Gå til innhold

Resten av veien


Anbefalte innlegg

August 2015 gikk startknappen atter en gang for vekttap. Etter jeg fikk yngstedatteren min i 2012 klarte jeg ikke ta av svangerskapskiloene igjen. Jeg la på meg hele 17 kg i løpet av svangerskapet og kom hjem etter fødsel med en vekt på svimlende 97 kg. Så mye hadde jeg aldri veid før. Jeg karret meg ned noen kilo, bare for å legge de på meg igjen og enda noen til. Jeg forsøkte gang på gang, og gang på gang gikk vekta bare enda mer opp. 110 var det høyeset tallet jeg var innom. I august 2015 var vekta 108. Det var en vanskelig start og jeg var i et vanskelig ekteskap. Ved juletider ble jeg separert. Jeg var så utslitt og letta på samme tid at jeg bare muret meg inne de første månedene. Så skjedde det noe traumatisk i livet vårt i april. det rare med det er at i stedenfor å grave meg dypere ned, fant jeg frem en styrke i meg selv jeg knapt visste fantes. Og som alenemor til to flotte jenter så snudde flisa helt på veldig mange områder. Nå sitter jeg her, 17 kg lettere og er glad jeg tok de valgene jeg gjorde da.

 

likevel...Nå 17 kg etter og nesten et år etter seperasjon, føler jeg meg litt stuck. Jeg sliter med å finne den store motivasjonen for å gå ned de neste 25 kiloene på best mulig måte. Hvor blir det av treningsiveren? Og hvorfor er det så vanskelig å spise de rette tingene selvom jeg til stadighet handler de inn? Jeg VET jo hva jeg skal spise. Likevel, når morningen kommer, har jeg ikke samme gløden som kvelden i forveien, hvor jeg har planlagt alt jeg skal spise påfølgende dag. I 10 år har jeg vært en trofast bruker av slankere.com og når sida plutselig ble utilgjelgelig, så mistet jeg rett og slett litt piffen. Jeg trenger en slankedagbok for å logge, oppdatere og fortsette å motivere meg selv. :)/> Håper å finne litt av den motivasjonen her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trøtt så trøtt i dag. Gikk halvannen times tur med minsten i regnet i dag. Digg å komme seg litt ut, men SÅ trøtt retsen av dagen. Håper energien kicker litt mer inn i morgen. Ellers har det gått greit med maten i dag. Venter veldig på 8-tallet og håper jeg ser det i løpet av neste uke. Dvs at jeg må klare å ta av 1 kg denne uka. Hjelper ikke å være trøtt å ligge på latsida da, nei. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, skuffet over dagens vekt. opp igjen 400 g. Vet ikke riktig hvorfor, men ufattelig hvor mange ukene jeg nå har stått fast uten å komme under 90. VIL ned på det 8-tallet! Må på et eller annet vis få det til å løsne.

 

Har gått i halvannen time i dag også. Prøve å få til noe styrketrening snart. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøtt igjen. Hvorfor skal det være så vanskelig å finne energien på vinterstid? Nå kan det jo ha noe med at minsten har kommet over til meg hver natt de siste nettene og hu sover ikke akkurat rolig. Bein og armer går i alle retninger og jeg våkner stadig med en fot eller arm i ryggen. Når klokka har ringt de siste morningene har det kjentes som det har vært midt på natta fortsatt. Likevel har vi på underlig vis klart å være tidligere i barnehagen enn vanligvis. :P

 

Vekta viste 90,3 i dag, så nå er det SÅ nærme 8-tallet. Vil krype så langt nedover det 8-tallet at jeg slipper å tenke på 9-tallet noe mer. Trenger å komme meg tilbake i treningsmodus. Holder ikke bare med trasketurer. I morgen håper jeg å få til noe trening litt tidlig på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Clavicula!

 

Må jeg si jeg holdt på å skrike høyt da jeg gikk på vekta i dag. 91,5. OPP over 1 kg. Det kan da ikke stemme? Ikke IGJEN. Har holdt på sånn i ukesvis nå. Hver gang jeg nærmer meg 8-tallet så spretter vekta opp igjen. Ligger på ca.1600 kcal om dagen. Beveger meg mye, men har ikke vært noe flink til å trene på lenge. Vet ikke hvorfor jeg sliter sånn med å komme i gang med treninga igjen. Tror jeg må justere karbeinnholdet igjen. Har blitt lett for at jeg spsier potet og fullkornspasta til middag fordi barna får det. Har vel innbilt meg selv at så lenge det er LITT potet og litt pasta så går det greit, men det tror jeg slett ikke det er. For noe er det jo som gjør at jeg over hodet ikke går nedover. Så, planen fremover blir altså:

 

Minske karbeinnholde

Holde meg HELT unna potet og pasta

Trene minimun tre dager i uka. (det vil si utenom alt jeg går i løpet av dagen. trene styrke osv)

Holde meg unna salt mat

 

Da må da vel vekta gå nedover igjen snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det stille på både cm og vektfronten. Og jeg vet jeg spiser mindre enn jeg forbruker, så det må være HVA jeg spiser. Skulle ønske jeg hadde noen å trene med, for det er lettere å komme seg på trening sammen med noen. Jeg går ca halvannen time hver dag, men styrketrening og skikkelige svetteøkter blir bare en gang i mellom og ikke rutinert.

 

I dag skal jeg til broren min en tur og møte faren min sammen med barna. Jeg ser han ytterst sjeldent. En gang i tiåret omtrent, så kjenner det i magen. Drar mest for barnas skyld, men gleder meg også til å se lillesøstra mi og niesa mi som kommer. :) Nå blir det å pakke julegaver og få alle i stand før sammenkomsten.

 

Ønsker alle en flott lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvel. Var SÅ fornøyd med 89,7 på vekta i dag. Endelig dette så etterlengdete 8-tallet. Men minsten lå med feber i hele natt og i hele dag og kasta opp og har i det hele tatt vært i skikkelig dårlig form. Hun har ikke orka å gjøre noenting og heller ikke spise stort. Da ble det akkurta det hun hadde lyst på og vips hadde jeg spist lefse med kanel og sukker. Så kom eldstejenta hjem og hadde vunnet frukteske med div. på juleavslutninga og hadde med krydderkake hu bakte på skolen. Så jada. Blei 1900 kcal på meg i dag og definitivt ikke bare sunne kcalorier. Får nå bare håpe jeg ikke har ødelagt alt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Hva kan man si. Her inne har jeg ikke vært på lenge og veier meeeeget mer enn sist jeg var her. Dette livet har drivi å sparka meg ned igjen og igjen, men gir ikke opp jeg da. Vekta denne gangen er 111,5. Sååå. Har vel mer 30 kg å gå ned, men... Har gått ned ørten ganger før. Det er det å klare å holde vekta nede som er så forbaska vanskelig. Gikk ned til 85 sist, så kom et shit vanskelig år og vekta føyk opp i været. Kjenner ikke igjen meg selv. Nå har jeg gått opp og ned de samme 5 kiloene de siste årene, så denne gangen MÅ jeg klare det. Har en del fysiske utfordringer som ikke har vært der tidligere, så har ikke noe valg. Blir første veiedag i morgen, så får se da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Jorel :)

Har dessverre slitt med søvnen lenge og frykter jeg har søvnapnè. Har time for å sjekke det ut i slutten av måneden. 

Kom meg i hvert fall ut på tur i dag. Halvannen times tur ved vann og i skog. Mye gjørme og glatte røtter, men absolutt herlig. Hjelper på psyken og er godt for kroppen. 😀 

Gått bra med maten også i disse dager, så alt i alt er jeg fornøyd.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliten, sliten og enda litt mer sliten. Ikke pga trening el.l. Bare livet ;)  Fikk trent litt styrke med eldstejenta i dag, så det er bra. Skeia litt ut i helga, men forhåpentlig ikke for mye. Vekta vil vise på onsdag. Håper egentlig å få inn mer trening, men vil ikke tilbake på treningssenter med det første. Må bli litt kreativ og løsningsorientert på det feltet. Brukte å være det, men er en stund siden. 😏

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en tung dag i går. Føles heldigvis litt lettere i dag. Gått ned 1,1 kg og 2 cm ned i midjen. Må være fornøyd med det. 

Blir en liten utfordring i dag. Moren min har bursdag og jeg har bakt kake. Er vel greit å spise et lite stykke, så lenge det blir med det. Passe på å bevege meg nok i dag og ellers spise sunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minus 1,4 kg. Nesten 4 kg ned siden start.  Gått ganske greit. Blir ikke største treningsmengden, men går en del og trener litt styrke hjemme. Håper å få økt på etter hvert. Jeg er ikke den mest tålmodige, men må tenke at denne gangen handler det om helsa. Håper å komme under 100 innen jul. Får jeg til det mon tro? Skal jeg klare det må jeg virkelig være strikt. Ingen store utskeielser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 1,8 kg når jeg mitt første delmål. Kanskje om 2 uker? Neste mål etter det blir minus 6 kg. I morgen skal jeg dra å ta blodprøver for å se hvordan det står til med skrotten. Et av de største målene er å få levertallene ned. De har steget i takt med overvekten og det er ikke bra. 

Da jeg sto opp i går, tenkte jeg, åånei. Hadde planlagt tur og våknet til at regnet kasta seg mot vinduet. Vanligvis elsker jeg regn altså, men jeg er ikke så god på plutselige endringer av planer alltid. Funderte litt på hvordan jeg skulle få det til. Vi kjørte en liten tur for å se på et mulig sted. ( Skal flytte) Før vi snudde snuta hjemover igjen, tok jeg en brå avgjørelse. Ba om å bli satt av og trasket tilbake fremfor å sitte på hjem igjen. Fikk meg nesten 1 times gåtur og det føltes kjempegodt. Det å traske ute i regnet, ( så lenge en er godt kledd og godt skodd), er en god, fresh følelse og roligere enn ellers, da det er langt ferre folk ute.  

Plan for uka :

Mandag: 1 times trening (hva enn slags trening, bare det blir 1 time til sammen)

Tirsdag:  Blodprøver

Onsdag: Gå tur

Torsdag: Styrke

Fredag: Gå tur

Lørdag: Halloween, kos med barna. 

Søndag: visning. Tur

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Takker Joda! :)  Minus 10 kg er supert!  Mange kilo igjen å ta av her også :) Vi får heie på hverandre. 

Så er adventstiden her. Jeg absolutt elsker julen.  Har vel allerede sett 10 julefilmer, er ferdig med stort sett alt av julegaver og en del pynt er på plass. Julekalenderne til barna var ferdig i god tid og nå er det egentlig bare å nyte. Vi har vært i gjennom så mye vanskelig de siste årene så det å bare kunne lene seg tilbake å nyte julen litt nå, det trenger vi  :)

Treninga har det gått så som så med. Klarte å forstue ankelen for sånn hundrende gang og humper rundt med skinne. Vet det er fullt mulig å trene annet enn bare ben og gå turer altså, men nå har det ikke blitt sånn. Har holdt meg opptatt med juleforberedelser og lest bøker. Likevel har vekta gått nedover. 2 kg igjen nå så har jeg tatt av 10 kg. Og om 4 kg er jeg under 100. DET ser jeg frem til ja. Bestilte meg 2 kjoler fra bon prix som jeg er super fornøyd med. Den ene passet perfekt og den andre var faktisk noe stor. Deilig å komme over et sted som har normale størrelser. Vi bestilte noe fra Zalando  som var i mikrostørrelser. Vi åpnet pakka da den ankom. Hadde bestilt en jakke i str. 46 til eldstedatter. Tenkte de kanskje var litt små i str, så gikk opp, tenkte jeg. Tok opp jakka og tenkte at den så da mystisk liten ut. 46 virkelig? Og jeg som følte jeg virkelig hadde tatt i for at den skulle passe. Så moren min, som ikke er et gram overvektig, prøvde jakka og kunne ikke krysse arme en gang. Den satt som pølseskinn over ryggen 😂. Ingen størrelse 46 det der nei.  Glemmer heller ikke da mora mi importerte klær til nettbutikken sin og et av skjørtene i voksen størrelse var så lite at det passet til 5åringen. Kan ikke alltid stole på størrelser .

4 kg igjen til 99. Hadde håpet å klare det innen jul, men spørs vel det. Er uansett fornøyd. Om ikke jeg skeier for mye ut i jula, vil jeg nok klare det innen nyttår .

.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott å se at det går nedover. Veldig bra at du setter deg mål- 10kg...under 100 osv. Snart er du der og da skal du være skikkelig stolt av deg selv og kanskje ta en liten kalori-fri feiring😀

Det er bare sååå deilig når klærne passer. Jeg koser meg også med å finne frem klær fra skapet, begynner nå å finne et og annet plagg som passer igjen. Har funnet fine kjoler som var for små i fjor-så nå har jeg juleantrekk😂

Nettbutikk er vanskelig syns jeg. Kroppen min passer sjelden inn i "utenlandske" størrelser. Sånn sett blir det deilig å komme ned på L og M igjen, da blir det plutselig gøy å gå på shopping igjen. Kan ofte finne klær på salg også. Ikke så ofte jeg finner klær i XXL/46 på salg, iallefall ikke noe jeg liker. 

Kos deg i adventstiden🎅🎄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Joda :)  Enig i at det er superstas å komme inn i klærne sine igjen. Jeg har funnet frem et par bukser som kommer til å passe om noen kilo og det ser jeg veldig frem til. Så flott at du fant kjole til jul som var for liten i fjor. Da vet du du har gjort en god jobb 💪.

I morgen skal jeg på vekta igjen. Usikker på hva den viser nå da jeg har vært i julemodus. Litt sunnere godis til julekalenderen om kvelden. Som proteinbar, eller is uten tilsatt sukker. Vi bruker alltid se julekalenderen sammen og kose oss med et eller annet, så i år har jeg prøvd å bytte ut kosen med litt sunnere alternativer. Trening har det blitt dårlig med. Har for det meste pyntet, laget julepynt, pakket inn julegaver osv.

Gikk en lang tur med barna  dag da. Ble 1 times tid. Håpet egentlig det skulle være færre folk ute i dag, men den gang ei. 😄 Folk, meg selv inkludert, elsker virkelig å gå på tur. Skulle bare ønske jeg noen ganger kunne finne et sted det ferdes litt færre folk. Jeg går helst der jeg vokste opp, for der er det SÅ fint og så mange steder å gå. Dessverre synes alle andre det og og det er enda flere som går tur der nå enn da jeg vokste opp. 😂 Slutter ikke å gå tur der av den grunn, men har akkurat flyttet fra en overbefolket plass fordi jeg synes det blir for stressende så jeg bør vel holde øynene åpne etter et rolig strøk å gå tur 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er som har funnet sunnere alternativer! Jeg pleier noen ganger å ha på et par ss sterk kaffe over lett vaniljeis,...veldig deilig hvis du liker kaffesmak da.

Jeg syns også det virker som om alle går tur for tide. Det skyldes sikkert pandemien og at det er lite annet å finne på. Jeg bor nært marka og har et eldorado av løyper, små og store fjelltopper i nærheten. Her er det stort sett kondis, dørstokkmil, vær og mørketid som stopper meg. Det har gått litt bedre i det siste, jeg har faktisk kommet meg ut 1-1,5timer et par ganger i uka og det er stor forbedring fra 0! Jeg kjenner faktisk at formen er blitt såvidt bittebittelitt bedre🤗

Det høre deilig ut at du har flyttet litt ut av det mest tettbebodde strøket, det er godt med litt luft rundt seg.

Lykke til med morgendagens veiing🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjelltopper hørtes flott ut :) Elsker å ferdes i fjellet. Bodde til fjells i ungdommen i 4 år. Bor nær marka nå, men lite med fjelltopper.  Faktisk bor vi bare på en "mellomstasjon". Måtte flytte litt i hui og hast for 1 år siden, så nå er vi egentlig på vei videre, barna og jeg. Det å bo nær turmuligheter, naturen, skogen er viktig. Været stopper ikke meg så veldig, men det å finne tid til det og ha friske bein kan være til hinder til tider. Supert at du har kommet deg ut på turer. Det er godt for både kropp og sjel .

Vekta har ikke akkurat vært på min side disse dager. Må vel få i gang  treninga igjen. Sover dårlig som vanlig, men å få til en liten trening i løpet av dagen bør jeg kunne få til om jeg bare sparker meg sjøl hardt nok bak. Bare 2 uker igjen til jul, så når ikke tosifra innen den tid ,men er bare å kjøre på og ikke gi seg. Gleder eg veldig til juleferien starter for barna. Ikke stresse, ikke ha på klokka. I går satte vi opp juletreet også så det blir mer og mer jul i heimen :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturen er viktig for meg også. Jeg bor langt nord og det er vel kanskje mørket som er min største hindring. Jeg er ikke direkte mørkredd men trives ikke så veldig godt alene på tur i mørket. Plutselig står det en elg der og da skvetter jeg skikkelig!😂

Jeg har heldigvis ingen store plager, det har kun vært overvekt, manglende styrke og kondis som har begrenset meg og jeg kjenner at det begynner å bli litt bedre.

Jeg gir meg ikke over til julens fristelser riktig enda, jeg skal holde koken minst 1 uke til. Jeg skal knerte 1/2-1kg til før jul!

Jeg gleder meg også til samvær og kos. Vi får ligge på lading til vi setter fokus igjen så fort julen er over- det skal iallefall jeg😀

Ønsker deg en fortsatt fin førjulstid

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Joda! Godt å få av litt før jul ja. Blir lettere å kunne kose seg litt da. Mørketid ja. Ser den med å skvette over et plutselig elgmøte. Ikke ofte det skjer her omkring, men det har faktisk hendt .😅 Mest ekorn og pinnsvin jeg møter på her og et og annet rådyr.  Blir nok litt lettere når det lysner. Ikke så glad i å gå i mørket jeg heller, men om sommeren er det herlig med kveldstur. Da synes jeg ofte det er for varmt på dagtid 😅.

Riktig god førjulstid til deg og 🎅

Endelig rikka vekta seg litt igjen. Ikke lenge før det er minus 10 nå.  Blir vel å legge vekk vekta litt i jula, men skal fortsatt tenke kosthold. Kose meg litt innen rimelighetens grenser. 

Litt synd at det meste av klærne mine er pakka bort i esker, men kan jo hende jeg får meg en overraskelse når jeg pakker det ut igjen. Kanskje finner jeg noe som ikke har passet på en liten stund. Vet ikke når vi får flytta ennå, så innen jeg får tilgang til klærne mine igjen er jeg kanskje enda litt lettere 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...