Gå til innhold

Slutte å spise sjokolade!!!


Gjest lise80

Anbefalte innlegg

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar
Gjest perle20

..gikk (overraskende?) bra. Det trengtes bare litt viljestyrke til for å komme over denne lille og rare mat-perioden. Det er nok ikke over enda, men en dag er gått, og det er 1-0 til meg. Jeg registrerte alt jeg spiste og jeg fulgte tidsplanen min for når/hva, selv om jeg tok det litt på sparket.

 

Det er så deilig å være ute av "matkomaen", jeg føler meg ernergisk og frisk. Virkelig full av energi, sammenlignet med de andre dagene hvor jeg har ligget som slakt på sofaen og bare sovet og ikke klart å tenke klart og har bare villet ha mer av det usunne...

 

Selv om dagen i dag kalles for fredag må jeg ta meg i skinnet og si at kroppen/"kcaltelleren" tar ikke helg og jeg må bare fortsette å være flink. Det er til mitt eget beste. I tillegg så har det vært "helg" litt for mange ganger så ikke vits i å ødelegge det enda mer. Og uansett; hvem har sagt at man trenger noe såkalt usunt for å kose seg? Koser meg mer enn gjerne med god og sunn mat, og også andre ikke-matrelaterte ting! Må bare overbevise meg selv om det.

 

Vekten viste 63,2 i dag. Dvs samme vekt som 3.jan i år. Jeg har god tro på at jeg skal komme ned til 58 igjen, men det skjer ikke hvis jeg ikke tenker på hva jeg putter i meg. Det skremmer meg litt at jeg syns at 63,2 er OK (kanskje fordi jeg føler meg så bra nå etter en dag "detox"), fordi da har jeg på en måte sagt at det er OK å spise seg opp fra 58 kun med usunt etc... I tillegg så hadde jeg jo trodd at det skulle være verre, oppe i over 65 som vekten viste tidligere i uken, og det skremmer meg også, at jeg ser at jeg kan spise enorme mengder med mat uten at det går så nevneverdig ut på vekten.

 

Ha en fin dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perle: så bra!!!! Det her klarer du, nå er det som sagt helg å da gjelder det at vi alle sammen klarer å holde hodet kaldt! Lag deg heller en deilig middag og Unn deg en liten dessert. Men prøv å hold deg unna smash barer, godis å sånne ting. Skjær heller opp litt frukt. Søt suget kommer nok til å ta turen innom i helga, men da får vi heller gå inn her å støtte hverandre. 63,2 er jo kjempe flott.:D du har all grunn til å være fornøyd med den vekten, men vær forsikiig å ikke lek med tanken på at du kan overspise uten at det går ut over vekta. For brått sier det pang så har du 3 kilo som du ikke aner hvor kom fra, å som sitter som støpt!! Så you go girl!! Ha en sunn og postivi dag alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perle20

Jeg har ofte en rekke unnskyldninger som jeg bruker for å legitimere evt spising av sjokolade, smågodt, kake, etc, etc, etc...Her er en del combacks på grunner som dukker opp i hodet mitt og som jeg skal tenke på i helgen.....Kanskje noen av disse gjelder dere også?

 

- Det er X sin bursdag. / Det er ALLTID noen som har bursdag, kan ikke spise noe godt hver gang..

 

- Det er besøk. / Alltid besøk og sjansen kommer igjen. Spar deg heller til neste besøk. (Og tenk det samme på det neste besøket også)

 

- Det er en spesiell anledning. / Det er alltid en anledning, må vurdere hvor spesiell den er, men som regel er det mange anledninger som får grønt lys..Prøv heller å sette terskelen høyt for hva som er "spesiell" anledning.

 

- Må jo være lov å kose seg en gang i blant / En gang i blant er ikke hver bidige helg !!

 

- Jeg har jo trent / Ja, og så skal du ødelegge treningsøkten med å spise den sjokoladen? Det er ikke restitusjon på høyt nivå, men meget lavt nivå....Sjokoladen gir ikke kroppen noe næring.

 

- Sjokoladen ser så god ut på reklamen /Det er MENINGEN at reklamen skal friste deg til å kjøpe og spise produktet, ikke la deg lure....

 

- Jeg har jo bakt, og må smake på baksten om den er god ! / Kanskje 1 bit, men ikke nødvendig å spise opp halvparten. Uansett så har du mest sannsynlig bakt dette før og VET hvordan det smaker.

 

- Når det nå for en gangs skyld er satt frem kake/el så kan jeg jo ikke la muligheten forsvinne / Jo, det kan du - selv om muligheten til å forsyne seg med noe usunt er der trenger du ikke benytte deg av den!

 

- De andre spiser jo / De andre er ikke DEG, vi er alle forskjellige og jeg velger heller å ta vare på min kropp, det vet jeg at jeg må og den er forskjellig fra alle andre sin så jeg må ta mine forhåndsregler

 

- Jeg har tross alt betalt for det! / selv om du har betalt for det, så er det KROPPEN som tar regningen dersom du er "nødt" å spise opp..(typisk dersom en har noe godt hjemme, kjøpt noe på restaurant eller enda "verre"; du er på buffee!)

 

Mye av det som frister oss er ting man har spist eller smakt på før. Da kan man tenke at jeg har faktisk smakt det før og prøve å huske om det var en utavdegsjælopplevelse, eller om du faktisk klarer deg uten. Sett terskelen høyt. Er det virkelig verdt det? hva vil du mest, ha en sunn og frisk kropp som du trives i resten av livet - eller de små sekundene (med nytelse?) det tar å spise your object of desire?

Bruk sunn fornuft og velg det første alternative. Ikke lett der og da, men prøve å tenke langsiktig!

 

Kanskje litt ekstremt dette her, en skal jo unne seg noe i moderate mengder. Men noen, som meg, må faktisk ha litt nulltoleranse for å klare å holde den sunne linje. Hvis jeg får valget mellom 1 sjokoladebit eller ingen velger jeg lett ingen. Men får jeg valget mellom 1 sjokoladePLATE eller ingen, velger jeg lett sjokoladeplaten. (jeg er litt rar sånn sett). Dette er fordi jeg vil enten ha alt eller ingenting. Det er ikke verdt det å bare få en smakebit av noe, det trigger iallefall sulten etter noe søtt for meg, det er liksom ikke nok med bare 1 bit av noe og jeg kan klare meg fint uten. Vet at jeg kommer til å "sluke" den ene biten og deretter gå å tenke på resten av sjokoladen... Derfor hvis jeg først skal "unne" meg noe så går jeg all in, og derfor må jeg være ekstra forsiktig. Men den tid er forbi nå - forhåpentligvis:-) Det er folk der ute som lever lykkelige liv, uten sjokolade og andre ting, det er bare et behov som vi skaper selv - og som media skaper for oss igjennom reklame, tvserier ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med dere når det gjelder alle disse unnskyldingene med bursdager ocv.. Men er jo her vi må lære oss å ha hodet og fornuften med oss, at vi lærer oss til å ta ett lite kakestykke istedenfor å tenke "ja nå har jeg jo spist dette kakestykke så kan jo like gjerne hive i meg hele kaka" å nyte dette kake stykke bit for bit, å ikke sluke det med ett jafs! Har vært på trening i dag å hatt en time kondisjon med litt styrke, spist to brødskiver 70g med 100g banan, 10g vita lettere smør og sukrin sukker på. Mmm veldig godt.:D i kveld blir det taco salat med fullkorn pasta og masse salat. Kjempe godt! Ser noen har skrevet alderen sin også. Jeg er da gift har ikke barn enda, å er 29 år. Er nok mange som tror jeg er født i 88 på grunn av nicket mitt.. Men 8 tallet har alltid vært lykke tallet mitt;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svirre

I dag har jeg klart meg veldig bra. En kopp te, noen knekkebrød med brunost og en yoghurt har tatt av for søtsuget, når det har kommet over meg. Og jeg har landet på under 1500 kcal. Det er litt i minste laget - jeg skal ha 1600. Jeg kjenner jeg er virkelig fornøyd med meg selv, som har klart å erstatte godteri med mer næringsrike alternativ, hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perle20

Applaus, Svirre!:-)

 

Jeg holdt meg unna butikken i går - heldigvis. Var mer matsugen enn søtsugen i går, men merket med meg selv at jeg prøvde å provosere meg opp i hodet; vil du ikke ha noe søtt? du kan lage hva du vil! er bar eå gå på butikken, du skal få lov til å kjøpe sånn smashfredagsposechips, eller hva med en pakke smør som du kan lage cookiedeig av? du skal få lov!

 

Hvorfor tenker jeg slike tanker? Heldigvis klarte jeg å avfeie dem. Lagde (sunne) pannekaker med blåbær til kvelds, selv om jeg egnetlig ikke var sulten. Laget tilogmed en "blanding" av kesam, bakekakao, melis og havregryn som jeg kastet etter noen skjeer fordi den ikke var god, men lagde den bare fordi hjernen var innstilt på at nå er det kveld og nå er det tid for å ville ha noe søtt.... må slutte med det!! Tror hjernen blir litt forvirret når den merker at jeg ikke egnetlig vil ha/orker noe usunt!

 

Gleder meg til ny dag og håper denne blir sunn og frisk som disse to andre dagene har vært! Og tenk at jeg ikke har lyst på brus enda! Gav meg tilogmed lov til å kjøpe det i går, men gjorde det ikke... (Jeg har drukket over en stor flaske pr dag i så og si hele år..........men "bråstopp" 17.mai.?!?!?!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svirre

Jeg tok applausen litt for tidlig i går, for etter at jeg hadde skrevet inn her kom mannen hjem fra byen med en stor pizza til nattmat. Så det ble noe pizza og rødvin på kvelden, og kaloribudsjettet eksploderte. Samtidig er målet nå i første omgang å kutte alt det søte, så det at jeg har klart meg uten godteri er noe jeg likevel skal være fornøyd med.

 

Nå spiste jeg akkurat 200 gr. mango og 100 gr. tine ja-yoghurt og laget meg en stor kaffe latte på ekstra lett melk. En stor og litt ekstra god helgefrokost for 230 kcal. Det er slikt vi må lete etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag nye muligheter. Synes dere har vært flinke jeg, er jo denne godteri overspisinga vi prøver å legge av oss. Å det har vi jo klart å holde hittil:) tror når vi har holdt godteriet å sånt på hylla litt så vil vekta sakte, men sikert avta selvom vi har koset oss med litt ekstra mat innimellom.. Gikk bra med meg i går, nå har det snart gått en halv uke alt, tiden går egentlig ganske fort. Vi klarer å overvinne denne helga jenter. Vi snakkes her i kveld:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perle20

Siste "nye" hos meg er surfing på youtube etter videoer som gjør usunne fristelser "om" til noe veldig ekkelt slik at det skal sitte på netthinnen dersom jeg skulle stå ovenfor en fristelse eller to.. Er mest "coacher" som forklarer hvordan sukker ødelegger kroppen og hvordan søtsuget kan stoppes. Skal si ifra dersom jeg kommer over noe som er verdt å dele:-)

 

Hittil i dg har det blitt mye mat. Men sunn mat, og det er jo i bunn og grunn bedre enn det usunne.

Det som er den store prøvelsen for meg denne helgen er at jeg skal hjem til familien...Og der er det som nevnt før alltid mange fristelser. Ikke nødvendigvis mye snop/sjokolade, men ting jeg kan lage raskt, og selvfølgeig nøtter og noe sjokolade. Problemet er ofte at jeg føler at det er veldig "trygt" hjemme og at kcal blir "gratis", jeg blir snillere med meg selv fordi jeg kommer hjem til koselige omgivelser og hyggelige mennesker, og tenker som så at herregud jeg hjernevasker megselv i leiligheten for meg selv - take a chill pill! (evt en halv sjokoladeplate?;-))

 

Kunne ønske jeg klarte å si ifra til familien om at jeg ikke klarer å beherske meg dersom det er noe fristelser der...De ser jo bare "normal" inntaket, jeg gjør jo alltid mitt meste for å skjule overspisingen, feks i påsken hadde jeg en egen pose inne på rommet på hytten til godterisøppel som jeg tok med meg hjem og kastet i leiligheten!! Men kan liksom ikke annonsere; Hei jeg kmmer hjem i dag, kan dere vennligst gjemme/kaste/fjerne følgende: alt i bakeskuffen, sjokadepålegg, smør/margarin, brunost, hvitost, stekt løk, after eight, chips, nøtter, kjeks, frokostblandinger/musli, is etc.... ?

 

Men men. Den tid den sorg. Jeg har iallefall trent bort 1000kcal i dag:-)

+

Holdt meg unna blogger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perle20

Hehe! Jeg kjøper aldri godis selv!! (Bortsett fra den glippen nå denne uken da,skjønner IKKE hva som gikk av meg). Det blir til at jeg spiser av det som allerede er hjemme... Litt her og litt der av det som er åpnet. + spiser mye av "vanlige" ting, feks brunost på skiver/rundstykker som er som snop for meg, og det merkes jo ikke i samme forstand..

 

Det som er "problemet" nå, tror jeg da, er at jeg har jo gått ganske ned i vekt og mamma har sagt at gud jeg har blitt så tynn og at nå er det nok, he he, ikke sant??! Og da tror jeg at hver gang de ser at jeg forsyner meg med litt mer is til desserten eller et par never nøtter mer, så er de bare glad til, fordi de vet at jeg ikke unner meg slike ting hjemme og de er bare glad til at jeg "får i meg mat". Men det gjør jeg jo så til de grader her i leiligheten også, det er ikke det:-)

 

Vil ikke fremstå for "nazi" heller, selv om jeg syns at nulltoleranse er best. De skjønner kanskje ikke at jeg ikke klarer å begrense meg, for det klarer de. De nyter sin ene after eight til kaffen liksom. Det hadde jeg aldri klart! I tillegg så vil jeg også være litt forsiktig mht min yngre søster som jeg ikke vil påvirke i for stor grad av dette sunnhetshysteriet mitt..Hun har allerede lagt godt merke til at jeg kun spiser hviten av kokt egg, og det gjorde (desverre) også en familievenn av oss som lider av ekstrem anoreksia...

 

Men jeg går hjem i dag med godt mot, tenker på denne tråden, og dere, og jeg det faktum at jeg har fått i meg godt med mat! (Og selv om jeg har trent godt i dag så skal jeg IKKE tenke på at jaja jeg har jo trent - vil jo ikke ødelegge den med overspising av sjokolade;-))

 

ps ja jeg har pulsklokke og er helt "avhengig". Nesten, (bare nesten!) som om jeg er nødt å bare gå hjem igjen dersom jeg glemmer den til en trening, he he.. Fikk ny 1.mai, så det var litt gøy å ha en ny start:-) Har hatt den gamle i 5 år da, men bruken har gått litt opp og ned. Men jeg sjekker alltid her på standard-målingene om det stemmer noenlunde med kcalviseren på pulsklokken, sånn i tilfelle:-) Pulsklokke er kjempemotiverende og anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perle20

Hvordan går det med dere og helgen?

 

Jeg spiste smågodt i form av småsjokolader og vingummi, seigemenn, nutrilettbar, ostepop, saltstenger, cashewnøtter og stratos i går!

 

Men av en eller annen merkelig grunn var det liksom OK (kan noen kjefte på meg?!?!?!?) fordi (mesteparten) av det ble spist sammen med familien, og da var det liksom legitimert pga ingen sa nei, i tillegg så har jeg det for meg at dersom det er kjøpt inn av dem så er det "ok" - det blir jo ikke kjøpt inn for ikke å spise det...

 

Men men. Irriterende at jeg ikke tar det så tungt. Kanskje fordi jeg vet at jeg aldri kommer til å ha en nulltoleranse mot godiser ila livet? Kanskje fordi det nettopp er DETTE som er min nye livsstil? Sunn og frisk i hverdagen, og 1-2 kvelder med litt ekstra "kos" dersom jeg er med familien? Det kan jeg jo leve med. Det jeg IKKE vil leve med derimot er selve trangen jeg har til å spise søtt dersom det er på bordet, jeg vil ha valget hvor jeg kan velge å si neitakk uten å føle at jeg går glipp av noe, jeg vil føle at jeg klarer meg uten å stappe i meg snop. I tillegg til at jeg vil lære meg å begrense inntaket når jeg først er i gang......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iamikke

TAKK Svirre og Perle20 og Frukt 86 og dere alle andre som setter ord på det å ha søtbehov og overspising etc.Det traff hodet på spikern!

Og så har dere alle mange gode tips!

 

Har vært uten nett i noen dager nå. Men er litt fornøyd med helga ift godteri, men ikke ift trim. Tror jeg må skjerpe meg masse. :D ;p

:)

Har merka på ryggen at det er noen gram mindre.I to dager nå såhar jeg våknet uten ryggsmerter!Herli!Bare det kunne fortsette!

Og det har gitt overskudd til å rydde ute!Hurra for meg!

Og så får jeg bare si at jeg har spist litt for mye snop nå i helga. Har prøvd å pusse tennene,men det var ikke lurt for senere skulle jeg spise appelsin..Dårlig kombinasjon!!!:)

Tror det blir bedre neste helg, for da skal jeg være "gressenke" i tre uker!Tror det blir bra, for da blir det ikke kjøpt inn godteri hver dag...Har nemlig en samboer som også liker søtt, men desverre så ser det ut som om han kan spise så mye han bare vil UTEN å legge på seg. GRRRR!!!

Ha en fin uke alle sammen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perle20

Gratulerer med å merke de gode og positive virkningene med å kvitte seg med litt av det ekstra på kroppen!

 

Kjøper mannen din inn godteri hver dag???! Jeg ville tatt en alvorsprat med han, det hjelper deg jo kanskje ikke akkurat til å bli kvitt søtsuget/kiloene... Iallefall begrense til 1-2 dager i uken, helst bare 1 dag kanskje? Evt at han får spise snopet sitt før han kommer hjem til deg, hehe..

 

Er sjeleglad for at jeg bor helt for meg selv, har ingen andre å ta hensyn til/bli fristet av. Hadde jeg fortsatt bodd hjemme måtte jeg nok ha bedt dem om å ikke kjøpe inn diverse matvarer + kanskje gjemme det for meg, hehe..

 

Et lite tips hvis du vil ha en dessertaktig liten treat:

stivpisk 2 eggehviter med ønsket mengde sukrinmelis (0 kcal og kjøpes på helsekost/meny) + litt vaniljeessens + evt litt 100% bakekakao for litt sjokoladesmak. Det ser ut som en oppskrift på marengsbunn, men istedenfor å steke den i ovnen så spiser du heller denne blandingen. Utrolig mettende for få kcal!

 

Ha en fin mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var en ny uke igang, og kroppen er endelig kvitt feber og influensa.. ble "planlagt sprekk" på meg i helga.. Jeg har jo slitt me å nå 1600 kalorier om dagen over lengere tid.. begynte me proteinshaker, og fikk opp antallet.. men da løsna det sånn at æ fikk søtsuget tilbake også etterhver.. aaarghh.. som jeg nevnte tidligere tror jeg det startet med pepsi max'en.. og det kunstige sukkeret jeg da puttet i meg.. menmen. . nu som søtsug er tilbake må man lære seg å leve med det..

 

Ser av innleggene at mange ønsker å legge seg til en null toleranse for søtsaker.. Hvorfor?? Jeg kan jo nevne(og må si jeg tror det er flere av oss i vektklubben) har slitt med spiseforstyrrelse i mange år.. og har som hovedmål om å få et normalt kosthold i hverdagen.. Jeg har tror etter et unormalt syn på mat og søtsaker.. at å nekte seg ting man setter pris på- fullt og helt, skaper en feil holdning..og vi legger opp til å mislykkes og skuffe oss selv når man gir seg hen til suget.. Målet må vel heller være å kunne kontrollere dette.. og ikke overspise, men faktisk ta det ene kakestykket i selskap osv..

 

I helga var jeg i konfirmasjon.. noe jeg i utgangspunktet hadde gruet meg litt til, med tanke på alle fristelsene.. MEN- så hadde jeg en plan, og klarte å holde meg til den. Ved koldtbordet holdt jeg meg til magre varianger(kylling og salat, ingen ris ingen potet..), og anslo hvor mye jeg kunne spise.. deretter fant jeg den kaka som fristet mest!!! og tok meg ett kakestykke, og forskynte meg med litt jordbær ved siden av.. Kaka smakte fantastisk, og jeg nøøøt det ene stykket. Egentlig skulle jeg jogge på kvelden, men var ennå så tett at jeg ligg lang tur ute i skogen i stedenfor.. men ikke som straff - kun fordi jeg følte for å røre meg etter stillesittende dag..

 

Jeg bommer kanskje på motivasjonsfaktoren som skal være fokus her.. men følte bare for å si dette.. sikker mange som er uenig, og det må man ha lov til.. (ps i hverdagen lager jeg meg vaniljekesam og frukt som demper på sug..)

 

Ellers lurer jeg litt på BMI'en til de som har innlegg?? Det er litt frustrerende å se at personer som veier tyve kilo mindre enn meg har komplekser.. hehe - men det er mitt problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perle20

I dag er det den store unnskyldningsdagen...Det kverner flerfoldige unnskyldninger for at jeg får "lov" til å spise sjokolade i dag. Det er en stor plate med stratos som er i tankene... evt en pose med smash (og JA, det skal faktisk godt gjøres å ta bare en........)

 

- det er regn"storm" ute og jeg skal ut på tur i regnet

- det er mandag

- i det store og hele så betyr ikke det jeg spiser akkurat I DAG så veldig mye. tenker stort nå, som i livet som en helhet...

- det er faktisk ikke verre enn at jeg trener en ekstra gang denne uken

- må ikke være så streng mot meg selv

- leste akkurat om at man får mer lyst på de produktene man har satt på "forbudt"-liste, så det er jo HELT NATURLIG at jeg vil ha sjokolade! det er liksom naturens gang!

- videre er det jo også "meningen" at det skal være sånn, jeg er jo tross alt "syk i hodet" uten hjelp, først når jeg får hjelp fra noen (psykolog?) vil jeg jo bedre meg ang spisingen!

 

//

- ingen er tankelesere og det er bare JEG som kan beskytte meg mot meg selv og overspisingen! selv om jeg tenker/tror at jeg har en "diagnose" så er det IKKE OK å leve etter den.....

- jeg vil ha raske resultater, og da hjelper det ikke å sabotere for meg selv

- disse unnskyldningene kan komme hver dag, og da går det iallefall ikke fremover med formen, det er ikke noe ekstraordinært med dagen I DAG

- selv om jeg kan trene i fremtiden, så er det kjipt å "ødelegge" de treningene jeg allerede har gjennomført

- det blir ikke noe "koselig" å stappe i seg en smashpose, den gjør bare at jeg vil ha mer, og når jeg først gir meg lov til litt er det lettere å gi lov til mer. jeg VET jo at jeg aldri blir mett/kvalm (klarer å spise veldig mye selv om jeg er sprekkferdig!) uansett hvor mye jeg spiser

- skal løpe bakkeløp i morgen og det er så mye bedre og lettere å gjennomføre en slik økt dersom jeg ikke har et halvt kilo med sjokolade i systemet

 

huff..........:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør faktisk snakke med noen.. det høres ut som du har et problem med mat ja.. selv om du vet at du ikke skal overspise, og du trener for å holde vekt i balanse, og med vektreduksjon som mål.. er overspising ofte et symptom på noe annet.. og det kan være godt å få noen å snakke med og finne ut av dette..

 

Det første jeg tenker på når jeg leser innleggene dine, er om du spiser nok vanlig i mat i utgangspunktet?? Va innom dagbokbloggen din, og etter det jeg så der er det altfor lite...og kroppen vil hungre etter mat, og du tenker sukker.. Om du vil ha et råd er det å få i deg mer protein, event prøve Yt rest. etter trening??... men kan også ta helt feeeil.. lykke til i allefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perle20

Ja, det er gratis psykolog men jeg har ikke mot til meg til å gå:-/ Jeg "vet" alt som er i veien og jeg vet hvordan jeg skal få det bedre, det er bare selvdisiplinen (og selvrespekten??) det står på. Må formulere klarere målsetinger og motivasjonen bak disse målsettingene og så ha dem synlige. Det er så mye mer enn bare mat og vekttap, desverre ! Og det er absolutt ikke slik at det å nå drømmevekten løser alle problemer...

 

Hehe, jeg må nesten le litt av meg selv... Det er bare tankene som vil ha noe søtt. Ikke kroppen min, jeg er så mett!! Kanskje derfor jeg prøver å friste meg selv? Føler jo liksom at det "hører med" å kose/trøste seg med masse digg i eksamenstiden, på samme måte som man føler det "hører med" å kjøpe smågodt til kinoen..

Jeg skulle gå på en liten spasertur før jeg gikk innom butikken. Det endte med at jeg gikk en hel time + droppet butikken fordi jeg fant ikke ut hva jeg skulle kjøpe av godt: stratos? smash? browniesblanding? nachoschips? hehe..jeg ble bare ikke enig med meg selv og fant da ut at de to tingene som egentlig stod på listen (salt + bakepapir) faktisk kan vente en dag eller to, tror kanskje det var to kamuflerte ting som jeg brukte som unnskyldning for å ha en mulighet til å gå på butikken.

 

noe av det som gjorde at jeg ikke klarte å bestemme meg var for det første at jeg faktisk ikke er søtsugen. (bare i hodet). jeg har lyst å spise noe søtt fordi jeg tror at alt blir så mye bedre da; da klarer jeg denne vanskelige konkursoppgaven, da har jeg en grunn for å trene i morgen, da har jeg noe å være sur på meg selv for, da har jeg enda en motivasjonsboost for å være sunn ellers i hverdagen.....

for det andre så har jeg bestemt meg for å bevisst ikke spise meieriprodukter fordi det går utover huden og fordøyelsen min (tror jeg!) + karbohydrater/raske iallefall... så da blir det ganske dobbeltmoralsk og teit dersom jeg skal være helt nazi på å kutte ut de matvarene (som forøvrig kan være supersunne; feks cc, kesam, skyr osv), men å la sjokolade være i kostholdet??? det henger jo ikke i hop, og ja dobbeltmoralsk blir det da føler jeg og da syns jeg synd på de gode matvarene som jeg dropper, som feks skyr - jeg bør jo heller spise en skyr enn en sjokolade....i gotta' practice what i preach!

for det tredje sa jeg til meg selv at cluet er at jeg bare vil ha noe å spise og tenkte at jeg skulle bare lage en svær wok hjemme. laget ikke det, men spise haugevis med salat ved siden av crispy chicken bites som jeg hadde til middag (+ lunsj!) i dag. salaten var forresten kjempegod: hjertesalat, vannmelon, mango, vårløk + limesaft....til middagen addet jeg oppi strimlet squash og litt mer limejuice. tar forresten godt med salt på, maldonsalt....:-) (som begynner å minke, hence hvorfor jeg egentlig måtte på butikken:p)

 

Og btw: KVALITET OVER KVANTITET!! Det er livsmottoet jeg prøver å leve etter, på alle områder i livet: alt fra mat til venner til tvtitting etc...

 

Ja, jeg må si meg enig, BlackDiva07, du levde jo virkelig opp til mitt motto i konfen: kjempelurt av deg å velge ut den beste kaken, ta ett stykke og virkelig kose deg med det!!! Snakk om kvalitet! føler at på konfirmasjoner så er det bare å ta av alle kakene, da klarer man ikke nyte dem skikkelig og alle smakene blandes etc....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen:) har vært borte fra lørdag til mandag så har ikke fått oppdatert så mye. Perle: høres ut som du tenker veldig mye på mat å alle de fristelser som du egentlig forbyr deg selv. Det må være utrolig slitsomt for deg. Kanskje du rett og slett skal ta deg en pause å spise akkurat det du vil, å heller sette deg som mål å ikke overspise deg. Når man tenker over det så er det jo f.eks de første sjokolade rutene som smaker virkelig godt, samme er det med mye annet godt også. Så du må prøve å skille hodet og magen. Magen vil ha noen sjokolade biter, mens hodet vil ha hele plata!! Hodet spiser hele plata, mens magen blir kvalm. Er rart det der at hodet og tankene våre kan gjøre oss syke...

 

Jeg har klart meg ganske bra da, til tross for atjeg har vært bortreist. Søndag var jeg veldig sugen på noe godt, poppet meg popcorn og spiste is. Lå på ca 2200 kcal. Så dette er jeg fornøyd med:) ellers har jeg vært flink å holdt meg rundt 1600 kcal. I morgen er det veie dag for meg, nesten litt skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iamikke

veiedag imorgen...

ser enkelte her sliter med vekta på ca 65-70 kg- Det er og blir drømmevekt for meg!Skal være godt fornøyd om jeg klarer å komme ned til 90 kg.Og da er jeg fremdeles 10!!!kg unna drømmevekt!

Så for å klare det, må je nok i første omgang avstå fra søtt desverre. For pr dags dato har jeg ikke vett til å si stopp etter å ha smakt litt. Jeg raider skap etter søtt, og så er vi igang...

;p

Vet at etter avhold i en- to ukes tid så blir det bedre. Da blir det enklere å nyte den lille biten,og så avstå fra mer. Er det flere som har det på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...