Gå til innhold

5:2 metoden


Gjest Gleder
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Gleder

Siden dette er GR, så går vel alle på GR-kosthold her :rolleyes:

Men lurer likevel på om noen har prøvd 5:2-metoden, der man "faster" (spiser 500 kcal for kvinner og 600 for menn) to valgfrie dager i uka, og kan spise det man vil de 5 andre dagene. Dette skal gi en vektreduskjon på +0,5 kg/uka. I tillegg skal det gi andre svært positive helsegevinster som at immunforsvar og andre prosesser i kroppen får jobbet ekstra godt og dermed reduserer risiko for kreft og livsstilssykdommer. BBC hadde et program om dette i januar. Der ble forskningsresultat lagt frem, som viste disse positive sidene.

 

Jeg lurer på om dette er en motediett, eller er forskningsresultatene så gode at dette vil bli anbefalt i fremtiden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snart30

Hei :)

 

Jeg har holdt på lenge her inne, så programmet om 5:2 og bestemte meg for å prøve.

Jeg hadde ingen forventning om å klare det, tenkte umiddelbart jeg aldri kom til å holde ut "fastedagene" (eller lavkaloridagene, som jeg heller kaller dem), men at jeg iallefall skulle prøve det som så mye annet.

Man har jo alltid visst at mennesker som lever på lavt kaloriinntak lever lengre (ikke 500 kcal/dag selvsagt, men kanskje 1900 for en mann, som nevnt i programmet), men jeg er alt for glad i mat til å klare akkurat det.

 

Hvordan har det gått?

 

Å spise lite 2 dager i uka er forbausende lett. Det appellerer kanskje til skippertaksgenet mitt, jeg fokuserer de to dagene, resten av uka spiser jeg som jeg vil.

Før har det etterhvert sklidd ut fordi jeg ikke klarer å alltid holde meg på 16-1800 kcal, og jeg har vært litt redd for om jeg noensinne klarer å gå ned - hva da? Hvordan skal jeg holde vekten?

 

Jeg sier "spiser som jeg vil", det betyr selvsagt ikke hamburere med is og pizza, doble latter og litt ekstra smågodt. Det betyr sunn mat, jeg spiser til jeg er mett, og har jeg lyst på sjokolade spiser jeg det. Jeg har bare blitt mye flinkere til å kjenne når jeg er mett og når jeg fakisk er sulten (ikke trøtt/lei/sur/tørst/trist/ensom/kjeder meg/glad... osv).

 

For min del ha det resultert i 3,7 kg ned på 9 uker, noe jeg er superfornøyd med.

 

Når det er sagt, det passer for meg, som er frisk og aldri har hatt verken anoreksi eller bulimi. Ikke er jeg gravid eller ammer eller har barn som kan påvirkes av at mamma ikke skal ha frokost idag.

Konklusjonen blir altså at det er verdt å prøve om du tilfredsstiller iallefall de tre første, så får du se hvordan det fungerer for deg.

 

Masse lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har ikke prøvd 5:2-metoden, som jeg har forstått er mer et motefenomen som er i vinden akkurat nå. Men jeg har prøvd fasting, sånn generelt. Mennesker har jo fastet gjennom alle tider, noen kulturer mer enn andre, og så lenge man er frisk og vet hva man gjør, så er det bare helsefordeler ved det, etter min mening og erfaring.

 

Nå er det vel ca. 1 år eller deromkring siden jeg fastet sist. Jeg har prøvd alt fra 1 dag til 3 dager sammenhengende. Men jeg har tatt det som et slags skippertak innimellom, som en kur og restart av fordøyelsessystemet, når jeg har følt at jeg trenger det. (Altså ikke jevnlig, hver uke.) Og jeg har bare gode erfaringer med det. Kroppen har godt av å nullstille seg innemellom og få en pause fra alt vi stapper i den. Rett og slett få en matpause.

 

Selv fikk jeg endel faste-tips fra denne nettsiden:

http://helsekostopplysningen.no/Innhold/Livsstil--Helse/Optimalt-kosthold/Dietter/Faste/

 

Vektnedgang som følge av fasting er mer et ekstra pluss, enn selve målet, for min del. Jeg faster ikke for å gå ned i vekt, men for å være snill med fordøyelsessystemet og kroppen min. Likevel opplever jeg å gå ned hver gang jeg faster. De dagene jeg faster 1 dag har jeg gått ned mellom 7-900 gram pr. dag. Sist jeg fastet 3 dager i strekk gikk jeg ned 1,5 kg totalt.

 

Jeg inntok ingen fast (tygge-) føde de dagene jeg fastet, men drakk kun flytende. Litt juicer, smoothier og supper, for næring, men pøste mest på med rense-teer og bøttevis med vann.

 

Hva og hvordan du spiser dagene etter at du har fastet har mye å si for om du går noe av det (alt, eller ingenting) opp igjen etterpå. Det er i alle fall min erfaring.

 

Personlig synes jeg det er litt feil fokus om man faster kun for å gå ned i vekt, istedet for å fokusere på at man gjør det for å gjøre kroppen sin en tjeneste. (Ikke hodet og slankelysten.) Men jeg har fått med meg at 5:2-metoden er ganske slankefokusert og det er vel derfor den har blitt så populær. Folk får gjøre som de vil.

 

Men altså, jo: fasting er bra for deg, hvis du er frisk og har satt deg inn i hvordan du skal gjøre det, og det kan resultere i varig vektnedgang.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gleder

Spennende å høre!

Tusen takk :)

 

Hlder meg foreløpig til GR. Men var nysgjerrig, siden denne metoden har overtatt for lavkarbo på avis- og ukebladframsidene ;)

Og så var det dette med alle helsefordelene som var spennende, siden jeg er arvelig disponert for noen av de sykdommene som faste skal kunne redusere risiko for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snart30

 

 

Personlig synes jeg det er litt feil fokus om man faster kun for å gå ned i vekt, istedet for å fokusere på at man gjør det for å gjøre kroppen sin en tjeneste. (Ikke hodet og slankelysten.) Men jeg har fått med meg at 5:2-metoden er ganske slankefokusert og det er vel derfor den har blitt så populær. Folk får gjøre som de vil.

 

Lykke til! :)/>

 

Hei igjen!

 

Media (type dagbladet, vg og "dameblader") vil alltid være opptatt av slanking, og selger det deretter. Det er jo ikke uvanlig å se blader med "de ti beste kakeoppskriftene" side om side med "slik slanket Kari seg 30 kilo".

Jeg var som sagt skeptisk til å prøve, men leste endel mer forksningsbaserte artikler om intermitterende faste som fokuserer på reduksjon i fastende blodsukker mv. Det var dette som overtalte meg til å prøve, og det er dette som ev vil få meg til å fortsette med fastedager.

I tillegg gjør det mitt hode en tjeneste, i tillegg til å være mindre opptatt av mat på de "vanlige" dagene er jeg mer fokusert og får raskere "flyt" i det jeg gjør på lavkaloridagene.

 

Hovedsaken er vel for friske og oppegående folk det siste du sier, Bijou; folk får gjøre som de vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...