Gå til innhold

går opp i vekt på folkehøyskole, hjelp!


Gjest SiljeKkn

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har slitt med overvekt siden jeg var liten, og har siden 8. klasse drevet med jojo-slanking. Fram til i høst har jeg bodd hjemme hvor vi har levd forholdsvis sunt, og jeg har hatt tilgang til å kunne spise så mye frukt og grønt som jeg ønsket. I sommer gikk jeg også ned 4 kg ved å leve på lavkarbodiett. Nå går jeg på folkehøyskole hvor vi får servert mat, og tre ganger for dagen er det brødmat. Middagsmaten er ikke så usunn, men jeg merker at jeg legger på meg til tross for at jeg trener 3-4 ganger i uka. Jeg har kjøpt en del frukt i høst, men nå er det for kaldt til at jeg kan kjøpe med meg frukt. Er det noen som har noe forslag til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags pållegg spiser du på maten da, SiljeKkn ??;) Brødmat bør nødvendigvis ikke være usunt vet du. Kanskje det sniker seg inn mye unødvendig der? Lakarbo kan du nok glemme på en folkehøyskole uansett.

Har du mulighet til å velge f.eks kokt skinke, kalkun og andre magre kjøttpållegg?,

Er det cottage cheese der? Kyllingpostei? kokt egg, eggerøre? (nå tenker jeg jo på mye av det jeg spiser selv - du liker kanskje annet pållegg..) epleskiver er veldig godt på brød.

Er det grovt brød? eventuelt grove knekkebrød? variasjon..

Skummet/ekstra lett melk?

 

Har du gått på lavkarbo inntill du flyttet til skolen, tipper jeg det er grunnen til at kiloene nå raser på.. kroppen hungrer jo etter å fylle opp karbolagrene!

 

hm. :angry: og åssen står det til på godtefronten??? brus? :( Forskjellige kaffedrikker som cafelatte?? :huh:

 

Vet jo ikke om du er inne i Grete Roede kosthold, men les mer på disse sidene, dette er jo et helt normalt kosthold man kan lett leve med når man kjenner til prinsippene. Du er jo så ung, og det er jo viktig å ikke drive med jojoslanking resten av livet !

 

Kjempebra du trener også!

 

Håper du finner ut av det -_- Og masse lykke til og et godt nytt sundt nyttår til OSS!!

Epler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har cøliaki, så jeg spiser glutenfrie knekkebrød for det meste. Det er ikke så stort utvalg av pålegg, så det går ofte i agurk, paprika eller brunost på knekkebrødet. Men jeg har av og til også kjøpt meg yoghurt eller frukt for å variere. Pga. en rekke matallergier er det vanskelig å finne noe å spise også. Det finnes både ekstra lett og lett melk.

 

Godtteri spiser jeg sjelden, og brus og kaffe drikker jeg ikke. Ikke drikker jeg noe særlig alkohol og røyker heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har cøliaki, så jeg spiser glutenfrie knekkebrød for det meste. Det er ikke så stort utvalg av pålegg, så det går ofte i agurk, paprika eller brunost på knekkebrødet. Men jeg har av og til også kjøpt meg yoghurt eller frukt for å variere. Pga. en rekke matallergier er det vanskelig å finne noe å spise også. Det finnes både ekstra lett og lett melk.

 

Godtteri spiser jeg sjelden, og brus og kaffe drikker jeg ikke. Ikke drikker jeg noe særlig alkohol og røyker heller ikke.

Hei

 

Det kan jo være lurt å notere ned det du spiser, slik at du får en bedre oversikt over kaloriinntaket ditt. Og så lurer jeg på hvor mye du tar i når du trener? Er det slik at du blir veldig svett og sliten etter en treningsøkt, eller har du bare løst svetten så vidt. Har selv gått i den fella der jeg sier jeg trener, men etter økta er jeg så vidt svett.

lever oppi det med matallergi til dagen og det kan være en utfordring. Men ingen umulighet.

 

Forresten så er brunost mye sukker i, slik at du bør kanskje bytte den ut med noe litt sunnere? som f.eks gulost (den er nok fet, men den er mindre kcal og mindre sukker)

Jeg blir faktisk ikke mett etter knekkebrød, Prøv å finne mat som inneholder mye fiber og protein. dette metter lenger, slik at det er lettere å holde seg unna småspising.

Det viktigste er at du lærer deg å ta de rette valgene når det gjelder mat. Og kanskje spørre deg selv om du virkelig trenger den ekstra porsjonen med middag?

 

For mitt vedkommende så hjelper det å spise masse grønnsaker, det metter og er kjempesunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det kan jo være lurt å notere ned det du spiser, slik at du får en bedre oversikt over kaloriinntaket ditt. Og så lurer jeg på hvor mye du tar i når du trener? Er det slik at du blir veldig svett og sliten etter en treningsøkt, eller har du bare løst svetten så vidt. Har selv gått i den fella der jeg sier jeg trener, men etter økta er jeg så vidt svett.

lever oppi det med matallergi til dagen og det kan være en utfordring. Men ingen umulighet.

 

Forresten så er brunost mye sukker i, slik at du bør kanskje bytte den ut med noe litt sunnere? som f.eks gulost (den er nok fet, men den er mindre kcal og mindre sukker)

Jeg blir faktisk ikke mett etter knekkebrød, Prøv å finne mat som inneholder mye fiber og protein. dette metter lenger, slik at det er lettere å holde seg unna småspising.

Det viktigste er at du lærer deg å ta de rette valgene når det gjelder mat. Og kanskje spørre deg selv om du virkelig trenger den ekstra porsjonen med middag?

 

For mitt vedkommende så hjelper det å spise masse grønnsaker, det metter og er kjempesunt.

Jeg har begynt å notere ned hva jeg spiser nå på denne siden. Når jeg trener kondisjonstrening som f.eks zumba blir jeg ganske svett, men ikke så mye når jeg trener styrke eller danser jazz. Jeg småspiser ikke så mye siden det er faste måltider hver dag, og jeg har ikke noe særlig med mat på rommet. Men det hender så klart inni mellom at det skjer, men jeg prøver å skjerpe meg (; Jeg prøver også å kjenne etter om jeg trenger mer mat, og prøver å spise mest mulig proteiner og grønnsaker når det er mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en liten prat med de som jobber på kjøkkenet og spør om de kan hjelpe deg.

 

På storkjøkken blir det ofte brukt store mengder usunt fett i maten, så selv om det tilsynelatende ser sunt ut er det kanskje veldig mange eller feil type kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3-4 treningsøkter er det ikke sikkert du forbrenner nok til å gå ned i vekt. Jeg vet ikke om du er særlig aktiv utenom treningen, men det er mye å hente der.

 

Du forbrenner pent lite dersom du er inaktiv og sitter mye i ro mellom treningene. Du har mye å vinne på å tilbringe minst mulig tid på sofaen. Gå turer, eller finn på ting sammen med venner som bowling, biljard, bordtennis, spill wii eller andre typer bevegelsesspill... Det er ikke så viktig hva du gjør, så lenge du beveger litt på deg.

 

Andre endringer som kan hjelpe deg er å velge magrere pålegg, og spise litt mindre av poteter/pasta/ris til middagen og heller lesse på litt ekstra med grønnsaker. Moderat med sauser og dressinger. Spis sakte og stopp før du blir for mett.

 

Det er veldig vanlig at man undervurderer hvor mye man spiser og overvurderer effekten av treningen. Det er en felle mange av oss slankere går i og ikke skjønner hvorfor i all verden vi ikke går ned i vekt når vi er så flinke. Så vær litt mer kritisk til deg selv. Kanskje du innser at du spiser litt mer enn du burde og er litt for lite aktiv.

 

Jeg har selv vært i den situasjonen. Trente flere ganger i uken og syntes jeg spiste sunt. Men det hjalp ikke. Etter litt utregning oppdaget jeg at jeg spiste altfor mye og forbrant ikke så mye som jeg trodde på de treningsøktene. Med mindre sofatid og strengere kosthold gikk det mye bedre :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...