Gå til innhold

Min reise mot trivselsvekten


Anbefalte innlegg

Ja da er jeg igang igjen. Har egentlig vært det en stund nå. Startet med et opplegg 19 februar som heter "Slank kropp krever bevisste tanker". Jeg er supermotivert enda og denne gangen har jeg tro på at jeg skal lykkes. Dette har jeg fortalt meg selv hver gang jeg starter på noe nytt, så en gang må det vel lykkes. Hittil har jeg gått ned 8kg, og mer skal det bli. Nå skal jeg ikke gi meg før jeg når trivselsvekten. 

  • 19.februar - 107
  • 26.februar - 104,8
  • 5.mars - 104,4
  • 16.mars - 102,6
  • 19.mars - 102
  • 26.mars - 100,6
  • 4.april - 100,4
  • 9.april - 99
  • 16.april - 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at jeg begynte med dette opplegget. Hadde egentlig ikke trodd jeg skulle klare det med bare å gjøre det. Jeg kutta ut mel, sukker, raffinert mat og sukkerfrie ting(brus, saft) på en gang. Jeg spiser 3 måltider pr dag og ikke noe mer. 2 av måltidene består av mye salat/grønnsaker. Jeg føler meg mye bedre av å spise slik. Den eneste lasten min er at jeg fortsatt ikke har kutta ut vin, men det får så være. Jeg går ned, men det tar lengre tid enn det burde gjort. Men jeg har kutta på det og. Jeg drikker ikke vin hver fredag og lørdag lenger. Denne helgen skal jeg ikke ha noe og heller ikke neste helg. Da får jeg prøvd meg for å se om jeg er blitt flinkere der og. Jeg startet på dette opplegget 19 februar og jeg har ikke skeiet ut en gang med unntak på påskeaften da jeg spiste sjokolade. Er litt stolt av meg selv. Jeg begynner å føle veldig at buksene er løsere og BH må strammes inn. Det er klart jeg må jo merke noe på 8kg. Det er også deilig at alt søt sug og cravings er forsvunnet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en fin uke hvor alt har gått etter planen. Jeg liker det at jeg får til det jeg planlegger. Lurer litt på om oksekjøtt er tungt for magen min, det er i såfall trist for jeg elsker biff. Dessverre har jeg blodtype A, og de skal jo helst ikke ha kjøtt. Har ihvertfall redusert kraftig på det. 

Fredag begynte jeg å gå morgenturer. Håper at jeg gidder å fortsette med det. Jeg skriver "gidder" for det er det det handler om, ihvertfall for meg. Har meldt meg på en konkurranse i sprekere.no som heter 365km på 365dager. Det øker faktisk lysten til å gå. Skulle ønske det var flere jeg kjente som ville det også for det er moro å konkurrere med andre. Akkurat nå ligger jeg på 292plass med 11,5km. Det skal ikke mange km før jeg fyker oppover listene. Denne konkurransen startet i januar, men det går fint an å hive seg på nå.

Hadde en liten undersøkelse for meg selv denne uka. Jeg har jo lest at lettbrus kan trigge cravings og lyst på ting så jeg tenkte jeg skulle prøve å finne det ut til erfaring for meg selv. Jeg drakk 1 boks colazero 4dager og så slutta jeg den 5 dagen merket jeg at jeg var skikkelig fysen på ting, men jeg ga ikke etter for jeg var jo klar over hvorfor. Nå er jeg tilbake på bare vann.

I går var jeg og kjøpte meg minidrivhus på maxbo. Vi skal forlenge plattingen i bakhagen slik at jeg får plass til både drivhus og paviljong. Det gleder jeg meg til. Må smøre meg med tålmodighet til all snø og tele er borte. 

Nå skal jeg kose meg resten av dagen med å gjøre ingenting. Huset skulle vært tatt, men jeg har fri tirsdag så jeg venter til da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Så flink du er! Stå på! 

Jeg skal ned fra 99 kg til sånn 75 - er foreløpig på 97, så det er en start. Det jeg synes er vanskeligst er å si nei til alle fristelser rundt omkring og ikke minst alle sosiale ting som skjer, vinglass som skal drikkes etc. Og 25 kg er jo ganske mye og kan ta lang tid. Og enda lenger tid tar det når jeg unner meg litt for mye å spise/drikke. Går nedover, men sakte. Det jeg har blitt flinkere til er å bevege meg mer. Jeg går til og fra jobb - hver vei er ca 20 min, så det er jo en start. 

Kanskje vi kan heie hverandre frem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint om vi kunne heie på hverandre. Vi har jo nesten samme mål. Målet mitt i første omgang er 74-75 kg. 

Du er flink å gå. Jeg har også blitt flinkere å gå. Jeg går hver dag. Kan du ikke gå inn på sprekere.no og melde deg på den konkurransen som heter 365km på 365dager. Dette er andre uka jeg holder på. For meg er det litt motiverende å være med. Jeg rykker stadig opp på lista. 

Jeg også sliter litt med det samme problemet som deg. Det blir ofte mye sosialt og det blir mye fremover. Det vil ta mye lenger tid til jeg evt. når mitt mål, men det er jo et valg man tar.. Jeg har trappet ned i forhold til før. Jeg hadde håpet å nå 94kg innen 17mai, men det er ikke enkelt

  • 19.februar - 107
  • 26.februar - 104,8
  • 5.mars - 104,4
  • 16.mars - 102,6
  • 19.mars - 102
  • 26.mars - 100,6
  • 4.april - 100,4
  • 9.april - 99
  • 16.april - 97,8

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Klikk,

jeg tror vi fulgte hverandre for et par år siden (?), så er vi er igjen og kjemper fremdeles.

Tenk om vi bare hadde klart å holde på rutinene da, så hadde vi ikke vært her fremdeles. Det er det jeg jobber med nå. Hvor mange ganger skal man faktisk gå ned de samme kiloene?

Så bra du har funnet et program som fungerer for deg! Del gjerne tanker og erfaringer :)

Jeg er jo på samme sted som deg, veier ca 94 nå, og vil ned til 70-75. Det er jo hårete mål. Blir superhappy for 85 og 80 også :)

Var jo på 85 for et par år siden, og vil tilbake til godfølelsen. Da trente jeg jo myyye mer, og hadde mer fokus. Nå tenker jeg at dette må gå an å leve med for resten av livet, så jeg ikke detter helt av karusellen etter en stund.

 

Heier på deg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kikk, 

Denne uka er jeg faktisk litt stolt av meg selv! Forrige uke var jeg på jobbreise fra mandag til torsdag, med stress, uregelmessige måltider, offisielle middager og alt som hører til - kombinert med minimal aktivitet. Så jeg var veldig spent på å stille meg på vekta i dag tidlig. Men til min store overraskelse, så har jeg gått ned! Riktignok ikke mer enn 300 g, men nå er jeg på 96,9. Det er jo bedre enn alternativet som er oppgang. 

Utfordringen min denne uken er at det er fest både i kveld og onsdag, pluss bryllup i helga. Men jeg tenker at jeg til tross for det skal ha som målsetting å være stabil eller med en liten nedgang. Det hadde vært så deilig å komme ned til 95 kg til 17.mai. Det kan gå, men kommer til å kreve steinhard disiplin denne uka. 

Hvordan går det med deg/dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere to.sa

Ja, jeg mener jeg husker deg også Tuva. Noe svar på hvor mange ganger vi skal opp og ned de samme kiloene har jeg ikke noe svar på, men uansett så håper jeg at dette er siste gangen.

Så bra da Anne at du fikk positivt utslag på vekta. Noe riktig må du ha gjort. Søren meg ikke lett å holde på disiplinen når utfordringene står i kø.

Selv så har jeg hatt en ikke helt optimal helg. Selv om jeg var flink med maten, så var jeg ikke så flink med det flytende. Var på hyttetur og da ble det noe hele tiden. Jeg har mange utfordringer foran meg nesten hver helg fremover, men de får jeg ta slik som det kommer. Lørdag skal jeg på hard rock konsert i Enebakk så det spørs hvordan det går. Jeg må finne en måte å endre tankene mine når det gjelder sosialt. Jeg ser hvor lett det går med maten, men resten......... Jeg må rett og slett få opp øya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lett og de som mener dette er lett har aldri hatt de samme utfordringene. Men vi får støtte hverandre så godt det lar seg gjøre! 

Jeg har blitt mye flinkere med alkoholen i sosiale lag enn jeg var før. For meg funker det absolutt best å moderere inntaket hvis jeg drikker vin. Jeg er veldig bevisst for å drikke saktere enn jeg gjorde før. Jeg koser meg like mye, men vet at hvis jeg reduserer hastigheten på drikkingen, så reduserer jeg også hvor mye jeg totalt drikker. Hvis jeg sitter ned passer jeg også på å alltid ha vann i et glass ved siden av. Drikker alltid minst en slurk mellom hver slurk med alkohol. En annen ting jeg har gjort noen ganger, er å ha en doc-pose med meg. Hvis jeg tar en doc, tar det lenger tid før jeg kan drikke igjen. Vet ikke om noen av disse tingene kan funke på deg, men det funka bra på meg i hvertfall :) Kanskje andre også har noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og god torsdagsmorgen

God himmelfartsdag dag. Vekta gikk jammen enda litt ned. Jammen ser det ut til at jeg klarer delmålet mitt som er 94kg innen17 mai. Sist jeg veide under 95 var i 2014. Det minste jeg har veid som jeg husker på flere år var 92,4 kg som jeg veide 4 juli 2014. Det er jammen et mål å slå det og denne gangen skal jeg klare det. Håper bare ikke sabotasje tankene kommer. De pleier alltid å komme etter at jeg kommer hjem fra ferie. Denne gangen skal de ikke få seire. Jeg skal ha de rette strategiene klare. Jeg vet hva tankene kommer til å være, for det er det samme hver eneste gang. En av tankene er: "Du lever bare en gang så........". Har ikke helt tenkt ut strategien for det. Noen forslag? Jeg må bare ha svar på alle dumme tanker. Jeg kommer jo alltid tilbake og som regel med en ny diett. Nå orker jeg ikke lenger å være en jojo. Nok om det. Det ser ut som jeg er på rett vei, eller rettere sagt. Jeg er på rett vei.

Følelsen som jeg har inni meg er kjempegod. Jeg kjøpte meg en ny BH for en stund siden. Den må jeg snart kassere. Jeg bruker den på innerste hakket og da strammer jeg ikke reima engang. Så det er tydelig at jeg har tapt en del rundt det området. Moro er det. Klær som blir for store skal kastes eller gis bort hvis de er hele. Jeg gir ikke bort søppel.

I går hørte jeg eller leste noe grusomt på facebook. Jeg var på en rockekonsert lørdag. Der var det en dame og hun hadde kreft og gikk på cellegift. Utpå kvelden ble hun veldig dårlig og senere kom på sykehuset. Det var noen som hadde puttet amfetamin og noe annet dritt i vinglasset hennes. Hun holdt på å dø. Hvordan får folk seg til å gjøre slik?

Litt trist slutt på innlegget men måtte bare dele da jeg synes det er forferdelig trist. Vi hadde en knallflott kveld så det er synd det endte slik men heldigvis er hun på bedringens vei

__________________
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ma ti on to fr
95,8 95,4 95,2 

94,8 

94,8  94,6  94,2 

  Hei og god søndagsmorgen

Da krabbet vekta enda lenger ned. Det har vært en kjempeuke med tanke på vekta. Tross reker og vin torsdag. Nå er det jammen ikke lenge igjen til mitt første delmål på 94. Kanskje i morgen? Det kan jo hende det går andre veien også. Synes at det er merkelig at jeg skal gå ned slik nesten hver dag, men jeg takker og nikker. Når det er sagt, så har jeg vært veldig flink. Det kommer ikke av seg selv, men takket være at jeg har klart å holde meg unna sukker, mel og raffinert mat har det ikke vært noe stort problem. Det at jeg har gått rett tilbake på dietten etter at jeg har hatt en kosekveld er også selvfølgelig med å bidra til at jeg går ned. Jeg bare passer på at dagen etter jeg har kost meg, har jeg tatt to måltider istedenfor 3. Det har fungert veldig bra. Neste uke blir det to kvelder med kos, men det tror jeg skal gå bra. Gleder meg til middag og god vin på DFDS 17 mai. 18 mai blir det nok mye gåing i Kjøbenhavn tenker jeg. Håper bare været viser seg fra en flott side. 

Den 26 mai her jeg tenkt å bevilge meg en liten kakeflis. Da skal vi feire min bursdag og min veninnes. Hun er akkurat 10 år eldre enn meg. Vi skal ha den i en garasje. Har tenkt å servere reker og vin + en annen rett. Det er noen som ikke liker reker. Da skal jeg gjøre som jeg gjorde torsdag. På forhånd veide jeg opp 280g salat, 57g avokado. Så tok jeg 113g reker som jeg skrelte sammen med de andre. Altså 113g ferdigskrelte reker. Jammen var det noen som misunte meg salaten min. Loff, majones og smør frista ikke i det hele tatt. 

Det hjelper så godt med de modulene jeg har fått tilsendt, hvor jeg får forståelse av hvorfor det er slik det er. Brit Evensen som er primus motor for kurset er veldig opptatt av dette med kosthold og hvorfor det blir som det er med allergier o.l. Hun sier feks. at meieriprodukter og glutenholdige melprodukter (hvete, bygg, rug og spelt) er en utfordring for fler og fler på ulike vis. Spelt går bedre for enkelte, men inneholder gluten. Hvis man har vektproblemer bør man holde seg unna melk og meieriprodukter mel og ikke minst sukker.

Noe som hjelper meg veldig er at jeg spiser 170g oppskjært blanda frukt/bær rett etter at jeg har spist frokost. Det er fordi jeg ikke vil ha blodsukkerstigning som gjør meg mer sulten. Så det å spise feks. et eple som mellommåltid, gjør ihvertfall meg mer sulten og fysen, men i samskap med mat blir jeg faktisk mere mett og holder lenger.

I dag har jeg vært tidlig oppe igjen. Skal lage koldtbord for ei korkollega. Hun fyller 70år. Jeg begynte igår, så jeg er langt på vei. Dessuten skal jeg få vasket vinduer og finne noen andre gardiner. Det er vel kanskje på høy tid å skifte ut julegardinene.

Ha en fin søndag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er!! Skikkelig imponert! Spiser du bare to måltider etter usunne dager? lunsj og middag da? Hva ligger du på kalorimessig disse dagene vs vanlige dager?

Jeg må skjerpe inn på maten, jeg vet jo det, men det er akkurat som hodet absolutt ikke vil være med på det. Irriterende.

Det er som du sier, saboterende tanker: du lever bare en gang, jammen nå har de laget dette til deg så da må du spise. Eller som i dag på jobb, en kollega kom med en eske krone-is til oss kollegaer. Vi har ingen fryser her, så tenkte jeg måtte ta en is da... siden han hadde kjøpt den. MEN jeg kunne sagt nei takk, så fikk han eller noen andre spist to. Jeg har jo ikke godt av det, og det ødelegger planen min, men likevel følte jeg at jeg fikk ta den da.

Jogging nå etter jobb da, så får tenke at den forsvinner da. Så får middagen bli litt mindre, så er jeg ajour.

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk skal du ha

Jeg spiser 3 måltider hver dag. De dagene jeg har kost meg med vin har jeg spist 2 måltider og det har vært en litt senere frokost og middag. Jeg har ikke skeiet ut med noe spiselig og det har gått helt fint. Når det gjelder antall kalorier, har jeg ikke regnet det ut, men det er ikke all verden. Frokost: 1 rundstykke som er laget av egg, cottage cheese, havregryn, litt salt og litt bakepulver. Hvis du vil ha nøyaktig oppskrift kan jeg skrive det. På rundstykket har jeg 57g protein (det skal være ren mat og ikke farsemat feks. fiskepudding) og jeg avslutter frokosten med 170g frukt, jeg lager meg fruktsalat av den frukten jeg vil ha. Lunch: 130 g salat(jeg bruker mest issalat), 150g andre grønnsaker, 57g avokado, 113g protein og jeg avslutter som frokost med 170 g frukt. Middag er det samme som lunch, men da er det ikke frukt til. Før så spiste jeg 1 eple eller en annen frukt som mellom måltid men det gjør jeg ikke lenger. Det øker ofte blodsukkeret og gjør deg mer sulten eller fysen. Jeg spiser ikke noe mer enn det jeg skal og jeg er veldig nøye med å veie alt jeg spiser. Det er bare de gangene jeg er bortreist at jeg ikke får veid. 

Da jeg startet med dette opplegget hadde jeg aldri trodd at jeg skulle klare dette. Jeg tenkte, at jeg må jo ha brød, men det må jeg ikke. Nå går alt veldig greit og det er så deilig når kiloene forsvinner. 

Det er en blogg som heter Klaregrenser.no Den er om ei jente som har gått ned mange kilo ved å spise slik som jeg gjør. Hun legger ut mange fine oppskrifter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så flinke dere er! Det er så fortjent med gode resultater når man jobber hardt for det. Og det kommer jo ikke gratis dette. 

Jeg har virkelig sprukket. Det skjedde nå I helga hvor det ble mye alkohol, chips, sjokolade og usunn mat. Og vipps - da var vi oppe igjen på 98 kg. Herregud, jeg er så lei av å miste kontrollen og ikke klare å styre meg! Men til forskjell fra andre ganger så klarte jeg å ta meg selv i nakken, så nå er det veie alt, og beinhardt fokus. Registrerer alt i dagboka nå slik at jeg får det jeg skal ha i meg. Jeg spiser frokost, lunsj, middag og kanskje kveldsmat. Prøver å få full kontroll.

Nå er det jo 17.mai og bursdag som står på trappene. Jeg har allerede tenkt til å ikke drikke på champagnefrokost, og har klare strategier for hvor mye og hva jeg skal spise. Tenkte å spise masse grønnsaker, to brødskiver, to skiver røkt laks, to skiver spekeskinke og to ss eggerøre. Så blir det nok kylling og kalkumwiener til middag. I bursdag vet jeg ikke hva som blir servert, men jeg skal fokusere på å spise med måte og velge sunne alternativer. Skal også bort i helgen og pakker med treningsklær. Jeg har startet med et nybegynnerprogram for jogging og skal klare å gjennomføre det. Så da får vi se på mandag om vekta går riktig vei (jeg veier meg bare på mandag morgen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kjenner igjen følelsen  av å miste kontrollen det har jeg gjort gang på gang. Det er jo veldig bra at du registrerer det du spiser selv om alt ikke var sunt. Det er klart det å veie maten kan være et stress. Det syntes jeg før også, men nå har jeg begynt å veie opp både neste dags frukt til frokost og lunch og salat til lunch. Det sparer meg for mye tid. Det jeg må bli flinkere til er å planlegge middager for flere dager. Jeg lurer hver dag på hva jeg skal ha til middag. Hvis jeg har for mye middag feks. laks, bruker jeg det i salaten til lunchen.

I morgen er det 17 mai. Jeg har invitert min mor og en venninne av henne til lunch til klokka 11. Mulig det blir 12 hvis vi skal avsted å møte barnebarnet ved toget. Jeg har tenkt å ta et glass musserende til. Ved to-halv tre tiden drar vi til Oslo hvor vi skal ta danskebåten til Kjøben sammen med et vennepar. Der har vi bestilt middag og jeg har tenkt å be om kjøtt eller fisk med masse salat/grønnsaker og saus ved siden av slik at jeg kan ta 1ss saus. Jeg skal selvfølgelig ta vin ved siden av.

Ha en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...