppskårene frukt til lunsj (men tror ikke det var lov til å spise noe annet, det var en slags samarbeidsoppgave...)

 

Vekta i går går var forresten 62,5 kg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Sitter nå på levanger og jobber med prosjektet! Veilederen skulle en tur i et møte, og etterpå skal vi jobbe mer med prosjektet sammen. Blir nok sent før jeg kommer meg hjem, er litt bekymret for at jeg ikke har med meg nok mat... Men litt sult dør jeg ikke av, får bare holde ut! Tipper jeg er hjemme i 6-tiden eller noe sånt... Spiste lunsj nå litt før ett, har fortsatt litt frukt igjen som jeg får spe på med utover :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Vekta i dag var 62,1 kg. Pussig. Ja, da er jeg vel i boks da???!!

 

I går ble inntatte kcal ca 1500.

 

Nå skal jeg straks løpe (eller strengt tatt sykle) avgårde til TRENING!!!! Ja dere så rett, nå skal jeg trene for første gang siden november/første halvdel av desember. Husker ikke helt når det var, men det er uansett leeeenge siden!

 

Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, jeg har surret litt. Trodde at du studerte i Oslo. Så jeg skal ikke uttale meg om legegutta i Trondheim. Men jeg går jo ut i fra at de er like ok. Huff ja, vi må nok bare leve med at endel gutter ikke setter lang utdanning og kariære så høyt. Men det skjer mye. Og jeg kjenner stadig fler gutter som setter pris på velutdannede jenter. Min mann har virklig forandret seg i løpet av årene. Nå sier han rett ut at han faller mest for steke smarte jenter. Jeg håper alle vi jenter kan velge det vi ønsker og bli respektert for det. Jeg tror at de som ønsker å være hjemmeværende og ikke har så abisjoner i arbeidslivet har like stor problemer med å føle seg akseptert. Jeg tror at alt har med innstilling å gjøre. Tror man ikke at man er atraktiv så blir man det ikke. tror man at man er atraktiv så sker det i alle fall mye mer.

Flott at du er igang med treningen igjen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

har jeg hatt i det siste... Har følt litt på at jeg ikke har hatt helt kontroll med inntaket i de siste dagene, har jo over lengere tid nå sovet til langt på dag og følgelig ikke hatt behov for like mange måltider som normalen... Og nå som jeg har vært på skolen fra tidlig, og holdt på til sent har jeg hatt behov for registrering. Men nettet har ikke fungert og jeg orker ikke å sitte på skolen utover kvelden. Basta.

 

Veide skyhøye 63,7 kg mandags morgen, lørdagen var jo balldag og inntaket lå sikkert oppi 3500 eller noe sånt, og rød periode hadde meldt sin ankomst. Pluss at jeg var støl etter joggetur søndagen (blir alltid tyngere når jeg er støl). Er nede på 62,4 kg igjen nå som dagene har gått, så da har vel sikkert maten vært grei selv om jeg ikke har fått registrert!

 

Har blitt utsatt for mange fristelser på matfronten i løpet av uka, men har greid å holde meg til 2 sjokoladetrøfler (de stod fremme i 2 HELE DAGER) og 5 smågodt ting. Mer smågodt, kjeks og kaker har vært blandt de daglige fristelsene... Så jeg tror nok at jeg må si godkjent her :D Helga kommer til å gå med på prosjektskriving uansett, så det blir ikke noen utskeielser der!!! Har bestemt meg for å få presset inn en treningsøkt lørdagen, selv om jeg vet at rent tidsmessig så burde jeg latt være...

 

Det blir bedre tider i månedsskiftet! Heldigvis!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Takk epler! Har faktisk følt meg riktig så flink! Og det har ikke vært så ALTFOR vanskelig heller. Tror jeg kan leve livet mitt sånn :-)

 

I går ble det 1789 Kcal, og en gåtur på omkring 40 min, så da havner jeg igrunn på 1600. BRA! I dag blir det 1509, skal holde på litt til og synes det er greit med rom for et eple om jeg blir sulten senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Har vært mer eller mindre slått ut med migrene i går og i dag, ikke akkurat festlig. Har så mye å gjøre at jeg prøvde å ignorere det totalt i går kveld, men det betalte seg i dag - pleier sjelden å ha migrene mer enn en dag. Nå MÅ jeg få ned stressnivået og opp treningsnivået, har i snitt hatt migrene 1 gang i måneden siden november, jeg VET at dette kommer av for høyt stress og for lite trening. Puh, snart, snart...

 

Har koooost meg med en stor skål med fruksalat, nammenam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Funderer over en ting: nå i dag var jeg 62,4 kg på vekta igjen, var jo nede i 62,1 her onsdag i forrige uke eller noe sånt. Men så kom noen dager med høyt inntak og jeg bikka 63. Lå jo på 12-1300 Kcal i 1,5 uker etter nyttår, og føler at jeg må ned dit hvis jeg skal få av meg utskeielsene. Hmf, synes det er vanskelig. Jeg vil jo være på 1600 til den 1. feb, 1700 15. feb, 1800 1. mars. 15 mars vil jeg være i balanse - 1800 (tror det er sånn ca forbruk uten trening) hvor treningskaloriene går med til fest og fjas!

 

Nå skal jeg ut å løpe ;) Gleder meg!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Hvis jeg ser tilbake ett år, ville jeg aldri ha trodd at jeg skulle glede meg i forkant av en løpetur, kose meg underveis, og ikke minst - løpe i 3 kvarter uten noe som helst behov for å avslutte (løypa var ikke lenger) i et helt greit tempo (10 km/t)!

 

Joda, var vel 5 min sammenlagt hvor jeg hadde hold og dermed litt vondt, men synes ikke sånt gjør noe lenger, det går jo over :-)

 

Da jeg startet med slankinga hadde jeg to mål:

1 - ned i vekt til trivselsvekt

2 - bli glad i å jogge

 

Jeg HAR nådd begge, og jeg vet jeg må JOBBE for å ha det sånn resten av livet. Tror nok det blir Oslo halvmaraton i høst, greit å ha noe å måtte holde formen i like for ;) Men siden jeg liker både trivselsvekta og løpingen, så har jeg trua på det her :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Vekta har bikka 62 kg de siste to dagene :), da er jeg definitivt erklært HVer!!!!

 

Løping ja - har kikket rundt på nettet og funnet div treningsprogram frem mot halvmaraton. Ser ut til at jeg er i god nok grunnform til at jeg må ta sikte på 11-12 ukers opplegg i forkant. Så da tenker jeg at jeg jogger litt etter lysten utover våren, så begynner treningsopplegg for alvor i sommer! Har jo tross alt avtalt å løpe en del med hun ene som jeg skal til Kristiansund med, så det blir nok greit med løpetrening på vårparten har jeg følelsen av :-)

 

Innlevering fredag - puh, tror jeg kommer i mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest camillok

Nå har jeg ikke skrevet her inne på en god stund, har vært vanvittig opptatt i det siste. Vekta har krøpet godt ned på 60-tallet, men tipper nok jeg er oppe på 61 igjen etter kveldens utskeielser.

 

Kjenner at jeg har litt dårlig samvittighet, har vært på bursdag/avskjedsfest og fått i meg 3 store stykker pizza, 2 stykker brownies med litt is, et stykke hjemmelagd karamellpudding, 6-7 never med ostepop og sikkert 75 g smågodt i tillegg til 6 0,33 øl. Herremin. At det går an å spise såååå mye :P

 

MEN: siste kveld i Trondheim, det var bursdag og jeg hadde bestemt meg på forhånd at jeg skulle spise akkurat det jeg ville. Så jeg føler meg litt tullete som har dårlig samvittighet. Noen slike dager innimellom byr livet på, og det var jammen koselig med gode venner (som jeg ikke kommer til å se på lenge) og grad prix.

 

I morgen drar jeg til Kristiansund, og blir borte i 4 måneder. Blir en mye mer aktiv hverdag enn jeg er vant til, så det bør gå ganske greit å holde vekta. Men kjenner litt panikk for å ikke skulle ha med vekt - det gjelder både personvekt og kjøkkenvekt. Hvordan skal det gå? Kjenner virkelig at jeg er avhengig av den vekta nå i en forholdsvis kritisk fase av vektendringen. HJELP!

 

Har pakket masse treningstøy og masse turtøy, så jeg satser på høy aktivitet fremover .-) Gleder meg skikkelig til det! Etter en god start på uken med 2 treningsøkter ble jeg syk på onsdagen og har vært ganske dårlig. Begynner å bli så smått bedre nå, så jeg satser på full recovery til mandagsmorgen med møte med nytt sykehus og masse nye folk!

 

PS: Målebåndet skal med, får innføre målebåndsrituale hver morgen i stedet for vekt. Bør jo kunne fungere det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Hei camillok, hvordan går det med deg og målebåndet i Kristiansund? Får du tid til trim og tur? Og klarer du å spise fornuftig uten kjøkkenvekt?

 

Lykke til i hvert fall!

 

Klem fra fabeldyret :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med hilsen fra deg! Jeg har vært inne og tittet hos deg, men er sykt travel akkurat nå, og har ikke fått hilst :-S Skal nok få litt bedre tid etterhvert bare vi kommer litt mer inn i rutinene her!

 

Mangel på kjøkkenvekt går vel forsåvidt greit, men jeg synes det er veldig vanskelig når jeg nå må spise en del matvarer som jeg ikke er vant til å spise, og som jeg aldri har veid. Kneipbrød f.eks - hvor mye veier egentlig en skive? Skal jeg ha 2 skiver til frokost? Jeg har virkelig ikke peiling. Pusher stadig på sunn middag, men merker at det kommer til å bli hardt. Enten må jeg melde meg ut av fellesmiddagene, eller så får jeg bare bite i det sure eplet eller noe sånt. MEN: nå skal det være sagt at alle skjønner at jeg ikke er keen på å rase opp i vekt igjen etter ett års arbeid, og at jeg er ekstra sårbar for vektoppgang nå. Så de prøver å strekke seg litt i min retning for at jeg også skal kunne være med!

 

I dag har jeg vært kjempeflink, spist mellom 1700 og 1800 Kcal. Dagene er jo mer aktive enn jeg er vant til, så det tror jeg går greit. I morgen blir det fest, så da går det nok med noen alkohol kalorier - det hører jo med i sosialiseringsprosessen på en ny plass og er uunnværlig :( Så da blir det 1 time spinn + beintreining før fest - skulle gi rom for det meste av drikking egentlig... :D

 

Målebåndet viser 2 cm mer enn vanlig, men tror det er på grunn av problemer med å gå på do... Skal jo ikke være mer enn 67 selv om jeg mot all formodning har lagt på meg 2 kg... Nå er jeg altså 68 cm mot mine vanlige 66 (65,5)

 

Nei dere, dette her er virkelig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Hehe, jeg liker å følge med :( Liker å tenke på at andre "ser over skuldra" på meg, så kanskje jeg tar litt bedre valg, og da gjør jeg det samme med andre.. Er vel det som er litt av poenget med dette forumet!

 

Vanskelig når man ikke er vant til å gjøre valgene på øyemål, og nye matvarer dukker opp. Men det skal sies at utrolig mye info finnes på internett. Gjelder vel bare å la være å stappe magen altfor full, og prøve å spise minst av det man vet eller forstår at er skummelt for vekta! (Forøvrig pleier en skive brød å veie 30-40 gram, avhengig av hvor tykk du skjærer den..)

 

Men det høres jo ut som du klarer deg bra. Jeg tror at målebånd-metoden vil fungere ypperlig. Kanskje blir man mindre stresset av det enn av vekta, det er jo vanskeligere å se de to-trehundre grammene opp og ned i forskjell. Uansett er det det samme som for vekt: Det er trenden som teller, ikke enkeltmålingene..

 

Ha en super fredag, snart helg. Og kos deg på fest, det går definitivt an å være med på moroa selv om man skal holde vekten!

 

Klem fra fabeldyret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...