Gå til innhold

Hurra for lavkarbo, nei til feil informasjon


Gjest fettmot

Anbefalte innlegg

Etter vellykket lavkarbo-kosthold melder jeg meg ut herfra!

 

Fikk idag en mail om en som har spist 4 egg og en pakke bacon til frokost- dette er feilinformasjon, all honnør til alle slitere,

 

men her viser firmaet Grete Roede hva de står for, feil info om en konkurrent!

 

Du skal være ganske stor for å spise så mye mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn
Etter vellykket lavkarbo-kosthold melder jeg meg ut herfra!

 

Fikk idag en mail om en som har spist 4 egg og en pakke bacon til frokost- dette er feilinformasjon' date=' all honnør til alle slitere,

 

men her viser firmaet Grete Roede hva de står for, feil info om en konkurrent!

 

Du skal være ganske stor for å spise så mye mat![/quote']

 

Lykke til =)

 

Det er mye feilinfo ang lavkarbo også, følger man GR så får man en sunn livs stil, men har du funnet ditt så bra for deg, men å si at det her er feilinfo er bare tull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lavkarbo får være opptil hver og en, mener jeg. De som vil prøve det, gjør det - de som vil følge GR gjør det, og de som ikke gjør noe gjør det.

Jeg blir lei å lese at det ene er bedre enn det andre, at det er feilinformasjon om ditt og datt. La oss alle få gjøre det vi synes er best for oss, vi er alle så forskjellige også når det gjelder å gå ned i vekt.

 

Lykke til uansett hvilken metode du velger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en veldig interressant diskusjon. Jeg ble også bitt av lavkarbo-basillen for en tid tilbake... Tenk å kunne spise så mye man ville da? Og masse smør og fet mat osv... Leste at mettet fett ikke var så farlig og slukte alt rått...

 

Men så er det jo sånn at hvis det høres for godt ut til å være sant, så er det som regel det... Man kan ikke spise ubegrenset med mat og likevel gå ned i vekt. Og selv om mettet fett ikke er så usunt som det har vært fokus på, er fortsatt umettet og flerumettet fett sunnere, og man bør absolutt ikke burde spise mettet fett i ubegrensede mengder. Det kommer flere og flere rapporter nå som viser til at lavkarbo slett ikke er så sunt som mange skal ha det til.

 

For min del gikk jeg ikke ned et gram i vekt, jeg ble uopplagt, irritabel og matlei. Faktum er at mange ikke opplever vektnedgang fordi de fortsatt inntar alt for mange kalorier. De som går ned i vekt, går ned fordi de har underskudd på kalorier.

 

Nå har det nylig kommet frem av forskning at kroppen responderer aller best på et tredelt kosthold hvor en tredel av kaloriene skal komme fra proteiner, en tredel fra karbohydrater og en tredel fra fett. Dette høres rimelig fornuftig ut da vi vet at alt vi spiser er usunt hvis vi får for mye av det. Jeg ser at et normalt GR-kosthold overstiger karbohydratandelen betraktelig. Av kaloriene man får i seg kommer kanskje så mye som 60-70% fra karbohydrater. Det er ikke helt gunstig når man egentlig skal ligge på rundt 33%. (For høyt inntak av karbohydrater fører til økt blodsukker, øker betennelsesreaksjoner i kroppen ++)

 

Jeg forsøker nå å etterleve den tredelingen som best jeg kan ved å bytte ut en del av karbohydratene med proteiner/fett. Ennå ligger jeg noe høyere på karbohydratene, men har redusert de raske karbohydratene til et minimum. Jeg har opplevd at kroppen responderer utmerket på dette. Mye mindre oppblåst, mer opplagt og energinivået er bedre enn på lenge. Er mindre sulten og mer stabil i humøret. Min erfaring er at man kommer langt ved å bruke sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har de samme erfaringene som deg, Nickii.

 

Har og forsøkt lavkarbo - uten hell hverken helsemessig eller slankemessig. Det var rett og slett ikke greia for min kropp.

 

Etter å ha forsøkt mange forskjellige kurer, og måter å spise på - har jeg landet på at "litt av alt" er best for meg.

Da er GR en fin måte å få veilledning på i forhold til å gå ned i vekt. Jeg prøver og å få en tre-deling på næringsstoffene jeg spise - og føler det er bra for min kropp.

 

En annen ting er at jeg er opptatt av å ha mat i huset som ikke signaliserer slankekurer - eller spesialdietter. Vil ikke at barna mine skal vokse opp i et "diett-hjem".

Litt av alt er lov hos oss - men det er fokus på at det er de sunne valgene som gir oss energi og gir oss en god helse - både for barn og voksne.

 

Vi må finne ut hva som passer best for oss - men ha respekt for hverandres synspunkter og valg.

 

Lykke til på veien, uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp 3kg med lavkarbo. Jeg er 19år, 168cm, og veide 56kg, og trivdes med det. Etter 3mnd med lavkarbo var dette mine erfaringer:

 

ENORMT matsug! Jeg er glad i mat. Jeg liker å spise. Men med lavkarbo var jeg konstant mett. Jeg kunne spist 1gang om jeg ville, men jeg liker rett og slett hyggen med mat.

 

Jeg gikk opp 3kg. Som jeg nå vil ha vekk igjen.. Jeg er epleformjente, og trives maks lite med kulerunde hofter og utblåst mage. Nå har jeg spist 1500kalorier pr dag i 3 uker, og gått ned 1,3kg. Fornøyd med dette. Det går riktig vei!

 

Smaken av brød, og andre gode ting du ikke får spise "naturlig". Jeg vil heller spise litt gode matvarer, og heller mindre mat, for å veie opp, istedet for å gå et helt liv uten gode kaker osv. Ja jeg har bakt både brød, og kaker på lavkarbo, men det blir aldri det samme som feks skikkelig luftig godt brød til grillmaten.

Knekkebrød derimot, er en vinner jeg vil fortsette med! Skikkelig næringsrik kilde i stedet for dette wasa-fjaset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror ikke det er bare sunt å spise lavkarbo.

Mye av prinsippene av et lavkarbokosthold er jo bra. Slik som å begrense sukker og spise litt mindre karbohydrater enn det vi har vært vant med. Og det er også bra at vi blir lært opp til å spise fullkornsris og byggris fremfor vanlig ris. Eller fullkornspasta fremfor vanlig pasta, siden dette er mat som inneholder fiber.

 

Men å spise ubegrensede mengder med mettet fett er slett ikke bra.

Kroppen trenger både protein, mettet og umettet fett (Mesteparten av andelen fett du spiser skal være umettet fett- tror det er sånn ca 10% av fettet bør være mettet).I tillegg trenger faktisk kroppen karbohydrater. Selv om det gjerne er mindre enn det vi er vant med å spise.

 

Husk at skal man gjøre en endring som varer, så må man gjøre den endringen slik at den varer hele livet. Og det er litt av det som er utfordringen med lavkarbo. starter man med lavkarbo, bør man forstette med det.

 

Fordelen med Grete Roede kostholdet, er at man kan tilpasse kostholdet til hele familien. En trenger bare å tilpasse mengden til den som skal ha det. Og jeg ser absolutt ingen motsetning mellom det å følge Grete Roede prinsippene og det å følge et modreat lavkarbo kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...