Gå til innhold

Den siste nedturen


Gjest Ninjastar
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Ninjastar

Hjelpes!! I morgen har jeg 1-års jubileum her inne!

27. august 2010 begynte jeg min siste nedtur. Det var godt jeg ikke visste hvor lang tid dette skulle ta...

 

Målet for et år siden var å jobbe meg fra nesten tre-sifret ned mot ca 70. Det har jeg klart, hurra for det! Tenk at nesten 30 kg har blitt borte på veien:D

Og mye annet har jeg oppnådd på veien, også: mange gode cyber-venner her inne (hadde aldri orket å holde ut så lenge med dette fokuset uten dere:)), en sprek og relativt veltrent kropp, bedre selvfølelse... lista er lang! Det har vært et fantastisk år på mange måter!

 

Men: Jeg trodde for et år siden at jeg garantert skulle være ferdigslanket til sommeren 2011. Sånn ble det ikke. Ting tar som kjent tid;) Og målet har dessuten endret seg i takt med nedgangen. I tidligere slankerunder har jeg vært såå fornøyd rundt 80. Det var jeg plutselig ikke denne gangen. Nå vil jeg ned til å være "normal", sånn én gang for alle. Min nåværende vekt har jeg ikke hatt siden videregående, og det tar jammen tid å venne seg til det, både for kropp og sjel.

 

Så - nå er det ny høst, nytt år, nye muligheter:

Jeg har uansett en plan om å være i mål med slanking før jul i år. Jeg vet ikke ennå om jeg setter sluttstrek ved 68, 63, eller noe i mellom. Det er uansett helt sikkert at jeg skal videre ned!

 

Jeg satt og så over vektloggen min (mitt andre innlegg på tråden her), og ser at jeg i fjor gikk ned ca 20 kg på de første 6 månedene. Jeg hadde nedgang HVER uke frem til jul... Deretter gikk det saktere, godt under 10 kg de 6 neste månedene. Helt naturlig, jeg har ikke prøvd like hardt siste halvår. Dessuten tror jeg kroppen bare har hatt godt av et lavere tempo for tilvenningen sin del.

 

Men, nå tenker jeg at det hadde vært fint å finne frem supergiret fra i fjor høst, og sette inn et nytt høst-støt!!

Det hadde vært utrolig herlig å kunne starte 2012 med et hold vekten-fokus i stedet for slankefokus:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Gratulerer med jubileum !! :o

Men det er jo det vi lærer på veien, att det ikke trenger å gå super kjapt.

Du har klart å holde koken hele tiden, og vi kommer sakte og sikkert inn i den nye livsstilen vår :)

 

Men vi trenger en liten puff, for å komme i mål.

Så jeg er med på å jobbe fremover mot jul, og bli FERDIG !

 

Og takk og pris for vi ikke vet hvor lang tid det skal ta ! hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jeg har "feiret" 1-års jubileumet mitt med en tur i skogen i dag! Men den satt langt inne, det skal innrømmes. Etter to dager på seminar med null trim og desto mer mat, kaker og drikke, var treningsmotivasjonen min vanskelig å hente frem i dag. Jeg tror den lå gjemt under alle lagene med kanelboller og muffins...:)

 

Men jeg kom meg ut, og fikk meg en 10 km tur i regnet:) Og det hjalp jo på med splitter nye høst-løpetights!!!

 

Jepp, dere leste riktig. Hvem hadde vel trodd at jeg noengang skulle ha behov for å eie et slik plagg?! Litt komisk, egentlig. Disse er lange, til anklene (jeg har kun hatt capri før), og med ekstra fôr på lårene. Skikkelig gode!

 

Buksa var forresten i størrelse M:) Og i samme slengen spanderte jeg på meg selv en fancy Bergans høstjakke og en Stormberg fleecegenser. Begge i str. S!

Det er så kult, det:D

 

Nå skal jeg snart ut på middag og tipper det går med litt vin og øl i kveld.

Men fra i morgen er det superfokus frem mot neste fredag!

 

God lørdag til alle som stikker innom!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superbra investering i klær som passer ny kropp :):o:) Det skal du bare nyyyte!

 

Jeg må definitivt øke klesbudsjettet mitt, det er vitterlig IKKE morsomt å gå i klær som ikke sitter pent (les: er for store) når en har gått så mye ned i vekt. De gamle klærne (fra i fjor) er utenkelig å sette på, men underveis har jeg måttet kjøpe litt nytt som jeg forsåvidt får til å henge på, og som fungerer rent midlertidig. Når jeg er i mål, så blir det ny garderobe. Juhuuu!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Wuhu !!

Størrelse S liker vi !

Enig i den med løpe tights, jeg trodde jeg ALDRI skulle ha på meg ett slikt plagg. Men den er så hærlig å jogge med :)

Det kjekkeste jeg vet er nye treningsklær. Hærlig å føle seg vel når man trener. Og da er det kjekkere å trene også :o God invistering !

Her ligger jeg på sofaen å spiser alt for mye sjokolade, sukk !

Må sjerpe meg så jeg ikke går opp alt jeg har blitt kvitt rundt magen...

 

Kos deg med middagen din !

Snakkes !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Ja, det er rart, det der. Nye, fine treningsklær i små størrelser er faktisk en veldig god motivasjon! Så herlig å føle seg litt fresh på treningssenteret, ikke bare gå i litt for store klær som sagger og hvor jeg må dra opp buksa hvert minutt... Også er det herlig å kjøpe klær i vanlige størrelser, og å være ferdig med XL-serien til Rönisch én gang for alle:)

 

Jeg har forresten en stor jobb foran meg: Jeg skal rydde hele klesskapet mitt. Jeg har utsatt denne jobben i hele sommer, men nå er det snart ingen bønn, soverommet er kaosområde nr. 1. Og bare jeg kommer i gang, så skal ALT som er for stort eller sitter dårlig, ut av skapet. Gleder meg til å få det gjort!

 

I dag ble det ny tur i skogen. 9 km, ingen jogging. Jeg sliter med ryggen (igjen..) om dagen og må seriøst skjerpe meg når det gjelder å gjøre ryggøvelser.

 

Så etter turen, ble det 30 min på matta hjemme og ryggøvelser. Jeg MÅ få dette inn i treningsrutinene igjen!! Virkelig!

 

Uka er uansett over, og jeg har fulgt ukeplanen jeg satte opp på mandag ganske greit. Jeg har trent sånn ca som planlagt, men er ikke like fornøyd med matinntaket. Alt for mye alkohol både torsdag og i går.... Jeg må nok jobbe mye mer med holdningen min den neste uka:)

 

I løpet av ettermiddagen skal jeg sette opp ny ukeplan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Ukeplan for kommende uke:

 

Mandag: Aerobic + styrke; pluss yoga eller mage/ryggøvelser

Tirsdag: CoreBare eller Step

Onsdag: Høypuls-time; pluss muligens yoga

Torsdag: Pilates

Fredag: StepStyrke

Lørdag: Joggetur i skogen + mage/ryggøvelser

Søndag: Gå rolig tur

 

Mat: spise 1400 kcal pr dag.

 

Dette blir en full fokusuke! Ingen store avvik fra den smale stien står på planen, så denne uken er det kun opp til meg selv:)

Ingen unnskyldninger!

 

Basta;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Ting tar jammen tid. Etter å ha holdt på med vektnedgang i over et år, blir dette bare tydeligere og tydeligere. Selv etter et år, har jeg ingen problemer med å skli helt ut en periode. Nye vaner er ikke gjort i en fei å innarbeide, det er sikkert. Og det er fortsatt like godt med sjokolade!!:)

Heldgivis har jeg kommet så langt dette siste året at jeg klarer å hente meg inn igjen etter en dårlig periode - det klarte jeg ikke tidligere. Så fremgang er det tross alt!

 

Og med referanse til den pågående (og litt hissige, takket være meg...) slankeoperasjonsdebatten inne på Åpent forum, så blir jeg med tiden mer og mer overbevist om at det er viktig at vektnedgang foregår sånn noenlunde langsomt. Hvis ikke, rekker ikke hodet å følge etter i det hele tatt.

 

Jeg har permanent klart å endre noen av mine gamle uvaner, som for eksempel hva jeg spiser til frokost. Men dette har tatt SJU år!!

 

Og andre uvaner er jeg fortsatt ikke kvitt. Enda jeg har holdt på så lenge. Jeg vet at jeg vil bli nødt til å holde på her inne i lang, lang tid dersom jeg skal ha noen sjans til å holde vekten på lang sikt.

 

Så jeg lurer på hva de som har tatt slankeoperasjon gjør for å endre vanene sine så fort og få hodet med på laget. Profesjonell hjelp/psykolog/coach? Bedre oppfølging fra lege? Leser bøker? Enorm dose selvdisiplin eller motivasjon?

Just wondering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filiokus

Gratulerer med ettårsjubileum!

 

Det fortjenes absolutt applaus, for mange gir opp lenge før de kommer så langt. Bra jobba! Opp og nedturer blir jevnet ut, og det blir lettere etter hvert. Det betyr jo ikke at du skal tilbake til det livet du levde før. Det er inspirerende at du fremdeles skriver her inne - jeg gleder meg til JEG skal kjøpe jakke i str S!! Om ett år er jeg der :)

 

Lykke til med det neste året - om du ikke skriver like flittig her inne er du fremdeles i GR's faste favn, eller hva? Som du selv skrev, varige endringer tar tid, men etter hvert er de værste syndene plukket bort der står du, selve DEG! Helt naturlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Tusen takk, filiokus! Jo, jeg kommer til å holde ut her lenge fremover, regner jeg med. Innen jul håper jeg å ha nådd endelig målvekt, deretter blir det fokus på å holde vekten. Det blir et langt løp:)

 

Dagen i dag har gått bra på én måte. Jeg har spist sunt, og vært på lang trening. Høypuls-time først, deretter styrke. Og til slutt måtte jeg putte på et kvarter med ryggtrening, hvis ikke hadde jeg fått kjeft av kjæresten;)

 

Men da jeg kom hjem, hadde bonusbarnet bakt rundstykker!! Jeg holdt på å gå i bakken, denne jenta gjør ikke huslige ting med mindre hun må. Men nytt skoleår har bragt med seg matlaging (det vi kalte heimkunnskap en gang i tiden...), og hun skulle plutselig prøve seg på kjøkkenet. Hun er av typen som ville sultet i hjel foran brødboksen, så dette var mildt sagt sjokkerende:)

 

Og ergo endte jeg opp med å spise TO kjempegode rundstykker og smalt kaloribudsjettet mitt fullstendig. Take one for the team, heter det vel. Men det var det verdt:)

Ikke verste smellen jeg har gått på da, et rundstykke med brunost for mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Tja, her går ikke ting etter plan. Jeg skulle vært på treningssenteret i dag, men måtte avlyse ettersom den dusteryggen er så vond. Det har bare blitt verre og verre de siste ukene. Jeg klarer ikke rette meg ut og går som en av disse heksene i eventyrene... Skulle kanskje hatt stokk?!?

 

Men hvis jeg går lenge nok, løsner det til slutt. Så da ble det 8 km GÅtur i skogen i stedet for! Ikke en eneste meter med jogging. Herlig, det:)

 

Og ingen utskeielser i matveien, bare vanlig, sunn mat og inntak på 1400.

 

Så selv om det kanskje blir mindre trening fremover, får jeg bare fortsette med det jeg gjør og så kommer nok resultatene krypende etter, sånn etterhvert!

 

*Prøver i hvert fall å overbevise meg selv om det*:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filiokus

Så kjedelig at planer går i vasken, men slik er det. Gåtur i skog er ikke et dårlig alternativ!

Jeg har ikke lest hele tråden din, så kanskje du har skrevet det før - men vet du hva som gjør at du har vondt i ryggen? Jeg var hos osteopat, og hovedproblemet mitt med rygg/rumpe var at hoftebøyeren (?) var for stiv/kort. Noe lege/fysio ikke hadde tenkt på.. Enkle øvelser gjorde underverker! Hvis du ikke vet hva som er årsaken vil jeg anbefale at du prøver å finne det ut. Det trenger ikke ligge i ryggen! Ellers finnes det mange gode treningsformer som ikke er så hardt for ryggen, men det er du sikkert kjent med hvis du har hatt ryggproblemer før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Veldig koselig med litt omtanke, filiokus:) For mitt vanligvis gode humør blir litt preget av denne ryggen...

 

Men ryggen, ja.. Den er et kapittel for seg selv... som jeg ikke skriver noe om her, egentlig. Bortsett fra når den er så vrang at jeg ikke får trent, for da går det jo utover slankeinnsatsen!

Men kort fortalt så har jeg to moderate prolapser pluss noe forkalkninger i korsryggen. Jeg har gått til fysio tidligere, men har prøvd å holde i sjakk ved hjelp av egentrening de siste årene. I vinter pådro jeg meg også en alvorlig strekk i rykkstrekkeren, og den kommer og går litt, den også.

 

Ryggen er for øvrig grunnen til at jeg jogger mye mindre enn jeg selv ønsker. Jeg jogger kun i skogen, aldri på tredemølle. Da blir det heller ellipsemaskin. Jeg sper videre på med varierte timer i sal, og synes det jevnt over går bra. Så til en viss grad innser jeg mine begrensinger;)

 

Og det går forholdsvis fint så lenge jeg er flink til å gjøre ryggøvelsene mine i tillegg! Men de siste månedene har jeg slurvet. Jeg har prioritert trening som forbrenner mye kalorier fremfor ryggtrening.

Og som du påpeker, filiokus, så har jeg heller ikke vært særlig flink til å tøye i det siste. Før brukte jeg nesten alltid 15 minutter på slutten av hver økt kun til tøying. Har visst ikke tid til det, lenger. (*dunker hodet i veggen mens jeg skriver dette - hvor tett går det an å bli?!*)

 

Jeg har aldri vært hos osteopat, kanskje det hadde vært et tips? Jeg skjønner ikke helt forskjellen på osteopat, kiropraktor, manuellterapeut og alt dette her, jeg:o Men jeg har uansett merket at hele ryggen blir mye smidigere av å tøye godt & lenge på baksiden av lårene og rumpa.

 

Så planen min fremover er å bli like flink til å gjør mage/ryggøvelsene som jeg var tidligere! Dvs 30 minutter minst tre ganger pr uke.

Dessuten må jeg i gang med tøying!

 

Så får jeg heller innse at det blir noen færre trimpoeng pr uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filiokus

Vi har litt lignende rygger, vi da.. Jeg har også hatt prolaps 2 ganger. Men etter jeg fikk tøyd FRAMsiden av låret, helt oppe ved hofta, har jeg ikke hatt vondt i ryggen. (Det er der hoftestrekkeren er, eller heter det noen annet?) Jeg kjenner at flere yoga-øvelser strekker og styrker der, bl.a. krigerstillingene/trekartstillingene. Kanskje de har yogatimer på treningssenteret ditt? Det forbrenner også kalorier, om ikke like mange som jogging :D

 

Jeg er heller ikke sikkert på forkjellen mellom ulike behandlingsformer, men valgte osteopati fordi det finnes her vi bor. Hun tok en helsjekk før hun begynte behandlingen, fra isse til tær. Da jeg var hos fysioterapeut begynte de bare å behandle korsryggen og nedover uten å se om årsaken kunne ligge andre steder. Derfor har jeg fått mer tiltro til osteopat enn før, fordi hun sjekket før hun begynte behandlingen! Jeg har vært MANGE GANGER fast hos fysioterapeut, mens 3 ganger hos osteopat løste alt. Det betyr ikke at det samme gjelder deg, men hvem vet?

 

Jeg trener også rygg/mage mye, og ser nå at det finnes mange styrketreningsprogrammer på youtube. Kanskje variasjon i program gjør det litt mer morsomt? Pilates og yoga styrker godt, og det kan være skikkelig slitsomt nesten uten at du merker det!! (Jeg "krever" variasjon i trening, hvis ikke går jeg fort lei og yter ikke maks).

 

Håper du får trent det du trenger denne uka også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Æsj, så kjipt å høre att ryggen er vrang :D

Skjønner att det er kjedelig, men tror du gjør lurt i å trene opp ryggen din. Den skal holde deg oppegående i maaaaaange år. Kondisen den kan du også ta, innimellom.

Så flink du er med maten ! 1400 kcal hørest lite ut ?

Jeg har ikke telt på lengre tid, men jeg har alltid vært på en meny 3, dvs 1900 kcal pr dag. Dette pga jeg trener en del. Vil jo tro att det er det samme med deg.

 

Ligger her på sofaen med litt bedre tanker enn de to siste dagene.

Det er tungt dette her å ikke få gjøre noe, og bare vente på å bli "frisk" igjen.

Gleder meg masse til fysisk aktivitet igjen, men vet det kommer til å bli knall tungt å komme igang, IGJEN....

Har jeg fortalt vi skal til Gran Canaria i vinter ?

Reiser den 26 november. Gjett om jeg gleder meg !! Så jeg har noe å jobbe frem mot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig flink du har vært! Jeg fatter ikke hvordan dere holder motivasjonen oppe. Jeg er kjempeflink i starten men så går det rett vest! Jeg så lei av å ikke lykkes:-(

Har 15-20 kg for mye....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Nå lurer jeg jammen på om jeg må prøve sånn osteopat... Skal tenke på det!

Jeg har så vidt prøvd yoga, de har flere timer i uka på treningssenteret mitt. Og kommer nok til å prøve igjen. I hele fjor høst/vår trente jeg også pilates fast - men det har vært pause i disse timene siden mai. Men det har begynt på igjen nå!

 

Men tøye foran har jeg ikke gjort så mye. Skal prøve det, også! Det kan jo uansett ikke skade;)

 

Men jeg trener med pulsbelte, og må dessverre si jeg ikke forbrenner noe særlig i det hele tatt på yoga og pilates. Jeg bruker ca 100 kcal på en hel klokketime. Så det må jeg nok bare finne meg i...

 

Mat ja! I dag har også spist 1400. Jeg trenger ganske stort energiunderskudd for å gå ned, mye mer enn 500 minus hver dag. Jeg begynte på 1600 i fjor, men har redusert litt nå som jeg er så mye lettere at hvileforbrenningen har sunket betraktelig. Men i snitt over en uke spiser jeg mye mer enn 1400. Helgene er jo en helt annen historie enn hverdagene, huff;)

 

Gran Canaria... nå ble jeg litt misunnelig, kjenner jeg! Jeg har ikke fått nok sol i sommer og drømmer om syden:) Du har i hvert fall noe å se frem til, der du ligger på sofaen!

 

Nei, nå er det kvelden her. Jeg prøver å komme meg på jobb tidlig om dagen, og da må jeg jo legge meg ditto tidligere. Ikke lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar
Så utrolig flink du har vært! Jeg fatter ikke hvordan dere holder motivasjonen oppe. Jeg er kjempeflink i starten men så går det rett vest! Jeg så lei av å ikke lykkes:-(

Har 15-20 kg for mye....

 

Tusen takk!! :D

Jeg har ikke alltid vært flink... Men etter mange år som jojo, så jeg nærmest lyset i fjor. Jeg ble så oppgitt over at jeg hadde tilbragt alle 20-årene og halvparten av 30-årene med å føle meg så tjukk og fæl. Liksom den beste perioden i livet - not so much for meg.

Så jeg fant ut at jeg ikke ville ha det slik resten av livet. Og at det bare fikk koste hva det ville av forsakelser for å unngå det.

 

Men vil man ikke nok, og er man ikke villig til å ofre nok, så klarer man ikke dette i det lange løp, det er sikkert. Jeg har vært der mange, mange ganger tidligere.

 

Håper du finner ut av det! Det beste er å ta en dag av gangen, og bli enig med deg selv om at dagen I DAG, den skal du få til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 0.4 og ender dermed på 70 blank.

 

Det går rette veien, om enn langsomt. Disse feriekiloene sitter jammen godt:p

 

En uke til neste veiing. Jeg har for én gangs skyld ikke mange utfordringer på agendaen og bør klare en hel uke med riktig spising hver eneste dag. Jeg har ingenting å skylde på om jeg ikke skulle klare det, så her er det bare opp til meg selv!!

 

Målet mitt er normal BMI i løpet av september.

 

Puh - da har jeg sagt det:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

0,4 ned er supert ! :)

 

Jeg er også i nærheten av NORMAL BMI nå. Tenkt det ?!?! Utrolig !

Hadde aldri trodd jeg skulle bli "normalvektig" :)

Vi har jaggu meg vært super flinke !! :D

 

Ha en fin helg.

Håper ryggen har bedret seg litt ?

Her går det myyye bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, noen ganger må det da være lov å si at vi har vært innmari flinke:D

 

Den gangen jeg hadde BMI på 39 trodde jeg aldri jeg noengang skulle komme ned mot normalen. Selv en drøm om under 30, "bare" overvektig, virket uoppnåelig.

 

Men nå nærmer det seg!

 

I hvert fall hvis jeg klarer å svømme ut fra smågodtbollen jeg nesten drukner i akkurat nå:D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... hva skal en si.... Jeg innser at det å komme i gang etter den lange sommerferien sitter litt lengre inne enn jeg hadde trodd og håpet. Jeg klarer meg veldig bra på hverdagene, men sliter med å begrense meg i helgene. Jeg er visst ikke villig til å ofre NOK ennå.

Jeg blir litt oppgitt over meg selv, for jeg trodde virkelig jeg var der nå!!

 

I går hadde jeg besøk hele dagen. Det var utrolig koselig:) Og en dag uten trening hadde jeg sikkert egentlig bare godt av, jeg er superstøl etter PowerStep på fredag.

Men det ble alt for mye mat og godis! Akkurat som på fredag.

SUKK! Jeg trenger nøkkelen til å løse helgeutfordringene!!

 

Nå skal jeg ut på en tur i skogen - og det blir uansett deilig, både for rygg og sjel:)

Satser på at jeg er litt mindre oppgitt når jeg kommer tilbake;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...