Gå til innhold

BMI og Benbygning?


Ditsy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det er så mye ny forskning om hva som er sunt og bra innenfor helse, slanking og trening.Er det fremdeles slik at benbygning spiller noen rolle for idealvekt?

 

Jeg spør fordi min søster og jeg er begge like høye, men jeg har alltid veid mer enn henne. Samtidig ser vi at rundt håndledd, ankel, knær og fingrer og sikkert andre steder også, at jeg har grovere ledd og ben...

 

Jeg ser at det er nesten 12 kilo forskjell på BMI skala for normalvektig på min høyde - er det pga forskjellig benbyggning hos folk?

 

Jeg håper å gå ned til 68 kilo - da har jeg så vidt normal BMI. Men mange her inne på min høyde er nede på 50 tallet... Jeg vet det er individuellt, men hvordan kan det bli så store forskjeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benbygning spiller visst en meget liten rolle. Forskjellen på en tung og en lett benbygning er på omkring 750 g for kvinner, og en gjennomsnittlig kvinnes skjelett veier omkring 2,5 kilo.

 

Forskjeller ligger ofte i fordelingen av fett/muskler/væskeinnhold i kroppen. 1 kilo muskler har mye mindre masse enn 1 kg fett eller 1 kg væske. Hvis du erstatter 1 kg fett med 1 kg muskler vil du veie det samme, men være tynnere.

 

Så kommer det jo an på hvordan fettet er fordelt på kroppen også. Hvis det er jevnt fordelt vil man kanskje se slankere ut enn om alt sitter på magen eller lårene...

 

Det er derfor det er såpass stort spenn på normalskalaen. Men den er heller ikke noe fasitsvar. Vet om flere som veier mer enn normalen på bmi, men som er veltrent og ikke har noe fett på kroppen. Vil ikke kalle de overvektige akkurat. Likeså kan det være de som er innenfor normalen, men som har mye bukfett og derfor kanskje burde slanke seg for å få vekk det usunne magefettet.

 

Det er lurt å ikke henge seg så opp i tallet på vekta, selv om det er lettere sagt enn gjort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Fryd

Benbygning spiller visst en meget liten rolle. Forskjellen på en tung og en lett benbygning er på omkring 750 g for kvinner, og en gjennomsnittlig kvinnes skjelett veier omkring 2,5 kilo.

 

Forskjeller ligger ofte i fordelingen av fett/muskler/væskeinnhold i kroppen. 1 kilo muskler har mye mindre masse enn 1 kg fett eller 1 kg væske. Hvis du erstatter 1 kg fett med 1 kg muskler vil du veie det samme, men være tynnere.

 

 

En liten korrigering: En manns skjelett veier ca 10kg mens en kvinnes 6-7kg.

 

Som Nickii sier, forskjellen ligger oftest i fordelingen av fett og muskler. Marit Bjørgen f.eks er ca 1,69 og veier ca 64 kg. Her er det MYE muskler og hun ser slank ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten korrigering: En manns skjelett veier ca 10kg mens en kvinnes 6-7kg.

 

Som Nickii sier, forskjellen ligger oftest i fordelingen av fett og muskler. Marit Bjørgen f.eks er ca 1,69 og veier ca 64 kg. Her er det MYE muskler og hun ser slank ut.

 

Det stemmer nok helt sikkert, 2,5 kg var litt lite ja... Kanskje uten benmarg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest Tanja76

Vært inne å sjekket hva jeg bør veie ifrb med BMI i dag..jeg er 166 cm og da bør BMI være mellom 18,5 og 24,9...dvs at jeg bør veie fra 51,5 kg til 68,5. Det er jo 17 kg forskjell på lavest og høyest...

 

I dag er BMI min 27, den var 29,4 og jeg har tatt av 6,9 kg siden 05.01.15.

 

Mitt mål er 65 kg og da er BMI min 23,6 og til med da ligger den litt i øvre grense... :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Gjest cockerella

Jeg har vært på sånn scanning.. og mitt skjelett veier 2,9 kg...

 

Da er du vel enten ganske lav eller så er du (som meg) litt eldre og har kanskje litt lav beintetthet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Gjest Tamara

Dette var skuffene lesing jeg har alltid hørt av familie at jeg veier mer enn andre pga at jeg har tung beinbygning! :( Har trodd på dem jeg for jeg var aldri noe større enn de andre på skolen, bare tyngere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cockerella

Dette var skuffene lesing jeg har alltid hørt av familie at jeg veier mer enn andre pga at jeg har tung beinbygning! :(/> Har trodd på dem jeg for jeg var aldri noe større enn de andre på skolen, bare tyngere....

 

Da hadde du kanskje mer muskler enn de andre? Eller så sa de ikke sannheten om vekta si ;-) Jeg hadde det likedan, om det er noen trøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...