Gå til innhold

Siste nytt om den nye dagboken i Vektklubben


Gjest runelud

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi starter en tråd her nå, hvor vi i Grete Roede kan oppdatere dere med info om den nye dagboken. Samtidig kan dere gi hverandre råd og tips om bruk av sidene.

 

Vi har jo hatt en tøff start og endel brukere som har fått feil når de har brukt sidene. Vi feilretter hele tiden nå, og må bare beklage at det ikke var 100% bra ved lansering.

 

Samtidig vil vi få rette en stor takk til de som har sendt oss rosende ord om de nye sidene og like stor takk til de som har varslet feil og på den måten hjulpet oss med å bli kvitt dem.

 

Dagene fremover skal bli brukt til å gjøre den nye dagboken sikrere i drift, og å utvide innholdet i matvaretabellen. Etterhvert kommer vi også til å be om hjelp til å få forslag til matvarer som vi bør legge inn.

 

Allrede i morgen skal vi legge ut en kortfattet bruksanvisning.

 

Dette skal bli bra!

 

Hilsen Grete Roede-teamet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Her er en tekst som ligger ute i Vektklubben nå. Den gir dere litt info som kan være nyttig å lese før dere tar i bruk den nye dagboken.

 

Vektklubben har åpnet igjen etter oppgradering til en mye bedre dagbok.

 

Dessverre har vi hatt (og har fremdeles) noen tekniske problemer som vi jobber hardt for å løse. Les mer om dette før du begynner å bruke dagboken.

 

Vi beklager!

 

 

 

Den nye versjonen er - som tidligere - gratis for alle brukere. Men de som går på kurs eller internettkurs, har en del viktige tilleggsfunksjoner som f.eks:

 

- Energifordeling som viser inntak av proteiner, fett og karbohydrater sammenlignet med anbefalte verdier.

 

- Oversikt over hvor mye melk, frukt og grønnsaker som er spist sammenlignet med våre anbefalinger.

 

Dette er en nyttig, motiverende og lærerik analyse av dagens inntak presentert på en enkel og oversiktlig måte. Men dette er altså forbeholdt de som går på kurs.

 

HVILKEN NETTLESER BRUKER DU?

Det er et problem knyttet til bruk av nettleseren Internett Explorer. Vi råder deg til å gå inn i verktøy-menyen og slette midlertidige filer. (Leserlogg -> under Verktøy). Dersom dette fortsatt ikke virker og du får behov for å legge inn en supportmelding, så vil det være veldig nyttig om du kan oppgi hvilken versjon du bruker. Du finner det ved å klikke på "Hjelp" og deretter "Om Internet Explorer" i menyen.

 

VI ANBEFALER NETTLESEREN FIREFOX MOZILLA

Det finnes mange ulike nettlesere for pc og mac, og de "oppfører seg" dessverre ikke alltid helt likt. Dette skaper utfordringer for alle som utvikler nettprogrammer, også for oss. Vektklubben skal fungere uansett hvilken nettleser du bruker (så sant den er oppdatert), men aller best synes vi det er for brukere med Mozilla Firefox. Firefox er gratis å bruke og lett å laste ned og installere. Du finner Mozilla på http://www.mozilla.com/en-US/firefox/firefox.html

 

GAMLE FAVORITTER BLIR BORTE, NYE BLIR LETTERE Å FINNE OG MERKE AV

Som et resultat av ny dagbok vil gamle favoritter bli slettet. På den annen side er det veldig mye enklere å søke etter matvarer i den nye versjonen. Og nå markerer du favoritter enkelt ved å klikke på den "tomme" stjernen foran matvaren som er registrert. Da blir stjernen gul, og neste gang vil denne matvaren dukke opp øverst når du søker.

 

Vi beklager evt ulemper ved omleggingen, og ber deg om å ha ltt tålmodighet med oss – snart vil du få full glede av vår nye dagbok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Det er veldig mye flott funksjonalitet i den nye versjonen - og da mener jeg MYE - kalorifordelingen, hjertevennlig mat og de nye egendefinerte matvarene for å noen.

2) Omleggingen kunne ha vært smidigere - gjort er gjort og spist er spist, men jeg håper at dere tar med dere erfaringene videre til neste oppdatering. :)

3) Første savn: tidligere fantes det en del matvarer med stk som alternativ verdi. F.eks er yoplait youghurt 125g... Det var lettere å huske at man spiste 1 stk enn å huske at den var 125g. Enda verre med knekkebrød. Er dette noe som kommer tilbake?

4) Jeg stusser litt med JA-grønnsakene. Siden kursopplegget sier at man kan spise ubegrenset av disse synes jeg at de burde vært telt separat slik at man enkelt kunne dra disse fra dagsregnskapet...

5) Sist, men ikke minst: flott at dere kommer på banen med info. Det er mye lettere enn å gå i forvirring - spesielt på denne tiden hvor det naturlig nok er høykjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med smg :) Litt for lite info på forhånd og et dårlig valgt tidspunkt. Ser forøvrig at dere etterlyser flere varer å legge inn i tabellene og da ble jeg lykkelig for jeg har savnet en mulighet til å få inn flere varer permanent i tabellene :)

 

Og muligheten til å lagre et måltid er jo suveren!

 

Jeg får muligheten til å velge ssdlgram etc i en dropdownmeny i IE8 (kompatibilitetsmodus riktignok). I IE7 får jeg ikke gjort noe som helst av registrering - på tross av at jeg har slettet midlertidige internettfiler. Er det noe jeg må aktivere i nettleseren for å få IE7 til å virke? ActiveX kontroll el. lignende?

 

Edit tilføyelse:

 

Jeg kan ikke laste ned Firefox, eller Opera og bruke den her på jobb, så det er ikke et alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ihvetfall så er d bra me denne tråden- for d var ikke enkelt å få d til- og for min del så ble jeg veldig frustrert!! så nå får jeg bare gjøre d beste ut av d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det ikke til med internet explorer 7, men får det til litt med internet explorer 8 (som jeg lastet ned nå),

 

Men jeg får ikke til å lagre egne matvarer enda.

 

Forslag til matvarer:

 

Jordbær syltetøy uten tilsatt sukker, Nora

Bringebær syltetøy uten tilsatt sukker, Nora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagre-måltid-funksjonen er genial' date=' men kan noen fortelle meg hvor man finner frem til disse måltidene igjen?[/quote']

 

De kommer opp på lista over tilgjengelige matvarer når du skal legge inn mat. Dette er stort framskritt fra gammel versjon for da mptte du gå inn i lista over egendefinerte matvarer for å finne igjen måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle dere som har prøvd den nye dagboken!

Takk for alle henvendelser vi har fått og takk til alle dere som har prøvd til tross for tekniske problemer!

 

NÅÅÅ skal også problemet med Internett Explorer være løst.

Nå skal IE 7 og 8 i alle versjoner fungere.

Det er viktig å vite at Explorer 6 ikke støttes av Vektklubben. Detr er en versjon som ikke holdes vedlike lenger av leverandøren, og derfor fungerer mange nye webløsninger dårlig mot den.

 

Hvis dere fremdeles finner feil eller merkelige saker der ute, setter vi pris på at du sender den inn via vårt supportsystem.

Det er ALLTID hjelp for oss om du forteller litt om HVA som skjer og hvilken nettleser du bruker!

 

God dagboks-helg, ønsker alle vi i Grete Roede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest seminardama

her fungerer fremdeles ingenting. har explorer 7.0 og har lastet ned firefox uten at noen av dem funker. har også sletta temp filer. får feilmeldinger ei hel side med rare bokstaver og formler med en gang jeg prøver å legge inn matvarer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt dumt at det ikke går an å "klikke av" vannglassene (og tranen). at man må nå bruke droppmenyen nederst. Det var så praktisk og enkelt å bare klikke de av etter hvert som man drikker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her fungerer fremdeles ingenting. har explorer 7.0 og har lastet ned firefox uten at noen av dem funker. har også sletta temp filer. får feilmeldinger ei hel side med rare bokstaver og formler med en gang jeg prøver å legge inn matvarer....

 

Er i akkurat samme situasjon som seminardama. Kjipern...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her fungerer fremdeles ingenting. har explorer 7.0 og har lastet ned firefox uten at noen av dem funker. har også sletta temp filer. får feilmeldinger ei hel side med rare bokstaver og formler med en gang jeg prøver å legge inn matvarer....

 

Hei!

Firefx og Explorer 7 og 8 skal fungere nå. Dersom du er mest vant til å bruke Explorer, så oppgrader til versjon 8.

 

Slett leserlogg, ta en omstart og dersom du fremdeles ikke får det til å virke, så vil vi motta en Supportmelding fra deg....

 

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt dumt at det ikke går an å "klikke av" vannglassene (og tranen). at man må nå bruke droppmenyen nederst. Det var så praktisk og enkelt å bare klikke de av etter hvert som man drikker:)

 

Hei!

Vi syntes det var naturlig at all registrering var ett sted (på midten) og alle tilbakemeldinger / oppsummeringer var samlet på ett sted (i høyre kolonne).

 

Det er grunnen! :-)

 

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElinPelin

Ser også at trimpoeng for hele uken kun viser treningsøkten i går. Den tar ikke med økten jeg hadde på tirsdag denne uken. En bug? Eller tar den ikke med trimpoeng fra før oppgraderingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fungerte dagboken også med min (arbeidsgivers) gamle IE versjon 6.0!

Det ble jeg meget glad for :-)

 

Jeg får også fram valg mellom gram og stk i nedtrekksmenyen, og trimpoengene registrert tidligere i uka før oppgraderingen er også med.

Savner at det ikke går an å legge inn o,5 som verdi. Det hender at jeg spiser en halv nutrilettbar eller Fedon bar og det har vært lettvindt å føre dette som o,5 stk. Håper denne kommer tilbake (feilen arter seg om en rød markering av ruten for antall og at registreringen ikke lar seg lagre).

 

Synes den nye søkemotoren ser lovende ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica85

Under f.eks Frokost er det et hvitt felt med grå skrift "Legg til" inni. Trykk på det hvite feltet og begynn å skriv det du skal legge inn, så kommer det opp alternativer under. Hvis du prøver å legge inn noe som ikke kommer opp som alternativ så kommer legg til egen vare opp. Da trykker du på den og fyller inn i boksen som dukker opp. :) Kanskje litt knotete forklart, men håper du forstod :)

 

Hvor i all verden finner jeg alle matvarene når jeg skal legge inn hva jeg har spist?

Jeg har firefox' date=' men finner ikke noe...[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også fram valg mellom gram og stk i nedtrekksmenyen' date=' og trimpoengene registrert tidligere i uka før oppgraderingen er også med.

Savner at det ikke går an å legge inn o,5 som verdi. Det hender at jeg spiser en halv nutrilettbar eller Fedon bar og det har vært lettvindt å føre dette som o,5 stk. Håper denne kommer tilbake (feilen arter seg om en rød markering av ruten for antall og at registreringen ikke lar seg lagre).[/quote']

 

Jeg har også "funnet igjen" stk og dl. :)

 

Med hensyn til kommatall så gjelder det også for egenregistrerte matvarer. Mange av de matvarene jeg har registrert har protein, fett og sukker i kommatall. Hadde vært fint å få med dette, i stedet for å måtte runde av under opprettelse av matvaren.

Det "mangler feilmelding" når man forsøker å legge inn disse tallene / når man oppretter en ny matvare med ikke godkjente tegn i navnet slik at innlegging - iallfall nå i starten, blir litt prøv&feil.

 

Ellers er jeg kjempefornøyd med den nye dagboka. Den er en flott forbedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedivektforlivet

Hei!

 

De nye sidene ser flotte ut! Jeg får registrert alt jeg skal, både mat og trim.

Men jeg får ikke endret farge på eplene mine. Hva kommer dette av? Total siden mandag har jeg 8-9 trimpoeng. Hvis jeg ikke tar med mandagen som var før dere oppgraderte, og heller legger inn den treningen idag, hjelper det ingenting. Heller ikke hvis jeg øker trimpoengene mine til å skulle være 12 denne uken.

 

Fikk man ikke gult eple etter 7 trimpoeng tidligere?

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler ikke helt på utregningen av fordeling mellom proteiner, karbohydrater osv. Jeg får ikke EGG til å telle noe som helst. Hvis jeg f.eks skriver inn 50 stk egg, skjer det ingenting på "protein"-målingen. Her må det være noe feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under f.eks Frokost er det et hvitt felt med grå skrift "Legg til" inni. Trykk på det hvite feltet og begynn å skriv det du skal legge inn' date=' så kommer det opp alternativer under. Hvis du prøver å legge inn noe som ikke kommer opp som alternativ så kommer legg til egen vare opp. Da trykker du på den og fyller inn i boksen som dukker opp. :) Kanskje litt knotete forklart, men håper du forstod :)[/quote']

 

 

Takk! har ikke forsøkt å skrive noe i feltet. Tenkte ikke på at det var slik det kunne fungere. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får fortsatt ikke lagret egne matvarer. Jeg har internet explorer 8. Det som skjer er at jeg kan fylle ut alle feltene (navn på matvaren, antall kalorier, gram KH, protein og fett), men når jeg trykker på "Lagre" så skjer det ingenting. Boksen blir stående fremme på skjermen, og ingenting skjer. Jeg har slettet leserlogg osv.

 

-innen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...