Gå til innhold

Hva skal dere ha til middag i dag?


Gjest Constance

Anbefalte innlegg

Lørdag: helstekt svinefilet med hasselbakte poteter' date=' grønnsaker.

 

Søndag laget jeg den gode elg-gryten, og her kommer oppskriften (selvkomponert - så det blir sånn ca mål):

 

500 gr elgskarv (kr 65 Rema-1000)

2 løk

2 fedd hvitløk

2 dl vann

2 dl ekstra lett skummet melk

1 1/2 dl rømmekolle

2 ss lett solbærsyltetøy

4 skriver brunost

1 ts timian

1 ts rosmarin

1 ss mørk buljong

1/2 ts pepper

2 dråper chiliolje

 

Stek løk og elgskarv, press hvitløk og ta i krydder, hell over vann + melk og la det putre i ca 45 min. Ta i rømmekolle, syltetøy og brunost - server.

 

Jeg laget potetmos til og dampet grønnsaker - nam, nam...... ;)

 

Hele gryteretten ca. 950 kcal :)[/quote']

 

Hørtes skikkelig godt ut....elsker elg, men de fleste eglgryter o.l har jo masse fløte og sånt i seg, så da er jo det her et skikkelig godt alternativ da!

 

 

Her ble det kylling og kalkun kjøttboller m/ fløtesaus, ris og masse grønnsaker på fredag, og så ble det litt vaniljeis til dessert (var bursdag for lillesøs) men passet på å bare spise en kule, så det ble ikke så ille.....overskred ikke i kaloriinntak denne dagen likevel.....

 

I går ble det taco, men vi droppet skjell eller lomper, så det ble ikke så mye kcal her heller.....

 

Har vært flink til å ikke skeie ut denne uka *klapp på ryggen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

I dag blir det Bergensk fiskesuppe der jeg tilsetter litt laks i suppa for å gjøre den litt mer fyldig, siden det skal være middag og sånt. Blir litt kjedelig ellers, noen ganger har jeg også i litt crabsticks, sei og litt mer grønnsaker, og litt reker helt til slutt, da disse ikke skal koke (blir skikkelig seige da).....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks. laksefilet i folie. 400 gr laksefilet, saften av 1/2 lime, hakket persille, 1 fedd hvitløk presset, litt pepper. Bakes i ovnen 200 grader ca 12-15 min.

 

eller

 

Marinade: 1 1/2 dl soyasaus, 1 1/2 dl honning, 1 chili, 1 fedd hvitløk. Ønsket mengde skinnfri laksefilet i biter. La fisken marinere helst over natten. Ta bitene på grillspyd og stek (enten i stekepanne, på grill eller i ovnen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg så inspirert av alle de spennende rettene.

 

- Igår hadde vi sellerirotsuppe fra bunnen (utrolig godt og sundt).

 

- Idag er det mange barn hjemme hos oss: Spaghetti (med karbonadedeig og masse salat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag blir det hjemmelaget grønnssakssuppe med poteter, kålrabi, løk, gulerøtter, grønnsaksbuljong, krydder...og det som måtte ligge i skapet. Med hjemmelagde grove rundstykker!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fridamor

Har akkurat spist kremet blomkål-/brokkolisuppe. Kokte et blomkålhode og hadde det oppi suppa (små buketter). Da ble det mye grønnsaker... Kjempegodt og ikke så mye kalorier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

... og vi har fisk hver onsdag....

 

Vi har faste dager til forskjellig type mat, og så varierer vi innenfor de rammene. Så onsdag er fisk, og i dag er det laks. Stekt i grillstekepanne, med wokede grønnsaker og sweet chilli-saus til :-) Nam! (og så raskt som det går!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey
Ovnsbakt laks med urtebakte småpoteter i båter' date=' dampete grønnsaker og salat.[/quote']

Oi! Det var noe å tenke på neste onsdag! Kan jeg spørre hva du gjør med potetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Oi! Det var noe å tenke på neste onsdag! Kan jeg spørre hva du gjør med potetene?

 

Det er herr Luna som står for denne potetretten, men han deler små potetene i 2 eller 4 alt etter størrelsen, krydrer med diverse urter (man tager hva man har for hånden), litt olivenolje og nykvernet salt og pepper og baker på 200°C i oven eller steker i stekepannen på stekeplate med god varme til de er møre inni (tar ikke lenge - ca. 20 minutter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey
Det er herr Luna som står for denne potetretten' date=' men han deler små potetene i 2 eller 4 alt etter størrelsen, krydrer med diverse urter (man tager hva man har for hånden), litt olivenolje og nykvernet salt og pepper og baker på 200°C i oven eller steker i stekepannen på stekeplate med god varme til de er møre inni (tar ikke lenge - ca. 20 minutter).[/quote']

 

 

Supert! Jeg er så glad i fisk, men jeg synes det blir sånn med alt, etter en stund lager en de samme tingene om og om igjen! Så dette blir en kjempefin variasjon på laksemiddagene våre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ut fra fryseren i morges: Seifilet, hjemmelaget tomatsaus og ferdigkokte hvite bønner. Dette blir en fiskegryte, når jeg har tilsatt litt ekstra grønnsaker. Veldig godt, og billig! Kjøper opp store mengder med hermetiske tomater og bruker noen timer når jeg likevel er hjemme til å lage saus. Hakker opp løk, blanker dette i kasserollen og har oppi hakkede, hermetiske tomater. Tilsetter hvitløk, koriander, chili og koker dette i minst 4 timer. Hakket frisk basilikum, salt og pepper til slutt. Fryser i porsjoner, og tar ut etter behov. Bruker dette til nesten alt mulig, inkl. pizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linduskarmen

i ettemiddag skal vi på isen å gå på skøyter:)- da blir det middag der.

Gubben og ungene skal grille...

jeg har laget meg niste: ris, pølse/karbis og wokgrønnsaker, med en hel boks ananas med saft.....;)

Det blir koselig. kaffe og kakao til dessert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har bursdag og jeg har derfor tenkt til å låse meg inn i leiligheten hennes og ha middagen klar på bordet når hun kommer hjem. Det blir kjøttkaker av kyllingkjøttdeig, brun saus, erter, gulrøtter og potet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flettemette

Vi skal ha rester fra morsdagsmiddagen:svinemørbrad stekt i ovn m. løk, poteter, gulrøtter. En mager kantarell&sjampinjongsaus til.På søndag hadde vi Heistad gele m. en pose frosne bringebær i, veldig friskt...!Vaniljekesam til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt tortilla med skinke, salat, tomat og agurk + kesam dressing bestående av 3 dl kesam, 2 ts karri, salt,pepper og et skrelt finhakket eple, nam,nam. Magert, godt og raskt da alle skulle ut dørene på et eller annet idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...