Gå til innhold

Logisk forklaring på hvorfor maten er 80-90% av vektnedgang og ikke trening


Gjest Toppgun
 Share

Anbefalte innlegg

Hvorfor er maten 90% av vektnedgang når man samtidig prøver å trene både styrke og kondisjon 3-4 g pr uke? Koffer skal trening i det hele ha nokka å si når man anbefales å spise 1200 kcal når man har forbrenning på 1880.

Vet jo at man må ligge i underskudd men skjer ikke det når man trene eller gjeld det bare inntak?

Ønsker en mer logisk forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tenkte også at trening burde redusere vekta, men for meg gjør den det i liten grad. Trening gjør at jeg føler meg bedre, blir strammere i kroppen og det gir glede. Men skal trening ta bort mye fett, må det veldig mye mengder til. Det beste ser ut til å være bevisst på kostholdet og trene moderat. Jeg har jo i flere år trent veldig mye, men også spist feil, og blitt misfornøyd med vekta. Men det er vanskelig å alltid spise rett, jeg går jo i gottefella stadig vekk. Likevel, hadde jeg ikke trent såpass mye som jeg gjør(mellom 3-6 ganger uka) ville nok vekta økt mere. Jeg ligger nå rundt 63 kilo, er jeg flink med maten klarer jeg å nå 62, skeier jeg ut er den nærmere 64. Det er et evig løp, og det blir ikke lettere med årene føler jeg????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er ikke det at trening ikke har noe å si. Treningen øker forbrenningen, den. Det er bare det at økningen ikke er så stor, med mindre man er toppidrettsutøver. Dermed blir matinntaket det mest utslagsgivende for vekta.

 

Selv trener jeg både for å opparbeide overskudd i hverdagen og å kunne spise litt mer. Men for meg (som veier ca 65 kg og er i relativt god form) utgjør to-tre løpeturer på ca 1 time per uke ikke mer enn et mellommåltid på ca. 200 kcal ekstra om dagen. Og da snakker vi høyintensiv trening.

 

Hilsen Tulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de over har sagt - trening i seg selv gjør sjelden at man går ned i vekt. Unntaket her må være en person som absolutt ikke har rørt seg noe som helst, og som så begynner å gå/jogge/løpe og ikke øker mengden mat. Vedkommende vil kanskje gå noe ned i vekt, men et menneske som meg som veier litt over 70 kg, så utgjør en løpetur på 45 min ikke stort mer enn som Tulla sier - et lite mellommåltid. Men HOVEDÅRSAKEN til at man anbefaler trening når man skal redusere vekten er at trening i seg selv er med på å stablilisere fordøyelsen. VI får noe øket muskelmasse som igjen er bra for forbrenning av kcal. Mange opplever at søtbehovet reguleres bedre når man er i god form. og så er det så enkelt at en veltrent kropp er strammer enn en utrent og dermed sitter klær penere på ... det gjelder også om man er litt over "idealvekten" sin.

 

Men hvis du absolutt ikke kan fordra å trene, så går du ned i vekt om du bare konsentrerer deg om å spise litt mindre, også.

Men hvis du f.eks skal holde deg til 1300 kcal/dag uten trening og likevel koster på deg en rask gåtur på en times tid,,, ja da kan du plutselig spise et knekkebrød med noe godt på i tillegg ..... lyder fristende innimellom, :)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...