Gå til innhold

Slankedagbok med viderverdigheter 2007


Gjest trucker

Anbefalte innlegg

07.01.07

Ja ha, så har jeg bestemt meg for å skrive dagbok på nettet. Sånn rett etter nyttår sitter gode forsetter på plass og dette hjelper meg muligens i å opprettholde dem :)

Så var det forsettene mine da:

1. Være flinkere til å spise nok. min. 1500 kcl pr dag fordelt på 6 måltider

2. Trimme en av ukens fridager, på jobb får jeg bevegelse nok.

3. Veie ca 60 kg innen september

4. Begynne å synge mer

5. Bekymre meg mindre

6. Skrive i dagboken min hver dag, om enn bare noen linjer

7. Bli mer sosial

 

I dag er det søndag. Ute regner det. klokka har blitt 18.45 og jeg har fortsatt ikke gjort noe som kan kalles trim. Venter på en levering med ved og den skal bæres opp 16 trappetrinn og bukseres inn i vedskjulet, det blir denne helgens trim. Av kalorier ligger jeg under målet, men når jeg har spist kveldsmat( 1 skive med lettsyltetøy og 1 med sursild) har jeg nådd 1400 og det er veldig bra til å være meg. Jeg er ikke glad i godterier så det er vanlig mat jeg putter i meg.

Et tankekors...har blitt noe fanatisk når det gjelder fett. Kjøtt blir studert med lupe og alt fett skjært bort, gjorde ikke sånn før......

Da jeg satte ned foten i mai 2006 viste vekta 103,4 kg. Jeg var 110 cm rundt livet, 122 cm rundt byste og ende og brukte bh str 95D med ekstra innlegg på lengden rundt ryggen.

 

Når jeg starter 2007 har jeg følgende utgangspunkt

Vekt 82,4 kg, midje 76 cm, byste og ende 101 cm og bhstr. 85C.

Målet mitt ligger på ca 60 kg, når?? ja si det, men jeg har et håp om å nå fram innen sept. 07.

Det føles litt godt å sette ting i perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Isj....opp kl 05.30, mørkt ute og i skinnet fra gatelykten så jeg at det striregnet:(

Jaja..ikke mye å gjøre med det, dagen var lagt opp den..(trodde jeg!!)

Min mann og jeg arbeider i samme firma og i dag tok vi samme ferge, han skulle til ett sted jeg til en av Sogns mest profilerte turiststeder.

Telf.hans ringte, her ble det forandringer og det brått, ei annen rute ble tildelt meg, ei med ikke så mye kjøring men desto mer bevegelse. Ha..akkurat som jeg gråter av slikt!! Gratis....nei!!!! Godt betalt for den trimmen!! Gubben skulle kjøre min rute, men så kjørte sjefen i steden. Skitt samma det.

Vel resultatet ble ca 7,5 time hard jobbing og 2 timer kjøring. Arbeidsdagen i dag ble 10 timer.

Mat????? Jada :): Frokost 60 gr grovbrød, 1 posj kokt skinke og en hamburgerrygg, lunch: 90 gr grovbrød, samme type pålegg. Ok da...jeg spiste kl 08, 10.30, 12.30, 14.30 og kl 16. Innimellom skivene fortærte jeg 3 deilige epler!!

2 l vann har jeg fått ned hittil + en liter kaffe. Om jeg skvulper...jada.

Nå er middagen fortært, risgrøt kcl 425.

Gubben har hatt influensa og nå har han smittet meg, kjennes ut som noen har stikki av med skinnet inne i halsen min, nesa renner og formen er bånn. Tar meg en skikkelig toddy og finner senga.Totalt kcl inntak 1280, trimpoeng 4,8. I morgen forsvant fridagen min...andre gang etter nyttår, men jeg skal egentelig bare være mentor for nyansatt i morgen så da kan jeg velge selv hvor mye JEG vil arbeide. Ja det var litt om min dag. Tenk..i morgen er en ny skinnende mulighet. Natta:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjære vene!! Hvem har sagt at pinnsvinet har lov å gå i hi i halsen min?????

Våknet kl 03.25 med en følelse av at minst fem av dem hadde søkt tilflukt akkurat der, og en overveldende trang til varm melk med honning fikk meg til å tusle ned trappa. Så nå sitter jeg her da med varm melk, vondt i hodet, piggsvin i halsen og en økende feber(om jeg synes synd på meg selv.....åååååå ja!!) Vet at jeg må på jobb ganske snart men er alikevel heldig for i dag kan jeg kommandere og ikke jobbe. Jeg kan som kvinne instruere i komprimatorbilens finesser og føle meg stor. (Tihi, det var en tult, som jentungen kaller det)

Mer alvorlig. 1,5 dl helmelk gir meg 97 kcl + 1ts honning som gir 16 kcl =113 kcl pr medisinglass. Tar med en termos av stoffet jeg:D:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sansen for de nyttårsforsettene dine. Kjenner veldig på at du har truffet flere av de samme som jeg burde hatt :).

 

Høres ut som du har fått deg en streptokokk halsbetennelse. Piggtrå og feber ...... Har hatt det noen ganger selv også, da har det kun hjulpet med antibiotika :eek:.

 

Vær snill med kroppen din når du er syk! Det er viktig det óg.

 

Masse positive tanker om god bedring til deg fra meg. blomst01rp4.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsettelse 9.1:

Først hei Positivitas; tror du kan ha rett med hensyn til halsbetennelsen...vi får se om det gir seg. Det er ikke så store nyttårsforsettene jeg har men det med å bli sosial er slett ikke lett. Dørstokkmila er lang for meg om kveldene...kanskje jeg er sliten?

Stakk avgårde kl 06 i morges og for et vær, det har blåst og regnet som bare det.

Jeg har tatt det rolig i dag, kjenner at formen er på bånn, men han jeg hadde med på opplæring kjente nok at jobben tar på fysisk. Han ble ganske tungpustet etter en 10-12 ganger ut og inn av bilen på kort tid. Men det er en overgang, selv sliter jeg med å sitte i ro og vil helst sprette ut og inn hele tiden.

Tok med en liten termos varm melk m honning og det hjelper på halsen. Niste har jeg også spist selv om det kjentes ut som barken på et tre. I dag hadde jeg 148 gr kneip, fordelt på 4 skiver. 2 med hamburgerrygg og 2 med kokt skinke.

Som vanlig ble maten fordelt med 1 skive ca annen hver time utover dagen. Tar jeg med medisinen min har jeg hittil fortært 740 kcl. Middag i dag blir Vossakorv, poteter, kjøttkakesaus og grønnsaker. 640 kcl. Deretter legger jeg meg. Kveldsmaten blåser jeg i og totalen i dag blir 1480 kcl......hehehe, sliter med et eple akkurat nå.

ærlig talt, jeg begynner å bli lei regnvær. Her har vi hatt 4 oppholdsdager siden 10 oktober og jeg ser ut som en forvokst barnehageunge i full regndress med sydvest. Stor er dressen min blitt også, kanskje ikke så rart når den ble kjøpt da jeg var på mitt største.

Trimpoeng i dag endte på 2,6.

Ja det var min tirsdagsrapport. Lykke til med vektnedgangen alle som stikker innom dagboka mi. Takk for hilsner og gode råd. Jeg setter STOR pris på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var dagen unnagjort. I dag har jeg fått i meg 1365 kcl og registrert 4,4 trimpoeng. Det har vært et merkelig vær, sol, regn, snø og vind. Til tider kjempeglatt og jeg har oppdaget at selv 14 tonn tunge biler kan danse:)

Jeg er litt bedre av "forkjølelsen" i dag, har hatt en god natts søvn også. Det er godt for arbeidsdagen bikket 11 timer. Hadde en reprasjon på bilen da og det tok tilsammen et par timer. Ei bremseklokke smalt og da ble det bråstopp.

Jeg har fulgt mitt sedvanlige opplegg i dag også, fordelt nisteskivene og spist middag( lappskaus i dag) Eller kveld da, måtte jo hjem og lage den først.

Nå nærmer veiedagen min seg. Håper jeg har fri på fredag og da skal både vekt og målbånd brukes. Har såååå lyst til å snikveie meg....bare litt, men får holde kustus på lystene mine. Vil så gjerne at vekta skal ha gått ned....i alle fall litt. Jeg får se på freddan:D:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seint ute med skrifting. Har spist for lite i løpet av dagen, følte meg for slapp til å lage middag og gubben serverte meg brødskiver m speilegg. Deilig :( Etter en kaffeknikt og to småsjokolader kom jeg opp i 1454 kcl i dag. OK jeg vet det er juks men det er kalorier både i sjokolade og sprit. Trimpoeng 4.

I morgen er det fredag, veie og måledag og FRI. Hurra.

I dag var det kuldegrader ute, det kom faktisk snø også.

Har kjørt papir i Lærdal i dag og du slette tid....der blåste det snøstorm og jeg løp som en gal etter plastsekker. Følte meg som deltager i en komifilm, bøyde meg ned for å ta en sekk...så kom vinden og den var raskere enn meg og dermed var det å spurte etter sekken som for bortover. Dunkene var blåst overende overalt og papiret fløy. Jaha...mye ekstra trim ikke registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag....fri og veie/måledag.

Resultatet ble

Vekt: 81,6 kg som er en nedgang på 800 gr.

Liv: 75,5 cm = - 1 cm, byste fortsatt 101 cm, under bysten 83,5 = sq, ende 101= sq

lår:54 = - 0,5 ellers som før. Altså nedgang 800 gr og 1,5 cm.

at det skal være så inn i hampen vanskelig å komme under 80 kg! Synes jeg har stått i stampe på rett over 80 i en evighet. Huff...nå surver jeg, har tross alt blitt kvitt 21,8 kg siden mai 06 og burde være fornøyd med meg selv. Storforlangende har jeg blitt. Dagen i dag går med til husarbeid og velfortjent avslapping. Lillemor sier hun vil kjøpe trenings/svømmekort til meg. Dersom hun gjør alvor av truslen skal jeg ta en økt i helgen. Hvis ikke venter jeg til uken.

Min ektemann kom innom hjemme i dag. Han ga meg en brun konvolutt. Presang til deg sa han. I konvolutten lå en CD av Louis Jacoby. Trodde jeg skule hoppe i taket av glede. For mange år siden hadde jeg en kasett av artisten. Jeg elsket den kasetten, tekstene og melodiene er så skjønne. Det er viser. Så mistet jeg kasetten og i 15 år har jeg lett etter musikken. Jeg hadde gitt opp!!! Så hadde altså gubben ringt artisten og fått han til å sende. Nå koser jeg meg med deilig musikk, danser og synger samt smågråter litt i mimremodus:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg ble inspiret av og lese tråden din!! Synest du er kjepeflink!! Slitet selv med motivasjonen... men og lese dette fikk meg til å tenke dette kan jeg med klare... Gleder meg til å lese fortsettelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tyr74, klart du kan og klarer! Det er faktisk ikke så enkelt med motivasjon bestandig. Av og til må jeg sette meg godt tilrette å tenke på; Hva er det jeg vil oppnå? hvorfor vil jeg dette? hva er det som er vanskelig? og til sist...hvorfor gikk jeg opp i vekt tidligere. Når jeg har gått igjennom de punktene sitter jeg tilbake med en klarhet i hva jeg virkelig ønsker. Det er ikke alltid nødvendig å gjøre de store tingene for å lykkes, jeg for min del har forandret tilstanden ved å SPISE!!! En skive annen hver time, alle ukedager...i helgene blir det litt mindre og litt så som så. Men HUSK...det er flest hverdager! Det er lov å unne seg noe en har lyst på inniblant. Det eneste jeg ikke unner meg lenger er potetgull. Der er jeg steil+at jeg drikker masse vann.

Vel gårsdagen var for meg en opplevelse av glede og overraskelser:) først yndlingsmusikken fra gubben og så kom datteren min med svømme/treningskort til meg. I dag har jeg brukt begge deler og sanket meg 2,8 trimpoeng. Spiste ei skive ved 9 tiden i dag og etter treningsøkta var jeg sulten som en ulv. Spiste ei pære på veien hjem og to brødskiver med en gang jeg var innenfor døra. EWr bedt til venner i kveld og skal bli servert hjortekoteletter med tilbehør. Jeg gleder meg stort. Lurer på...er det noen som har erfaring med vanngymnastikk og kan gi meg tips om øvelser? Da vil jeg bli glad.

Forresten, måtte kjøpe meg badedrakt i dag, bikinien jeg hadde datt rett og slett av meg. Str 40 var mer enn stort nok. Det er deilig når en ser resultat av livsstilendringen i konkrete ting:D:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Jeg er i svømmehallen et par ganger i uka. Utrolig deilig å trene i vann! Svømmer en god del, men har også funnet på noen andre ting å gjøre mens jeg er der. F.eks forskjellige "løfte ben og armer sånn og sånn"-øvelser også gjør jeg f.eks 10 av den, og 20 av den og fortsetter sånn. Har bare funnet på alt selv, så er ikke så lett å forklare, men du kan jo bare se hva du finner ut av? Også jogger jeg i vannet, enten på stedet eller frem og tilbake. Bruker 1 minutt på å jogge 25 meter, så det går ikke akkurat så fort - men det er jo litt av poenget. Det er mye tyngre å jogge i vann! Gratulerer med svømmekort :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei NedIgjen, synes du det hjelper å trene i vann? det er nytt for meg men det er deilig. Jeg svømte brystsvømming i ett i 30 min og så fant jeg på diverse rart i 15 min. Jeg gikk, jogget og strakk her og der. Håper å få mer fart på systemet mitt. Fint vi er fler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Jeg trener så mye annet rart også, så neimen om jeg vet hva som hjelper! :( men det føles i alle fall som om det er god trening for jeg blir jo sliten, litt høyere puls (ikke så mye) og det kjennes tungt i musklene etter noen repetisjoner. På somebody.no ligger jogging i vann inne i kalkulatoren og man forbrenner visst litt i underkant av det man forbrenner ved vanlig svømming. Prøvde med pulsklokka i svømmehallen i går, men det ble vanskelig. Stadig mistet den rytmen min og det blinket bare 00 på displayet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei trucker, så gøy å lese tråden din. Det er motiverende, å se at det faktisk går an å bli slankere. Noen ganger tror jeg ikke det er mulig:), men skjønner jo at det bare er tull(heldigvis). Stå på videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammacita

Trucker du er jammen meg flink! Alle de trimpoengene du har i løpet av ei uke da! Det er ikke få! Og så går du ned, jevnt og trutt med et lite avbrekk i jula. Surt men det tar du fort igjen. Syk har du heller ikke tid til å være, du er sterk! Kjempesterk for du har jammen meg ditt å stri med, men alikavel klarer du å gi oppmuntring og god ord til alle oss andre og samtidig være et motiverende forbilde!

 

Hvem orker å være sosial når man står opp midt på natta for å dra på jobb? Ikke jeg ihvertfall, står opp klokka 7 og er døds trøtt og syns synd på meg selv!

 

Lei av regn, skriver meg på den lista, det er så vått alle steder at det surkler snart når jeg går på asfalten og svømmehuden er i ferd med å vokse ut under ARMENE!

 

Vi hadde sånn ca 0,5 cm snø, men den forsvant fortere enn den kom desverre, ikke noen akebrett turer for oss nei og ikke noe snømåking, det har jeg faktisk gledet meg til, men kanskje neste vinter?

 

Ha en fin kveld trucker, håper du hadde det koselig med deilige hjorte koteletter og annet godt! Kanskje vi klarer å treffes i morgen? Håper dere ikke blåser bort der nede i Sogn, det er meldt ekstrem vær og sterk storm der nede hos dere.

 

Gøy dagbok du har startet opp her inne på forumet, skal nok følge med deg skal du vite. Selv jobber jeg med å få ført dagbok over inntaket, men det er litt vane også og den har jeg kommet ut av! Natta alle sammen og trucker i sær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRATULERER med flott resultat! Tenk hvis du klarer å gå ned 800 gr pr uke :eek:. Da blir det store resultater!

 

Svømming er jo kjempebra trim. Jeg får masse poeng av å svømme, så bare stå på :(.

 

Jeg håper du koste deg i går. Det fortjener du virkelig etter denne uken med ruskevære og flott innsats!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først igjen, takk for massevis av godord og skryt, jeg suger det til meg som en tørr svamp. jeg SKAL fortsette å svømme, det gjør godt, føles deilig og er overkommelig også etter en arbeidsdag, dessuten ligger svømmehallen på veien hjem så jeg kan innom der og komme hjem velduftende og ren og ikke lukte som en bryggesjauer:)

Jeg tror neppe et vekttap på 800 gr er realistisk hver uke, men ettersom jeg tenker langsiktig og prøver å holde fokus på en varig livsstil-endring tar jeg tingene litt som de kommer. Forstå meg rett....jeg er kjempeglad dersom jeg går ned mer enn 500 gr en uke, men fortviler heller ikke om jeg står stille eller huttetu...går opp litt. Kroppen har vel sine grunner...men du slette tid så godt det er å få uttelling for anstrengelsene. I hele mitt liv har jeg vært kortvokst( ja jeg vet 165 cm er normalt) men jeg har alltid måttet strekke meg for å nå ting på øverste hylle, til og med klatre i blant. Min ønskevekt er på den hylla og jeg er forberedt på å slite en del for å nå den. Når jeg er der, vet jeg at jeg må slite med å holde fast på den. Endringen i livsstil skal vare, derfor er det viktig å finne en gylden middelvei uten de store utskeielsene men også uten å forsake så mye at det blir uoppnåelig:D:

Jeg hadde en fantastisk hyggelig kveld i går, herlige venner og god mat. jeg sto over godter med unntak av en liten sjokoladebit m marsipan. Drakk vann og kaffe utover kvelden og moret meg kongelig.

Vel hjemme ble det en liten drink, noen danser med min mann og til sengs i de tidlige morgentimer. Kcl inntak lørdag:1485

I dag har jeg spist to skiver grovbrød, 1 glass lettmelk, 135 gr poteter, 140 gr ertestuing, 1/2 dl saus og 160 gr nakkekotteletter, 3 pærer og en lettyyoughurt 0,1%. Hittil kclinntak 1150. Jeg har gjort litt husarbeid, lest i en god bok og i det heletatt hatt fri. Deilig.

Lykke til alle sammen med uken vi går inn i.

Søndagens visdomsord fra meg(og til meg) Vær bestemt men ikke fanatisk, spis gjerne litt-ikke alt, spis deg mett-ikke stinn og nyt hverdagens små lysepunkter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dagbok, jeg beklager at jeg ikke har skrevet siden søndag men jeg har vært fullstendig ferdig etter jobb. Det har vært et forrykende vær, mandag var det snø og regn samt vind i storm styrke. Jeg jobbet fra kl 07 til kl 21. Løftet dunk så jeg så mannen med ljåen. kcl inntatt 1157. Godskrevet trening (moderat styrketrening i 3 timer- det er å ta veldig lite i) 8,1 trimpoeng.

Tirsdag var en gjentagelse av mandag. kcl 1579, trimpoeng 6,8

I dag har det vært glatt, jeg har jobbet 10,5 time, etterpå dro jeg i svømmehallen og svømte 30 min + vanngymnastikk 15 min. Trimpoeng i dag ble 5,5. kcl inntatt 1467. Jeg vet jeg spiser for lite og at aktivitetsnivået er alt for høyt i forhold. Hvordan dette slår ut på vekta på fredag er jeg veldig spent på. Tiden vil vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk lenapena for rosende ord, beklager...jeg er ikke noen energibunt. Jeg går til et visst punkt, kobler inn autopiloten og går resten på rein trass:D: I dag har jeg hatt en fridag og det er herlig. Huset så ut som et bombenedslag for det har jeg bare latt flyte denne uka, men NÅ ser dere har jeg hatt en rufs her og det ser koslig ut igjen. Dere som så nyhetene i går fikk vel et glimt av hvordan vi har hatt det i Sogndal, 60 cm våt snø på noen timer ga nok mye trim til huseiere...kan dere gjette hvordan vi i renovasjon hadde det??? Nok om det, vekta grua jeg meg til i dag, våknet med hender og kropp som var hovene og full av vann, muligens et resultat av ei hard uke? Ikke vet jeg, men jeg gikk da oppå og resultatet ble ikke oppløftende....men som tidligere nevnt så hadde jeg ikke store forventninger heller. 200 gr ned og 1 cm mindre. Det er denne hersens maten da som ikke lar seg beregne til arbeidsdagene når de blir dobbelt så lange som de bør og jeg ikke gidder å lage mer niste enn vanlig. For lite mat, mye bevegelse fører til dårlig resultat. Jeg merker muskler jeg ikke ante at jeg hadde og er støl som bare det.

Men nå går det mot helg og fri. Jeg har tenkt å lage kyllingfile, salat og ris til middag i dag. Morgendagen får en ta når den kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Gratulerer med dagbok - men skal si jeg fikk bakoversveis av kaloriberegningene dine :). Med 800-1000 kcal i ekstrabehov (4-5 trimpoeng) i tillegg til vanlig basalbehov for en med din vekt er det ufattelig lite inntak. Ditt negative energiunderskudd må være på langt over 1000. Hvordan klarer du å hoplde deg på bena?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagbok - men skal si jeg fikk bakoversveis av kaloriberegningene dine :). Med 800-1000 kcal i ekstrabehov (4-5 trimpoeng) i tillegg til vanlig basalbehov for en med din vekt er det ufattelig lite inntak. Ditt negative energiunderskudd må være på langt over 1000. Hvordan klarer du å hoplde deg på bena?

hei der:) Vel det er Grethe Roede dagboka som regner ut kaloriene mine, jeg veier det jeg spiser og fører inn i dagboka. Som du skjønner har denne uka vært helt sinnsyk. Jeg har en eneste dag med 10,5 time på jobb, hehe...da svømte jeg etterpå, ellers har det ligget på 12-14 timer med hard fysisk sjauing. Jeg synes selv jeg spiser mye jeg! Før kunne jeg gå på en tøff arbeidsdag og spise ei brødskive. Når jeg fant dagbok delen her inne veide jeg og førte den i 14 dager for å se hva jeg spiste og havnet på et inntak rundt 600 pr dag. jeg la faktisk på meg da for kroppen lagret vel alt det den fikk i helgene tenker jeg.

At jeg har alt for lite kcl i forhold til bevegelse denne uka er jeg klar over, jeg kjenner det også for jeg er slapp og matt i dag. Det er bare så himla vanskelig å finne ut av hva jeg burde spise og ennå mer vanskelig å vite på forhånd hvordan dagen min blir. Har du noen råd til meg?? PS Jeg liker ikke sjokolade eller søtsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...