Gå til innhold

Den harde veien tilbake


Anbefalte innlegg

God morgen til dere også!

 

Jeg skjønner godt hva du mener, NokerNok - men det jeg prøver å huske

er hva mentaltreneren til Ole Einar Bjørndalen sa på et seminar (husker

ikke hva han heter) - og det er at "det sitter mellom ørene". Kroppen

går ikke til kjøleskapet eller kjøkkenskuffen på egenhånd - det er det

hode som bestemmer. Og tenker at jeg bør jo kunne kontrollere mitt

eget hode - men det er ikke alltid like lett.

 

Så flink du er på Frøken Klee, som drar på trening med baby!

 

Jeg fikk en økt på tredemølla i går og tar en økt til i dag.

 

Veide meg i dag og var superfornøyd med resultatet så langt denne uken,

men ser at det blir en utfordring å holde dette gjennom helgen. Vi er

invitert på hyttetur lørdag til søndag - noe som innebærer mange timer

i bil + veldig liten kontroll over maten... :-( Så jeg må tenke ut noe

lurt for hvordan jeg skal greie det.

 

Har dere noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Klee

Her kommer tips!!!!!

 

SNACKS:

 

Det kan hjelpe å ha oppkutta grønnsaker som et snacksalternativ, i tillegg er det veldig godt :-)

Skjær opp gulerøtter, paprika og agurk og ha på bordet sammen med resten av snacksen, som fingermat.

Ha gjerne hele sukkererter også, de er jo til og med litt søte ;-)

 

Vi skal jo være litt forsiktige med hvor mye frukt vi spiser, pga sukkeret, men det er ikke farlig å skjære opp 1 eple i tynne tynne båter, og kanskje ha ei skål druer i tillegg.

 

Plutselig er snacksalternativene både sunnere og mer fargerike, og det er utrolig mange som velger å knaske på de sunne sakene hvis de bare står på bordet - opplever ofte at mange lar chipsen, smågodtet og sjokoladen bare stå der....

 

LUNSJ og MIDDAG:

 

Det er veldig lurt å planlegge middager/ lunsjer hvor dere enten har salat eller andre grønnsaker ved siden av. Til og med hvis dere skal ha pizza, kan det være greit å ha salat til. Fyll opp tallerken med MER grønnsaker enn andre ting - en god regel er at minst 50 % av måltidet skal være grønnsaker.... De er med på å mette deg før du har forsynt deg med for mye av det gode... og du har veldig god samvittighet etterpå, for du fikk spise en deilig middag, samtidig som du tok smarte valg ;-)

 

Drikk gjerne masse vann til. Hvis dere drikker vin, drikk gjerne 1 glass vann per glass vin. DA er du også med på å fylle opp, og stopper deg selv fra å få i deg altfor mange kalorier.

 

AKTIVITET?

 

Er dere aktive på hyttetur, eller er det bare slaraffenliv?

Kanskje dere kan gå en tur sammen, ute i naturen? Det er sunt for både kropp og sjel, og det er koselig også. Alle blir ekstra glade etter at de har fått frisk luft :-D

 

Ellers trenger du ikke tenke så veldig mye på kaloritelling og trening og sånt nå i helga. Kos deg, og så tar du litt ekstra i når du kommer hjem igjen heller. Vi skal ikke ha dårlig samvittighet for å unne oss litt ekstra innimellom, da blir det trauste greier.

 

Tvi tvi med helgekosen!!!!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!! Takk Frøken Klee!!

 

Når det gjelder snacks er jeg "heldig". Er egentlig "sjoko- og godtoholiker"...

så jeg er totalavholden. Har ikke spist noe siden 01.10.2010 :D Dvs. jeg

har greid å lære meg opp til å ikke være fantatisk, så jeg kan spise en kjeks

eller is med sjokolade på + at jeg spiser nøtter uten salt og av og til

popcorn. Har oppdaget at dette kan jeg leve med og jeg tar ikke helt av når

det står på bordet.

 

Men ideen med å skjære opp grønnsaker var veldig god. Det kan man jo knaske

i vei på <_< Og så kan jeg jo eventuelt lage en dip med yoghurt i stedet for rømme.

 

Enig, jeg må jeg få de med ut på tur - ihvertfall noen av de B) Tar jeg med

pulsklokka, hjelper det litt på samvittigheten.

 

Det er jo slik livet er - fullt av utfordringer - og det viktigste er hvilke valg

man da gjør. Man kan jo ikke mure seg inne med kjøkkenvekta!

 

Da hopper jeg opp på tredemølla!

 

God helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Men ideen med å skjære opp grønnsaker var veldig god. Det kan man jo knaske

i vei på <_< Og så kan jeg jo eventuelt lage en dip med yoghurt i stedet for rømme.

Mager kesam funker finfint til dip - hvis den blir litt tjukk kan du spe med litt skummetmelk. Tror jaggu det skal bli lørdagskosen min.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Klee

Hei hei!

 

Idag er det opplett og fint ute, så det blir trilletur som blir dagens trening :-)

Så skal jeg finne ut hva jeg skal bruke resten av FRImerkene mine til - jeg har spart 12 av dem til helga, så jeg gleder meg til å lage meg noe skikkelig godt ikveld, med god samvittighet!!!

 

God helg, alle sammen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Froeken Klees raad :) Jeg proever aa foelge dette selv i det daglige. Bare fyller paa med groennsaker og frukt slik at suget etter broed ikke blir for stort lol.

 

FrkT: Saa flink du er. Jeg har ogsaa vaert paa sjoko/goderi avholdsvogna i lage perioder fordi jeg er saa rask til aa skli ut. Det er bedre aa si helt nei liksom. Men naa proever jeg aa holde meg til 350 kcal i uka. I teorien er det jo bedre om man unnet seg litt hjemmebakt a 350kcal enn godteri, men det blir liksom alltid til overs og det er saa farlig. I gaar tok jeg litt av. Spiste frokost som vanlig, men deretter ble det ikke foer middag 1730.. som var roast beef og masse digg ved siden av. Tror ikke jeg spiste helt enorm porsjon, men var jo litt fetende og ble skjemmende stappmett. Deretter ble det ukontrollert mengde sjokolade. Saa jeg tenker det ble ca 2000 kcal, men saann faar det bare vaere. Tilbake til smaa maaltider i dag.

 

Ha en god soendag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Froeken Klee: Saa flink!! Toppers! Det er motiverende. Jeg lengter etter dagen jeg er 76kg... Det har gaatt saa utrolig treigt med meg. Jeg veier meg hver dag og jeg har vaert 83.5kg siden forrige mandag og det er bare to dager til veiedag. Men ting kan enda skje. Det er bare saa klassisk at jeg har en uke med bra nedgang med paafoelgende 2-4 uten nedgang. Og da mister jeg selvsagt all motivasjon. Naa maa jeg staa paa!! Jeg orker ikke ett steg frem og to tilbake hele tiden.

 

Ha en god mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Bra jobbet, Frøke Klee!!! Utrolig bra tall!

 

NokERNok - ikke mist motet - hold ut, så får du resultatene du ønsker deg!

Jeg gleder meg også til å komme ned på sytti-tallet :rolleyes:

 

Jeg gikk ned 1,4 og midjemål -3 cm :D

 

Først ble jeg skuffet, fordi det var mer enn det jeg veide på

mellomveiingen på fredag, men så tenkte jeg at jeg har tross

alt vært på hyttetur... Den er jeg faktisk veldig stolt av. Jeg

takket nei til en hel haug av fristelser, men spiste noe, men

i begrensede mengder, slik at jeg ikke fremstod uhøflig på noen

måte. Ikke optimal middag på kvelden, men jeg begrenset porsjonen.

 

Planen om grønnsaker å knaske på gikk i vasken, for det var ikke noen butikker å oppdrive i milsavstand fra hytta. Men jeg holdt meg borte fra det som ble satt på bordet :)

 

I tillegg var vi ute å gikk på lørdag + en topptur på fjellet på søndagen - så totalt ca forbruk på 1000 kcal!

 

Jeg er klar for ny uke!! Ha en fin dag alle sammen!

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempebra FrkT! Ja, det er minuset med snikveiing naar man har veid mindre noen dager foer veiedag, men jeg er avhengig av det likevel ellers sklir jeg ut. Det gikk jo finfint med hyttetur da:)

 

Jeg har spist purre-og potetsuppe til lunsj saa det ble forholdsvis lavt i kcal. Til middag blir det bakt potet med kjoettsaus og salat, ingen ost til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carpediem

Hei damer;)

 

Jeg slenger meg med dere visst det er ok! Jeg har en tråd inne på -40kg.

 

Jeg er 32 år. Veier 115 og er 170cm. Har en sønn på 8 år. Jeg tok ut spiralen i begynnelsen av august så vi prøver å få en til;) Men inntil jeg blir gravid er planen å gå ned i vekt og når jeg blir gravid så vil jeg gå opp så lite som mulig! Klarer ikke å forestille meg å veie ytterligere 20 kg mer! Jeg har veiedag på mandagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carpediem!

 

Velkommen til å slå følge med oss! Det er veldig hyggelig.

Jeg har også et lite håp om at vi skal få en til - så mitt

ønske er å gå maksimalt ned før det skjer. Forrige svangerskap

var jeg flink og gikk bare opp 12 kg - men tanken på 12 kg i

tillegg til det jeg veier nå frister ikke særlig.

 

Hvordan var resultatet ditt i dag da? Har du hatt en bra uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!!

 

Ser dere snakker om svangerskap og vektnedgang. Slik som eg også holder på no :rolleyes: Eg har jo nesten nettopp fått en knøtt eg da, han blir 6 mnd på fredag, men eg har et ønske om å få to tette som kan vokse opp som erteris ;) Så her bruker vi ikkje prevensjon, og tar det bare litt som det kommer. Skjer det, så skjer det. Viss det ikkje skjer med det første, så gir meg mer tid til å trene og bli i bedre form først, og viss det skjer så er det jo bare koselig, og da har eg store planer om å trene i svangerskapet også.

 

Eg gikk forresten opp 15 kg i dette svangerskapet som var, og 24 kg med storesøstra i magen for 6 år sida, og i neste svangerskap skal eg ikkje gå opp mer enn ...hmmm... 10 kanskje?? :)

 

Blir gjerne med her eg også, trenger noen å skrive med om alt mulig på denne livstilendringsveien :)

 

God tirsdag til dere alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at det er så mange her inne på denne tråden. Dere er jo kjempeflinke. Jeg har bare fått skrevet en gang her inne og det er snart 2 uker siden. Har vært bortreist, men er nå tilbake igjen.

Jeg går på nettkurs og fikk flyttet kursrapport en uke da jeg ikke hadde tilgang på internett der hvor jeg var. Så jeg har ikke veid meg på to uker. Har veiedag onsdag så det blir spennende. Har skeiet ut med sjokolade og potetgull, men har forsøkt å trent litt og. Bare jeg ikke er gått opp så er jeg fornøyd, selv om jeg gjerne ville sett at jeg var under 90 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Carpediem!

 

nyaco, saa koselig! Mine to minste er det 25 mnd mellom og det er veldig goey, hardt de foerste mnd, men saa gaar det bedre. Naa er de 11mnd og 3 aar. Ingen prevansjon her heller, men unngaar fruktbare perioder.. saa faar vi se. Men egentlig ikke klar. Maa ned i vekt foerst. Saerlig siden jeg har gaatt opp 30kg + med alle tre. Har engentlig lyst paa 4 barn da.

 

Tina, lykke til med veiedag, jeg veier meg ogsaa paa onsdager. Tror ikke jeg har gaatt ned noe denne uka :( Jeg tror jeg maa slutte aa sette meg ukemaal, det gaar aldri etter planen selv om jeg har vaert 'flink'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eplejenta

Hei igjen! Her har det skjedd mye på ei drøy uke. Så gøy med alle nye aktive!

 

Jeg er tilbake fra Sydens sol. Klarte å holde noen av målene mine, men det ble nok for mye mat og litt øl/ vin hver kveld. Men: Jeg rørte ikke snop, og forsøkte å være bevisst. Et par gåturer ble det også. " Dommen" faller i morgen med ny veiedag. Blir skummelt... Uansett hvordan det går på vekta, skal jeg ikke gi opp! Jeg VIL jo dette!!

 

Ønsker alle en god kveld og lykke til dere andre som har veiedag i morgen også! :)

 

Eplejenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Klee

Det ble barseltreff idag, og det var ikke akkurat sunn meny...

Har litt eplekake og pisket krem jeg må prøve å jogge av meg imorgen ;)

 

Lykke til med veiinga, folkens! Dette skal vi klare, alle sammen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det ingen forandring paa vekta som fryktet :s Har egentlig gjort ting riktig med unntak av litt hoyere inntak loerdag og soendag, men det var fremdeles akseptabelt og for all del ingen frotsing. I tillegg fastet jeg en dag hvor jeg spiste litt under 1000 kcal.

 

Men jeg maa fortsette og jeg kan ikke gi opp og skli ut igjen bare fordi det ikke gaar jevnt.

 

Up up and away!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NokERNok2010: 25 mnd mellom barna er ikkje masse :) Sikkert veldig koselig, men meget travelt nok. Spesielt travelt i starten, det kan eg tenke meg. Men ting blir vel en vane og sånt og? Eg tenker mest på det at eg da må få med meg 2 småttiser på trening, på butikken, på trilletur osv. Men har jo jenta på 6 år som kan hjelpe til :) 30 kg+ er fryktelig masse, huff... er ikkje godt å bli tung og sliten i svangerskap. Eg hadde også svangerskapsdiabetes, B12-mangel og masse anna tull som eg no har klart å føde og trene vekk! :P Og ser meg ikkje tilbake ;) Aldri mer. Vektnedgang kver veke er ikkje alltid like lett å få til, kanskje du får et lite hopp neste vegedag? Er jo lov å håpe :) Vi gir iallfall ikkje opp! Stå på!

 

Eg er forresten 29 år, har 2 unger, samboer, 2 katter og 1 hund, i tilfelle noen ville vite mer om meg ;)

 

Frøken Klee: Høres koselig ut med barseltreff. Er dere da heime hos kverandre? Kan tenke meg det kanskje ikkje er det sunneste på bordet da. Vi har ikkje slikt her vi. Hadde barselgruppe på helsestasjonen da eg fikk jentungen for 6 år sida, men no har vi visst ikkje det tilbudet lenger. Kun på eget initiativ i tilfelle. Men for meg gjør det egentlig ingenting. Har mange venniner som har babyer også, og flere som skal ha :)

 

Eplejenta: Må nett si at eg er grådig misunnelig på deg som har vert i Syden! Eg lengter etter palmer, solsteik og varm sand mellom tærne.. Mitt siste delmål (etter 40 kg ned, forhåpentligvis til sommeren) skal Sydentur vere min premie. Så til sommeren igjen må det bli ferietur til varmere strøk B) Flink var du iallfall som ikkje rørte snop!

 

Kor mye trener dere, damer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Klee

Hei nyaco, ja vi har barseltreff hjemme hos hverandre. Vi ble også spleiset på helsestasjonen først, og så var det opp til oss selv om vi ville gjøre noe ut av det eller om det bare skulle være med det første "tvangsmøtet" ;)

 

Heldigvis var vi ikke en stor gjeng, bare 7 stk tilsammen. Éi har valgt å ikke være med på laget, så nå er vi 6 mammaer som trives veldig godt i hverandres selskap. Derfor møtes vi også én gang i uka, med babyene våre, enten hjemme hos en av oss eller på kafé. Vi har også gått sammen på babykino eller trim med baby på treningsstudio, eller kontaktet hverandre hvis det er veldig fint vær og vi vil ut og gå tur. Imorgen skal vi treffes UTEN babyene, om kvelden, og ta et par glass vin ;)

 

Jeg har syntes det har vært kjempeflott med barselgruppe, for det er få av mine venner som har babyer, og akkurat da min permisjon startet, var det ingen andre jeg kjente som var i permisjon, og det ble ensomt en stund. Og siden vi trives så godt sammen, har vi blitt mer enn bare tilfeldige mødre i ei barselgruppe, nå er vi venninner, og det er kjempekjekt :D

 

Trening per uke, ser for meg slik ut:

 

minst 2 styrketreninger, selvstendig, i styrkerom på treningssenteret (30-45 minutter)

1-2 joggeintervall treninger på tredemølle (45-60 min.)

trim med baby, treningstime i sal, én gang i uka

ellers trilleturer :)

 

Jeg kan ikke valfarte til treningssenteret hver dag, så jeg slår joggeintervall og styrketrening sammen til samme treningsøkt, som regel. Det betyr at jeg besøker treningssenteret 3 ganger i uka, ellers går jeg turer med den vesle apekatten min :)

 

Ikke fortvil, NokERNok2010, vekta går litt i rykk og napp hos oss alle. Er det lite bevegelse én uke, blir det gjerne stor bevegelse en annen, selv om du kanskje gjør og spiser de samme tingene. Ikke mist motet, vi er på lag med deg!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk verre enn jeg hadde trodd. Opp 2,3 kg :( (på to uker)

Nå må jeg gå ned disse kiloene i tillegg til alle de andre jeg har igjen. Nei og nei...

 

Det har vært travelt til nå denne uken. Har ikke fått trent. Hadde tidligere fast joggetrening 30 min to dager i uken. Men så ble det så fryktelig mye regn i flere uker at jeg måtte melde meg inn i et treningsenter. Så jeg begynte på spinning 1 gang i uken og hadde en plan om å fortsette med jogging og starte med styrketrening 1 - 2 ganger i uken som jeg ikke har fått begynt med enda. Spinning har jeg vært på 2 ganger. Forrige uke var jeg bortreist. Denne uken har de droppet den spinningtimen grunnet høstferie her. Jeg har likevel tenkt å trene i morgen da spinningtimen egentlig skulle være.

 

Det er så mye lettere å spise normalt/sunt når en er hjemme/på jobb, for da er det i rutinene mine. Når jeg reiser bort så blir alt snudd på hodet. Godt jeg ikke har mer ferie igjen :rolleyes:

 

Har aller mest lyst på samme vektnedgang neste uke som jeg har gått opp disse ukene, men det er jo et høyt tall, men likevel fullt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kjipt, Tina, men det gaar du fort ned igjen skal du se naar du er tilbake i gode rutiner :) Huff, det er saa utrolig fort gjort aa gaa opp i vekt. Litt skummelt aa tenke paa at om man spiste litt det man ville, kom man til aa skyte opp i vekt ganske saa raskt. Naa som ferien er over er det bare aa staa paa!!

 

Jeg trener ikke! Jeg gjorde det naar jeg gikk paa mitt foerste nettkurs. Jeg liker aa gaa turer, men sliter med aa faa det til pga at jeg ikke har plass til begge barna i vogna og 3 aaringen ikke orker aa gaa saerlig langt, og om kvelden gaar jeg ikke etter det er moerkt nei og mannen min har lange dager paa jobb. Har treningsvideoer og selv om jeg synes det er OK akkurat mens jeg holder paa aa trene saa synes jeg ikke alt i alt det er spesielt goey. Tror ikke jeg skal late som om at jeg noen gang kommer til aa bli friskus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Klee

Jeg gikk både opp og ned, uten kontroll, da jeg kun trente og ikke passet på kostholdet skikkelig. Jeg tror vi bare må innse at trening og kosthold er billetten til et lettere liv, og så må vi trø til med disiplinen på oss selv...

 

Jeg tenker OFTE at jeg gjerne vil ha noe godt - men da prøver jeg å samtidig tenke "Hva vil jeg mest, da? Ha noe godt nå, eller gå ned i vekt?" Til nå har det hjulpet meg veldig!

 

Tvi tvi med denne uka, TinaP, tilbake på "den smale vei" ;) Og tren masse, selv om de har avlyst timer. Treningen øker forbrenningen, vet du, og da får du enda bedre uttelling på vekta:)

 

Lykke til, jeg heier på deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fortvil Tina P - du har vært på ferie og kost deg og ladet batteriene, så du kommer til å komme veldig sterkt tilbake! ;)

 

Tror det frøken Klee sier, er veldig viktig - hva vil vi mest?

 

Jeg har tidligere hatt en tendens til å gi opp, hvis jeg ikke får gjort alt riktig hver dag - f.eks. skrive matrapport hver dag. Men det har jeg bestemt meg for ikke skal ødelegge for meg denne gangen.

 

Jeg har hatt hodepine i 2,5 dager nå og ikke orket å trene og heller ikke registrere deg jeg har spist - men jeg har likevel bestemt meg for at det jeg spiser skal være riktig.

 

I går kveld hadde jeg fryktelig lyst på den nye kjeksen "sjokoladeklem", så jeg var veldig stolt da mannen min dro på butikken og fikk beskjed om å kjøpe druer :D

 

Motivasjonen min er at jeg tidligere i uken tok på meg kåpen som jeg kjøpte i fjor. Den er innsvinget i livet og var i fjor litt for trang til å kneppes når jeg hadde en dressjakke under. Men når jeg tok den på denne uken, så kunne jeg kneppe den!!! Yohooo! Det var en fantastisk følelse!

 

Så poenget er at vi hver dag må gjøre mange valg - og gjør vi riktig valg i tilstrekkelig mange tilfeller, så går vekten nedover.

 

Ha en superfin høstdag alle sammen!

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...