Gå til innhold

Ikke noe problem det her...


Gjest Sommerbrud

Anbefalte innlegg

Gjest Sommerbrud

Jeg endret kosthold for ca. 4 uker siden. Målet mitt var å gå ned ca. 1 kilo i uken frem til trivselsvekten min på 55 kg.

 

Jeg la inn et innlegg her om planen min og fikk noen tilbakemeldinger på at 1 kilo i uken ikke var et realistisk mål. Siden jeg er 168 og veide 63 kilo, mente noen at jeg ikke hadde så mye å ta av og at slankeprosessen derfor ville gå saktere.

 

Men til alle dere tvilere: Jeg veier nå 58,5 kilo og har altså gått ned 4,5 kilo på under 4 uker.

 

Jeg teller ikke kalorier og veier ikke maten min, men jeg spiser når jeg er sulten. Jeg har tatt vekk sukker og de fleste meieriprodukter fra kostholdet. I tillegg trener jeg 30-40 min. 4 ganger i uken.

 

Fikk et opplegg fra en bekjent angående hva jeg burde spise til de ulike måltidene og "vidunderkuren" har ihvertfall fungert for meg!

 

Det virker som det er mange her som gjør en "bigdeal" ut av det å slanke seg og at de hele tiden tenker på alt de ikke lenger kan unne seg av fet mat og godteri. Jeg tror det er viktig å tenke på noe helt annet enn selve slankingen og heller på hva et endret kosthold bidrar til! Hvis du tenker "Huff, jeg er på slanker'n så jeg kan ikke spise hverken sjokolade eller potetgull", så blir det selvfølgelig et slit å slanke seg. Tenker du heller "Det er så deilig å vite at jeg kun har spist sunne matvarer i dag! Jeg har mye mer energi enn før til å gjøre artige ting sammen med venner og familie", blir innstillingen til slankingen en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar
Gjest Sommerbrud

Jepp! :-) Slanking er jo egentlig ikke noe hokuspokus... En må bare forbrenne mer kalorier enn inntaket. Mange har som uvane og belønne/trøste seg selv med godteri hvis noe har gått bra/dårlig. Endrer man den uvanen er man langt på vei! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svenska

ja, det er så enkelt at man må forbruke mer enn man tar inn. Hvorfor er det da så mange som sliter??

 

Bra for deg at det går den veien du vil, men jeg hörer til de som synes 8 kg på 8 uker ikke höres så "sunt" ut for deg som allerede er ganske smal.

men lykke til med bryllup og alt iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerbrud
ja' date=' det er så enkelt at man må forbruke mer enn man tar inn. Hvorfor er det da så mange som sliter??

 

Bra for deg at det går den veien du vil, men jeg hörer til de som synes 8 kg på 8 uker ikke höres så "sunt" ut for deg som allerede er ganske smal.

men lykke til med bryllup og alt iallefall.[/quote']

 

Jeg tror mange sliter fordi har lagt seg til et feil kosthold over lang tid med mange uvaner. En av uvanene mange har er å utsette den mest kaloririke maten til sent på dagen. Jeg har lest mange av innleggene her og veldig mange "unner" seg litt godteri og fastfood i løpet av uken. Det blir selvfølgelig ikke resultater av sånt!

 

Jeg har fått hjelp av ernæringsfysiolog til å sette opp en riktig kostplan, så opplegget mitt er ikke usunt! :-)

 

Det viktigste rådet ernæringsfysiologen gå meg var: "Lytt til kroppen!". Spis når du er sulten, men spis deg aldri "stappmett". Når man har fått en rutine med å spise hver 3. time, vil kroppen automatisk si i fra når det er tid for litt mat.

 

Og til slutt: Kroppen skriker ikke etter sjokolade, godteri og fet mat... Det er kun en uvane og sitter i hodet! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline
Jepp! Slanking er jo egentlig ikke noe hokuspokus... En må bare forbrenne mer kalorier enn inntaket. Mange har som uvane og belønne/trøste seg selv med godteri hvis noe har gått bra/dårlig. Endrer man den uvanen er man langt på vei! ;-)

 

Du verden, så enkelt man kan se ting.

 

Det er faktisk ikke sånn at alle bare kan spise mindre og trene mer. Det finnes mennesker med sykdommer som har et litt mer komplisert bilde enn som så.

 

Bare så du vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerbrud
Du verden' date=' så enkelt man kan se ting.

 

Det er faktisk ikke sånn at alle bare kan spise mindre og trene mer. Det finnes mennesker med sykdommer som har et litt mer komplisert bilde enn som så.

 

Bare så du vet det.[/quote']

 

Jeg vet selvfølgelig at noen få har et sykdomsbilde som gjør det vanskelig å holde en idealvekt. Men ærlig talt... Det gjelder et veldig lite antall mennesker. Problemet med overvekt skyldes i hovedsak et dårlig kosthold og for lite aktivitet!

 

Jeg syns det er merkelig at så mange gjemmer seg bak en masse unnskyldninger for at de ikke klarer å gå ned i vekt. Virker som om enkelte skal bevise at det ikke er mulig å gå ned, i stedet for å bevise at det faktisk er mulig for de aller fleste mennesker å ha en slank og frisk kropp! All vitenskap støtter jo det siste utsagnet.

 

Men bevares dersom en ønsker å beholde kiloene og livstilen en har lagt seg til, spiller det ingen rolle for meg! :-) Jeg personlig trives best i en slankere utgave av meg selv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline
Jeg vet selvfølgelig at noen få har et sykdomsbilde som gjør det vanskelig å holde en idealvekt. Men ærlig talt... Det gjelder et veldig lite antall mennesker. Problemet med overvekt skyldes i hovedsak et dårlig kosthold og for lite aktivitet!

 

Jeg syns det er merkelig at så mange gjemmer seg bak en masse unnskyldninger for at de ikke klarer å gå ned i vekt. Virker som om enkelte skal bevise at det ikke er mulig å gå ned' date=' i stedet for å bevise at det faktisk er mulig for de aller fleste mennesker å ha en slank og frisk kropp! All vitenskap støtter jo det siste utsagnet.

 

Men bevares dersom en ønsker å beholde kiloene og livstilen en har lagt seg til, spiller det ingen rolle for meg! :-) Jeg personlig trives best i en slankere utgave av meg selv! :)[/quote']

 

Jeg må si jeg synes det er arrogant, på grensen til frekt, å slenge ut påstander som dette på et forum hvor du vet at du har å gjøre med overvektige mennesker - som er her fordi de faktisk har tatt tak i livet sitt og er motiverte for å komme ned i vekt, men som ikke har det så glitrende og kvitrende enkelt som du tydeligvis har det.

 

Med 63 kg på 168 cm og et så intenst ønske om å gå ned i vekt at du går til ernæringsfysiolog og får satt opp en kostholdsplan, så tror jeg just det er ett og annet du kan tenke over, du også.

 

Forøvrig følger jeg omtrent samme opplegg som du, men med mer trening, og jeg går IKKE ned ett kilo i uka. Jeg går kanskje ned et halvt kilo i uka, og det er faktisk en stor seier for meg.

 

Jeg har levd i 20 år med feil stoffskifte, og hele tida fått høre at det bare er å spise mindre og trimme mer - og trodd på det. Jeg har trodd at det var hodet mitt og innstillingen min det var noe i veien med, fordi at det har "alle" visst. Det er mennesker med sånne enkle løsninger som det du serverer her, som gjør livet til et helvete for mennesker som meg.

 

Nå har jeg fått ordnet på stoffskiftet mitt, jeg har lagt om kost og aktivitetsnivå og er på sakte vei ned fra de 110 jeg var kommet til da legene endelig tok meg på alvor. Og når jeg vet hvor mye jeg har slitt for å få mennesker til å tro på meg og leger til å hjelpe meg, da blir jeg altså -unnskyld nordnorsken min - fly forbanna av å lese sånne arrogante innlegg som dine.

 

Skjønn det, kjære deg, at det finnes mennesker som veier over 100 kilo UTEN at de har "valgt" en usunn livsstil og "ønsker å beholde kiloene og livstilen en har lagt seg til", og de er nok flere enn du tror.

 

Seriøst, hvor mange mennesker tror du det er som er overvektige fordi de ønsker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Jeg unner deg selvfølgelig opplevelsen av at kiloene renner av når du bare har bestemt deg for det, ikke misforstå meg, men jeg reagerer veldig på at du har så liten respekt og forståelse for at andre mennesker opplever det annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerbrud
Jeg må si jeg synes det er arrogant' date=' på grensen til frekt, å slenge ut påstander som dette på et forum hvor du vet at du har å gjøre med overvektige mennesker - som er her fordi de faktisk har tatt tak i livet sitt og er motiverte for å komme ned i vekt, men som ikke har det så glitrende og kvitrende enkelt som du tydeligvis har det.

 

Med 63 kg på 168 cm og et så intenst ønske om å gå ned i vekt at du går til ernæringsfysiolog og får satt opp en kostholdsplan, så tror jeg just det er ett og annet du kan tenke over, du også.

 

Forøvrig følger jeg omtrent samme opplegg som du, men med mer trening, og jeg går IKKE ned ett kilo i uka. Jeg går kanskje ned et halvt kilo i uka, og det er faktisk en stor seier for meg.

 

Jeg har levd i 20 år med feil stoffskifte, og hele tida fått høre at det bare er å spise mindre og trimme mer - og trodd på det. Jeg har trodd at det var hodet mitt og innstillingen min det var noe i veien med, fordi at det har "alle" visst. Det er mennesker med sånne enkle løsninger som det du serverer her, som gjør livet til et helvete for mennesker som meg.

 

Nå har jeg fått ordnet på stoffskiftet mitt, jeg har lagt om kost og aktivitetsnivå og er på sakte vei ned fra de 110 jeg var kommet til da legene endelig tok meg på alvor. Og når jeg vet hvor mye jeg har slitt for å få mennesker til å tro på meg og leger til å hjelpe meg, da blir jeg altså -unnskyld nordnorsken min - fly forbanna av å lese sånne arrogante innlegg som dine.

 

Skjønn det, kjære deg, at det finnes mennesker som veier over 100 kilo UTEN at de har "valgt" en usunn livsstil og "ønsker å beholde kiloene og livstilen en har lagt seg til", og de er nok flere enn du tror.

 

Seriøst, hvor mange mennesker tror du det er som er overvektige fordi de ønsker det?[/quote']

 

Jeg tror du bør lese innleggene mine én gang til, så vil du se at de hverken er frekke eller arrogante! :)

 

Som jeg sa tidligere så mener jeg ikke at det "bare" er at spise mindre og trene mer for de som har en medisinsk tilstand som gjør det vanskelig å gå ned i vekt. Det har tydeligvis du og jeg sier ikke at du gjemmer deg bak unnskyldninger.

 

Dessuten mener jeg at det ikke holder å spise mindre, men å spise riktigere!

 

Du bør tenke gjennom hvorfor du blir så uendelig provosert av det jeg skriver, som i og for seg bare er rene fakta.

 

Og hvorfor har du så liten respekt og forståelse for mine meninger? :)

 

Det er fornuftig å ta kontakt med ernæringsfysiolog når en ønsker å gå ned i vekt. Det sikrer at vekttapet foregår på en sunn måte! :)

 

Og til slutt... Jeg mener ikke at folk er overvektige fordi de ønsker det, men dårlig vaner over lang tid gjør omstillingen til et nytt og bedre kosthold vanskeligere og mange finner på "gode" unnskyldninger for å skli tilbake til gamle vaner.

 

Legg også merke til at jeg skriver mange og ikke alle! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline
Jeg tror du bør lese innleggene mine én gang til' date=' så vil du se at de hverken er frekke eller arrogante! :)

 

Som jeg sa tidligere så mener jeg ikke at det "bare" er at spise mindre og trene mer for de som har en medisinsk tilstand som gjør det vanskelig å gå ned i vekt. Det har tydeligvis du og jeg sier ikke at du gjemmer deg bak unnskyldninger.[/quote']

 

Du hadde ingen begrensninger i dine teorier om hvordan man enkelt kan gå ned i vekt, i dine første innlegg. Og jeg har ikke lenger en medisinsk tilstand som gjør det vrient å gå ned i vekt, så jeg går faktisk ned i vekt. Jeg er heldig. Men det går ikke så fort, og det er ikke så enkelt, som du framstiller det.

 

Dessuten mener jeg at det ikke holder å spise mindre, men å spise riktigere!
Og der er jo ikke engang ekspertene enige om hva som er fasiten, så heller ikke her kan man gi eller få generelle "råd".

 

Du bør tenke gjennom hvorfor du blir så uendelig provosert av det jeg skriver, som i og for seg bare er rene fakta.
Det har jeg tenkt igjennom, og også forklart. Du gir en lettvint løsning på et komplisert problem, og det er virkelig ingenting i ditt første, og heller ikke i dine neste innlegg, som avslører at du faktisk vet at din lettvinte løsning ikke er gangbar for alle. Og nå igjen viser du at du faktisk ikke har den fulle forståelse for problemet du tilbyr løsning på, når du påstår at det du skriver bare er "rene fakta" - jeg har akkurat fortalt at det ikke er fakta for alle, og kan altså ikke sies å være "rene fakta".

 

Og hvorfor har du så liten respekt og forståelse for mine meninger? :)
Fordi jeg mener de ikke gjenspeiler virkeligheten slik en del av oss opplever den. Jeg mener at hvis du virkelig tror det du skriver her, kan det være greit å fortelle deg at virkeligheten er mer komplisert enn som så.

 

Det er fornuftig å ta kontakt med ernæringsfysiolog når en ønsker å gå ned i vekt. Det sikrer at vekttapet foregår på en sunn måte! :)
Sikkert riktig, jeg skjønner bare ikke at behovet er til stede med den vekt og høyde, samt ønsket vekttap du oppga. Men det er ikke min sak, beklager.

 

Og til slutt... Jeg mener ikke at folk er overvektige fordi de ønsker det, men dårlig vaner over lang tid gjør omstillingen til et nytt og bedre kosthold vanskeligere og mange finner på "gode" unnskyldninger for å skli tilbake til gamle vaner.

 

Legg også merke til at jeg skriver mange og ikke alle! :)

Det du skrev, kan uten videre forstås som at du mener at de som er overvektige, er det fordi de ikke har vett eller vilje til å ikke være det.

 

Ferdig fra meg, jeg håper du er litt mer nyansert neste gang du skal gi råd!

 

Og gratulerer med vekttapet og lykke til med bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerbrud
Du hadde ingen begrensninger i dine teorier om hvordan man enkelt kan gå ned i vekt' date=' i dine første innlegg. Og jeg har ikke lenger en medisinsk tilstand som gjør det vrient å gå ned i vekt, så jeg går faktisk ned i vekt. Jeg er heldig. Men det går ikke så fort, og det er ikke så enkelt, som du framstiller det.

 

Og der er jo ikke engang ekspertene enige om hva som er fasiten, så heller ikke her kan man gi eller få generelle "råd".

 

Det har jeg tenkt igjennom, og også forklart. Du gir en lettvint løsning på et komplisert problem, og det er virkelig ingenting i ditt første, og heller ikke i dine neste innlegg, som avslører at du faktisk vet at din lettvinte løsning ikke er gangbar for alle. Og nå igjen viser du at du faktisk ikke har den fulle forståelse for problemet du tilbyr løsning på, når du påstår at det du skriver bare er "rene fakta" - jeg har akkurat fortalt at det ikke er fakta for alle, og kan altså ikke sies å være "rene fakta".

 

Fordi jeg mener de ikke gjenspeiler virkeligheten slik en del av oss opplever den. Jeg mener at hvis du virkelig tror det du skriver her, kan det være greit å fortelle deg at virkeligheten er mer komplisert enn som så.

 

Sikkert riktig, jeg skjønner bare ikke at behovet er til stede med den vekt og høyde, samt ønsket vekttap du oppga. Men det er ikke min sak, beklager.

 

Det du skrev, kan uten videre forstås som at du mener at de som er overvektige, er det fordi de ikke har vett eller vilje til å ikke være det.

 

Ferdig fra meg, jeg håper du er litt mer nyansert neste gang du skal gi råd!

 

Og gratulerer med vekttapet og lykke til med bryllupet.[/quote']

 

Linken under støtter mine meninger om riktig kosthold i forhold til helse og vekttap:

 

http://www.forskning.no/Artikler/2004/desember/1103530881.27

 

Den støtter også det faktum at de kan være fornuftig å ta kontakt med ernæringsfysiolog siden den enkelte kan reagere ulikt på kostens fettsammensetning og fettinnhold.

 

Denne linken underbygger teorien om at aktivitet har en positiv effekt:

 

http://www.forskning.no/Artikler/2005/januar/1106925866.93

 

Så jeg har tydeligvis ikke tatt dette sånn rett ut av luften! :)

 

Jeg er klar over at alle er forskjellig og at noen går raskere ned i vekt enn andre, men endring av kosthold og mer aktivitet har en positiv effekt på alle uansett hva utgangspunktet er.

 

Må si jeg syns det er riktig så festlig at noen lar seg provosere så lett! :)

 

Takk for lykkeønskningene i forbindelse med bryllupet mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange sliter fordi har lagt seg til et feil kosthold over lang tid med mange uvaner. En av uvanene mange har er å utsette den mest kaloririke maten til sent på dagen. Jeg har lest mange av innleggene her og veldig mange "unner" seg litt godteri og fastfood i løpet av uken. Det blir selvfølgelig ikke resultater av sånt!

 

Jeg har fått hjelp av ernæringsfysiolog til å sette opp en riktig kostplan' date=' så opplegget mitt er ikke usunt! :-)

 

Det viktigste rådet ernæringsfysiologen gå meg var: "Lytt til kroppen!". Spis når du er sulten, men spis deg aldri "stappmett". Når man har fått en rutine med å spise hver 3. time, vil kroppen automatisk si i fra når det er tid for litt mat.

 

Og til slutt: Kroppen skriker ikke etter sjokolade, godteri og fet mat... Det er kun en uvane og sitter i hodet! :-)[/quote']

Med fare for å få enkelte på nakken , må jeg si meg enig med deg !! Jeg tror det er enormt viktig å lytte til kroppen ; være obs på når den vil ha mat , rett og slett . Det er ikke enkelt å slanke seg , men jeg er nok til dels enig med deg at det blir på en måte for mye "big deal " for mange , innklusive meg selv !! Nå har jeg strevd med å få av de siste 3 fastspikra kiloene siden nyttår , og lite har skjedd selv om jeg har fulgt den menyen jeg mener jeg skal følge etter GR sitt opplegg. Og jeg har kommet fram til at jeg rett og slett er for lite sulten!! Skal nå prøve en tid fremover å lytte mere til hva kroppen min vil ha , istedet for å være så opphengt i antall kcalorier pr. dag . Uten selvsagt å spise FOR lite . Jeg reagerer vel også litt på at veldig mange er kjempeflinke med å trimme og likevel skjer det veldig lite på vekta , når det er vektnedgang de er ute etter . Og da tenker jeg som så at det er for liten " avstand " mellom inntak og forbruk !! Enig ? Jaja , uansett skal jeg nå prøve min nye taktikk , så får vi se hva som skjer !! Og : positiv tankegang er enormt viktig !! Lykke til videre . Klem petit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Hvis det er meg du er "redd" for, skal du bare slappe av. Jeg er ikke ute etter å "ta" noen fordi de ser annerledes på slanking enn det jeg gjør selv, men jeg ble altså mektig provosert når noen påsto at dette ikke er vanskelig i det hele tatt.

 

Jeg synes det er vanskelig. Og etter hva jeg leser på dette forumet, er det flere enn jeg som synes dette er hardt arbeid og at det kreves innsats utover litt positiv tenking.

 

Det er lov til å ha lett for å slanke seg, selvfølgelig er det det. Jeg synes bare ikke det er riktig å gi uttrykk for at "sånn er det bare", fordi det ikke er sånn for alle.

 

Generaliseringer er sjelden dekkende for virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babymamma

Lett å slanke seg? Hvis det var det, var vi vel alle tynne og flotte, istedet for store og flotte?

Fint for sommerbrud at kiloene faller av å lett. La oss håpe at de holder seg borte også, så kan vi andre som synes at slanking er litt vanskelig til tider motivere hverandre slik som er meningen her inne.

Min opplevelse av disse innleggene er ihvertfall langt fra motiverende.

 

Og det er MIN mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg leste det innlegget, var det vel ikke det at slanking var så lett, budskapet var vel heller det at mange gjør det vanskeligere enn hva det er. Og jeg er nok også en av dem - tenker for mye på alt jeg går glipp av av god mat, og lengter etter å være som "alle andre" som kan spise til de sprekker av verdens feiteste mat, ikke lee på lillefingeren, og likevel være syltynne....

 

Syns det er et bra innlegg, jeg, og motiverende. For det ER sant - det er lettere å slanke seg hvis man er positiv enn hvis man er negativ - som så mye annet i verden... Og det er viktig at man blir minnet på det av og til. Ga i alle fall meg et ekstra push :)

 

Greit nok at vi som er overvektige gjerne også er over-sensitive om vekten vår, men syns vi burde tenke litt på at vi er alle i samme båt her. Er overbevist om at ingen her inne ønsker å rakke ned på noen andre. Kanskje det hadde vært en ide å tenke på at de som skriver innlegg som oftest gjør det for å hjelpe andre, og sannsynligvis ikke er ute etter å såre noen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerbrud
Med fare for å få enkelte på nakken ' date=' må jeg si meg enig med deg !! Jeg tror det er enormt viktig å lytte til kroppen ; være obs på når den vil ha mat , rett og slett . Det er ikke enkelt å slanke seg , men jeg er nok til dels enig med deg at det blir på en måte for mye "big deal " for mange , innklusive meg selv !! Nå har jeg strevd med å få av de siste 3 fastspikra kiloene siden nyttår , og lite har skjedd selv om jeg har fulgt den menyen jeg mener jeg skal følge etter GR sitt opplegg. Og jeg har kommet fram til at jeg rett og slett er for lite sulten!! Skal nå prøve en tid fremover å lytte mere til hva kroppen min vil ha , istedet for å være så opphengt i antall kcalorier pr. dag . Uten selvsagt å spise FOR lite . Jeg reagerer vel også litt på at veldig mange er kjempeflinke med å trimme og likevel skjer det veldig lite på vekta , når det er vektnedgang de er ute etter . Og da tenker jeg som så at det er for liten " avstand " mellom inntak og forbruk !! Enig ? Jaja , uansett skal jeg nå prøve min nye taktikk , så får vi se hva som skjer !! Og : positiv tankegang er enormt viktig !! Lykke til videre . Klem petit.[/quote']

 

Takk! Det var hyggelig med litt støtte! :) Som du sikkert forstår var innlegget mitt ment som motivasjon og ikke provokasjon. Det jeg prøvde å uttrykke var at det er like viktig å jobbe med det mentale som med selve slankingen og at det er viktig og lytte til kroppen sin!

 

Lykke til med din nye taktikk! Jeg er sikker på at du klarer å ta av de siste 3 kiloene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerbrud
Sånn som jeg leste det innlegget' date=' var det vel ikke det at slanking var så lett, budskapet var vel heller det at mange gjør det vanskeligere enn hva det er. Og jeg er nok også en av dem - tenker for mye på alt jeg går glipp av av god mat, og lengter etter å være som "alle andre" som kan spise til de sprekker av verdens feiteste mat, ikke lee på lillefingeren, og likevel være syltynne....

 

Syns det er et bra innlegg, jeg, og motiverende. For det ER sant - det er lettere å slanke seg hvis man er positiv enn hvis man er negativ - som så mye annet i verden... Og det er viktig at man blir minnet på det av og til. Ga i alle fall meg et ekstra push :)

 

Greit nok at vi som er overvektige gjerne også er over-sensitive om vekten vår, men syns vi burde tenke litt på at vi er alle i samme båt her. Er overbevist om at ingen her inne ønsker å rakke ned på noen andre. Kanskje det hadde vært en ide å tenke på at de som skriver innlegg som oftest gjør det for å hjelpe andre, og sannsynligvis ikke er ute etter å såre noen? :)[/quote']

 

Du tolket budskapet helt rett! :) Så bra at du syns innlegget var motiverende! Jeg tror det er helt riktig som du skriver at de som er på dette forumet er her for å hjelpe hverandre og ikke er ute etter å såre noen!

 

Som med alt annet jeg gjør her i livet, så fokuserer jeg på alt jeg har mulighet til å gjøre og ikke alt det jeg ikke har mulighet til å gjøre. Jeg tar utgangspunkt i det jeg har og ser det positive i det. Den filosofien har jeg overført til slankingen. Bare tenk på at vi lever i et så rikt land at vi har muligheten til å kjøpe friske grønnsaker, frukt og andre matvarerer hver dag. Vi har flott natur og frisk luft vi kan være ute i. Og ikke minst vi har friheten til å velge både kosthold og aktivitetsnivå. Det er ikke alle som har den muligheten! :)

 

Ha en fortsatt strålende helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det var hyggelig med litt støtte! :) Som du sikkert forstår var innlegget mitt ment som motivasjon og ikke provokasjon. Det jeg prøvde å uttrykke var at det er like viktig å jobbe med det mentale som med selve slankingen og at det er viktig og lytte til kroppen sin!

 

Lykke til med din nye taktikk! Jeg er sikker på at du klarer å ta av de siste 3 kiloene! :)

Takk skal du ha ; du har for meg en enormt positiv og motiverende tankegang ! Synes også at det er kjempeviktig at mange forskjellige meninger om slanking og kosthold kommer fram . En frisk diskusjon er heller ikke å forakte !! Go søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snobet

Jeg vel egentlig aldri hatt de store vektproblemene før graviditet og fødsel,med ett tonn hormoner som slo ut i en kjempeappetetitt og p-sprøyter med samme bi-virkning var det som om jeg stod på sidelinja og så kroppen min ese ut. Det hodet ville og det som ble som ble fortært stod ikke i samsvar.Tror Sommerbrud skal være litt ydmyk med forklare det så lekende lett hvordan alt fungerer. Teori og praksis lar seg ikke alltid like lett forene. Det fins mange årsaker til vektøkning,men også mange løsninger til vekttap-det som fungerer på deg ,fungerer nødvenigvis ikke på andre.

 

Jeg ble ikke provosert i den grad,men etter å ha lest innleggene til både sommerbrud og strikkeline tror jeg poenget går til strikkeline.....

 

Men lykke til med bryllupet uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trinny
Hvis det er meg du er "redd" for' date=' skal du bare slappe av. Jeg er ikke ute etter å "ta" noen fordi de ser annerledes på slanking enn det jeg gjør selv, men jeg ble altså mektig provosert når noen påsto at dette ikke er vanskelig i det hele tatt.

 

Jeg synes det er vanskelig. Og etter hva jeg leser på dette forumet, er det flere enn jeg som synes dette er hardt arbeid og at det kreves innsats utover litt positiv tenking.

 

Det er lov til å ha lett for å slanke seg, selvfølgelig er det det. Jeg synes bare ikke det er riktig å gi uttrykk for at "sånn er det bare", fordi det ikke er sånn for alle.

 

Generaliseringer er sjelden dekkende for virkeligheten.[/quote']

 

Må nok være enig med deg strikkeline:) Jeg har også lavt stoffskifte som ikke har vært optimaltt dosert, dermed har jeg gått ned og opp de samme 5kg i ett halvt år! Det er frustrerende det:mad: Da har jeg levd like sunt som de andre på GR-kurs, og jeg har også forsøkt med mindre karbohydrater.

-Jeg blir ikke provosert av slike uttalelser, men jeg tar de desverre personlig; føler at jeg må forklare hvordan jeg lever/spiser til fremmende slik at de ikke dømmer meg som en lat, sofaliggende person:( For jeg ser ut som jeg lever på godteri, mens fakta er stikk motsatt..

- Når det er sagt så er fakta at det finns 140 000 mennesker med stoffskifteproblem; så å si at det gjelder få blir feil.

 

Jeg skjønner tankegangen din sommerbrud, jeg og har heldigvis vært i dine sko engang hvor det fungerte veldig bra med trening og sunt kosthold.

 

Ellers Strikkeline skulle jeg gjerne hørt mer fra deg om hvordan det går med deg, og hva slags forandringer du har mått gjort:)

 

Trinny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerbrud

Tenkte jeg skulle fortelle litt om meg selv for å forklare bakgrunnen til tankegangen min.

 

For noen år tilbake ble jeg alvorlig syk, ut og inn av sykehus og døden nær flere ganger. Sakte men sikkert kom jeg til hektene igjen.

 

For å komme tilbake til det virkelig livet var jeg først nødt til å jobbe med det mentale og tenke positivt. Jeg hadde fullført utdannelsen min før jeg ble syk, men hadde ikke jobbet noe. Det derfor var vanskelig å komme inn i arbeidslivet og komme seg økonomisk på beina. Men jeg greide det! :) Mye takket at jeg tenkte positivt og ikke lot tilbakeslag stoppe meg (for de var det mange av).

 

Så tilbake til dette med slanking. Det brukes ofte ord som "kjempe", "kamp" o.l. i forbindelse med slanking. Jeg vet hva det er å kjempe for livet og dette er ingen kamp. Jeg føler ikke noe annet enn glede over å kjenne at kroppen nyter godt av endret kosthold og mer aktivitet!

 

Jeg tror hvis alle virkelig tenker etter, så er ikke sjokolade, hamburgere, pølser o.l. det viktigste i livet. Jeg våger faktisk å påstå at det er særdeles lite viktig! :)

 

Så mitt budskap er: Ta vare på kroppen og helsa. Det er det viktigste dere har! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trinny

 

Så tilbake til dette med slanking. Det brukes ofte ord som "kjempe"' date=' "kamp" o.l. i forbindelse med slanking. Jeg vet hva det er å kjempe for livet og dette er ingen kamp. Jeg føler ikke noe annet enn glede over å kjenne at kroppen nyter godt av endret kosthold og mer aktivitet!

 

Jeg tror hvis alle virkelig tenker etter, så er ikke sjokolade, hamburgere, pølser o.l. det viktigste i livet. Jeg våger faktisk å påstå at det er særdeles lite viktig! :)

 

Så mitt budskap er: Ta vare på kroppen og helsa. Det er det viktigste dere har! :)[/quote']

 

 

Dette innlegget er jeg helt enig med! Fokus på sunn kropp og helse! Når man har hatt/ eller har dårlig helse er ikke tapet av sjokolade veldig stort...

Glad på dine vegne at du har kommet deg opp igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Ellers Strikkeline skulle jeg gjerne hørt mer fra deg om hvordan det går med deg' date=' og hva slags forandringer du har mått gjort:)

 

Trinny[/quote']

 

Kortversjonen:

Jeg fikk til slutt operert vekk hele skjoldbruskkjertelen, som var full av knuter og ikke kommuniserte med resten av kroppen i det hele tatt. Mens den var på plass, hadde jeg helt normale blodverdier, og fikk derfor vite (av leger og andre som visste "alt") at jeg lurte meg selv, det er jo "så mange som skylder på stoffskiftet når de ikke har selvdisiplin nok til å slanke seg, ikke sant?". Endelig kom jeg til en lege som sa at "Når blodprøvene ikke stemmer med syptomene, må vi se nærmere på symptomene!" Så da ble jeg undersøkt grundig, og enden på visa var altså exit kjertel. Nå går jeg på en godt tilpasset dose Levaxin.

 

Så gikk ikke ett eneste kilo av helt av seg selv, som jeg hadde håpet. Men jeg sluttet å gå opp, og jeg fikk sakte men sikkert litt mer energi og livslyst etterhvert som medisinene stabiliserte hormonene i meg. Og ved juletider fikk jeg overskudd til å bestemme meg for GR, rett og slett fordi det så ut som det opplegget som var mest forenlig med familieliv og travel hverdag, så jeg ikke skulle behøve å ni-konsentrere meg om "slanking" hele tiden. Likevel synes jeg det krever en del innsats, planlegging av handling og matlaging som jeg ikke har brukt tid og krefter på før, og jeg er nødt til å rydde meg tid til trening, noe jeg heller ikke gjorde tidligere. Men jeg har en familie som støtter meg, så det går fint.

 

Matmessig er det ikke noen stor justering, jeg har alltid spist sunt og aldri spist mye. Er ikke glad i godterier og sjokolade, men jeg savner maischips og peanøtter, det har jeg vært glad i å skeie ut med av og til. Kostomleggingen min har derfor gått ut på å spise oftere, og å putte i meg mer frukt. Ellers var det faktisk ikke mye jeg trengte å gjøre.

 

Men LETT er det ikke, det vil jeg fortsatt på det sterkeste protestere mot å kalle det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...