Gå til innhold

Endelig slank!


Gjest anto

Anbefalte innlegg

Antonia, det er ikke bare deg det går tregt nedover med. Jeg har bare gått ned 2 kg siste året. Men totalt nærmer jeg meg 15kg ned.

Jeg er egentlig fornøyd så lenge vekten går nedover år for år. Det normale er jo at vekten går oppover med alderen;)

Jeg slanker meg jo heller ikke, har bare lagt om kostholdet og fått inn mer aktivitet i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Siste svar
Jeg slanker meg heller ikke' date=' har gått ned ca. 5 kg på 11 mnd - og er veldig fornøyd med det! Skal sikkert bruke 3 år til på 15 kg til! Men nå er det jo for alltid!

[img']http://www.cosgan.de/images/midi/sportlich/d055.gif[/img]

Genialt

 

Helt enig med deg Genialt.

Det er slutt på raske slankekurer raskt ned i vekt - raskt opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe spesielt behov for å gå ned raskt.

Jeg har alltid vært tynn som en spiker, og selv om jeg veier for mye nå, vil jeg ikke risikere å rase ned og bli like tynn som jeg var heller. Det var fryktelig. Noe midt i mellom er det jeg går for. OG det går langsomt, og det er skikkelig deilig :-)

 

Det går 2 gram av gangen.

Og de to grammene av gangen er nok til at jeg opprettholder lysten til å fortsette opplegget mitt. Og opplegget mitt er egentlig at jeg ikke skal spise noe av det jeg er allergisk mot: mel, sukker, gjær og mais.

 

Og det går kjempefint :-)

 

Glad vi er mange skilpadder her. Skilpadder som rusler nedover jevnt og trutt. Ingen store topper. Ingen store bunner. Føles bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo :-)

 

Det går bra, takk.

 

Det er skikkelig stress på jobben om dagen. Jeg jobber mye. Jeg jobber i bolker, jeg. Skikkelig arbeidsnarkoman i månedsvis, og så tar jeg 3 - 4 uker helt AV. Reiser til Canada i julen, og da skal jeg ha halvannen uke ferie. Deretter skal jeg jobbe derfra i halvannen uke før jeg vender nesen hjemover igjen.

 

Inatt har jeg bare sovet 4,5 timer, og det er altfor lite. Vet ikke helt hva som skjedde, men jeg sovnet seint og våknet altfor tidlig og fikk ikke sove igjen. Så i helgen skal jeg sove ut, det er sikkert og visst. Og så skal jeg begynne med litt julegaver og sånt. Det er sikkert lurt å gjøre det nå før det store rushet setter inn og alle skal brøyte seg vei og kloore og mase. Det er det svetteste og verste jeg veit!

 

:-) har dere det bra alle sammen?

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, bare bra. Har vært så sliten i det siste, og i går fikk jeg sovet ut, både middagshvil og tidlig i seng. Veldig deilig i dag! Har planer om ei rolig helg og, på tide å lade litt batterier.

 

God helg!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også sånne netter innimellom. det går litt i bolker det der...

 

må trekke på smilebåndet når jeg leser din beskrivelse av julemas/kjas/kaos. jeg er så fullstendig enig. var på ikea herforleden, og der gnålte julesangene i bakgrunnen mens folk jaget rundt og gikk alldeles av skaftet. ikea er grusomt året rundt, men med julesanger i bakgrunnen tar det kaka. jeg vandret rundt og var sånn passe aggressiv... passer på å handle litt gaver i det små for å slippe å bli voldelig sånn uti desember ;)

 

ha en fin kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan :-) God søndag.

 

Idag har jeg sovet lenge. Jeg sov helt til 9! og det er helt utrolig til meg å være. Så drakk jeg kaffe og leste avisene på senga - lenge - før jeg nå endelig har krøpet ut. Kjenner jeg er sliten etter all jobbinga i det siste, og vet med sikkerhet at jeg ikke skal gjøre veldig mye idag.

 

Det er kaldt. Ute er det barfrost. Det regnet i hele går ettermiddag og kveld så det er steinglatt ute. Jeg hang opp en lang tube med lys som lyser opp hele hagen og gjør det lettere å gå fram og tilbake. De skal få henge helt til våren. Og til neste år skal jeg henge dem opp på et mye tidligere tidspunkt. Inngangen til huset er livsfarlig på denne tiden av året.

 

Slankingen min går det seint med. Har hatt en periode der jeg sveller igejn, og lurer på hva det er jeg har spist for mye av nå. Helt til jeg leste innholdsfortegnelsen på det nye speltbrødet jeg kjøpte. At de ikke kan lage speltbrød og så la være å dytte inn hvetemel osv. Skjønner ikke det, jeg. Og det står ikke hvetemel heller, det står h-mel. Det er et lite ord det er lett å overse. Skikkelig dårlig gjort. Og veldig useriøst, synes jeg. Men, men.. jeg er tilbake til den gode gamle dietten der jeg ikke kan ha mye variasjon, og det vet jeg jo at jeg går ned av. Så da så.

 

:-) Nå skal jeg lage meg en kaffe til og lese flere aviser.

Ha en super søndag alle sammen.

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan :-) God søndag.

 

Idag har jeg sovet lenge. Jeg sov helt til 9! og det er helt utrolig til meg å være. Så drakk jeg kaffe og leste avisene på senga - lenge - før jeg nå endelig har krøpet ut. Kjenner jeg er sliten etter all jobbinga i det siste' date=' og vet med sikkerhet at jeg ikke skal gjøre veldig mye idag.

 

Det er kaldt. Ute er det barfrost. Det regnet i hele går ettermiddag og kveld så det er steinglatt ute. Jeg hang opp en lang tube med lys som lyser opp hele hagen og gjør det lettere å gå fram og tilbake. De skal få henge helt til våren. Og til neste år skal jeg henge dem opp på et mye tidligere tidspunkt. Inngangen til huset er livsfarlig på denne tiden av året.

 

Slankingen min går det seint med. Har hatt en periode der jeg sveller igejn, og lurer på hva det er jeg har spist for mye av nå. Helt til jeg leste innholdsfortegnelsen på det nye speltbrødet jeg kjøpte. At de ikke kan lage speltbrød og så la være å dytte inn hvetemel osv. Skjønner ikke det, jeg. Og det står ikke hvetemel heller, det står h-mel. Det er et lite ord det er lett å overse. Skikkelig dårlig gjort. Og veldig useriøst, synes jeg. Men, men.. jeg er tilbake til den gode gamle dietten der jeg ikke kan ha mye variasjon, og det vet jeg jo at jeg går ned av. Så da så.

 

:-) Nå skal jeg lage meg en kaffe til og lese flere aviser.

Ha en super søndag alle sammen.

 

KLEM[/quote']

 

 

Synest at det er kjempe dårlig gjort at det ikkje blir merka betre på brødposane.

For dårlig det å berre skrive h-mel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Vet du Anto, jeg ilte og sjekka brødet mitt også. Og det var det samme. Jeg kjente det på kroppen men trodde jeg var blitt helt sprø på disse tingene. Og så regna jeg med jeg hadde fått i meg et eller annet da, ikke alltid like lett å ha oversikt på alt.

Nå skal jeg bake brød sjøl. Da har jeg kontroll.

Ha en flott søndag.

Jeg er på høgget i dag :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra snuppelure. Så flink du er som baker selv. Det gjør aldri jeg...

Dette med speltmel for hveteallergikere er en hel vitenskap.

Leste du artikkelen jeg pastet lenken til om han som var allergiker og hadde gått opp 45 kg, men gikk alle kiloene ned igjen da han åpnet sitt eget bakeri der de KUN baker speltmel?

 

Det bakeriet ligger jo i Bergen, så vidt jeg vet.

Han deler villig med seg av alle sine oppskrifter, og ingenting er hemmelig.

 

Han sier at det til og med finnes forskjellige typer spelt-MEL!

At noen melsorter er fake, fordi de er blandet med andre meltyper, og at det bare finnes noen få rene spelt-mel-typer som er gangbare for melallergikere.

 

Og vet du hva?

jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg skal snakke for meg sjøl: når jeg sveller slik som jeg gjør, så går det ikke an å si at jeg driter i det eller "orker ikke å forholde meg", fordi da blir jeg SYK! Altså MÅ jeg forholde meg til denne vitenskapen, som jeg innerst inne VET er riktig. Og gjøre noe med livet mitt i forhold til det. Altså gjør jeg det.

 

Til jul skal jeg ønske meg en brødbakemaskin.

En sånn som du stapper alle ingrediensene nedi, og som vekker deg med varmt brød om morgenen. En som kan plukkes fra hverandre, stappes i oppvaskmaskinen og vaskes slik, skrus sammen og brukes igjen. Det er sikkert dyrt, men jeg får ønske meg det som en samlepresang fra alle :-)

 

Jada, jeg er så lat så. Jeg hater husmoraktiviteter av enhver sort. Digger tankevirksomhet og ego-trening. Jeg liker ikke å vaske, lage mat, bake, brase osv osv.. jeg skulle vært født mann og vært voksen på 50-tallet, kjenner jeg. Haha. På den annen side hadde jeg da sikkert blirr homse, og da hadde jeg nok hatt et tøft liv, for jeg er jo ikke spesielt tilhenger av taushet og det å gjemme seg bort. Så kanskje jeg bare skal sette pris på mitt kvinnelige, late 2000-talls legeme. Og nyte det også! ;)

 

Hmm... finner ikke den siden, men i mellomtiden mens jeg leter: her er en annen kul lenke med oppskrifter bl a.

 

http://www.teamherkules.com/modules/smartsection/item.php?itemid=485

 

KLEM

 

P.S. Fant den: http://www.dinkelbakeriet.no/

 

 

Her kan du lese alt om forskjellige typer spelt.

Og HER er historien om fyren i pdf-format.

 

http://okologipartner.no/Doc/Publikasjoner%20%C3%98kologiPartner/matoghelse0104.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Takk Anto!!! Du er en engel til å finne fram ting. Jeg er heller ingen huslig type, men jeg er begynt å bake alt brødet selv, fordi jeg da får det jeg har godt av.

Og i dag har jeg sjekka opp et treningssenter i nærmeste by. Litt stykke å reise, men det får bare være. NÅ vil jeg ta tak. Nå orker jeg ikke sluntre mer, jeg blir jo satt fullstendig ut. Livet er for dyrbart til å kaste bort på å sykne hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Antonia, nå som internettkurstråden sover legger jeg igjen en liten hilsen her, jeg! Så kjedelig at du ble narret av brødprodusenten. Godt du fant ut av det.

 

Brødbakemaskin anbefales, og så veldig dyrt er det heller ikke, tror jeg. Det er deilig å våkne opp til fersk brødlukt. Det eneste er at en må legge litt arbeid i å finne en velsmakende oppskrift. Og det er litt utfordrende å få til skikkelig godt grovbrød (vårt foretrukne). Men nå har sikkert brødbakemaskinene blitt en del mer avanserte også, det er nærmere ti år siden vi kjøpte vår.

 

Ellers må jeg bare bekjenne at jeg også er svært lite glad i husarbeid og matlaging. Det eneste som er verre er å stryke klær... ;)

 

Jeg blir bare latere og latere også, ser det ut til. Og ikke er jeg noe særlig på tradisjonelt mannlige aktiviteter heller, for jeg finnes ikke sterk i armene. Unntaket er å male, montere lamper, skifte støpsler eller brytere, det kan jeg godt gjøre, for da behøver en jo ikke være sterk. Og jeg kan da sette sammen noen IKEA-møbler, jeg også. Ellers trives jeg nok bedre med matematiske eller logiske nøtter, vriene regnestykker - eller kanskje en liten oversettelsesjobb fra eller til engelsk, evt. fra tysk? Da har jeg straks bedre odds...

 

Vel, nok om det. Lykke til med avsvellingen igjen, det er ergerlig at du må i gang med det igjen, men du får det jo til. Jeg står ved sidelinjen og heier... c045.gif

 

Klem fra Tulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til jul skal jeg ønske meg en brødbakemaskin.

En sånn som du stapper alle ingrediensene nedi' date=' og som vekker deg med varmt brød om morgenen. En som kan plukkes fra hverandre, stappes i oppvaskmaskinen og vaskes slik, skrus sammen og brukes igjen. Det er sikkert dyrt, men jeg får ønske meg det som en samlepresang fra alle :-)

 

Jada, jeg er så lat så. Jeg hater husmoraktiviteter av enhver sort. Digger tankevirksomhet og ego-trening. Jeg liker ikke å vaske, lage mat, bake, brase osv osv..

[/quote']

 

Dette er akkurat som å lese en beskrivelse av meg selv:D Husmoraktiviteter er UT.. dvs å vaske klær går da an, men det gjør jo praktisk talt seg selv det også;)

 

Men lat, nei vil ikke si jeg er det akkurat. Tror absolutt ikke du er det heller. Jeg liker å holde på med jobbrelaterte oppgaver, øke min ikt kompetanse etc. Forske og finne ut hvordan ting kan gjøres, løse problemer etc.

Det liker jeg utrolig godt.

 

Jeg har brødbakemaskin. Den er 6 år gml, fungerer meget bra. Utfordringen er å finne de gode oppskrifter:)

 

Klem, queen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Deilig å lese at ikke alle er superhusmødre. Jeg gjør det jeg må, fordi jeg må. Unntatt å bake brød, eller rundstykker. Det gjør jeg fordi jeg synes jeg får det beste resultatet da, utfra det jeg ønsker og trenger. Og så liker jeg det. Jeg vil ikke ha bakemaskin, jeg kjøpte en men gav den til sønnen min. Jeg vil kna. :-)). Har vel kanskje litt jeg vil kna ut.

Men nå er det kveld. Jeg gleder meg til arbeidsdag i morgen. Når det gjelder arbeidet mitt, DA er jeg ikke lat. Det er ren fryd. Blir aldri lei.

Natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... det foregår mye interessant på denne tråden din, Antonia, men akkurat nå var det hvetemelsallergien jeg ble mest interessert i. Har en sønn som strever med fordøyelsen;

det er ikke cøliaki, melkeallergi, fruktsukkerallergi eller annet som leger har vært villig til å prøve å finne ut av. Blir man testet for å finne ut av hvetemelsallergi?

Skal forøvrig ta en titt på speltmel-oppskriftene du henviser til.

Hilsen resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, resolutt.

 

Så hyggelig at det står noe her som er nyttig. Det er jeg veldig glad for. Jeg har jo slitt så utrolig lenge med å få leger til å høre på meg, og jeg ble virkelig syk før jeg fikk hjelp. Kroppen reagerer så sterkt til slutt at man får andre symptomer også, og for meg var det verste symptomet at kroppen ikke lenger hadde et effektivt oksygenopptak. Allergiene hindret nemlig kroppen i å ta opp livsviktige stoffer og jeg fikk en alvorlig mangel på vitamin D og B12. Dette er jo faktisk livstruende i lengden.

 

Jeg fikk veldig god hjelp på Balderklinikken, og min sønn, som lider av det samme som meg, fikk veldig god hjelp på Heggeli Helhetsmedisin. Vi fikk begge en omfattende allergitest som kostet skjorta, og flere oppfølginger som kosta både skjorta og buksa. Jeg tjente skikkelig dårlig den gangen og det var hardt for økonomien. Jeg måtte forsake ganske mye i den perioden, husker jeg. Men det var verdt hvert eneste øre. Utfordringen etterpå ble å holde på kostholdet, for du verden så lite hjelp man får til det der ute. Det bugner av fastfood, bakerier osv osv... og det er slett ikke lett å stå imot presset fra velduftende lokaler. Derfor begynte jeg på GR-kurs her på nett. Det har jeg aldri angret på. Her får jeg hjelp og oppmuntring til å ikke gi opp det jeg holder på med, og langsomt men sikkert har vekten krøpet nedover.

 

Legen jeg gikk til der, mener at det er langvarig, ubehandlet allergi som har forårsaket stoffskifteproblemene mine også. Han sier at det i utgangspunktet er arvelig, men at ernæringssvikten har utløst det og over tid gjort det verre.

 

Det er grunn til å rope et betydelig varsko når det gjelder denne typen allergier. De slår ikke alltid ut på tester hos legen. Og legene tester ikke alltid vitamin D og B12 hvis du ikke ber om det. Vitamin D må tas fastende forresten, bare et tips.

 

Når jeg begynner å få symptomer, får jeg det i form av dårlig mage, vann i kroppen, generell følelse av å være sliten, sover dårlig om natten, føler meg oppblåst og "urolig" i hele kroppen. Jeg yter dårligere på alle måter. Jeg blir kortpustet, får muskelverk og "influensasymptomer" uten feber. Dessuten går jeg opp i vekt. Dette er vistt svært vanlige symptomer for hveteallergikere.

 

Håper du finner ut av dette for sønnen din.

Og så håper jeg at mine erfaringer kan peke på noen muligheter for deg.

 

Lykke til :-)

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... det foregår mye interessant på denne tråden din' date=' Antonia, men akkurat nå var det hvetemelsallergien jeg ble mest interessert i. Har en sønn som strever med fordøyelsen;

det er ikke cøliaki, melkeallergi, fruktsukkerallergi eller annet som leger har vært villig til å prøve å finne ut av. Blir man testet for å finne ut av hvetemelsallergi?

Skal forøvrig ta en titt på speltmel-oppskriftene du henviser til.

Hilsen resolutt[/quote']

 

 

Har ein sønn som har cøliaki, då han blei utreda så slo det ikkje ut på blodprøve på han. Etter fleire års kamp så gav eg klar beskjed på sjukehuset at eg reiser ikkje her ifrå før de har tatt biopsi på han. (ned i tarmen og sjekkar tarmtottane). Den prøven viste cøliaki, då han begynte på glutenfri kost så var det som å vri om på ein brytar.

Frisk med ein gong.

 

 

Fjellgeita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være veldig lurt å teste skikkelig for cøliaki. Men dersom det ikke er riktig diagnose, kan man fortsatt være allergisk mot mel. Jeg har ikke cøliaki. Jeg tåler ikke mel, punktum. Det gjelder alle typer korn, faktisk. Det eneste jeg tåler er ren spelt. Men når jeg sveller og går ned for telling, da må jeg holde meg helt unna det også.

 

:-) KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være veldig lurt å teste skikkelig for cøliaki. Men dersom det ikke er riktig diagnose' date=' kan man fortsatt være allergisk mot mel. Jeg har ikke cøliaki. Jeg tåler ikke mel, punktum. Det gjelder alle typer korn, faktisk. Det eneste jeg tåler er ren spelt. Men når jeg sveller og går ned for telling, da må jeg holde meg helt unna det også.

 

:-) KLEM[/quote']

 

Ja, ein kan vere allergisk mot mjøl sjølv om ein ikkje har cøliaki. Min gutt er utreda og

han er påvist cøliaki, og må ha glutenfri kost resten av livet. Min gutt hadde ikkje dei symptomene som du hadde, han hadde "galopp" mage, og viss han får i seg gluten no så blir han heilt utslått.

Og han tåler då ikkje speltmel.

 

Trur at det er eit like langt "lerret å bleike" om ein har mel- allergi.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan:-)

 

Da er jeg på min første dag med basic kosthold igjen, og det går kjempefint. Svellingen er allerede i ferd med å dempe seg litt og jeg ser ikke lenger ut som michelin-mannen. Nå sliter jeg litt med å få opp kalorinivået, for jeg spiser jo relativt MYE nå som jeg ikke spiser stivelse. Må finne nøtter, tørket frukt osv, for det øker jo energinivået betraktelig. Det er ikke mange kalorier i salat og tomaet, altså.

 

Tror jeg klarer å komme opp på 1300 kalorier idag, men målet var jo egentlig 1600, så dette er ikke så bra. Skal prøve hardere imorgen.

 

Drikker masse vann. Vann fordriver opphopning av vann.

 

Jepp! Nå snur kanskje vekta også etterhvert. Jeg burde virkelig ikke eksperimentere så mye med korn når jeg vet at jeg er allergisk. Fy på meg! Men det føltes herlig å spise brød så lenge det varte :D

 

Ha en kjempefin kveld.

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... og takk for svar. Min sønn har vært igjennom biopsi 2 ganger, men tarmtottene var helt i orden, ikke spor av cøliaki, og det etter 20 år med mageproblemer. Men han mener selv at han er bedre når han spiser glutenfritt brød, så nå holder han seg mest til det.

Men det er jo helt klart noe annet som fører til plagene. Akkurat nå prøver han seg på en kur som skal styrke bakteriefloraen i tarmene; da må han nok holde på en stund for

eventuelt å oppnå noen virkning.

 

Du sier at du "sveller", betyr det at du hovner opp - ansikt, hender, føtter???

Nei, dette er nok vanskelige saker, og det er flere enn en aner som har slike plager.

De fleste prøver nok etter hvert å finne sin egen måte å greie seg på. Ut ifra erfaringene med min sønn (som er 37) vet jeg at slike plager virker svært hemmende i mange av livets situasjoner, og at det er nødvendig å leve nokså regelmessig for å fungere godt i arbeid og fritid.

 

Hilsen resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg hovner ikke akkurat opp.. det er mer det at jeg får abnorme væskeansamlinger - ødemer - i kroppen, og det synes godt i ansiktet, beina, særlig rundt knærne og nedover leggene, fingrene og "flankene" - the love handles.. de "vokser".

 

Det fører til mangel på opptak av viktige næringsstoffer.

Og med mangel på viktige næringsstoffer senkes oksygenopptaket i kroppen.

Tarmene gjør ikke jobben sin. Men i mitt tilfelle blir jeg ikke tynnere, men tykkere. Tarmene tar ikke opp næring, men de tar opp fett. Dette er en livstruende prosess som MÅ stoppes. Ikke bare for å fungere bedre, men for å overleve. Neida, man dør ikke fort av dette, man dør langsomt, men kroppen stenger sjappa - millimeter for millimeter. Og mye fortere enn den naturlige aldringsprosessen skulle tilsi.

 

Derfor kan det var litt lurt å gjøre noe med det mens man kan.

 

Symptomene er ekstremt vanlige ved "melallergi" - selv om den diagnosen er misvisende. Faktisk er mange som opplever dette allergiske mot nesten alle typer stivelse, og kan bare spise poteter og ris i små mengder, og kutte ut pasta, hvitt brød og ofte rug, bygg osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...