Gå til innhold

Siste nytt om den nye dagboken i Vektklubben


Gjest runelud

Anbefalte innlegg

Gjest mjaubeibi

Jeg har gått lenge på GR-kurs og synes det er rart at GR aldri har spurt meg (eller, brukerne da) hva jeg savner og ønsker på vektklubbens sider. Jeg jobber nemlig delvis innen webdesign/funksjonalitet og har flere meninger jeg gjerne skulle delt med GR før dere satt i gang med omstruktureringen eller hva man nå skal kalle det.

 

Kanskje har dere hatt en fokusgruppe? Eller åpnet for slike tilbakemeldinger uten at jeg har fått det med meg?

 

vi har hvertfall fått beskjed på kurset vårt at prisene stiger og rabatter faller bort fordi disse nye nettsidene (som viser seg å bare være arbeidsboken for registrering av mat og trim) og det nye kursmateriellet har kostet så masse penger.

 

Nå synes jeg egentlig at den største endringen som faktisk har blitt gjort er i det visuelle uttrykket. Men kanskje vil det fortsatt komme endringer i funksjonaliteten?

 

Har dere for eksempel tenkt å videreføre det nye designet til HELE vektklubben.no, slik at man får en helhetlig opplevelse som bruker? Nå føles det ganske schizofrent å legge inn vekt og mål og mat og trening.

 

Har dere tenkt å gjøre oppskriftsbasen (den som ligger nederst til venstre på forsiden) litt mer brukervennlig ved å for eksempel gjøre den søkbar? Nå er det jo slik at om man f.eks. vil finne frem til oppskriften på hverdagslapskaus, klikker man middag -->kjøtt og så må man bare HÅPE at hverdagslapskaus er en av de tilfeldig utvalgte kjøttrettene siden finner for godt å vise. Den viser bare et lite utvalg, uten at man kan se alle oppskriftene eller søke seg frem? Latterlig:)

I tillegg er det rart at ikke bilder og titler er klikkbare, at man MÅ klikke på "les mer" for å komme seg inn i oppskriften- rent intuitivt klikker man jo på tittelen "hverdagslapskaus" eller bildet. Knotete å manøvrere seg ned til lille "les mer".

 

Et siste hjertesukk: for oss som er opptatt av å være nøyaktige er det fryktelig irriterende at ikke alle oppskrifter kan gjøres enklere å måle. "1 porsjon pølser og rotmos" er ikke så lett å måle. I stedet for 1 porsjon hvit saus, hvorfor kan dere ikke gjøre det slik at man kan legge inn dl eller gram? Nå må man jo måle mengden hvit saus og så dele tallet man får på 4. Altså helle sausen fra gryten over i en bolle man kan veie eller i et litermål. Skitner jo ut halve kjøkkenet for å få nøyaktig oppmålt middagsporsjoner!

Og så gjør det det lettere hvis man feks vil lage den rotmosen i en annen sammenheng, feks som tilbehør til pinnekjøtt, og ikke middagspølser. Nå må man lage rotmosen, veie alt sammen i en skål, dele på 4, veie opp en fjerdedel etc. Hadde man visst at 100 gram rotmos er 75 kcal kunne man bare lagd den hersens rotmosen og forsynt seg som vanlig! (dvs at man veier alt direkte på middagstallerkenen)

puh. Håper det kom frem hva jeg mente :)

 

Jeg bare....hadde så innmari store forhåpninger til denne omleggingen og ble så skuffet når så mange ønskede endringer manglet.

 

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Er forsåvidt litt enig med mjaubeibi i det hun skriver, jeg liker veldig godt den nye matregistreringen, men jeg regner med at resten av sidene er under opprusting også? Ser at jeg gikk mitt første kurs på internett i 2004 og sidene har vært like siden den gang - 6 år er leeeeenge i nettsammenheng.

 

Og jeg ønsker meg også en shinings på forumet - flere funksjoner tilgjengelig hadde vært fint (lenkingen er "inte klok" som svenskene sier :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Fin ny versjon av Vektklubben. Skjønner det er noen startutfordringer, men det blir sikkert veldig fint etterhvert.

Jeg jobber på mac og har Safari.

Ser i artikkelen hvor dere forteller om den nye web designen at man også får en bedre oversikt over behov kontra hva man har oppnådd, samt så ser jeg en illustrasjon av to epler, ett rødt og ett grått. Jeg finner ikke ut hvor jeg får opp dette. Kan noen hjelpe meg?

Takk

 

Rupert

10 kg done, 7 more to go

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Fin ny versjon av Vektklubben. Skjønner det er noen startutfordringer' date=' men det blir sikkert veldig fint etterhvert.

Jeg jobber på mac og har Safari.

Ser i artikkelen hvor dere forteller om den nye web designen at man også får en bedre oversikt over behov kontra hva man har oppnådd, samt så ser jeg en illustrasjon av to epler, ett rødt og ett grått. Jeg finner ikke ut hvor jeg får opp dette. Kan noen hjelpe meg?

Takk

 

Rupert

10 kg done, 7 more to go[/quote']

 

Jeg tror at du må gå på kurs og få en kode av kurslederen din for å få opp eplene og enkelte andre ting. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du må gå på kurs og få en kode av kurslederen din for å få opp eplene og enkelte andre ting. ;-)

 

ER på kurs... og registrerer så alt ok... men lurer på om ikke dette har noe med mac versjonen av web; safari...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Jeg ser det har blir spurt om dette tidligere i tråden' date=' men jeg finner ikke noe svar.

 

Hvordan redigerer man egne matvarer? Har lagt inn kaloriinnholdet på en matvare, men skulle gjerne lagt til mer.[/quote']

 

Er det kommet svar på denne? Jeg lurer også, jeg vil endre/slette noe jeg har lagt til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker det hadde vært enklere å registrere egen rett. Slik det er nå må du regne ut kcal pr 100g i ferdig rett, og det er ikke enkelt med all den utregninga. Jeg har funnet ut at man kan lage retten i et annet program feks mat på data og bruke infoen derfra til denne registreringen, men dette er litt tungvint. Ønsker også at samtlige retter fra kokebøkene lå inne som hel rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione

Jeg planlegger neste ukes meny i hodet, men det må visst bli der, og ikke i skjemaene til "mat og trim", for i dag lørdag finner jeg bare morgendagen på det som ligger frem i tid. Neste uke vises vel i morgen, men jeg skulle ønske jeg fant de kommende dagene tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Jeg planlegger neste ukes meny i hodet' date=' men det må visst bli der, og ikke i skjemaene til "mat og trim", for i dag lørdag finner jeg bare morgendagen på det som ligger frem i tid. Neste uke vises vel i morgen, men jeg skulle ønske jeg fant de kommende dagene tidligere.[/quote']

 

Nei, se der, der fant jeg dager frem i tid på en pil-meny ovenfor dagen i dag. Bra. Det var bare på en annen plass enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nå trodde jeg et øyeblikk at matsøkefunksjonen var casesensitiv, men det må være noe annet som roter det til. Jeg taster Go' d for å få opp frokostblandingen, men da får jeg bare opp en variant. Det endrer seg om jeg skriver Go' D eller Go' d og trykker jeg bare God får jeg opp ett treff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Jeg går på GR kurs her lokalt og bruker min Abok daglig. Hadde først meny 2, men kurslederen min mener jeg kan gå ned til meny 1. Hvordan kan jeg endre detter i Aboken, altså endre fra meny 2 til meny 1..?

 

(nå sørger jeg bare for å ligge på 1300 selv, men hadde vært fint i forhold til #kcal pr måltid å få mer oversikt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Avansert sortering av alternativene

Funksjonaliteten for å hente forslag til matvare basert på det man har skrevet inn er rask, og det er bra. Det som ikke er så bra er at den sorterer slavisk på alfabetet basert på den første bokstaven til hele termen som søkeordet forekommer i. Hvis man f. eks. søker på "tomat" så kommer det omtrent 50 forslag sortert foran tomat, fordi grønnsaken begynner på "t". Hvis det er mulig, hadde det vært topp om søkemotoren kunne justeres til å prioritere relevans høyere enn ren alfabetisk ordning, slik at de treffene som samsvarer mest med søkeordet/søkefrasen kommer øverst.

 

2. Mindre frase-avhengighet

Hvis man søker etter matvarer med en bestemt frasering er det lett å gå seg vill. Et søk på "leverpostei" vil f. eks. gå glipp av "Vita hjertego' ovnsbakt postei". Opplever at noen matvarer har synonymer som avhjelper dette, men ikke alle. Forstår at det må være en kjempejobb å gjette seg til hvordan folk assosierer matvaretype fra merkenavn, men noen ganger er det direkte tungt å finne fram til enkelte matvarer. Hadde det i steden vært mulig å gjøre søkeordene uavhengig av rekkefølge? Ta eksempelet over; søk på "vita postei" gir ingen treff fordi ordene i mellom mangler...

 

3. datakvalitet

Dette jobber dere sikkert med kontinuerlig. Tenkte bare jeg skulle si fra om noe jeg har funnet. Noen av AXAs kornblandinger er registrert som "Go'dag ..." andre som "Go' dag ..."; mellomrommet skiller.

 

4. Administrasjon av egne matvarer

Som mange allerede har sagt, savner et grensesnitt for å redigere/slette egne matvarer.

 

5. Avkrysning for hjertemerke i egne matvarer.

Ønsker meg en liten sjekkboks for hjertemerke i beskrivelsen av egne matvarer, slik som for "er grønnsak".

 

6. Klikk vs. tast

Innlegging av matvarer krever mye skifting mellom mus og tastatur. Jeg ønsker meg at mer av innleggingen kan foregå uten musa, og tenker på et par helt konkrete ting:

- når matvare er valgt, må man klikke i feltet for antall gram. Cursor burde havne der som standard.

- Når antall gram er lagt inn, burde "enter" fungere for å ferdigstille innlegging av den matvaren.

- Cursor burde havne tilbake i feltet for "legg inn..." som standard etter innlegging av matvare.

 

Alle erfaringer så langt er gjort med Internet Explorer 7 og 8. Ser ingen forskjell i funksjonalitet mellom disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er mild og lett blåbæryogurt nei-mat? 95 kcal pr 125 gram skulle da være akseptabelt..

 

Den inneholder 11,6 g sukker pr. 100 g vare. Det er derfor den heller ikke har noe nøkkelhull merke.

 

Det er mer enn 10 g sukker per 100 g yoghurt. Antall kcal er ikke avgjørende for om en matvare er NEI mat. Det er innhold av sukker og/eller fett som avgjør om matvaren bidrar på en positiv måte til din kostsammensetning. Det betyr at denne yoghurten får mesteparten av kcal fra sukker, så derfor er den ikke noe positiv. Matvarer for daglig bruk bør ha mindre enn 10 g sukker pr. 100 g vare og mindre enn 10 g fett pr. 100 g vare - da er det EKTE magert og lett! :P

 

-innen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle dere som kommer med mange gode forslag til den nye registreringen.. Jeg tror kanskje dere vil få mer svar av å sende til Support (se nederst til venstre på siden her inne). Det virker ikke som de svarer i denne tråden lenger. :P Man får alltid svar når man sender til Support, jeg har hvert fall alltid fått det.

 

-innen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle dere som kommer med mange gode forslag til den nye registreringen.. Jeg tror kanskje dere vil få mer svar av å sende til Support (se nederst til venstre på siden her inne). Det virker ikke som de svarer i denne tråden lenger. :P Man får alltid svar når man sender til Support' date=' jeg har hvert fall alltid fått det.

 

-innen[/quote']

 

Dette tror jeg du har helt rett i :P Men etter min mening er det deres ansvar å følge opp denne offisielle tråden (å følge opp hele forumet forsåvidt), spesielt siden de selv har startet den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg du har helt rett i :( Men etter min mening er det deres ansvar å følge opp denne offisielle tråden (å følge opp hele forumet forsåvidt)' date=' spesielt siden de selv har startet den :D[/quote']

 

Hei!

Denne tråden har aldri vært ment som en support-funksjon.

Her er det meningen å komme med ros og ris + at dere brukere kan hjelpe hverandre.

 

Har du tekniske problemer eller problemer med å skjønne bruken av ABOK er support tingen - link til support finner dere nederst i venstre meny.

 

 

Mvh

Grete Roede-teamet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Avansert sortering av alternativene

Funksjonaliteten for å hente forslag til matvare basert på det man har skrevet inn er rask' date=' og det er bra. Det som ikke er så bra er at den sorterer slavisk på alfabetet basert på den første bokstaven til hele termen som søkeordet forekommer i. Hvis man f. eks. søker på "tomat" så kommer det omtrent 50 forslag sortert foran tomat, fordi grønnsaken begynner på "t". Hvis det er mulig, hadde det vært topp om søkemotoren kunne justeres til å prioritere relevans høyere enn ren alfabetisk ordning, slik at de treffene som samsvarer mest med søkeordet/søkefrasen kommer øverst.

[/quote']

 

 

Hei Storfot, og takk for mange gode innspill og forslag.

Jeg svarer deg i flere omganger her:

 

Dersom du skal legge inn TOMAT er det riktig at du må bla veldig langt for å finne den i listene - siden T er langt nede i alfabetet . En enkel måte å få TOMAT høyere opp på listene, er å merke den som FAVORITT. Det gjør du enkelt ved å klikke på den tomme "stjernen" foran TOMAT når du har registrert den. "Fylt stjerne" betyr favoritt, og favorittene dine kommer øverst når du søker. Et nytt klikk på den fylte stjernen fjerner tomat fra favorittlisten din.

 

Mvh oss i

Grete Roede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...