Gå til innhold

Allevo pulver?


Anbefalte innlegg

Begynner å bli passe desperat og ser at Allevo har en kick-start kur som skal brukes i maks. 2 uker (supper og shakes) for å komme igang med en vektnedgang. De har også fibertabletter som demper apetitten sammen med vann (sveller i magen).

Noen som har prøvd dette? Erfaring? Kjenner jeg trenger å komme igang liksom, lei av å ligge på vippen på samme vekt nå (gjort det siste året)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OneLastTry.Kursstart12.03.12

Begynner å bli passe desperat og ser at Allevo har en kick-start kur som skal brukes i maks. 2 uker (supper og shakes) for å komme igang med en vektnedgang. De har også fibertabletter som demper apetitten sammen med vann (sveller i magen).

Noen som har prøvd dette? Erfaring? Kjenner jeg trenger å komme igang liksom, lei av å ligge på vippen på samme vekt nå (gjort det siste året)

 

prøvd shaken og suppene. ikke noe for meg.. :P æsj.. pine seg igjennom to uker med fortfort kur-som gjør at man spretter opp det man går ned- med en gang man slutter på kuren..

 

hadde heller gått for å se hva som kan endres med det kostholdet du har idag, og treningen du gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvd shaken og suppene. ikke noe for meg.. :P æsj.. pine seg igjennom to uker med fortfort kur-som gjør at man spretter opp det man går ned- med en gang man slutter på kuren..

 

hadde heller gått for å se hva som kan endres med det kostholdet du har idag, og treningen du gjør :)

 

 

Ja i utgangspunktet enig, men nå har jeg fulgt GR kosthold og vært "flink" lenge, mange år faktisk og virker som om hver gang jeg bikker 90 så kjemper kroppen seg opp igjen. Jeg går ikke opp, men heller ikke ned... Jeg spiser ikke for lite og heller ikke for mye, trener 1-2 ganger i uka og burde økt der men greier ikke få det til i hverdagen. Er ganske sikker på at om jeg bare kom i gang med nedgangen så ville jeg ristes løs fra denne terskelen jeg er på og klare å kjempe meg videre ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OneLastTry.Kursstart12.03.12

Ja i utgangspunktet enig, men nå har jeg fulgt GR kosthold og vært "flink" lenge, mange år faktisk og virker som om hver gang jeg bikker 90 så kjemper kroppen seg opp igjen. Jeg går ikke opp, men heller ikke ned... Jeg spiser ikke for lite og heller ikke for mye, trener 1-2 ganger i uka og burde økt der men greier ikke få det til i hverdagen. Er ganske sikker på at om jeg bare kom i gang med nedgangen så ville jeg ristes løs fra denne terskelen jeg er på og klare å kjempe meg videre ned.

 

skjønner det er ergelig, men tror ikke sånne kurer er bra uansett hvor ergelig du synes det er. har prøvd alt som går an jeg, nesten.. og vet at det ikke fungerer. selvfølgelig, hadde man kunnet følge allevo resten av livet hadde man gått ned og holdt seg nede. men det er bare en kur som varer noen uker.. og hva skal man gjøre etter en slik kur? man må jo begynne å spise vanlig mat igjen, og den er tyngre enn en shake/suppe-som gjør at man legger på seg med en gang. har prøvd flere varianter for å ikke legge på meg etter en slik kur, men det fungerer ikke, desverre.

 

jeg tror helt sikkert at du går ned med kuren, men etterpå går du opp.. det er jo selvsagt opp til deg å prøve om du vil, men ikke bli skuffet om du går opp igjen. ønsker deg uansett lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner det er ergelig, men tror ikke sånne kurer er bra uansett hvor ergelig du synes det er. har prøvd alt som går an jeg, nesten.. og vet at det ikke fungerer. selvfølgelig, hadde man kunnet følge allevo resten av livet hadde man gått ned og holdt seg nede. men det er bare en kur som varer noen uker.. og hva skal man gjøre etter en slik kur? man må jo begynne å spise vanlig mat igjen, og den er tyngre enn en shake/suppe-som gjør at man legger på seg med en gang. har prøvd flere varianter for å ikke legge på meg etter en slik kur, men det fungerer ikke, desverre.

 

jeg tror helt sikkert at du går ned med kuren, men etterpå går du opp.. det er jo selvsagt opp til deg å prøve om du vil, men ikke bli skuffet om du går opp igjen. ønsker deg uansett lykke til :)

 

Takk for tilbakemeldingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier Wikipedia om pulverkurer :

 

Very low calorie diet (VLCD) is a diet with very or extremely low daily food energy consumption. It is defined as a diet of 800 kilocalories (3,300 kJ) per day or less. VLCDs are formulated, nutritionally complete, liquid meals containing 800 kilocalories or less per day. VLCDs also contain the recommended daily requirements for vitamins, minerals, trace elements, fatty acids and protein. Carbohydrate may be entirely absent, or substituted for a portion of the protein; this choice has important metabolic effects.[1] The VLCD products are usually a powder which is mixed with water or another low-food-energy liquid. The VLCD is prescribed on a case to case basis for rapid weight loss (about 1.5 to 2.5 kilograms or 3 to 5 pounds per week) in patients with Body Mass Index of 30 and above. The health care provider can recommend the diet to a patient with BMI between 27 and 30 if the medical complications the patient has due to overweight present serious health risk. [2]

Health benefitsA 1997 study concludes that the short-term use of a VLCD is very effective in rapidly improving glycaemic control and promoting substantial weight loss in obese patients with Type 2 diabetes.[3] Moreover, a VLCD increases insulin sensitivity and reduces the substrate for gluconeogenesis. Thus VLCD treatment may improve glycaemic control more than calorie restriction alone. A VLCD is typically undertaken by an obese patient who wishes to lose a lot of weight quickly, as the risk to health that obesity presents is considered much greater than any risks of the diet itself, so long as it is undertaken with medical supervision.[4]

 

 

[edit] Adverse effects

Studies have shown that in about one in four individuals following a VLCD for a few months, gallstones develop. However, these gallstones may be small enough to not cause discomfort, and often disappear when a normal eating pattern is resumed.[5][6][7] Gallstone formation is facilitated by the more concentrated bile fluid and reduced flow as a result of a VLCD. Another potential side effect is constipation (depending on the fiber content of the diet).[8][9] Most VLCDs recommend drinking 5 litres of water a day to nullify this effect.[10]

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner desperasjonen din koala!

 

Vi har jo fulgt hverandre en stund, og jeg forstår at du er lei. Du har holdt ut så lenge og jeg er helt imponert over at du har greid å holde deg såpass stabil på vekta. Det har jo ikke jeg gjort. Har svingt opp og ned hele veien. Men nå er jeg nok på samme stadiet som deg. Der hvor jeg kjemper for å tyne meg ned noen gram, men så spretter de på igjen helt uten forvarsel. Det resulterer i at man står på stedet hvil. Kroppen vil ikke samarbeide.

 

Så klart er det fristende å prøve noe nytt etter så lang tid. Jeg synes du har vært utrolig tålmodig. Du har hatt fokus på sunn livsstil og ikke vært stresset med å gå ned i vekt. Men resultatene har ikke kommet, og det er naturlig at frustrasjonen melder sin ankomst. Innerst inne så vet du at det ikke er særlig fornuftig med pulverkurer o.l. Men akkurat nå har du bare lyst på resultater.

 

Jeg har ingen tro på at to uker på en pulverkur kan utrette stort. Jeg tror heller ikke det er veldig sunt. Det virker sikkert veldig enkelt og greit å følge en sånn diett/kur. Men med så få kalorier kan jeg med stor sikkerhet si at man kommer til å føle seg slapp, trett, irritabel og sulten. Kroppen vil nok protestere og muligens senke forbrenningen. Greit å være klar over at det ikke er så rosenrødt og enkelt som produsenten skal ha det til...

 

Jeg forstår veldig godt hvis du likevel ønsker å prøve dette her. Jeg tror ikke det kommer til å gjøre noen skade, i verste fall gir det nok bare noen ulemper på kort sikt. Og om det fungerer, så er det jo ikke noe som er bedre enn det :)

 

Men til slutt vil jeg bare si en ting til deg:

Det er ikke umulig å gå ned i vekt. Det er bare veldig veldig vanskelig! Jeg har troen på at vi kan lykkes, vi må bare fortsette kampen og ikke gi oss. Jeg er sikker på at med noen få grep så kan vi få det til å løsne hos oss begge ;)

 

Ønsker deg en riktig god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har aldri prøvd Allevo pulver, men har noe erfaring fra NOKA dietten.

 

Det jeg gjorde var å erstatte noen av mine måltider med noka dietten. Noe som er kjempeviktig uansett hvilken kur, er å ha overganger. F.eks. dersom du erstatter alle måltider med allevo, også plutselig går over til normal kost, vil du sprette på deg alle kiloene igjen. Men med en forsiktig overgang, så tror jeg det er veldig greit.

 

Jeg bruker NOKA dietten. Alle mine frokoster består av NOKA milkshake. Både fordi jeg er lei veldig mye mat, også fordi jeg er litt i hu og hast på morran, og det er enkelt og greit. Da vet jeg hva jeg har å forholde meg til, og slipper å bruke særlig tid til det.

 

Noen dager er det all NOKA jeg har. Ellers så lager jeg meg til tider NOKA middager, f.eks dersom mannen jobber kveld, eller at jeg av annen grunn skal ha egen mat. Da gidder jeg ofte ikke å stresse med fulle middager.

 

Ellers blir jeg ofte sulten mellom lunsj og middag, og på vei mellom jobb/skole og hjem, hiver i meg en NOKA/Atkins bar for å dempe sug/sult.

 

Og på kveldstid hender det at jeg tar meg en shake for å ha litt kos.

 

For min del er dette en enkel løsning, fordi jeg er lei brødmat, pålegg og lignende. I tillegg til at jeg er en ekstra person. Jeg klarer ikke bare en skive med ost. Jeg måå ha det ekstra. F.eks. til leverpostei må jeg ha smør, og majones, og da baller kcal på seg.

 

 

 

Jeg har to venninner, som prøvde Allevo 100 % (erstattet alle måltider med allevo). De begge raste ned i vekt. Og overtid erstattet noen måltider med vanlig kost, slik at overgangen ble mykere. De begge sier at det er noe av det tøffeste de noen gang har gjort, ville aldri gjort det igjen, og anbefaler det aldri.

 

 

Jeg har følgt med på en blogg, angående NOKA dietten: http://slankmegflat.blogg.no/

Jeg skjønner du ikke er interrest i noka dietten, men jeg føler at hun har en real OK forklaring, og synspunkt på pulverdietter, som kan være verdt å få med seg. Og her forklarer hun metoden hun brukte for vektnedgang: http://slankmegflat.blogg.no/nokadietten.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hei.

 

Det er utrolig frustrerende når vekten ikke vil samarbeide... Jeg har gitt meg med kurs to ganger i frustrasjon over at vekten har stoppet samme stedet begge ganger. Ikke noe gøy! Forrige gang endte jeg opp med gå opp igjen alt jeg hadde gått ned med renter, denne gangen var jeg på vei i samme retning men tok heldigvis grep før det gikk for langt. Denne gangen VIL, SKAL og MÅ jeg klare å komme over kneiken!

 

Min store "helt" her inne på forumet er Solvik som har hatt tråd inne på forumet for de som skal ned over 40 kg. Vekten hennes har også stått bom stille uansett hvor mye hun har jobbet. Ære være de som raser nedover hele tiden - de gjør en fantastisk jobb! Men jeg synes Solvik har gjort en fantastisk jobb som bare har gått på med krum nakke og ikke gitt seg. Dessverre er det ganske lenge siden hun har gitt lyd fra seg, men kan jo bare håpe at det fortsatt har gått bra. Hun kom med på et program som innebar mye annen trening enn hun var vant til, og det så ut til å gjøre susen for da begynte vekten å gå nedover igjen!

 

Jeg tror pulverkurer nok kan gjøre nytten, men dessverre ikke over lengre tid. Og faren er som de andre sier at du går ned og så legger du på deg igjen med en gang du begynner å spise. Nå vet ikke jeg noe om hva slags type opplegg du følger - er det vanlig Grete Roede? Og går du på kurs? Hvis ikke - har du vurdert å ta et kurs for å få hjelp til å komme over kneiken? Kanskje det kan hjelpe med registrering av alt du spiser og gjør og få noen til å se igjennom at det ser greit ut og komme med kreative forslag til hva du evt kan endre?

Har du prøvd å endre kostholdet? Hvis du går på vanlig Grete Roede - hva med å f.eks. prøve lavkarbo over noen uker? Tenker ikke sånn ketose-greie, men å kutte kraftig ned på karbohydratene en liten periode og heller introdusere det laaaaangsomt igjen. Jeg fikk også tips en gang fra en kursleder at når man stod stille over en periode kunne det være lurt å prøve å variere kaloriinntaket fra dag til dag, slik at det annenhver dag var et par hundre kalorier lavere enn annenhver dag (f.eks. 1450 ene dagen og 1650 den andre uten at jeg vet hvilket nivå du ligger på) - gjerne en ukes tid.

Trener du? Driver du f.eks. med styrketrening? For økt muskelmasse gir jo økt forbrenning. Dette er nok stedet jeg kan ha mest å vinne.... Kan du prøve å trene noe annet/annerledes slik at det kanskje kan gi resultater?

 

Kanskje alt dette over er ting du allerede har prøvd. Hvis ikke så håper jeg noe av det kan være verd et forsøk. Uansett så håper jeg at du ikke gir deg før kneiken er overkommet og målet er nådd. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir det 1 uke, det skal jeg klare. Bare for å røske løs kroppen litt. Smakte litt igår og det er helt ok. I dag er det bare Allevo og er ikke sulten men svimmel... Legger nok inn et par ekstra porsjoner for 500kcal er i minste laget synes jeg. Da ender jeg opp på 800-900 og det er ok for ei uke. Tenker det krykker talemålet litt og tar bort suget. Til lørdag er det konfirmasjon så da må jeg spise mat uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 kcal!! Ja det var veldig lite... Fornuftig å gå opp til 800-900 kcal ja. Og en uke på en sånn diett går sikkert helt fint :)

 

"krykker talemålet"?? Hehe... Eller "krymper magemålet"??

 

Ja, det blir spennende! Håper virkelig det går greit og at det funker strålende! Du får holde oss oppdatert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 kcal!! Ja det var veldig lite... Fornuftig å gå opp til 800-900 kcal ja. Og en uke på en sånn diett går sikkert helt fint :)

 

"krykker talemålet"?? Hehe... Eller "krymper magemålet"??

 

Ja, det blir spennende! Håper virkelig det går greit og at det funker strålende! Du får holde oss oppdatert :)

 

 

Ja la inn med mobilen og skriveprogrammet lever sitt eget liv, hehe, jeg glemmer alltid å sjekke o den har valgt det jeg skrev eller ei.

I morges blandet jeg shaken med skummetmelk istedetfor vann så der blir det litt ekstra proteiner/kalorier men som sagt holder oversikt og legger meg på 7-800kcal om dagen. I dag har jeg ikke følt meg sulten faktisk. Bruker også fibertabletter som skal tas 1 time før et måltid inntil 3 ganger i døgnet i maks 30 dager. De sveller i magen med vann og gir metthetsfølelse, kan anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også fibertabletter som skal tas 1 time før et måltid inntil 3 ganger i døgnet i maks 30 dager. De sveller i magen med vann og gir metthetsfølelse, kan anbefales!

 

Hørtes interessant ut... Det hadde vært greit å fått dempet sultfølelsen litt ja... Sliter jo ofte med den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skjønner veldig godt at du begynner å bli desperat. Hodet er innstilt på vektnedgang mens kroppen samarbeider ikke.

 

Eg har prøvd grete roede et par ganger. Men den ene gangen fikk eg ikke trent skikkelig.Og da ble det ikke så bra vektnedgang.Så for meg har det vært alfa og omega å få trent. Og det er jo egentlig helt logisk. Skal man gå ned i vekt må man komme ut på riktig side av kaloriregnskapet. Inntak minus forbrenning må bli mindre enn hva man bruker til dagen. :)

For meg har det vært løping som har vært redningen. Noe eg ALDRI hadde trodd at noen skulle si om meg. For eg har absolutt HATET å jogge/løpe. Fikk nesten panikk av å puste og pese sånn.Men det er effektiv trening. Om man løper moderat så forbrenner man 666 kalorier på en time. Nesten 1300 om man løper raskt. Så derfor tenkte eg at eg skal trene meg opp sånn at eg kommer dit. At eg kan løpe i en time. For målet mitt er ikke å slanke av meg 20 kg, men å BLI der. Da må eg ha en livsstil som gjør at eg holder meg der. :D Og den som trener så mye kan nesten spise hva de vil uten å legge på seg.

 

Og det funker. Men det er lettere sagt enn gjort, og veien er lang. Eg vil anbefale et program og app som heter C25K - står for from couch to 5 k(m) Den tar deg trinnvis opp fra sofaform til å kunne løpe 5 km. Du kan få den som app til mobilen, iphone, ipod osv. Barnemat. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heizann.

Jeg har en lang erfaring innenfor sånn kur!

For meg fungerte det kjempe fint, jeg raste ned i vekt og ble der!

Jeg hadde hørt av alle at man ikke ville holde vekten etter å ha gått på en sånn kur, men hos meg var det ikke sånn, men det som er viktig er nemlig og ikke gå rett over på mat som er usunn, tror det er det mange gjør feil, men da ville jo hvem som helst gått opp igjen da jo....

Det jeg gjorde var rett og slett og bytte ut fler og fler måltider med mat istedenfor når jeg var fornøyd med vekta, jeg gikk ned 25 kg på 2 mnd, og var helt sikker på at jeg ville gå opp igjen, men det gjorde jeg ikke!

 

Det som gjorde at jeg må på en sånn kur igjen er fordi jeg ble gravid og spiste akkuratt hva jeg ville igjennom hele svangerskapet fordi jeg tenkte at det var så lett og gå ned i vekt igjen siden det gikk så fort, så da er det pån igjen da, og jeg gleder meg til å se mange gode resultater.

 

Jeg har bare posetivt å si om det men for meg synes jeg Noka var best, i forhold til smak,men det er vel smak og behag det=)

 

Uansett hva du velger lykke til, dette er iallefall min erfaring=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har prøvd Allevo, gikk ned 8 kilo på 2 uker for litt siden. HAr hatt flere venner som har prøvd dette ut og de har også rast ned i vekt. Men det er veldig hardt opplegg.. De første dagene er du svimmel, kraftig hodepine og sulten konstant.. Men er du bestemt så kommer du gjennom de første dagene så er det enklere. Kan jo ta allevo kapslene sammen med KS, føler deg mettere :). Etter de 2 ukene, bør du fortsette med litt allevo og litt vanlig sunn mat så fortsetter du slik til du spiser bare vanlig mat. Du vil nok gå opp et par kilo igjen når du begynner å spise vanelig, men går fort av igjen hvis du er flink å trene. Etter KS så føler jeg at jeg ble mer motivert til å trene og spise sunt. Så for meg så var denne dietten bra. Men er jo ikke for alle. Gå inn på Allevo.no står endel info og forum. :)

 

 

 

Lykke til videre =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heizann.

Jeg har en lang erfaring innenfor sånn kur!

For meg fungerte det kjempe fint, jeg raste ned i vekt og ble der!

Jeg hadde hørt av alle at man ikke ville holde vekten etter å ha gått på en sånn kur, men hos meg var det ikke sånn, men det som er viktig er nemlig og ikke gå rett over på mat som er usunn, tror det er det mange gjør feil, men da ville jo hvem som helst gått opp igjen da jo....

Det jeg gjorde var rett og slett og bytte ut fler og fler måltider med mat istedenfor når jeg var fornøyd med vekta, jeg gikk ned 25 kg på 2 mnd, og var helt sikker på at jeg ville gå opp igjen, men det gjorde jeg ikke!

 

Det som gjorde at jeg må på en sånn kur igjen er fordi jeg ble gravid og spiste akkuratt hva jeg ville igjennom hele svangerskapet fordi jeg tenkte at det var så lett og gå ned i vekt igjen siden det gikk så fort, så da er det pån igjen da, og jeg gleder meg til å se mange gode resultater.

 

Jeg har bare posetivt å si om det men for meg synes jeg Noka var best, i forhold til smak,men det er vel smak og behag det=)

 

Uansett hva du velger lykke til, dette er iallefall min erfaring=)

 

Så bra! Jeg er vanligvis slank persom men har gått opp 20-25 kilo i svangerskapene. Gikk ned nesten alt mellom hvert barn men akkumulerte 10kg fra 1.til 3. barn så nå var det 20+10kilo som skulle ned samtidig som jeg har passert 40 og det er nok en magisk alder når det gjelder forbrenning desverre. De første 12kiloene gikk av seg selv, så har jeg slitt med 1-2kg på over et år... Så nå ville jeg bare ha resultater. Godt å høre at det går an åbeholde resultatene på sikt også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har prøvd Allevo, gikk ned 8 kilo på 2 uker for litt siden. HAr hatt flere venner som har prøvd dette ut og de har også rast ned i vekt. Men det er veldig hardt opplegg.. De første dagene er du svimmel, kraftig hodepine og sulten konstant.. Men er du bestemt så kommer du gjennom de første dagene så er det enklere. Kan jo ta allevo kapslene sammen med KS, føler deg mettere :). Etter de 2 ukene, bør du fortsette med litt allevo og litt vanlig sunn mat så fortsetter du slik til du spiser bare vanlig mat. Du vil nok gå opp et par kilo igjen når du begynner å spise vanelig, men går fort av igjen hvis du er flink å trene. Etter KS så føler jeg at jeg ble mer motivert til å trene og spise sunt. Så for meg så var denne dietten bra. Men er jo ikke for alle. Gå inn på Allevo.no står endel info og forum. :)

 

 

 

Lykke til videre =)

Ja var nok det tilbudet som endelig fikk meg til å prøve for en gangs skyld. Jeg kjenner veldig godt GR sine kostprinsipper og kommer til å følge dem videre men satser på at denne hestekuren får meg igang igjen, minsker magevolumet og sukkersug. Fiberkapslene kommer jeg til å fortsette med som supplement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var nok det tilbudet som endelig fikk meg til å prøve for en gangs skyld. Jeg kjenner veldig godt GR sine kostprinsipper og kommer til å følge dem videre men satser på at denne hestekuren får meg igang igjen, minsker magevolumet og sukkersug. Fiberkapslene kommer jeg til å fortsette med som supplement.

 

 

Hvor mye ned gikk du i Kick-start? Og hvor mye gikk du opp umiddelbart etter? Jeg har fått anbefalt å ligge på 2000kcal i døgnet men det synes jeg er for mye for det er jo det som er grunnforbrenningen min. Hvordan kan jeg gå ned da? Jeg trener jo ikke så mye hver uke at det er nok. Noen tips til kalorimengde i perioden etter kick-start?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering

 

Har gått på kick-start i tilsammen 10dager og hatt 4 dager innimellom hvor jeg har spist et måltid og på to uker har jeg gått ned 4kg! Nå har jeg 2 måltider og resten shakes og bars og legger opp til halv til helkilo ned per uke. Dvs at det vil ta mellom 18 og 36 uker før jeg er imål, eller mellom 4,5 og 9mnd. (midten av september eller nyttår)

Det er veldig lenge siden jeg hadde sett både 88 og 87 tallet så dette var veldig motiverende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Utrolig bra, koala :D Dette går rette veien! Skal bli spennende å se hvordan kroppen tilpasser seg nå som de to første ukene er over. Heier på deg :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...