Gå til innhold

sulten


Gjest Hilde67
 Share

Anbefalte innlegg

Noen her som alltid er sulten? Spiser sund mat og mye grønnsaker men blir så fort sulten igjen. Bare en time etter et måltid er jeg sinnsykt sulten. skal vel ikke være sånn??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på hva man spiser. Noe mat er mer mettende enn annen mat. Tenk også på hva din definisjon på sulten er. Nå som jeg har begynt på Roede-kurs skal jeg innrømme at jeg er nok sjeldnere stapp mett nå, enn jeg var før. Men jeg synes ikke jeg går rundt og er mye sulten av den grunn.

 

Spiser man kornprodukter, er det anbefalt å spise fullkorn fremfor hvitt korn. Metthetsfølelsen varer da lengre. Pass på å ikke overspis, da risikerer du å gå tom for tilgjengelige kalorier du skal bruke på dagsmenyen din. Noen ganger kan man oppleve å spise, og føle seg sulten også etter man har spist. Vent litt, så glemmer du det igjen. Det tar litt tid før kroppen føler metthetsfølelse.

 

Velg også mat som har lavt kaloriinnhold. Noen ganger føler jeg at jeg må spise mer mat på dagen. før middag, enn ellers. For å ikke føle meg sulten. Jeg pleier å planlegge middagsretten utifra det. Noen dager prøver jeg meg på en middag på rundt 350 kcal, andre ganger rundt 600 kcal. Litt utifra hva jeg har igjen på dagsmenykvota. Prøver også å unngå for mange småmåltider som tapper mye fra dagsmenykaloriene. Jeg spiser små måltider, og ofte, men passer på å ikke velge en yoghurt som tapper "kontoen" for mye, eller forsøker å velge en annen frukt/grønsak enn f.eks. bananer, om jeg ønsker å fylle litt på med det. Jeg spiser likevel av og til bananer, og litt fetere yoghurter, men det kan være lurt å erstatte disse med litt "billigere" alternativ av og til, rett og slett for at man skal klare å mette seg for dagen.

 

Nå forbrenner man også energi når man trener mye. Men det gir også rom for å kunne spise mer, enn når man ikke trener. Selv om denne energien forbrennes, så kan det være at metthetsfølelsen blir bedre hvis man tillater seg å gå opp en meny, basert på mer trening. Men det må holde dette i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valkyrien

Er du sikker på at du faktisk er sulten? Har lest at kroppen ofte varsler sult selv om du egentlig trenger vann.

 

Også har du folk som meg, som ikke klarer å skille helt mellom følelsen av sulten og følelsen av å være fysen/ha andre behov som må dekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme problem. Det er jo sult, og det er hele dagen fra en time etter frokost til jeg lege meg. Jeg har ingen energi heller.

 

Jeg fant ut at jeg blir enda mer sulten etter jeg spiser gulrot eller frukt. For meg er selleri og agurk bedre for snacks. I det minste kan jeg nå tåle det uendelig sult. Kanskje eksperiment med hva du spiser mellom måltidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme problem. Det er jo sult, og det er hele dagen fra en time etter frokost til jeg lege meg. Jeg har ingen energi heller.

 

Jeg fant ut at jeg blir enda mer sulten etter jeg spiser gulrot eller frukt. For meg er selleri og agurk bedre for snacks. I det minste kan jeg nå tåle det uendelig sult. Kanskje eksperiment med hva du spiser mellom måltidene?

 

 

Sulten kommer fordi magesekken vår krymper.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke mere drikke i alle fall, drikker i alle fall 4 liter om dagen. Spiser en del gulerøtter som mellomåltid, kanskje prøve noe annet. Spiser bare grovt med mye fiber og masse grønnsaker hver dag. Fortsetter det vet jeg ikke hvor lenge jeg klarer dette. Da blir det lavkarbo igjen. Kan ikke gå hele dagen,hver dag å være sulten å bare tenke på mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke mere drikke i alle fall, drikker i alle fall 4 liter om dagen. Spiser en del gulerøtter som mellomåltid, kanskje prøve noe annet. Spiser bare grovt med mye fiber og masse grønnsaker hver dag. Fortsetter det vet jeg ikke hvor lenge jeg klarer dette. Da blir det lavkarbo igjen. Kan ikke gå hele dagen,hver dag å være sulten å bare tenke på mat.

Hvor tung er du, hvilken meny følger du og hvor aktiv er du? Kanskje du faktisk spiser for lite? Det er ikke meningen du skal være sulten støtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde67

Hvor tung er du, hvilken meny følger du og hvor aktiv er du? Kanskje du faktisk spiser for lite? Det er ikke meningen du skal være sulten støtt!

 

 

 

 

Jeg veier 71 kg å er 160 cm. går på meny en 1300 kalorier om dagen. Spiser Brødmat til frokost,salat el brødmat til lunsj,middag fra Rode oppskrifter og kvelds med 2 knekkebrød. som mellom måltid spiser jeg gulerøtter. Har kuttet ut frukt for da kan jeg drikke en kaffe mocca hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde67

Jeg veier 71 kg å er 160 cm. går på meny en 1300 kalorier om dagen. Spiser Brødmat til frokost,salat el brødmat til lunsj,middag fra Rode oppskrifter og kvelds med 2 knekkebrød. som mellom måltid spiser jeg gulerøtter. Har kuttet ut frukt for da kan jeg drikke en kaffe mocca hver dag.

 

 

å trener dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Da jeg gikk ned, merket jeg fort at 1300 kcal ikke er det samme som 1300 kcal metthetsmessig, så kanskje du bør prøve å eksperimentere litt med hva som gjør deg mett.

 

Har du prøvd å bake brød selv? Synes det metter mye bedre enn kjøpebrød. Prøv å bake bare med fibra, f.eks. Ellers syntes jeg ofte at jeg ble mettere av knekkebrød som ryvita enn av brød (når jeg tilpasset det til å bli samme kalorimengde, dvs. 3 knekkebrød vs. ca. 50 g brød, husker ikke helt nøyaktig nå).

 

Egg syntes jeg også mettet bra som pålegg, og ellers ble jeg glad i philadelphia som pålegg, sammen med grønnsaker.

 

Med grønnsaker tror jeg det er lurt å variere, og også tenke litt volum for å fylle opp. Prøv f.eks. agurk, tomat, paprika og selleristenger. Hvor mye grønnsaker spiser du om dagen?

 

Til middag fylte jeg også godt opp med grønnsaker. Potet har litt ufortjent fått et dårlig rykte, synes jeg, for den metter godt. Ville ikke ha kuttet ut frukt helt, men f.eks. spist litt melon, bær, en klementin, en plomme som dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde67

Da jeg gikk ned, merket jeg fort at 1300 kcal ikke er det samme som 1300 kcal metthetsmessig, så kanskje du bør prøve å eksperimentere litt med hva som gjør deg mett.

 

Har du prøvd å bake brød selv? Synes det metter mye bedre enn kjøpebrød. Prøv å bake bare med fibra, f.eks. Ellers syntes jeg ofte at jeg ble mettere av knekkebrød som ryvita enn av brød (når jeg tilpasset det til å bli samme kalorimengde, dvs. 3 knekkebrød vs. ca. 50 g brød, husker ikke helt nøyaktig nå).

 

Egg syntes jeg også mettet bra som pålegg, og ellers ble jeg glad i philadelphia som pålegg, sammen med grønnsaker.

 

Med grønnsaker tror jeg det er lurt å variere, og også tenke litt volum for å fylle opp. Prøv f.eks. agurk, tomat, paprika og selleristenger. Hvor mye grønnsaker spiser du om dagen?

 

Til middag fylte jeg også godt opp med grønnsaker. Potet har litt ufortjent fått et dårlig rykte, synes jeg, for den metter godt. Ville ikke ha kuttet ut frukt helt, men f.eks. spist litt melon, bær, en klementin, en plomme som dessert.

 

 

 

Takk for svar. Spiser vel omtrent 7-800 g grønnsaker om dagen. Det går i agurk,paprika, sukkererter,gulerøtter, brokoli og litt løk. Kan forsøke å bake brød. Men er egentlig mest sulten en stund etter middag. Synes porsonene i Grete Roede maten er litt liten. spiste en italiensk pizza for litt siden å da var jeg mett helt til neste måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabine

Jeg har ikke brukt de oppskriftene, men jeg tittet på et par av dem nå, og så at en middag lå rundt 400 kcal. Det hadde blitt for lite for meg også. Jeg lå vel som regel på 500 til middag, opp mot 600 i blant. Kanskje det hjelper om du forandrer litt på de andre måltidene, og øker middagen til 500-550, og eksperimenterer litt for å se hvilke matvarer som metter lengst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg er alltid sulten. Sånn er det bare. Skulle jeg spist hver gang jeg var sulten hadde jeg vært på størrelse med en liten flodhest... Men det hjelper å spise jevnt og å holde blodsukkeret stabilt.

 

Men jeg har funnet en ting som metter veldig og som man kan spise uante mengder av; mager Cottage cheese! Spiser det enten med lett-syltetøy og frukt eller blandet med fetaost eller kesam og krydder til salaten. Egentlig ganske digg med bare salt og pepper og litt gressløk på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje denne artikkelen kan gi deg noen svar:

 

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/magetrobbel/article631808.ece

 

Jeg har ofte følt et sterkt søtsug etter middag, litt avhengig av hva jeg har spist. Tenker det nok skyldes økt insulinutskillelse og blodsukkerfall. Så da har jeg av og til spist en frukt eller lettyoghurt eller noe til dessert. Det har jeg hatt god effekt av.

 

Men 1300 kcal er veldig lite, så jeg tror du trygt kan øke med 2-300 kcal om dagen, spesielt hvis du føler deg energiløs og slapp. Det er mye bedre å øke litt på kaloriene, enn å slite sånn som du gjør ;) (Been there, done that, og sprukket ca 1000 ganger <_< )

 

Husk at nok søvn også er viktig ;)

 

Så er det kanskje bedre om du spiser frukt i stedet for den kaffen... Det metter mye mindre med flytende kalorier enn i fast form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...