Gå til innhold

Slankedagbok med viderverdigheter 2007


Gjest trucker

Anbefalte innlegg

Gjest Nedigjen
hei der:) Vel det er Grethe Roede dagboka som regner ut kaloriene mine' date=' jeg veier det jeg spiser og fører inn i dagboka. Som du skjønner har denne uka vært helt sinnsyk. Jeg har en eneste dag med 10,5 time på jobb, hehe...da svømte jeg etterpå, ellers har det ligget på 12-14 timer med hard fysisk sjauing. Jeg synes selv jeg spiser mye jeg! Før kunne jeg gå på en tøff arbeidsdag og spise ei brødskive. Når jeg fant dagbok delen her inne veide jeg og førte den i 14 dager for å se hva jeg spiste og havnet på et inntak rundt 600 pr dag. jeg la faktisk på meg da for kroppen lagret vel alt det den fikk i helgene tenker jeg.

At jeg har alt for lite kcl i forhold til bevegelse denne uka er jeg klar over, jeg kjenner det også for jeg er slapp og matt i dag. Det er bare så himla vanskelig å finne ut av hva jeg burde spise og ennå mer vanskelig å vite på forhånd hvordan dagen min blir. Har du noen råd til meg?? PS Jeg liker ikke sjokolade eller søtsaker.[/quote']

 

Du trenger jo ikke sise mat som er større i volum, men du kan f.eks velge brød med høyere kcal pr 100 gram, litt tykkere skiver, litt mer/annerledes pålegg. Til middag kan du jo unne deg litt mer fett, f.eks mer fisk, litt avokado eller nøtter, oljebaserte dressinger, feitere saus (selv om det ikke er sunt fett..). Du kan spise mango og banan i stedet for frukter med færre kalorier, du kan drikke flere kalorier.. Mange tips, selv om det ikke var meg du spurte :) Jeg slanket meg med ca 1400 kcal pr dag - og jeg synes det var akkurat nok mat. Nå ligger jeg rundt 1800-2000 pr dag og har tenkt til å øke videre ettersom jeg trener så mye (måtte bare kvitte meg med litt julefett først). Synes ikke jeg spiser spesielt mer nå enn før, selv om det blir fler kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar
Gjest fru luna

Trucker, jeg ville har noe energitett mat med næring på lur i bilen - finnes gjerne små nutrition bars (av mangel på et bedre ord) som består av nøtter, bær, frukter og korn. Mange av disse er deilige - har mye næring og en porsjonspakke inneholder 140-180 kcal.

 

Jeg ville brukt makrell i tomat, kokt skinke og ost eller annet lignende pålegg (ikke lettvarianter annet enn osten som selv i lett har mye fett), 2 skiver hver 2-3. time slike intense arbeidsdager, spise grovt brød med mye korn/frø og kalorier. Liten håndfull valnøtter (mye Omega-3) eller mandler eller cashewnøtter er også bra.

 

Tror at du kan få bedre sving på vekttapet og være mer motsandsdyktig mot sykdom ved å øke inntaket litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trucker' date=' jeg ville har noe energitett mat med næring på lur i bilen - finnes gjerne små nutrition bars (av mangel på et bedre ord) som består av nøtter, bær, frukter og korn. Mange av disse er deilige - har mye næring og en porsjonspakke inneholder 140-180 kcal.

 

Jeg ville brukt makrell i tomat, kokt skinke og ost eller annet lignende pålegg (ikke lettvarianter annet enn osten som selv i lett har mye fett), 2 skiver hver 2-3. time slike intense arbeidsdager, spise grovt brød med mye korn/frø og kalorier. Liten håndfull valnøtter (mye Omega-3) eller mandler eller cashewnøtter er også bra.

 

Tror at du kan få bedre sving på vekttapet og være mer motsandsdyktig mot sykdom ved å øke inntaket litt.[/quote']

Tusen takk for gode råd! Slike bars....er de søte?? jeg er så lite glad i søtt-blir kvalm av det. Nøtter er godt så det skal jeg ta med meg. Jeg spiser 2 hver time(som oftest da :) ) hender det glipper men er flink der egentlig, feilberegner dagen da vet du så når 10 timer er gått er det tomt:( legge på til to skiver i steden for en ja. Spiser sjelden ost...men tar gjerne en youghurt Youplait. Bruker faktisk lite lettvarianter av mat, det begrenser seg til rømme. Makrell i tomat er godt men jeg synes det setter smak på alle skivene dersom jeg har på nista. Skal satse på rådene dine jeg. Takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Fedon bar, med enten sjokolade eller karamellsmak er faktisk ikke spesiell søt. Sjokoladen på den er mørk, og sunnere. Den smaker liksom mat på en måte, og den er god. Inneholder ikke noe vanlig sukker, men masse fiber og protein. Jeg inbilder meg at den er sunnere enn mange andre typer sånne barer, for de inneholder jo mye sukker, siruper og lignende. De er litt dyre da, 55-60 kr for 4 stykker, evt 17-20 kr for 1 (varierer fra butikk til butikk, billigst har jeg funnet på price club).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Ikke de vi har hjemme - men vi har ikke sjokolade eller karamellvariantene - heller litt saltsmak - de er av merket Kashi http://www.kashi.com/ - vet ikke om disse finnes i Norge Jeg får selv en ekkel emmen smak i munnen av sjokolade og søt mat - noen ganger passer det seg ikke å takke nei og da føler jeg for å pusse tenner eller spise et eple :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen
Ikke de vi har hjemme - men vi har ikke sjokolade eller karamellvariantene - heller litt saltsmak - de er av merket Kashi http://www.kashi.com/ - vet ikke om disse finnes i Norge Jeg får selv en ekkel emmen smak i munnen av sjokolade og søt mat - noen ganger passer det seg ikke å takke nei og da føler jeg for å pusse tenner eller spise et eple :)

 

http://www.kelloggs.no/corp/About%20us/News/Kashi.aspx

 

Ser av logoen at dette er samme leverandør (hvis man følger linken til kashi.nu) men tydeligvis bare frokostblanding, foreløpig i allefall!

 

(men nå sporer vi av i dagboken din Trucker, sorry!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.kelloggs.no/corp/About%20us/News/Kashi.aspx

 

Ser av logoen at dette er samme leverandør (hvis man følger linken til kashi.nu) men tydeligvis bare frokostblanding' date=' foreløpig i allefall!

 

(men nå sporer vi av i dagboken din Trucker, sorry!) :)[/quote']

Ingen sure miner her, synes faktisk det er interesant, jeg har overhode ikke peiling på slike ting og setter pris på opplysninger dere andre sitter inne med. Flott avsporing etter min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde intensjoner om å gå på trening i dag morres men forsov meg. Deilig var det! Takker dere for tips om å få i seg mer kalorier, jeg skal prøve å følge rådene deres og se hvordan det slår ut:) Dagen i dag har vært nærmest total avslapping, mannen min har byttet topp pakning på bilen vår så dermed ble turen til treninga skrinlagt. tror faktisk ikke det gjør noe med et par dager så musklene får slappet litt av og jeg kommet meg litt etter hardkjøret. Har spist brødskiver med makrell i tomat i dag, et par epler, ei pære og middagen ble kylling brystfile, salat med rømmedressing og ris. Deilig smakte det. Kcl inntak endte på 1540....nå nærmer det seg 1600. fru Luna rådet meg til å spise flere kcl når jeg er på jobb og jeg skal ta med to ekstra skiver + nøtter på mandag.

trimmen i dag......ehhhh, bare fingrene som har fått kjørt seg, har strikket ett par ullsokker til min mann. Nå går jeg å legger meg, ønsker dere alle en fortsatt fin helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sov lenge i dag, oppe kl 11, tok meg en kaffekopp, et stort glass vann og 60 gr grovbrød med makrellfilet i tomat. 244 kcl. Ja da, det er litt over de anbefalte 220 jeg skal ha men det bekymrer meg lite. Ute er det 2 kuldegrader og lettere overskyet. Har sett Dr Phil som tok for seg et par mennesker med kjempemessig overvekt. Den ene en dame som veide 300 kg, hun hadde dermed 5 ganger så stor risiko for å dø av hjerteinnfarkt enn normalvektige, 40 år mindre forventet levetid og i hennes alder vil det si at hun hadde under 10 år igjen å leve. Damen kunne knapt nok gå. Den andre ei jente på 14 år, vekt 190 kg. Det viste seg at dersom de kuttet ut ferdigmaten og brusen ville de gå ned over 30 kg pr år kun ved hjelp av det. Det er skremmende å tenke på alt en uten viten/tanke stapper i munnen. At 3 flasker brus og 2 hamburgere eks er så innmari farlig, dersom en spiser det hver dag. Det sier seg selv at disse personene heller ikke morsjonerte. Vel jeg forstår det faktisk, orket ikke noe ekstra jeg heller da jeg veide 103 kg.

Nå har min situasjon endret seg mye til det bedre. Jeg bruker normalstørrelse i klær ( 40 ) dongeribukser 29-31 tommer avhengig av type. Har laget meg en privat tabell som jeg startet med samtidig som jeg begynnte livsstilendringen, der fører jeg vekt og alle mål en gang i uken. Faktisk har jeg gått ned tilsammen 115 cm på målepunktene, 35 av disse er forsvunnet rundt livet. Værden har blitt en annen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle ikke vært lov å stå opp så inn i hampen tidlig. 04.50 ulte vekkeklokka og 05.30 var jeg ute av døra. En ny dag var begynnt. I dag var det kaldt ute, faktisk 6,9 kuldegrader. Jeg så for meg kjetting, kjetting og atter kjetting...men herlige under, har ikke lagt på en eneste gang i dag. Har tatt rådene deres og i dag har jeg fått i meg 1560 kalorier, spist to ekstra skiver, hatt brunost på dem og spist 100 gr nøttifrutti. Er det juks?? Har notert meg 3,8 trimpoeng. Har arbeidet fysisk i ca 9 timer, de resterende 3 ble kjøring. 12 timer hjemmefra i dag. Fikk ukeplanen min og i lykkelige to timer hadde jeg troen på fridag i morgen.....men så ble den borte(vips!) Har ikke aning om det jeg skal gjøre i morgen...men det ordner seg nok:) Ellers har jeg nytt synet av vestlandsnatur på sitt vakreste i dag, med stille fjord og sol på hvite fjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, ute var det kaldt og fint. Arbeidsdagen i dag ble 10 timer....ny rute og 24 tonn på full skli baklengs. Hikke på meg men reddet meg ut av situasjonen.

Svømte 1 time etterpå. Deilig. Inntak kcl 1635. trimpoeng 4,5.

Jeg kommer meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min veie/måledag. Tenk jeg har fått beholde fridagen min og det er så deilig. Klokken er nå blitt 4, jeg har lest, kost meg, spist, gjort husarbeid og hatt det deilig. Klokken fem skal jeg treffe en fysioterapilærling og trener som skal vise meg bruk av treningsapparater, altså skal jeg trene og etterpå svømme. Jeg gleder meg stort. ganske snart nå skal jeg ut av huset.

Så var det resultatene mine da. Tross en opphovnet/vannfyllt kropp har jeg gått ned 800 gr. Vekta denne uka viser 80,6 kg. Jeg gleder meg så veldig til jeg får se 7 tallet først, men det går jammen meg tregt!

Midjen var i dag 75 cm, det var ned 0,5. Den samme reduksjon på byste og rumpe. Måler nå 100,5 cm der. det var 0,5 ned i lår også til 53 cm. Altså en reduksjon på 2 cm denne uka. Jeg minker!!!Gjennomsnitt kcl inntak 1400, trimpoeng fram til torsdag: 17,9. Nå må jeg løpe, skriver mer og forteller om hva jeg lærte etterpå:):

Hjemme igjen og ja det var slitsomt og lærerikt. Oppvarming rask gange 15 min, sykling med stigning i nivå hvert minutt 15 min+ 5 min med lavere intensitet etterpå for å roe pulsen, 1,5 t styrketrening,apparater og vekter. 15 min uttøying og så i bassenget. Svømme rygg 15 min, bryst 15 min og vannjogging osv 15 min. Tror det ble noen trimpoeng:) Føler meg varm og litt rar i kroppen. To ganger i uka skal jeg gjøre det her. Hva mener dere....tror dere jeg blir fast i fisken? Kcl i dag 1658. Flink jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det nesten klart ute:) Litt kaldt men pytt sann. Så en tråd om eplehager et sted på forumet, tok en kikk og jeg ser det tar tid å få en hel hage. Jeg startet min eplehage i mai 06 og nå har jeg 6 fulle trær og en start på det syvende. Lørdag skal være min hviledag (tror jeg) har foresten overtalt gubben til å være med på en prøvetime på treningsenteret. Søndag morgen er det stille der, men da er gubben "død" også, så kanskje jeg får overtalt han i kveld? da blir det trening...vi får se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er Trucker:) Hørtes veldig interessant ut den treninga du hadde på fredag. Tror dessverre ikke vi har noe sånt tilbud i Bodø traktene, men det hørtes bra ut. Ha en fin helg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammacita

Skjønte ingenting av den eplehagen din til å begynne med jeg trucker, men etterhvert gikk lyset opp! Fint bilde da å ha en eplehage med fulle trær og trær som er på tur til å fylles! Måtte sjekke min egen eplehage og den var mye bedre enn det skarve epletreet som virkelig står ute i hagen!

 

Fortsetter det å snø sånn som det har gjordt i de siste dagene kommer jeg til å få en hel plantasje snart! Fant ut at snøm¨king er sidestilt med tennis! (Har hentet det fra en gammel GR bok.) Har vært ute 2 ganger i dag og kan sikkert gå ut å fortsette å måke igjen, men tror jeg tar kveld nå.

 

Trucker du er kjempe flink! Og så får du til og med med deg gubben din på treningsstudio, KJEMPE BRA! Du er ikke på MSN lengre! Har du det for travelt eller er du bare opptatt med andre prosjekter?

 

Snakkes alikavel senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så er helgen over for denne gang også. Det ble ikke treningsenter i går, men utpå kvelden var jeg stinn og ekkel i kroppen, hadde spist en deilig kalkunbrystmiddag. Pussig...jeg bare måtte ut å gå en tur, kraftig snøvær titross. 30 min veldig rask gange. I kveld fikk jeg med gubben til treningsenteret, det ble litt amputert for han vil ikke svømme, men en god time med styrketrening og kondisjonstrening ga meg nesten tre trimpoeng. Middagen i dag ble flatribbe med masse grønnsaker, saus og poteter. Tilsammen litt under 1600 kcl i dag og det samme i går. Jeg jobber veldig med å få opp kcl inntaket så får vi se hva det resulterer i.

Her er det enormt mye snø og nå regner det. Morgendagen blir lang og hard med hensyn til jobb. Glatt tror jeg det blir også. Har over 160 timer hittil denne mnd og ennå er det tre dager igjen, tre laaaange dager. Får si som onkel skrue:) Tid er penger, og legge til en masse trim;D;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

07.01.07

Ja ha' date=' så har jeg bestemt meg for å skrive dagbok på nettet. Sånn rett etter nyttår sitter gode forsetter på plass og dette hjelper meg muligens i å opprettholde dem :)

Så var det forsettene mine da:

1. Være flinkere til å spise nok. min. 1500 kcl pr dag fordelt på 6 måltider

2. Trimme en av ukens fridager, på jobb får jeg bevegelse nok.

3. Veie ca 60 kg innen september

4. Begynne å synge mer

5. Bekymre meg mindre

6. Skrive i dagboken min hver dag, om enn bare noen linjer

7. Bli mer sosial

 

I dag er det søndag. Ute regner det. klokka har blitt 18.45 og jeg har fortsatt ikke gjort noe som kan kalles trim. Venter på en levering med ved og den skal bæres opp 16 trappetrinn og bukseres inn i vedskjulet, det blir denne helgens trim. Av kalorier ligger jeg under målet, men når jeg har spist kveldsmat( 1 skive med lettsyltetøy og 1 med sursild) har jeg nådd 1400 og det er veldig bra til å være meg. Jeg er ikke glad i godterier så det er vanlig mat jeg putter i meg.

Et tankekors...har blitt noe fanatisk når det gjelder fett. Kjøtt blir studert med lupe og alt fett skjært bort, gjorde ikke sånn før......

Da jeg satte ned foten i mai 2006 viste vekta 103,4 kg. Jeg var 110 cm rundt livet, 122 cm rundt byste og ende og brukte bh str 95D med ekstra innlegg på lengden rundt ryggen.

 

Når jeg starter 2007 har jeg følgende utgangspunkt

Vekt 82,4 kg, midje 76 cm, byste og ende 101 cm og bhstr. 85C.

Målet mitt ligger på ca 60 kg, når?? ja si det, men jeg har et håp om å nå fram innen sept. 07.

Det føles litt godt å sette ting i perspektiv.[/quote']

 

 

Begynner på maxi kurs i morgen, og det er virkelig oppløftende å høre at det går an. God ide`å skrive dagbok på nettet, da vet en jo at man kan få støtte av andre i samme situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kom helgen og en helt stille lørdag morgen. Har ikke vært innom dagboka mi hele uka...grunnen er veeldig lange arbeidsdager og ei dyvåt, dødssliten kjærring som slepte seg inn døra langt på kveld. Litt mat og så hodestups i seng.

Uka har gitt godt over 25 trimpoeng, gjennomsnitt kcl inntak på 1200 pr dag og ingen vektnedgang. Det fortsetter med nedover av cm da, denne gangen mest rundt puppene, det synes nok gubben er litt kiipt:D: Jeg har fortsatt masse vann i kroppen og fingre som sossisser. Vet jeg har spist for lite og kanskje fått i meg for lite vann også. Må skjerpe meg, men neste uke blir ikke stort bedre. De sprenger i Fatlaberget og vi må bruke 4 timer bare på båttur når vi jobber utenfor der. Den tid, den sorg.

Takk til jente23 og birg for oppmuntring og gode ord. Jeg setter pris på å få dem og er glad om jeg kan inspirere noen. Vi kan gå ned i vekt og ja...det er håp!

Var på sykehuset og tok noen prøver i går, det ble en liten nedtur på meg for jeg må tilbake for å fjerne å ta prøver av en liten svults i tykktarmen. Håper de kan fikse det via "bakveien" for jeg føler ikke for å sprettes opp nå igjen!

Indigo nevnte truckermetoden, (ble litt glad jeg) Vel her er hvordan jeg går ned i vekt og hvordan jeg styrer unna velmenende folk uten å fornærme dem.

1.Jeg måler opp nistematen jeg tar med meg(blir som regel for lite pga av lengden på dagene) Spiser hver 2 time(ei til to skiver eller frukt)

2. Jeg har med min 2 l vann på jobben, prøver å drikke alt

3. Lager jeg mat til gjester sier jeg at jeg har prøvesmakt under tilberedningen og er allerede mett. Så forsyner jeg meg av litt:)

4. Jeg er en gribb i grønnsaksfatet. Stjeler gjerne garnityren også med et unnskyldende smil.

5. Spiser jeg ute snakker og ler jeg mye, spiser lite. Ingen merker det.

6. Alkohol....nei takk jeg kjører. kan jeg få et stort glass isvann??

7. Sjokolade, beklager...jeg blir så kvalm av det

8. Slanke meg??? neida men kolestreolnivået mitt er litt høyt(løgn)

9. Firmamiddager og hotellturer: Masse grønnsaker, dådyrblikk på servitøren: kan jeg få en stor salat??? Ellers spise noe, ikke alt, mett er grei unnskyldning.

10. Gå en rask tur, svømme i basseng eller danse masse dersom ikke noe har virket.

Noen kan muligens benytte lignende metoder:D:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg på besøk hos venner. Det er deilig når en har noen som forstår og respekterer det en holder på med:) Jeg hadde en kjempeflott kveld og koste meg med kaffe og vann. Min venninde hadde kjøpt en eske med nøttifrutti, blandete nøtter og tørket frukt. denne er jeg glad i og tok et par never som kos, de andre spiste peanøtter, potetgull og tok noen drinker. Vi dro hjem i 2 tiden og fortsatte kvelden hjemme med god musikk og dans. La meg ved 06 tiden og sov til 12.

Nå har jeg spist en deilig middag av poteter, kalkunfilet, saus og salat. dessert et deilig rødt eple og kaffe. Hadde planer om å trene i dag, men det virker som kroppen min har behov for hvile, så jeg går en kveldstur i steden, Det småregner ute men er mildt og godt. Jeg er hard på vannet i håp om å drive ut noe av det som har satt seg i kroppen og gir meg fingre som sossiser. Det plager meg faktisk at jeg er så hoven av vann. Jaja...egoet er ikke opphovnet i alle fall.

Ellers må jeg fortelle om den forandringen som har skjedd med meg. Før følte jeg meg ekkel når jeg var ute, i butikken eller gikk langs veien. Etter kiloene har forsvunnet begynner jeg å føle meg vel, jeg har fortsatt 15-20 kg som skal vekk, men jeg kan bruke vanlige klær...midjemål på 74 og rumpe på 101 cm. det er ikke ille. Størrelse 40/42 og ser normal ut. Det er så deilig, humøret stiger og jeg ser fram mot vår og sommer. Vet jeg kommer til å være nærmere målet mitt da, og panikkfølelsen har jeg lagt bak meg. Jeg vet jeg aldri skal opp i en vekt på over 100 kg igjen:D:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og arbeidsdagen gikk greit, litt rasseballføre var det enkelte steder men slikt må en bare regne med. Lykkelige meg som kunne trille dunkene i dag i steden for å løfte dem.9 timer er helt overkommelig! Været...tja det begynnte med snø, men etter en stund kom det gløtt av sol:) Jeg har spist 5 brødskiver i dag, havregrøt og litt potet og saus. 3 epler og det har resultert i 1120 kcl. Ikke all værden men kveldsmaten står igjen og da havner jeg på litt mer enn 1400. Det er ikke dårlig. Trimpoeng i dag ble 3,4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært flink, legger jeg til litt kveldsmat er jeg oppe i 1583 kcl, jippiiiiii!!! Trimpoeng i dag ble 4,1 og det tilsier vel 810 kcl brukt, men pytt sann...jeg har nesten nådd 1600 i inntak. Dagen i dag har vært først kjempekald, bilen var frossen, låser var frossne, brenneren min ville ikke tenne for gassen var frossen osv, det var mer enn - 20 grader framme i dalen og med en iskald elvetrekk, men...så kom sola:) Fra en klar blå himmel strålte den i hele dag, kan tro det var deilig! Det er visst meldt omtrent det samme i morgen. Tror jeg gleder meg litt jeg :D:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp ! :)

Ja, du sa jeg skulle gi et pip i dagboka di

om jeg kom meg inn....og her er jeg altså !

Får titte meg litt rundt og finne meg til rette.

Du er flink til å skrive...men det viste jeg jo,

og du er kjempeflink med livsstilsendringene også !

FLOTT, for da har vi deg riktig lenge :D

Massevis av glad i deg....

Så får jeg se da, om jeg klarer å være like flink ?

Det er ikke så greit med de kiloene....selv om de er gær`ne den gær`ne veien ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei trucker.

Syntes du er kjempe flink til å skrive, er helt imponert over den tunge jobben din, sliter også med å få imeg det jeg skal, men har en stillesittende jobb til daglig, så er ikke mange kaloriene jeg forbrenner der kan man si. Ha en fortsatt fin uke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...