Gå til innhold

Den siste nedturen


Gjest Ninjastar
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har drevet noen hjerneøvelser, jeg, så nå tror jeg (faktisk) at hjernen er i toppform og klar for å sparke meg selv bak.

 

Uka har gått temmelig greit, men jeg må fokusere på helgene....Kan ikke forvente å gå ned når kaloriminuset i uka må brukes på å kompensere for helga, vettu... :P

 

Så, nå er jeg klar for en skikkelig kick-ass helg uten nevneverdige planer. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kick-ass helg, haha! Den adopterer jeg! Jeg er klar:D

 

Jeg er litt på samme nivå. Føler meg klar for å sparke meg selv bak. Nei, man går visst ikke ned av å skeie ut i helgene. DET har jeg ettertrykkelig bevist i mange uker nå:P Totalregnskapet viser seriøse kaloriunderskudd, likevel står vekta stille. Jeg er helt sikker på at det skyldes store variasjoner i helg/hverdagsmønsteret! Kroppen suger til seg alle kalorier over 2000, virker det som...

 

Så! Eneste løsning er å få kontroll på helgen! Jeg er supermotivert denne gangen, utstyrt med godteriforbud og greier. Må bare bevise for meg selv at jeg kan få det til;)

 

Er ellers i rute før veiing i morgen. Har gått 10 km tur i skogen i dag, måtte ha en "hviledag" etter to tunge treningsdager på rad. Stålkontroll på maten alle dager siden mandag. Regner ikke med nedgang... men jeg STREIKER hvis det er oppgang!

Hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble heldigvis ikke oppgang.

 

Men.... for en bombe... Det ble visst stillstand. What a surprise:rolleyes:

 

Nå har jeg vaket mellom 70 og 71 i SEKS uker etter ferien. Før ferien var jeg jo innom 69.2. Er det mulig? ...tydeligvis!

 

Så nå er det bare å ta med seg de flinke dagene jeg har hatt siden mandag, fortsette i helgen (null godteri, null kaker, laaangt under 2000 kcal pr dag), og deretter ha en like fokusert uke frem mot neste fredag. Så er jeg sikker på at vekta må lirke seg bittelitt nedover igjen;)

 

Her har tåka letta og sola skinner og det er fredag og dermed er nå livet ganske bra uansett:) Ha en god innspurt mot helgen, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja, da ble det som du har forventet hele uka, da :( Bedre enn oppgang, kan vi si - og nå som du er sånn i siget, så blir det garantert nedgang neste uke!

 

Jeg tror vi har kjempet litt mot disse fetthormonene, de som sørger for at hjernen tror det er krise når vi går ned i vekt. Har lest at disse arbeider febrilsk for å øke fettnivået på kroppen etter nedgang, og at de ikke skjønner hintet før det har gått et par år med ny vekt - minst.

 

Nå har mine gått på et midlertidig tap, men jeg vet jo at de bare ligger på lur og venter på neste mulighet til et massivt bakholdsangrep.

 

Det skal ikke være lett, dette med livsstilsendring :P Det er ikke bare vårt bevisste jeg som har betydning, men også hormoner vi ikke styrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Platå.... Say no more.... :cool:

Er sikker på att du seiler nedover til neste uke, med standhaftigheten din ! :(

Men kjipt når man gir såpass mye, for å "bare" stå stille.

 

Med meg er det litt oppgang.. Kjipt, MEN når jeg bare sitter her på rompa så er det bare slik. Gleder ( og gruer meg litt...hehe ) til å komme igang igjen. Merker kroppen blir daffere av å bare sitte her. Eser liksom litt ut, selv om vekten ikke har steget så mye.

 

Ønsker deg en god helg, og vær sterk ! Gulroten henger der fremme, og kanskje ser du 60 tallet over helgen ??? :P

Tvi tvi ! Dette klarer du !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fredag kveld, jeg er hjemme, og jeg har ingen seriøse planer denne helgen. Hvor herlig er ikke det?! Det er LENGE siden sist!

Takket være godteforbud kombinert med fraværet av planer, har den første av tre tradisjonelt sett vanskelige helgedager gått forbausende bra.

 

Jeg var på butikken for å gjøre helgehandling etter trening; det er jo som alle vet, lite strategisk. MEN jeg klarte meg forbi både smågodthyllene, Starbuck's iskaffe, og ikke minst den gedigne marsipankaka som de av en eller grunn hadde stående fremme for fri forsyning midt i butikken:confused:

Enda jeg var helt innhøl og tarmtottene hylte. Så det var en bra start.

 

Ellers har jeg klart meg med en kopp Options til kvelds, og ender totalt på 1570 kcal og 5 TP unnagjort. Jeg har ikke hatt en så bra fredag på ukevis!

 

Lørdag, det er bare å komme... jeg skal klare meg like bra i morgen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig start på helga :-) Inngangen har alt å si, snubler man over terskelen er det ført gjort å vakle videre - vedder på at lørdagens rapport blir like fin :-)

 

Klokka er 0815, jeg spiser mine to knekkebrød og er straks på vei ut på to timers langtur.

Deilig i dette været :-)

 

Ha en super lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanx:D Det er jammen sant - når jeg tenker tilbake, så har jeg jo alle disse siste helgene kapitulert allerede på fredag, med innkjøp av smågodt eller noe sånt. Og etter det har det bare vært fri flyt resten av helgen..

Så en god start er avgjørende!

 

Nå har jeg spist havregrøt med bær til frokost og dermed startet lørdagen så bra jeg kan.

 

Planen videre er en rusletur til byen for å få unna en haug med bursdaggaver, deretter husarbeid, og hvis jeg orker (litt støl etter PowerStep i går, puh!): en tur ut i skogen. Det er foreløpig sol, håper den holder seg hele dagen:)

 

Ha en strålende lørdag så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdagen er over, og jeg har klart meg forholdsvis bra! Null trening i dag, men jeg har 18.5 TP allerede denne uken og kjenner at kroppen hadde godt av en fridag.

To mindre utskeielser ble det dog; vi var på kafé, og jeg tok et par biter av en tiramisu som ble for stor (?? Aldri en problemstilling for meg..) for en av de andre.

 

Videre hadde jeg tre overmodne (les: svarte) bananer på kjøkkenbenken, og jeg liker ikke å kaste mat. Så i stedet for bakte jeg GR banankake med fiken og valnøtter. Men med enkelte modifikasjoner, jeg brukte sukrin (ikke sukker), halverte mengden margarin i bytte mot mer banan, og brukte 50/50 hvetemel og mandelmel.

Jeg vet jeg sa jeg ikke skulle bake kake!!! Men kaloriinnholdet ble som for brød (230 kcal pr 100 g), og med så "sunn" kakevariant synes jeg egentlig det får passere.

Spiller litt Tommy-ball her nå, muligens?? Ikke direkte uenig! Hehe;)

 

Jeg spiste en liten flik av kaken ("brødet") da den var varm, men stoppet deretter. Det hadde ikke vært noe problem å spise 1/3 av formen, så jeg sier meg fornøyd med innsatsen;)

 

Totalt endte jeg på 1750 kcal i dag. Det er jeg veldig godt fornøyd med, tatt i betraktning at jeg har spist lunsj på kafé OG at det er lørdag:D Jeg har ikke spist godteri!

 

Nå gjenstår søndagen før de "lette" hverdagene starter på'n igjen. Jeg har en god magefølelse for morgendagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Flinka !

Dette klarer du så fint :)

Kan tenke meg denne helgen er minst like god som alle andre, men med en FANTASTISK mestringsfølelse innvendig.

Tror kroppen din har godt av en fridag innimellom. Trenger litt avslappning også :)

Håper søndagen har vært fin.

 

Her har vi vært på biltur å besøkt besteforeldre som er på tur med båten. Satte av småtrolla hos dem, så de kan sitte på med båten hjem. Mens vi tok en middag ute på resturant. Ingen dessert, men den bernè sausen derimot.... :(

Gleder meg til trening og en mer aktiv hverdag igjen. Det kribbler i kroppen...

 

P.S Og ja, du må sikkert pushe meg litt når den tid kommer.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er jeg stappmett etter å ha forspist meg litt på middag og dessert, og føler meg egentlig ikke så flink.

 

Men jeg HAR vært flink! Jeg har ikke spist godteri hele helgen, og er litt stolt av meg selv:)

 

I dag endte matinntaket på 1970 kcal, litt i høyeste laget, men likevel akkurat under de 2000 som var målet;)

Jeg lagde lammestek til middag (lam er bare sååå godt, og sesongen må utnyttes til fulle!), med fløtegratinerte poteter til familien. Jeg lagde en egen form til meg, med én potet, ekstra lettmelk og Så Lett gulost. Selvfølgelig ikke like syndig godt som originalen, men mer enn bra nok!

Til dessert (vi pleier aldri ha dessert... men bonusbarnet har etterlyst dessert en gang i blant i helgene, og i dag ble det innvilget) lagde jeg eplesmuldrepai. Min del var uten smuldrelokket, bare eplene. Og så spiste jeg med mager vaniljekesam. So far, so good...

...men kalorismellen kom da jeg tok litt ekstra av smuldrelokkdelen, og med Dream vaniljeis på.

 

Men det får gå. Jeg har vært på trening i dag og brent unna 5 TP. Og totalt kaloriinntak hele helgen lander på 5300. Det er 11 uker siden jeg har hatt en helg på dette nivået, så jeg er i det store og hele utrolig godt fornøyd med innsatsen:D

 

Psst Elisabeth: Jeg skjønner at det kribler!! Du får gi beskjed når formen er såpass grei at vi kan pushe deg litt;) Enn så lenge er det jo kjempebra at du er innom her - det holder deg sikkert mer i ørene enn om du hadde totalpause!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra - da har vi greid det :(:) :) Da er jammen meg mye gjort, trenden er snudd og neste helg går i samme, flotte mønster (forskutterer den like gjerne med det samme, jeg :P )

 

Jeg havnet på samme kalorinivå som deg, og jeg er kjempefornøyd. Jeg har måttet gjøre noen grep for å klare det, så jeg føler jeg har litt mestringsfølelse etter denne helgen.

 

Ha en super uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp! Alle dere supre jenter der ute som har vært gjennom en storm eller to.. Jeg trenger gode råd! Jeg stresser nemlig sånn om dagen... Ikke bare er det vondt og ubehagelig, men fettet løsner ikke akkurat fra kroppen i en slik tilstand:rolleyes:

 

Jeg har vært heldig og hatt en lang periode uten (negativt) stress, men etter at jeg begynte på jobb etter sommerferien, har det bare ballet på seg. Litt verre hver uke. Stresset er en kombinasjon av ultrakort deadline på en leveranse på jobben (som jeg er ansvarlig for), et kaoshus som skal pusses opp fra topp til tå, en samboer som er på vei inn i sykmelding, en vond rygg, og ellers generelt en hverdagslogistikk som jeg er ansvarlig for at skal gå opp (for å få tid til egen trening).

 

Hva gjør dere for å redusere stressnivået i kroppen når det står på som verst? Har dere tips til gode teknikker?

Jeg klarer ikke å fjerne stressmomentene på kort sikt, så det er ikke løsningen akkurat nå. Men jeg trenger å puste... Det er akkurat som om lungene er innsnevret, og jeg får ikke pusten lenger ned enn toppen av lungene. Og blodårene i hodet dunker akkurat slik de gjorde den gangen jeg veide 110 kg og hadde altfor høyt blodtrykk.

 

Hva jeg allerede gjør:

- trener masse (goes without saying, egentlig, for dere som "kjenner" meg..)

- prøver å smette inn en yoga-time inniblant

- var på stressreduserende massasje forrige uke, og skal igjen denne uka (vi har tilbud om massasje på jobben, kun 100,- for en halvtime, i arbeidstida. Utrolig bra tiltak!)

 

Så rent fysisk vet jeg ikke helt hva annet jeg kan gjøre. Men mentalt? Jeg tar i mot alle gode tips med stor takknemlighet:):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kjenner jeg altfor godt igjen, og løsningen dukket plutselig opp for et par år siden: Boka Pust for livet.

 

Utrolig nyttig og lærerik bok! Et must for alle superflinke kvinner som "klarer alt". Ikke lån den, kjøp den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Så flinke dere har vært i helgen !

Skikkelig bra !! :P

 

Stress... Ja, vet ikke hva jeg skal si.

Jeg skyr det som pesten, er det værste jeg vet.

HATER følelsen av stress, og blir så irritert og negativ når den følelsen nærmer seg.

Så jeg gjør egentlig alt jeg kan for å unngå stresset.

Og vet jeg att det blir noen hektiske dager, så legger jeg alltid en god plan.

Blir mindre stresset av å skrive opp punkt for punkt hva jeg skal gjøre.

Så med andre ord, lite hjelp fra meg.... :cool:

Du trener jo en del for tiden, er det aktuelt å kutte litt ned på den for å senke stresset ? Ser att du pusser opp. Å male eller gjøre andre ting er jo også en slags trening, eller i alle fall å holde kroppen i bevegelse.

 

det tiltaket med massaje i arbeidstiden, det digger jeg ! Ah.... NYT det ! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puuuuuuuuuuuh... her går dagene.... Når dette er over, skal jeg kjøpe den boka, Slippe!

Og trene litt mindre, det har jeg gjort. Det løste seg selv, jeg hadde ikke tid til trening denne uka bortsett fra en runde i går. Men jeg tror nok du har et poeng, Elisabeth, at kroppen ikke nødvendigvis reagerer så positivt på mye trening når man ellers er superstresset. I hvert fall ikke når det å rekke trening blir et stressmoment i seg selv:p

 

Uansett! Jeg har prøvd å spise riktig denne uka. Har fortsatt ikke spist usunt eller godteri, og DET er utrolig bra til meg å være i en slik stressperiode:)

Jeg gikk på en smell på tirsdag, var desperat sulten på jobb på ettermiddagen sånn type ulvehunger, og måkte innpå to Bixit turbarer på rappen... Og deretter ble det også for mye mat på kvelden.

Men lærte av det, og har de to siste dagene hatt med dobbel lunsjmatpakke på jobben. En kl 1130 og en kl 1500. Det ble bedre!

 

Nå er jeg bare veldig spent på hva veiing i morgen viser. Jeg har totalt sett vært flink med maten de siste 1 1/2 ukene, ikke spist godis, og hatt en kontrollert helg. Men stress og mindre trening kan jo påvirke i motsatt retning.

Her er det ingen fasit, det har vi lært for lenge siden;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens veiing viste ned 800 g, og jeg lander på 69.4.

 

Nå er jeg bare pinglete 200 g fra før-ferien vekt...

Og jeg er skarve 600 g unna normal BMI!

 

Dessuten er jeg ENDELIG under 70:D

..igjen, hehe;)

 

Og nå som ikke fem uker ferie står for døren, skal jeg holde meg her nede. Det føles psykisk så vanvittig utrolig mye bedre å være på seksti-noe enn søtti-noe, når man bare er 1.66 høy.

 

Jeg kjenner at jeg ikke har lyst til å fortsette med godisforbudet mitt.. Men, jeg sa ut september og det skal jeg holde. Bite tenna sammen:p Så kanskje jeg klarer å krabbe ytterligere ned til neste fredag, til tross for innmari travle dager...

 

Puih! Jeg er litt lettet nå:) Ønsker dere alle en strålende fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Dette uner jeg deg virkelig Ninjastar !!

For en utrolig GOD start på helgen :)

 

Og for ett flott tall !! Under 70, sukk !! Kjempe bra.

 

Er sikkert bra med litt hvil for kroppen også, du vet vi har tida på oss :)

Kjenner jeg ble så glad på dine vegne nå !

Fortsett videre, jeg er sikker på du klarer deg ut september uten godis.

 

Ha en flott helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nedgang, Ninjastar. Og takk for hyggelig besøk i dagboka mi! Det er mye morsommere når andre stikker innom, det har du rett i. Jeg skal bli flinkere å stikke innom, sjøl.

 

Jeg vurderer også godteforbud for en periode. Det kan hende det gjør det lettere å ikke skeie ut i helgene.

 

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver om stress. Mye av grunnen til at jeg har gått opp så mye i vekt som jeg har gjort, er at jeg har alt for mye stress både på jobb, og i forbindelse med totalrenovering av hjemmet vi bor i. Det tar på, altså.

 

Jeg har flere strategier jeg bruker når ting vokser meg over hodet.

- Lage lister: Skrive opp alt som stresser meg på et blankt ark. Dette arket henger jeg opp ved arbeidsbordet (på jobb) eller på kjøleskapet (hjemme). Så finner jeg en gul tusj. Jeg begynner med alle tingene som tar mindre enn 15 minutter (levere bøker på biblioteket, sende eposter, sette på en klesvask etc). Også guler jeg ut disse tingene. Det er veldig motiverende, for da ser jeg at jeg har jo fått unna en del ting. Så begynner jeg på de tingene som tar lengre tid.

 

- Prioritere fritid: Jeg setter opp ukeplaner, når jeg har det travelt. Da finner jeg fram lista (se over) fra forrige uke og legger inn det som er nytt. Her kan jeg bestemme meg for at jeg skal jobbe fra 7.30-16.30 hver dag, lage middag og få unna en ting hjemme og ha fritid hvor jeg slapper av med god samvittighet fra 17-19 på mandag og fra 19 og ut kvelden på tirsdag... etc. Ofte når jeg er stressa, blir stresset verre av at jeg har dårlig samvittighet for å slappe av. Og da er det viktig å finne en måte å slappe av på med god samvittighet.

 

(Ja, jeg bruker mye papir på dette, men det får heller være...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så fine hilsener, jenter - utrolig koselig:) Jeg blir alltid glad for gode resultater - men ekstra glad for super oppbacking! Takk!

 

Svirre, du har et veldig godt poeng med den listeskrivingen din (jeg er listeperson selv så det holder..): Jeg er ikke flink til å planlegge egen fritid! Ja, jeg planlegger egen trening. Men når jeg er hjemme... så har jeg alltid dårlig samvittighet for alt jeg ikke gjør. Bør kanskje prøve å få en slutt på det, ja. Hm!

 

Og jada, jeg tror nok fredagen gjorde sitt til at jeg har hatt fokuset på plass i helgen. Jeg har ikke spist godteri og er SÅ UTROLIG fornøyd med meg selv:D Nå er det bare å holde strake veien til fredag, så har jeg klart min egen utfordring! Et kortvarig forbud er jammen tingen for å kick-starte seg selv litt etter en trå periode;)

 

Matinntaket denne helgen har vært akkurat likt som forrige helg - som jo var den beste helgen på 11 uker. 5200 kcal på tre dager. Jeg ligger høyere i kcal enn i uka, men det skyldes annen mat, og for en gangs skyld ikke kakefester og smågodt-bonanza.. Pizza til middag i går og fårikål i dag - det drar opp kaloriene, men du og du så godt en gang i blant! Absolutt godkjent, denne helgen her.

 

Ellers mindre trening enn ønsket. Jeg fikk til en joggetur i går og en langsom gåtur i dag. Men jobben tar luven fra meg om dagen, i dag har jeg jobbet 11 effektive timer. Ikke særlig festlig når ny stressuke starter om noen timer. Meeeeen, jeg håper det bare varer en kort stund til.

 

Kokt i hodet og firkantet i øynene nå og skal rett til køys!

God, ny uke til oss alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svirre' date=' du har et veldig godt poeng med den listeskrivingen din (jeg er listeperson selv så det holder..): Jeg er ikke flink til å planlegge egen fritid! Ja, jeg planlegger egen trening. Men når jeg er hjemme... så har jeg alltid dårlig samvittighet for alt jeg ikke gjør. Bør kanskje prøve å få en slutt på det, ja. Hm!

[/quote']

 

For meg er det å jobbe bevisst med å ikke ha dårlig samvittighet når jeg slapper av, alfa og omega for å redusere opplevelsen av stress. I vonde perioder har jeg en følelse av at jeg "aldri" slapper av og at jeg "aldri" får gjort noe, fordi jeg er så sliten men ikke har god samvittighet i pausene mine. Jeg synes det er kjempevanskelig selv, men det er viktig å ikke ha dårlig samvittighet når man tar pauser. Pausene er essensielle for å overleve, når man har det travelt.

 

Når det har stått på som verst, har jeg valgt meg to tv-program i uka, som jeg skal se på uten å ha dårlig samvittighet, som en trening. Da skal jeg ikke sitte med pcen i fanget og jobbe samtidig eller noe sånt. Jeg skal bare sitte på sofaen og se på tv. Og tidvis blir jeg så rastløs av det, at det er vanskelig å gjennomføre. Men jeg tror det er en viktig øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg har noe å jobbe med her.. for nå om dagen har jeg ikke engang tid til å slappe av. Rettelse: klarer ikke ta meg tid til det. Trening blir det heller ikke noe av om dagen. Laaange jobbdager og sykmeldt samboer setter en effektiv stopper for alt sånt.

Og den dårlige samvittigheten for alt jeg ikke får unna meg er vedvarende. Suuukk! Og egentlig kunne jeg levd med dette her en periode, hvis jeg bare ikke hadde vært så stresset i kroppen. Utrolig irriterende ikke klare å puste skikkelig.

 

Men nok klaging! Jeg ser lyset i enden av tunnelen. Jeg tror mye skal være gjort om en ukes tid, da er mesteparten av leveransen min unnagjort og kanskje jeg til og med kan unne meg en dag med høstferie. Det hadde vært herlig:) Og jeg er veldig takknemlig for at jeg ikke har det slik som dette her hele tiden. En liten periode skal jeg overleve!

 

Ved ettertanke tror jeg at jeg rett og slett MÅ på trening i kveld og ta meg litt ut. Har ikke gjort noe på den fronten siden joggeturen på lørdag morgen, og tror litt utløp hadde vært på sin plass. Jeg skal prøve å få det til UTEN dårlig samvittighet;)

 

PS: Jeg klarer utrolig nok å spise riktig oppe i alt dette her - det føles som en seier! Tror kanskje jeg er på vei mot en fremtid hvor jeg skal klare å holde vekten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...