Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Våkner søndagsmorgen... mannen er på jakt og jeg ligger å surfer litt på telefonen min før jeg skal stå opp. Har hatt litt tanker om å melde meg inn i Grethe roede klubben en stund( helt siden jeg merket at det var ubehagelig å bøye seg ned å knytte skoene, noe jeg aldri før har tenkt over som noe tungt. ) Begynner å registrere meg og kommer til vekt .. jeg har ikke veid meg på flere år... men går ut på badet og når jeg går av vekten innser jeg at jeg har satt ny rekord... 91 kg 167 høy... Fikk sjokk over bmien min for sant å si så føler jeg meg jo ikke sååå tjukk ... Skulle lage meg frokost og når jeg åpner kjøleskapet så er det stappfullt med pølser og bacon og alt jeg nå ikke skal ha! Lager istand 2 knekkebrød, et med laks og et med hvitost . Paprika , agurk majones.... og et glass cevita klementin jus .... over 400 kcal og jeg som bare skal ha 1300!!!!! Og jeg er søren meg ikke mett engang:( Så nå er jeg allerede iferd med å gi opp. Eller iallefall utsette til mandag.. Det er jo farsdag og jeg har handlet inn til hjemmelaget lasagne og nøttekake med gul krem.... Fy søren så vanskelig og kjedelig livet blir når man skal slanke seg....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke umulig, men utfordrende ja! Du har ganske likt utgangs punkt som jeg hadde. Veide 92,2 kg og er 169-170 cm høy.

Først og fremst må man nok tenke igjennom hvorfor man vil ned i vekt, og deretter om man er villig til å gå sulten og forsake godsaker over lengre tid for å nå målet. Sier ikke du trenger å gå konstant sulten, men man kommer ikke helt unna sulten. Det er mange smarte valg man kan gjøre for å bli mer mett. For eksempel metter kalorier man spiser mer enn de man drikker, så jeg personlig hadde nok kuttet ut den jusen. Velger man magert pålegg kan man også spise mer. Så på 400 kcal kan man fint få til 4 knekkebrød med f.eks skinke, magerost, mager leverpostei eller lignende og tomat, paprika og agurk. Og etter 4 knekkebrød er iallefall jeg mer enn mett nok. Det samme med middager, velger en smart kan en fint spise seg mett men samtidig holde seg innenfor kalori budsjettet. 

Når det gjelder kake kan en fint unne seg litt av det også selv om man vil ned i vekt, man bare tilpasser mengden. Det nytter ikke å lasse på 2-3 store stykker, men en liten bit går helt fint. Man må bare innstille seg på at det er det man kan spise. Etterhvert opplevde iallefall jeg at koser meg desto mer med den lille biten jeg får. Jeg bruker lengre tid og nyter hver bit mer. 😉

Jeg har slitt mye og lenge med å gå ned i vekt jeg også, men nå har jeg heldigvis kommet et godt stykke på vei. 15 kg er borte til nå. Men før jeg starta måtte jeg også ta valget. Vil jeg dette nok? Er jeg villig til å kutte ned på godteri, kake og usunn mat? For meg var valget riktig og jeg kjenner hvor mye lettere det er å ha en kropp som veier 15 kg mindre. Det er lettere å gå trapper og motbakker. Jeg får til å løpe lenger. Jeg greier å henge med på tunge timer på treningssenteret. Jeg har mer energi. Ja, jeg har sett lengselsfullt bort på mannen min som har pakket inn på masse godsaker. Men jeg angrer ikke. I år kunne jeg nemlig kjøpe meg julebords antrekk i størrelse M og jeg følte meg fin i det. Og gjett om jeg var glad for innsatsen jeg hadde lagt bak meg da? 😉

  • Liker 1
  • Takk! 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både laks og majones inneholder fryktelig mye kalorier. Som snupsipups påpeker over her så vil du kunne spise MYE mer hvis du velger magrere produkter. Jeg bytter ut smør med magerost, og sparer en del på det som kan brukes på annet pålegg, f. eks. Go´ og mager har masse deilige pålegg, det samme med Prior. Det finnes også flere typer lettoster, personlig foretrekker jeg Synnøve Finden sin med blått merke foran. Hvis du spiser Ryvita eller Rugsprø knekkebrød så kan du spise ganske mange, for de veier nesten ingenting. Start hvert måltid med et stort glass vann først, så blir du raskere mett også. Vann skal du uansett ha i deg, og magen er jo mett når den er full, så det er fint å lure den litt i starten, mens du tilvenner deg ny mengde. Jeg har gått ned snart 17 kilo, og sverger på mitt liv at jeg ikke har vært sulten en dag i løpet av disse månedene. Kunsten er å bytte ut det kaloririke med mager og sunn mat, så kan du spise masse. Jeg skal ha 1600kcal (meny 2), og sliter med å klare spise alt. Snittet mitt ligger på rundt 1300, siden jeg startet i juli/august. Synes ikke jeg gjør annet enn å gå fra måltid til måltid, og rekker sjelden opparbeide skikkelig sult i mellom. Bruk litt tid på å sette deg inn i hvor mye kalorier du vanligvis spiser, og finn ut hvilke produkter du kan erstatte med for å komme ned i anbefalt kalorimengde. Jobb med måltidsrytme, og pass på at du spiser både frokost, lunsj, middag og kvelds. Helst skal det et mellommåltid til imellom lunsj og middag også, men det kan du jo f. eks kjøre inn i middagen for å kunne spise litt mer der. Dette krever litt innsats i starten, men bruk dagboka og loggfør hver eneste smule som går inn, så lover jeg at du raskt kommer inn i det. Jobb litt med holdningen din om at livet blir vanskelig å kjipt når du skal slanke deg også, for det trenger det absolutt ikke være. Du kan ikke spise alt som drypper av fett eller er rullet i sukker, men du kan fremdeles spise litt av det. Du kan bare ikke spise like mye som før. Tilmålte og planlagte mengder er det som er nødvendig nå. Til alle de andre måltidene trenger du sunn og mager kost. Det hjelper også hvis du forsøker tenke at det ikke er slanking, men en livsstilendring som fører til vekttap. For først skal du faktisk tape vekt, men så skal du jo unngå å legge på deg igjen etterpå også, så du må gjøre en varig endring som innebærer at du legger fra deg de vanene som har ført til de 91 kiloene. Det er ganske tøft å konfrontere seg selv og sine egne vaner, ikke minst å bestemme seg for å gå all in for å gjøre noe med de vanene man tross alt koser seg ganske mye med, men her inne er du i veldig godt selskap. Man må lære seg å kose seg på nytt, på en måte. Kan også varmt anbefale å gå på kurs, det er utrolig hvor mye det hjelper å treffe likesinnede og få tilpasset veiledning hver eneste uke gjennom denne prosessen. Det koster litt, men det gjør det jaggu å la alt mulig passere fordøyelsessystemet helt uten begrensninger også. 😅Jeg er halvveis i mitt andre kurs nå, og ser på det som en investering i fremtiden. For å sikre at resultatet holder seg over tid så skal jeg også investere i et "Hold vekten"-kurs når jeg veier det jeg ønsker å veie, for å få en langvarig oppfølging av kursleder sånn at jeg ikke faller tilbake til gamle mønster. Been there, done that.... 

 

Lykke til! Ikke gi opp, du er nå i ferd med å ta en av de viktigste helsemessige avgjørelsene i ditt liv! Heia, heia!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...