Gå til innhold

En liten omvei


Gjest Ninjastar
 Share

Anbefalte innlegg

Siste uken har det blitt lite fysisk aktivitet. Har vært så trett. Når jeg kommer hjem fra jobb så legger jeg meg heller på sofaen og dupper av litt. Fridagene benytter jeg til å sove et par timer på formiddagen etter å ha levert barn på skole og i barnehage. Men jeg trøster meg med at jeg ikke er så svimmel lenger. Det var jeg ukene før trettheten satte inn for fullt. Nærmer meg 16 uker. Jøje meg som tiden går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Wow TinaP, er du snart 16 uker?! Så bra :D Litt lenge siden jeg har vært innom, jeg har gått rundt i en liten sykemeldingsboble og trodd jeg hadde ferie... Men så ble jeg sykmeldt i enda noen uker, og jeg har tatt meg selv i nakken og kommet i gang med hverdagene igjen. Forrige uke var min første uke med skikkelig fokus og min første uten å gå opp, yay! Målet er å forsette slik en stund til, for strengt tatt trenger jeg ikke gå opp mer enn jeg allerede har... :rolleyes:

Ettersom jeg er sykmeldt, har jeg overskudd til å trene nå, og det er herlig. De første to månedene var ganske så labre, men nå går det bedre. Jeg starter hver dag med müsli eller havregrøt, og fortsetter deretter med trening eller en gåtur. Herlig rutine som gir meg masse god samvittighet :)

 

Andromeda, så koselig med flere gravide her inne :) Velkommen skal du være! Hvordan går det med deg?

 

Selv er jeg 20 uker på vei nå, og har vært på rutineultralyden. Bare min fjerde.. haha :P Til min store lettelse og glede så alt bare fint ut, og dessuten har jeg endelig begynt å kjenne litt liv der inne. Så nå som jeg er halvveis(!), er skuldrene mine lavere enn de har vært så langt gjennom disse første 20 ukene.

 

Ellers er magen min allerede kjempestor, og en anseelig mengde mammaklær er allerede innkjøpt. Skikkelig morsomt at det nå begynner å se ut som en "skikkelig" gravidmage, og ikke bare en tjukk mage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått gravidmage selv om jeg kunne tenkt meg å vente litt med å få den. Synes det har vært deilig å kunne se tærne og ikke bare magen når jeg står oppreist. Men, men. Det er nå bare et halvt år igjen. La på meg 4 kg ila sommerferien. Siste måneden har det ligget stabilt. Hadde jo ikke tenkt å begrense vektoppgangen så jeg må fokusere mer på sunne måltider. Det er i hvert fall viktig at vi begge får i oss nok av vitaminer og mineraler og da er det ekstra viktig med sunt kosthold.

Fokuset mitt er desverre ikke der akkurat nå. Er det tid til å legge seg på sofaen for en dupp så gjør jeg det. Sover på fridagene mine også. Har til og med levert barna til en venninne, midt på dagen, fordi jeg måtte sove noen timer. Har i den forbindelse hatt lite "ork" til å lage sunne måltider. Siste uken har gått i både pizza og pasta uten salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Slik som, du har det nå, hadde jeg det til rundt uke 14. Ikke noe moro. Enda jeg har bare meg selv å passe på, ingen unger, så var jeg kronisk trøtt hele tiden. Jeg tenker at når man er så trøtt som det der, så er det en grunn til det, og bare å gjøre som kroppen sier. Du trenger nok den hvilen :) Og forhåpentligvis blir det bedre om noen uker!

Et lite tips til grønnsaker når du (eh jeg....) ikke makter eller orker å lage salat eller koke grønnsaker: Jeg kjøper en pose med ferdig vasket og oppkuttet salat på butikken, heller den i en bolle, og topper med noen cherrytomater. Vips, mye sunnere og mye bedre samvittighet :)

 

Jeg er forresten akkurat halvveis i dag! 141 dager unnagjort, 141 dager igjen :D

Ikke at jeg teller, det har jeg selvfølgelig en app som gjør for meg ;) Målet er at den siste halvdelen skal blir mer i tråd med slik jeg har har gjort ting de siste par ukene, med sunnere mat, jevnlig trening, og snop kun forbeholdt helgene. Jeg har god tro på at det skal gå helt fint så lenge jeg fortsatt er sykmeldt (nå orker jeg til og meg å lage middagslister og storhandle for nesten en uke av gangen), og så får jeg se hvordan det blir med overskuddet når jeg begynner å jobbe igjen. Men det er noen uker til, så det trenger jeg ikke bekymre meg for ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi storhandler en gang i uken men av og til må vi spe på med melk og brød for dette er veldig variabelt hvor mye det går. Av og til vil barna bare ha cornflakes e.l. og da går det mye melk og lite brød. Men stort sett så holder det med en handel i uken. Vi forsøker å lage middagsliste. Var veldig flink tidligere men nå er det litt så som så. Det blir til å finne noe i fryseren for der er det alltids noe. Bortsett fra de gangene jeg ikke orker å tenke på middag, da stopper jeg for å handle noe lettvint som den siste uken. Det hadde jo vært lettvint å slengt med en ferdig pakke salat ja. Hadde ikke orket lage noe selv i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

Jeg er også gravid, med termin 9. januar, så nå er jeg godt og vel 21 uker.

Jeg er straks 37 år, og dette blir nr. 4. En liten rakkar som ikke var helt planlagt :-) - men veldig velkommen likevel :-)

Jeg jobber 100 % som sykepleier på sykehjem, gikk opp i stilling for 2 uker siden, fra 75. Det går foreløpig bra, er heldigvis i fin form.

 

Med de andre barna har jeg havnet på ca 80 kg til slutt, med litt forskjellig startvekt. Jeg er bare158 cm, så det er altfor mye for meg.

Denne gangen har jeg et håp om å ikke bli mer enn litt over 70. Hadde startvekt på 62, noe som er akkurat i grenselandet for lett overvekt. Det ser ut til at det skal holde hardt, da vekta nå i 2. trimester bare vil opp og opp... Nå veier jeg ca 68, så jeg kjemper hardt for å prøve å holde meg stabil.

Registrerer maten og treningen her innimellom, men det tar jo litt tid.

 

Håper jeg kan bli med her og få litt motivasjon til trening og sundt kosthold. Jeg vil jo spise det som er lurt for babyen og meg, men er altfor glad i sjokolade og annet godt..

 

Prøver å trene, går på zumba 1-2 g i uka og går tur i skog og mark, men merker at tiden ikke helt strekker til, dessverre.

 

Dette ble litt langt, men en liten presentasjon av meg :-)

 

Ha en fin dag, dere andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei valmue og velkommen så mye! Her er det bare å slenge seg med :) Nummer fire?! Så koselig :D

Mitt mål er også å stabilisere det jeg kan herfra og ut, for jeg gikk opp alt for mye i første trimester. Jeg har bak meg en lang historie her inne på forumet, jeg gikk ned 30 kg, men ble gravid før jeg var godt nok stabilisert på ny vekt. Ett år med hard prøving for å bli gravid ga 10 kg opp, første trimester ga 10 til..... så jeg trenger ikke å gå opp mer nå, for å si det sånn.

 

Dagens gode veienyhet fra meg at jeg for tredje uke ligger stabilt på vekta. Det har virkelig hjulpet å skjerpe kostholdet på hverdagene. Jeg har ennå ikke klart å manne meg opp til ytterligere skjerpings i helgene, slik som jeg klarte tidligere når vektnedgang var fokuset. Men vi får ta det et skritt av gangen!

 

Et spørsmål fra førstegangsgravide meg til dere som har vært gjennom dette både tre og fire ganger: Jeg har fått litt vondt på siden av magen de siste gangene jeg har vært ute og gått tur. Det kjennes ut som hold eller strekk i siden, men det er plassert mellom siden og navlen. Det gir seg når jeg tar pauser. Noen som har kjent noe sånt før? Er det livmora som strekker seg, eller er det kynnere? ...og hvordan kjennes egentlig en kynner ut?? Jeg er så newbie at jeg nesten må le av meg selv, men jeg får i hvert fall ikke svar hvis jeg ikke spør ;)

 

God mandagskveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninjastar: Det kan være livmoren som vokser ja. Eller babyen som snur seg eller strekker på seg, da blir det og litt ubehag i magen. Nå en har kynnere så blir hele magen veldig stram etter det jeg husker. Det er over 3 år siden jeg var gravid sist og det er utrolig hvor fort man glemmer ting.

Det er kjempebra at du klarer å holde fokus i ukedagene. Det har ikke jeg vært like flink til forrige uke i hvert fall. Da var jeg så trett og spiste hva jeg enn hadde. Ikke ble det de sunneste middagene heller, mye hel/halvfabrikata.

Er trett fremdeles men klarer å holde fokuset litt mer.

 

Er snart 17 uker på vei og har totalt gått opp 6 kg. I sommer ble det lite mosjon og i dag har jeg vært å trent på treningssenteret for første gang på over 3 mndr. Det var deilig. Man føler seg så mye bedre etter trening. Jeg forsøkte å ikke ta i alt jeg hadde da jeg var usikker på formen og usikker på hvor mye som egentlig er bra for fosteret. Men når man er på spinningtime så er det vanskelig å ikke ta i litt så jeg ble rimelig svett og andpusten likevel uten å ha tatt i alt jeg hadde.

 

Så kjekt med flere gravide her inne. Velkommen Valmue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du er i gang igjen på treningssenteret, TinaP :) Det er jammen sant at man føler seg bedre etter trening. Uansett hvor dårlig form man er! Min form blir liksom ikke bedre, i hvert fall ikke sånn rent kondisjonsmessig. Enda jeg trener eller går tur nesten hver dag. Men følelsen etter trening er så god uansett, at det ikke gjør meg noe som helst akkurat nå. Kroppen har godt å bevege seg uansett, tenker jeg.

 

I går hadde jeg min første jordmorkontroll på helsestasjonen. Fin opplevelse! Hun fikk blant annet forklart meg litt mer om kynnere, og kunne til min store lettelse fortelle meg at jeg bare måtte forsette å trene. Dersom jeg fikk kynnere underveis i treningen, skulle jeg stoppe den øvelsen jeg holdt på med og ta en liten pause. Men kynnere utenom trening var ingen grunn til å trappe ned innsatsen, så da ble jeg veldig beroliget! Dessuten snakket hun varmt om alle fordelene som er påvist for de som trener under svangerskapet, så jeg ble enda mer oppmuntret enn før til å fortsette å være aktiv så lenge jeg klarer.

 

Ellers fikk jeg utdelt utrolig mye materiell å lese gjennom; bøker, blader, infoskriv... så nå har jeg plenty lesestoff fremover. Vår plan er å ta en uke ferie på fjellet neste uke, så jeg tenker dette blir lektyre foran peisen :)

 

Noen av dere gravide som har noen idé om hvor mange kcal dere spiser hver dag, sånn ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser alt for mange kallorier hver eneste dag tror jeg. Går fint på dagtid, men når kvelden kommer så putter jeg det meste i munnen. Har ikke helt selvkontrollen i orden for tiden.

 

Fremdeles forferdelig trett. Selv om jeg legger meg kl 21 eller 23 så våkner jeg midt på natta for å gå på do. Når jeg da ikke får sove igjen og ligger våken 2 timer så hjelper jo ikke det på heller.

 

Magen vokser og jeg bruker mer tid på å snu meg i senga. Har funnet min "faste" pute som jeg brukte i tidligere graviditeter til å ha mellom bena når jeg ligger å sover. Begynner å kjenne mer i bekkenet nå. Men fremdeles ikke så gale som det var med de to forrige. Enkelte dager er verre enn andre. Tenker jeg skal holde ut i hvert fall så og så lenge. Vi får nå se.

 

Det er deilig å få trent 1 gang pr uke. Om det bare blir 1 g. pr uke så er det bedre enn ingenting. I går gikk jeg en lang tur og det kjenner jeg i bekkenet i dag. Så da ble det ingen trening på meg i dag men jeg skal få trent en annen dag er jeg fast bestemt på.

 

Skal på UL i morgen og gleder meg til å få vite hvilket kjønn det er. Har kjent liv i flere uker nå. Siste 2 ukene har jeg kjent nesten hver dag, bortsett fra de dagene jeg har hatt det så travelt at jeg ikke har fått tid til å kjenne etter.

 

Husker med 1. mann at jeg leste alt jeg kom over av blader, brosjyrer, internettsider og 3 bøker hadde jeg om graviditet. Nå har jeg ikke tid til så mye. Det er travelt å ha barn men vil for all del ikke byttet de bort mot "friheten". Av og til føler jeg at jeg og mannen min bare lever sammen. Vi elsker hverandre men har ikke den samme lidenskapen som tidligere. Jeg regner med den kommer tilbake når barna blir eldre og vi to kan være mer "alene" sammen, reise på turer osv.

 

Hvordan går dine dager, Ninjastar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. jeg er nok slik du var med førstemann, ja. Leser alt jeg kommer over, har app på telefonen som jeg sjekker hver dag osv. Det bli litt for mye av det gode noen ganger, så jeg har kuttet ned på lesing på rene gravide-forum. Det er rett og slett litt for mye der jeg blir stresset av å lese, spesielt på ivf-forum, så mye som kan gå galt. Så nå holder jeg meg til litt "snillere" kilder :) Jeg trenger bare positive tanker fremover, har jeg funnet ut!

Hvordan gikk det på UL? Sto alt bra til? Vi tror (og jordmor på sykehuset var temmelig overbevist om) at vi får jente, så nå er navnediskusjonene i gang for fullt. Moro!

 

Mine dager går fint, egentlig. Er fortsatt sykmeldt en uke til, og jeg har dermed god tid til å stresse ned - som jo var intensjonen. Jeg kommer meg ut på tur eller tilsvarende hver dag, men ikke alltid det blir så langt. Lungekapasiteten min er håpløst dårlig, og jeg peser som en hval og må ta pauser i selv de mest pinglete motbakkene. Jeg ser nå at kondisen jeg hadde før jeg ble gravid, faktisk ikke var så verst ;) Vi har ellers ingen småbarn i huset, men en tenåring (mitt bonusbarn) som selvfølgelig krever litt oppfølging. Men det kan jo ikke sammenlignes med småbarn i flertall ;)

Ellers er jeg spent på hvordan hverdagene blir når jeg etter hvert skal begynne litt pent på jobb igjen. Men jeg har ingen planer om å presse meg, og legen min er heldigvis 100 % på min side.

Denne uka har vi høstferie på fjellet, vi holder på tilpasse hytta til "babybruk". Dvs utvide et soverom slik at vi får plass til seng, stellebord osv. Men det er mest samboer som snekrer, så jeg får meg en tur ut i fjellufta hver dag. Jeg blir enda trøttere enn vanlig på kvelden, men det får gå. Fjellet er herlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt var fint på UL. Det blir en gutt hos oss. Gleder meg.

 

Det må være deilig med fjellturer. Her på vestlandet har det regnet en del i det siste. Ikke like kjekt å komme seg ut på tur da. Jeg kjenner også at jeg puster og peser mer når jeg går men alt blir vel presset oppover og det blir mindre plass til lungene også. Vi har bare godt av å puste og pese litt.

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ninja!

Så fint at det går bra med deg og babyen :)

 

Følger med deg vet du - og tenk at du er over halvveis allerede, du syns kanskje ikke det går fort nok :P?

 

Bra at du er sykemeldt så du ikke må stresse så fælt - det er ikke bra for noen av dere :)

 

Vi høres :)

 

Klem fra Anne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var gode nyheter, TinaP :) Jeg synes det var såå godt å være ferdig med rutineultralyden. For meg var det liksom den siste milepælen hvor man kunne oppdage om noe ikke var som det skulle. Fra nå av får jeg ikke gjort noe mer enn vente og se, og jeg merker at jeg har mye lavere skuldre nå enn de første fire månedene. Det er godt :)

Og så koselig med en liten visitt, smom! Jeg har vært litt fraværende tidligere i sommer, men ser jo av signaturen din at det virkelig går fremover med deg og at du nærmer deg målvekt med stormskritt. Knallbra :D Veldig koselig at du følger med meg selv om jeg er "midlertidig omplassert" her inne. Jeg koser meg masse og synes jeg er så utrolig heldig som endelig er gravid. At jeg skulle få oppleve dette :) Og ja, jeg synes nok det går litt saaaakte... ;) Mest fordi jeg så gjerne fort-fort-fort vil komme til en svangerskapsuke hvor det er god sjanse for at alt går bra dersom fødselen skulle starte for tidlig. Men jeg tenker ikke så mye på det som før. Nå som jeg kjenner sparking og (mye!) turning hver dag, hjelper det veldig godt på nervene til en litt småengstelig førstegangsgravid ;)

 

Jeg er fortsatt på fjellet, og i dag har vi hatt en helt utrolig fin topptur i et nydelig høstvær. Strålende sol og nesten vindstille, det er sjelden kost så langt utpå høsten. Satt over en time på toppen og koste oss med matpakke og kakao - og kikkert og kart! Panoramutsikt mot både Rondane og Jotunheimen, og været var så klart at vi kunne se helt til både Snøhetta og Glittertind. Men det er så slitsomt med stigninger nå at jeg tror dette ble den siste toppturen i denne omgang. Jeg kommer sterkere tilbake neste sommer, tror jeg :D Muligens med lillefrøkna i bæremeis!

 

Ha en strålende fin helg, alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også veldig bekymret med førstemann. Hadde forut hatt to spontanaborter. Nå stresser jeg ikke i det hele tatt. Mannen var veldig nervøs før ultralyden. Han sa han var redd de skulle finne noe galt. Den tanken var ikke i mitt hodet i det hele tatt. Jeg kjenner jo liv hver dag. Så mannfolk kan uroe seg, selv om kvinnen er avslappet og rolig.

 

Kom veldig godt i gang med trening men så ble det til at jeg "måtte" jobbe ekstra noen dager som gjorde at treningen ble droppet. Har prøvd å gå litt tur men begynner å kjenne i bekkenet litt så er litt forsiktig.

 

Har du lagt mye på deg til nå Ninjastar?

 

Jeg har lagt på meg 8 kg, skrekk og gru tenker jeg. Jeg har fått god mage allerede. Jeg la på meg mye tidlig med de to forrige også og satser på at det nå avtar litt. Med første mann la jeg på meg 14 og med nr 2 la jeg på meg 12. Kan ikke forstå at jeg skal legge på meg noe særlig mer enn dette når jeg er bedre i form nå enn ved tidligere graviditeter. Er jo ikke blitt sykmeldt pga bekkenet enda jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Ninjastar

Hei igjen! Etter en fantastisk fin uke på fjellet, kom jeg hjem og var pigg og opplagt til nye treningsrunder og innskjerping av kosthold. Det varte i hele to dager, og så ble jeg massivt forkjølet. Verste runden jeg har hatt på noen år, og det gjør det jo ikke bedre at man ikke kan ta hverken nesedråper eller "skikkelig" hostesaft. Jeg har vært helt slått ut en ukes tid og er fortsatt ikke frisk, men nå går det da litt fremover :)

 

Den siste uka har det derfor blitt null trening, null fokus på mat (stort sett samboer som har bestemt), og ganske mye trøsesnop på sofaen.. Sammen med mye oppdatering på tv-seriefronten via Netflix og til og med et forsøk på å begynne med strikking ;)

 

Det virker heldigvis ikke som om lillefrøkna i magen bryr seg nevneverdig, hun turner og sparker like heftig som før. Til min store lettelse og glede, hehe! Jeg er 25 uker nå :D

 

Min vektoppgang har vært mye større enn din, Tina. Jeg fikk en dårlig start de tre første månedene, da kroppen og hodet var ganske utafor av hormonbehandlingene. Jeg var litt utafor i den perioden, og kombinert med en relativt nyslanket kropp som var langt fra stabilisert på ny vekt, raste vekta fort opp i starten. Jeg har så langt gått opp rundt 15 kg i svangerskapet. De siste ukene har det gått mye langsommere (etter at kropp og hode begynte å fungere normalt igjen ;) ), og planen er å holde det slik fremover. Litt ugreit med tre uker på rapppen med høstferie og sykdom nå, men jeg har store planer om å komme i gang med trening og økt fokus igjen så snart jeg er helt frisk :)

 

Og ellers har jeg så smått begynt å tenke på babyutstyr. Herlighet for en jungel det er der ute!! Typer av barnevogn og bilseter og senger og stoler... Jeg blir nesten svimmel. Og jeg har jo ikke peiling på noe av dette. Jeg ser for meg mye research og "plaging" av erfarne venninner i tiden fremover :P Så alle gode tips på den fronten mottas med stor takk, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

En liten Rosa?!?! Det hadde ikke jeg fått med meg. Ikke det, hadde vært like stas om det var en liten Blå, men strikkedame som jeg er synes jeg jo det er mye søtere ting og større utvalg å strikke til jenter enn gutter. Har akkurat begynt på babypledd til en litt perifer venninne som skal ha baby i februar. Måtte ha noe enkelt å strikke på seminar, og da var det like greit å sette i gang. Godt at jeg har god tid, for jeg må jo bl.a. bli ferdig med Mariusgenseren til mr. SRS! ;) Babyutstyr har jeg ikke greie på (bortsett fra at om du tilfeldigvis bor i nærheten av svenskegrensen er det visst mye billigere der), men strikking kan jeg så trenger du assistanse er det bare å si ifra! :)

 

For øvrig ser det ut til at det bortsett fra litt forkjølelse går bra med deg, og det er bra. Fortsatt god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mye smak og behag når det gjelder vogn. Jeg kjøpte en brukt simo kombi-vogn. Den er veldig god på grusvei i forhold til de med små hjul i hvert fall. Men bor du i byen og ikke går noe særlig på grusveier så finnes det lettere vogner å bruke. Vogna kan brukes lenge men da sistemann var 2-2,5 år så ble den litt kort å sove i. Den er tung å ta inn/ut av bilen. Dette kan være lurt å tenke på, kanskje prøve før du kjøper, spesielt for de med ryggproblemer. For min del så kjøpte jeg denne vogna fordi den var bare brukt så vidt 1 år og til halv pris. Jeg har ikke tenkt å kjøpe ny nå selv om det er et feste som er knekt (håper å kunne fikse dette men er fullt brukendes likevel) og den har falmet veldig mye. Dette er ikke noe jeg bryr meg om nå. Men har dere tenkt på flere barn så kan det være lurt å velge en nøytral farge på vogna.

 

Når det gjelder bilstol har jeg alltid sjekket hva som er best i test. De fleste stolene skal jo være ganske sikre i hvert fall om du kjøper et kjent merke. Kjøper du brukt så er det lurt å kjøpe av noen du kjenner/stoler på. Har stolen vært i kolisjon så er den ikke sikker lenger. Og så bør vel ikke stolen være eldre enn 6 år for isoporen morkner.

 

Lurer du på noe spesielt så bare spør.

 

Har blitt lite trening og mye mat. Har totalt lagt på meg 10,5 kg og er nå i uke 22. Ikke oppløftende men det er veldig travelt for tiden både hjemme og på jobb. Dessuten har ikke trettheten avtatt noe særlig. Det får gå som det går så får jeg vel heller gå mye turer når guttungen er ute.

 

Har begynt å lete igjennom babyklærne jeg har liggende. Har gitt noe bort etter sønnen men har noe liggende. Har også gått igjennom alle jenteklærne etter dattera mi. Skal gi det bort til en nabo som venter jente. Litt vemodig å kvitte seg med alle de fine jenteklærne, men synes at det er bedre at de blir brukt enn at jeg ikke får solgt det. Liker ikke dette bruk og kast-samfunnet vi har fått oss.

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Her har det vært en travel uke med mye sosialt og reising på agendaen, og nå er det jammen godt at det er helg. Jeg er nesten helt frisk igjen, og har også så smått begynt med trening igjen denne uka. Styrketrening unnagjort før i dag! Det var godt :) Neste uke skal jeg forresten begynne å jobbe igjen, men jeg begynner pent med et par dager i uken. Så får vi se hvordan det blir å komme tilbake til stresskontoret.. Jeg tipper det kommer til å gå mye bedre nå, for formen er ellers fin.

Takk for vogninnspill, Tina. Jeg kommer nok tilbake med spørsmål, når jeg bare får gjort såpass med research at jeg vet hva jeg faktisk skal spørre om. Haha! Jeg bor i by, men går mye tur i skogen - og det har jeg alle intensjoner om å fortsette med. Alle disse kiloene må jo få noe å bryne seg på etter hvert ;) Dessuten blir dette en januarbaby, og det har sikkert også litt å si med tanke på snø og slaps.

Jeg har forresten allerede begynt å få mye utstyr fra venninner rundt meg. De fleste av mine venninner er ferdige med å få både to og tre barn, og da drysser det heldigvis litt på meg. Jeg er helt enig i at det er veldig fint med gjenbruk, og håper jeg kan få tak i det meste via kjente. Jeg tror seng, vugge og vippestol allerede er i boks, pluss mange poser med klær. Men noen nye klær, det kommer det nok til å bli - for jeg sliter allerede skikkelig med å gå forbi stativene med nydelige babyklær når jeg er i en klesbutikk. Litt koko påberoper jeg meg retten til å være med førstemann jeg har prøvd så hardt for. Hehe!

Og Krusmynte, jaaa, det blir en rosa baby :) :) Vi trodde det var gutt helt frem til ultralyden, men neida! Tidligere har jeg alltid tenkt at jeg ønsker meg jente, men da jeg endelig ble gravid, kjente jeg at det ikke betydde noe som helst lenger. Men jeg er veldig enig i at det er utrolig mye fint å få tak i til de små, rosa :) Selv har jeg begynt å strikke babyteppe (i naturfarge, for plutselig er det jo gutt likevel ;) ), og oppskriften er superenkel. "Mor Signes babyteppe", heter det, diagonalversjonen med hullkant. Jeg er snart halvveis! Skulle virkelig ønske jeg var i stand til mer avanserte oppskrifter, men ett sted må man jo begynne. Det eneste jeg lurer på med dette teppet... etter å ha sett på Drops sin instruksjonsvideo "hundre" ganger.. Når man skal strikke sammen tre masker til én, kan man da bare helt enkelt ta tre på pinnen og strikke de sammen? Drops sin variant var så komplisert, nemlig.. :P For øvrig superdupermisunnelig på Mr. SRS som får Marius-genser, for det har jeg ønsket meg i mange år :D

 

Nei, nå må jeg begynne å gjøre noe. Jeg har vært alene hjemme hele uka, og hvis jeg er heldig, får jeg samboer hjem fra offshorejobbing i kveld. Men før den tid, har jeg masse jeg skulle fått unna. Bare å starte! Ønsker dere alle en riktig så strålende fin helg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Det eneste jeg lurer på med dette teppet... etter å ha sett på Drops sin instruksjonsvideo "hundre" ganger.. Når man skal strikke sammen tre masker til én, kan man da bare helt enkelt ta tre på pinnen og strikke de sammen? Drops sin variant var så komplisert, nemlig.. :P For øvrig superdupermisunnelig på Mr. SRS som får Marius-genser, for det har jeg ønsket meg i mange år :D

Er det den instruksjonsvideoen 3 masker til 1 maske du har sett på? For hvis det er den så den komplisert ut, ja. Ser og ut som om det gir en form for V i strikketøyet og det vil vi vel ikke ha? På dette teppet tror jeg at du trygt kan strikke 3 masker sammen som du foreslår selv. I det du snur arbeidet og har strikket de første maskene vil du se om det ser brukbart ut eller ikke, og hvis ikke det gjør det benytter du Drops sin versjon. Og tro du meg - du må ikke la deg skremme av "skumle" videoer eller oppskrifter. Det ser ofte veldig mye mer komplisert ut enn det det egentlig er - det er mye enklere når du sitter med strikketøyet der selv og faktisk gjør det. I forhold til oppskrifter er det greit å lese igjennom på forhånd for å få med deg om du skal gjøre noe mens du gjør noe annet, hvis ikke er det bare å gjøre nøyaktig som det står... Bare gi en lyd hvis du blir stående fast på noe, så skal vi se om ikke vi kan hjelpe deg. GR-forum - din venn i nøden! ;)

 

Riktig god helg til deg og dine og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Takk Krusmynte! :D Da prøver jeg det sånn! Denne uka har vært så travel at jeg ikke har strikket en eneste rad (rille?!) hele uka, men håper å komme litt videre i helga. Og jeg vet det er litt teit og barnslig, men jeg føler meg bare sååå proff som faktisk strikker ;)

Jeg har forresten nettopp fått beskjed om at samboer har rukket alle ledd i reiseplanen (helikopter-fly-flytog-tog), så nå skal jeg straks avgårde for å hente ham. Og deretter står indisk kyllingsuppe på menyen til middag. Jeg er veldig klar for helg nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kjente jeg spark på utsiden av magen. Barna har mast om å få kjenne når jeg sier han sparker men til nå har en jo ikke kunnet kjenne det på utsiden. Så nå gjelder det å treffe rette øyeblikk for spark utover.

 

Har fått gått mye turer siste uken. Det har vært deilig. Kjenner pusten ikke er helt på topp men så er det vel en årsak til det også når man har en ekstra som opptar plass. Resten av kroppen klarer seg fint med å gå turer enda. Har jo hatt et fantastisk vær siste uken og det måtte jo utnyttes. Håper det holder seg bittelitt til i hvert fall. Ok med kaldt vær, men regn etter regn etter regn er ikke så kjekt.

Styrketrening har det heller blitt lite med.

 

Er ikke så flink på strikking. Har bare masse prosjekter som jeg ikke blir ferdige med. Liker bedre å hekle derimot (har mange prosjekter som ikke er ferdige innen hekling og). Har også begynt på et pledd til guttungen, med blå farge. Satser på at jordmora såg rett. Vi såg det jo selv også foresten så er ganske sikker. Bestemor skal strikke hentesett. Har sett på mange men klarer ikke bestemme meg for hvilket. Fant et til slutt men det hadde hun strikket til et annet barnebarn. Så da bør jeg jo finne et annet.

 

Indisk kyllingsuppe hørtes godt ut. Godt tips til middag en dag.

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i dagbok fra forrige svangerskap og da hadde jeg lagt på meg bare 2 kg til uke 22. Hvordan skal dette gå tenkte jeg da jeg så det. Og jeg som hadde lagt på meg 10,5 i dette svangerskapet. Men etter den uka hvor jeg fikk gått en del turer så gikk jeg ned 1 kg igjen. Har fått mer energi i kroppen igjen. Enkelte netter sover jeg dårlig men er ikke trett uansett lenger. Har mer overskudd til tur-gåring. Har blitt mindre utskeielser i ukedagene også. Trenger nok egentlig ikke gå opp mer i vekt enn det jeg allerede har. Babyen har nok å ta av. Det har jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Haha, hadde du bare lagt på deg 2 kg til uke 22 forrige gang? Jeg er imponert! For en utopi (for meg)... men det må ha vært herlig :) Jeg har gått opp 18 kg til nå, og jeg trenger definitivt ikke gå opp mer. Men jeg har klart å bremse det, i hvert fall. Og er fornøyd med det! Fremover skal jeg også fortsette med fokus på flinke, sunne hverdager. Helgene får bli som de blir, jeg orker ikke det samme nazi opplegget jeg har pleid å følge ved vektnedgang.

Trening har jeg også vært relativt flink med frem til nå, men nå lurer jeg på om jeg er på vei til å få bekkenløsning. Det gjør vondt i lyskeområdet, og det blir verre når jeg har travle dager med hard trening og hvor jeg ellers er mye på bena. Jeg skal ta en prat med legen snart, og høre hva jeg eventuelt kan gjøre med det. Hva slags trening er greit, og hvor mye vondt er ok osv. Og hva er egentlig forskjellen på bekkensmerter og bekkenløsning. Jeg gikk en langsom tur i dag, og det virker heldigvis som om det ikke har gjort ting verre.

Ellers har jeg begynt å jobbe litt igjen, og det er helt greit. Foreløpig ingen tilbakefall av stressymptomene fra forsommeren, og det er gode nyheter :)

Nå skal jeg lage middagsplan for denne uka - jeg må prøve å opprettholde så mange som mulig av de flinke vanene mine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tidlig sykmeldt med begge mine første svangerskap. (før uke 20). Var ikke fullt sykmeldt men 50 % en god stund i hvert fall. Nå er jeg snart i uke 24 og er i fin form.

Det er fantastisk å oppleve et svangerskap (så langt) uten bekkenplager. Ja ja, har hatt noen tilfeller der jeg har hatt vondt hele dagen men kan absolutt ikke klage. Kan ikke sammenlignes. Jeg unner ingen bekkenplager.

 

Det sies at bekkenløsning er hormonelt. Alle får bekkenløsning - det gjør at barnet kan komme seg ut ved fødselen. Men det er ikke alle som får smerter ved bekkenløsning. Men er smertene også hormonelle? Ikke vet jeg. Manglet jeg da noe hormon sist gang siden jeg ikke har noe smerter nå?

 

Ang. 2 kg til uke 22 forrige gang så husker jeg at jeg spiste en restemiddag av kylling en kveld. Halvtime senere satt jeg på do og ble der det neste døgnet. En skikkelig "tarmskylling". Var litt redd for om det kunne skade babyen men det har det ikke gjort. Så dette var nok med på at jeg ikke gikk opp så mye. Jaja, det får gå som det går. Ta ikke sorgene på forskudd.

 

Har ikke vært så flink med å lage middagsplan de siste par ukene. Er liksom flink i perioder på det, så sklir det ut. Har 2 dager i uken der det ikke er tid til middag rett etter jobb pga aktiviteter hos barna. Så da blir det enten middag til kvelds eller ikke middag i det hele tatt. Men jeg har tid nå til å lage en plan for den neste uken. Så da får jeg stoppe skrivingen her.

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...