Gå til innhold

Ned rundt 10 kg


Gjest soljenta86

Anbefalte innlegg

Gjest soljenta86

Da var det ny tirsdag! Og veiedagen er her!! Nå vet jeg ikke om dere nye på tråden også har tirsdag som veiedag da, men her er mine mål:

 

Målene:

Ned 2,3 kg totalt, ned 300 g siden 01.05 (i dag: 67,4 kg)

Ned 6 cm totalt, ned 0 cm siden 01.05

 

Har 18,8 trimpoeng denne uka, og det synes jeg er fint, selv om jeg fortsetter å sprekke på kosemerkegrensen.. Hehe.. Synes det er altfor lite jeg, men jaja. Jeg tror kanskje en av grunnene til den svake reduksjonen denne uka (for jeg har egentlig vært flink) er pga. mensen. Føler meg oppblåst hvert fall.

 

Og Ragn, når du tør og veie deg vil jeg bare si det at du kommer ikke til å angre på det, fordi da er det så mye lettere å følge med på kiloene som forsvinner og motivere seg selv videre med det. Og selv om det går sakte gjør det jo ikke noe, for det er mye sunnere å miste vekten sakte. Hvis du har bestemt deg for at du skal ned så er jo ikke spørsmålet "om" du går ned, men "når" du går ned!! :) Du kan klare det!! (Og du kan jo holde vekta di hemmelig, ingen andre som trenger å vite den, men da kan i alle fall du bruke det for deg selv!)

 

Og kjempebra med en kosedag i uka aviendha!! Og bra at du føler at du klarte å kose deg på konfirmasjon uten dårlig samvittighet. Det er bedre å heller ha god samvittighet for treningen og den sunne maten man spiser, enn dårlig de gangene man sprekker. Det er jo bare å fortsette imorra, ingen stor skade skjedd!!!

 

Dere må ha en strålende dag, og xia, du er selvfølgelig velkommen tilbake når du er ferdig med eksamensfesting og alt sammen!! Jeg regner med å måtte fortsette litt etter sommerferien og, så tråden trenger absolutt ikke stoppe med det første for min skyld hvert fall!! Hihi..

 

:)

Klem fra soljenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar
Gjest Tingeling85

Hei alle sammen!

Jeg er 22 år og har litt problemer med vekta (mildt sagt). Er 165 høy og veier 79 kg.. Vil ned til 65 først og se om jeg evt vil ned mer da.

Vil inn i den fine bunaden min som mamma har sydd til 17.mai 2008!

 

Har funnet ut at det er om å gjøre å innføre nye vaner gradvis- ikke alt på en gang. Går på treningsstudio, men noenganger er det litt vanskelig å prioritere det etter lange dager på skolen. (Pendler og har 1,5 time med tog en vei). Derfor har jeg begynt å gå en times tid hver dag. Det funker! også selvsagt kuttet ned på godterier og sånt. Kutter ned i første omgang (helga er lov), og håper at det etterhvert skal bli lett å kutte nesten helt ut med søtt.

 

Synes dere er flinke alle sammen, og dere er en stor inspirasjonskilde for meg. Håper jeg blir like flink som dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei! så kosli du blir med her tingeling!!! i dag måtte jeg ha litt sjokolade- er en skikkelig godtegris:( uff... men det som er så bra da, er at etter jeg så hvor mye jeg spiste i går, så klarte jeg å ikke spise hele sjokolada.. bare litt.. så jo i går, at hvis jeg bare hadde spist litt av alt det jeg spiste hadde sikkert kalori inntaket blitt halvert eller no... å det er jo mye bedre å gjøre det sånn. iallefall for meg. har prøvd 1000 gangerfør å kutte ut alt på en gang, å det har rett og slett ikke funka for meg!!! nå prøver jeg en annen strategi:) å jeg tror det kommer til å gå bedre!!

takk for rådet om veiinga soljenta.. men jeg tror virkeli ikke jeg vil veie meg. er så redd for åat det rett og slett skal demotivere meg... at jeg liksom ikke skal se lyset i tunnelen. kanskje jeg tørr snart... hehe.. vi får se!!!!

ha en fortsatt fin dag alle sammen.

ragn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Er ny her og skal begynne på Grete Roede kurs for første gang i dag..

Trenger virkelig å gå ned i kilo.

Høyde: 168

Vekt: 79 :)

 

-Trenger motivasjon..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei bung:) jammen da har du kommi til rett sted.. for vi skal alle ned:) sliter mye med motivasjon jeg å men å være her og støtte hverandre hjelper.. å kunne si hva som er vanskeli osv... å gå ned i vekt sitter jo mye i hue å tror jeg...

lykke til på kurs i da!!

Ragn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Velkommen med! Selvfølgelig kan dere være med, vi trenger både gamle og nye for å holde liv i tråden og motivasjonen her! Jeg går ikke på kurs, har ikke helt penger til det nå siden jeg studerer. Men hvis ikke vektnedgangen min går sånn rimelig greit på egenhånd blir det kurs til høsten! Tror nok allikevel jeg skal greie meg for meg selv, best for den tynne lommeboka mi. Hihi..

 

Ragn, jeg er helt enig i at du ikke skal kutte ned alt på en gang! Da blir alt bare kjedelig, og da kommer man aldri ned, for da bare sprekker man. Nå har jeg holdt på å spise sunt en god stund, og jeg merker at det stort sett er mye lettere å si nei takk, nå enn før, selv om jeg fortsatt "sprekker" gang på gang. Dessuten er jo ikke poenget å kutte ut ting helt, men å få det ned på rimelige nivåer, kanskje sånn som aviendha - med en kosedag i uka. :)

 

Mine triks for tiden er å alltid ha frukt på kjøkkenbenken, yoghurt i kjøleskapet (yoplait dobbel 0, med bare 44 kalorier), og gulrøtter og salatmat lett tilgjengelig. Så hvis jeg er sulten utenom måltidene jeg har planlagt er det enkelt å spise raskt og sunt. Det hjelper meg litt hvert fall. I tillegg har jeg "forbud" mot å kjøpe inn godteri og potetgull utenom planen. Det betyr at jeg kjøper kun inn de dagene jeg har fått lov av meg selv og de mengdene jeg har bestemt meg for på forhånd (handler aldri på tom mage - og alltid med handleliste). Det hjelper meg en god del. Men som sagt - jeg sprekker stadig jeg og, kan jo få sjokolade overalt!! (Og alle disse triksene fungerer godt fordi jeg bor alene, kan forstå at det er vanskeligere når man bor med flere.)

 

Også tar jeg gjerne imot flere tips mot søthunger o.l. Hihi.. Samler inn tips og triks så mye som jeg kan!

 

Soljenta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aviendha

Wohooo!!!

 

Gikk på vekta i dag tidlig, og motivasjonen min bare gikk rett i taket :) Fra 74,2 kg til 73,0 kg på ei uke!

Altså, denne uka har jeg gått ned 1,2 kg og 1 cm rundt magen. Siden jeg begynte for ei uke sida så er også dette total nedgang. Og det er rett og slett nydelig å se at jeg gjør noe riktig!

 

Så må jo jeg og skrive litt om dette med søthunger da. Jeg brukte å være skikkelig godtegris. Noen ganger fordi jeg virkelig følte jeg trengte sukker, men mest gikk det på vane tror jeg.

Da det gikk opp for meg at NÅ vil jeg gå ned i vekt, sånn på ordentlit altså, så slutta jeg helt på hverdagene. Ikke noe mere sjokolade når jeg er innom butikken, ikke kakao fra automaten på jobben, ingenting. Og vet dere hva? Jeg har faktisk ikke hatt noen problemer med det. Selv om jeg har vært på butikken på tom mage, og selv om jeg kanskje har vært bittelitt sugen, så har jeg bare sagt til meg selv NEI. Så får jeg heller ta litt på lørdag.

 

Soljenta, jeg og bor alene, og det å bare ha sunn mat i huset er bare kjempelurt. Lettyoghurt og frukt er rett og slett et must! Også drikker jeg mye te, jeg koser meg egentlig mer med det enn godteri. :)

 

Og til alle dere nye, velkommen! Dette skal vi klare sammen, og fra nå av skal det bare gå en vei!!!! (nedover altså..) hehe

 

-aviendha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere er så flinke!!! blir ordenteli inponert og motivert!!!! Åsså kan jeg ikke få sagt nok hvor motiverende den matdagboka er.. har bestemt meg for at jeg MÅ skrive inn ALT jeg spiser. Å da tenker jeg faktisk mye mer over hva jeg putter i meg!! er jo ikke gøy å se et alt for høyt kalori innhold, å vite at nå går det OPPOVER, og ikke NEDOVER!!!! Nå er jeg på vei ned! å selv om jeg ikke tørr å veie meg ennå, skal jeg klare det!!!

ha en fin kveld alle sammen. nå skal jeg ha en aerobictime, å jeg skal kjøre kundene(og meg selv selvfølgeli) skikkeli hart!!! gleder meg!!

ragn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mettoglett

Hei alle sammen!

 

Jeg er en jente (21) som har behov for litt samhold og motivasjon m.h.t. vektnedgang. I uttallige år har jeg jojo-slanket (10 kg opp/10 kg ned osv), og det er en frustrasjon uten like. Hver gang jeg "starter opp" vurderer jeg å melde meg på kurs, men konkluderer alltid med at "dette klarer jeg selv" "denne gangen er annerledes.... nå skal jeg jo ned og holde meg der, basta!" - skjedde ikke, som dere sikkert forstår :) Som student ligger problemet med kurs hovedsaklig i den økonomiske retningen, men på en annen side så er det jo en slags investering i sin egen helse... så jeg vet ikke helt hva jeg skal ta meg til. Plutselig er vi sent utpå høsten igjen, og så sitter jeg der som en tulling og angrer på at jeg ikke meldte meg på kurs på våren. Alle vektproblemer sitter i psyken, og jeg tenker som så at det må jobbes like mye mentalt som fysisk for å gå ned og bli der. Og det å jobbe med psyken er ikke lett i det hele tatt! Det føles av og til som om kroppen lever sitt eget liv, og tar avgjørelser jeg ikke er enig i.

 

Jeg er 1,67 m i høyde og veier 65-66 kg (aner ikke midjemål, må skaffe meg sånt målebånd)

 

Av egen erfaring vet jeg at selve tallet på vekten i seg selv er delvis irrellevant. Jeg har veid det samme tidligere år (da jeg trente mer regelmessig), og da var kroppen trim og proporsjonell, i motsetning til nå når magen er dvass og rumpen og lårene har fått ekstra fettlag. Det er akkurat som om muskelvekten har blitt erstattet med masse fettvekt. Noen som har hatt samme erfaring?

 

Er det noen med kurserfaring som kan fortelle meg sine erfaringer med det, evt. hva det går ut på sånn konkret?

 

Jeg eier ingen vekt, så med mindre jeg skaffer meg en eller begynner på kurs så vil ikke veiing alltid bli regelmessig. Skal prøve å holde meg trofast og litt slavisk til tråden slik at jeg kan opprettholde motivasjon og også hjelpe andre med det samme. Gleder meg ;-)

 

(Huff, ser dette ble litt langt, beklager)

 

Hilsen Tina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Hei Tina. Jeg lurer på hvor mye du ønsker å gå ned i vekt nå? For du er jo i normalvektområdet for 167 cm (det er 56 til 69 kg). Jeg er også student og har heller ikke tatt meg råd til kurs, men jeg tenker at man kan slanke seg sakte men sikkert, og fortsette utover høsten. Du skal jo ikke gi opp og slanke deg for det om sommeren er over? Det er mye fine kjoler og penklær man kan pynte seg med til jul, hvor det er fint å ha en lekker kropp! Og dessuten er det mye enklere å være fin i bikini neste sommer, hvis man stabiliserer vekta allerede før jul! Dessuten kan du jo kanskje gå ned i vekt alene en stund, og se om du greier det, også spare penger til det som det virker som du har hatt større problemer med - et "Hold vekten" kurs. Det er mye mer usunt for helsa og gå opp og ned i vekt, enn å være litt overvektig, har nyere forskning vist. (Fedme og ordentlig overvekt er nok fortsatt verre.) Jeg har også gått litt ned og opp før, og nå ønsker jeg å gå sakte ned ved å lære meg nye gode vaner som jeg kan leve med når jeg er ferdig, og i tillegg stabilisere den nye vekta mi så jeg aldri går opp igjen! Og det skal vi klare! :)

 

Lykke til, og velkommen med!! Og du - det finnes jo ganske billige badevekter til en 200 lapp, tenk at det er 10 plater melkesjokolade investert i en badevekt istedet! :)

 

Soljenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei:) velkommen med tina!! vi trenger nok alle motivasjon tenker jeg. å selv om du ikke er overvektig handler det jo om å finne en vekt man selv trives med. det gjør det jafall for meg!!!

jeg går ikke på kurs selv og vet derfor ikke helt hvor mye akkurat jeg bør spise, hva jeg bør spise osv... nå er det heldigvis bare 5 dager til jeg begynner med personli trener, og vi har prata mye over mail om mat og sånt siden det er et STORT problem for meg!! Nå skal jeg endeli få orden på det, og jeg gleder meg så ufatteli mye!!

vurdere oggså å kjøpe meg en tredemølle! noen som har noen forslag til hvor man kan kjøpe det?? liker meg veldig godt på trening senteret men menge ganger er det så et ork å komme seg avgåde med buss og styr, selv om jeg vil trene!! åsså har jeg mest energi om morran, så det hadde vært topp å trene før skolen, eller før man "begynner" dagen!! flere som har det sånn eller??

åsså lurte jeg på om noen hadde noen tips til spising om kvelden?? har ofte "behov" for å stappe i meg mat om kvelden... å det er jo ikke akkurat no særli... bør jeg bare bestemme meg for en tid jeg skal legge meg.. eller at det ikke er lov å spise etter da å da??hmm....:)

ha en fortsatt fin dag!!!

Ragn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mettoglett

Hei Soljenta!

 

Takk for velkomst, jeg gleder meg til å følge denne tråden videre! Du har mange gode poeng, og jeg har vel egentlig vært på samme tankene. Jeg er lei av å begynne på nytt hele tiden, og vil heller gi det litt tid. Jeg er klar over at jeg er innenfor normalvekt, men det er jo noe helt annet enn trivselsvekt. Som jeg skrev tidligere har ikke tallet på vekten så mye å si (unntatt som motivator ved nedgang), men såvidt jeg har forstått ligger min trivselsvekt på 59. Det å komme under 60-tallet og bli der vil være lykke for meg, men det innebærer jo også at jeg begynner å trene slik at den vekten består av mer muskler enn fett.

 

Jeg har egentlig ikke så mange "usunne" matvarer jeg higer etter, verken sjokolade, chips, brus o.l. (med unntak av lakris da, nam nam). Jeg spiser rett og slett altfor mye av forholdsvis sunne matvarer, deriblant f.eks. flere avokadoer hver dag (blir litt mange kalorier da). Jeg spiser også bare middag hvis jeg besøker familien min (4-6 dgr/mnd), så det går altfor mye i skiver, frukt og rett-i-koppen suppe. Huff og huff. Det er så fryktelig kjedelig å lage mat til 1 person.

 

Jeg er medlem av et treningsstudio, men jeg foretrekker jogging framfor klasser. Jeg jogget masse før og holdt meg i form slik, men har kommet litt ut av form de siste to årene, så det å trene opp kondisjonen og jogge rutinert er en utfordring. Skulle gjerne trent meg opp til halv-maraton på sikt, det hadde vært moro. Har alltid hatt lyst til å utfordre utholdenheten og bli en flink løper. Jeg elsker å løpe utendørs, men blir mye tredemølle da været stort sett er dritt hele året. En stor fordel er jo at det er vår og sommer nå, så det er ingen unnskyldning egentlig for ikke å komme seg ut og jogge i det fine været :)

 

Nå midt i eksamenstiden lar jeg ikke meg selv bruke noe særlig tid på trening, ne som er forferdelig dumt. Jeg skal prøve å endre på det, og presse inn i hvert fall 30-60 min fem ganger i uken.

 

Ang. kalorier pr dag er jeg også betydelig forvirret. Jeg tror 1600 kcal er riktig for meg, men det høres så ufattelig mye ut! Jeg trodde vanlig kcal inntak ved vektnedgang lå på ca 1200 for de fleste innenfor normalgrensen (men det spørs vel kanskje på hvor mye/lite en skal gå ned?)

 

Hva med deg da soljenta? Hvilke(n) form for trening driver du med? Har du noen konkrete (del/hoved)mål du har satt deg vektmessig? Jeg forstår det slik at du har slanket deg en stund nå, hvordan har det gått for deg?

 

Tina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mettoglett

Takk for velkomst!

Ang. tredemølle: tenk deg godt igjennom før du investerer. Jeg var på samme tanken som deg for et par år siden og kjøpte meg en treningssykkel. Den ble offisielt tørkestativ etter 2 uker, og jeg brukte den svært sjelden siden. Jeg hadde den foran tv'en, men det var likevel betydelig slitsomt å drive å sykle. Jeg har alltid hatt best erfaring med treningsstudio, men jeg tror det er veldig individuelt fra person til person. Jeg synes også at de fleste former for trening fungerer så lenge jeg kan høre til musikk (med litt futt i, og som jeg liker) samtidig. Hvis du bor i leilighet hvor noen bor under deg er tredemølle også en ekstremt dårlig idée da du kommer til å plage livet av dem. Det er også anbefalt generelt at de blir plassert i 1etg pga de trenger et fast grunnlag.

 

Ang. kcal og hvor mye som er riktig: jeg er også dessverre helt forvirret!

 

Tips til kveldsspising: 1-2 frukt, selleristenger, drikk te, 1-2 knekkebrød med lett pålegg (men ikke for seint på kvelden!), lettyoghurt o.l.

 

Tina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tina:) ja, det er akkurat det... tredemølle er dyrt, å hvis jeg ikke bruker den kommer jeg til å angre bittert!! kanskje jeg bare skal begynne å jogge ute om morran..?! enseste da er jo at da er jeg ikke sikra godt vær, og det er litt mer tiltak å komme seg ut... men må nok vurdere dette nøye ja...:)

du lurer på kcal du å ja... hehe.. ikke så lett det der... men 1200 er iallefall for lite for meg.. det er jo det aller minste man kan ta.. å du trener jo å, så du trenger nok mer.. har lest i et blad fra grete roede en gang at 1600 er vanli for kvinner som skal ned rundt 5-10 kg og trener 2 ganger i uka.. du trener jo mer en det og er jo ung så jeg ville jo trodd du kanskje burde ligge på 1800-1900 eller no!!?? men ikke spørr meg, jeg er jo så forvirra selv egentli å..hehe.. lettere å anbefale hva andre bør gjøre enn meg selv merker jeg... jaja...

ha det fint!

Ragn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peachy

Jeg er også ny her. I det siste har jeg gått opp 8 kg (ett år) etter jeg fikk meg samboer og studieplass. Det førte til at jeg ble og sittende fast bak kassa på nærbutikken. Dette førte til at kiloene kom:P

 

For ett år siden veide jeg 62 kg og nå er jeg 70. Jeg er 176 høy, og ser at det ikke går den rette veien. Jeg vil ned til 62 kilo igjen, og håper på å få joine en gruppe som vil hjelpe meg å få opp motivasjonen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aviendha

Hei hei alle sammen :)

 

Ragn, jeg bruker å trene om morran, og det beste da er å komme seg ut. Synes jeg iaffal! Jeg begynner på jobb kl. 0700 om morran, og sykler dit et par dager i uka. Da må jeg stå opp 5... Så de dagene jeg ikke sykler er jeg ute å går eller jogger en liten tur før frokost, bare for å kunne stå opp til samme tidspunkt hver dag. Og det funker for meg!

Men så rastløs som jeg er, så hender det jeg trener på ettermiddagen i tillegg da :)

 

Og velkommen til deg, Tina! Jeg syns så absolutt du bør begynne å løpe ute! Jeg mener, nå som det er fint vær framover og sånn. Også har du hele sommern å trene ute på, så vil formen være der til høsten.

 

Jeg teller ikke kalorier jeg, det bare går ikke.. Da tenker jeg så mye på mat at jeg bare kanskje må ha litt til og litt sjokkis og litt.. Ja, dere ser tegninga. Men så spiser jeg bare sunn mat nå da, og til jeg er mett, ikke mer. Så får vi se hvordan det funker etterhvert!

 

-aviendha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei aviendha:P da er du flink!!! Som står opp så tidli lissom:P er egentli veldi a-menneske selv da,, å står alltid opp rundt 7 i helger osv.. men jeg rekker jo ikke trening før skolen hvis jeg ikke står opp før halv 6 eller no.. Å DET er litt tideli!! men nå er det 1 uke igjen av skolen da så da får jeg nok begynt på morra trening. uansett tror jeg at jeg vil begynne å legge meg tidligere, så slipper jeg å spise så mye å:) å da blir det jo naturlig lettere å komme seg opp om morran tenker jeg.

Å velkommen til deg Peachy:) Det greier du vet du!! går du på kurs eller?? Jeg gjør ikke det, men synes mat og trim raport er veldig motiverende.. det burte du prøve!!

RAgn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite spørsmål til deg aviendha:

Jeg bare kom på... hva spiser du når du spiser sunt?? siden du ikke teller kalorier?? Er litt nysjerrig, siden jeg ikke er no storfan av å telle kalorier selv heller...hehe... men skriver du opp i matraporten eller??? å spiser du ikke karobhydrat eller åssen gjør du det?? vanlig da, åssen ser den ut?? bare lurer:)

ragn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mettoglett

Jeg ble rett og slett litt inspirert til å jogge ute om morgenen nå jeg. Kanskje jeg tar meg en tur allerede i morgen tidlig. Jeg skulle gjerne begynt å løpe meg opp ved intervaller først da, og irriterer meg grønn over at jeg ikke eier noen klokke. Så koselig at det er andre som liker å jogge her! Jeg hadde inntrykk av at det er noe de fleste avskyr. Jeg elsker det! Det er så enkelt og så utrolig befriende. Det er så deilig å ha litt tid med meg selv hvor tankene bare kan vandre vekk mens jeg løper.

 

Noen som har tips til joggemusikk?? Jeg trenger virkelig å oppdatere MP3 spilleren min. Jo bedre musikk, jo lenger løper jeg! Jeg synes det er kjempevanskelig å finne musikk med god rytme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mettoglett

Er det noen her som har gått/går GR-kurs som kunne tenke seg å fortelle litt om hvordan en typisk mat-dag ser ut i forhold til kalorier per måltid, og ting som f.eks. antall skiver til frokost/lunsj/kvelds o.l.? Gjerne for 1600 kcal kosthold, eller alle. Denne informasjonen står jo bare i GR-kursboken. Og så er jeg litt forvirret i forhold til kosemerker og treningspoeng... skjønner ikke helt hva det går ut på. Noen som kan ta seg tid til å oppdatere meg (og andre) om GR-kosthold? Jeg hadde vært evig takknemlig :)

 

Tina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aviendha

Skal vi se, jeg bruker å spise mat.. Til frokost er det stort sett havregryn/fitness med skumma melk, så spiser jeg salat fra kantina på jobben til lunsj, sammen med lettyoghurt, til middag blir det ofte suppe med brød/knekkebrød, kylling eller fisk med masse grønt til, og knekkebrød med pålegg til kveldsmat. Også spiser jeg frukt som mellommåltider da, og også til dessert viss jeg må ha noe etter maten. Ja, er vel stort sett sånt det går i, også spiser jeg til jeg er mett.

Også drikker jeg mye vann og mye te, og litt melk i løpet av dagen. Så skal jeg se om det funker sånn i første omgang, så tar vi det derifra.

 

Og velkommen til deg, peacy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Dette har jeg funnet på en av de andre trådene her inne, så eventuelle feil er ikke på min kappe;

(vekt x 10) + (høyde i cm x6,25) - (alderx5) - 161 (kvinne) eller + 5

(mann) = hvilestoffskiftet i kcal/døgn

 

Gang hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (sitter

stille hele dagen), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet ("vanlig"

bevegelse), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og

eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet,

får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

 

Legge til kalorier for din trim. (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr

uke, trimpoeng får du når du legger inn aktiviteter i vektklubben.no).

 

Energiforbruk før trim + kalorier forbrent ved aktivitet =DITT DAGLIGE

ENERGIFORBRUK

 

Og så kan du spise 500 - 800 kalorier mindre enn det siste tallet du får,

når du skal slanke deg, aldri over 1000 kalorier mindre. Og de

anbefaler aldri under 1200 kalorier totalt pr. dag uansett hva du får ut

fra dine egne beregninger. Du kan fordele kaloriene utover dagen som du

vil, men en anbefalning fra Grete Roede er på 5 måltider, frukt og

melkeprodukter:

14 % på hver av frokost, lunsj og kvelds

25 % middag

9 % mellommåltidet

12 % frukt

12 % melkeprodukter

 

(Gulrotknasking og andre ekstremt sunne grønnsaker kan stort sett bare

spises rundt disse måltidene uansett – bare se når du legger dem inn hvor

lite kalorier de har.)

 

For eksempel 1600 kalorier: frokost, lunch og kveldsmat har 220 kcal hver,

middag ca 400 kalorier og ett mellommåltid på f.eks 150 kalorier. I

tillegg 200 kalorier i frukt og 200 kalorier i melk/meieriprodukter.

 

Det anbefales også å passe på at måltidene blir lagt opp slik at en spiser 1 – 2 timer etter hver trening.

 

- eller se her http://www.iform.no/pub/art.php?id=310

 

- Kosemerker (et merke =25 kcal) kan du bruke enten til "nei-mat" eller til f.eks. ekstra stor middag (over egentlig kalori-inntaket den dagen) eller til alkohol. Jeg går ikke på kurs, så jeg kan ikke den komplette nei-mat listen, men dette er i alle fall eksempler jeg har klart å få med meg. Du har lov å bruke merkene spredt utover uka, eller alle på lørdag f.eks. Treningsmerkene skjønte du kanskje hvordan skulle legges inn i kalori-bergeningene? Et trimpoeng = ca. 200 kcal. Også anbefales det å spise 400 g frukt&grønnsaker, utenom potet, hver dag, hvorav 3 porsjoner grønnsaker og 2 porsjoner frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Også må jeg si at det er kjempehyggelig med all aktiviteten her inne, rekker nesten ikke å følge med. Må logge meg på mye oftere nå skjønner jeg.

 

Tina - Du har helt rett i at normalvektområdet ikke = drømmevekta!! Hihi.. Var ikke sånn ment, jeg bare lurte på hvor stor vektreduksjon du tenkte deg. Og det hørtes jo fint ut det! Jeg trener helst aerobic og spinning, også liker jeg å gå turer ute med venner, og sykle ute. Jeg liker ikke så veldig godt å løpe, siden jeg er så treg, men jeg kan godt jogge for meg selv for det om det går sakte - hyggelig å tenke og være ute syntes jeg.

 

Til forrige veiing (tirsdag) hadde jeg gått ned 2,3 kg totalt, og har igjen 7,4 kg til målet mitt på 60 kg. Jeg gikk ned litt i vekt før jeg begynte på vektklubben, så egentlig har jeg gått ned 3,3 kg. På litt over 2 måneder. Hihi.. Så jeg er ikke noen hurtigslanker, absolutt ikke. Men jeg er stadig på fest (med alkohol og til tider nattmat), og påsken tok bort nesten 3 uker (siden jeg først gikk masse opp, også måtte gå alt ned igjen). Og jeg elsker sjokolade!! Nammenamm.. Men jeg har massevis av tid, er jo bare 20 år!! :) Hele livet er foran meg! Skal allikevel prøve å holde intensiteten litt mer oppe nå, har vært mye mer motivert etter påske. Og til jul skal vekta være godt innøvd og stabilisert på 60! Man skal vistnok ikke øke kaloriinnateket helt før 3 måneder etter endt "slankekur", så derfor jeg snakker om jul - vet at det er kjempelenge til!

 

Lykke til videre alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...