Gå til innhold

En liten omvei


Gjest Ninjastar
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Ninjastar

Hvordan gikk det, Tina - fikk du lagd deg en middagsplan? Det skal sies at de planene mine ikke akkurat er en fasit. Mer en forslagsliste som jeg følger dersom alt ligger til rette. Vi har en noe ustrukturert 16-åring i huset, og jeg vet sjelden fra dag til dag hvem som kommer hjem til middag når. Så jeg har lista, handler ut fra den - og så blir det som oftest ganske mange omrokkeringer underveis i uken ;)

 

Tror det kan stemme det med at bekkenproblemer er hormonelt betinget. Jeg har dessuten lest en artikkel hvor det sto at de som har vært gjennom IVF, har 20 % større sannsynlighet for å få det. Og som IVF'er har man i de fleste tilfeller et ganske massivt hormoninntak før man blir gravid. Slik var det jo også for meg. Så det er vel kanskje ikke så rart at jeg skulle ende opp her - men jeg får være glad for at det ikke kom før! I morgen er jeg uke 28, så det går stadig fremover :)

I dag prøvde jeg meg på litt annen type trening på treningssenteret, og jeg har dessuten avtalt en veiledningstime med instruktør til uka. Jeg satser på at jeg da får mange gode tips og input til øvelser jeg kan/ikke kan gjøre. Målet er å kunne fortsette trening så lenge som mulig... men vi får se hvordan det utvikler seg.

 

I morgen skal jeg avgårde på møte og middag med jobben i Oslo. Lurer på om dagen blir i lengste laget, men jeg får gi det et forsøk. Jeg regner med at dette blir min siste jobbreise dette året, og det skal egentlig bli helt greit. Tenk at jeg begynner permisjon i romjula... og at jeg ikke skal på jobb etter juleferien. Det er litt uvirkelig å tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tida går veldig fort. Jeg hadde jo trodd at jeg kom til å bli sykmeldt før uke 20, i hvert fall litt sykmeldt og kom til å ha god tid i desember til alt som skal gjøres før jul. Jeg lagde til og med plan i sommer for hva som må gjøres før bekkenplagene skulle komme (vaske ut av skaper og slikt). Julebaksten skulle bli enkel i år med mye innkjøpte kaker. Mannen har avtalt at han skal hjelpe til med julemenn og pepperkaker (for det er kjekt for barna å trykke ut). Gavene er startet på for lenge siden (men ikke ferdige). Ville jo ikke ha for mye å gjøre i desember med et bekken som ikke fungerer. I tillegg skal jeg stelle i stand flere bursdagsselskaper i desember også.

Men jeg er jo i fin form enda. Synes det er så herlig! Rart å tenke på at jeg kanskje ikke blir sykmeldt i det hele tatt. Det hadde vært fantastisk!

 

Jeg har fått satt opp en slags middagsplan de neste ukene. Men ikke detaljert. Bare hvilken type mat vi skal ha hver dag. F.eks. fisk den og den dagen, men ikke hvilken fisk eller hvordan. Kylling den dagen osv. Fredag er alltid taco. Lørdag er litt fleksibel. På søndagen har vi "søndagsmiddag". Da pleier vi ha noe steik, salt lammekjøtt e.l. Men det hender jo vi blir invitert til mine eller hans foreldre så da må vi fryse ned denne maten til en annen gang. Ikke alltid det er enkelt å følge middagsplanene.

 

Skikkelig surt vær for tiden. Har ikke fått gått noen tur siste halve uken. På treningssenteret er jeg for tiden støttemedlem men har i dag pakket ned treningstøy og skal snart avgårde for å trene etter et ærend jeg har på samme sted.

 

Håper du finner en trening som ikke gjør vondt for bekkenet. For trening er gull verdt, selv om jeg ikke selv har vært så flink til å trene i det siste.

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Ååå, har du begynt på julegavene? Det var lurt... det burde absolutt jeg gjort, også. Men jeg er kronisk treg på slike ting, så for meg vil det være en sier å begynne før 15. desember ;)

Jeg er imponert over forskuddsplanleggingen din, må jeg si :) Så bra at ikke worst case har slått til ennå. Krysser fingre for at du beholder finformen lenge-lenge!

Her går det heldigvis ikke verre med bekkenet. Det kjennes fortsatt, men det har ikke blitt verre den siste uken. Jeg har vært på treningssenteret og fått hjelp av fysioterapeut til å sette opp øvelser for å stabilisere og styrke problemområdet, og også fått tips til hva jeg ellers bør tenke på. Og jeg har blitt mye flinkere til å tilpasse nivå og mengde til dagsform. Klarer jeg å holde det på dette nivået fremover, skal jeg være kjempefornøyd :) I dag har jeg gått tur i skogen, og det gikk faktisk helt greit.

 

Ellers prøver jeg å passe på matinntaket på hverdagene, og stort sett ligger jeg unna søtsakene i uka. Helgene er det verre med, men jeg har hverken ork eller motivasjon til å gjøre så mye med det. Det viktigste for meg nå er egentlig å spise mye sunn mat til hovedmåltidene, slik at hun hyperaktive veslefrøkna i magen får det hun trenger til å vokse seg stor og sterk. Jeg fokuserer på å oppnå kvota med frukt og grønt (ikke alltid jeg får det til, med det er alltid målet!), og ellers spise mye grove karbohydrater og rent kjøtt. Dessuten mer melk enn normalt. Det fungerer egentlig helt fint! Så lenjge jeg ikke ender opp med å erstatte den sunne maten med usunn, så tenker jeg at det ikke gjør så mye at det blir enten snop, kake eller vafler i helgene. Annet enn at det skal av igjen senere, da ;)

 

I morgen skal jeg forresten på min andre time med gravidyoga, det skal bli spennende å se om dette er noe jeg føler jeg får utbytte av. Uansett gøy å prøve noe nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært veldig surt vær siste uken eller to. Husker ikke hvor langt tilbake det startet. Blitt mindre turer utendørs men har fått kommet meg på treningssenteret en gang i uken siste to uker. Veldig fornøyd med det. En gang er bedre enn ingen. Da er det tredemølle 20 min og styrketrening 20 min. På kveldene er det så mye folk så jeg må ta det rett etter arbeidstid heller, men så er det ikke hver dag som passer når de andre barna skal på aktiviteter også og kjøres hit og dit. Men jeg har i hvert fall fått MIN DAG der jeg ikke trenger haste meg hjem fra jobb.

 

Ellers føler jeg trettheten sniker seg innpå meg igjen. Har vært bedre et par uker men nå er det slik at jeg kunne tenkt meg å sove litt etter jobb igjen. Litt svimmel for tiden også. Bekkenet går det fint med. Kjenner at jeg er sliten i bekkenet etter en lang dag på farten men har ikke de samme smertene som med de to første og det er jeg evig takknemlig for.

 

Ha en fin uke.

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Du vet at Biffy Clyro spiller i Oslo og, sant? 5. november på Sentrum Scene... smile.gif

 

Interessant, det er jo i dag, det! Nope, visste ikke det, dessverre. Vi sjekket bare arrangementer i Bergen da vi skulle finne på gave. Men nå som bekkenet er såpass vondt, er det vel like bre jeg ikke visste om den konserten. Jeg hadde nok ikke dratt uansett om jeg hadde hatt billett. Det får bli ...neste år? Eeeh, kanskje ikke?! Om to-tre år, da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jeg er helt enig, Tina. En gang i uken er myye bedre enn ingen. Man får gjøre så godt kan man kan :) Jeg holder meg fortsatt i aktivitet, men uten noe særlig intensitet. Gåturene foretas i sloooow motion... Jeg er på styrketrening en eller to ganger i uka, og det er det eneste jeg tar i på - og da bare på de øvelsene som ikke påvirker bekkenet. Men om ikke kroppen har så vanvittig mye utbytte av det, så har i hvert fall psyken godt av det. Jeg har hatt noen rene innedager i det siste pga alt det dårlig været, og jeg kjenner at jeg nesten går på veggen når det blir slik.

Ellers var jeg på kontroll i går, og alt var fint med vesla i magen. Hun satt visst i seteleie, og det forklarer jo alle de merkelige bevegelsene jeg ser på mageoverflaten min. Ser ut som det er en slange der inne, når hodet og rumpa beveger seg frem og tilbake. Skikkelig rart og veldig fascinerende! Selv ble jeg henvist til blodprøver for både svangerskapsdiabetes (er så ekstremt tørst) og leversvikt (klør noe helt forferdelig på magen), men begge deler var visst bare for å være på sikre siden. Resultatet kommer i løpet av uka, tror jeg. Uansett, jeg har nå fått litt ekstra motivasjon til å være superflink på hverdagene, og det gjør jo ingenting.

Jeg holder forresten på med massiv research på vognfronten om dagen. Jeg visste det var mye å sette seg inn i, og likevel er jeg overrasket :blink: To timer går som en vind foran pc'en når jeg først begynner. Jeg tror jeg så langt holder en liten knapp på trehjulingen Joggster Twist fra TFK, tror den kan dekke mange behov inkludert brukes på grusveier. Men nettet er ikke tilstrekkelig, så jeg må nok avgårde til en større by en dag for å se alternativene "live". Puh :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens, har lest gjennom tråden deres, og tror at det er her jeg vil høre til de nærmeste månedene.... :rolleyes:

 

Det er veldig tidlig i løpet ennå, så ingen ting er sikkert, men vi krysser fingre for at alt går i orden - slik at det blir "en liten omvei". :P

 

Jeg var veldig flink fra forrige jul og frem til sommerferien, men etter ferien har det vært vanskelig å komme igang igjen dessverre. Og nå, må nok det store prosjektet med å komme i mål avvente litt. Jeg skal allikevel forsøke å gjøre som dere, rapportere her inne og forsøke å begrense vektøkningen så mye som mulig. Forrige gang gikk jeg opp nesten 30 kilo, og DET skal jeg iallefall ikke igjen! Så her blir det kaloritelling, og trimregnskap for alle penga :lol: Iallefall til kvalmen slår meg helt ut, og dømmekraften svikter - vet det er supervanskelig, men jeg tenker at gode vaner tidlig kanskje kan hjelpe meg gjennom det værste. Forrige gang stoppet jeg også å røyke, så det kom vel på noen ekstra kilo der også, tenker jeg.

 

Vel, jeg skal på tidlig UL om 1,5 uker og er veldig spent på om det er liv laga der inne. Krysser fingre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hei folkens, har lest gjennom tråden deres, og tror at det er her jeg vil høre til de nærmeste månedene.... rolleyes.gif

 

Det er veldig tidlig i løpet ennå, så ingen ting er sikkert, men vi krysser fingre for at alt går i orden - slik at det blir "en liten omvei". tongue.gif

 

Hei eli72, gratulerer så mye med graviditeten og velkommen til oss :) :) Kjempekoselig at du vil slå følge!

 

Så utrolig flink du har vært dette året, hurra! Du er jo godt i siget til å klare dette uten å gå opp altfor mye. Bare en liten omvei, dette her, før vi fortsetter mot målvekt :)

 

Krysser fingre for tidlig-UL! Jeg var kjempespent før jeg var på min, og det var SÅ godt når det var unnagjort. Det er noe spesielt med det å se et bankende hjerte på skjermen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Ninjastar! Ja, jeg er veldig spent - har fått blodprøvesvar med HCGnivå - og alt ser ut til å vise en liten omvei - så vi krysser fingrene!

 

har veiedag mandag morgen - bare for å ikke bli altfor slapp i helgen.... :rolleyes: og denne uken viste ingen oppgang - Og DET er jeg svært fornøyd med!!!

 

Forrige svangerskap hadde jeg gått opp 8 kg etter 8 uker - og det skal jeg unngå denne gangen! Noen erfaringer med når vektøkningen virkelig setter igang? Jeg gikk opp jevnt og trutt sist - med ca 1 kg i uka... :o Ønsker å begrense det maksimalt denne gangen - for jeg vet hvor mye det kreves å bli kvitt kiloene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy HcG - det liker vi! Godt tegn :D

 

Så vidt jeg har skjønt, er det visst veldig individuelt når i svangerskapet man går mest opp. Jeg tror det vanligste er å gå opp mest i siste trimester, men noen legger på seg mye i begynnelsen før det bremser opp, og noen legger på seg jevnt og trutt hele veien.

Selv fikk jeg "god" drahjelp av alle hormonbehandlingene fra IVF-behandlingen, og la på meg 10 kg før jeg i det hele tatt satt med en positiv test i hånda :P Pluss at jeg var nyslanket på forhånd, og kroppen ikke stabilisert i det hele tatt. Så jeg er i hvert fall ingen norm. Mitt håp er at jeg er en av de som ikke legger på seg så mye på slutten, for her har det kommet på mer enn nok allerede ;) Det skal også sies at jeg var relativt fjern og i min egen boble de første tre månedene, og det hjalp jo heller ikke på. Du har et godt utgangspunkt som har hodet med deg fra starten, så det er det bare å utnytte maks :)

 

Her står jeg på hodet i pakking i dag. Vi er på vei til fjells! Det skal bli utrolig godt med noen rolige dager på hytta etter den hektiske perioden vi har hatt. Dessuten skal vi gjøre hytta babyklar, slik at vi slipper å dra med oss oppover så mye utstyr første gangen vi skal til fjells med baby. Seng og vogge har vi fått, og så skal vi stoppe innom Ikea på veien og ta med et enkelt stellebord. Det skal bli veldig stas!

God uke videre - vi satser på sterk innsats før helga setter inn, ikke sant?! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt med flere her inne. Gratulerer Eli.

 

Ang. vektoppgang så har mine graviditeter vært helt forskjellige. Husker ikke helt med første, men andre så hadde jeg lagt på meg 2 kg frem til uke 22. Denne gangen 10 kg. Veier meg ikke hjemme lenger. Får holde hos jordmor/lege. Tror jormor-vekta var litt snitt :) Greit for meg.

 

Jeg har klart å holde på fast trening en gang i uka. Har også siste uken fått gått to turer utenom. Jeg holder ikke samme tempo som før da lungene ikke har samme kapasitet lenger men er fornøyd likevel.

 

Ellers er jeg kjempefornøyd med dette svangerskapet. Fantastisk å slippe bekkenplagene. Jeg har så vidt begynt å kjenne litt slitenhet i bekkenet på kveldene, men det er vel bare slik en må rekne med. Har noe halsbrann men dette skyldes kanskje litt for mye inntak av brus tror jeg. Prøver helst å unngå det men av og til må jeg bare ha det. Trettheten går litt opp og ned. Kanskje litt sammenheng med været. Humøret er litt av og på. Tar lett til tårene. Tårene kan forsvinne like fort som de kommer. Kan gråte av den rareste ting. Bli sint og frustrert over en liten bagatell. Men slik var det i de forrige svangerskapa også.

 

Er nå i uke 27 og enda ikke sykmeldt. Ble delvis sykmeldt før uke 20 i begge de forrige svangerskapa. Helt sykmeldt i uke 32 og 30.

Regner med å klare lenger denne gangen. Men problemet nå er at jeg har en helt annen jobb og det er vanskelig å bli delvis sykmeldt. Uansett så blir det ikke noe sykmelding enda i hvert fall.

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig, Tina P! :) Vi krysser fingre for at det fortsetter sånn!

 

Tusen takk for innspill, Ninjastar!Krysser fingre for stillstand i vekt på slutten da... :)

 

Nå har kvalmen kastet seg over meg - og kjære allstyrende - så utrolig tøft det er !!! Jeg hadde helt glemt hvor intens svangerskapskvalme kunne være. Hele døgnet går med til å kontrollere den. Spyr ikke, men er uggen, uggen, uggen. Prøver å holde stand på jobben, med akupressurbånd og kalde drikker, småspiser ryvita med philadelfia og agurk + frukt gjennom hele dagen for å holde blodsukkeret stabilt. Jeg lurer på om jeg skal forsøke ingefær denne gangen. Nen erfaringer med det? Jeg kan liksom ikke forestille meg at det skal være enkelt å få ned, men - hva gjør man ikke dersom det skulle virke.....

 

Skulle ønske jeg var av typen som ikke klarte å spise med kvalme, men , neida - det beste er å spise uavbrutt - dessverre!!! Prøver som sagt med kalorifattige alternativer - men det baller jo fort på seg likevel.

 

Hjeeelp...... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj så kjipt med sånn kvalme, da. Jeg har ingen gode råd, dessverre. Jeg var heldig og kun plaget med lett kvalme i et par ukers tid, så tidlig som ca uke 5 til 7. Deretter ga det seg, og jeg kjente kun noen tendenser når jeg var veldig sliten og ikke hadde spist på en stund. Så sånn sett har jeg dessverre samme erfaring, jevn spising hjalp. Noen dager hjalp bare potetchips...

Men jeg har også hørt at ingefær skal hjelpe godt, og det kan jo i hvert fall ikke skade å prøve :)

 

Tina, jeg kjenner igjen det med nedsatt kondis... men for meg begynte det rett etter at jeg ble gravid. Helt utrolig snålt. Når jeg går tur nå, holder jeg hastighet på mellom 3 og 4 km/t... Det er ganske langt unna de 6-7 km/t jeg holdt før :P Men det viktigste er vel å holde seg i gang. Alle monner drar, tenker jeg!

Og emosjonell.... det er i hvert fall jeg. Noen ganger ser jeg selv hvor "unormal" jeg er gjennom tårene, og begynner å le av meg selv. Mens tårene triller. Da føler jeg meg skikkelig lur :D Andre ganger skjønner jeg at jeg ikke er som vanlig fordi de andre i familien ser rart på meg når tårene kommer. Og tårene, de kan komme av en trist sangtekst jeg hører på radioen, så jeg skjønner godt at de andre ler litt av meg inniblant ;)

 

Jeg har forresten fått et realt anfall av svangerskapskløe: Magen har utslett og blemmer rundt hele, og det klør så jeg nesten klikker. Blodflekker overalt... Jeg skal til legen neste uke, men hvis noen har gode tips før den tid, tar jeg gladelig i mot!

 

Jeg er forresten tilbake etter en fin helg på fjellet, uten for mye fokus på sunn mat. Men, nå har jeg rundt tre uker foran meg hvor jeg skal være hjemme uten at det skjer så mye. Så planen min er å sette inn en førjulsinnspurt disse ukene! Av erfaring vet jeg at det kan være utfordrende å holde på fokuset når advent er i gang, så målet må være å hente inn så mye som mulig på forhånd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går det når man jubler over å slippe bekkenplagene. Siste uken har jeg hatt 2 ekstreme vonde dager. Pleier å forsvinne over natten men i dag henger det litt igjen fra i går og jeg er så forsiktig som jeg klarer. Ikke bevege meg i feil stillinger og slikt. Får se hvordan denne uken blir. Skal uansett på kontroll til lege neste uke.

 

Ang. kløe: Da jeg gikk ned i vekt klødde jeg voldsomt på mage og bryster. Tenkte at det er det samme når huden trekker seg sammen som når den utvider seg. Jeg har ikke klødd særlig på magen denne gangen når den har utvidet seg men mye på brystene. Sømmer seg ikke å klø på brystene offentlig og kommer ikke skikkelig til utenpå BH'en så jeg slipper vel litt unna. Men jeg klør meg flere ganger daglig. Har røde striper etterpå men ikke begynt å blø enda. Hvitvask hjelper jo litt akkurat der og da. Det finnes en annen sort som er nesten det samme som hvisvask tror jeg. Tror merket er aderma. Fås kjøpt på apoteket. Det er en spray som er litt lettere å ha med å gjøre enn vanlig hvitvask.

 

Jeg har vært litt småkvalm men ikke av betydning. Forrige svangerskap (jente) var jeg mye mer kvalm og brakk meg. Lurt å ta det med ro og hvis mulig å bli avlastet på jobb akkurat når det står på. Spise mange små måltider og unngå store hjalp for meg også. Det finnes vel ingefær-te og ingefær-kapsler man kan ta? Men knaske på kun ingefær er vel litt sterkt. Må vel raspe og ha i maten tror jeg. Jeg husker at jeg drakk mye melk for å unngå kvalme. Det hjalp i hvert fall meg. Er egentlig ikke så veldig begeistra for melk til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pjuh, her går det i ett om dagen. Og jeg som fortsatt er deltidssykmeldt, og ingen barn fra før... Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hvordan dere flerbarnsmødre rekker/orker/får til å gå gravide mens dere har små barn å ta vare på. Tar av meg hatten ;):P

 

I morgen har jeg legetime, og skal spørre om både kløe og bekken. Jeg klikker snart av denne kløen. Sover dårlig (eller det vil si, enda dårligere enn vanlig ;) ), nattklær og sengeklær fulle i blodflekker, magen ser ut som et pizzatryne.. æsj. Håper legen kan komme med noen gode tips - og så skal jeg ta meg en tur på apoteket og spørre der!

 

Ellers har jeg vært og hentet barnevogn på Babyshop i dag! Det var stas :) Nå mangler vi bare seng og stellebord av de store tingene, og det er ikke akkurat uoverkommelig å rekke før jul.

 

Planen for uken er fortsatt det samme: Jeg skal få inn noen styrkeøkter, trene kondis det jeg kan uten for mye bekkenplager (det blir typiske rolige gåturer eller ellipsemaskin), spise sunt på hverdagene og begrense snop til helgene. Dette er en plan som funker helt greit uten at jeg er for nazi, for vekten øker i hvert fall ikke så fort nå som tidligere. Det er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får gjøre slik vi gjør med babyer som klorer seg i ansiktet - sove med votter på ;)

Eller kanskje klippe neglene så langt ned at du ikke klarer klore.

 

Ang. humørsvingninger i ditt forrige innlegg så hadde jeg veldig mye av det med nr. 2. Nesten hver uke hadde jeg en dag der jeg plutselig begynte å gråte. Denne gangen, til nå, har jeg hatt noen få tilfeller. Har sluppet unna med ganske mye denne gangen visst nok.

 

Ang. bekkenplagene så har det ikke blitt særlig bedre. Enkelte dager verre enn andre. Nå må jeg tenke over hvordan jeg setter meg inn i bilen, hvor lange skritt jeg tar, hvilke bevegelser jeg gjør ellers. Skal til legen i morgen for kontroll. Mener selv jeg klarer å gå på jobb litt lenger. Tenker selv at jeg får ta en uke om gangen. Får heller ringe legen om det skulle bli ekstra gale. Uansett så får jeg høre hva legen mener i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Haha, kongeforslag - jeg burde absolutt sove med votter på :D Jeg har vært hos legen nå, og heldigvis fått klarsignal for å bruke vanlig, mild hydrokortison (uten resept). Det er selvfølgelig ikke like effektivt som en sterkere salve, men det blir i hvert fall ikke verre!

 

Hvordan gikk det forresten med deg hos legen, TinaP? Er du fortsatt i jobb?

 

Jeg har nå fått min siste deltidssykmelding frem til permisjon.... herlighet, tenk det. Dette kommer til å gå styggfort! Jeg må virkelig få litt mer fart på julegaveshoppingen, tror jeg. Her hjemme holder vi (eh mannen....) hardt på med renovering og oppussing om dagen, og jeg gjør det jeg kan av rydding og organisering. Det tar mye krefter, så kanskje jeg må ta fri fra både jobben og huset et par dager, og prioritere julegavene snart.

 

eli72, hvordan går med deg? Henger du med her inne, eller har julestria allerede tatt deg? :)

 

Jeg må forresten si at den tilrettelagte treningen jeg har holdt på med en stund nå, ser ut til å virke. Jeg blir ikke verre, og det er virkelig godt å kjenne på! Enkelte dager kjenner jeg faktisk veldig lite. Jeg som var så redd for at dette skulle eskalere for hver uke! Men det har ikke skjedd, så ingen tvil om at egne bekkenøvelser og "low impact" trening har gjort susen. Fornøyd med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Er fremdeles i jobb. Stod å bakte julekaker her en dag og ble stående/gående, litt sittende innimellom i 4 timer. Det skulle jeg aldri gjort. Hadde så vondt kveld/natt og dagen derpå. Jeg klarer å ta meg av klesvasken hjemme. Annet husarbeid har jeg nesten kuttet ut. Tror jeg får "leige" inn hjelp en gang nå i desember så det blir skikkelig rent før jul. Det går fint å gå på jobb. Har kontorjobb så det er for det meste sitting, men det kan være vondt i lengden det også. På rolige dager får jeg i hvert fall beveget meg når jeg selv måtte ønske. Så enda går det greit å gå på jobb.

 

Jeg har kuttet ut trening på treningssenteret. Sist jeg var der hadde jeg så vondt resten av kvelden. Jeg har byttet ut denne treningen med bassengtrening. Føler ikke det er like "effektivt". Blir liksom ikke andpusten og svett som på treningssenteret men det skal jo være like bra og mindre belastning så jeg satser på at det kommer noe godt ut av det.

 

Hvilke øvelser gjør du når du trener, Ninjastar?

 

Skal ikke ut i permisjon før slutten av januar. Nå tar jeg en dag av gangen og ser hvordan det går med bekkenet. Men litt frustrerende og ikke kunne gå tur. Hva skal jeg finne på om dagene om jeg blir sykmeldt?

 

Julegavene er jeg ikke kommet så langt med. Pleier vanligvis være tidlig ferdig med dem. Har jo skrevet en liste på hva jeg skal kjøpe til de forskjellige. Må bare finne en tid der min mann får bli med å handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd, og erfaringsdeling! Det gjør godt å høre at man ikke er bare "sutrete" egentlig.... :)/> Jeg er fremdeles i dårlig form, og det overskygger alle gode intensjoner jeg hadde ved starten, dessverre. Har allerede gått opp 3 kg og er bare i uke 9. :blink:/> Har vært på ultralyd og sett bankende hjerte, og det ga jo en liten piff, men du kjære vene, som jeg gleder meg til å krysse de magiske 12 ukene sånn at kvalmen slipper taket. Føler jeg går rundt med kronisk omgangssyke....... :huh:/> Jeg kjenner også til det med kløe i huden, men ikke på langt nær sånn at jeg må sove med votter. Grøss og gru, blodig mage høres helt forferdelig ut! Så gøy med babyshopping og ferdigstilling av hus og heim! TinaP, bekkenplager er ikke til å spøke med. Håper du finner en god løsning som avlaster plagene! Det er jo heldigvis sånn at man glemmer disse plagene etter en stund, men av og til tenker jeg at det jammen er sjølplaging å utsette seg for dette mer enn en gang.............. :P/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Ååå så fint med bankende hjerte :) Men så kjipt at formen fortsatt er dårlig, eli72. Men uke 9 nå, da nærmer det seg jo forhåpentligvis at det gir seg snart. Jeg var ikke særlig kvalm, men utrolig sliten og trøtt de første tre månedene. Sovnet på sofaen etter jobb rett som det var. "Alle" sa det kom til å gå seg til etter de tre første månedene - og det hadde de helt rett i :) Ellers er det jo bare å komme inn hit for å sutre, juble og spørre, hvis du vil det - det er jo godt å ha et forum, så slipper man å plage de rundt seg til stadighet ;) Tror samboeren min ville fått gnagsår i øra skulle han hørt på alle mine betraktninger rundt slanking i den tiden jeg holdt på med det som verst. Hehe!

 

Skjønner godt at du har tatt pause fra treningssenteret, TinaP, når du bare får vondt. Så ille er det heldigvis ikke for meg, så jeg kan ikke annet enn være takknemlig for at dette ikke har blitt verre enn det har. De spesifikke bekkenøvelsene jeg gjør, ble satt opp av fysioterapeut på senteret. Han tok en vurdering av hva som var problemet (jeg har kun vondt på den ene siden, og ble fortalt at jeg er svakere og mer ustabil på den siden). Øvelsen er sikkert tilpasset deretter. Men har du stor treningsball hjemme, kan du jo prøve deg på et par av de! De øvelsene jeg gjør, er:

- sittende litt utpå stor ball: løfte kne mot motsatt albue, annenhver gang (3x16)

- sittende litt utpå stor ball:gå frem og tilbake annethvert skritt (3x16)

- bena i slynger (sånne trx), ansiktet ned, albuene på gulvet eller pute: trekke knærne inn/rumpa opp (3x5)

- ligge på gulvet, med bena oppå ballen: løfte bekkenet opp fra gulvet, deretter løfte ett ben opp fra ballen, holde, bytte ben, holde og senke kroppen ned på gulvet (3x10)

- stå på gulvet med ryggen inntil ballen, ballen inntilveggen: knebøy (3x10) - her skulle jeg egentlig tatt ettbens knebøy, men det får jeg ikke til på en god måte, er for ustabil.

 

Ellers har jeg vært hos jordmor i dag, og alt gikk bra. Det er like stor stas å høre på den hjertelyden hver gang! Dessuten var samboer med i dag for første gang, og det gjorde det ekstra koselig. Vi snakket også litt om alternativer rundt fødsel (her jeg bor, kan vi velge mellom vanlig fødeavdeling og en mer naturlig, rolig avdeling), og jeg kjenner at nå er det snart på tide å ta innover seg på ordentlig at denne aktive krabaten inne i magen faktisk skal ut en gang :P Det er litt hjelp og jippi på én gang!

Vektmessig har jeg stagnert litt nå, og det var på tide...... :rolleyes: Siste måneden har jeg gått opp 400 g, og det er jo en grei stabilisering. Har så langt gått opp ca 20 kg, så det trenger ikke bli mer.

 

Ellers lurer jeg på om jeg skal begynne på husarbeid nå... eller sove. Har vært våken siden halv fire i natt, og det merkes. Jeg takler ikke lite søvn veldig godt, men det må jeg vel bare pent lære meg å leve meg etter hvert. Det blir vel ikke bedre det neste året ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Da var det mandag igjen, og nest siste uke før juleferien starter! Og dermed permisjonen, hehe :blink::D Jeg har en hektisk uke foran meg, men det meste jeg skal gjøre, er bare koselige ting. Og da blir det forhåpentligvis ikke så stressete :)

 

Målet mitt for uken er å få til trening eller gåturer når det byr seg en luke i programmet, og ellers holde meg til snop og kakeforbudet mitt frem til helgen igjen. Fokusområde: få i meg nok grønnsaker!

Vektmessig håper jeg at jeg fortsatt klarer å holde på stillstanden fra de siste ukene.

 

God, ny uke til alle som stikker innom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei Ninjastar, kikker innom deg og ser det går strålende! Så deilig at det snart er permisjonstid og babytid :D/> Vet jo du har slitt for å komme hit du er nå :) Kjenner jeg savner tiden her inne på gravid/ammende tråden... Har jo tilbragt endel tid her inne etter tre små ;) men nå blir det ikke flere hos oss så får nøye meg med besøk iblant. Kos deg i permisjonen og lykke til med fødselen og tiden etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei Ninjastar, kikker innom deg og ser det går strålende! Så deilig at det snart er permisjonstid og babytid biggrin.gif/> Vet jo du har slitt for å komme hit du er nå smile.gif Kjenner jeg savner tiden her inne på gravid/ammende tråden... Har jo tilbragt endel tid her inne etter tre små wink.gif men nå blir det ikke flere hos oss så får nøye meg med besøk iblant. Kos deg i permisjonen og lykke til med fødselen og tiden etter!

Tusen takk for det, koala :D Jeg må jo bare innrømme at jeg fortsatt synes dette her er helt fantastisk. At jeg skulle få være så heldig å få oppleve å bli gravid! Det var jo ikke helt gitt at det skulle gå. Så i det store og hele har jeg aldri hatt det så bra som nå :) :)

Veldig koselig med besøk her inne, så det er bare å komme når du måtte ønske! Jeg blir nok her en stund, for jeg har nok av kilo å bli kvitt utover vinteren og våren ;) Ellers følger jeg litt med "i kulissene" og ser at det går veldig bra med deg - og det blir jeg så glad for! Når jeg tenker tilbake på hvor lenge du har ligget på enkelte platåer, står det enda mer respekt av det å holde ut over så lang tid og langsomt krabbe seg nedover. Meget bra jobba :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for støttende svar Ninjastar! Wow, snart permisjonstid - ja det må jeg si! Gratulerer! Det blir ei spennende tid!

 

Jeg er 11,5 uker nå, og hjertet banker fremdeles - så nå gjenstår bare risikovurdering på Rikshospistalet. Det blir spennende. Klarer liksom ikke helt å ta det innover meg før jeg vet at det er liv laga!

 

Er fremdeles grisekvalm, og trøkker nedpå alt hva hjertet måtte behage - dessverre. Viljestyrken gir altså totalt tapt når kvalmen presser. Men, nå er det forhåpentløig ikke så lenge igjen av kvalmen, så da får jeg innta et mer nøkternt forhold til kaloriinntak igjen. det er jo tross alt det jeg har levd med lengst - så det burde ikke være så vanskelig.

 

Klarer ikke bruke egne bukser lengre, siden kvalmen blir værre når det presser på magen. Ellers har jeg bare blitt utrolig kvapsete, og egentlig tatt på det jeg nettopp hadde tatt av - tror jeg. Ca 4 kg kan jeg tenke meg. Skal veie meg mer presist når kvalmen slipper, og kostholdet normaliseres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...