Gå til innhold

Den siste nedturen


Gjest Ninjastar
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Slippe

Herlig å lese denne statusoppdateringen!! Det er fantastisk å se at det bor noen der inne, og du kan bare glede deg til du begynner å kjenne liv... :)

 

Jeg måtte bare titte innom og se hvordan det går med deg. Jeg er i juni-modus med skylapper på, bare å kaste seg inn i kaoset og håpe jeg lander med to bein ned etterhvert. Lite forumtid, men mye trening - så jeg er på stell. :)

 

Nyt dagene, Ninjastar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Tusen takk, dere! Ja, det er jammen stort, dette her :D

 

I går hadde jeg et fint møte med kursleder, og vi har nå blitt enige om en vei videre for meg. Jeg må si at det føles utrolig herlig akkurat nå å være "satt i system". Viten om at jeg har en plan som noen kommer til å følge meg opp på, håper jeg er nok til at jeg nå skal klare å ta grep fremover. Vi ble enige om en hel masse i går, og kort oppsummert er planen omtrent som følger:

- legge meg på 1800 kcal daglig (hverdager) de neste to ukene og se hvordan det går, både med tanke på vekt og sult

- prøve meg frem med noen ekstra utskeielser i helgene. Ok med litt godis så lenge jeg klarer å holde meg kun til helgen.

- bruke resten av tiden frem til 12 uker til å la kroppen venne seg til situasjonen og ikke stresse med at jeg ikke orker å trene - men gå turer når jeg orker

- kursleder skal snakke med de som pleier å kjøre gravidkurs inne på GR-kontoret og høre hva de anbefaler

- fokusere på sunn mat og ikke stresse foreløpig med at vekta går opp

- mentalt forberede meg på å trappe opp treningen og fokuset når energien forhåpentligvis vender tilbake i andre trimester

 

Og Gullmedaljekandidaten, hvis dette ikke fungerer for meg, så blir det nok en epost til Rikshospitalet i neste omgang. Det tilbudet hørtes utrolig bra ut, må jeg si. Tusen takk for tipset, jeg ante ikke at noe sånt eksisterte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

For det første - grattis med den drøye centimeteren! Kan bare tenke meg at det var stas å få se det hjerteslaget så mye som dere har strevd med å bli gravid. Er kjempeglad på deres vegne! :)

 

Flott at du får gode råd fra kursleder og ikke minst at hun innrømmer sine begrensninger og søker råd og tips hos de med gravidkursene. Tenker nok at du blir godt ivaretatt også der. :) Ser at ordene "ikke stress" var nevnt et par ganger. Sikkert lettere sagt enn gjort, men jeg er helt enig - ikke stress! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har en sunn innstilling til dette her.

 

Det vil nok komme noen ekstra kilo på uansett, men det er bedre om disse kiloene kommer som følge av et sunt kosthold enn masse snop og sånt. Så du gjør lurt i som du sier at du fokuserer på å spise sunt og ikke stresser så mye med vekta.

 

Jeg synes tiden etter fødsel var fin til å ha litt fokus på vektnedgang. Jeg spiste sunt og trillet masse tur, og det hjalp veldig godt på med ammingen. Så for min del var det ikke så kjempevanskelig å gå ned i vekt de første månedene etter fødsel.

 

I første sv.skap gikk jeg opp 16, og var tilbake i startvekt 4 uker etter fødsel. I andre sv.skap gikk jeg opp ca 25 kg og i løpet av 8-9 mnd gikk jeg ned 27. (8 av de forsvant i løpet av tre dager etter fødsel...)

 

Tenk helse og sunnhet fremfor vekt og kilo. Så kan du nyte graviditeten med god samvittighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig bra ut Ninja! Fint opplegg, og det kommer til å gå så bra, det er jeg helt sikker på.

 

Kjempedeilig å få sett knøttet, det betyr så utrolig mye. Det er lange uker nok som det er ;)

 

Og litt må du jo gå opp, det er jo helt normalt, jeg gikk opp 17 med første, 22 med andre og 14 med siste, så det varierer jo voldsomt. Den siste ble nok minst for da veide jeg mest da jeg ble gravid, det. Var de kiloene jeg tok av høsten/vinteren 10/11 her inne. Det aller viktigste er jo at du har en sunn oppgang uten for mye sukkerinntak etc. Det er jo ikke bra hverken for deg eller knøttet.

 

Gleder meg til å følge deg videre og så skal vi nok heie deg ned igjen etter fødsel ;)

 

Klem fra Anne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hmmm, så det ble over 20 kg på dere, altså. Vel, kanskje jeg bør innstille meg mentalt på at det ikke er sikkert jeg kommer til å klare å kontrollere dette slik jeg ønsker. Oppgangen får kanskje bli det den blir - og hvis jeg vet jeg har gjort det jeg kan for å spise sunt, så får vel det være det viktigste. Også får jeg enn så lenge bare glemme de kiloene jeg allerede har skaffet meg ;)

Ikke at jeg resignerer, altså! Jeg bare øver meg på å ikke bli alt for skuffet dersom kroppen ikke responderer slik jeg vil. Ikke alltid den gjør det, har vi jo lært.... gravid eller ikke gravid :D Jeg kommer til å trenge heiagjen når jeg skal ned igjen etterpå, samme hvor mye det blir snakk om, så det er godt å høre at dere er her! :D

 

Jeg har i hvert fall godt fokus på å ikke spise mye "crap" i ukedagene. Litt blir det, særlig nå som jeg er så trøtt og ukonsentrert, men målet er å bli enda flinkere. Og mengdene på vanlig mat er jeg heller ikke i mål på. Jeg bikker fortsatt 2000 kcal om dagen, så jeg har fortsatt litt å jobbe med...

 

Ellers merker jeg at det går fint å trene og gå tur i helgene, når ikke energien er brukt opp på jobb på forhånd. I helgen var jeg på på en kombi aerobic/styrketime på lørdag, og gikk en lang tur i skogen på søndag, over 14 km. Jeg blir forferdelig sliten, men jeg klarer det! Så nå er målet å komme mer i gang på ukedagene. Totalt sett viser endomondoen min at jeg var ute på tur eller trening 6 timer forrige uke, og det er et nivå jeg får si meg fornøyd med for nå.

 

Mål for uka:

- prøve å få til de avtalte 1800 kcal daglig to dager på rad og kjenne litt på hvor skrekkelig sulten jeg blir av det

- dra på treningssenteret én hverdag etter jobb

- gå turer som forrige uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse med knøttisen i magen, Ninjastar! :) "Sniker" meg inn her av og til og leser om deg og er så glad på dine vegne for at prosjekt nr. 2 endelig er i boks. Tvi, tvi!

 

Det kommer til å bli gøy med en liten tass! Livet forandres radikalt, men (stort sett) til det bedre! :P

 

Ser at det bl.a. diskuteres mammakilo her og det er som å spille rulett omtrent. He he! Enten har du flaks, eller så har du det ikke. Men enig med de andre her, heller for mye av riktig mat, enn for mye av feil mat.

 

Selv spiste jeg så mye feil mat under svangerskapet (særlig mot slutten) at jeg var på randen til svangerskapsdiabetes. Fikk en pekefinger av doktor'n og streng beskjed om å kutt ut alt sukker de 8 siste ukene av svangerskapet. Dritkjedelig å plutselig ikke kunne unne seg noe snop overhodet, i den siste ventetiden. Men litt for sen lærepenge! ;)

 

Jeg hvilte meg nok også litt for mye på andres historier om at man både gikk ned så mye under selve fødselen (opp mot 10-12 kg fortalte noen) og ikke minst under ammingen. Tenkte at da gjør sikkert jeg det også. :rolleyes: Men den gang ei. Gikk ned kun 5 kg under fødselen og de første dagene på sykehuset. (Og da var poden 3,5 av de...) Og ammingen gikk åt helvete, samme hvor mye jeg forsøkte. Så da satt jeg der, da, med hundreogørtentusen ekstra kilo. (Vel, la på meg totalt 22 kg.) Og hver enste kilo ned siden ble en regelrett kamp. Jeg fikk null og niks gratis. Det var kun the hard way som funket. Og å melde seg inn i Grete Roede! ;)

 

Men satte meg et mål om "9 måneder på, 9 måneder av!". Det var et greit og logisk mål, syntes jeg. Trikset ble å gå en hel haug med trilleturer. (Det gjelder bare å gå ofte nok, langt nok og legg inn nok motbakker!) Og selvfølgelig passe på hva man spiste. Telle kalorier. Åh, så kjedelig, men åh, så effektivt!

 

Og det funket. 9 måneder etterpå var alle kiloene av. (Men det tok de fulle 9 månedene. Ikke en måned eller uke før tida.) Og mens jeg først var i siget og i GR-ånd tok jeg likesågodt fatt på de ekstra kosekiloene jeg hadde ervervet meg før graviditeten også.

 

Idag er poden snart 2 år og jeg har gått ned 30 kilo totalt, fra 89 kg til 59 kg. Jeg er faktisk nede i ungpike-vekta mi, som jeg aldri hadde trodd jeg skulle se igjen. Særlig ikke etter at jeg fikk barn og nå som jeg straks fyller 40 attpåtil. (Og vekttapet skyldes ikke at jeg sliter vettet av meg som småbarnsmor og har konstant underskudd på søvn og mat heller. Tvert imot. Poden sover 13 strake timer hver natt og er stort sett en drøm å ha med å gjøre.)

 

Men det jeg fant ut var at alt er mulig! :) Bare man setter seg et mål - og vil det sterkt nok. Og aldri, aldri, aldri, aldri gir opp.

 

Man trenger ikke engang bli fanatisk ettellerannet. Det holder å stort sett spise fornuftig, unne seg noe godt i ny og ne (ellers blir man koko) og bevege kroppen sin litt. Og å gjenta og repetere denne formelen... til det k-j-e-d-s-o-m-m-e-l-i-g-e. He he!

 

But you can do it! :)

 

Og knøttisen din kommer også til å digge å ha en mamma med litt ekstra overskudd - og som er fornøyd med seg selv. Sånt smitter.

 

Lykke til så masse, med alt!

 

 

Hilsen et Holde Vekten-medlem som holder av en HV-hybel til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Gratulerer så masse med knøttisen i magen, Ninjastar! smile.gif "Sniker" meg inn her av og til og leser om deg og er så glad på dine vegne for at prosjekt nr. 2 endelig er i boks. Tvi, tvi!

Tusen takk, Bijou!! :D Det varmer! Det har vært en lang vei frem, og da er det jo ekstra gøy når det endelig lykkes. Særlig når man begynner å dra på åra.. Og veldig hyggelig at du legger igjen en hilsen for første gang! Jeg har lest mye inne på hv det siste halvannet året i et forsøk på å bli enig med meg selv om når jeg skulle flytte over, og har vært ofte inn på tråden din. Du er jo en av de mest aktive inne på "det forjettede land"! Jeg synes det er så bra at det er mer liv der inne nå (lenge var det jo ganske så dødt), for da blir det såå mye morsommere for meg når jeg en dag kommer meg så langt! Det er bare å holde av plass, for jeg skal dit, jeg og. En dag! :D Også må jeg bare berømme deg for jobben du har gjort. Du har vært knallflink. Gratulerer med endelig å komme under 60, det må jo bare føles helt fantastisk :)

 

Og til deg og alle andre som har slitt med gravidekiloene: Jeg setter stor pris på at dere deler erfaringene deres. Jeg har en venninnegjeng hvor det store flertallet er av typen sylfide, de fleste har allerede to eller tre barn, og de har hatt graviditeter hvor de underveis har sett ut som den samme sylfiden som før, bare med en fotball under genseren. Når fødselen var unnagjort, så de fortsatt ut som sylfider, akkurat som om fotballen under genseren bare var tatt vekk ;)

Ok ok, dette var selvfølgelig satt litt på spissen. Men poenget er at jeg ikke har så mange rundt meg med erfaringer av typen "gå ned 20 kg etter fødsel". Så jeg er glad for all input jeg kan få, gode tips, og "dos and don'ts"!

 

Også skal jeg snart få somlet meg til å lage en tråd inne på gravide/ammende. Det er vel strengt tatt der jeg hører hjemme nå, med en vekt som går oppover og en mangel på stålkontroll som ikke akkurat er noe å slenge rundt seg her inne :rolleyes:

Uuææææ, det er jo egentlig litt skummelt, flytte fra 20-30!?! Og tørre å tro på at denne lille spiren vil klamre seg fast de neste sju månedene?!

Tror jeg må tenke på det til i morgen.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Da har jeg tatt skrittet og flyttet inn på gravide/ammende biggrin.gif Litt skummelt er det, men samtidig veldig ok smile.gif Enn så lenge er det med litt blandede følelser jeg legger bak meg denne tråden her. Den har vært så god å ha, og jeg er ganske sikker på at jeg aldri hadde klart å holde fokuset over så lang tid og gå ned så mye uten denne tråden og all støtte og oppbacking fra dere fantastiske jentene her inne. Tusen takk, dere har vært gullende gode å ha wub.gifwub.gif Og dere er selvfølgelig hjertelig velkomne på besøk i min nye, midlertidige bolig! Dere finner meg her:

 

En liten omvei

 

Stor gruppeklem til alle sammen fra en lettere nervøs, men ganske så lykkelig Ninjastar biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...