Gå til innhold

Kilokjemper - Endre livsstil


Gjest Trultemoren
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Trultemoren

Hei :)

Her er jeg! Dessverre kan man si, men sånn har det blitt. Vekten har sakte men sikkert gått feil vei. Overspising og ingen trening har ført til + 18 kilo. Jeg velger nå å ta tak. Nå skal de forbanna 18 fleskekiloene av!!

 

Kvinne, fylt 42, gift, en sønn (20)og en datter(16). Jobber som Hjelpepleier. Har Lavt Stoffskiftet og er medisinert for dette.

 

Hva motiverer meg for å nå målet?

- bedre helse

- mer energi

- føle meg bedre

 

Hvordan skal jeg nå målet?

- daglig registrering av mat

- minimum 30 min bevegelse hver dag

 

Når jeg når målet, vet jeg ikke. Tar ett kilo av gangen. Men ønsker å nærme meg målet -18 kg ved juletider 2016. Nå er det ingen vei tilbake. Starter 4 januar med registrering av vekt, mat og trening.

 

Da er det bare å motivere seg og glede seg til oppstart i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei trultemor! Velkommen til forumet! Jeg er 27 år, og har som mål å gå ned 12 kg i løpet av 2016.

 

Jeg har gått på kurs i høst, gått ned 6 kg der, så er på god vei føler jeg selv. For min del har det så og si bare vært fokus på endring av matvaner til nå, men i januar skal jeg også begynne med fysisk aktivitet igjen! Har tidligere vært glad i å trene, så det burde ikke bli så vanskelig.

 

Jeg har veiedager tirsdager, håper å høre fra deg i januar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,hei 😊 Da kommer jeg tilbake hit på forumet også....De siste to månedene (inkludert jula...) i 2015 har resultert i + 4 kg...Huffameg !!

Det positive er at jeg jo vet ( altfor godt) hvordan jeg skal få dem av igjen. Målet for 2016 er ca 11 kg. Kjenner at jeg gleder meg til å starte den 04.01. :D :D

Håper vi kan følge hverandre i kampen fram mot et sunnere liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trultemoren

Hei Ka-holt og Minisker`n :)

Flott at vi er flere som kan oppmuntre og heie på hverandre. Tirsdag høres ut som en grei veiedag. Siden jeg er ny her, tar jeg svært gjerne imot råd og veiledning. Skal noen av dere gå på kurs nå i januar? Er det noe dere anbefaler meg? eller fikser jeg dette uten? Har store forventninger til meg selv !!

Er veldig motivert og gleder meg til fortsettelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens! Dette høres ut som et forum for meg! Er 43 år, har to barn, lavt stoffskifte og 12-14 kg for mye..... Disse ekstra kiloene skal av i løpet av 2016! Jeg er motivert, og min nye livsstil starter 1.1.16. Da skal mat- og treningsvaner endres! Jeg skal klare det uten kurs, men trenger å støtte meg til et forum underveis. Skal ha veiedager på mandager. Greit å ha en ekstra grunn til ikke å Skeie helt ut i helgene....... Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal fortsette på kurs nr 2 i januar trultemor. Anbefaler kurs, det er lettere å holde fokus, og er veldig motiverende hvis man kommer i ei god gruppe med en bra veileder. Selvsagt kan du klare det uten, men for min del så kom ikke jeg ordentlig i gang før jeg kom meg på kurs.

 

Hva angående tips, så finn ut hva som fungerer for deg. Jeg planlegger dagen før hva jeg skal spise, og veier og justerer litt underveis om dagen. Jeg blir også veldig motivert av å få høy score. Jeg har ikke trent noe særlig etter at jeg begynte på kurs, men har likevell godt ned i vekt. Det er dette som har fungert for meg, men som sagt, så må du finne ut hva som fungerer for deg. Og hvis du ikke finner ut av det med en gang, så ikke bekymre deg, det tar tid å etablerere gode vaner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellan30

Hei alle sammen!

 

Henger meg veldig gjerne med på denne tråden:)

Jente på 30 år. Målet mitt er 12 kg ned.

 

Meldt meg på nettkurs for første gang, med oppstart på mandag. Veiedag blir mandager for meg.

 

Kommer til å sette stor pris på oppmuntringer, gode råd og tips underveis! Det vil jeg nok trenge, selv om motivasjonen akkurat nå er på topp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bellan og ståpåjenta32! Velkommen hit, gleder meg å følge veien deres mot et bedre og sunnere liv! :)

 

Ser ut til at de aller fleste har veiedag mandag eller tirsdag, så håper å høre fra dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for min del kommer det veldig an på hvordan jeg jobber. Er sykepleier så jobber både dag, aften og natt. Men når jeg har dagvakt så spiser jeg ei brødskive med magert pålegg og litt grønnsaker (paprika, tomat, agurk, salat) samt et glass ekstra lett melk. Til lunsj spiser jeg salat med kjøtt, sjømat, egg eller pasta. Når jeg er ferdig på jobb spiser jeg et par knekkebrød og en yoghurt. Til middag spiser jeg kjøtt, fisk med grønnsaker, pasta eller suppe. Til kvelds spiser jeg det samme som til frokost, men bytter ut melken med et glass juice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er jeg igang! Jeg har allerede registrert maten min her inne siden 1.1, og i dag var første veiedag. Jeg starter på 74,4 kg og den eneste veien er ned! Har siden nyttår vært på flere lange gåturer, og i kveld begynner treningsløpet for 2016 med en 4-5 km powerwalk. Målsettinga for året er at det skal bli løping etterhvert.... Jeg starter slankemiddagene med arabiataoppskriften til Roede, som er kjempegod!!! Ha ei fin uke, jenter! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ståpåjenta32

i dag viste vekta 87,8, jeg spiser som regel 2 skiver til frokost med italiensk salat og 2 dl melk, samme til lunsj, gresk yoghurt til mellommåltid, normal sunn middag og byggrynslunsj med bringebær til kvelds, gleder meg nå til veiing igjen neste mandag, håper dere alle får en herlig dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trultemoren

Hei alle sammen, da er jeg igang!

 

Jeg går på nettkurs. Tirsdag er min veiedag. I dag den viste den 87,3 kg - 0,7 kg siden jul. Kjenner jeg er veldig motivert.

 

Mitt mål for neste uke er å være aktiv i 30 minutter daglig og følge de kostråd eg har fått med ca 1300 kcal, altså meny 1. Kosemerkene må vente til lørdag.

 

Da er jeg endelig på vei mot mitt mål og trivselsvekt på 70 kg.

 

Ha en fin uke alle sammen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag havnet vekta på 69 kg, -0,5 kg på ei uke. Veldig fornøyd med det, har ikke akkurat spist sunt sist uke. Det ble både middagsselskaper, nyttårsmiddag med pinnekjøtt og champis ved midnatt samt snop i helgen....

 

Har spilt squash 3 ganger de siste ukene, og kjenner det er artig at jeg holder på å bli bedre i det. Spilte mot ei venninne som jeg ikke har spilt med på ei stund igår, og hun sier at jeg har blitt så mye bedre siden sist! Motivasjonsfaktor til å fortsette, så det blir squash til helgen også! :)

 

Ser det var flere av dere som liker å gå turer, hva motiverer dere til å gå ut? Kjenner det er veldig vanskelig å motivere meg til å gå turer når det er så kaldt, og mørkt ute. Jeg har heller ingen i nærområdet som jeg kan gå tur sammen med, det gjør noe med motivasjonen også... Det er jo få ting som er så godt som å gå en frisk tur egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellan30

Da er første uka med kurs i gang!

Dette skal vi klare alle sammen👊ðŸ»

Jeg gleder meg til oppdateringer fra dere underveis. Jeg synes det er utrolig motiverende at man kan følge hverandre fram mot målet. Og finne inspirasjon og motivasjon i hverandres prestasjoner! Og kanskje få litt drahjelp i de periodene som ikke er så lette.

 

Har veidag på mandager, og startvekta i går var på 82kg. Satser på en vektnedgang på 0,7 kg i uka. Og selvfølgelig på en reduksjon av midjemålet spesielt. Har satt meg som mål og ønsle om at jeg skal være på 70 kg til sommerenferien.

 

For min del er det maten som er hovedutfordringen. Jeg spiser rett og slett for store porsjoner og for mye usunt 🙈

Blir for få ordentlige måltider, som igjen resulterer i småspising uten at jeg nesten tenker over det!

 

 

Jeg skal følge meny1 på 1300kcal. Har ikke fått "roedeboka" enda, så satser på den kommer snart. Bruker dere den mye?

 

Jeg liker veldig godt å gå turer på kvelden. Motivasjonen min er rett og slett at jeg får klarnet opp i hodet etter arbeidsdagen, og merker at jeg sover bedre de dagene jeg har fått inn en kveldstur. Dørstokkmila er høy mange ganger, men jeg vet jo så godt at jeg føler meg veldig bra etterpåðŸ‘

Styrketrening derimot er jeg ikke så flink til. Hvordan får dere inn styrketrening i hverdagen? Går helst ikke på treningsstudio da det tar for mye tid pga lang avstand til studio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt boka en del, men bruker mest nettet som motivasjon og veiledning. står mye mer her på nettet føler jeg.

 

Når det gjelder styrke, så er det jo egentlig bare å finne noen øvelser du kanskje kan gjøre hjemme hvis det er langt til treningssenter? trenger jo ikke nødvendigvis vekter for å trene styrke. Knebøy, utfall, situps, planke, armhevinger er jo øvelser du bare trenger deg selv for å utføre. det finnes utrolig mange treningsprogrammer på nettet som du kan bruke. Ta et program før du skal i dusjen om kvelden f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.trening.no/styrke/styrktreningsprogram-for-hele-kroppen-uten-utstyr/

 

http://www.trening.no/styrke/tren-rumpa-uten-utstyr/

 

https://www.vektklubb.no/artikkel/bli-sterk-hjemme-uten-utstyr-20138940

 

http://iform.nu/trening/treningsprogram-effektiv-trening-uten-utstyr

 

http://treningstips.org/hjemmetrening/

 

http://www.kreativtrening.no/enkelt_hjemmetreningsprogram_uten_utstyr.html

 

Ser det var flere like øvelser, men her ser du at det er mange ulike øvelser man kan gjøre hjemme uten noe som helst av utstyr. Etterhvert kan man jo kjøpe noen små manualer eller kettlebells som kan gjøre treningen enda mer utfordrende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellan30

Ka-holt; takk for alle linkene! Disse skal testes ut😀

 

Eli72; Jeg skal følge meny1 rett og slett fordi det er den jeg har blitt anbefalt etter jeg la inn vekt/mål/aktivitet etc..

Jeg har lagt inn lavt aktivitetsnivå på hvor mye aktivitet jeg har da det ble litt brems i jula. I tillegg har jeg veldig stillesittende jobb (kontor). Bare jeg kommer ordentlig i gang igjen med gåturer ( og burde nok også få opp intensiteten litt når jeg går), så kan det være at jeg burde endre meny. Svaret var kanskje ikke så godt, men det er rett og slett at det er anbefalingen jeg har fått foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting som spiller inn når du får menyen, hverdagsaktivtet, alder, vekt og trening. Er du mer fysisk aktiv vil kaloribehovet ditt være større.

 

En fordel med å være på kurs, jeg fikk anbefalt meny2 1600 kcal, men gikk ikke ned de første 3 ukene av kurset. Etter jeg og kurslederen justerte det til meny1 + 100/200 kcal begynte jeg omsider å gå ned i vekt.

 

1300 kcal kan virke som ganske lite, men det gjelder å spise flere små måltider. Mellommåltidet i planleggingsdagen kan være flere små måltider utover dagen.

 

Sånn var dagen min f.eks:

Brødskive med pålegg, salat og et glass melk ca kl 10, gulrot kl 12, to brødskiver med pålegg og salat kl 14, kylling/pasta salat kl 18, to knekkebrød kl 21, og en brødskive med pålegg og appelsinjuice. Så trikset er å spise ofte, og smått som sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det gått med dere som har hatt veiedag idag? :)

 

Kurset mitt begynner i morgen, jeg misstenker nok et høyere tall enn sist, pga at jeg har brukt "morgenvekten" de siste ukene, og veiingen på kurset er på kveld. Men jeg vet likevel at jeg har gått ned siden sist kurs, så de blir sikkert positivt overrasket likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...