Gå til innhold

Den harde veien tilbake


Anbefalte innlegg

Superfornøyd med at jeg har greid å holde fokus uke nr 2 også! Det er stort sett her det begynner å skjære seg og så er løpet kjørt i uke 3. Nå gjelder det bare å holde fokus gjennom helgen...

 

Så i dag tar jeg familien med til svømmehallen - så starter vi helgen litt aktivt. I tillegg har jeg kjøpt ny turjakke og bukse, så i morgen blir det tur i skogen. Her skal det bli minimalt med sofasitting B)

 

Hva skal dere i helgen?

 

God helg, alle sammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NokERNok2012: Hehe, bra du er ærlig da, er ikkje alle som vil/kan vere friskuser som du så fint kalte det ;) Virker ikkje som det er så lett heller for deg å få det til!

 

FrkT: Høres ut som ei kjekk helg med start i svømmehallen og ut på tur med nye klær! I helgen skal eg prøve meg på zumba! Har ikkje prøvd det før, men i morgen skal treningsenteret eg trener på ha zumba-time på ene hotellet her eg bor, der det er plass til mange flere. Så tenkte eg skulle blende inn der ;) Har fått med 5 venniner også, så det blir morro :D Ellers blir det nok mye sofasitting her, men da på kveldene. Eg har lyst å komme meg på fjellet, slik som forrige helg. Går opp før mannen og barna er våkne, så eg slipper å miste mye tid med dei ;) Ca. 1 time bratt opp og en halvtime ned igjen, en slags topptur. Så da kan eg kose meg litt i sofaen med familien, tv/film, fyr i peisen og litt helgemat :) Må si du var veldig flink at du "bestilte" druer istedet for superusunne kjeks!!

 

Frøken Klee: Høres ut som du har en veldig bra barselgruppe da! Gøy med nye venner og felles interesser. Den tanken du har når du har lyst på noe usunt var veldig lurt. Det skal eg prøve å huske på! Flink å trene er du også :) Eg trener fast styrketrening mandag, onsdag og fredag, også varierer eg enten med styrke eller fjelltur/vanlig tur i helgene, også går eg på spinning mandagskveld, bodypump onsdagskveld (om eg ikkje har fått trent tidligere på dagen) og stram opp torsdagskveld innimellom. Spiller også volleyball med noen damer når eg orker/tar meg tid til det. Går også en del tur med vogna. Er så herlig å ha mammapermisjon for eg rekker å trene masse! :) Har ikkje lyst å begynne å jobbe igjen! ;) Så eg spiser nok alt for lite med tanke på kor mye eg trener..

 

Riktig god helg alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått en lang tur i marka i dag. Deilig når det er så fint vær. Fredag hadde jeg en treningsøkt hjemme før jeg skulle på jobb. Satser på det på tirsdag også.

Har vært i selskap/fest lørdags kveld. Klarte meg fint uten potetgull og sjokolade, men det ble mye kalorier i form av alkohol. Men jeg drakk en del vann til også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Klee

Jeg tror balansen mellom utskeielsene og litt ekstra aktivitet er kjempeviktig.

Jeg hadde to store utskeielsesdager denne uka, men trente også hver eneste dag.

 

Resultatet er ned 1,2 kg siden forrige mandag. Hurra, det er jeg stolt over!!! :D

 

Nå er det bare én kilo igjen til første delmål..... Dit vil jeg til neste mandag!!!

 

God mandag, alle sammen!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra jobbet, frøken Klee!!!!

 

Jeg har gjort samme erfaringen selv denne uken. Det ble ikke veiing i helgen og det ble flere utskeielser enn jeg hadde tenkt, men pga høyere akivitetsnivå enn vanlig (svømming på fredagen og skogstur på lørdagen), viste vekta mi -1,4 kg i dag!!!! :D

 

Jeg er så fornøyd!! Men jeg veldig klar over at det er nå oppoverbakken for meg begynner. Jeg har flere ganger greid å komme ned i 93,6 som jeg veier i dag - men så fyker jeg opp igjen.

 

Men det skal jeg unngå denne gangen. Så nå er jeg tilbake med å veie og telle - for hvis jeg greier å gjøre det flesteparten av dagene i uken, så er mye gjort.

 

Det er jo også med på å trene øyemålet, slik at når vi kommer i situasjoner hvor vi ikke kan veie, så blir det ikke så gale likevel.

 

Jeg ser også at "utskeielser" har fått en litt annen betydning enn før og greier jeg å holde det på det nivået, så er det noe jeg helt klart kan leve med i årene som kommer.

 

Så ballanse, slik frøken Klee nevnte - er et nøkkelord til et lettere liv ;)

 

Frøken Klee; du kommer til å nå neste delmål neste uke :)

 

Håper dere andre får en veiing denne uken som gir glede og motivasjon!

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok helt av i helga. Er naa inne i det samme moensteret. Flink i 1-2 uker og saa sklir jeg ut. Uhemmet med godis loerdag, deretter fre og loerdag og deretter hele helga, og da er det selvfoelgelig et slit og nok en gang komme seg tilbake paa riktig vei. Hvis jeg er ekstra flink i dag og i morgen saa gaar jeg kanskje ikke opp paa onsdag. Jeg har ikke veid meg siden torsdag og det er ogsaa en varselsblink. Da gir jeg meg selv lov til aa spise mer, siden jeg ikke skal veie. Ignorance is bliss!

 

Gikk en liten rask tur paa loerdag, men utgjoer veldig lite i det store og hele.

 

Vet ikke hvor jeg skal hente frem motivasjon. Har i utg.punket 500g til delmaal, men det kan jo fort ha blitt 1.5kg naa. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carpediem

Jeg har gått ned 1,6kg denne uken. Fra 115 til 113,4;))) Det hadde vært helt fantastisk å kommet under 100 innen året er over;))) men kanskje det er litt knapt på 10 uker?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Klee

Så mange som har vært flinke her inne!!!

 

NokERNok2010; det er UMULIG å leve kjempesmalt hele tiden i lengden, da sprekker man og stapper i seg alt mulig av Nei-mat, selv om man så veldig veldig godt vet at man ikke bør gjøre det... Jeg har stappet i meg masse nei-mat i det siste, og gruet meg til veiing - jeg var sikker på at jeg hadde stått stille eller gått opp.

 

Det har jeg opplevd mange ganger før, og det er veldig demotiverende, spesielt når man tenker så mye på at man EGENTLIG jobber med å gå ned i vekt. Men hva skal man gjøre, da, når man sprekker litt?

 

Jo, man skal børste av hendene og hoppe opp fra sofaen, og så skal man si at "det var igår! Idag er en ny start!" og så setter man igang igjen. Og så er det viktig å ikke ha altfor dårlig samvittighet for utskeielsene, for da blir man bare ulykkelig. Det er GREIT å skeie litt ut - så lenge man VET at det krever litt ekstra innsats de neste par dagene ;)

 

Hvis man HELE TIDEN tenker at "det har jeg ikke lov til, og det har jeg ikke lov til" osv, så blir det bare til at man vil ha de tingene hele tiden (slik er det i alle fall med meg) og da blir det mange flere sprekker enn nødvendig. Hvis jeg istedet sier at "det har jeg lov til på TORSDAG" så kan det være lettere å holde seg - for da vet jeg at jeg kan få spise sjokoladekake på torsdag ;) For eksempel.

 

Du kommer deg på sporet igjen, det vet jeg. Jeg heier på deg!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er som har gått ned i vekt. Jeg har vært kjempeflink og ikke spist innenfor mine kalorier, bortsett fra lørdag med alkohol da. Har fått trent, gått i marka og gjort mye hagearbeid denne uken så jeg forventer nedgang etter forrige ukes oppgang.

Skal prøve å få trent litt i morgen tidlig også. Hjemme.

 

NokERNok2010: Den helga som har vært kan vi ikke gjøre noe med. Tren noen timer ekstra denne uka og vær ekstra påpasselig med maten så kanskje du ikke går så mye opp i hvert fall. (det hørtes så lettvint ut når jeg skrev det, men når skal en få tid til å trene ekstra i en allerede hektisk hverdag?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Froeken Klee og Tina, takk for oppmuntring! Jeg gikk paa vekta i dag (i morgen er veiedag) og det var oppgang der ja.. Saa trist at en helg med utskeielse skal oedelegge saa mye. Men jeg fikk den oppvaakningen som var borte hele forrige uke etter aa ha gaatt paa vekta. Naar jeg ser tallene saa skjoenner jeg jo at jeg maa ta meg sammen.. ellers saa fyker jeg jo bare opp igjen og det vil jeg jo ikke.

Min stoerste fallgruve er rett og slett hjemmebakt, enten det er broed eller kaker. Saa lenge vi har det i hus saa er det et faremoment tilstede. Hvis jeg lager skikkelig grovt broed saa er ikke faren like stor.. men da synes jeg ikke det er godt heller haha.

 

Jeg hadde jo ogsaa satt meg realistiske maal, synes jeg selv, men naa takket vaere slappings saa kommer jeg ikke til aa naa neste delmaal innen dato... det er bare saa utrolig kjipt aa aldri naa dem innen satt dato.

 

Denne uka skal jeg fokusere paa:

 

- drikke vann selv om det er kaldt!

- veie den maten som 'kan veies'

- ikke spise fra barnas tallerkener

- spise raakost mellom maaltidene

- smaa middagsporsjoner

- ingen baking!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hvordan du har det NokERNok - for det som jeg alltid har gjort tidligere er å sette klare mål både for vektnedgang og hvilken dato jeg skal nå det. Men da har jeg egentlig vært dømt til å mislykkes og så blir jeg demotivert hver uke jeg ikke når målet...

 

Så det jeg har gjort denne gangen er å bestemme meg for hvor mye jeg skal ned, men ikke når. Jeg har funnet ut at jeg må legge opp en strategi som bygger opp selvfølelsen istedet for ned - selv om det skulle gå langsommere enn man hadde tenkt.

 

Det betyr at jeg har vært langt mer avslappet de to første ukene mine og overgått ukentlig vektreduksjon ift tidligere.

 

Jeg tror de "reglene" du har satt opp nå er gode huskeregler, som er lett å ha i bakhodet. Men husk å ikke spise for liten middagsporsjon - spis det du skal ha iht GR-menyen. For hvis ikke risikerer du at du blir sulten og "fysen" på noe utpå kvelden.

 

Du kommer til å greie dette :) Ikke gi opp nå - for da blir det bare enda tyngre neste gang. Det er mye lettere å fortsette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk FrkT, jeg skjoenner tankengangen. Jeg hadde superambisioese maal i begynnelsen og naa synes jeg at jeg hadde satt meg veldig overkommelige maal, men likevel saa naar jeg de bare ikke. Kanskje det er lurt aa ikke sette konkrete maal, men faren kan vel vaere at det blir litt for 'loest' og litt mer 'en gang i fremtiden', og kan se hvordan det ogsaa kan bli litt vrient for min del og noe mitt indre matmonster kan ta 'advantage' (husker ikke hva det heter paa norsk i farten) av.

 

hehe.. jeg synes GR porsjoner er smaa! Jeg er vant til aa spise masse. Synes ogsaa det er vanskelig aa veie og beregne middag. Jeg lager ikke GR oppskrifter - synes de er veldig kjedelige. Men sprekker som regel ikke paa kveld, det er heller paa dagtid at det kan bli litt kritisk, foer middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk FrkT, jeg skjoenner tankengangen. Jeg hadde superambisioese maal i begynnelsen og naa synes jeg at jeg hadde satt meg veldig overkommelige maal, men likevel saa naar jeg de bare ikke. Kanskje det er lurt aa ikke sette konkrete maal, men faren kan vel vaere at det blir litt for 'loest' og litt mer 'en gang i fremtiden', og kan se hvordan det ogsaa kan bli litt vrient for min del og noe mitt indre matmonster kan ta 'advantage' (husker ikke hva det heter paa norsk i farten) av.

 

hehe.. jeg synes GR porsjoner er smaa! Jeg er vant til aa spise masse. Synes ogsaa det er vanskelig aa veie og beregne middag. Jeg lager ikke GR oppskrifter - synes de er veldig kjedelige. Men sprekker som regel ikke paa kveld, det er heller paa dagtid at det kan bli litt kritisk, foer middag.

 

 

Hvis du velger mat med lite kalorier kan du spise kjempemye. Det er anbefalt minst 300 g grønnsaker hver dag. Får du i deg det? Jeg har satt meg et mål om å prøve å få i meg 500 g grønnsaker hver dag. Det er lite kalorier i det men likevel mye verdifulle vitaminer og mineraler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tina, ja jeg spiser masse groennsaker. Noen dager over 1 kg :blink: Men generelt gaar det bedre med sultfoelesen. Det er helst det at det av og til blir daarlig selvkontroll og jeg har rett og slett LYST til aa spise selv om jeg er mett.

 

Glemte aa si at jeg skal proeve aa spise mer varm lunch, de gangene jeg spiser to varme maaltider saa gaar det som regel bedre. Spiser som regel low fat curry til lunch, hjemmelaget seff.

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, NokERNok! Det er viljen som er avgjørende for resultatene våre. Men det er jo den som er vanskeligst å overvinne.... Det er jo derfor vi tidvis sliter. Men husk at du kontroller deg selv :D Det er ikke noen som styrer deg med en fjernkontroll mot din vilje.

 

Greier du å gjøre gode valg hver dag denne uken - kommer du til å bli kjempefornøyd når du hopper på vekta neste uke!

 

Jeg for min del sliter nå med å få trent denne uka også... så jeg må omprogramere meg der :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 1,6 kg. Det var ventet etter den store oppgangen forrige uke. Hadde håpet på alt som jeg hadde gått opp skulle gå ned, men da regner jeg med at jeg går ned siste rest til neste uke. Har liksom "tapt" flere uker pga den oppgangen, det irriterer meg litt.

 

Som Frøken Klee skrev tidligere: "Hva vil jeg mest, da? Ha noe godt nå, eller gå ned i vekt?"

Dette prøver jeg å huske på nå når jeg står over vanskelige valg.

 

NokERNok: Det går nok bedre denne uken. Jeg heier på deg. Det går raskere nedover hvis en trener/er i bevegelse. Du skriver at du ikke går tur når det er mørkt, det forstår jeg godt, men du har ikke vurdert aerobic, dans e.l.?

 

FrkT: Du er veldig flink til å motivere. Jeg tar til meg det du skriver til andre og. Takk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du har vært, Tina P! Dette går jo strålende!

 

Glad jeg var innom her nå, for nå ble jeg motivert til å hive meg på tredemølla, så kan jeg se Ylvis med god samvittighet :D

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det 900g opp. Naa er det bare aa brette opp ermene og slutte aa tulle!!

 

Brett opp ermene og kom aaaan!! :D Slikt som skjer, og da er det bare å gi jernet, og som du skiver, slutte å tulle! :lol: Gleder meg til å se kor mye har du gått ned neste veke!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere heier paa meg!

 

Tina: jeg har drevet med annen form for trening, men jeg blir lei etter 1 mnd tid og saa slutter jeg. Det er liksom bare gaaing jeg vet at jeg klarer aa opprettholde i det lange loep. Blir litt lettere naar dattera mi paa 3 starter paa 'nursery', da kan jeg gaa tur med lillebror.

 

Det har gaatt greit igjen naa siden veiedag og jeg skimtet 83-tallet igjen saa vidt det var i dag.

 

I dag skal jeg lage kyllinggryte:http://www.bbcgoodfood.com/recipes/9100/onepot-chicken-chasseur

 

Men skal lage med kyllingfileter (u.skinn) saa da spares de kcal. Ikke helt sikker paa om jeg skal servere med ris eller potetstappe. Litt kaldt vaer saa jeg heller mot potetstappe.

 

Ellers har jeg en travel helg hvilket er bra fordi da spiser jeg mindre. Jeg er ikke en av de som spiser for lite for aa si det saann.

 

God fredag alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God lørdagskveld, jenter!

 

I dag har jeg hatt en bra dag! Jeg har vært og handlet klær i en størrelse mindre enn sist :D:D

 

Og det gav meg så mye energi og inspirasjon at jeg tok på meg treningstøyet og har løpt på tredemølla i Skal vi danse-pausen :D

 

Føler at strategien min denne gange - om å ta en dag om gangen - virker bra. Opplever mestring og at jeg får resultater, i stedet for at jeg ikke greier fristene mine. Det gjør nå at jeg har greid å holde opplegget i 3 uker. Det er mange år siden jeg greide det sist!

 

Håper det står bra til med dere andre også! Fortsatt god helg!

  • Bra innlegg! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...