Gå til innhold

En måneds fokus


Anbefalte innlegg

Jeg skal ned 4 kg. Ser stadig det reklameres med Ned 10 kg på 10 uker. Nå prøver jeg min egen vri: Ned 4 kg på 4 uker. Er tross alt heldig som bare har 4 kg å kvitte meg med. Selv om det er vanskelig. Jeg har ingen mål om spesielt engasjement fra andre innpå her. Jeg gjør dette for min egen del. Bruker dette som en dagbok og håper det kan funke. Bestilte akkurat 30 dg gratis Ned i vekt - app i dag. Fint høsttilbud! Melder daglig innpå her fra i morgen av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg i gang med å registrere inntak og trening i GR appen. Det er alltid vanskelig å begynne når det er helg, men nå kastet jeg meg på siden jeg akkurat har bestilt en måned med app'en. I dag er det lørdag, det vil si lørdagsgodt! Så da er dagsinntaket for kcal høyere - men det er kalkulert. Jeg skal melde inn min vekt-nedgang neste fredag. Da melder jeg også snitt kcal inntak pr dag. Og hva jeg har fått trent. Jeg skal melde inn dette tre fredager på rad (den siste blir en torsdag, pga abonnementet utgår fredagen) - og så får vi se. Målet mitt er ned 4 kg på 4 uker. Det er ikke lett, men jeg må ha noe konkret å forholde meg til - for jeg er verdensmester på å utsette. Finner alltid en unnskyldning. Så dermed er det bedre å gå "hardt til verks".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er uka godt i gang, men det er ikke jeg! Har hatt et par dårlige dager med sykdom 😳 Begynner å komme seg nå! Men det var en dårlig start på prosjektet mitt. Jeg hadde liksom tenkt å ta det intensivt, men det har ikke vært lett nå som jeg har vært slakk. Har letta nå; og fra i morgen av må jeg være tilbake i modus. Jeg har ikke orka å telle kcal, heller ikke trena. Men har ikke hatt så god matlyst. Jeg får likevel bare  se hvordan det går når jeg prøver å starte opp igjen i morgen. Og målet mitt er å skrive jevnlig innpå her! Jeg må bare ha kreftene til det, og det virker som de begynner å vende tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Så er det nytt år og nye muligheter! Huffa meg ned 4 kg på 4 uker var visst ikke noen god ide for meg. Jeg prøvde meg på det i høst, det var i oktober -  men jeg klarte ikke å gå skikkelig inn for det. Det blir en vond sirkel. Jeg føler meg fortvilet fordi jeg ikke greier å ta tak, og samtidig har jeg annet jeg sliter med (utenom vekt) som gjør at det er vanskelig å fokusere. Men jeg har det mye bedre med meg selv når jeg har trivselsvekten min, og derfor må jeg bare tilbake på sporet. Og nyttår er alltid en gylden mulighet. I fjor kom jeg meg ned 4 kg på halvannen måned, rett etter nyttår begynte jeg. Men så sklei det ut når det ble vinterferie. Og så tok jeg nytt tak i sommerferien, og kom meg ned 4 kg igjen - men disse er nå fint klistret på i løpet av høsten - og nå i jula sikkert et par kilo til 😰 Så jeg har å jobbe med. Jeg har nå vært uten medlemskap et par måneder, men nå gir jeg meg selv tiden fram mot påske. Da har jeg knappe tre måneder på meg, og skal påskeegget nytes, så må vekta se veldig annerledes ut enn den gjør nå. Jeg har ikke gått på den enda. Men skal se og få gjort det i løpet av uka. Friskt mot ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er 2024 tre dager gammelt. Det er godt å ha begynt på hverdagen igjen. Jeg er i gang med bevegelse og trening, men merker at maten henger igjen. Det vil si - ikke maten, men julesnopet. Matinntaket er sjelden et problem for meg, selv om jeg selvsagt spiste for mye i jula. Men når d gjelder godteri, så er det mitt store problem. Det er dessverre ikke tomt i huset, og det er så vanskelig å stå imot 😰 Nå må jeg derfor ta en gjeninnføring av lørdagsgodteriet, det er bare det som kan hjelpe meg. Jeg klarer ikke å kutte helt, men om jeg holder meg til lørdager så blir det veldig begrensa. Og da til en kvote på 350 kcal, som jeg husker fra tidligere Roede-kurs, det er vel nesten 20 år siden, men det fungerte da ;) Ellers lurer jeg veldig på å prøve 10 dager med kickstart, det har jeg aldri gjort før - men det hadde vært utrolig deilig å få en rask nedgang nå i starten, jeg trenger det for motivasjonens skyld. Men da må det jo bli unntak på lørdager, dersom jeg skal kose meg med litt godteri. Men om jeg da kommer opp i 1350 kc, så må jo det gå fint, det er jo fortsatt veldig lite. Jeg gjør et forsøk. Det skal være helhjerta. Jeg skal rapportere innpå her antal kcal daglig, og så skal jeg se hvor mye jeg kan kvitte meg med på 10 dager med 1000. Jeg skal stige på vekta i morgen, jeg gruer meg. Kommer til å holde det for meg selv, vet ikke om jeg orker se tallet svart på kvitt. Men det jeg kommer til å melde inn, er nedgang. Det er jo et mye hyggeligere tall 😍 Ute er det snø  og is i mengder og lite som innbyr til trening og trim, heldigvis kan jeg gjøre det innendørs. Jeg har gode rutiner og det er jeg veldig takknemlig for nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Lillemor! Ja, jeg skal gjøre et forsøk. Aldri gjort det før, men nå er jeg i mål med dag 1 og det har gått greit! Unntaket blir lørdager, da jeg skal unne meg "godtekvoten" på 350 kc i tillegg. Jeg må bare ha noe å se fram til ;) Og så satser jeg på at etter 10 dg så kan jeg øke litt mer, appen foreslår at jeg kan ligge på 1300 kc når jeg skal ned i vekt, vanligvis har jeg ikke klart det og det har vært på 1400. Men kjenner meg motivert. Gikk på vekta i dag og det var ikke noe gøy tall. Så jeg har å ta av og det vil kreve en innsats fra meg. Jeg skal melde nedgang, etter hvert fredager. Tviler på det er så mye nedgang å melde allerede i morgen da men 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det søndag, og jeg er på dag 4 med kickstart. Det har gått noenlunde greit, vil jeg si! Jeg unner meg en kvote på 350 kc med lørdagsgodterier ;) Jeg tenkte å ha det kun på lørdag, men så kom helga og jeg bestemte meg for å fordele det utover tre dager. Det er jeg veldig fornøyd med. Så da er jeg litt over 1000 kc disse tre dagene. Jeg er allerede 2 kg lettere enn jeg var da jeg gikk på vekta 2.januar. Det var ikke noe hyggelig tall som møtte meg da. Jeg tenker å ha fredager som veiedag, så kommende fredag legger jeg inn status og hva jeg veier. Etter 10 dg med kickstart ser jeg for meg å gå over på 1300 kc pr dag. Det blir fra og med neste søndag, 14.januar. Nå må jeg bare være flink og holde fokus. Det er mitt store problem, men jeg er nødt til det! Det gjenstår en treningsøkt denne uka, den må jeg ta nå i kveld. Da har jeg gjennomført mine tre, samt at jeg også har gått noen turer en del av de andre dagene- mosjon kalles det. De to siste nettene har jeg slitt med å sovne. Jeg håper ikke det er noe som vil vedvare... Bruker ikke være noe problem til vanlig. Klar for en ny uke 😍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 6 med kickstart, men i dag var det vanskelig å holde antall kcal nede. Det ble på 1200 i istedenfor ca 1000 😳 Likevel er det jo veldig godkjent, prøver jeg å si til meg selv. Problemet mitt var et kafebesøk, og selv om jeg ikke spiste mer enn 200 kc der, så var det dette som velta lasset. For da fikk jeg jo ikke ta bare gode valg som jeg helst kunna gjort ;) Og ikke metter det så godt heller. Har også vært litt slapp i dag, hadde tenkt å trene - men dagen gikk i slag fra møte til møte, og jeg hadde ikke krefter igjen nå i kveld. I morga er planen å ta en treningsøkt, og så må jeg være disiplinert resten av uka, fredag og søndag. Da når jeg målet mitt om tre økter i uka. Ellers så går jeg litt turer de andre dagene, men rakk ikke det heller i dag. Sånn er det. Jeg får likevel si til meg selv at det er godkjent. Jeg gikk på vekta for en uke siden. Nå er jeg 2.6 kg lettere. Det er en lettelse for meg! Og så har jeg bestemt meg for å ha fredag som veiedag, for å gå inn i helga med et "godt tall" som jeg ikke ønsker å spolere. Så jeg begynner fredag førstkommende, og da melder jeg også inn hva jeg veier og hva som er målet mitt. Så står jeg på og jobber med fokus fram mot påske. Men kanskje er jeg i mål før det? Da blir jobben å stabiliserer seg. Jeg har igjen 4 dg med 1000 kc, så er vel planen å gå opp til 1300 kc daglig. Nå har jeg jo ikke klart å ligge på 1000 blank, så det blir vel ikke så stor forskjell sånn sett. Men merker at jeg trenger å ha litt mer energi, orker ikke ligge så lavt over lang periode. God kveld alle der ute! PS Merker at jeg føler meg bedre og er ved godt mot nå som vekta begynner å gå nedover. Det er en nydelig følelse. Jeg visste jo det ville komme. Men er bare så godt å merke, da jeg har savnet den følelsen siste månedene 💜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye som skal til for å velte lasset når man ligger så lavt nei. Det er i hvert fall helt sikkert. Jeg har nå gått tilbake til 1300 og føler at jeg plutselig kan spise MYE :lol: Det setter ting i litt perspektiv dette greiene altså. 

Ja, det er så deilig når man ser at grammene og kiloene forsvinner. En fantastisk følelse :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare innser at jeg må prøve å ligge litt høyere i kcal. For i dag skjedde d samme som i går, at jeg på kvelden blir sulten og så klarer jeg ikke å holde på det jeg tenkte. Og i dag ble det mer enn 1200 kc også, ikke bra :( Nå som jeg var så godt i siget. Så etter 1 uke med 1000 kc så tror jeg at jeg må krabbe meg opp på 1300, føler bare jeg ikke klarer mer av dette. Men jeg har nå fått effekten jeg var ute etter. Og så må jeg bare ikke ødelegge for meg selv nå 😰 I dag har jeg trent, det må jeg også gjøre fredag og søndag, da når jeg mine tre økter i uka som er målet mitt. 1000 kc er utrolig lite. Det er fint å lese det du skriver, Lillemor. Takk for støtten 🤩 Ja jeg tipper 1300 kc vil føles veldig bra å belage seg på nå ;) God natt der ute ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er jeg tilbake på 1300 kc, d føles mye bedre!! Og d er en god følelse å kunne øke - også mtp energi og trening. Vi står sammen på 1300 kg, Lillemor! Kjekt å høre fra deg 🤩 Jeg håper vekta fortsetter å gå ned, men sikkert i lavere tempo. Jeg har satt fredager som veiedag. Etter at jeg begynte mitt fokus 4.januar har jeg gått ned 2.6 kg. Jeg vet at nedgangen nå vil flate ut, og at jeg må være tålmodig. Jeg skal fortsette å skrive jevnlig innpå her, minst annenhver dag. Og jeg skal tviholde på at godteri hører helga til, men om jeg tar d i en dose på lørdager eller fordereler det utover tre dager, er opp til meg selv. Kvoten er på 350 kc. Og samlet kcal skal ligge på rundt 1300 også i helga, har jeg landa på ;) Off, det er en jobb jeg har foran meg. Jeg ser for meg at jeg skal ned 5 kg til. Jeg er ca 1.70, til info. Jeg setter opp 6 fokuserte uker framover,  håper en del av de 5 kg er gjort innen utgangen av februar❤️ Men må nok sikkert fortsette videre deretter også... 

Fredag, 12.januar: 67,2 kg (ned 2,6 kg siden 4.januar)

Fredag, 19.januar:

Fredag, 26.januar:

Fredag, 2.februar:

Fredag, 9.februar:

Fredag, 16.februar:

Fredag, 23.februar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er helga snart omme. Den ble ikke helt som forventet pga akutt sykdom i nær familie. Så jeg kjenner at det har gjort at jeg ikke greier å holde fokus, blir slurvete med mål og avtaler jeg har satt for meg selv. Jeg håper situasjonen kommer under kontroll. Uansett er det opp til meg selv å ikke la sånne ting få ødelegge det jeg ellers jobber for i livet mitt. For da blir det jo bare dobbelt opp med leie situasjoner 😰 Så da er mitt mål å spore på igjen i morgen, mandag. Jeg innser også at jeg er nødt til å lage meg et system der jeg legger inn spiste kcal pr dag i denne dagboken min her. Da forplikter det enda mer å ikke gi blaffen når andre ting står på. Ingen ting blir jo bedre av å spise feil mat og for mye 😰 Så det er målet mitt for neste uke, fokus fram til veiing fredag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit å høre om sykdom i familien. Ikke så rart at man blir satt ut av slikt, men ja du har jo rett i at det blir dobbelt opp med leie situasjoner om man slurver med målene og helsen sin. Håper det går bra med deg :) 

Jeg har gått på trynet igjen i helgen med kostholdet. Flink hele uka og boff rett i snublefella i helgen. Opp og hopp igjen for min del :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten, Lillemor! Ut og inn av sykehuset som pårørende de siste to dagene, men nå er situasjonen stabilisert og jeg skal prøve å tenke på meg selv igjen. Disse dagene har jeg ikke greid det, og det har vært dårlig med mat og rutiner og ikke noe trening 😥 Veldig dårlig kombinasjon. Er spent på hva vekta viser fredag, jeg som hadde tenkt å fortsette å krype nedover. Noe kcal registrering innpå her har jeg heller ikke prioritert. Men jeg må si til meg selv at det gjør d jo ikke bedre å slurve sånn... Jeg føler meg dårlig da. Dobbelt opp. Så nå prøver jeg igjen. 

Godt å lese fra deg, Lillemor, at du også strever. Bra å ikke være den eneste. Nå skal vi komme oss på sporet igjen, begge to! Heia oss 👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og veiedag - men Jeg kommer ikke til å legge inn vekta i dag for at den skal stå der svart på hvitt, for den var en stor skuffelse :( I stedet må jeg egentlig kickstarte meg selv igjen. Denne uka har vært et eneste stort rot. Selv om ting stabiliserte seg iht sykdom i familien, så klarte jeg ikke "hanke meg" selv inn igjen. Nå må jeg bare gå på med registrering. Jeg tror jeg skal legge meg midt i mellom kickstart og 1300 kc, dvs 1150. Jeg må prøve på dette en ukes tid framover, og se om det kan gi resultater igjen. Jeg er jo fremdeles en kilo lettere enn i jula, men jeg skulla ikke gått opp igjen så mye av nedgangen. Nå vil jeg bare få tilbake fokuset mitt, og ikke minst treningen. Jeg har planlagt en økt i dag og en på søndag. Og så sier jeg til meg selv at jeg må skrive innpå her en kort kommentar på kvelden. Jeg er nødt til å ha et strengere regime, for jeg ser hvor lett jeg faller ut av det :(  God helg der ute ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndags morgen! Har hatt en fin helg, men ikke klart å presse ned inntak kcal siden jeg spiser godteri i helga 🥹 Med maten har d gått greit, men d blir for mye av d søte.. 👎 Nå er d null godterier fram til neste lørdag, og jeg må holde fokus og komme meg ned der vekta går nedover igjen. D er bare 21.jan, d er for tidlig å miste piffen. Denne uka legger jeg inn spiste kcal hver kveld, og jeg skal melde vekt fredag, på veiedagen min 👍 Denne planen må jeg greie å følge. God søndag der ute 💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg mistet piffen nesten før måneden rakk å starte jeg altså. Sier til meg selv gang på gang at NÅ er det nok. Så er det visst ikke nok likevel... Det ble litt ekstra kjipt i helgen fordi jeg ikke kom inn her. Da ble det liksom heller ingen å rapportere til ;) Dårligste unnskyldingen ever, men nå er jeg her! 

Vi får jobbe sammen HappyLife! Ting er så mye enklere når man er flere som drar lasset :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg trenger også å dra lasset med noen! Helt enig. Dette været gjør jo bare at man har lyst å legge seg under dyna og gå i hi. Jeg vet ikke, det føles tungt. Jeg skulle legge inn dagens kcal i går kveld på 1300, og nå skal du høre: Jeg heller kom ikke inn! Vet du hva jeg gjorde da?! Tenkte at da har jeg frikort til å spise litt til 😱🙈 Jeg blir så flau! Jeg er akkurat som en unge. Så i dag maila jeg roede og lurte på hva som skjedde. Og nå er det heldigvis fiksa, ser du også har kontakta dem ;) Så nå har jeg ingen unnskyldning .. Jeg har begynt dagen bra. Og jeg skal stå på denne uka! Jeg las et innlegg i går om noen som skreiv: Pass på å gå ca 500 i kcal underskudd, så vil vekta gå nedover. Da slo det meg at det skal bli målet mitt. Så de dagene jeg er flink å trene, så kan jeg også spise litt mer, og de andre dagene må jeg holde meg strengt på Max 1200 kc, d er jo ikke mye, så d bør motivere til bevegelse! Jeg melder inn kcal litt senere i dag. i dag skal jeg trene. Innendørs, heldigvis! Ønsker meg selv en god uke - og deg også, Lillemor ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg verken lagt inn eller registrert, jeg vet ikke hva som gikk av meg, men jeg orket bare ikke 😳 Kanskje fordi jeg var på besøk; det er alltid en "hump i veien" når man da blir servert god mat. Jeg lytter til Roede Podcast, og ser at de nå har en episode om kickstart - jeg klarer vel ikke gå på det igjen, men jeg må i det minste bli inspirert til å ta litt tak. Og finne ut noe som hjelper over tid; fordi dette blir i rykk og napp. Men jeg føler meg ikke bra på kvelden når jeg ikke klarer å holde meg til planen min. Så da er det ikke noe positivt det heller; det beste er å gjøre som man har planlagt - og føle seg bedre 💜 Jeg skal høre på podcast nå når jeg skal ut og kjøre, og så skal jeg la meg motivere og registrere og melde innpå her kveld igjen. God dag der ute ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HappyLife ❤️ Vi har fulgt hverandre lenge. Opp og ned,  motbakker og medvind. Jeg tror jeg har brukt like mye penger her inne på medlemsskap som jeg sikkert kunne brukt på å spare. De pengene går liksom bare opp i ikkeno. Jeg går opp og ned som en jojo. Hva hadde skjedd om jeg ikke var her inne? Altså over tid? Ville jeg veid 70 kg da? Eller ville jeg vært omtrent det samme som i dag? Jeg vurderer å melde meg helt ut nå. Jeg vet jo hvor mye og hva jeg bør/kan spise pr dag for å gå ned/vedlikeholde. 

Om jeg melder meg ut så kan det godt hende at jeg kommer tilbake om en stund. Du har jo vært ute i perioder. Hva er din erfaring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...