Gå til innhold

Har litt vanskelig for å få hodet til å forstå at jeg skal spise ca 1600 kcal og likevel gå ned i vekt..


Gjest amandine
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er 177 høy og har o skrekk o gru bikket 94 kilo. På høy tid å snu. Jeg har fått utregnet ca 1600 kcal, men hodet mitt sliter med å ta inn at jeg virkelig skal spise så mye, så jeg stopper vanligvis på 1300 omtrent. Så - er det en fin en her som kan fortelle meg nøyaktig hva som skjer hvis jeg ligger på 1300 og ikke 1600? Tror jeg må ha det inn med teskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da reduseres forbrenningen din. For meg er det dessuten slik at nok av den riktige maten fjerner søtsuget og gjør at jeg ikke kjøper og spiser sjokolade tilsvarende 1000 kcal på kvelden. Der er vi nok mange som har lurt oss selv.

 

Egentlig er dette enkelt: Jeg tror ikke du har spist 1300 kcal og lagt på deg. Jeg trener mye, så jeg spiser 2100 kcal/dag og har tatt av over 6 kg på syv uker. Det må nødvendigvis bety at jeg har spist mye for å legge på meg - mye av de tingene som liksom er kompakte kalorier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da reduseres forbrenningen din. For meg er det dessuten slik at nok av den riktige maten fjerner søtsuget og gjør at jeg ikke kjøper og spiser sjokolade tilsvarende 1000 kcal på kvelden. Der er vi nok mange som har lurt oss selv.

 

Egentlig er dette enkelt: Jeg tror ikke du har spist 1300 kcal og lagt på deg. Jeg trener mye, så jeg spiser 2100 kcal/dag og har tatt av over 6 kg på syv uker. Det må nødvendigvis bety at jeg har spist mye for å legge på meg - mye av de tingene som liksom er kompakte kalorier...

Jeg har ikke spist snop i det hele tatt, jeg har holdt meg på en plass mellom 1300 og 1400kcal. Veide meg i morges(litt juks siden veiedag er i morgen) og jeg ligger an til 600 g ned. Det synes jeg er litt lite, og jeg er litt redd for å miste motet om det går så sent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke spist snop i det hele tatt, jeg har holdt meg på en plass mellom 1300 og 1400kcal. Veide meg i morges(litt juks siden veiedag er i morgen) og jeg ligger an til 600 g ned. Det synes jeg er litt lite, og jeg er litt redd for å miste motet om det går så sent..

Jeg mente før du begynte på GR.

600 g/uken er helt supert, men du går kanskje ned mer om du spiser litt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente før du begynte på GR.

600 g/uken er helt supert, men du går kanskje ned mer om du spiser litt mer?

He he he spise mer ja... Da må jeg ta meg en sjokoladebit til kvelds. Jeg synes egentlig det er vanskelig å spise nok, så må kanskje ha mer fokus på det. Hive på en ekstra osteskive. Jeg er lit redd for å gå over 1600, så ender ofte med å ha 200 kcal igjen når kvelden kommer. Og da føles det ikke riktig å stappe innpå bare fordi jeg må ha kcal nok til 1600. Men jeg bør kanskje det, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å holde seg til det anbefalte kaloritallet - hvis du registrerer her inne vil du se at det er litt slingringsmonn på menyene. Dvs de anbefaler 1600 men du kan variere med x antall kalorier opp eller ned (husker ikke helt tallet).

 

Du vil nok kunne gå ned i vekt om du spiser for lite, men etter en stund kan du risikere at det stopper opp etter en viss tid og at du blir stående i ro. Hvis man spiser for lite tærer det gjerne på muskelmassen også. Og det vil du ikke, for det er jo musklene som forbrenner kaloriene, og med mindre muskler går forbrenningen ned.

Hvor mange kalorier skal du ha til hvert måltid og hvor mye spiser du faktisk til hvert måltid? Hvis du skal ha f.eks. 220 til frokost men ikke kommer opp i mer enn 200 så kan du gjøre enkle grep som å ta litt ekstra pålegg, kanskje pittelitt smør eller en liten stripe majones. Hvis du spiser mye lettprodukter kan du kanskje bytte noen av disse ut med vanlige? Hvis du spiser f.eks. Ryvita knekkebrød som du må ha en del av på en brødrasjon, så kanskje bytt over til noen som har litt mer kalorier per stk slik at du kan spise færre. Psyken har mye å si når det gjelder å spise - jeg føler ihvertfall at to skiver med pålegg er mer overkommelig enn 4-5 Ryvita hvis du skjønner.

Dersom du er gullmedlem eller går på kurs kan det være greit å holde et øye med kostholdsscoren - få den gjerne nærmest mulig 10 de fleste dagene, da vet du at du gjør ting riktig. :)

 

For øvrig synes jeg det er morsomt når vi (jeg sier vi, for jeg har sagt det samme selv) sier at vi ikke klarer å få i oss så mye mat som 1600 kalorier gir. For det er jo nettopp fordi vi har spist mye mer enn dette for å ende opp her inne i det hele tatt... :)

 

Uansett - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er helt enig i at det er teit å si man ikke klarer, for hadde jeg spist pasta med pesto til middag, og tatt den kroneisen til dessert som de andre tok i går, ja så hadde det vært enkelt å bikke både 2000 og 3000.. Greia er vel at du er så bevisst på å spise riktig at det ikke er like lett. Jeg er redd for å skli utpå igjen, holdt jeg på å si, det vil si at det er enklere å holde seg helt unna de gale valgene enn å velge litt av dem..Og for min del er det da vanskelig å nå helt opp. Jeg har et sunt og magert og hjemmelaget kosthold i bunnen. Det har jeg alltid hatt. For meg er kjepphesten de gode ferske brødskivene når brødene akkurat er ute av ovnen, med deilig lagret ost og kanskje meierismør som smelter på. Det er sjokoladen og kakene, det er vaflene i helgen og rødvinen..Og når de tingene ikke lenger har så stor plass i kostholdet er det ok. Føler meg heldig fordi jeg allerede har et bra kosthold og derfor slipper de store forandringene på det, samtidig hadde det vært enkelt om jeg kunne gjort de lure valgene og spist som før. Dvs byttet mot magrere produkter og holdt koken..Jeg har klart å holde meg innenfor det anbefalte feltet de siste dagene, ligger jevnt på mellom 1400 og 1500 kcal og er fornøyd med det.Har ikke brukt noen kosemerker denne uken så langt, så nok en gang sparer jeg til to glass vin på lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt, dette er som å lese om meg selv.

 

Jeg har fått en god del aha-opplevelser underveis, og har byttet ut kaloririke matvarer med mat som er litt mindre kaloririkt. Resultatet er at jeg må gafle i meg store mengder med mat, og da føles 1600 kalorier veldig veldig mye. Men... som jeg sier til kidsa mine... jeg vil heller være mett enn å spise "den der" (hva det nå er...). Og siden jeg er mett hele veien, så frister det heller ikke med verken snop, kaker eller annet sånnt.

 

Har 1600 kalorier vært for mye til å gå ned i vekt? Nope! Jeg har vært så overrasket mange ganger når jeg har veid meg. Jeg går jo ned ned ned, og jukser ikke med kaloriene heller. Jeg har ikke gått like mye ned hver uke, og i begynnelsen var det selvsagt større nedgang enn nå. Totalt har jeg gått ned 7,4 kilo siden 1. juli. Og det er jeg jammen meg skikkelig stolt over!

 

Lykke til med kaloritellingen, og stol på at kroppen gjør jobben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange strever med å komme opp i nok kalorier og opplever at de, som deg, mangler en del kalorier når kvelden kommer.

 

Mitt beste råd angående dette er at du planlegger på forhånd hva du skal spise til de forskjellige måltidene.

 

Da kan du justere slik at du får jevnt fordelt hele dagen og ikke ender opp med å måtte spise en diger kveldsmat fordi du manglet 200 kcal.

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Nå ble jeg glad over å lese hva som står i denne tråden, fordi jeg føler jo selv "tør jeg virkelig å spise 1600 kcal" Så prøver liksom å holde igjen, men nå har jeg bestemt meg for å "gi meg henn" og ikke trosse i mot. Dette er min første uke så jeg er vel mye skeptisk på grunn av det.

 

Og som så mange andre så kniper jeg inn i kalorier både her og der med magert pålegg og knekkebrød. Men nå lærer jeg masse av å fylle inn i matregistreringen både på om jeg spiser variert, får i meg riktig mengde fett,proteiner og karbohydrater.

Og så prøver jeg å bli vant med tanken at "JA" det er lov å ta en stripe ekte majones under skinken (jeg elsker jo majones) for det hjelper meg å komme opp i nok kalorier, og gir meg til og med et hjertesymbol. :)

 

Er spent til første veiedag, men når jeg leser at andre klarer det ved å følge opplegget, så bør jeg også få det til :)

Lykke til alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...